REKLAMA

Jak rozmawiać z dzieckiem o aborcji?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-11-01 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:28 min.
Udostępnij:

Czy rozmawiać z dziećmi o aborcji, a jeśli tak to jak to robić? Czy podejmować temat jeśli dzieci nie zadają pytań? Rozwiń »

Na te i inne pytania odpowiadała Małgorzata Iwanek psycholożka, seksuolożka, edukatorka seksualna autorka bloga KulturaSeksualna.pl. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy mikrofonie Anna Piekutowska moim gościem teraz jest Małgorzata Iwanek psycholożka seksuolożka edukatorka seksualna i autorka bloga kultura seksualna PL dzień dobry pani dzień dobry co to jest aborcja albo po co ta Błyskawica czemu ci ludzie maszerują myślę, że takie pytania mogły w ostatnim czasie paść w wielu polskich domach co pani doradziła tym rodzicom, którzy próbują na nie odpowiedzieć albo w ogóle pani radzi, żeby nie odpowiadać no myślę sobie, że w Rozwiń » komunikacji takiej rodzinnej pomiędzy właśnie dorosłymi osobami rodzicami opiekunami, a dziećmi ważne jest, żeby pochylać nad tymi pytaniami, które padają dzieci, więc jak najbardziej doradzam rozmowę nie unikanie tematu i jeśli jest takim pierwszym punktem czy rzecz, którą można się zastanowić to w jaki sposób odpowiadać na te pytania czy w ogóle mamy w tej danej sekundzie, kiedy pytanie pada mamy na to, jaką taką gotowość łatwości lekkość czy mamy na to po prostu nie taką przestrzeń sobie jeśli nie jest to pytanie jakoś nas przestraszą w pierwszej chwili wystraszył się po prostu możemy zaproponować, że musi tak powiedzieć musimy się zastanowić przemyśleć i wrócimy, ale do tego tematu za chwilę bardzo ważne jest, żeby wiedzieć o tym, że jeśli dziecko coś pyta on pyta po to, żeby zdobyć wiedzę albo uzupełnić wiedzę to w zależności od wieku no ale oprócz tego jest taki bardzo ważny element budowania relacji rodzice tak, czyli pytania nie są tylko o to, żeby dowiedzieć czegoś zdobyć jakąś nową wiedzę nauczyć czegoś, ale potem, żeby zbudować między dzieckiem opiekunem relacje poczucie zaufania poczucie bezpieczeństwa, więc unikanie odpowiedzi albo dostarczanie taki unijnym nieprawdziwej odpowiedzi może przerwać tę relację po prostu, czyli pani jednak radzi, żeby odpowiadać to w takim razie na ile wchodzić szczegóły szczegóły zależą od zależą od wieku dziecka i od tego, czego konkretnie dotyczy pytanie tak, bo jeżeli dziecko powiedzmy nie wiem 5 lat i pytać to jest aborcja tu udzielamy prostej krótkiej odpowiedzi np. wyborcze wtedy, kiedy osoba w ciąży czy mamy także osoba w ciąży kobieta wciąż nie chce być ciąże przerywa krótki komunikat bez chodzenia szczegóły tak to też zależy od tego czy dziecko jest zaznajomiony z tym w ogóle skończyć zabierze ulgę jest to krótki prosty komunikat by wchodzenie w szczegóły szczegóły pojawiają się wraz z wiekiem dziecka i wraz z tym czy dziecko zadaje kolejne pytanie bardzo no tak nastolatce to może nie wystarczyć taka pomoc w izolatce 12 lat część jak najbardziej wystarczy dwunastolatka też będzie miała takie pytanie dodatkowe tak jak usłyszy definicję aborcji przerywanie ciąży no to na pewno będzie miała też dodatkowe jakiś pytania związane wtedy po prostu reguły reaguje adekwatnie do tych do tych pytań, a jeśli dziecko nie pyta czy zaczynać rozmowę samemu to zależy znowu od wieku jeśli trzylatek nie pyta no to właściwie być może nic nie zauważył 4 lata być może nic nie zauważy nie wiadomo nie ma telewizji jako świadczenie mówi, więc tutaj jak też nie ma tematu nawet jedno, jeżeli jesteśmy w domu wciąż dyskutuje na ten temat żywo albo żywo albo Niewiem gdzieś szliśmy na spacer czy daliśmy się witać osoby z transparentami czułem nie my poszliśmy tak, a dziecko mimo to nie zadaje pytań np. ma już powiedzmy 56 więcej lat no to może dał można założyć, że ta ciekawość jest dziecko, ale być może on nie ma jakby wiedział do sposobu na to jak zadać pytań niestety można spróbować delikatnie zbadać czy dziecko jest zainteresowany czy nóżka widzi co się dzieje albo czy słyszał rozmowę być może coś pytać tak, żeby też, żeby też jakoś być może nie nie nie wchodzić w temat, kiedy nie ma potrzeby ale, żeby zbadać czy tej ciekawości rzeczywiście tam nie ma dziecko starsze niż szkoła podstawowa czy trybu czy w ogóle starszym to tym bardziej też badać właśnie czy zauważyło czy też zaciekawiło czy słyszał rozmowę nie wiem audycję radio i w ten sposób jakoś próbować podejść do tematu, a co pani sądzi o takiej strategii wyłączamy telewizor chronimy przed informacjami zachowujemy się tak jakby nic nie stało to pewnie jest łatwiejsze w wieku przedszkolnym albo wczesnoszkolnym, ale takie strategie to się pojawiają no to co jakiś czas straty, które na pewno mogą służyć też czy też dorosłym tak czy odcinamy się tych informacji po prostu, żeby czuć lęku złości tak jakoś nie wzbudzać w sobie emocji, które w danym momencie z różnych powodów nie chce, bo nie możemy czuć to jakoś jakoś może się sprawdzać, ale warto też pamiętać o tym, że jakby takie zupełne odcinanie się od rzeczywistości czy właśnie tych emocji z punktu widzenia psychologii rozwojowej UE by nie jest czymś wskazanym tak, bo dziecko oprócz tego, żeby oczywiście żyć w takim poczuciu bezpieczeństwa zaufania ETO o takiej beztroski tak, żeby to musi też w pewnym stopniu spotykać z taką frustracją nie wiedzą coś lękiem teraz znowu chodzi o to, żeby dziecko protest tak tutaj krzyki nie wiadomo jeśli dziecko nie wie co się dzieje i mamy skłóconej ale, żeby jakiś takich drobnych sytuacjach mogło spotkać się z tym swoim znakiem zapytania i dostać po prostu odpowiedź od rodzica tak, więc jeżeli naszą strategią w ogóle rocznie rodzinność odcina się od absolutnie w tego rodzaju wszystkich informacji po prostu chcemy Unii, jeżeli nie mamy takiej jak, więc sobie potrzeby no to myślę sobie lokalność cała rodzina tak funkcjonuje to wysoka natomiast, jeżeli rodzice w tym uczestniczą od próbują odciąć tylko zgodnie z 7 latka, żeby nic nie stresować jakoś nie przestrasza no to być może trochę niepotrzebnie, kiedy zamykają dziecko przed świadczeniem tej rzeczywistości także tej rzeczywistości niechby, nawet jeżeli ona nas lęk wzbudza to nie musimy się od niej odłączyć zastraszać możemy spróbować my się uspokoić jakoś przejść do porządku dziennego, a potem próbować uspokoić dziecko lub też musimy pamiętać o tym, że jeżeli u nas w nas coś robić dalej, a zakładam, że przez ostatni tydzień wielu osób mogą mieć takie poczucie wzmożonego lęku, że trzeba pamiętać że, gdzie życie dziecku też w jaki sposób przecież to tytuł tak no wszyscy właściwie od pół roku żyjemy też niejako lęku i ten lęk też spowodowane innymi rzeczami niż zgadzam się właśnie tylko tylko wyłącznie sprawa sprawie, której teraz Polska wychodzi na ulice to też jest temat Korona wirusowy chciałam panią zapytać co pani sądzi o zabieraniu dzieci i myśleć to trudno o sprawach i czasem to jest trudna sprawa myślę sobie, że to też wiele zależy po prostu od konstrukcji psychicznej rodzice jak tak czy ma w sobie na to gotowi są takie rodziny, które wspólnie wiem, że bardzo aktywnie i taki protest może się wpisywać się z tym aktywną część życia i no bo umówmy się Okaj na tych protestach były momenty czy są momenty, gdzie jakość bywa może być niebezpiecznie tak, ale są też takie miejsca takie momenty, w których po prostu ludzie spacerują tak jak pozdrawiają się pije herbatę i no i naprawdę bardzo pokojowo nie wyobrażam sobie, że rodzic myśli intencji zabrać dziecko Sobolewski profesor, jeżeli to za chce zabrać tylko takim takie bezpieczne miejsce, a my się, że tych, które tak, jakby na nie widzę powodu, żeby to jakoś w jakikolwiek sposób mogłoby, zagrażając to co może być zagrażające to nie wyobrażam też, że trzylatek głośna muzyka, która jakoś dudni, ale to jak też wierzę w to, że rodzice wiedzą co robił jak zabierają słuchawki albo po prostu w tym hałasie Wschodu tak, więc usługi te same protesty w 2 w mojej ocenie nie są bez definicji czymś co sprawia, że dziecko nie powinno tam znaleźć w tej przestrzeni protestu tak bardziej okoliczności tak jak mówię głośna muzyka nie bardzo duże skupisko ludzi tak i im czynu i niedzielę rodzice gdzieś zboku dzieckiem z samym środku tak czyli, żeby na niebezpieczeństwo, jakie wynika z protestowano także jednak coś może się wydarzyć ktoś może zacząć policja tak jak były takie przypadki w tym tygodniu barka gazem czy były ataki, ale to już tak się to oczywiste tak to czy te, które już takie cechy tego protestu, które jak rozumiem to rodzice mają intencje czy chcą zabrać dziecko właśnie nie idzie w takim miejscu tak tylko raczej wyraża jakąś poparcie dziś może z boku albo właśnie takim późniejszym późniejsze przestrzeń chciałam zapytać jeszcze te starsze dzieci i wrócić do samego tematu aborcji w jaki sposób różnicować ten przekaz ze względu na płeć jeśli zdecydujemy się rozmawiać o aborcji dzieckiem, bo przecież jednak to jest także inaczej pewnie ten temat będzie interpretowany przez dziewczynę inaczej przez chłopców może się mylę co pani o tym nikt ja stoję na stanowisku rozmawiać po prostu trzeba po prostu należy i komunikat, który kierujemy do dziecka zależy wyłącznie od jego wieku w mojej ocenie płaci nie ma żadnego znaczenia, dlatego że zarówno chłopcy jak mężczyźni no nie wiem czy wciąż żółty czy sytuacja z miesiączką czy być może przerywaniem ciąży będą mieć do czynienia tak jakby nie jest dorosłym życiu, nawet jeżeli nie będzie bezpośrednie doświadczenie dotyczące ich partnerki to Niewiem takie będą wszyscy tematy spotykać tym czy mediach w książkach gdziekolwiek różnicowanie na płeć mojej ocenie nie wnosi niczego zupełnie do tematu i nie widzę mało tego uważam, że to duża taka Unia odpowiedzialność podejmować ten temat tylko 1 płcią, a np. drugą nie, czyli dziewczynkami rozmawiać z chłopcami nie albo dziewczynkami rozmawiać odpowiadać na wszystkie pytania, które im się pojawią np. chodzą tylko kilkunastu dawkować tak to myślę sobie, że tej no odrodzenie odpowiedzialności, które jakoś może prowadzić to niepotrzebnie potrzebnego takiego nadawania tematem społecznie ważnym tematom dotyczącym płci zdrowia seksualnego seksualności nadawania tym tematom płci, a przecież te tematy, które nie mają podobnych dotyczą one po prostu jako ludzi, a czy pani mogłaby polecić rodzicom, którzy słuchają pomoce naukowe w postaci Niewiem filmu serialu może książki, jakie to przede wszystkim, gdzie w, którą można z dzieckiem przeczytać albo można samemu przeczytać się jakoś posiłkować to widzą w niej zawartą przez w temacie przerwanie ciąży tak tak tak może w ogóle edukacji seksualnej, dlaczego i to ja przede wszystkim poleceń swojego bloga kultura seksualna PL, bo to jest czyste pole ma trafić na temat tego jak jak właśnie rozmawiać z dziećmi chociażby na temat przerywania ciąży natomiast jeżeli, jeżeli chodzi o literaturę to ja dla rodziców zawsze polecam nowy wychowanie seksualne niski stan to jest pozycja, która bardzo przygotowuje do tego jak my uczestniczymy nawet nie jak myślę, ale jak rozumieć seksualności jak próbować do niej podchodzi jak próbować jakoś z nią oswajać tak, żeby móc po prostu podejmować tematy z dzieckiem dziećmi natomiast, jeżeli chodzi o w ogóle takie pozycje dla dzieci na pewno dzieci przedszkolne czesne szkolne to na pewno takie książki, które podejmują temat w ogóle ciała człowieka czy ciąży tutaj polecam zyskać np. zwykła książka uzyska się biorą dzieci, ale Długołęcki albo była taka książka wydały bardziej siostry odpowiedz i tam też różnego rodzaju pytania też się pojawia pytanie jeśli tak też moje pytanie o aborcję, a więc też rodzice mogą przestudiować potem dzieckiem obejrzeć można pewne takie poręczne poradniki dotyczące dojrzewania trudno takiego oswajanie się chciałem tutaj by dla chłopców dziewczyny chciały śmiało albo też edukację w tym roku wyszła mi to zagranicznej autorki bardziej niż dla kolesi nazywała i czy to takie wszystko tematy, które by oswajają temat seksualności ciała uspokajają jak pokazują, że jest to temat, który niezmiernie ważne, które należy poruszać nie bać się go nie traktować jako nie wiem tematu tabu, bo musimy pamiętać, że rozmowa seksualności nie rozbudza rodzice często mają taką obawę używają takiego zwrotu, że rozmowa seksualności będą rozbudzać seksualnie dzieci mnie nic takiego nie dzieje w rozmowach seksualności chodzi o zapewnianie wiedzy dawanie narzędzi do myślenia w ogóle seksualności, ale też do budowania relacji pomiędzy dzieckiem rodzicem bardzo pani dziękuję dziękuję Małgorzata Iwanek psycholożka seksuolożka edukatorka seksualna autorka bloga kultura seksualna PL bardzo pani jeszcze raz dziękuję ja się już państwem żegnam program wydawała Karolina Kuczyńska realizował Szymon Kulisz teraz czas na informacje po nich na mikrofon Radia TOK FM zaprasza Paweł Sulik do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA