REKLAMA

"To był Europejczyk wielkiego formatu". Wspomnienie prof. Andrzeja Jaczewskiego

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2020-11-01 16:20
Czas trwania:
38:26 min.
Udostępnij:

"Uważam aborcję za zabieg brutalny, choć stokroć lepszy niż za mojej młodości lekarskiej. Ale na to jest jedna rada: antykoncepcja – czyli edukacja seksualna oraz dostępność metod i środków antykoncepcji. Ale u nas tak jakoś wszystko (no, prawie) robi się połowicznie, niekonsekwentnie i przez to nieskutecznie. I druga sprawa: nic do tego facetom od celibatu, którzy sami nie mają rodzin, nie płodzą (oficjalnie) i nie uczestniczą w procesie demograficznej poprawy. Decyzję mają suwerennie podejmować rodziny, bo one ponoszą wszelkie konsekwencje. Tylko – rodziny wychowane seksualnie!" - tak o aborcji pisał prof. Andrzej Jaczewski, który zmarł 13 października tego roku, w wieku 91 lat. Profesor był jednym z jednym z czterech twórców polskiej seksuologii, autorem prawie 40 podręczników i książek, lekarzem pediatrą i pedagogiem. Rozwiń »
To rozmowa z Jego przyjaciółmi nagrana 3 dni po Jego śmierci. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
uważam aborcję za zabieg brutalne, choć stokroć lepszy niż w mojej młodości lekarskiej, ale na to jest 1 rada antykoncepcja, czyli edukacja seksualna oraz dostępność metod i środków antykoncepcji, ale u nas tak jak wszystko na prawie robi się połowicznie niekonsekwentnie i przez to skutecznie i druga sprawa nic do tego facetem od celibatu, którzy sami nie mają rodzin nie płacą oficjalnie i nie uczestniczą w procesy demograficzne i poprawę decyzje mają suwerennie podejmować Rozwiń » rodzinę, bo one ponoszą wszelkie konsekwencje tylko Rodzino wychowane seksualnie taką aborcji pisał prof. Andrzej Jaczewski, który zmarł 13października tego roku w wieku 91 lat profesor był jednym z 4 twórców polskiej seksuologii autorem prawie 40 podręczników książek lekarzem pediatrą i pedagogiem 3 dni po śmierci profesora nagrałem rozmowę na jego temat zapraszam teraz do wysłuchania Małgorzata Czyńska naszymi gośćmi są teraz dr Alicja Długołęcka pedagożka edukatorka psychoterapeutka dobry wieczór dobry wieczór oraz dr Piotr Toczyski socjolog z Akademii pedagogiki specjalnej dobry wieczór dobry wieczór oboje państwo znaliście prof. Andrzeja Jaczewskiego jego biografia jest bardzo bogata bardzo obfite pełnił wiele funkcji wieloma rzeczami w swoim życiu zajmował, który element w Gorzycach uważają państwo, że będzie najbardziej zapamiętane najbardziej znaczące albo może dla państwa po prostu takim był macie to jest bardzo trudne pytanie, bo jak zna tyle lat człowieka osobiście tyle lat, czyli ile czy ponad 30 ja byłam studentką i magistra łódką i doktorantką profesora, więc właściwie całe moje dorosłe życie jest z wiązane profesorem, więc mam bardzo dużo wspomnień osobistych myślę, że olbrzymim stopniu też był taki moimi nauczycielami wychowawcą, więc mogłabym przytoczyć być może że, że pomimo oporu elementach tak takich życia, w których odegrał bardzo ważną rolę, a na poziomie myślę o tym warto mówić i pedagogiki i i socjologii i bio medycznych podstaw rozwoju wychowania po tak naprawdę profesor był prekursorem takiego podejścia to w pedagogice do wychowania, czyli uwzględniania aspektów medycznych i rozwojowych no nie wiem co było najważniejsze tak tak naprawdę do tego jest, tyle że nie jest trudno trudno dokonać jakiejś syntezy chyba jest za wcześnie na to, żeby dokonywać taki, jaki syntezy, bo teraz jak pani zadała mi to pytanie to to przebiegają przed oczami książki, które napisał prawie 40 tak akcje społeczne, w których brał udział tematy, które rzuca, że tak powiem do dyskursu społecznego naukowego i chyba nie podejmę się tylko i chyba nie wybiorę niewątpliwie był osobą, która otwierała drzwi okna tak, jeżeli chodzi o aspekty związane takie związane z rozwoju psychoseksualnego człowieka, ale myślę o tych rolach za chwilkę jeszcze porozmawiamy przynajmniej kilka postaram się razem z państwem przytoczyć, ale jeszcze pytanie do 2 piętrze czy którąś z jego tożsamości bez jakąś wybrał jest w treści szczególnie bliska tak osobiście to 30 lat temu dostałem od Andrzeja Jaczewskiego krzyż harcerski krzyż to ważna rzecz, dlatego że Andrzej był takim Harris mistrzem, który pamiętał szare szeregi w nich jakby zaczynał w ogóle się zaczną harcerstwo przed wojną swoje natomiast pierwsza wieszają tak się ukonstytuował jakoś nie było tak rząd tą tradycją na sam jakoś mocno epatował trzeba się było postarać, żeby tego się dowiedzieć natomiast, jakie krzyż harcerski miał dla niego znaczenie osobiste napisał o tym kiedyś niejeden raz nawet dopiero po latach sobie uświadomiłem, że dostanie od niego tego krzyża to była dość istotna, że tak symbolicznie to był pewien taki rytuał przejścia można powiedzieć ma dla dziesięciolatka może trochę przedwczesny nawet ale, ale to byłaby taka tożsamość Harcerza harcmistrza kogoś bardzo był związany z harcerstwem jednak kultywował w jaki sposób ucieleśnia sobą potem zaszła taka druga tożsamość osiągną swoje książeczki o chłopcach dla chłopców, które np. miały trafić na przemiał, bo chodzi o nowym wydaniem oni sami w ośrodku pływał jako odbierał jest dedykacja rozdawał, więc to znają go z tej książeczki o chłopcach dla chłopców takiego fenomenu kilkudziesięcioletniego tak to było wydawane wielokrotnie do dziś jest wydawane w zasadzie ta książka załatwiła mi sprawę, którą tak niechętnie rodzice w tamtych pokoleniach załatwiali, czyli takich rozmów i rozwoju psychoseksualnego takim dojrzewaniu tak ta książka w zasadzie taką drugą częścią jego biografii, z którą go kojarzył nie mówią coś pewnie pierwszy profesor, jakiego znałem, więc dla mnie takim obrazem profesora jako takiego właśnie zawsze Andrzej Jaczewski no to oczywiście był zupełnie innej klasy profesorem większość profesorów jakich znam z to jakby osobną historię miasta tożsamość akademicka też jest taką trzęsie na tych 3 bym poprzestał jak pomyślał też jeszcze 7 kolejnych w imieniu łatwością, ale też chyba na początek wystarczą oczy pierwszy pojawiło się słowo profesor pani pojawiło się słowo nauczyciel nie to jest rzeczywiście pierwsza taka rzecz wchodząc już tożsamości, którą chciałem zapytać to znaczy chciałem zapytać, jakim był nauczycielem i czy to jakim był nauczycielem przekładało się też na to jakim był człowiekiem ja myślę, że w przypadku profesora to rozróżnienie nie ma żadnego sensu, bo był takim człowiekiem, jakim był nauczycielem był takim nauczycielem, jakim był człowiekiem to co teraz powiemy nie ma nic wspólnego z egzaltacją jak mówię o tym bardzo serio w tym momencie, że dla mnie był takim nauczycielem życia życiowej postawy i to nie jest nasz moment śmierci odejścia nie jest momentem, w którym stała sobie z tego sprawę, bo zdaje sobie z tego sprawę już od dłuższego czasu od wielu lat mogę podać parę przykładów nie będę podawała przykładów bardzo osobistych, ale to jest to są takie przykłady, które pokazują jaki, jakim nauczycielem był profesor przykład jak mam obecnie jakieś wykłady dla dużej ilości osób to dzięki profesorowi się nie denerwuje aż nadto, bo robi to co nie prosił oznacza profesor mówi, że jeżeli nie mam nie potrafię powiedzieć w ciągu 3 do 10 minut tego co chcę powiedzieć to znaczenia nic dopowiedzenia czy mogę mówić 4 godziny, ale muszą wiedzieć co chcę ludziom przekazać co jest jakąś prawdą, którą chce się podzielić jakimś odkryciem jakąś tezą co zawsze działa z drugiej strony i bardzo to pamiętam i wiekiem coraz coraz lepiej to rozumiem coraz bardziej rozumiem jak to jest trudne przyjęcie takiej postawy profesor wielokrotnie o tym wspominał, ale też swoim zachowaniem tego dowodził, że ani szata ani pozycja nie świadczy o człowieku i każdego człowieka trzeba traktować równo i że klasę człowieka poznaje się właśnie po tym, czyli jak odnosimy do ludzi, którzy pracują nie wiem w szatni są nie wiem na politykach politycznych stołkach cisza jest studentem czy 3 profesorem tak, czyli że każdemu należy się szacunek dokładnie taki sam i to łatwo powiedzieć, ale trudniej zrobić i profesor dorobił był niezwykle bezpośrednia to jestem zaskoczona tak, bo wy byliście po imieniu tak dla mnie profesor, bo nie czyni tej Piotr Toczyski tak tak po prostu był niezwykle bezpośrednim człowiekiem po obronie pracy doktorskiej resort zaproponował przejście na mówienie po imieniu do siebie, ale ja bardzo tylko przeprosiłam poczułam że, że dla mnie będzie profesorem zawsze i że to dziś, bo warto mieć takiego profesor, czyli właśnie nauczyciela no właśnie pierwsza jak to wyglądało, bo początkowo to był taki jak zakładam, że pedagog dla harcerzy, bo to też była taka jedna z ról, które pełnił, ale później, gdyby wasze losy ponownie plotkuje się w swoim dorosłym życiu pomagały profesorowi tworzyć najpierw droga dla TOK FM, które przez kilka lat można było na stronach portalu czytać potem także wpisy takie nagrania podcast na Facebooku na stronie profesora jak ta percepcja w twoim wykonaniu akurat się zmieniała, jeżeli właśnie chodzi o tę rolę takiego nauczyciela pedagoga dla mnie profesor był druhem to znaczy do harcerzy mówi ruchu co trochę upraszcza sprawę tym ruchem był przez dobrych 20 lat, ale w momencie, w którym rzeczywiście zadzwonił do mnie po obronie doktoratu z gratulacjami jakoś tam słowa słowa doszliśmy do tego, że ta jego autobiografia, którą napisał jest taka dość fascynująca można by to za książkę książka moich wspomnień, którą wydał w zasadzie własnym sumptem i rosło poznają stan w bibliotekach to nie było nic do sprzedaży i stwierdziłem, że warto byłoby jakoś rozpropagować to znaczy zaproponować co zaproponować jako bloga np. w jakiej formie bardziej cyfrowe zbieżny jest jak te gatunki funkcjonują oraz w internecie się zacieśni bliżej współpracować w tym momencie miałem trochę wyjścia musieliśmy przejść na rozmowy po imieniu to załatwił to źródeł szaf trochę podstępem w tym sensie nie chciałby już druhem w chciałbyś Andrzej i ostatnie mniej więcej 8 lat spędziliśmy w takiej roli redaktora właściwie znaczy reagowałem dokładnie 523 wpisy drogowe mamy to policzone łącznie ze wszystkimi wymiarami i wskaźnikami zaangażowania użytkowników itd. tych 523 z PiS-em to są wpisy, które dotyczyły przeróżnych spraw od Sasa oświaty spraw bliskich Andrzeja jako pedagogowi po harcerstwo jakieś wspomnienia czasów wojny o tym np. jak nie wykonał rozkazu nie zastrzelił po wojnie ministranta choćby ten krzyż harcerski, kiedy został jakich okolicznościach, kiedy kazali mu go tam Zwiąż np. w piwnicy urzędu bezpieczeństwa jego krytyczną leży o, że bardzo dużo zresztą tak oczywiście miał swoje poglądy na temat opery na temat tego unowocześniania autor, więc wszystkie te wpisy przechodziły przez moje ręce nie takim luzie to jakoś ulepszać doskonale, że troszkę to do zasady tej formy internetowe czasem skruszy czasem podzielił na 2 zaproponował jakiś tytuł, który się będzie kilka, bo teraz się matki każdy tam 2 000 000 osób sugerowaliśmy drogie, więc zawsze zasługa jakości tych treści Andrzeja tam nie było żadnej wewnętrznej promocji słaby na to wpłynęła na później uczył się ten podcast, który nagrywał na Facebooka rynsztok FM w pewnym momencie usunął Platformę drogową w całości to taka była decyzja, ale oczywiście nieuzasadniona ekonomicznie to po 5 latach przeszliśmy na Facebooka i tam okazywały się takie nagrania Facebook nie dopuszcza nagrań trzeba to było przekształcać do postaci filmów, czyli wygrywać jeszcze w tle zdjęcia, ale podołaliśmy dzięki temu odbudowała taka sieć relacji prof. Jaczewskiego z różnymi ludźmi z różnych etapów życia na Facebooku z grubsza rzecz biorąc są wszyscy tak w cudzysłowie to również i w tej roli takiego nie wiem menedżera mediów społecznościowych trochę może funkcjonować jakoś tym szantażem zajmowałem tą częścią działalności publicznej tak ja postrzegam druha prof. Andrzeja jako taką osobę, która miała swój taki publiczny skład debatą lub uprawiać coś co nazywamy sztuką życia publicznego to co innego kontekstu ujęte sformułowania to bardzo pasuje w moim przekonaniu bardzo starał się, żeby ważnych dla niego sprawach jego głos był usłyszany nie o to, żeby zmienić czyjś światopogląd czy jakąś tam decyzję wymusić tylko da się do obrażania także świadectwo dać domyślenia to była taka jego idea wcześniej wspomniałem Piotrze książeczce takiej edukacyjnej i to hasło właśnie edukacja seksualna przewija się bardzo biografii profesora, a pierwszą taką rzeczą, która chyba pojawia przy jego nazwisku to jest takie hasło jak pionier edukacji seksualnej najważniejsze pytanie do pani doktor, jaką rolę odegrał edukacji seksualnej w ogóle seksuologii polskiej no to jest bardzo dobre określenie już w pierwszej swojej wypowiedzi podkreślała, że to że, że profesor w sposób niezwykle otwarty, jakby stawiał bardzo odważne hipotezy miał bardzo bardzo też takie praktyczne podejście, bo należy tak podkreślić, że był pediatrą z wykształcenia zresztą myślę, że też warto o tym wspomnieć, że miał bardzo duże zasługi też takie dokonania naukowe z wiązane z leczeniem noworodków jako pierwszy wprowadził kroplówki np. w Polsce w ratowaniu tak noworodków, ale do Gorlic, ponieważ tam, gdyby dostał przydział pracę jako dwudziesto trzylatek właśnie zaczął leczyć Krupówkami co tak naprawdę zminimalizował umieralność wśród najmłodszych tak, bo co noworodki cierpiało często na biegunki, a te kroplówki pozwoliło to wyeliminować tak, a potem zaczął współpracować zarówno z towarzystwem rozwoju rodziny były lekarzem przy liceum Lelewela pracował też w poradni i zajął się jako pierwszy wszystkimi kwestiami związanymi z procesem rozwoju psychoseksualnego i to co było bardzo ważne to, że tak powiem wyskoczył z koncepcji freudowskiej tak czy historii tylko bardzo uważnym obserwatorem i scalał, że tak powiem wiedzę taką ściśle medyczną z teoriami psychologicznymi w tym w tym zakresie jego nowatorstwo na pewno polegałoby polegałby na tym, bo mogłabym bardzo dużo o tym opowiadać bardzo dużą przykładów przypominać tak, ale to, o co chodzi także powiedzieć względna realizować to jest to coś takiego, że profesor wszystko kwestionować to był bardzo bardzo charakterystyczna i właściwie wszystkich przedsięwzięciach naukowych profesora, do których miałam dostęp to podstawą było było obecnie bardzo bardzo aktualne podejście tak było pytanie, ale skąd to wieś, dlaczego przyjmuje takie takie założenie to jest bardzo ważne, ponieważ pedagogika pedagogika no jest jest zbudowana na różnych założeniach, a temat dotyczący seksualności dzieci młodzieży przede wszystkim bazuje na nie udowodnionych przekonaniach i w tym sensie profesor przecierał szlaki tak, czyli kwestują kwestionował prawdy, które wynikały z pewnych naszych przekonań stereotypów i sobie zadawał pytanie jak to jest naprawdę i to prowadziło do bardzo ciekawych projektów badawczych no i później to coś było widoczne w jego publikacjach i właśnie też tym dyskursie, o którym wspomniałam to jest na polu nauki to fascynująca absolutnie był też jednym z 10 recenzentów książki sztuka kochania Michaliny Wisłockiej i recenzji wystawił bardzo taką pozytywną recenzję przewidział sukces tej książki i karierę Michaliny Wisłockiej właśnie był częścią właśnie tutaj proces taki dobry przykład, że profesor był spójny i autentyczne to jest to to, że był jedynym recenzentem, który oceni ocenił książkę Michaliny Wisłockiej pozytywnie jak świadczą o tym, że zawsze miał odwagę mieć swoje zdanie to jest zbije tutaj taką drobną szpilkę może niesłusznie proszę wyprowadzić z błędu ale, a propos tej spójności ja słyszałem taką plotkę, że profesor nie przepadał za dziećmi nie wiem co prawda ale prawda nas miał takie powiedzenie dzieci mają obowiązek być głupie w związku z tym, że mają obowiązek wy głupie są nieznośne mówił tak trochę śmieszne, że jako pediatra to mówię z drugiej strony bardzo hodował różnym poglądom wychowawczym Janusza Korczaka, który dzieci w zasadzie nie odróżnia od ludzi po prostu tak mówił nie ma gdzieś jest człowiek nie ma dziecka jest człowiek, więc jest to coś paradoksalnego w sylwetce profesora rzeczy to jest pewnego rodzaju żart, bo nie chodziło o lubienie tylko chodziło o poważne traktowanie, czyli że poważnie, traktując dziecko nie dziecko może może być dzieckiem, bo jest wolnym człowiekiem może być taki jakie, jaki jest tak i no myślę, że to powinno wybrzmieć naszym spotkaniu, że profesor był bardzo konsekwentny propagatorem Korczakowskiej wychowania, jeżeli wie, o co w tym chodzi co dziecku wolno wszystko coś takiego okrycia ku ciekawego miał z takim epizodzie niemieckim do wyeksponowania, bo jeździł przez 17 lat do kolonii do Niemiec, gdzie był profesorem wizytującym pół roku pan za w Niemczech zachodnich nie było oczywiste w czasach PRL-u wracał na pół roku do Polski i tam studenci w pewnym momencie na fali takiego zainteresowania światem po roku 70 po tych wszystkich rewolucjach końca lat 60 domaga się zaczęli od prof. Jaczewskiego, że o Korczak ku jako nim polsko-niemiecką żydowskim symbolu trochę, który symbolizuje 3 różne rzeczy 3 usług społeczeństwa co się opowiada, więc był takim przymusu niejako na zamówienie studentów takimi teoretykiem Korczaka takim Korczakiem ministrów można by wręcz powiedzieć jest być może warto takie dopowiedzenie jeszcze no i poświęcając tyle lat pracy z młodzieżą rzeczywiście te idee no bo myślę, że jest tutaj tego dowodem oni realizował znowu była dopiero wszystkiego Acta Acta styczniu wg szacunków potwierdzam ile ich głowie, że traktował nas bardzo bardzo poważnie harcerstwo uważa za taką możliwość dotarcia z pewnymi doświadczeniami z pewnym światopoglądem, ale dotarcie okazało się bardzo poważnym traktowaniu drugiego człowieka i profesor wychodził też takiego jeszcze przed wojną przedwojennego sposobu myślenia o młodzieży i był olbrzymim przeciwnikiem Liquid i likwidowania gimnazjów miały pozwolić wejść im ten etap dojrzewania tak tak znaczy znaczy ja myślę, że warto podkreślić, że pracując z nastolatkami on bardzo podkreślał istotność dawania dużej wolności takiej przestrzeni do dokonywania wyboru w okresie gimnazjalnym i bardzo podkreślał, że to jest taki wiek w tym człowiek może się nauczyć odpowiedzialności właściwie przygotować do dorosłości, że przegapienie, jakby tego tego momentu poprzez właśnie traktowanie traktowanie nastolatków jak małe dzieci tak w sposób niepoważny niezwykle opóźnia rozwój prowadzi do takiego rozszczepienia pomiędzy właśnie rozwojem biologicznym psychicznym społecznym wręcz mówią, że co do kontynuowania nauki dawałby jak najwcześniej możliwość porzucania szkoły czy, żeby człowiek brał odpowiedzialność za siebie w możliwie wczesnym wieku bardzo się sprzeciwiał się infantylizm ansi trzymaniu kogoś do końca właściwie zmuszana wszak przymuszania do szkoły średniej i wręcz niekiedy przymusza do studiów, bo dzisiaj tak świat wygląda, że studenci przychodzą rodzice kazali trwający aż do magisterium prawda, więc bardzo główce jednoznaczny jak najszybciej powinien brać odpowiedzialność za siebie jest jakieś pewnie Echo tego, że sam jako nastolatek miał takie doświadczenie, jakie miał szare szeregi tak jak taki mały odłam armii krajowej z takiej, która gdzieś tam tuż po wojnie się taką grupę zbrojną przekształciła tego, że kilku jego kolegów skazano na karę śmierci co tak to są jakieś dalekie Echa tego, ale rozwój dojrzewania wczesna odpowiedzialny za siebie były takimi na pewno nominatami ten pan miał dopowiedzenia jako wychowawca powiedziała pani ten doktor gimnazja ten pomysł ta idea wywodzi się jeszcze z lat przedwojennych, a tak naprawdę oczywiście tonie nie stoi system naprzeciw siebie, ale tak naprawdę profesor do końca życia był osobą bardzo nowoczesnych poglądach i wyraz w Wiśle właśnie to co przejawiało się na wielu polach profesor był niezwykle nowoczesny swoich poglądach, ale ja myślę, że wszyscy to jest tak jak tak jak poglądy Korczaka też są bardzo nowoczesna tak bo, bo to jest to jest myślenie bardzo wolnościowe bardzo temu bardzo takie demokratyczne właśnie oparte na poszanowaniu cudzego zdania na przede wszystkim tym i to jest np. kolejna rzecz, którą mu zawdzięczam na takim umiłowaniu kategorii, jaką jest wewnątrz sterowność tak, czyli że ośrodkiem decyzyjnym jesteśmy my sami nie to co jest na zewnątrz tak, czyli że dokonujemy pewnych samodzielnie analiz wyciągam z wnioski na tej podstawie podejmujemy decyzję działamy tak i profesor to ta nowoczesność w tym w tym dzisiejszym świecie, który niezwykle tak powiem nastawiony na to co myślą inni taki w jaki sposób jak jest mnóstwo różnych mechanizmów, które musimy się podporządkował pod pociąg po podporządkowywać profesor był to niezwykle wyczuł wyczulony i to i to przede wszystkim było było było nowoczesne, żeby nie być nad nad opiekuńczym, żeby właśnie od jak najwcześniejszych lat, czyli właściwie profesor uważały się nie z tym zresztą całkowicie zgadzam, że człowiek piętnastoletni jest zdolny do samostanowienia tak i ich, że dorosły może mu w tym towarzyszyć, bo decydująca za młodego człowieka pozbawia go podstawowej zdolności, która będzie potem budowała go jako myślącego dorosłego człowieka jest to bardzo nowoczesne Nisko się też na dyskryminację Żydów osób LGBT imigrantów to wszystko tak mocno wybrzmiało w jego postaci w jego nagraniach ma mocną np. to, że sam zamieszkał na terenie Łemków przyznał, skąd w ramach akcji Wisła wysiedlono swego czasu na rdzennych mieszkańców tych terenów upamiętnił po jakimś czasie pomnikiem, który ufundował także pamięć pomordowanych w tym miejscu Żydów Łemków wysiedlonych Łemków zamordowanej romskiej rodziny, więc bardzo dbało takie upamiętnienia i o wielokulturowość bardzo cieszy nas szans wejścia Polski do Unii Europejskiej w ogóle poszerzania tej przestrzeni europeizacji to był za zaprzyjaźniony bardzo nie wiem jak to nazwać tak z mieszkańcami prawosławnymi tak i z małymi nieruchomości czy ktoś mówi nie należy mówić o ten prawosławny lokali właśnie, dlatego że zostaną o jak to powiedzieć, ale że żywili w przyjaźni i toteż się przez no profesor był wielbicielem muzyki cerkiewnej taki właśnie takiej Inter, który Mości mówił także Polacy także skorzystali z gościnności innych krajów przypominał rzuca i Rumunów na środku, którzy pomagali uchodźcom Polacy byli uchodźcami w czasie wojny wspominał o tym, że nawet Niemcy dokonali w rodzaju ekspiacji pomagali Polakom wstanie wojennym natomiast nie rozumiał jak na tym tle Polska może odmówić przyjmowania rodzin uchodźców też mi bliskiego Wschodu bardzo ten paradoks jakoś oburzało, więc wszystkie takie współczesne skrajnie prawicowe konserwatywne pomysł na wykluczanie różnych grup stanowczo odrzucał przeprosił też za taki epizod leczenia homoseksualizmu terapią w dawnych swoich czasach lekarskich i terapeutycznych to może warto wspomnieć słowa o tym, że w tej poradni na Nowogrodzkiej, którą kierował w zasadzie stosowano nowoczesne metody, ale czy takie polegającą na rozmowie poradnictwie choćby Michalina Wisły Wisłocka tam była taką ważną postacią, a jednocześnie gdzieś tam były takie epizody prób terapii homoseksualizmu po latach przeprosił za to jednoznacznie stanowczo zażądała tego bloga to potem było cytowane szeroko różnych mediach chodzi o to, żeby nie wyciąga takich starych cytatów na potwierdzenie tych współczesnych zimny wykluczających Ts, bo takie pomysły trafiały wychował się w Milanówku potem pracował przez lata w Warszawie, ale w okolice Gorlic, do których trafił przymusowo tych, którzy takiego zezwolenia tak jednak wrócił zostały zysk jak rozumiem jego sercu skoro postanowił tam już na emeryturze zamieszkać na stałe więc, więc też ta jego miłość do Beskidu niskiego rozumiem, że była taką też ważną częścią Gorzyce była, bo nakaz pracy w Gorlicach taki wczesny powrót, dlatego że jeśli takie mieszkania służbowego przydzielić, a potem powód drugi raz tylko rolnictwo taki pierwszy epizod stamtąd wrócił do Warszawy po latach ponownie na ulicach za taką działalność harcerską tam była w naszych okolicach w okolicy wrotkach tam była harcówka tam były obozy czasem sobie tam zbudował dom zresztą jak mówił za marki zachodnioniemieckie, które przewoził jako profesor wizytujący z kolonii ten dom stał się z czasem też takim miejscem różnych zimowisk różnych obozów letnich na rzeczywiście im bliżej emerytury, tym bardziej się szykował na to, żeby spędzić tam się z życia, więc było coś takiego w tym, że spędzą coraz więcej czasu wrotkach coraz mniej w Warszawie swoje zajęcia łączą takie bloki, a nawet jako student trafiłem na 1 taki blok zajęć weekendowych było to fascynująca odmianą tego co normalnie Uniwersytet warszawski miał do zaoferowania można było posiedzieć takiej wprawy, że grupie spotkania owej kurków zdaje sobie na różne tematy bardzo swobodnie rozmawiać z takim oferta torem mentorem jednak autorytetem w tym co miał dopowiedzenia i rzeczywiście czasem się do tych Ropek przeniósł z wielką ulgą na stałe i to miejsce działało jak magnes w tym roku w styczniu byliśmy tam profesorem z Niemiec, który przyjechał dlatego, że kiedy w latach osiemdziesiątych dawno temu Andrzej go obwoził jako jeszcze studenta w ramach projektu Europa kontakt, który współorganizował jeszcze inny, gdzie tam 600 uczestników wzięło udział ten 1 uczestnik będą teraz profesorem w Berlinie to i tak sobie o tym co jest przypomniały zechciał to opis, więc dotarł po policzmy szybko po 30 latach 40, a nawet 40 latach wcześniej widzenia, że boi się w czasach zimnej wojny odwiedzał Polskę pierwszy raz jego druga wizyta w Polsce w życiu i oczywiście trafił do ropy tak wreszcie przyjechał specjalnie po to, żeby z twórcą projektu Europa kontakt zrobić długi wywiad robiliśmy co kilka dni to taka wizyta studni studyjna można powiedzieć, więc środki działał jak magnes ludzie z Polski zagranicę sam trafia w różnych momentach po to, żeby trochę od turystów odpędzać taką książeczkę napisał, że tam jeśli ktoś ma pytania wystawą i okolice Rabki to dawał tę książeczkę i odsyłał po to, żeby po raz, który sam pan z tych samych historię zawsze bardzo gościnny zwykle jeśli chodzi o najróżniejszych lat tak jego dom był otwarty bardzo lubił gotować dla gości grilla, zwłaszcza specjalność dom, więc chyba prawda WIG 6 natomiast nie turystów tak nie po tak jak w Azji przez niskie opowieści tylko po tak autentyczna opowieść ożyciu z łapał się sam na tym, że powtarza niektóre historie po kilka razy nigdy 2× jednakowo czy należy też myślę pamiętać o tym, że mówimy o osobie powyżej sześćdziesiątego roku życia profesor do końca swojego życia był niezwykle aktywny tak nadal pisał książki nabył blogerem był aktywistą społecznym w regionie utrzymywał mnóstwo kontaktów towarzyskich nawet pisał kartki wysyła pocztówki, tak więc same historie wzbogacał ze wszelkimi nowymi rzeczami co nie było nigdy sprzeczne to zawsze zachowało spójność natomiast bardzo zachęcał starszych ludzi do tego, żeby wspomnienia notowali powtarzali sobie na to, że w tych wspomnieniach widział pewną siłę po pierwsze, utrwalającego dla innych po drugie, dla samego siebie i widać było, że ta sama opowieść wzbogacała, ale nie było w tym ich sprzeczności zachował siły intelektualne takie naprawdę bardzo skoncentrowane mocno do samego końca co możemy zresztą z łatwością znaleźli się na Facebooku kolejne nagrania bardzo zachęcamy do tego ta na miejscu czyli gdzie można szukać dokładnie to w tej chwili nazywa Andrzej Jaczewski strona pamięci profesorze taka nazwa dzień po śmierci zostało na taką nazwę zmieniono trochę nie państwo przeciwni, bo kończąc chciałem przytoczyć po pierwsze w PiS wykładowcy Niemca, który pierwszy wspomniałeś, z którym właśnie miały okazję tworzyć projekt, bo pod postem, gdy pojawiła się informacja o śmierci profesora pojawił się właśnie też komentarz tego pana i napisał on, że napisze też Andrzej w wielu miejscach, żeby utrzymać przy życiu i właśnie tak pomyślałem sobie oglądając też podcast wpisy profesora, że to jest takich zadań dla dla jego przyjaciół dla osób, którym jego poglądy były bliskie, żeby po prostu z tego nadal czerpać i korzystać po prostu jak najwięcej teraz czas na smutek żal po profesorze, ale nie wątpię w to że zajmiemy się pamięcią, że ta treść, którą po sobie zostawił profesor książkach w tych wpisach w publicystyce, że ona stanowi taki rodzaj zasobu, do którego wracać będą nie tylko najbliższa roczniki jak widział siłę tego siła oddziaływania tego nawet w dziesięcioleciach myśmy dalej wybierać przyszłość profesor mówił jednoznacznie, życząc cywilizację szlag trafi tak pewnie będzie natomiast profesor, którego cytowaliśmy tutaj z Berlina, który odwiedził w styczniu zarobki powiedział, że to był Europejczyk wielkiego formatu i wielki filozof tak widział Andrzeja Jaczewskiego im się, że oddali widać lepiej nawet to, czego my tutaj jeszcze być może jest w stanie zobaczyć do końca prof. Andrzeja Jaczewskiego wspominali dr Piotr Toczyski socjolog z Akademii pedagogiki specjalnej i dr Alicja Długołęcka pedagożka edukatorka psychoterapeutka dziękuję, a po godzinie dwudziestej trzeciej zapraszam do wysłuchania nie emitowanej wcześniej rozmowy z prof. Andrzejem Jarczewskim, którą nagrałam tuż po jego dziewięćdziesiątych urodzinach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA