REKLAMA

Odeszli w 2020 roku

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2020-11-01 14:30
Prowadzący:
Czas trwania:
26:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1431 słuchamy Radia TOK FM dziś 1listopada niedziela dzisiaj jutro dzień zadumy nad bliskimi członkami naszych rodzin, którzy już odeszli nad przyjaciółmi, ale też czas, kiedy myślimy o osobach, których nie znaliśmy bezpośrednio, ale były dla nas autorytetami wielcy artyści artystki twórcy kultury, ale także działaczy osoby znane publicznie, których odejście kazało nam zastanowić nad naszym życiem jego sensem tym co uważamy za ważne przygotowaliśmy dla państwa rozmowy Rozwiń » o właśnie takich osobach osobach, które odeszły by publicznie znane przed nami rozmowa Anny Piekutowski z Angeliką Kuźniak współautorką książki czarny Anioł opowieść o Ewie Demarczyk Ewa Demarczyk urodziła się w Krakowie 16stycznia 1941 roku córka rzeźbiarza i krawcowej ukończyła krakowską średnią szkołę muzyczną w klasie fortepianu rozpoczął swoją karierę występem w studenckim kabarecie Akademii medycznej w Krakowie nazwie Cyrulik w 1961 roku w 1962 związała się z piwnicą pod Baranami tam nawiązała współpracę z kompozytorem Zygmuntem koniecznym 60 trzecim zaledwie rok później wystąpiła na festiwalu piosenki w Opolu, gdzie wykonała piosenkę karuzela z wagonami czarne anioły i taki pejzaż zatem swój występ otrzymała nagrodę festiwalu w dziewięćdziesiątym dziewiątym roku był ostatni koncert Ewy Demarczyk w teatrze wielkim imienia Stanisława Moniuszki w Poznaniu po 2 roku całkowicie wycofała się z życia publicznego mamy już połączenie z Angeliką Kuźniak współautorką książki czarny Anioł opowieść o Ewie Demarczyk dzień dobry dzień dobry prezent dobry tak właśnie ich ciężką Ewa Demarczyk zniknęła 21 lat temu dlaczego Macieja myślę, że wie tylko ona, ale i tak sobie rękę rozmawiałyśmy bardzo długo z Eweliną o tym pomyślałyśmy sobie, że wyobraźmy sobie kogoś, kto miał własny teatr własnego imienia i nagle jej to zabrano postanowiono umieścić w teatrze Ludowym wszystkie rzeczy i powiedziano tutaj teraz będzie pani śpiewać i być może to była przyczyna ja pamiętam ostatni koncert Ewy Demarczyk znaczenie nie było na temat rozmawiałyśmy z rodziną do książki napisałyśmy rozmowa się prawie setką osób oni i były 2 wersje skoro ludzie płakali jedni po, dlatego że po wzruszenia drudzy płakali, dlatego że mówili, że Demarczyk traci głos ona później jeszcze prowadził jakieś zajęcia w Wieliczce, gdzie mieszkała, ale już więcej nie zaśpiewała publicznie naj przez to stała się taką legendą właśnie tajemniczą która, która gdzieś w pewnym momencie zniknęła, a przecież myślę, że niema takiej osoby w Polsce, która nie kojarzy tej czarnej nieruchomej figury na scenie niestety nie są takie osoby jest bardzo przykro z tego pokolenia ma młode pokolenie to znaczy taki plakat czarne, ale dla 60 taki oryginalny kupiono też na Allegro żołnierz pokoju pamiętam, że czasem przychodziły młodsze osoby nie wiedział kim jest Ewa Demarczyk i nawet nie chciało im się sprawdzić śpiewające bardzo przykra dla mnie była największą największe oczywiście ja teraz akurat pracuje nad tekstem do gazety wyborczej z takim, żeby go na stronę wrócić i PiS też o tym ile ale właściwie koncentruje się na muzycznej stronie, ale Ewa Demarczyk nie była ani łatwym człowiekiem ani prostym poza tym teraz, gdybyśmy miał pisać biografie ona byłaby dużo obszerniejsze, bo też więcej wiemy, ale nam zależało tym wszystkim takim jak myślimy o pielęgniarce to nam zależało na tym, żeby ona była prawdziwym człowiekiem, ale też, żeby była nie pozbawić naskórka, żeby ona nam śpiewała w tej piosence, żebyśmy ją widziały wstyd, bo zawsze żądała, żeby były 2 fortepiany i czarna podłoga pamiętam jak dyrektor teatru żydowskiego był rok sześćdziesiąty ósmy w ogóle kolejki były jak na Vital co szkole wspominał nam Zygmunt konieczny mówi coś niesamowitego milicja otaczała cały teatr po prostu tak się pchali na Demarczyk i ona zaśpiewała także wszyscy po prostu nie mieli to słynne nie mruga nieprawdę trochę bies przecinają patrzy to widać mam mruga ja państwu, którzy słuchają tej audycji polecam przeszukanie np. od uwagi jest nagranie z Sopotu milionom bardzo wzruszona jesteście bardzo młoda taka też coś, bo kiedyś Ewa Demarczyk np. poruszała jak śpiewała poruszała barkiem później się tego uczyła stała właśnie nieruchomo zawsze na czarną brama przed 2 czarne fortepiany i czarne czy czarną podłogę, którą właśnie w tym teatrze żydowskim zażyczyła dyrektor ją po prostu rozszczelnił zresztą ona jeździła z Belą materiału np. na Kubę, kiedy zaginęła ta droga materiału czarnego jakoś sobie poradzili ale, ale tak to było zresztą Ewa Demarczyk to nie tylko Polska prawda mamy parę się chciał Bruno kokardki krzyczeli menedżer jakieś powiedział o koncercie w Marcie, że wydobędzie pani piosenkę o główna, w którym utonęła po śmierci ciała proponował jej dwuletni kontrakt powiedział, że piosenki będą pisali dla niej ludzie, którzy byli związani właśnie Edith Piaf, ale ona powiedziała zdanie, że nam się skończyć szkołę Paul i w tej Polsce bardzo kochana uważa pani Marii dla mnie naprawdę była wielka pani mówi o tym, że miała trudny charakter, ale może właśnie dlatego też koncerty były takie piorunujące dlatego tak przyciągały Macieja myślę, że ty też kwestia perfekcjonizmu jak też pisać taką książką Marlenie Dietrich ona akurat wpływała na bardzo podoba przypomina mi pewnych momentach siebie Marlena np. jak widziała, a może tapeta się odkleja, bo było w sali Kongresowej to ona potrafiła Bień z wiedzy scen i popatrzyć to jest kadra to podkreślać, więc marszy właśnie ten te 2 czarne fortepiany c czarna podłoga takie światło właśnie nie inaczej to punktowe, które robiło całą atmosferę jej koncerty to była magia po prostu dla mnie to do ja ja nie miałam tylko szczęścia, żeby być na koncercie Demarczyk, ale ci co byli niektórzy opowiadali po wielu wielu latach naprawdę płakali i toteż, o czym świadczyć nawet nie traktuje włączymy muzykę nie muszą nie musimy nawet myśleć, że Ewa Demarczyk nie mam was macie już zawsze będzie rosło zostanie to co stworzyła też wielkie i nieprzemijające wg mnie to po prostu to po prostu właśnie gubią swą zatrzymana, bo ani tak opowiada fantastycznie tych koncertach one musiały ją tyle kosztować niż nawet nie chodzi o to nieruchome stanie, ale też ten ekspresyjny aktorski śpiew o zdaje się żona musi bardzo dużo energii musiała, więc w niej składać się jakoś nie odbiło to znaczy to tu nie chciałbym wchodzić rzeczy, które nie wiem może się decydujemy np. na pytanie na szerszą rzeszę biografii nie, ale rzeczywiście zdrowotnie bardzo, a poza tym ona jeśli ich co mogę zdradzić co nie wielką tajemnicą chyba nawet pada w naszej książce już nie pamięta teraz, ale to jak schodziła ze sceny to bardzo często trzeba było podać rękę, bo nie miał siły wejść w środku po prostu taka była wypompowano proszę sobie wyobrazić śpiewanie piosenki przez 11 minut to jest jeszcze się na pejzaż to też jakaś piosenka, więc ona była wyczerpana lub wniesie dała często nie rozmawiała przez długie minuty, ale też się denerwowała przed samymi koncertami, iż mieni się członkowie zespołu, że trzeba zrobić także się trzeba pokazać Ewie Demarczyk przed koncertem, żeby ona mogła nareszcie nareszcie ona wtedy z tą całą energią wpadała na scena robiła ten wspaniały przed wspaniały koncert dla tej zaskakujące, że Ewa Demarczyk rozpoczęła swoją karierę w latach sześćdziesiątych, gdzie można był US zaczynał się rock and roll i ona wtedy z tą piosenką poetycką tak tak czy znacznie lepszy podziwiam ludzi, którzy idą w pod prąd i ona trochę tak poszła zresztą pierwsze pierwszej występ piwnicy miał 21 lat wtedy i było w ogóle także o nich, bo jeszcze wtedy nie mieli swojej siedziby w kabaret cały ruch wystąpił też naprawdę nic nie spodziewał, że będzie Ewa Demarczyk, ale nagle właśnie błysnął reflektor na scenach wpadł Piotr Skrzynecki działa nią uwielbiał i powiedział nie mogę proszę państwa, bo już czeka NATO zaraz się wydarzy przed wami tam wasza wspaniała młoda śpiewaczka prowadzi zachwyci chciałbym wskazać przepis mówiący tak tak przepięknie wtedy dzisiejsze siedziała ona wyszła w takiej sukience uszytej przez mamy, bo bała okresową, a przy pianinie siedział Zygmunt konieczny i ona na finał zaśpiewała czarna Ania i pamiętam to jak po prostu steki te, którym się brył, że kiedy skończyła przez cale przebiegł się to niemożliwe to jak niebo wstąpienie to teatr to cud, jakby to podsumowuje wszystko mamy dopiero początek kariery, bo dwu i ona ma 21 lat na sali wzruszona siedzi mama i ona ich zresztą Marta Stebnicka rozmawiałyśmy już nieżyjąca, która uczyła Ewa Demarczyk w Państwowej wyższej szkole teatralnej mówiła nam, że ona nie była gotowa na takie zjawisko jako do już wtedy Ewa Demarczyk, że ona od strony muzycznej Ewa Demarczyk wiedziała więcej niż ona, chociaż np. dykcji i coś co się wydaje niewyobrażalne na ramie została truje w oczach jest rzeczą jest niewyobrażalny zamach kolega to jest chyba także Demarczyk nie mogła pojawić, gdzie indziej to to muszą być Kraków prawda jak na 3 zlote w dyrektywie jak jak pisano ostatnio melancholii, pisząc książkę Boznańskiej to myślę, że tak ma pani rację, że ten Kraków były jakoś wpisanej to było takie miasto które, które pozwala na takie właśnie rzeczy on zresztą do tej pory jak sobie wyobrazić Ewa Demarczyk miałaby się pojawić to byłby to Kraków właśnie nie Warszawa zaginiona pani Andżelika bardzo dziękuję za to wspomnienie ze mną była współautorka książki czarny Anioł opowieść o Ewie Demarczyk za nami rozmowami Piekutowski z Angeliką Kuźniak współautorką książki czarny Anioł opowieść Ewy Demarczyk przypominamy wielkie postaci polskiej kultury osoby znane osoby publiczne, które odeszły przed nami rozmowa Agnieszka Lis kierownik liczne robić z Katarzyną nadal Sokołowską z Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk Andrzeja Franaszka krytykiem literackim Uniwersytetu pedagogicznego w Krakowie rozmowa o Marii Janion teraz właśnie prof. Marię Janion chciałabym byśmy wspomnieli dlatego też połączyliśmy się przez Skypea z Katarzyną nadaną Sokołowską Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk czy dobre będzie dobra i Andrzeja Franaszka krytykiem literackim ryta redaktorem działu kultury w tygodniku powszechnym dzień dobry dzień wycenić dobre państwo dla porządku powiem że, owszem, przed laty prasowe w tygodniku, poszerzając przynoszą dzięki temu poznałem zresztą poseł Maria Janion, ale też podczas występu osób pracownik naukowy Uniwersytetu pedagogicznego w Krakowie bardzo dziękuję przepraszam za ten błąd panie profesorze nie wiem pewnie wymieniać by długo była wybitną humanistką historyjką literatury wykładowczynią nauczycielką to wszystko, gdy rząd ma nawet wybitny to chyba nie oddaje wpływu, jaki miała na ludzi na badania kultury, a więc na nas wszystkich była autorką gorączki romantycznej to chyba tak najbardziej konieczne i konieczna z tych jej wielu wielu książek pozwolę sobie zwrócić do pani Katarzyny nadany Sokołowski co pani przede wszystkim podkreślił, aby ten jej dziedzictwo czy, jeżeli chodzi o dziedzictwie badaczki czy jako nauczycielki obywatelki i dajmy się trzeba podkreślić, że pani prof. Janion jest taką osobą, która nigdy sąd nie uda sędzia, która po prostu jest nas zawsze nas będzie myślę, że jej prawdziwe dziedzictwo to nie jest tylko tych około 20 książek kraje, które publikowała, ale po prostu społeczna swoich uczniów to i to na kilka pokoleń swoich uczniów ona po prostu jasna są na kształt ukształtował kilka pokoleń badaczy literatury humanistów artystów dziennikarzy myślę, że tego po prostu nie jest w stanie do końca pojęcia to jest tak jednym z takim wielki dochód naszej kultury, która po prostu dom kultury kształtuje, która zawsze z nami będzie ich myśli będą drzewa i po prostu będzie wyznaczała pewien od tej kulturze bardzo istotne, chociaż obecnie spychane na marki nas to, bo jak mogą jeszcze powiedzieć tym nurcie dla tych, którzy może mniej znają wyniki prac myślę, że to jest taki nurt właśnie mówi pani książce gorączka romantyczna, czyli 1jednej z pierwszych bardzo nas wszystkich ważnych myślę, że ona jest taką wielką kroczy nią, a naszego w Polsce naszego romantyzmu wydaje się sza wszyscy znamy Polski romantyzm, że nas ukształtował, że uczyliśmy się go szkolna i często byliśmy nim bardzo związani żołnierz jako ostatni też dzisiaj dominujące sposoby myślenia o narodzie o misji narodów wspólnocie narodowej tymczasem wszystko to trudno prof. Maria Janion to jak uczyła nas rozumieć romantyzm była pod prąd temu głównemu nurtowi rozumienia romantyzmu ana odkrywa dla nas romantyzm indywidualistyczny romantyzm buntu wobec ustalonych hierarchii ustalonej wartości romantyzm, który po prostu nie w takim takie ma pełnym zaufania i uważne wsłuchiwanie się głos na samych naszych uczuć naszych najintymniejszych myśli i po prostu pozwoleniem, aby ten głos brzmiał, jakby na tym głosie budować nasze rozumienie wspólnoty nasze rozumienie wartości często pod prąd w tym wartością zastane i wspólnocie, do której należy na mocy urodzenia tak to, bo to było jasno w opozycji do do tego do interpretacji martyrologiczne tak by to ujęła ona bardzo ostrych słowach o nim mówiła tak bym czy to właściwie na gorączkową takim pozwolę sobie tak osobistych z Włókniarzem wszystko, kiedy przechodziliśmy większość z nas, która stała się uczniami prof. Janion przychodziła do niej w takim krytycznym wieku po prostu wchodzenia w tym najważniejsze najbardziej obiecujący okres młodości stawiania pierwszych kroków samodzielnym życiu i właściwy termin ten wątek polityczny to jest właściwie taka kategoria blisko młodzieży prawda także młodzież osiemnastoletni dwudziestoletni, która przechodzi na studia szuka swojej życiowej drogi i myślę, że pani profesor po prostu nas nauczyła potraktowania tego, bo co poważnie i jakby z 1 strony łączyła z drugiej strony odpowiedzialności za nasze życie i za społeczeństwo, do którego należy tak to jest coś takiego, czego to tkwi w każdym z nas niczego nigdy nie zapomnimy co nas kształtuje wyznacza nasze życiowe trajektoria nasi goście też cały czas jest Andrzej Franaszek nie wiem co pan by zaznaczył w tej chwili tak próbując, choć trochę podkreślić zaznaczyć tego dziedzictwa znaczenia powiedział na początek właśnie nie da się mówiąc o Marii Janion poinformować, iż sąd się, choć trochę, bo odrobiny, ponieważ jej obecność obecność w gigantyczną przemożną mam nadzieję że, aby rzeczywiście będzie on będzie istniała przede wszystkim, dlatego że Maria Janion umiała czytać literaturę w tym głównie oczywiście literaturę romantyczną, ale nie tylko, bo przecież pamiętnik powstania Warszawskiego Mirona Białoszewskiego taki sposób, który nie zamykał tego odczytania w kręgu takiej czysto akademicki w dyskusji w czasopiśmie specjalistycznym np. prawda, ale który trafiał on debat publicznych o naszej współczesności, jeżeli powtarza się tutaj słowo romantyzm to oczywiście jedno ze znanych poparcie znanych też hipotez prof. Marii Janion było hipoteza o zmierzchu paradygmatu romantycznego to one śledziły również dwudziestym wieku przypominała, że to myślenie właśnie myślenie romantyczne pojawia się w związku z osobą Józefa Piłsudskiego w uzyskaniu niepodległości potem powraca przy okazji powstania Warszawskiego i jeszcze raz w związku z Solidarnością następnie stanem wojennym i na początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy odzyskaliśmy wolność, ale także zmienia nam się zupełnie się system wartości przede Maria Janion mówiła, że być może ten paradygmat ten sposób myślenia hierarchię wartości odchodzi już, choć na naszych oczach wydaje się teraz po latach, że tak się nie stało, że pewne elementy bardziej zresztą upiorne wręcz trwające na dzisiaj tego myślenia ukształtowanego w czasie zaborów o utracie niepodległości powróciły do nas imają się bardzo dobrze w tym dyskursie społecznym zachowania społeczne naszej ksenofobii naszym nacjonalizmy, który się tak dobrze teraz ma, a chodzi o to, że właśnie Marię nie tylko badaczką np. literatury romantycznej oczywiście mogą być tak bardzo wiele, ale kimś, kto mówi także o naszej współczesności Otóż fach dziś żyjących Polaków okres różne tematy nie tylko poprzez temat romantyzmu, bo przecież jedną z jej ciekawszych książek ostatnich lat tych ostatnich lat twórczej aktywności było nas niesamowita słowiańszczyzna część stawiała tezę, że być może zostaliśmy źle ochrzczeni porwanie, jakby z rodziny ludów słowiańskich Wschodu przyciągnięcie, ale nie do końca przez kulturę Zachodu mówiła o kobietach w duchu inności mówiła o polskim antysemityzmie za każdym razem z Turka głęboko zakotwiczone jej olbrzymiej wiedzy historycznej teraz czy po prostu historycznej były również studiami, które opisywały naszą współczesność nasze dzisiaj nas prześladujące upiory i to mi się wydaje być takim niezwykłym darem Marii Janion ona była wybitnym naukowcem wybitnym pedagogiem właśnie osobom współtworząca kształtującą jako swoich studentów doktorantów przyszłych doktorów, ale właśnie też kimś, kto potrafił bardzo przenikliwy sposób rozpoznawać nas Polaków współczesnych pani profesor prowadzi chyba legendarne już seminaria najpierw na Uniwersytecie warszawskim potem w gdańskim potem tutaj w stolicy i również w Instytucie badań literackich Polskiej Akademii Nauk jak byłam studentką pani profesor skrywający zupełnie innego, ale to znam od innych studentów te anegdoty czy chęć sprawdzenia na własne oczy zobaczenia tego słynnego mieszkania które, choć krążyły legendy na temat tego ile tam było książek, ale zwrócę się jeszcze do pani Katarzyny nadany Sokołowski podaje, że warto zaznaczyć też nie jak i jak to jest też dla pani ważne, bo ona była ważna dla kobiet dla dla też feministek, które czuły, że mają w niej jest o tak w takie wsparcie tak bywa określiła wydaje mi się wsparcie to mało powiedziane ona jedną z tych osób jeśli jedno z najważniejszych osób, które właściwie stworzyły tak współczesny feminizm po osiemdziesiątym dziewiątym właśnie feminizm umowę w demokratycznym pluralistycznym polskim społeczeństwie, którym marzyła i na naszych seminariach właściwie zaczęliśmy przestawiać krytykę feministyczną jeszcze w latach dziewięćdziesiątych z naszego seminarium człowiek ma dzisiejszy działaczek feministycznych wybitne cechy artystek też wykładowczyń oczywiście doktoranta pani profesor na kontynuujemy podziału takie jak w Instytucie badań literackich mam przyjemność należeć do takiego bardzo prężnego zespołu naukowego, które się nazywa archiwum kobiet i przekorą zresztą istnieje już archiwum Marii Janion, bo ona właśnie w tym mieszkaniu, w którym mityczny mieszkaniu, które nie dało się żyć, ponieważ było całkiem zastawione książkami przetrzymywała też setki kaczek ze swoimi środkami z wycinkami gazet analiz materiału mami ikonograficznym i Mateczki osią już parę lat temu od niej, ale otrzymałyśmy zdarzało się znajdują w Instytucie badań literackich prowadzimy ich inwentaryzacja właściwie na żarcie kontynuuje ten ten nurt badań profesor właśnie nad obrazem kobiecości w kulturze polskiej na opresyjny wzorcami kulturowymi, które właśnie kobietom demokracji w ogóle kobietom nie sprzyjają także w dzisiejszej demokracji jeszcze wciąż jakby wpływają na status tak prowadzimy nadal badania także właśnie nad dorobkiem intelektualnym kobiet nad kulturą kobiet z ulicy sąsiadują z uczennicami na koniec już to Andrzeja Franaszka, a co coby pan polecił teraz po co sięgnąć dla tych, którzy mniej czytali mniej wiedzą mniej znają jeśli zdąży to powiem jeszcze 1 krótki akapit boja byłem w tym słynny mieszkaniu Maria nie jako student, ale jako właśnie wysłannik tygodnika powszechnego przekazaliśmy swoją profesor długą rozmowę na temat właśnie antysemityzm powiedzmy filozoficzny, bo to kwestia 2 polskich 19 wiecznych to mieszkanie oczywiście jest niesamowite, bo praktycznie zapełniony prawie w całości książkami z podłogi zostały takie Stalag mity stosy książek, zasłaniając się prawie całkowicie niż ten maleńki miejsca nawet na gminę łóżka nakryć tak powiedział, ale to, że ktoś ma bardzo dużo książek oczywiście jeszcze o niczym nie świadczą natomiast jak czytać wspomnienia Marii Janion rozmowę rzekę czasem przeprowadziła Kazimiera Szczuka to widzimy, że od najmłodszych właśnie lat to było dla nich sposób istnienia to nie coś zewnętrznego to była Asia życia realizowana poprzez czytanie ona wspomniała swoich trasach lektura owych wielogodzinny, które czasem kończyły się wysoką gorączką skutek tych przeżyć tekturowych i Maria Janion uczy nas utrzymać polonistów literatura to nie jest tylko coś czym się zajmujemy to jest sposób rozpoznania na sam takie laboratorium egzystencji, który rozumiemy siebie lepiej myślę, że to jest coś co mogłoby też pozostać jako plan moc opozycji napomnienie dotyczące nazw tych, którzy zajmują się literaturą albo po prostu czytamy, że nie jest tylko opinii jest coś zewnętrznego właśnie, ale czasem jest sens naszego istnienia, a myślę, że wszystkie późne książki jest ono ujawnione właśnie jego bardzo na to w takim razie do Europy tak, ale razem z naszymi umarłymi w 20 lat jest książka myślę, że nadal warto przemyśleć bardzo bardzo państwu dziękuję przypominamy dla państwa na rozmowy o znanych osobach, które odeszły wrócimy do tych wspomnień dziś przed godziną jeszcze szesnastą, a za chwilę za 3 minuty informacji Radia TOK FM godzina piętnasta wybije Japonii państwa głosy na naszej antenie dzisiaj wszystkich świętych rozmawiamy rozmawiamy z państwem o ludziach, którzy byli autorytetami czekamy na państwa głosy po informacjach czy były znane osobistości, a może sąsiedzi albo bliscy czekamy na państwa głosy po informacjach Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA