REKLAMA

Rewolucja!, czyli co łączy protesty kobiet z rewolucją francuską i Majem' 68? Co będzie zwycięstwem?

Wieczorem
Data emisji:
2020-11-04 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
51:23 min.
Udostępnij:

Czy na polskich ulicach dzieje się rewolucja? Przeciw komu? Za czym? Co łączy ją z innymi rewolucjami? Z jakich polskich tradycji kulturowych czerpie? Z jakich europejskich? Jakie są wyzwania i zagrożenia? Czym byłoby zwycięstwo? Co czytać w tych dniach? Kim są dziadersi i dlaczego są wrogami? O to wszystko pytam dziś Wieczorem, byśmy na wydarzenia wokół nas spojrzeli z pewnym dystansem, wpisali je w konteksty, ale też nie odrywali się nadmiernie od emocji ulicy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz dziś wieczorem zapraszam państwa na rozmowę o tak naprawdę o tym co dzieje się na ulicach nie tylko na ulicach polskich miast, ale chciałbym byśmy spojrzeli na protesty kobiet i sojuszników kobiet z pewnym dystansem, choć nie nadmiernie odrywając od rzeczywistości tylko chciałabym byśmy spojrzeli na mnie w kontekstach historycznych czy socjologicznych tak by tej rozmowie tak sobie wymyśliłam przyświecały takie 3 hasła jak rewolucja równości emancypacja Rozwiń » to oczywiście taka bardzo luźna rama, a do rozmowy zaprosiłem dziś wieczorem Kaja Puto czy dobra kraju dzień obrad dziennikarka redaktorka związaną z krytyką polityczną, ale też stowarzyszeniem reporterów rekolekcje i stowarzyszeniem en most most jest też prof. Michał Kozłowski dzień dobry panie profesorze dzień dobry z wydziału filozofii na Uniwersytecie warszawskim też związane z redakcją bez dogmatu i polską edycją Le Monde dyplomaty w kontekście naszej rozmowy znów powtórzę jest też autorem takiej publikacji znaki równości o społecznym konstruowaniu stosunków egalitarny na początek chciałam zapytać po poprosi w zasadzie o może macie jakieś porady lekturą owe 3 co czytacie Niemcowa wspiera próbie zrozumienia tego co się wokół nas dzieje w krajach czy nie czy też nie ma czasu PPE to jest co do pytania czytam, ale czy to redagując i czytam faktycznie coś co bardzo wpisuje się tematy z naszej rozmowy trochę przypadkiem bo, choć książka, którą właśnie następuje książka autorska autorstwa Marka i u nas gazety wyborczej, która poświęcona ministra zdrowia roboczy tytuł nosi wice demokrację klimat, tudzież rewolucję kontrrewolucja i Berlin stawia w niej taką tezę, że no właściwie to nie powinniśmy myśleć cały czas od wahadło wykorzystana opinia czy nie mamy do czynienia z takimi z strumieniami rewolucji kontrrewolucji, które dziś tam się ze sobą zderzają, ale nie będę zdradzać szczegółów tekst oraz bardzo państwa polskiego nie będzie na początku przyszłego roku natomiast generalna pewne generalne przesłanie tej książki takie, że będzie dobrze 816 przypilnować naszej demokracji i mocno ją zmienić jestem większą kasę miejską ale, ale i pesymistą optymistą, które książki zalewa profesorze co pan czyta ja to zależy czy służbowo czy prywatnie, bo kontakt z służbowo czytam teraz ze studentami na seminarium Klausa Welle tam męskie fantazje dla mnie to jest lektura po raz kolejny tego tekstu, ale za każdym razem odświeżająca ona jest niezwykle aktualna, ponieważ ono traktuje właśnie męskich fantazjach fantazjach o kontroli nad ciałem kobiet artykułowanych pamiętnikach listach członków kraj korpusów na początku lat dwudziestych w Niemczech, czyli takich protoplastów faszyzmu i ona jest absolutnie fascynująca wydaje mi się że, choć może nieco troszkę archaiczna i osiemdziesiątych to jednak tam dużo klucze, a prywatnie to też jest aktualne szczególnie ze względu na ENA na tę emisję dzisiejszą czytam zespół zespół Stali nastawili się Patryk nie tylko prezes Jarosław Kaczyński lubi czytać Stali nie widać, ale to jest, dlaczego to jest aktualne, bo to jest od tej smutnej stronie rewolucji po rewolucji prawda, ale i tak uważam, że to jest pewnie najlepsza historyczka związku Radzieckiego, a nie dość u nas w każdym razie docenione, a pytałem pana, ponieważ toczą dzisiaj dopiero co czytać i w zasadzie jeszcze nie zaczęłam, ale uznałem, że może warto w końcu sięgnąć po to, pytanie czy sięgnąć po Karola Marksa osiemnasty Brunnera Ludwika Bonaparte warto oczywiście w ogóle warto czytać warto Karola Marksa, ale warto też prezydent tuż obok, bo nie przede wszystkim te, bo to jednak jest taki tekst dziennikarski publicystyczne znakomity pod względem my w naszym dziennikarskim no filozoficznie z niego wyciągano zawsze zbyt wiele nieco, bo w końcu tekst publicystyczny, ale trzeba to ta historia Ludwika Bonaparte, który właściwie był aferzysty to musiał zostać cesarzem, bo inaczej straciłby wszystkie pieniądze jest niezwykle pouczający tylko o Trumpie trochę nawet trochę historia o Trumpie, ale wiedzą panie on jednak coś tam jakieś nowe pomysły na ME na dobre i na złe zmienił ten Paryż i choć była przejrzysta wydaje się, że mniej pasożytniczą zacznijmy od od rewolucji przyznam, że czytam też jak ja dosyć interesuje się tymi różnymi ruchami współczesnymi takimi społecznymi rewolucyjnymi i tak zupełnie praktycznie czy użytkowo czytam zawsze dżina Sharpa, który uważany za takiego teoretyka i znawcy ruchów non Weil Lens i ruchów bez przemocy i opisuje jak to innym wychodziło, jakie metody stosowali to są choćby od dyktatury demokracji czy jego w ogóle słownik pałę strzegą, a zacząłbym może pyta od pytania do do prof. Kozłowskiego panie profesorze też właśnie takim, gdyby pan pewnym powiedział zadań historycznie odpowiedź na pytanie czy to jest rewolucja co się dzieje w Polsce to jest, a czart te miały być prosta nasze wszystkie rewolucje są dzieckiem rewolucji francuskiej, dlatego że przed rewolucją francuską takiego pojęcia rewolucji jak my używamy nie było, a wbrew temu co być może wiele osób sądzi rewolucja nie była zaplanowana w ogóle ona najpierw wydarzyła, a potem aktorzy chcieli ją zrozumieć i tutaj jest pewna analogia, ale co robi rewolucję rewolucję i dlaczego wszystkie rewolucje potem były takimi nawet świadomymi inscenizacjami tamtej pierwszej ze wszystkimi czynnościami problemami no to się wydaje sąd bierze 1 to jest idea postępu to jest bardzo późna nowoczesna idea mianowicie, że czas historyczny nie jest regularne tylko, że on znieść skądś dokądś i to w dodatku w tym procesie i myślę już polepszą one wiedzą moralnie najpierw jest lepiej do was dobrobyt to czy dobrostanu i połączenie tej idei postępu ze starą dobrą ideę buntu rewolty także właśnie ten postęp może nie wyłącznie potrzebuje też nauki potrzeba wielu rzeczy, ale niewątpliwie potrzebuje buntu, bo jednym z problemów tego co co proste przezwyciężyć jest właśnie jakaś nieprawomocna władza ucisk jest rewolucja zawsze delegitymizacji tej władzy, ale zarazem taką, która sama siebie wpisuje w pewien proces się no jest zwrócona ku przyszłości można powiedzieć o nowym lepszym świata to jest rewolucja teraz w Polsce oczywiście nie taka rewolucja francuska pod względem przemocy czy dno zmiany w systemu i zmiany władzy, ale właśnie można określić rewolucją to, jeżeli mogę jednak zająć się wydaje nam pod wieloma względami tak, chociaż muszę powiedzieć, że ona jest kopią kopii znacznym stopniu, bo jednak jak dzisiaj nawet szukałem w internecie tych haseł, które artykułują nasi młodzi rewolucjoniści to one jednak bardzo stylem poetyką przypominają rewolucję sześćdziesiątego ósmego roku muszę powiedzieć, że prawica ma rację pod tym względem, ale nie, dlatego że mają 1008. roku paryski jest w Polsce popularny czy znany, więc nie ma umowy o żadnym spisku ani wpływie tylko tak to zostało w kulturze, bo tam jest pełna surrealizmu właśnie takiego odśnieżania tak jak zamierzaliśmy gwiazdek sami wiecie Kosa sami wiecie co sami wiecie kogo tak jest mnóstwo właśnie aluzyjnej twórczych no właśnie taki festiwalowych, a to brak bardziej się właśnie ja zresztą z tą z tą z tą halą rewolucyjną społeczną czy dziesiąty niż pełną patosu rewolucją osiemnastowieczne liczymy, że sześćdziesiąty ósmy to była rewolucja obyczajowa też dziś jest rewolucja obyczajowa lat to jest oczywiście takiego co to znaczy obyczajowe włada struktura rodziny i relacje władzy związane ze z seksualnością i jedno to jest takie jedno z takich podglebie społeczeństwa tak, więc jeżeli dotyczy tego, kto sięga do głębi niezależnie od tego, że są jeszcze inne głębie w świecie społecznym np. podział pracy ale, toteż dotyczy spraw podziału prac a, ale niewątpliwie jest to bardziej rewolucja wolnościowa w tym sensie niż niż taka równościowa tak dajemy się kurczy, ale akcenty są położone właśnie na wolnościowe ewidentnie aspekty i godnością na wydziale wolnościowej godność, ale też są ze sobą ściśle powiązane, dlaczego wolnościowe ani równościowe skoro nowe kobiety domagają się praw aha no właśnie co pan rozumie, dlaczego bardziej wolnościowa niż równościowa no bo oczywiście nie ma, ale nie znaczy to nawet ta specyfika bezpośrednia tego ruchu, czyli sprzeciw wobec tej barbarzyńskiej tego barbarzyńskiego orzeczenia, czyli czym to jest w kwestii aborcji na to właśnie od nawet to to władza się jednak oczywiście to jest kwestia nierówności tak ale, ale przede wszystkim artykułowana jest ta ta sprawa przemocy narzucania inkluzji intruzi brutalnej intruzi państwa na ideologii takie, jakby nawet starej nowej ideologii ta to szaleństwo obrony życia jest bardzo nową sprawą, kiedy tego nie było to nie jest wbrew pozorom tradycjonalistycznych tutaj artykułuje potrzeby waszej godności walają się mówi o tym, żeby prawda, że to orzeczenie czy coś takiego łamie zakaz tortur tak orzekł zakaz tortur to jest jeden z takich klasycznych oświeceniowych postulatów wolnościowe zacząć właśnie granice ciała ludzkiego także pewne paradoksy zawsze się pojawiają jak można wymierzać kary w sposób okrutny, ale no tak stare dziedzictwo to to nie zdziwiło Woltera i takie krzyczenie Kaja Puto kraje jak swoje perspektywy czy to jest rewolucja i pracowni chodzi o myślę, że jeżeli przyjmiemy taką rocznicę rewolucji, jaką był pan zakreślił i przyjmiemy obiektywne istnienie tego postępu to oczywiście możemy możemy wpisać to co się dzieje no długie trwanie rewolucji francuskiej jak rewolucja francuska dają równość niektórym mężczyznom i później oczywiście od później nastąpiła kontrrewolucja i pierwsza, a później wiele wiele innych wahadło wychyla się kobietom o drugą, ale między czasie kolejne grupy żądały przyznania podobnych spraw jak jak na końcu osiemnastego wieku otrzymali Marek niektórzy mężczyźni i w tym sensie oczywiście można to opisać te w Strzelinie projekt kobiety o polskie kobiety domagają się wyprawia z zgodzę się z tym, że to co, gdzie jeszcze w Polsce bardziej dotyczy wolności równości w takim sensie, że pobił posługujemy się po kategoriami praw tak to znaczy 1 strona mówi o ochronie praw kobiet druga strona mówił o ochronie prawa do życia płodu tak to nazwijmy mnie nie rozmawiamy tutaj o równości tylko oprawach i z pewnością gdzieś tutaj pobrzmiewa sześćdziesiąty ósmy, chociaż warto pamiętać, że w tym europejskim wydaniu ten m6, aby przeciwnicy amerykańskiego 60 ustawiał nie tylko wolnościowe i było aspekt CE i w tym sensie tak, chociaż ja bym, dlaczego samotnego od od takiej odstawienia bezpośrednich analogii historycznych, bo wiadomo, że ciężko porównać jest w ustawie o polskiej historii Francji zawsze będą wysokie drobne niuanse przez, przez które takie analogie ulg łatwo o nią były łatwo ośmieszyć i ale nie ma z drugiej strony niewątpliwie Polska Polska jest częścią Europy czasie oświata od 30 lat jesteśmy częścią globalnej ME kulturę, więc trudno szukać źródeł tego buntu, gdzie indziej i tutaj kolejny raz zgodzę się profesorem, że tak prawica ma rację to jest wpływu tej globalnej kultury natchnieniem do dzisiaj powiedział, a nie wczoraj przepraszam, a arcybiskup Gądecki także za to wszystko wina lecznica i co prawda tutaj należy zauważyć c, jeżeli każde zawiązane z jakim się szefa biura promocji homoseksualizmu zapewne związane z personalizacja treści tak tak możliwe Damianowi otrzymałem wiele i tak rozliczała obrażających pana Platformy cyfrowe nie wie, kiedy senator każe natomiast w pewnym sensie tak, bo kwestia praw kobiet w ostatnich latach umiejscowienie w owalnym stała się kwestią centralną myślę, że za zasadnicze znaczenie miał uruchomić koło, które jeśli chodzi o kulturę popularną do teraz na zawsze jak mam nadzieję ją zmienił i oczywiście są treści, które wpływają na na wyobraźnię młodych ludzi i no daj trudno, żeby pewne, że tak, mimo iż nie było, ale i, bo chciałbym dopytać twoim zdaniem to oczywiście tego się nie uchwycić, bo rewolucje mamy do czynienia z ruchem, więc tam jest wiele punktów widzenia i różne grupy różne osoby na pierwszy plan mogą wyciągać różne rzeczy ale, gdybyś miała podsumować, o co chodzi uczestnikom tych protestów, o co walczą i myślę, że tutaj są 33 wektory pierwszy wektor dotyczy pierwszy antyklerykalny nazwijmy to drugi jest antyrządowe, a 30 mistyczny wydaje się, że taka jeśli chodzi o po co tłumaczy rozległość procesu również w sensie, bo już bez zbędnych również geograficznym to jest rektor antyrządowe w tym protestującym z pewnością pomaga pandemia to znaczy po prostu ludzie są oburzeni, a sfrustrowani potracili pracę jest coraz bardziej emocjonalnie reagują na Eneę na decyzję rządu, ponieważ dotyczą one bezpośrednio życia i nie chcę tutaj powiedzieć, że w tym sensie ten kobiecy wymiar jest wymiarem zastępczy natomiast niewątpliwie pandemia sprawia ze ZM antyrządowe wymiar zyskał ma szerszy rozgłos szczególnie widać to ma pozostać w mniejszych miejscowościach i oczywiście tłumaczy też zupełnie ENA, chociaż nieaktualne, ale zupełnie dziwaczne sojusze protestu kobiet, które czy też te sojusze górników rolników i innych czy przestrzega niektóre również z protestem wobec natomiast jeśli chodzi o ten wektor hermetyczne i lektoraty radykalne to on podejrzewa dotyczą mniejszej ilości osób będzie miało bezpośredni bezpośredni wpływ, bo mniejsze ilości osób w takim sensie, że mamy ogromną przepaść pokoleniową i jądrową tak jak młode kobiety mają poglądy, ale zupełnie inna niż u nasi mężczyźni tak abyśmy, rozbijając jak najbardziej odległe z odległe Osia no i to będzie zwiększać na razie te młode kobiety nie są jest mniej jedynie co znacząco grupą wyborców, ale wkrótce dorosną będą będą utworzyły Meksyk debaty publicznej i z pewnością to też musi być także na obecnym hasła, które przez przez ten rok są uznawane za radykalne, czyli np. żądanie legalizacji aborcji też nie jest także, że żem, żeby to coś zmieniło to wymagałoby natychmiast bardzo znaczące poparcie też warto wiedzieć, że te bardzo różne sondaże poparcia liberalizacji aborcji są też bardzo zróżnicowane, więc co, więc nie wiadomo tak są prawdziwe nowo wracającej do 3 ósmego roku pamiętajmy że, że protesty studentów popierała naprawdę niewielka część społeczeństwa, a mimo to przez to że, że rzeczy studenci, którzy wykonają najdłuższy marsz długi marsz z instytucją tzw. we Francji w Niemczech to ma na zawsze zmieniły powiedzmy taki przeciętny światopogląd konserwatywnego mieszczańskiego wyborcy natomiast iście kończący i jednocześnie wracając do ca do tej rewolucji to jeśli z kolei o tym zapomniał też powiedzieć, jeżeli postrzegamy rewolucjach nagłą zmianę swojej definiuje ją w opozycji do ewolucji to w tym sensie myślę, że nie jest to rewolucja myślę że, że jest to część głębokiej pokoleniowej powolnej zmiany, która się w prasie dokonuje będzie dokonywać skończy się jak sądzę z popularyzacją państwa polskiego i na Ukrainie nauczyłem się takiej Formuły ewolucji przez rewolucję o chleb, więc może i może lepiej pasuje panie profesorze, jeżeli mamy dziś się odnieść do czego to proszę, ale bym dorzuciła 1 wątek, bo mówiłam, że zaczęłam czytać tego Marksa i tego osiemnastego Romera Ludwika Bonaparte mamy taki no i często przywoływany cytat ludzie sami tworzą swoją historię, ale nie tworzą je dowolnie nie wybranych przez siebie okolicznościach być taki, jaki się bezpośrednio znaleźli, jakie zostały im dane przekazane tradycja wszystkich zmarłych pokoleń ciąży jak zmora na umysłach żyjących i właśnie wówczas, gdy wydają się być zajęci tym by dokonać przewrotu w sobie samych w tym co ich otacza, aby stworzyć coś, czego nigdy jeszcze nie było takich właśnie epoka kryzysu rewolucyjnego przywołują oni też trwa możliwe na pomoc duchy przeszłości zapożyczając od nich imiona hasła bojowe i szaty, żeby w tym uświęconym przez wieki przebrani w tym zapożyczonym języku odegrać nowy akt historii świata i nie wiemy czy wszystko rozumiem, ale jeżeli dobrze rozumiem no to tutaj oczywiście ważne są tradycje, o których mówiła Kayah czy te inspiracje słychać prawicę i to kilkukrotnie wyraźnie podnoszonej w taki argument, że to jest braw to te protesty to jest to pan mówił akurat już nie pamiętam czy premier Morawiecki czy ktoś wbrew polskim przodkom i niezgodzie z polską tradycją historią, więc pytanie czy można postawić odwrotną tezę jak to jest jak pan to skomentował, że Polska historia, a może odwrotnie właśnie z historią rewolucji walki emancypacja a, a to, że mnóstwo wątków pani dyrektor poruszyła, ale przyznać przyznać trzeba chyba się pani zgadzam, że piękny ten fragment Marksa jest niezależnie od tego niezależnie od tego jak interpretować, bo oczywiście jest jest bardzo otwarty, ale nam się wydaje, że oczywiście to jest o czym mówimy na początku zaznaczy tam jeszcze ta z 1 strony i Marksie to troszkę to oskarżany w gruncie rzeczy uznaje pan w tym można je oczywiście pewnego faktu, że my, działając History politycznie i będą świadomi, że jesteśmy umieszczeni w jakiej historii zawsze się przebieramy przyszłości jest sprawą fantazji da nieznanej przyszłości przyszłości nie ma, a w przeszłości znacznym sprawę ze znacznym stopniu sprawą pamięci, która na zawsze płata figle tak zawsze minister w komisji dziękuję, ale ta logika nie jest niczym właśnie ona charakterystyczna rewolucji ja nawet będzie także dla mnie chyba, bo tak naprawdę rewolucje nie są efekt jakichś utopijnych projektów prócz rewolucji zawsze gotuję na bieżąco i one i one są w gruncie rzeczy nasze dość chaotyczne, bo właśnie ludzie działają w pewnych zawsze bezpośrednio określonych sytuacjach interesach i obciążeni swoimi swoimi Mn swoimi wizjami swoimi warunkami swoimi nosimy je wszystkim dzięki gdy, jakiego rodzaju bagażem dziejów nadal są bardzo fascynujące i to u nas jest bardzo fascynujące niezależnie od tego, że pani redaktor auto miało całkowicie rację, mówiąc że że rewolucja sześćdziesiątego ósmego skończyła się właściwie klęskę referendum za prawem porządkiem wygranym przez gola, ale niezależnie od tego to już koniec gola, ale dużo ciekawsza jest, a nie doczeka się w jakimś czasie równie ciekawe jest to co się dzieje przed rewolucją, a przed rewolucją jakoś tak się zdarza, że sprawa kobiet praktycznie zawsze ma duże znaczenie i nie inaczej było rewolucją francuską i tutaj u nas jest to ewidentne inaczej było, chociaż to prawda, że rewolucja jak to mówi tradycja feministyczne intelektualne kobiet zdradziła to nie ulega wątpliwości, ale też jednocześnie pozwoliła na artykulację bardzo wielu jednak postulat one zostały zrealizowane, ale zostały politycznie wartko wyartykułowane natomiast w USA jest w swojej książce o o to o historycznych źródła o kulturalnych źródła kulturowe źródła rewolucji wskazuje na to, że tam bezpośrednio przed rewolucją była i automatyzacja kobiet i pierwszy notowane w Europie spadek dzietności niezwiązane z głodem biedą czy była rewolucja demograficzna i teraz jak to powiązać, ale u nas coś takiego jest to jednak niezależnie od nierówności niezależnie od tego, że kobiety wciąż zarabiają 20% więcej niezależnie od barbarzyńskich praw reprodukcyjnych to jednak Pavement polskich kobiet jest rzeczywistością tylko taką wyrwano oczy, aby go wyrywają rzeczywistości to bardzo wyraźnie widać w tym jakieś np. proporcję demograficzne prowincji kobiet są dziś bardziej mobilny 100 lat temu było po prostu niemożliwe, ale małych miejscowości kobiety wyjeżdżają chętniej niż mężczyźni pozostawiają zresztą tych mężczyzn bardzo często zupełnie zdezorientowanych i wściekłych, tak więc tu się oczywiście coś takiego dzieje w Polsce też i ten się wydaje, że ten zakaz aborcji już Krajny tym razem znaczenia w tym wiele wspólnego jednak postawić kobiety na ich właściwym miejscu przynajmniej przypomnieć, gdzie ich miejsce jest naj faktem jest, że mimo z Quazi monopolu, który kościół katolicki miał na edukację młodzieży ideologiczną w tym kraju no to niech no marksizm Zmyślony lub autentyczny, bo numer jest naprawdę istnieje taka mała szkoła marksistów zajmujących się prawem wartości umacnianie ma to nic wspólnego z tym, o czym majaczą nasi politycy tak to to zmieni to w jakim sensie był proces oddolne ten proces wściekłość identyfikacji także kościoła jako części aparatu władzy tak kościół zawsze bardzo zręcznie lubi ustawiać lubi być okrakiem na tej barykadzie jak trzeba to jest wprost wcieleniem władzy korzysta z jej dobrodziejstwa, a jak trzeba przedstawiać jako całkowicie bezstronny ambitna dlatego to wystąpienie przeciw Kościołowi było niezbędne do starć oraz znaczy, bo rzeczywiście ci młodzi ludzie wiedzieli doskonale wiemy doskonale wiemy w tym, kto w tym kraju rządzi wy jesteście częścią tego systemu władzy odpowiadać na decyzję czy współ odpowiadać, więc zdarzenie głęboko, bo nie tylko rząd właśnie tylko powiedziałbym aksjologicznej podstawy rządu, a tradycja i polską tradycję Polski notarialny będzie tak czy ta oczywiście jest wiele tradycji, a jest wiele historii no ale Polska wśród krajów świata ile ministerstw państw jeszcze będzie nas oczywiście wyróżnia się swoją tradycją rewolucyjną wiemy, że nabyła większościowe, ale do przypomnijmy rzecz banalną, chociaż być może już nieco zapomnianą, ale zawodowy Polski bohater Narodowy, czyli Tadeusz Kościuszko został zaprojektowany i wymyślone jako bohater Narodowy i dzisiaj zostało może nie tyle zrzucony ze, aby zostało trochę właśnie tak mniejsza mówi Pawlak był zawodowym rewolucjonistą nowego koła, a także w Europie już nie będę mówił róży Luksemburg bo to by nie było dla słuchaczy za wiele jak na 11 c po dziale 3 komentarza nowe etaty może po kolei tak jak zgodnie z chronologią wypowiedzi pana profesora pierwsza kwestia przyszłości znaczenia z partii był fantazji, która stoi za przyszłością po rewolucji, a wydaje, że to co jest tutaj trochę problem, jeżeli sobie mamy porównywać c czasami Marksa nawet z późniejszymi to niestety Levitt i w ogóle cała lewica światowa stoi tutaj czy takim wyzwaniem trochę nie nie wiadomo, o czym pozytywnie miałaby fantazją z tego mamy kryzys klimatyczny przed nami automatyzacja pracy obostrzeń pandemicznych itd. i 2 jedno nie wiadomo, jaki świat można byłoby obiecać, więc też nie wiadomo w jaki sposób wykorzystać politycznie czy stworzyć jakąś polityczną opowieść dla naszych protestów druga rzecz, którą chciałam mu dopowiedzieć to do, bo tych chłopaków zostawianych gdzieś tam na prowincji to faktycznie są już sprawy badane przez badaczy w stanach Zjednoczonych i byłem NRD Niemcy czy w Polsce były już takie badania, ale niestety wydaje się, że takim koniecznym rewersem emancypacji dużych grup młodych kobiet będzie też radykalizacja młodych maści Polsce mamy z tym do czynienia, ale póki co wydaje się nie, zapraszając ta tendencja, gdzie powoli gaśnie, a trzecia rzecz już od, podając swoje ostatnie pytanie dotyczące tak tradycji to wydaje mi się to umieszczanie kościoła jako centralnej instytucji polskiej tradycji jest setka prac spowodowane opieką pokolenia Solidarności, które obecnie od tam od lat jest 30 otworzyło dyskusje publiczne jak taki, bo tak naprawdę widać również przyjrzeć historii Polski to kościół oczywiście z zawsze odbiera odgrywał rolę czegoś od płacy uczyli natomiast nie miał tak jednoznacznej roli i związanej z tożsamością narodową jak natrafiłam dni tak to owszem, miało miejsce, ale właśnie w czasach Solidarności, kiedy Pastuszewski związał bardzo blisko opozycja i kiedy na kolejne 30 lat wydawało się, że prostemu Kościołowi trzeba dokładnie pod każdym względem c z wdzięczności ze strachu zatem powiedzieć no w każdym razie to pokolenie będzie odchodzić do od władzy do władzy powoli, ale będzie dochodzić pokolenia no, dla którego wspólnym kodem kulturowym jest wyśmiewanie się beatyfikacji papieża i no bo to tutaj jak papież zmarł miała paść pomysł jest początkiem tego pokolenia, ale to przez następne 15 lat dzisiejsze rozwijało o tym po prostu ludzi, których ca napór tego patosu jazd to jest po prostu o jest po prostu śmieszna i więc od razu podpowiadam prawicy, że dokładanie lektur Jana Pawła II tylko pogorszy sprawę, ale chciałem dopytać jeszcze tutaj bo, a propos, gdy pytałam mi, o co toczy się walka to to może powinnam zapytać siebie akurat przeciwko komu się toczy walkę, bo chyba to sformułowanie, którego jakość stała się w ostatnich miesiącach czy nawet latach rzeczniczką, jeżeli mogę tak to ująć ono ujmuje te różne wymiary chciałbym, żeby się wytłumaczył, bo przyznam, że ja mam ja trochę mam z nim problem to jest oczywiście walka z dziadem sami to jest chyba Polska wersja czegoś co w zachodnim w ogóle je w anglosaskim świecie nazwać takim okej Bumar czyli kiedy pouczać właśnie, zwłaszcza jak jest młodą kobietą i pouczać starszy mężczyzna ustawia mówi co robić jak protestować w NIK generalnie uprawia różne man play nikt na to mówić do niego lekceważąco okej Bumar no to słowo dziadek wydaje się dużo bardziej, bo takie wrogi czy takie elekt takie bardzo lekceważąco i 5 to przemyślanym, gdyż mogą opowiedzieć czy rzeczywiście tak dobrze definiuje, że żaden system żaden SUV jest tym przeciwko czemu występują protestujący ma mnie mija mnie osobiście wydaje się na odwrót została odzyska okej Bumar jest taka, że kończąca rozmowa wyznaczy od tego zwykle po wygląda to tak, że jakiś starszy pan przemawia przemawia przemawia, a aktor ma do niego 1 komentarz okej Bumar na tym kończy rozmowę, a i w tym sensie okej Bumar wydaje mi się, ale bardziej agresywna i jest przede wszystkim Bumar każdy odnosi się do pokolenia bawiło się do OKE o ludzi do określonego z o określonym wieku po prostu tak urodzonych po czasie wyżu demograficznego na Zachodzie po MO po drugiej wojny światowej natomiast słowo dziadek z moim zdaniem ja nie pamiętam, kiedy się jakiś czas spotkała, ale pamiętam, że zrobiłyśmy z ze znajomymi aktorkami numer czasopisma Heart 2016 roku właśnie poświęcone dziadek są i i raczej ostrzegaliśmy w inny sposób to znaczy zawsze podkreślały, że co żyć zemstą tutaj to jest nie jak nie metryka tylko bardziej co tutaj stanu umysłu i to zresztą bardzo ładnie wydaje się polszczyzna pokazuje, bo to słowo jak są za gdzież tam kontaktuje się z takimi formami działań BOR-u wydział leśny set dziadostwo act, czyli chce lenistwem intelektualnym z jakim się odklejenia od rzeczywistości zatopieniem w jakimś archaicznym świecie, a nie jako tako losy z tym, że ktoś jest po prostu stary i kiedy ja, kiedy jako używam w Polsce to po no to niekoniecznie się ona oczywiście taka postawa ma szeroką reprezentację tzw. praniu Solidarności tutaj dochodzimy do definicji no jest to mężczyzna Emil pouczający kobiety niedający dojść kobietą do głosu, traktując protekcjonalnie i to słowo pojawiło się w środowisku kobiet dziennikarek ekspertek, które takimi osobami stykają się mediach na panelach dyskusyjnych w swoim życiu zawodowym życiu naukowym no myślę, że każda młoda kobieta ma orzec od 1000 opowieści o tym jak go została po prostu OS-u zdeformowana zbudowana i zawstydzona przez przez starszego Emu mężczyzna nawet i właśnie nie niekoniecznie starszego, więc moim zdaniem osoby, które się obrażają to słowo obraża starszych ludzi po prostu boją się, że sami są chyba sami, bo za wiele starszych aut set, gdzie sami nie są nie mając przeciwko Th używają tego słowa domy i ich jeszcze tylko taką dam analogie rozumiem, że ktoś może się poczuć urażony, że rzecz tutaj jakoś odnosi się do ME metryki natomiast wspominam że, owszem, być może kwotowo to był argument Ludwika Dorna na państwo burza z, że to może po krzywdzić kogoś, kto niesprawiedliwie zostanie określone MO w ten sposób to ja odpowiadam tak słowo antysemityzm może być nadużywane, ale nie znaczy, że ofiary z opozycją bardziej ofiary antysemityzmu to teraz Pani Poseł nie wie jak nie dogodnej pozycji pana stawem, ale co myśli o tym określeniu na dnie na dia wydaje mi się tu zatem jeszcze w języku polskim mam wrażenie, że Dziady równie dobrze kojarzy się nowe źródło również ten sam, ale sens innym dziadostwem odsunięto powiedziała, gdzie innym właśnie do tak, ale leczyć dostałem, ale rozumiany nie wiekowo tylko właśnie jako chronią swój elektorat ocenia spotkanie nawet nie tylko, bo w końcu dziadowski może być samochód dywan prawda cokolwiek, a w każdym razie wydają się poziom jest bardzo charakterystyczne dla tego procesu delegitymizacji jestem całym sercem za dialogiem, ale rewolucję muszą mieć moment zerwania delegitymizacji, która nie jest szlachetnym wykazaniem stanowi się mylą tak tylko jest właśnie tą najpotężniejszą bronią w rękach w rękach rewolucjonistów to, że nie są bomby to jest to o wywołanie powszechnego wrażenia, że to co było dawniej święte jest śmieszne to co było groźne jest żałosna, czyli dla przebijanie balonów tak to jest przemocą no ale na to jest taki moment, w którym nie sposób się od takiej małej kontr przemocy symbolicznej, lecz całkowicie odciąć to znaczy właśnie jak w ogóle miałoby wyglądać niezależnie od tego, że te wszelkie na torze było wielokrotnie komentowane, ale jakiś obsesyjne występujące każdy nie tylko na prawicę, ale w liberalnym dziennikarskim centrum oburzenie na niecenzuralne słowa no mi się u nas w kraju, w którym nieformalnym wieszczem jest Julian Tuwim i którego nie da się wypisać w Polskiej historii dlatego życzę, aby dzieciom zabrać ich wieś w jej życiu ukochane zresztą na Niemcy w latach trzydziestych robili Heine zostawili Wierszalin, której nazwisko w tej samej sytuacji będąc, na który właśnie napisał ten słynny wiersz wieś wieś, w którym cały grzecznie, lecz stanowczo uprasza liczne zastępy bliźnich, aby go po co ma naprawdę właśnie tutaj mamy niestety prawo takie, że grożą nam duże kary biorąc pod uwagę obecną władzę jest mi się go pocałowali powiedział pan wie panie profesorze, ale propos właśnie tej dynamiki rewolucyjnej nie wiem na co zwróciłby pan uwagę, jeżeli chodzi o jej przebieg, a o przebieg tych protestów, ale też potencjalną przyszłość wyzwania zagrożenia albo już sukcesy jak powiedział, że właściwie to jestem takim musiałaby zamiera ludzie lista to znaczy bardzo bardzo lubię przeglądać, ale zawsze też oczywiście obawiam się tutaj nie obawiam się akurat tego że, że będzie przewrót październikowy i zostanie dyktatura komunistyczna nie obawiam się raczej tego, że najzwyczajniej w świecie przegramy czy 7×, ale właśnie w takim sensie trochę jak mają 60 można, bo praca praca auto hermetyczna tej młodzieży zostały wykonane one bardzo, że trudne słowo przepraszam, że samo rozumie rozumienia siebie rozumienia świata została wykonana nie sądzę, żeby ona była aż tak bardzo konfliktowa to znaczy tak to są zawsze się poszczególne oczywiście, że w letnich będzie tak witali się też byli do tego jakąś protezą, ale na zawsze ekonomiczne i ktoś oczywiście dokonało ma wrażenie, że nie wiedzieli, ale co się dokonało zostaje zaś zostało przekute w doświadczenie pokoleniowe doświadczenie pokoleniowe no to ktoś to w historii Rosji też tak zawsze różni od pokolenia, które nie były związane z jakim doświadczeniem mają teraz będzie szło przez naszą czy dana będzie rosła, ale mylącym tam ludzie czasem zmieniają radykalnie poglądów tak to znaczy oni pewnie złagodzą, ale coś tam zostanie to sytuacja zupełnie inna tego po prostu nie było i w tym sensie to już jest zwycięstwo natomiast to prawda to co powiedziała redaktor buta rzeczywiście, że z tą utopią mamy problem, ale tylko pozornie mamy problem przecież nie utopia nie jest najważniejsza, ale dzisiaj mamy właściwie utopie o wiele ambitniejszą przed nami niż te, które były dawniej to znaczy jak to zrobić, żeby zaistnieć gatunek i pozostać i zrobić to przyzwoicie en to znaczy tak, żeby było sprawiedliwie zgodnie też się wymaga głębokiej przemiany społeczeństwa i pewnie zresztą nam się nie uda to mówienie o Polakach tylko wszystkich, ale spróbować trzeba, więc to prawda, że dzisiaj zasadnicza, mimo że rewolucja uliczna ma charakter ma cały czas nastrój festiwalowy to tak to tak naprawdę czekają nas krew pot łzy niestety i w tym sensie dla takiego entuzjazmu dawnej lewicy takiego nawet naiwnego, ale koszty są szlachetnego optymizmu to trochę nie ma miejsca oczywiście to znaczy w euro inne wyzwania właśnie historia nas inaczej ustawiła dziś, choć myślę, że wiele osób w tym pewnie szczególnie kobiet, choć jest to tak trochę ryzykowne stereotypowe założeń odczuwa dużo radości satysfakcji oba też, ale jednak są takie wydają się wzmacniające momenty ktoś mi powiedział spacerując po Warszawie z zakupami w ostatnich dniach ma wrażenie, że kobiety inaczej chodzą pojawił jak to brzmi, ale myślę, że zrzuca się na rzeczy Kaja tych co jeszcze dodała biorąc pod uwagę właśnie wyzwania zagrożenia zwycięstwa tutaj podkreślę to co mówiła też się wydaje ciekawe, że rozumiem, że zwycięstwo można co mogło być zwycięstwem wnętrza, czyli właśnie wycofana czy no i pełna liberalizacja dla jednych dla części jednak powrót do co wydaje się dziś niemożliwe, ale jednak tzw. kompromisu obalenie władzy doprowadzenie do dymisji czy właśnie tak ten ma słynny przez instytucje, czyli zatrzymanie też m.in. ordo iuris i innych organizacji ultra konserwatywny, który właśnie ten marsz teraz maszerują o Jeślinie zgodzę z tym, że powinniśmy oceniać wedle tego co wydarzy się jutro czy za tydzień, bo co prawda, bo jeśli, nawet jeżeli 60 ósmy rok wcześniej mówiliśmy bezpośrednio można chodzić za przegraną w dłuższej perspektywie wygrał także liczba jest państwo europejskie dopuściło do otwartości na różne style życia to było takie największe osiągnięcie, jeżeli pozostajemy tylko w tym wolnościowych powiedzmy ani rozliczeniowych społeczne na temat, który podnoszono, ale sama też napisać takie jak pisała o tym kilka dziewczyn co najmniej obok dziewczyn kobiet komentator że, a propos powtarzalności historii coby się Solidarność nie powtórzyła, czyli kolejowe w dziale IT proszącego dąży do tego dążę da dlatego kończąc tekstem przepraszam, że długi, jakie mamy właśnie czasie bardzo cieszyć ze Lwowa Krzystkowi DC jako zakaz aborcji osób prawnych pozostawianie kością, które bardzo delikatnym reżimie sanitarnym co następuje bardzo wielu drobnych przedsiębiorców teraz ustawa, która może w konsekwencji umożliwić ograniczenie dostępu do akt koncepcja ciekawością zakaz rozwodów ja myślę, że potem pojazd możemy być pewni, że kościół zapełnia razem z PiS-em to widać też, że niektórzy przedstawiciele została zaczęli et co spotka się powoli odcinać, bo widzą, że zbyt mocne związanie są akurat partią ME może już im się w przyszłości nie przydać, więc ja nie oczekuję efektów Rosja bardzo chętnie popatrzę jak słonie i będę cieszyć z tego co nastąpi później natomiast oczywiście najbardziej boję się tego wracając do naszego kontrowersyjnego zdania że, że sytuacja mówi pozostają wciąż posiadająca sporą bazę wyborców, lecz wersy i tutaj chciałbym jeszcze dopowiedzieć 1 rzecz, dlaczego uważam, że nadawcy z Platformy są dla kobiet, ale nie tylko dla postępu polskich niebezpieczne i tutaj wytłumaczę to co miał na myśli pod pewnym podsumowaniem do swoich aktualnych znaczy bolączką polskiej debaty jest skupienie wszystkich wątków albo wprowadzanie wszystkich wątków tzw. słoni sprawa Polska tak czy niewiele osób z setek polityków z tamtego pokolenia nie śledzi nie wszyscy oczywiście, ale nie śledzi, gdy światowych debat wszystko sprowadza do walki Platformy PiS-u i co tam z kim się po uciąć wyszła po jak pytał czy zatem dyskutujemy, a jeżeli nie piszmy ogólnopolski protest, ale w ogóle bardzo wielu zmian czy czy zjawisk, gdy mamy do czynienia szerszy globalny kompakt globalna wyzwania po zakręcie w kółko i wrócimy do do punktu wyjścia i kiedy napisałam, że nie nie chcę, żeby to było jak Solidarność oni są 800 dziesiątego to m.in. to to wymiana myśli to znaczy osiemdziesiąty dziewiąty tak jeśli chodzi o jakiś okrągły stół jestem bardzo za en natomiast jeśli chodzi o kompletne niezrozumienie dla dla wyzwań związanych z polityką społeczną i odrzucenia tego społecznego wymiaru rządów PiS i jednocześnie po prostu w odrzucenie jakiejś części społeczeństwa gminne na margines to ja bardzo nam czas i ja muszę powiedzieć w tym samym duchu, ale trochę innej strony być może, że faktycznie coś takiego się stało jak i zakwestionowanie trzeciej RP sam się temu dziwie w jakim sensie, ale właśnie to zupełnie innej strony jednak warto przypomnieć kilka takich faktów, które same ułożą się pewną sekwencję napełnia osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych świeża świeżo powstała sekcja kobiet w związku zawodowego Solidarność została rozwiązana, ponieważ wydała oświadczenie sprzeciwiające się zakazowi aborcji medal następnie minister Henryk Samsonowicz wybitny historyk ewidencji liberał rozporządzeniem aktu niższego rzędu wprowadził religie katechezę, bo to nie jest zaczęli zyska tych za do szkoły tak następnie już po przegranych wyborach pani premier Suchocka podpisała konkordat tak bez legitymacji Demokratycznej PD, które potem w imię kompromisu europejskiego podpisał Kwaśniewski utwierdził Miler da i a potem bohaterowie komitetu obrony demokracji prof. Rzepliński, a wcześniej co tak pokazywali, że przede wszystkim są katolikami, a potem dopiero prawnikami, choć w końcu niezależni tak to w, a więc to jest i będzie to koniec pewnej rzeczywiście toczyli skrajne i nie chodzi o symetryzm tak to co się dzieje skrajne, ale to ma długą historię ma właśnie w jakimś sensie rewolucję robi wtedy, kiedy się sobie opowiedzą historię tak jak Walter Benjamin nas w LM pokazuje swoje czyny takie pojęcie historii no właśnie tak to znaczy przyszłość zmieniamy inaczej patrząc na przeszłość no, więc rzeczywiście już chyba sobie radykalnie nie życzymy takich działań takich panów, a taki pan także jak premier Suchocka Kaja ostatnia słowo będzie teraz należało do ciebie i też takim dodatkowym pytaniem no, żeby to też jakoś na koniec pozwolę sobie na celebrację bo, bo poza teraz rozmawiamy trochę teoretycznie, ale wydają się w nie oderwani nadal jesteśmy świadkami czegoś niesamowitego i w jakim sensie poza tym, że jest to jakiś proces niepokojący czy nie niebezpieczny im jeszcze o co niepokoić to jakoś jachtu wjeżdża się też cieszyć z tego radować z tą chwilą tak tak może jak żyć na miasto się każdego kolejnego dyskonty z każdego kolejnego pro kościelny rozwiązania, które denerwuje ludzi w dodatku przybliża nas do tego momentu, kiedy Kościuka pomogliśmy odnaleźć syna wrażeń dla WIG 0 razem, że ja jestem wychowana w cieniu brak Solidarności zaś tak, bo spóźniona na tamte wydarzenia, więc może dlatego miał do tego oczywiście, ale to tylko jak najbardziej tylko, że ważnym tylko z równą siłą, żebyśmy też angażowali się, jakby przesłanie tej tej energii na i też nie właśnie jest ja też do siebie to również nie padły te pułapka od oceniania tego, kto i w jaki sposób się za to zabiera tylko po prostu czasami żeby, żeby wyszło z tego co potem cała ulica nie tego co UE starsi panowie z Platformy Obywatelskiej, którzy myślą, że dziewczyny wyszły na ulicę po to, żeby umożliwić powrót do władzy w ocenie tego los pań profesorze pan się cieszy bardziej, ale pan pesymistą wiem czy cieszącą się pesymistą to nie jest ta czy pesymizm nie wyklucza, że pewne słabości nawet rozum pesymizm rzeczywiście cieszy się bardzo co prawda czułem się tam trochę wyobcowany cywilizacyjnie państw, bo takie taki rejs jakieś mniejsze nazywani tym co się dzieje, ale Noworosji ale, ale zawsze, ale ale, ale jednak będzie dobrze ma znaczenie poza swojemu ja byłem naszym zwyczajem takich manifestacji jak manifestowali przeciwko wojnie Iraku 2003 chyba największą manifestację, którą udało nam się zorganizować wtedy 3,51000 ludzi było by ich prasie, a nawet miało pewne zalety, bo to dawna lewica manifestowała wszyscy się znali było kameralnie miło potem przyszło na falach Ela, a teraz zrobił taki tłok ani cała rewolucja, kto mógł paść, ale trudno bardzo bardzo bardzo dziękuję za rozmowę Kaja Puto dziennikarka redaktorka krytyki politycznej prof. Michał Kozłowski z Uniwersytet warszawski bez dogmatu Polska edycja dyplomaty byli państwa koszty bardzo dziękuję dziękujemy do widzenia dziękuję mogę Zwiń «

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA