REKLAMA

Jutronauci: Czy dzięki pandemii będziemy chętniej rozmawiać z maszynami?

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2020-11-06 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
22:39 min.
Udostępnij:

28. odcinek podcastu w programie "Jutronauci: świat po pandemii". Zamknięci w domach nauczyliśmy się załatwiać nasze sprawy zdalnie. Korzystamy z telefonów, stron internetowych, e-maila i czatów, co zmienia nasze kontakty nie tylko z innymi ludźmi, ale również z firmami. Coraz biznesów używa do kontaktów z klientami wirtualnych asystentów. "Cześć! Jestem Maks, głos sztucznej inteligencji" - wita klientów jedna z sieci telefonii komórkowej. Maks zadaje pytania i - w zależności od odpowiedzi dzwoniącego - kieruje do właściwych specjalistów. Czy wymuszona izolacja sprawia, że w większym niż dotychczas stopniu akceptujemy takie rozwiązania? Czy inteligentny głośnik staje się dla nas coraz lepszym rozmówcą? Vadim Makarenko rozmawia o tym z Katarzyną Dorsey, założycielką i szefową firmy Yoshi.AI. Więcej o tym, jak pandemia zmienia społeczeństwa, państwa, instytucje i gospodarki, znajdziesz na https://wyborcza.pl/jutronauci

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
reklama partnerem podcastu i programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej rozmawiamy o tym czy w obawie przed kontaktem z innymi ludźmi chętnie rozmawiamy z maszynami jak się mają dziś wirtualni asystenci wyposażeni w sztuczną inteligencję i o tym czy dzięki pandemii inteligentne głośniki staną się w Polsce bardziej popularne ósma 10 podcast gazety wyborczej witam państwa w podcaście Jutronauci świat po pandemii nazywam się Vadim Rozwiń » Makarenko jestem redakcyjnym szefem programu Jutronauci, a moim dzisiejszym gościem jest Katarzyna gorszej założycielka i szefowa firmy już jaj zajmującej się trenowaniem maszyn tak, żeby rozumiały co mówią do nich ludzie i potrafi odpowiadać na te pytania dzień dobry witam państwa bardzo miło bardzo dziękuję za zaproszenie myślę, że temat jednak chętnie fascynujące, a szczególnie w tych czasach, które spowodowały, że coraz bardziej popularne są te rozwiązania myślę, że temat jak najbardziej do omówienia rozmawiamy o rozwiązaniach głosowych, więc sam początkiem się upewnić czy dobrze mówią nazwy firmy to jest już jaj czy już High jak prawidłowo jak jaj takie założenie teraz ja tak być może teraz ten jaj, czyli skrót artyście inne, lecz to na inteligencję pewnie już na używane, ale wyjątkowo w naszym przypadku, bo te rozwiązania są naprawdę oparte na sztucznej inteligencji, którą właśnie usiłujemy nauczyć dokładnie rozumienia tego co my jako ludzie chcemy przekazać uzyskać jak najczęściej jakieś informacji no dobrze, a może dom inteligentny głośnik jak najbardziej tak i często używasz często bardzo częsta na razie używam go Pachnik, a rzeczy powiedziała no i codziennej potrzeby, która godzina ustawiam też się licznik czasu, czyli timer kuchni jak coś gotuję najczęściej puszczamy muzykę przez ten głośnik także tak używam, a czy zauważyła, że np. podczas tej no w samoizolacji tak to nazwijmy, żeby nie nadużywać słowa lockdown używać częściej czy rzadziej niż zazwyczaj no i używane dużo częściej, dlatego że wszyscy byliśmy zmuszeni do tego, żeby częściej jak i więcej czasu spędzać w domu także automatycznie ilość tego czasu, którą przeżywaliśmy w pomieszczeniach, w których mamy te głośniki no zwiększyła się tak tak myślę, że też tak pokazują badania, ale myślę, że każdy z nas widzi w naszym kinie też codziennym życiu, że znowu więcej zaczęliśmy gotować właśnie więcej muzyki słuchać więcej przebywać w pomieszczeniach, w których dostępne są te rozwiązania IT produkty, czyli tutaj się różnimy specjalnie od Anglików i Brytyjczyków prawda był zdaje się z badań wynika, że więcej czasu spędzali ze swoimi głośnikami rozmawialiśmy więcej zdecydowanie tak myślę, że tutaj pan właśnie ma przynajmniej nie znalazłam takich badań, które podsumowywała wykorzystanie tych inteligentnych głośników natomiast w stanach Zjednoczonych Wielkiej Brytanii zdecydowanie wzrosło użycie tych głośników z czego wynika z tego dokładnie zmiany trybu życia najczęściej takie głośniki używane są takie rzeczy jak, która godzina, jaka dzisiaj pogoda zagrają muzykę takież podstawowe czynności i tak jak było więcej okazji, jakby do wykorzystywania i właśnie do uzyskiwania takich podstawowych informacji myślę również, że ten aspekt takiej zaprawy UE, czyli na wykorzystanie jakich takich gier słownych również wzrost tak wynika badań, a także jak najbardziej coraz popularniejsze są głośniki jak wielu przypadkach szczególnie osoby, które samotnie mieszkają myślę, że po prostu zwykła też taka konwersacja nawet z maszyną jednak kwestią jest maszyna, jaki sposób pewnie pomogła nam też psychicznie w tym czasie izolacji sią maszyna Opowiedz mi dowcip tak dokładnie tak wasza firma tworzy rozwiązania, które pozwalają na rozmach z maszynami, ale co się dzieje właściwy w czasie pandemii czy izolacja, w której część na spędziła tylko 3 miesiące część trwa w tej relacji do dziś jakoś spopularyzowała tego typu rozwiązania moim zdaniem jak najbardziej spopularyzowała natomiast Kasia myślę, że warto tutaj zaznaczyć, że nie chcą jest bardzo dużo różnych rozwiązań odpowiadających na różne potrzeby, bo może, zaczynając od samego początku na owoce są takie inteligentne głośniki w ogóle rozwiązania pozwalające na komunikację głosową no i sposób komunikowania się poprzez rozmowę poprzez konwersacje jest najbardziej naturalnym sposobem dla człowieka jak my musieliśmy się nauczyć jak obsługiwać komputer czy telefon komórkowy to jest coś umiejętności, które musieliśmy nabyć, ponieważ technologia nam pozwalała korzystać z tej technologii, ale w ramach jakich nie wiem aplikacji mobilnych np. ze stron internetowych, które zostały w jaki sposób zorganizowana natomiast tutaj wreszcie technologia doszła do momentu, w którym pozwala nam komunikować się najbardziej naturalne dla człowieka sposób tak jak się komunikat baliśmy od wielu wielu tysięcy lat także dlatego jest to bardzo duże ułatwienie, ale jednocześnie coś naturalnego dla ludzi, więc wykorzystujemy dzisiaj w większości przypadków no powiedzmy w stanach Zjednoczonych najbardziej są też rozwiązania popularne, dlatego że teraz dodajemy wcześniej zaczęły być wprowadzane w Polsce mamy, a Google asystenta wersji polskiej od mniej więcej 1,5 roku, a także to są wciąż początki musi się odbyć zakup tego sprzętu wprowadzenie tego data wprowadzenie tego w naszej codzienności i mamy duże możliwości, dlaczego wykorzystywać tego tak jak wspominałam mogą być takie podstawowe wiadomości jak, która jest płaciła, ale mogą być też inne potrzeby zaspokajane jak np. połączenie się właśnie z daną firmą przeprasza zdobycie informacji jakiś bardzo konkretne ani zasób informacji, które posiadają tylko dane firmy i wtedy już poprzez ten głośnik ten płatnik jest tak naprawdę tylko platformą, która umożliwia nam komunikowanie się głosować też tekstowo z jakąś firmą po drugiej stronie jakąś marką jakąś wirtualną osobą także to co w środku te dane wirtualny asystent opowiada, jaki ma umiejętności na jakie pytania potrafi odpowiedzieć tak naprawdę zależy właśnie od tej firmy i która przygotowuje tego asystenta to jest ten moment, kiedy właśnie my wkraczamy i tworzymy takich asystentów konkretnie poddane firmy konkretnie poddaną potrzebę, żeby odpowiadać napytania w ramach danego tutaj na potrzebę no dobrze macie klientów z różnych branż telefon w czasie lockdownu mówiąc brzydko dzwonił częściej rzadziej, a zwani częściej myślę, że wszystkie te środki komunikacji elektronicznej nie tylko elektronicznej, ale tak naprawdę telefon właśnie też analogowy też dzwonił częściej, dlatego że czytać celnym zaczęliśmy dużo więcej używać tych rozwiązań właśnie dla nowych tak robić więcej zakupów tak internetową także potrzebne też było wsparcie znowu oferowane przez takie rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji w tym przypadku, czyli jak my tworzymy takiego wirtualnego asystenta to jak najbardziej może to być tradycyjna forma komunikacji jak np. telefon i tam też głosy, bo możemy rozmawiać z tego będzie, mimo że zrobił przez telefon ten wirtualny asystent możemy również asystentem komunikować się poprzez takie Platformy jak strona internetowa czy komunikaty tekstowe jak np. Messenger, więc cie Platformy głosowe właśnie jako klasyczny także absolutnie wszystkie kanały w trakcie tego czasu kominowego powiedzmy dla naszych klientów wzrost używania tego rozwiązania będą naprawdę bardzo duże rzędu 300400% imponujące, a które branże wg ciebie bardziej aktywnie wdrażają takie rozwiązania teraz taras jest w ogóle bardzo duża zmiana to już myślę, że wszyscy widzimy, że wszystkie firmy, jakby wiedziały mówiły o tym, że muszą się właśnie digitalizować natomiast no znaczy to bardzo wiele rzeczy natomiast teraz ta otwartość firm na wdrażanie takich zaawansowanych rozwiązań jest na pewno dużo większa jak było tak jak my obserwujemy tego co się dzieje na rynku firmy przygotowują sobie dopiero tę strategię jak bez 3 właściwie też przesuwają budżety w stronę realizacji tych strategii, które były na wiele lat rozpisane do teraz dużo szybciej się dzieją, ale cmentarz widzimy ogromną potrzebę ze strony firm, a dzisiaj ten przykład mogą być właśnie takie call Center, czyli tam, gdzie osoby dzwonią z pytaniami scenę z problemami, które muszą być zaadresowane przez te firmy po prostu żadne IS wskazał też nie były przygotowane na tak bardzo duży wzrost ilości pytań i to był idealny moment właśnie, żeby wprowadzać tych wirtualnych asystentów i znowu jesteś pewien proces no tak naprawdę stworzenie takiego asystenta to jest w uczenie maszyny tak jak mówiła, że uczenie maszynę zrozumienia intencji człowieka zrozumienie tego co człowiek pyta, a potem dopasowani do tego odpowiedniej odpowiedzi, więc jest to proces, który się tworze obserwuje się, jakie są pytania do terenowych kuje się tego wirtualnego asystenta, więc można powiedzieć, że tak jak uczymy dziecko i tak to jest cały czas mądrze się z dnia na dzień lepiej się czy lepiej rozumieć co chciałem opowiedzieć w jaki sposób taki asystent pomaga w call Center, bo ja rozumiem, że oni przeprowadzić całej rozmowy za człowieka tylko co po prostu pokieruje ruchem niejako na tym call Center trochę odciąży za kolej kuje tych klientów i odciąży pracowników z tych zadań tak też takie są rozwiązania natomiast nie są te rozwiązania, które właśnie my robimy na założenie i analizy wskazują, że prawie 80% pytań, które się pojawia od użytkowników w ramach takiego call Center to są pytania, które można zautomatyzować myślę, że taki najbardziej aż taką ciekawą dane to jest informacja, że prawie 30% większość naszych klientów to są sklepy bardzo duże sieci sklepowe najczęściej zadawane pytanie takie zamówienia jest około 30% pytań i dla takiego klienta, który np. ma 100 osób codziennie pracujących w call Center 30 osób odpowiada na jedno pytanie w kółkach jakie, gdzie jest teraz moje zamówienie to jest bardzo proste naprawdę po tak samo jak człowiek po prostu musi wejść do systemu poprosić o numer zamówienia sprawdź, gdzie poza mogę, więc płacić, kiedy jest przewidywany termin dostawy jest to absolutnie rzecz, która by sobie czy ten wirtualny asystent świetnie poradzi także już wprowadzenie i poprawna obsługa tego 1 pytania daje no tak naprawdę oszczędności w postaci 30% czasu tego zespołu i 30% co może dokładnie być wykorzystane na dużo bardziej skomplikowane zapytania od użytkowników dużo bardziej skomplikowane, czyli dostał niewłaściwy masło co teraz tak albo szukam tego albo moja karta nie wiem czy nie działacze usiłuje znaleźć coś do jedno są takie pytanie, które na nowe są trudne do zaadresowania na szczęście wciąż jednak sztuczna inteligencja jest daleko za to by umiejętnościami człowieka także ex myślę, że idealnym rozwiązaniem zawsze jest połączenie właśnie to jest zautomatyzowanej części wirtualnego asystenta z człowiekiem i zawsze jest taka możliwość, czyli rozmawiamy np. ten potem wirtualnym asystentem, który mając jednak mówimy połączenie z człowiekiem i wtedy łączymy się z człowiekiem jeśli ta sprawa została poprawnie załatwiona, ale około połowy tych zapytań od użytkowników spokojnie może być załatwiana przez wirtualnych asystentów w powiedziała, że macie klientów branży handlowej przede wszystkim, ale chyba nie tylko no tak zdarzają się teraz rozpoczęliśmy współpracę z dużym bankiem, ale jeszcze jest owiane tajemnicą, ale jak najbardziej chodzimy nowe branże natomiast myślę, że bardzo bardzo ciekawym przykładem było takie zastosowanie właśnie w tym pierwszym miesiącu, a covidowych, czyli w marcu wiedzieliśmy, że potrafimy, jakby podawać tych asystentów, które odpowiadają na pewne potrzeby jako zespół sami z własnej inicjatywy zaczęliśmy się zastanawiać co tak naprawdę możemy zrobić jak my jako firma jako ludzie przede wszystkim możemy pomóc w tej sytuacji i przygotowaliśmy taką wersję demo takiego asystenta, które dokładnie odpowiadano najczęściej zadawane pytania zupełnie własne inicjatywy weszliśmy strat na stronę NFZ-u i zobaczyliśmy jak jest on najczęściej zadawane pytania dziś już praktycznie wszyscy jesteśmy ekspertami w sprawie powinno natomiast w tym czasie jednak to były zupełnie podstawowe pytania, jakie są symptomy co mam zrobić to też jest symptomem koronawirusa czy nie jest gdzie jest najbliższy szpital jest najwyższy spytał z oddziałem zakaźnym to są wszystko rzeczy, które byliśmy w stanie przygotować zorganizować również wtedy na statystyki wciąż patrzymy na statystyki to jest bardzo proste pytanie do obsłużenia jeśli chodzi o wyniki tutaj oddane także stworzyliśmy takiego asystenta i zostaliśmy wybrani do włączenia tego asystenta infolinii właśnie NFZ-u in dlatego to było takie ważne dla tych w połowie marca więcej prawie 40 000 osób codziennie dzwoniła z pytaniami także no naprawdę była potrzeba nie było możliwości obsłużenia tych wszystkich zapytań także takich przypadkach też takie rozwiązanie było bardzo cenna i po bardzo łatwo mogliśmy modyfikować codziennie dostawaliśmy nowe skrypty w ba znowu wiemy, że zmiana jest sytuacja zmieniała 1 szpital był otwierany drugi był zamykany i my mogliśmy bardzo szybko dopasowywać dawać odpowiednie tutaj informacje w zależności od zapytań chciał tylko upewnić 40 000 telefonów dziennie wtedy obsługiwał NFZ niecałe 40 000 telefonów przechodziło natomiast czy obsługiwał też tak do końca tutaj nie ma tych wszystkich danych, ponieważ znowu to wszystko działo bardzo dynamicznie i call Center była rozbudowała wszystkie inne możliwe rozwiązania były naprawdę bardzo szybko wdrażane wszyscy pracowali dniami nocami weekendami podobnie może być po prostu dostarczać informacji koniec końców wszyscy danych do tego, żeby dostarczać informacje tak tak, że to była naprawdę duża potrzeba dostarczania tych informacji w jaki sposób szczęśliwie nie musiał wtedy dzwonić ale gdybym zadzwonił powiedział, czego oczekuje mnie mostku czy to jest objaw koronawirusa to asystent przygotowany przez nas odpowiedziałbym na to pytanie tak tutaj też było takie założenie pamiętajmy, że tutaj odpowiedzi są bardzo trudne aktywa nie chodzi o wystawianie diagnozy i bardziej chodziło o o podanie jakiś podstawowych informacji i przekierowanie do źródła, które mogą w jaki sposób podać coraz bardziej rzetelne informacje tak pamiętajmy, że często były pytania właśnie pt. nie wiem, gdzie jest najbliższy szpital także myślę, że to nie na pewno lekarz nigdy nie miał być lekarzem pamiętajmy, że no nawet lekarza dzisiaj wciąż się nie odpowiedzą na te pytania tak bez testów i dużej pracy tak naprawdę, żeby to była temu odpowiedź to zrozumiałe zastanawiam się tylko nad tym jak długa musiałaby być lista tych symptomów, żeby taki wirtualny asystent mógł na to odpowiedzieć, bo 1 kłuje w mostku drugiemu zanika w akcji czemu jeszcze co się dzieje, więc chyba banalna rzecz jednak UE na absolutnie tak myślę, że tutaj bardziej to jak mówi chodziło taki generyczny pytanie i przekierowanie do źródła, gdzie można więcej informacji na ten temat zdobyć niż odpowiedź i takie właśnie pamiętam taki jest założenie tych wirtualnych asystentów i nie są takie definitywnej odpowiedzi tylko to bardziej jest wskazanie kierunków, którą stronę się czy dalej udać uzyskać informację czasami Ross mając taką asystentką wirtualną rosyjską, którą przygotował Yandex tamtejszy Google powiedzmy w i gdy pytam miał jakiś ceny biletów do jakiegoś muzeum w Rosji, bo chce np. by coś porównać to na mnie zawsze coś na stronę internetową gminy w szatni podaży to i to kosztuje zrobili tylko mówi już idziemy na stronę internetową danego muzeum, czyli tak, więc to działa NATO to różnie to działa dlatego, że to co robi ta asystentka podobnie zresztą jak inne Platformy głosowe to jest tak naprawdę wyższa i Marka tylko, że forma głosować tak i jej zadaniem jest wyszukanie informacji i wskazanie innym przypadku, gdyby np. odpowiem naszym klientem hipotetycznie byłoby muzeum narodowe i weszła właśnie na Platformę głosował działającą w Polsce i by się powiedziało połączenie muzeum Narodowym i wtedy wchodzi już samo muzeum narodowe wtedy zadanie pytania ile kosztuje bilet do muzeum Narodowego powinno zostać opowiedziana przez wirtualnego asystenta muzeum Narodowego normalnych cenach ulgowe tele itd. tak dalej także to jest właśnie ten moment, kiedy pierwszym krokiem jest jakaś genetyczna Platforma głosowa, a drugim krokiem to jest to na czym my się skupiliśmy, bo 4 lata temu jak myślałam o tym co będzie tą kolejną wielką rzeczą przełomem takim technologicznym, który nam zmienić świat, a to właśnie do już wtedy wiedzieliśmy wtedy i Alexa działała firma działała długo, bo coraz też silniejsze Gogol asystent, ale myślę co się dalej wydawano i kolejnym krokiem, który się wydarzy to jest to, że wszystkie firmy tak jak wszystkie firmy musiały wejść na zrobić sobie swoje własne strony internetowe, bo to była Platforma przekazywania informacji dalej firmy zaczęły tworzyć swoje aplikacje mobilne było błędem moją First każda firma uszami, a ja to teraz mamy ten kolejny krok kolejną falę każda firma absolutnie będzie musiała zrobić swoje rozwiązanie głosowe, dlatego że człowiek porozumiewa się głosem serdecznie zachęcam firmy, żeby po prostu spojrzały na to, bo na pewno dzieje się z tych danych dostępnych NT wprowadzanie tych rozwiązań głosowych dzieje się dużo szybciej niż nawet działo się w przypadku aplikacji mobilnej czy teraz dzięki pandemii rozumiem, że firmy wiadomo będą inwestowały coraz bardziej pytanie brzmi czy pandemia sprzyja temu, że ludzie bardziej ufają takim rozwiązaniom jak np. Max głos sztucznej inteligencji, który pracuje dla jednego z operatorów komórkowych i na pewno znacznie przyspiesza na pewno szukamy takich nowości technologicznych jesteśmy otwarci na takie rozwiązania właśnie, które nam jak tutaj ułatwiają tak naprawdę życie czy ludzie ufają myślę, że bardzo tutaj negatywne jak opinia oraz niestety zrobiły na debatę ja chciałam też wyjaśnić, jaka jest zasadnicza różnica między wirtualnym asystentem, a czas potem czas, bo to jest takie rozwiązanie tak naprawdę niedające możliwości swobodnej rozmowy, czyli to jest masz wyboru, a Luba i wybierasz tyle, czyli jest zaprogramowana góry ścieżka, którą inwestor i użytkownik to jest bardzo męczące bardzo czasochłonne podobnie w przypadku Niewiem linii telefonicznej jak mamy wybiła 7, żeby coś tam wszystkich na stan ludzi, żeby dojść do tego numero, na którym akurat zależy to co mecz tworzymy te rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji to jest po prostu naturalna rozmowa teoretycznie jak z człowiekiem im jak ludzie i ja jestem zaskoczona właśnie otwartością ludzi dzisiaj mogę powiedzieć, że te rozwiązania, które my oferujemy zawsze na początku wiedząc, że jest nieufność ludzi pytamy czy połączyć z człowiekiem czy możemy spróbować, a przedstawić te informacje i tylko 30% osób prosi o połączenie z człowiekiem mówię tutaj oddanych już na przestrzeni wielu miesięcy, więc już Myśla obrazuje, więc myśleć tylko 3, czyli 70 prawa pozostawia w ogóle rozmawiać na wirtualnym asystentem niezwykłego jak na tak początkowe lata, a tych rozwiązań to i tak już jest ten coraz większe zaufanie i coraz większa otwartość ludzi na testowanie takich rozwiązań dawno najtrudniejsza myślę, że już mamy za sobą i i Syrii zrobiła swoją pracę, ale tak były asystent uczyliśmy się właśnie chętne, jakie są niemądre, ale codziennie są oraz reflektory bardziej też widzimy, że okej nigdy nie będzie 100% trafności, ale tak naprawdę ludzi jak między sobą rozmawiają również nie rozumiem 100% także myślę, że tutaj wirtualni asystenci całkiem dobrze sobie radzą tak wydaje się, że pandemia sprawiła, że po prostu jesteśmy w domu nie wychodzimy w związku z tym też strasznie redukuje nasz kontakt ludzki w związku z tym trochę nie mamy wyboru jeśli jakaś firma na ładuje mówiąc brzydko od razu asystenta wirtualnego na starcie jak tam dzwonimy no co siłą rzeczy musimy to wypróbować absolutnie tak i dodatkową myślę, że już widzimy, że wszystkie te rozwiązania będą coraz lepsza lepsza koniec końców każdemu z nas zależy na tym, żeby załatwić daną sprawę uzyskać dane informacje w najkrótszym możliwym czasie sprzyja, choć sposób dziękuję bardzo, państwa i moim gościem była Katarzyna dalszej założycielka i szefowa firmy Jaś jaj, a ja nazywam się Vadim Makarenko dziękuję za dziś i do usłyszenia za tydzień dziękuję bardzo kast gazety wyborczej reklama partnerem podcastu i programu Jutronauci był Sebastian Kulczyk Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA