REKLAMA

Kina zamknięte, przenosimy się do serwisów vod. O wpływie pandemii na kulturę

A teraz na poważnie
Data emisji:
2020-11-05 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
24:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut skłaniam się państwo 6 minut temu minęło południe, a gościem państwa i moim jest dzisiaj Kamil Przewłocki producent filmowy witam bardzo serdecznie witam witam państwa witam cię Mikołaju w tym dobry od 1 listopada, czyli od soboty znowu w Polsce rząd zamyka kina na 4 spusty no to jest drugi taki cios w tym roku tych czasów oczywiście było więcej, bo przypomnijmy, że w tym reżimie ostatnim obowiązującym do soboty kina można było zapełniać do 14 miejsc to Rozwiń » jest także cios dla całej branży filmowej, która jest chyba pierwszy od niepamiętnych czasów takim kryzysie myślę w ogóle obrazie światowej chciałbym najpierw prosić, żeby naszym słuchaczom wytłumaczył jak bardzo to jest skomplikowany system naczyń połączonych tak faktycznie zamknięcie kin administracyjne czy takiego powiedział samoistne to jest wielki cios dla takiego koła cyrkulacji filmów, które są produkowane z pieniędzy, które trafiają do dystrybutorów producentów z dystrybucji poprzednich filmów w związku z tym, że kino, które w ostatnich latach w Polsce przeżywało absolutnie fantastycznych wzrostu pobiliśmy rekordy frekwencji było dość poważnym źródłem finansowania filmu koszmar ich ograliśmy oznaczymy jako jako Polska kinematografia odnosiliśmy spektakularne sukcesy artystyczne na niwie międzynarodowej i to się wzięło też m.in. z tego, że właśnie cały ten system finansowania kinematografii dobrze działał i częściowo finansowanej ze środków publicznych, ale też tej funkcjonującej całkiem niezależnych prywatnych środków finansowanych jesteśmy na tyle dużym krajem jesteśmy w stanie wygenerować pół 1 000 0001 000 0001,51 000 000 czasem nawet na niektórych ma 2 000 000 widzów o to się przekłada na zyski, które spokojnie pozwalają niektóre produkcje, bo nie dotyczy dużych umów historyczny, które są za drogie, żeby komercyjne mogły w Polsce powstawać pozwala finansować wiele tytułów ludzie się naprawdę kina coraz częściej wybierali na i wszystko rosło rosły rosło zabiliśmy prognozy na 2021 roku styczeń był też bardzo dobrym miesiącem i 60 zeszłorocznych milionów mieliśmy w tym roku szansę dobić do 65 może nawet jakiś cudownych takich optymistycznych estymacja nawet 70 000 000 to zamknięcie powoduje, że rok 2020 prawdopodobnie skończy się na 17 000 000 widzów, więc mamy tutaj do czynienia ze spadkiem 80% co najmniej liczni jeśli nie większym teraz pieniądze, które nie trafiają soki nie są dalej z listy repartycji ach, zysków przychodów przekazane dystrybutorom producenta w związku z tym zaczyna brakować repertuaru niema repertuaru kina nie będą ściągały do swoich sal przetykany widzów, więc tych pieniędzy znowu nie będzie, więc mamy do czynienia z takim błędnym kołem niema widzów, bo nie ma premier nie ma premier do kina były zamknięte, więc nie ma przychodu, więc nie ma jakichś środków, a nawet jeśli ktoś ma repertuar to jest daleki do premierowania go właśnie teraz przede wszystkim nawet przed ostatecznym zamknięciem kin, czyli przed sobotą trudno wyobrazić premiera blogosfera przy reżimie sami sanitarnym, w którym jedynie 1314 widzów może być na sali to 8 miast realnie dlatego np. wielkie produkcje wielkie Global 4 takie jak James Bond będą opóźnione mniej więcej 2 lata dla dla filmu to jest to jest straszne tak to jest to jest straszne jeden z kilku powodów, ponieważ są zainwestowane pieniądze, które nie pracują, ale z drugiej strony lepiej pewnie poczekać nie stracić tych pieniędzy glinę i ewentualne zyski przełożyć na za rok za 2 lata, ale tutaj czai się jeszcze kilka innych elementów napis sam będąc producentem jest takie sytuacje, że musiał film przeznaczony do kina przenieść do internetu i tutaj na tym polu dzieje się mnóstwo ciekawych rzeczy to znaczy czym się przyzwyczaić do internetu czy producenci przeniosą te premiery właśnie do dnia tego modelu eksploatacji, widząc man czy ludzie będą chcieli wrócić do do kin, bo dzisiaj już nie tylko 25% ograniczeń to, że to, że 14 sali mogła być wypełniona to nie ograniczenie akcji na dzisiaj po prostu nawet w tej 14 wypełnialiśmy, bo nie było repertuaru, bo nie było z też takiej ochoty ludzi do pójścia do kina być może też obawy czysto no właśnie by chciał rozmawiać o twoim najnowszym filmie dokumentalnym, czyli w efekcie motylka w reżyserii Jarka Szmidta to dla firm, które poruszający zresztą niezwykle, który właśnie w tej chwili trafił do dystrybucji trafi już w sposób bardzo dziwne tak powiem uczciwie, łamiąc pewien rynkowy paradygmat, do którego abyśmy przyzwyczajeń absolutnie, gdyby minister to, czego jesteśmy przyzwyczajeni to tzw. in do NIK 4 oknach dystrybucji najpierw jest kino potem jest nawet chwytliwe, ale w przypadku takich dodatków do mediów tak tak tak najpierw festiwale, ale różnie bywa natomiast faktycznie był trafia do pierwszej dystrybucji kinowej potem jest Homo wideo, które kiedyś każdy z pokazami zdjęć dzisiaj to jest możliwość zakupienia nie dostępu do filmu przez 234 kolejne miesiące potem jest płatna telewizja to co dzisiaj kojarzymy z Libią Netflixa telewizji płatnych, ale też serwisów abonamentowych i potem gestach bezpłatna telewizja tak wygląda układ tradycyjnych okien dystrybucji i złamanie tych okien, gdyby do tej pory szczerze powiedziawszy było by było czynem zakazanym to znaczy rynek był tak ustawione rzesze tych okien nie łamał, a jest wstanie Wanga przed przepraszam, lecz przed tak gada, ale tak taka przerwa przerwa w no ustalona od dawno dawno na rynku to jest przerwa pomiędzy dystrybucją kinową dystrybucją dalszą chodzi o to, że ta przerwa służy temu, żeby publiczność nie czekała czekała na darmową dystrybucję filmu na kolejne okno tylko, żeby poszła do kina tanga oczywiście się zmniejszał przez różne negocjacje rynkowe natomiast no nie tak dawno właściwie w ostatnie wakacje mieliśmy do czynienia z przedziwną sytuacją wielkiego blok Bustera islamskiego, czyli Mulan dystrybutorzy Mulan w ogóle zignorowali GAP przez co kina się zbuntował przede wszystkim na niemieckie tak dokładnie tak czasem mówi też na Black Hole, czyli taki czy bez czarny okres by dystrybucji chodzi o to, żeby pobudzić ponownie zainteresowanie widza ile faktycznie on nie myślał, że za chwilkę po kinie ten będzie dostępny, w jakich innych formach dystrybucji takich aut, a ich okna zaczynamy łamać czy wspomniałeś o efekcie motylka i inne dokładnie przedstawić motylka odrzuciliśmy wszystko do góry nogami ja, jako że że już mam za sobą taki eksperyment miał 15 lat od pierwszego filmu które, który był dystrybuowany na Platformie V0D od ody do radości, kiedy pierwszy raz prowadziliśmy Fin i do kina do internetu właśnie tamten eksperyment pamiętam ten film Janka Komasy, ale sprzed 15 lat minęło mowa w obcych czy 15 lat minęło tylko Janka Komasy była Ania Kazejak Maciej Migas 3 nowele w 1 filmie, a dokładnie 15 lat temu się zastanawiać co zrobić takie filmy jak go wprowadzić do dystrybucji i wtedy właśnie złamaliśmy okna po raz pierwszy jak się później okazało przed ostatnim to znaczy wprowadziliśmy jednocześnie do kina jednocześnie do internetu dzięki Kubie Duszyński Musy Gutka i Leszkowi Bogdanowicz owi serwisu TVP wówczas zrobiliśmy coś takiego właśnie co łamało układ łamało system dystrybucji myśmy to pierwszy raz ona zrobił to tylko one i TVN ze świadkiem koronnym od NIK jest kilkanaście lat, ponieważ kina powiedział nie będziemy grać filmów, które są nawiedzi mija 15 lat im okna na nowo łamiemy przyszły czasy, kiedy V0D zawładnęły rynkiem najazd związku z Kamilą o tym czy efekt tylko będzie można zobaczyć w kinie jak wygląda to przedstawienie okiem dystrybucyjnych filmie jak wygląda jak będzie wyglądał rynek po pandemii o tym rozmawiamy tuż po informacjach Radia TOK FM Kamil florenckich producent filmowy jest państwa moi goście Kamil Przewłocki producent filmowy jest państwa i moim gościem rozmawiamy o tym jakie spustoszenie wywołuje pandemia na rynku temat to graficznym w Polsce na świecie chciałbym wrócić do efektu motylka twojego właśnie filmu Jarosława Szmidta, który jesteś producentem te filmy dokumentalne filmy o Zuzi właśnie tytułowy most tylko dziecku, które swoim uśmiechem topi ludzkie serca jednocześnie cierpi na potworną chorobę, której naprawdę cierpi i ten efekt motylka, który o, którym mówi tytuł właśnie wywołuje Zuzia w ludziach zupełnie masowo, którzy zaczynają temu dziecku pomagać zupełnie niezwykłe zjawisko społeczne wywołane przez film, ale właśnie film swoją premierę ma pan Demi i nie wszedł do kin co dalej tak to w ogóle przedziwna sytuacja chce nawiązać do filmu, ponieważ Jarek Szmidt reżyser opowiedział historię jakiejś niezwykłej nadziei walki w sytuacji totalnie kryzysowej i ten film nie organy z takim założeniem, ale jest właśnie fantastycznej im na te trudne dla nas czasy, kiedy nam się wydaje, że jest źle nie ma wyjścia jest fatalnie i co z tym zrobimy, więc ona się do tego coś co jest film nie myślą też o naszej dystrybucja jak jesteśmy w kryzysie bardzo często rodzą się jakieś nowe dziwne jak się później okazuje całkiem niezłe rozwiązania, które nawet zmieniają rzeczywistość te 15 lat temu zrobiliśmy ody do radości byliśmy w takim kłopocie jak dystrybuować film mnie i staliśmy na pomysł na na dystrybucji na dystrybucję internetową pamiętam kadrowym firm z panem Andrzejem Wajdą Katyń, który był gorącym orędownikiem tego mówi to wspaniałe, że będziesz mógł powiedzieć do telewizora i on w przyszłości dozorca INE pan Andrzej SI to było 15 lat temu i wysłać sięgnąłem na potrzeby tej rozmowy z artykułów, które tłumaczyły są trzeba zrobić, żeby zobaczyć w internecie Mikołaj 15 lat temu raptem tłumaczyliśmy ludziom że, że jak to zrobić by zobaczyć w internecie dzisiaj wydaje się być codziennością naszą normalnością to jest jak dla młodych ludzi oczywiste myśmy wtedy nie myśleli, że będzie można jakości HD oglądać telefonii i wracam do tego, bo o tym kryzys, który mamy tutaj wywołuje trochę taką reakcję, którą przypominam, że 15 latach trzeba zrobić coś innego życia coś złamać coś z budować inaczej niż to robić normalnie właśnie wprowadziliśmy film na Platformie V0D TVP PL premierowo trzydziestego październik, przewidując rekina zostaną zamknięte, bo rozmowy prowadziliśmy w sierpniu we wrześniu ta decyzja była wynikiem tych sierpniowych wrześniowych rozmów powiedzieliśmy sobie spróbujemy spróbujemy zacząć od audi za chwilę będzie UPC tam w orędziu wszystkich tych serwisach nakleja się nawet trzeba, więc będzie ogólnodostępny, ale my potem chcemy wrócić do kin właśnie, ale czy film ma szansę powrotu do kina dotąd właściciele sieci kinowych no nie zgadzali się na taką kolejność no tak ale, dopóki nie spróbujemy tego nie umiemy to jest jak są do radości czy ma szansę funkcjonować w internecie wówczas wszyscy pukali się stało mówi co rusz fakt jak gdzie nie da się oglądać napisów nie można było odczytać, bo taka była słaba jakość, ale my łamiemy okna z taką nadzieją że, że ludzie będą jednak pewne tytuły chcieli oglądać w kinie ja oczywiście wówczas, uruchamiając zjeździli już bardzo mocno zakochanych idei internetu w internecie, że też cudowny sposób na dystrybucję, ale jednak ciemnej sali kinowej tego skupienia tego wspólnego przeżywania nic nie zastąpi dlatego chodzimy na koncert ani słuchamy tylko płeć dlatego chodzimy na stadiony nie oglądamy tylko wyłącznie wydarzeń sportowych karnej w telewizji mocą przeżywać wspólnie dzielić się na to, że ta ciemna Stano kinowa ten intymny odbiór filmu ma swoją szansę nawet jeśli on będzie poznać mówi na wielu z nich jak mówi prezes Heliosa Tomasz Jagiełło chodzi się do kina albo też na film to są oczywiście czasem 2 różne rzeczy, bo gdzieś trzeba pójść na randkę np. stąd co ja mam nadzieję, że branża branża kinowa się odrodzi i potem niespotykanym w historii kina kryzysie wszystko to wrócić do normy, a nawet, że będzie lepiej mam taką nadzieję, ale rzeczywiście jeśli chodzi o kinematografia jesteśmy ciągle w termach ten permanentnej rewolucji wszystko zmienia zmieniają się właśnie pola dystrybucji pola eksploatacji filmów no jeszcze 15 lat temu trudno było sobie wyobrazić, że będziemy oglądać filmy przez internet dzisiaj też właściwie standard co więcej wiesz mam takie wrażenie, że ta pandemia zrodziła w nas wszystkich taki gigantyczny głód opowieści przecież wszyscy czekamy na na filmy z niezwykłym utęsknieniem co zresztą można robić innego, a w sytuacji, gdy wszyscy siedzimy w domach to prawda, że będziemy mam nadzieje w jakimś sensie znużeni tym siedzeniem w domach będziemy chcieli pragnęli tego w Chinach Indiach bardzo długie, że wspomniane przez siebie bardziej dzieło powiedział też taką bardzo mądrą rzecz, że można zamówić jedzenie fast food do domu, żeby zjeść, ale czasem wychodzi się do restauracji jest to pewnego rodzaju wydarzeniach towarzyskie o przeżycia czegoś innego inaczej jest gorąco wierzę właśnie, łamiąc okna liczę na to, że później ludzie będą chcieli pójść do kina być może jakaś inna publiczność może bardziej intymnie ten efekt motylka zobaczyć, żeby być, żeby przeżyć inaczej jest też kwestia tego, że może te firmy nie będą tak szybko znikać kina, ale też będzie na rotacja filmów dzisiaj też rzecz absolutnie trudna do wyobrażenia, ale jak UBS pamiętam czasy, kiedy to co dziś jest normalnością było trudne do wyobrażenia i pamiętam też jak wiele osób wchłonie też tutaj niewykonalne być może będzie także firmy będą chodzić równocześnie wszędzie i do kina i do internetu, a być może będzie także po jakimś czasie będziemy schodzą na film, który funkcjonuje w internecie od miesięcy właśnie o to, żeby zobaczyć innych warunkach może, żeby go zobaczyć grupie, żeby przeżyć wspólnie dramat komedie historię losy bohaterów emocje jak z koncertem jak mecze tak, waląc absolutnie tak też właśnie nie mogę się doczekać się marce tylko o jedno o to, o czym rozmawialiśmy chwilę temu to znaczy o no tę znaczącą narusza znaczące naruszenie równowagi w tym systemie naczyń połączonych jeśli chodzi o produkcję filmową krótko mówiąc obaj pamiętam czasy, gdy kino polskie szacowało brzuchem po dnie to były czasy sprzed ustawy o polskim Instytucie sztuki filmowej, bo od 1 warto przypomnieć Polski Instytut sztuki filmowej nie dysponuje żadnymi pieniędzmi publicznymi nic z tych rzeczy to nie są pieniądze z podatków to są pieniądze z krótkiego branżowe to znaczy płacą je kina, że płacą je telewizje i operatorzy sieci kablowych krótko mówiąc ci wszyscy, którzy zginę kinematografii żyją no i teraz jak sobie wyobrazić to wszystko, gdy wypada no not Dead właściwie cała konstrukcja zostaje zburzona, bo chciałbym widzieć szklankę do połowy pełną, ale ból taki zawodowy realizm, bo zajmuje się taką analitykom no nie pozwala zapomnieć od tych konsekwencjach racjonalnych zachowań inwestorów znaczy inwestor inwestuje im wtedy, kiedy widzi szansę na zwrot tej szansy dzisiaj nie ma tu nastąpi załamanie zdecydowanie oczywiście Instytut także nie będzie nic otrzymywał tych tych opłat za projekt ustawy na stronach polskiej Instytutu sztuki filmowej, że przewidywany budżet pozostaje bez zmian 157 000 000zł, a także budżet programu Operacyjnego produkcja filmowa ta zwyżka zostaje tak jak miała być 40 000 000zł ze środków ministerstwa kultury dziedzictwa Nowak właśnie te nie są środki rynku tylko to jest pomoc państwa i dobrze, ponieważ inaczej tego błędnego koła nie przerwiemy znać jeśli nie będzie takiego zastrzyku z zewnątrz, który odpali ten silnik, żeby później samodzielnie pracować to prawdopodobnie byśmy spadli tę karuzelę braku repertuaru braku dystrybucji, a to byłoby okropne Jar milę robiący jakąś taką analitykę dla dla rynku nazwałem wrzesień był całkiem niezły nową nadzieją Gwiezdnych wojnach no ale aż dziwne, że np. pojawił się film Janka Holoubka 2025 tak lat niewinności i okazał się sukcesem dystrybucyjne 700 000 osób poszło na ten film to pandemii w ogóle jakiś cud z wycie wycięte są bardzo dobry interes zapowiedzieć wyczyn i dlatego wszyscy myśleliśmy, że to jest właśnie nowa nadzieja, że się szerokim sensie to czy odrodzi, ale niestety już październik sprawił, że imperium kontratakuje zacznie imperium kontratakuje w kwietniu w marcu nastały mroczne widmo dla kinematografii trwa dalej Janko liczę, że nastąpi jakieś przebudzenie mocy idących Justyna odnawiane od soboty proszę państwa ziem zemsta Sithów, a nie stratę kina zamknięte taki mają być zamknięte co prawda do 29listopada ale, ale wszyscy wiemy, że to w końcu urządzenie widać zmęczenie widać dlatego można apelować tylko że, żeby widzowie nie rozstawali się z kinem filmem może na razie firmy boskim muszą się rozstać, żeby nadal łaskawie patrzyli na historię, którą filmowcy historii, które filmowcy chcą pokazywać i przetrwali ten czas na giełdzie dali szansę polskim firmom funkcjonować na UW twierdzi po to, żeby później, kiedy będzie można mało się do tych cudownych intymnych relacji ciemnej sali kinowej powrócić na -8 lat, ale możemy być chciałem zapytać o taką prostą kalkulację, bo aż nie chce rozmach w dokumencie, bo jak są obaj wiemy jest niższa niż w ogóle obieg dokumentów zupełnie inny niż w przypadku kina fabularnego, ale ta pozycja średnio budżetowe komercyjny film powiedz w budżecie 68 000 000zł ma szansę często mniej często mniej, jeżeli możemy się, że także 56 czy ma szansę się zbilansować powiedzmy bez dystrybucji kinowej nie dystrybucja kinowa to jest jakieś 6070% przychodu, jaki ma firmy zależy od tego czy to jest film bardziej właśnie nowy czy taki, który później może być Berlinem telewizja i żyć przez długie lata asy licencji, ale nic z polskim systemie jest także kino generuje właśnie lwią część przychodu teraz oczywiście rynek nie lubi próżni i jeśli nie kino to ktoś inny się Magda interesuje go kupi, ale nie w tej skali pamiętaj proszę, że bilet jak nowy kosztuje średnio 1819zł każdy widz płaci taką cenę za obejrzenie filmu na sam się nowe, a to co są w stanie zrównoważyć jeśli chodzi o przychody filmu serwisy V0D to jest 13 nowość, bo to proste wyliczenie potrafi znaczy pokazuje nam wszystkim, że bez kin nie jesteśmy sobie w stanie poradzić na dłuższą apel na znane na rynku nie ma biznesową i biznesową myślę też w jakim sensie tak duchowo znaczy naprawdę ten odbiorca nie jest jest inny mamy duże ekrany mamy duże telewizory i próbujemy porównywać Chin do odbioru domowego, ale tak nie jest czas wspólnie wejścia wspólnie przeżyć festiwale to dzisiaj pokazują wspaniale festiwale online to nie to samo co festiwale na żywo na razie nie myślę, że Rze że, że nadejdzie to przebudzenie mocy nie sprostać jej wrócimy do kin jako publiczność, jaką moc bardzo dziękuję za tę rozmowę Kamil strzelecki producent filmowy państwa i moim gościem ja teraz zapraszam państwa na informację o Japonii na raport gospodarczy program przygotował Bartłomiej Pograniczny realizował Kamil Wróblewski Mikołaj Lizut do usłyszenia, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA