REKLAMA

Pawlina Carlucci Sforza: "Wielki strach" dotyka natury zła w znaczeniu społecznym

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-11-02 19:00
Audycja:
Czas trwania:
24:25 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Pawlina Carlucci Sforza, reżyserka i scenarzystka. Opowiadamy o dokumencie "Wielki strach". Film opowiada o wydarzeniach, które miały miejsce po wojnie w okolicach Przeworska na Podkarpaciu, gdzie z rąk sąsiadów masowo ginęli ludzie wracający m.in. z przymusowych robót w Niemczech. Rozwiń »


Pawlina Carlucci Sforza: "Chciałabym, żeby ta zmiana się dokonała. Widzę rozpacz tonących kobiet. Słyszę krzyk i mocne hasła kobiet, które próbują zawalczyć o swoje życie. Uświadamiamy sobie, że jesteśmy ofiarami patriarchatu, jesteśmy traktowane protekcjonalnie."

"Bohaterowie mojego dokumentu zdają sobie sprawę jak łatwo jest zakłamywać historię np. dopisując inną wersję.
Mam poczucie, że do katharsis doszło w miejscowościach, których ta sprawa dotyczy. " Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska pewnie na ludzi twórca reżyserka scenarzystka jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie witam wszystkich tych lektur będziemy rozmawiać o krótkometrażowym filmie dokumentalnym wielki strach, który zdążył już wzbudzić wiele emocji został nagrodzony podczas ogólnopolskich spotkań filmowych kameralne lato w Radomiu złotym łącznikiem na festiwalu off Cinema w Poznaniu otrzymał nagrodę publiczności Rozwiń » zacznijmy jednak jeśli pozwolisz od tego co tu i teraz nie brała udziału w protestach, bo z uwagi na covid przebywasz na kwarantannie, ale wiem, że aktywnie w sieci wspierasz strajk kobiet czy czujesz, że dokonuje się jakaś zmiana, za którą stoją przede wszystkim kobiety znaczy bardzo chciała, żeby rzeczywiście ta zmiana dokonała, żeby tak się nie skończyło na wykrzykiwanie na ulicach rozpaczy ja rzeczywiście taki stosunek do tego co teraz na ulicach jak widzę rozpacz tonących kobiet też tak to jakoś tak nie chcę szybkie poruszają jak zresztą ten krzyk temat macha powołana palących kobiet, które próbują zaczerpnąć tchu zawalczy o swoje życie to jest chyba ważne żeby, żeby zgodzić na to, że hasło nie mogą być ugrzecznione, że nie może dochodzić do autocenzury i ci, którzy oczekują tego, żeby kobiety za budżet z tymi dziewczynkami teraz, kiedy po raz kolejny zanotował im głowę pod wodę oni oni nie mogą pouczać jak ma wołać o pomoc osoba tonąca widzieć w tym początek prawdziwego przebudzenia wyzwolenia na pewno widzę w tym początek ulicznego uświadomienia sobie, że jesteśmy ofiarami patriarchatu, w którym znaczącą rolę odgrywa kościół kościół roszczą sobie prawo do wolnej woli kobiety, czyli tak naprawdę postępujące wbrew wbrew temu co całe to właśnie religia chrześcijańska na pewno to jest początek uświadomienia sobie, że jesteśmy traktowane protekcjonalnie nawet zarzucać nas jak już niepełnosprawności moralną że, że ktoś ten projekt prawa, które będą miały na transfer w naszym kraju 4 i jakbyśmy wcale nie były w stanie tego dopilnować także uświadomienie sobie bardzo frontalnie wytyczne traktowane bardzo tani, ale nasza seksualność też rozrodczość się od momentu zajścia chciał, że traktowane jesteśmy jako osobę co jak inkubatory i to jest to jest coś co dobrze że, że jest wykrzykiwane całą zimną ca, jakbym miał taki bardzo trudne osobiste doświadczenia, ponieważ miała zagrożoną ciążę i bardzo długo w ciążę walczyłam udało się natomiast po leki kontraktowane na oddziale patologii ciąży tak jakby odbierającym prawo decydowania co się ze mną dzieje w izbie dziecka okresie nie mają prezentuje informowania mnie od rodzaju pracy, którą poddana czy też takie proste rzeczy jak jak brak wsparcia psychologa które, które się pojawił wszystkim, że cały ten czas mego leżenia i oczekiwanie na tę chwilę wydarzyć to jest niedopuszczalne praw kobiety wciąż nie są inkubatorami kobiety wciąż są osobami, które muszą mieć wpływ na to co się dzieje co się dzieje z dziećmi być informowana traktowane są członkiem no niestety to o czym mówić to jest doświadczenie wielu kobiet, które teraz wykrzykują swoje historie również na ulicach polskich miast jeśli chodzi o samą aborcję podziemie aborcyjne w Polsce funkcjonuje od wielu lat wszyscy to wiedzą wszyscy są tego świadomi zarówno kościół, jaki politycy mamy kompromis, który dla wielu kobiet jest martwy inne kobiety z kompromisem się zgadzały zgadzają, ale to zostało im odebrane decyzją Trybunału kierowanego przez Julię Przyłębską tkwimy w twoim zdaniem we wzajemnym okłamywanie się trochę jak bohaterowie twojego filmu ma zapewne jest to okłamywanie się już samo słowo kompromis jest słowem zakłamanym, ponieważ jak ostatnio miałam okazję usłyszeć wypowiedź pani Agnieszki Graff, która uświadomiła to co właściwie taki sposób my wszyscy może podskórnie wiemy, że to nie jest kontrolny, który został zawarty na podstawie głosowania kobiet, które wypowiadały za przeciw aborcji miał jakich zmiany zdania i udało się wy wy środkowa to co one uznały, że stosowne to jest kompromis, który został zawarty między kościołem, a tam rządzącej te kobiety nie było pytana o zdanie natomiast to jest to problem, który dotyczy ich przede wszystkim tylko ich twarda, więc jak kompromis my mówimy w Polsce cała masa tematów tabu tematów, o których głośno mówi mam, które nas wpływają bardzo istotnie w ogromnym procencie na tworzenie naszej tożsamości i tutaj nawet trudno mówić o wykonywaniu, ponieważ już o tym po prostu nie mówimy wszyscy wiemy to niezaprzeczalne a, ale o tym mówimy i rzeczywiście jest sytuacja w miejscowości znajdujących się w pobliżu lat także na sytuację przykładem, czego takie tam trzeba takie nie mówimy czy taka zmowa milczenia prowadzi jak to przekłada się na kolejne pokolenia i o tym teraz porozmawiajmy nakręcić dokument o wydarzeniach, które do tej pory rzeczywiście były przemilczane zbrodniach, jakie Polacy mieszkający w okolicach Przeworska na Podkarpaciu dokonywali na swoich sąsiadach Polakach, którzy wracali po wojnie robót w Niemczech wcześniej wraz z Magdaleną lubińską nakręcił zaś dokument nie sądzić również w Przeworsku i o tym co działo się tam po wojnie jestem ciekawa czemu czemu znowu wraca do tego tematu pierwszy ten film nie dotyczą tylko tego przedziału po wojnie, ale dotyczą także rzeczy, które zaczęły się w czasie drugiej wojny światowej o bardziej takie rozważania z perspektywy Judasza Jezusa 2 postaci 2 mężczyzn, którzy grali w postać Jezusa Judasza Misteria męki Pańskiej, które tam organizowane z okazji Wielkanocy i ten film tak naprawdę myślę, że stał się takim kluczem do serc mieszkańców okolicznych wiosek, ponieważ oni dopiero później po obejrzeniu tego filmu była ogromna projekcja, które zaraz zaraz była pełna ponad 300 osób, bo tak, że dopiero po tej projekcji ci ludzie otworzyli się na to, żeby z nami rozmawiać to ma benzynę pojawił się tam jako jeden z wielu wątków i był naprawdę lekko zaznaczone tam tak faktycznie nie znajdowały się pewne faktycznie bardzo mało powiedziane ego i dopiero po projekcji z mieszkańcami zaczęli mówić że, że to jest temat, który należałoby już, że podjęte kolejne firmy inwestowali ci, którzy z nami rozmawiać później niestety gros z tych, które początkowo bardzo otwarci na to zimowe to, żeby się potem jakby rezygnowało wycofywały z tych rozmów lub też wręcz rozmawiały otwarcie 1 dnia w kamery następnego dnia byliśmy umówieni rezygnowali mówi, że jednak boją się boją się sąsiadów brak nie chcą otwierać puszki Pandory jak twierdzi tak to jest bardzo wiele osób traktowało jak wreszcie tę okazję do powiedzenia na głos tego w tym męczyli się przez całe życie jako jako taki taką taki pomysł, który tak naprawdę w jaki sposób czekali ludzie wracali do domu po robotach w Niemczech i i czemu spotykała ich śmierć to niebyły tylko osoby, które wracały z robót przymusowych w Niemczech wiem, że wiele osób zapewne na stronie rozmawiałam brat wracał z Francji, tak więc są podane tak ogólnikowo jako lenno zapewne najwięcej osób brata łowienie to znaczy te osoby były po prostu mordowano Federera dla rzeczy, które przewoziły startowali tony ubrań my też, zwłaszcza dla, lecz stan mówi Kieżun odejść od 1 mówimy, a czasem pewnie też dla pustej walizki czasem też dla pustej walizki oczywiście czasem nie byli mordowani dawali nam przypadki kobiet, które były po prostu przetrzymywane tygodniami nastawni gwałcone tygodniami w Polsce bardzo wygłodzone to jest zapowiedź, która nie znalazła firmę niestety, ponieważ osoba, która opowiadała nie była w stanie tego powiedzieć do filmu po prostu chodziło tylko ze mną porozmawiać o tym powiadomić pan jako sześciolatek chodzi podglądał kobiety przez córkę klucza ostatni po prostu chadzał tam poczeka złożone cały czas krzyczą i są zamknięte wielki strach wielki strach tak o tym filmie dzisiaj rozmawiamy w kulturze osobistej stabilną Karol, czyli Stwórcą reżyserką scenarzystką za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informację dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska pewnie na ludzi twórcy reżyserka scenarzystka jest dzisiaj gościem kultury osobistej rozmawiamy o filmie dokumentalnym dokumentalnym filmie krótkometrażowym wielki strach, który mówi o zbrodniach, jakie Polacy mieszkający w okolicach Przeworska na Podkarpaciu dokonywali na swoich sąsiadach Polakach często ludziach, którzy powracali po wojnie do domu to były ofiary zupełnie anonimowy, bo przecież jak mówi jeden z twoich rozmówców często nie mieli nawet jak Touch znać rodzinie, że opuszczają czy Niemcy czy Francji tak jak mówiło się o jednym z jednej z ofiar, która wracała z Niemiec Francji właśnie było w anonimowej pana o to, żeby takie pozostały te całe rozbierane domaga nie pozostawia żadnych dokumentów w pobliżu zabierano wszystko po prostu pan pozbawiono ich jakiekolwiek tożsamości wieszano go na drzewach zostawioną nie trzeba nawet co też mogą być teraz spore problemy w identyfikowaniu ile oferta dla jakich znajduje, ponieważ ciała leżały bardzo długo roznoszone młodsze zwierzęta zresztą jak się okazuje takich miejsc było więcej nie tylko ze względu na apel o okoliczne pastwiska okoliczne stawy dla znajdujących się, ale kości kolejnych 15km miejscowości, które zajmują się w tym regionie, a także jak dochodzą nie teraz kolejne głosy ludzi zdając sobie stały za to, że także w innych regionach takie miejscowości miały taki jak projektować udało się takie rzeczy opieramy się przy tworzeniu tego dokumentu na relacjach świadków, którzy wtedy byli najczęściej dziećmi byli osobami bardzo młodymi czuł udało ci się znaleźć jakikolwiek zapis związany z tymi zbrodniami z tymże no np. w archiwach IPN-u do zapisu dotarła współscenarzysta filmu Magdalena Lubańska, która jest antropologią od lat prowadzi badania na tym terenie no rzeczywiście dotarła do akt znajdujących się panie bardzo wiele szampan 80 stron pisanych tam znajduje tego, czego tam dochodziło, że na te nikt nie było żadnego procesu, gdy nie było osoby, które trafiły w tych miejscowościach dożywały starości one były użyteczne społecznie i to też takie taka skomplikowana sytuacja, w której tak naprawdę myślę, że ci świadkowie nawet na to, że będzie się o jakiś sposób być może czekali aż aż o rzeczywiste zagrożenie minie zagrożenie w postaci tych bandytów, którzy tam mieszkają jak będą mogli wypowiedzieć stan tego uczyć, ale jednak inną oświadczeniu na kolejne pokolenia tak jakby oderwane od rzeczywistego zagrożenia jednak utrzymujące się parę no właśnie tak się zastanawiałam czy milczenie na temat tej sprawy nazwałaby w pewnym sensie współodpowiedzialnością w przypadku tych świadków w tym ja rozmawiałam nie warto wiedzieć one były słuszne by w przypadku raczej takie uwikłanie świadomość, że no i choć wymęczeni, że jest trudna sytuacja jest sytuacja taki takim niezgody moralnej winy strony widzieli, że to jest zła, że to jest niewłaściwe z drugiej strony no byli świadkami w jaki sposób na można powiedzieć, że może upadku moralności własnych kredytów to brzmi bardzo ostro, ale tak ocenia też może perspektywę tego jak ocenia taką sytuację w tej sytuacji w tym, że nie i okolicznych miejscowościach Włoch, a także potęgowane przez to, że ludzie, którzy brali udział w tych zbrodniach jakiś sposób wciągnęli w sieci innych to znaczy ludzie może nie bezpośrednio brali udział morderstwa w tym wrzenia i na bardzo często czy chce pan jakieś profity z tego co się tam działo i zapewne ten ten wstyd zapewne to poczucie takiej porażki to sumienie, które nie dawało im przez wszystkie lata spokoju było związane z tym, że nie było to jedynie przyzwolenie na zbrodnię, która siedziała ale w jaki sposób uwikłanie winny sposób nad sprawą ciągle unosi się cisza szczątki ofiar nadal z tego co rozumiem znajdują się w lesie czy sprawcy zostali kiedykolwiek którejkolwiek z tych zbrodni ukarani proszę nie zostali ukarani dożyli starości w miejscowościach grze składem na innych miejscowościach byli dostaną do końca zintegrowani ze społecznością przydatni dla tej społeczności jak np. kształt ktoś grywał na weselach ktoś, kto był sprawcą, czyli sprawiedliwości się nie doczekali sprawa jest jak rozumiem przedawniona sprawa przedawniona, ponieważ traktowana była jako zbrodnia na tle rabunkowym nie zbrodnia wojenna zbrodnia pospolita, tak więc ścigana tak jak zbrodnia wojenna nie badana przez pana tak jak sprawnie wojenna już trochę powiedziałeś tych reakcjach na twój film, ale powiedz jak przyjęli bohaterowie dokumentu jak też zareagowali sąsiedzi czy możesz powiedzieć, że tam doszło dzięki właśnie temu co zrobiła aż do jakiegoś rodzaju katharsis czy wciąż jest na to za wcześnie, więc o tym, że nie wszyscy zdążyli premier tego filmu wiem, że są w bardzo podupadł na sprawy ile pozostało tylko czy nawet obejrzeć ten przypadek osoby, które nie rozpoznała siebie ludzi takich potęg na sytuację natomiast ja wiem, że rozmowy były dla mnie ważne w Jarosławiu bardzo wieloma osobami to co brakowało bardzo różnie jednak bardzo bardzo otwarte inne były mniej otwarte 1 się wahały to ktoś wycofywał ja oczywiście bram potem pod uwagę nie używamy materiałów natomiast takie poczucie rzeczywiście do katharsis doszło w miejscowości, których ta historia dotyczy projekt filmu rzeczywiście się odbyła i po projekcji filmu odbyła się rozmowa dyskusja miała takie poczucie, że rzecz ludzie zdają sobie sprawę jak bardzo złe jest ukrywanie tego typu mecze, jakby niczego nie prowadzi jak bardzo absurdalne jest, żeby dzieci widziały co się wydarzyło w lesie kilka kilometrów od atak kilkaset metrów chodzi w domu jak łatwo jest dokonywać historia np. dopisują inne jej wersję ja pana spotkałem się takim głosem, w którym ktoś mówił, że jeszcze do niedawna myślę, że my się to Niemcy mordowali Polaków no to jest niedopuszczalne, żeby nie znać historię, która bezpośrednio dotyczy historii tak naprawdę własnej rodziny miejscowość i na pewno niczego nowego emitować jeden z bohaterów wielkiego strachu mówił o tym jak dostawę jak rozumiem wiele lat po tych wydarzeniach pogróżki, kiedy chciał się tą sprawą zainteresować czy w związku z tym, że ty się tą sprawą zainteresowała się tak naprawdę jak nikt nigdy wcześniej czy czy ciebie również spotykają z tego powodu jakiś nieprzyjemności z powodu tego, że wyciągasz tę historię na światło dzienne czy myślę, że teraz żyjemy trochę taki czas, gdzie jest hejtu jest naprawdę bardzo wszechobecny rzeczywiście spotykam się z różnymi nieprzyjemnymi opiniami na odpowiedź, aby też moich intencji, jakimi sytuacjami, jakie pochodzenie zupełnie absurdalne niewłaściwe organy, które z tą historią natomiast to oczywiście też zostałam i jaki stan powietrza nieprzyjemne bodźce to tak nazwać ale, ale tras bardzo prosta tras bardzo prostej i myślę, że osoby, które mają tylko predyspozycję mają narzędzie tak łatwo dostępne przez czekają na okazję wzięcia nie traktuję tego poważnie traktuję raczej jako jakąś formę ekspresji bardzo mi fajnych osób Michele podczas spotkania szczerość za szczerość po pokazie filmu na festiwalu młodzi film w Koszalinie powiedziała że, że wielki strach nie jest tylko i wyłącznie o tym, że dobrze nie mordowano ludzi i tak się zastanawiałam, jakby chciała, żeby wielki strach został odebrany to też jest pytanie czym ten film dla ciebie przede wszystkim dla mnie jakiś sposób na pewno dotyka tematu kwestii natury zła znaczeniu ontologicznym tylko myślę, że znaczeniu społecznym to co czyni ten film bardzo aktualny teraz to jest świadomość, że tego typu grupa ludzi jak ci, którzy można powstrzymać władze w tych miejscowościach jak ci, którzy byli zdolni do tego, że poddali się spółki w każdych okolicznościach, bo wiem, że niektórzy z tych członków bandy to byli nawet zwykli oportuniści w czasie wojny należeli do oka później stawali się kolejarzami po prostu mam takie poczucie, że to daje bardzo do myślenia jacy ludzie o jakiej charakterystyce jak i osobowości są w stanie doprowadzić do takich zbrodni są w stanie przez tyle lat zniewolić mieszkańców wiosek, które mieszkają zmusić ich do wielopokoleniowego milczenia niestety teraz obawiam się, że istotne aktualne, że ja widzę ludzi, którzy bardzo kojarzony jest także widzę ludzi podobnych charakterystykach co gorsza w momencie, kiedy przyzwolenie pań, a na obecność takich ludzi na to by zakładali je niem czy straż narodową czy jakieś organizacje faszystowskie to i jest to zupełne to powrót do błędów w przyszłości dopuszczanie tego typu ludzi o oddawanie funkcji uprawianie by mogli się chować pod płaszczykiem dobroczynności tak naprawdę zdobywali władzę nad innymi tak prawo bandytów Milner za przypadek, że oni też młodzi zdolni dobroczynność jest opowieścią mężczyźnie, który mimo wciąż do pracy była bardzo sroga zima proszę do jednego z tych bandytów z prośbą pomocą wydał płaszcz ta Kożuch czas jak poszedł w prace wracają miał poczucie, jakby ten koszt kopali jak go dłuższa dlatego on wiedział, że ten Kożuch skorzy, który został zerwany osoby wracające po wojnie do domu mnie jednak skorzystał z usługi, niemniej jednak w odpowiedzi zawarł ten fakt i i to było nieodwracalne do tych, którzy dziś między, którzy tak naprawdę nie wie, za które być może przekonać ich poziom naiwności ludzie narodowcy straż narodowa nie to osoby które, które my szlachetna to skutki swoich działań również może być zagubionych tak jak także byli zagubieni ci, którzy pomagali zderzenia się wydawało, że 2 urodzili się wydawało być może jakiś sposób walczą o swoje im się wydawało, że być może ci, którzy wracają z Niemiec to są osoby, które w, jaki sposób był nielojalny, które miały dobrze w czasie wojny, które miały trasę w czasie wojny miały swoje powody teraz również te osoby, które stoją przed kościołami im się wydaje, że mają swoje powody zapewniam, że pan Bóg jeśli istnieją nie potrzebuje pomocy zanurzając się może w wiarę chrześcijańską Jezus nigdy nie chciał, żeby budowano pałace i mówił o tym jak wrak trafi, którzy myślą, że mają na straży wartości jak głosił, pomijając fakt czy ktoś wiezie go jako człowieka czy jako syna Bożego to jest jednak zupełnie bezsensowne placówki, które dziś pamięta, że przyglądają się temu co się dzieje nie wiadomo, której stroną tak jak byli ci, którzy przyglądali temu co się dzieje także nie widzieli, który pracownikowi nie widzę jak zareagować każda decyzja nawet brak decyzji nawet milczenie przekazywanie dotyczą jest decyzją z treścią, ale nie zostało życie i myślę, że mieszkańcy gdańskich krajowej są tego najlepszym przykładem 3 pokolenia z pokolenia czerpie z o filmie wielki strach filmie o naturze zła o złym milczeniu o zakłamaniu o tym wszystkim rozmawiałem z Eweliną kar ludzi twórcą reżyserką i współ scenarzystką razem z Magdą kubańską bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, do usłyszenia czas na informacji kultura osobista Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA