REKLAMA

Prof. Stanisław Fijałkowski 1922-2020

OFF Czarek
Data emisji:
2020-11-06 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
32:34 min.
Udostępnij:

Zapis archiwalnej rozmowy z prof. Stanisławem Fijałkowskim, wybitnym malarzem i grafikiem, który odszedł 4 listopada 2020 roku.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czarę w środę 4listopada zmarł jeden z najwybitniejszych współczesnych polskich malarzy i grafików pan prof. Stanisław Fijałkowski uczeń Władysława Strzemińskiego i chciałbym zaprosić państwa do wysłuchania mojej Archiwalnej rozmowy pana profesorem ta rozmowa odbyła się w kwietniu 2017 roku prof. Stanisław Fijałkowski pan, w którym momencie zaczął pracować z komputerem tak kiedyś 1003. roku i zastanawiam się panie profesorze jak użycie takiego narzędzia, które no Rozwiń » jest maszyną jednak wpływa na cały proces tworzenia myślenia o malunków czy dziele, bo artysta w pewnym sensie jest Manufakturą, a tu nagle część tej Manufaktury to maszyna wydruk np. wśród widać, że tylko monopol, którą nie może tego pojęcia akcje taniej zmiana faktur, a w razie produkuje pewne przedmioty, ale też produkuje też chyba głównie po to, żeby taka zima znaczenia i wartość, a tu to nie jest Manufaktura już jest raczej objaw duchowości człowieka jego życie duchowe i używanie komputera, czyli czegoś co jest bez dużych mniejszości dla mniejszych, że badanie różnych od tego co od wieków wieś powszechne Romana, że uprawiają również grafikę czy bardziej biura trzeba Rembrandta czy pan na 1 jakiegokolwiek szanse, a jednocześnie i rysowali robili grafiki, że to jest jego kwestia technologii, a nie myślę, a nie ruchomości technologia może być dowolna każdy 1 się opanuje ją to każdy można poruszać przecież litografia tak, bo była techniką powielania pewnych rządów głównie dla potrzeb przemysłu cukierniczego oni opakować Raczki tylko Łady na Kamieniu licencji, ale się wiele za to artyści to okazało się, że liczba graczy jest piękny od techniką malarską tak samo jak artyści biorą, a nie też przy komputerowi to robią komputera dzieła sztuki, a jak to pan się wszystko zaczęło jak pan trafił do tak różnym czasie zajmuje od lat czy już jako dziecko marzył pan o tym, żeby być znanym malarzem nie jedynie pierwszy dzień wejścia ich dawnym po drugie nie jak magazyn jest niejako zastępczo mnie najbardziej interesowała może Kai teatr ale, ponieważ do domu nie było i procentu to zawsze kończyła wojna okazało się, że Janie radna rady ministrów będzie drogie mogłem zdawać wykończono bardzo, więc musiałem robić coś dziwnego, że mąż od czasów wojennych w Hajnówce, który wtedy mieszkałem podczas wojny okupanci znalazło się trochę również interesują ludzi m.in. był przez jakiś wszech czasów wojny tam wileńskim malarz, który już dziś kieruje tak dawna ulicę Tadeusz Wołosz i on założył podczas rządów partii założył kółko teatralne był pan częścią tego geografia były członkiem tego kółka teatralnego myśmy wystawianie rozmaite przedstawienia takie np. śluby panieńskie Fredry z tymi osobami pojechaliśmy nawet do Białegostoku do prawdziwego darzymy niezależny badacz Compo zebrać pieniądze z tak spektaklu pojechali do jego pokoju, żeby w ramach ich prawdziwy teatr to znaczy teatr Węgierki wtedy w Białymstoku wciąż stoi w Białymstoku od lat Węgierki tak tak wciąż jest Otta, a wspaniały myślę, że interesowali się teatrem Morzycko rozmaitymi rzeczami podczas okupacji obchody szukał jakichś możliwości wsparcia duchowego, żeby przeżyć te okropności wojny, a pisał pan grał pan marzył pan o tym, żeby być amantem i tutaj robić wie pan omlety róże tnie nie może i na razie o tym, żeby w ogóle kocha ich, jako że chyba to jest całkiem fajne, ale wygrać amanta grało się toczą trzeba było, ale dziewczyny na to leciały nie dziel, kiedy leciały na nasze przedstawienia wykonana z myśmy byli atrakcyjnymi chłopca, gdy zrobi rada, czyli podrywał pan dziewczyny jest teatr, a jak sztuka grafika malarstwo, a więc Tadeusz, bo kiedyś powiedział tak, choć tylko pierwsza może być tak wolą zrobić wyraziste noc zapada bardzo chętnie to wejść zamów u stolarza Lipową Agnieszkę pociągnie ją klejem potem po maluje tuszem trenerkę i goździkiem wytnie obrazek chcieli deszcze poczem dał mi woreczek i dobierz farbę drukarską powiedział to wejście farbę na szkło rozwałkuj posmaruj połóż papier i łyżką elegancko odbito ja robiłem zachował się do tej pory ten pierwszy koloryt naprawdę ta tak jak go nawet niedawno pokazał on był właściwie, jakby pod wrażeniem pewnego zwrotu Władysława lama tak jak zobaczyłem, jakie Kraśki odrobi Brada jak po jak buduje formę zrobię dań Goch Tosia głowy Chrystusa, że w ciągu całego robi takiego bardziej Frasobliwego czy nasza inżynier rozumnego Frasobliwego trakcji to byłaby to wyższe spowodowało, a potem robi to samo proszę pana skoro w Osiu, dokąd mnie nie jedynie przy nabyciu łączono roboczy jadam pracowałem w Pucharze malarza dobrego powinien zjeść trochę umiałem malować Shelby to jest bardzo trudna, że trudne rzemiosło trzeba umieć posługiwać pełniłem takie narzędzia, które się na żywo już nie mieszkam w sztok to jest taki jest zakończony taką nauką zrobiono pończochy HD ktoś obiera o obraz i na to się opiera rękę i wtedy może nagroda bardzo pewne Kraśki talerz albo ciągnie się także umoczony spragnionych było tego marszałka, choć piękna krewka różne rzeczy działy czy interesujące, ale tam też widziałem teatr niemiecki i ważniejsze pierwszą operę w życiu widziałem kolesia co to było chyba Beethovena Fidelio takie trochę można by uznać chyba nie tyle pięter śpiewali bardzo uważała poza tym to jest o bohaterów o tak o wolność sieć, że to przez cenzurę niemiecką przeszło no to tam oni stawiali to w Operze królewskiej bardzo dobra para była ludzie widzieli moi uczniowie miałem taki Leo ringu jako, jakbym pod państwem już króla trzeba mieć państwa a jakby 2, więc miałem leży w ringu, których uczyli jak się malujesz wtedy, że po prostu, żeby po prostu nie było tak trzeba, a zatem oni byli o tyle sympatycznie, że jacht szedł do teatru na PL to oni wymyślili swoje ubrania sięgnęli, że to bada ziemie miał mógł się ubrać jakoś bo jakbym pojechał w tym moje stroje to wie policja ta, że do tej ta kryła, więc ja elegancko się zbierałem z wychowały się oczywiście będą zawsze na pierwsze zdejmował ich Seana Penna RODO teatrów które ten program Owczarek dzisiaj przypominamy postać prof. Stanisława Fijałkowskiego, który zmarł 2 dni temu w dniu swoich 90 tych ósmych urodzin 98 lat Szanowni Państwo pan prof. Stanisław Fijałkowski jeden z najwybitniejszych współczesnych polskich malarzy to jest rozmowa z 2017 roku tak jak państwo doskonale słyszą pan profesor 95 lat w pełni sił pełni formy intelektualnie źle można powiedzieć no nie chciałby być w takiej formie będę miał 50 lat np. zapraszam państwa teraz do wysłuchania drugiej części tej rozmowy przypomnę rozmowa miała miejsce w kwietniu 2017 roku pan prof. Stanisław Fijałkowski był jednym z uczniów Władysława Strzemińskiego wreszcie to ostatni uczeń Władysława Strzemińskiego, który w, które przed 2 dni temu zapraszam do wysłania drugiej części, a po informacjach część trzecia, czyli taki mamy, że pan do wyboru teatr szyldy albo może opery, czyli dużo kierunków, których może pamięć mnie nie było takiego momentu znaczy był, owszem, tuż po moje Niemcy nie wyzwolili kolegiów było dozwolone 10lutego premier tego piątego roku i jak nie powiedziałem, że mieszkam Hajdo trzeba by nie wzięli do siebie Chicago wojska od razu tego bowiem zieje jestem zwalczających to nie przydzielili do transportu ciężkiego i pojechał do mojej Chodźki, która mieszka pod Łowiczem, który nigdy w życiu nie widziałem też na znałem jej adres i kiedy dowiedziałem się, że Hajnos kraju po polskiej stronie i Białowieża dobrych do domu i zdrady został tak oszczędzasz chyli się moi koledzy zrobili maturę przyspieszono, a ja nie zrobiłem czy do klas, bo przed wojną skończyłem 4 klasy gimnazjum liczony nie zdążyłem, więc trzeba było robić mniej część Ryszard ja robiłem to w ciągu 1 miesiąca Isia zdawały biały progu maturę jako ekstremista wtedy dostawałem przed problemem jakieś studia jedyne możliwe zostanie klasyczne wobec tego zostałem w Białymstoku, bo tam było była wyższa szkoła sztuk plastycznych, które potem zostaną zamienione na czoło, ale przedtem mamy dzisiaj byli profesorowie uważasz, że tam byli w tym udział w Śląskiej wyższej szkole zapisałem 17 część studiowałem już w tej szkole plastycznej od września od października do grodzenia ogród o pojechałem do Gdańska, bo moje rodzi się w tym czasie przyjechali do Gdańska tam ojczyzna rozpraw w Gdańsku, a właściwie 6 bądź przednie robi się nie do Hajnówki tylko do Grześka ich Zrzeszenia w Gdańsku dowiedziałam się rząd co bądź też rolę plastyczna to, że pomyślano sią to jest większe miasto niż Białystok to ja zostanę w BOŚ i zapisać do szkoły pączki na podstawie interesu, że szkoły białostockiej, ale dostałem w polisie tylu Gdańską niż od mego przyjaciela w Łodzi, że młodzi też szkoła plastyczna też myślę na Łódź też dużo większe miasto niż swobód już pojadę do Łodzi w rzędach się w śpiączkę pojechali do władzy i został przyjęty od razu drugi raz podjął to niezły bałagan panował pod okupację no ale co tam zostałem trzebińskiego i byłem szczęśliwy, że trafiłem do bardzo ciekawej szkoły panie profesorze człowiek, który idzie do szkoły plastycznej uczą go tam w sumie techniki technologii jak nakładać jak komponować ale, żeby zostać artystą no to tego nie nauczą to musi być stąd ze środka to jest bardzo odważny się pan powiedział żadna szkoła nie robi artyście szkoła daje możliwość stawia się artystką, kiedy daje technologie malarską i technologie myślenia Gregory myślenia oraz może otwierać człowieka ana jego duchowość ja zawsze mówiłem moim studentom z 10 lat po zrobieniu studiów, jeżeli będzie jeszcze należy to coś z siebie może wyjść, bo dojdzie do tego sza będzie mógł to zrobić obnosi się obcych o swoje wnętrze o swoją duchowość, a nie odchodzą wie pan, ale nie tylko Szymiński ja się zetknąłem z całą literaturą europejską uznałem, że do dobrze język niemiecki zajął się przekładem pisma Kandinskiego wedle moich studentów te pisma sią po to, wolnymi podręcznikami kompozycji i zasad do obrazu, a jak pan dzisiaj np. czyta kanadyjskiego toczą się trochę zestarzał czy to wciąż jest tak świeże jak było, kiedy się okazało już różnie czytam kanadyjskiego, ale pamięta pan opamięta szkoda, ale AG wiem to jest ten jakby intelektualnych racjonalny pogląd, który chce, ale jest i drugi bardziej intuicyjnego chroniony wdrażana intuicje i to zarówno widać, że jeśli to prawda jak też i tu się w iście malarskim stąd wielkie znaczenie w Drawnie miała miał nad realiści surrealiści byli bardzo przeze mnie czy nie jeść dużo od nich również na taką się wydaje ja miałem latem szczęście spotka ich wszystkich członków grupy KE Szymańskiego Kobro Przybosia brzeg gorzkiego i rzecz o jej wszystkim dałem osobiście niektórym nie byłem zaprzyjaźniony ze Starzyńskim byliśmy po imieniu on bardzo łatwo ich młodszymi kolegami przechodzi na tej liście rozwódkę Buczka nie on nie wilczki ile on on miał używana żali się przez pierwszą szóstkę, który był Kończak jak się przyjechało do związku obraził tylko na Foksal był na zarząd główny przyjechał oto kawiarni zawsze się dział o odpowiedniej porze Echa miasta ciężkiej i każdy, kto go mało i był zawsze jak mógł się do niego przyszłość i ja się przesiada się wtedy umie zwykle pyta zamawia kawę prawda sobie oni już miał lokalny jak wtedy pytał się w dziesiątkę dziękuję bardzo, chętnie ją, gdy mimo, że środki i w tym sam lewą prawda tylko tutaj kawy Koniarek wódki piliśmy, ale Koreańczyk tak panie profesorze wróćmy na chwilę do szkoły, kiedy artyści czy może studenci uczą się trochę oczekuje się od nich będą kontynuowali drogę swojego mentora wiek, a pan poszedł moim kierunku nie w naszej szkole tak nie było rzeczy u Strzemińskiego tego nie było i wygnał, który był jego kolegom z prawej wspólnie działali w związku praw tego też tego nie było oni nauczyli, że trzeba ich potem własną drogą zresztą rady było oczywiste, że podczas wraz w tej w trakcie kataklizmy moralnym i doszczętne zniszczeniu kraju się próbuje światową niż nie może być takie same przed wojną w ich czas budować odnowa to było dla mnie zupełnie Jaśka, a socrealizm pana nigdy nie wciągną mnie nigdy dlaczego, bo wiele było powodu, że wady po pierwsze, był przez gorzkiego narzucamy siłę i kazali nam naśladować twierdzili kupionej lepiej jeszcze, ale gorzej, bo w każdej innej tam wielkiej malarzy rzeźbiarzy, a zasadniczo uniemożliwi wolność artystyczną jest bez tej wolności artysta jest, że niczym nawet żelem możemy jeszcze ma jakiś inaczej niż władza marzy się on jest ich bagaż to była Szanowni Państwo druga część mojej rozmowy z panem prof. Stanisławem Małkowskim, który zmarł 2 dni tak temu 4listopada rozmowa pochodzi z 12kwietnia 2017 roku ale by państwo słyszą, że wiele uwag pana profesora brzmi niezwykle aktualnie zarówno te ostatnie, które dotyczą wolności artystycznej wolności twórczej szczególnie można powiedzieć mocno zabrzmiały w kontekście tego co się dzisiaj dzieje nie tylko w Polsce, ale chyba na całym świecie ale, ale to także bardzo interesujące uwagi na temat tego kim lub czym jest artysta kim lub czy nie sztuka myślę, że warto słuchać te w te słowa ten głos pana profesora, który był uczniem Władysława Strzemińskiego, ale także później jego asystentem pan prof. Stanisław Fijałkowski tak jak mówiłem zmarł 2 dni temu i w wieku 98 lat swoich urodzin to niezwykle smutna informacja takie państwo słyszą pomimo to ta rozmowa to jest po sprzed 3 lat także 95 na karku, ale pan profesor doskonałej formie i nie będę ukrywał że, że jest bardzo także dla mnie smutne informacja powrócimy po informacjach po informacjach zapraszam państwa do wysłuchania trzeciej części tej rozmowy, którą miałem okazję odbyć w kwietniu 2017 roku wcale 2 dni temu zmarł pan prof. Stanisław Fijałkowski jeden z najwybitniejszych współczesnych polskich malarzy grafików uczeń Władysława Strzemińskiego zapraszam państwa do wysłuchania trzeciej trzeciej części moje rozmowy z pana profesorem ta rozmowa odbyła się w kwietniu 2017 roku zapraszam serdecznie wydaje się, że od 1989 roku mamy w Polsce wolność, a jednak wydaje się też razem z tą wolnością co się stało z wartościami pan ma pan ma zawsze trochę żal wartości niestety to jest bardzo trudny problem bardzo ciężki trzeba sobie od razu powiedzieć, że sztuka życie duchowe one są nie są powszechne mierzą dla wszystkich na tym samym poziomie sią rzeczy, które np. do ludzi, że użyłby słowa sklep np. nie będzie w stanie zrozumieć, bo nie jest otwarty na taką możliwość człowiek inteligentny otwiera się na możliwość rozumienia innego człowieka człowiek mniej inteligentne wierzy tylko to co przejął gdzieś tam prawda od co jest świadomości powszechnej, czyli małą wasi wartościowej rzeczy wartościowe powstają wyłącznie w specjalnych szerzyła się o czuli się mówimy o wartościach duchowych, bo wartościowe rzeczy powstają również i jeżeli rada trzeba zrobić wartością raczej miejskiej robią wartościowe rzeczy odnoszą je dać małą związany z duchowością raczyć umiejętnością ziemi taką manualną bardzo lub imitacją naśladowaniem majstra Majczak udziela się prawda druga drewno, czyli jak u nas mówiło pewno reguluje kilka hybryd od tego, że ma jeszcze lite to od niego się człowiek nauczy będzie to dobrze robi całe życie, ale tylko wtedy, kiedy na myśli jeszcze dodatkowo to możesz mu się to na coś dać, bo wtedy zaczyna prawda abstrahować od tej tylko praktycznej i twórczości rzeczy da produkować coś co nie jest materialne jak panie profesorze z budować pomost pomiędzy artystą twórcą, a odbiorcą, bo np. taki artysta jak pan wychodzi ze swojej duchowości ziemię, ale dziś boleśnie się na razie nie zajmują jeszcze tym niżej moich czy pan swoje, a odbiorca musi sam wymyślić odbiorca musi wejść mój świat, jeżeli chcemy zrozumieć, że wierzę mogę cokolwiek czy o jak nie daje komunikatów jednoznacznych daje mu szanse, że jego duchowość dużo będzie znaczenia tego co on widzi, a to on musi zrobić panie profesorze całego świata sztuki artystów wszystkich, więc byli, którego pan ceni najbardziej dlatego wszystkich, ale głównie tych, których zawsze tyle wody to znaczy począwszy od renesansu, a nawet PRoto równe szanse dziś oddział prawda biodra potem cały ten renesans bardzo interesują się Leonardo Michał Anioł kropli Rosy w tej kasie była prawda tylko to jest niesłychane, ale nie tylko obraz, bo i rzeźby, ale aż to całkiem nowy prawda jak ma ich czy go u nas weszliśmy miejskich rześki, ale wyczuwam nie wiem czy słusznie, że chyba nie ceni pan bardzo proszę nic mu im wyższa niż jest pierwszą właściwie, jakby formą szczerość i zdobywa wyszedł ze szkoły średniej szkoły się nie doprowadzają do widzenia przedmiotowego renesansowego czasami barokowego, a proszę iść oni odkryli Color doppler no nie oni, bo jeśli się to mówili, ale oni to przyjęli kolor wypełniają się prawda oni wiedzieli że, żeby światło było prawdziwe to musi być kończąc m.in. ciepłym błękitnym pomarańczowe np. to 2 kolory dopełniając jak pan z ich kolor niebieski przeniesie pan rok na biało ściany albo na szarą podjął się to pan widzi Pomarańczowi jako kontrach nasi śledczy to jest to co się nazywa Powidoki to jest w archiwa edycji pod doku też kontroli dostawić no wreszcie zrozumiałem z tego filmu to nic nie wniosła nową 1 filmy tego nie ma i to staram się jak dostała od Wajdzie 3 scenariusze szyszkę Szymon oceniłem i będziesz pokazywałem bliżej jest definiowany politolog kończą współczesne i konta na tarczy to, że pod bloki jak pan umieści schronu np. szacunkowo na czy władze w polu to ono będzie wydawać szare zielone pojawi się kolor dopełniający, który zmiesza tą szarością i będzie siadł zielony, jeżeli pojawi się jako Powidoki, który miesza się z tym kolorem szarym niebieski to pomarańczowy żółty to fioletowej fiolet, który właściwie, którego nie ma na palecie, ale który jest składowany, w którym posługują malarza, a kolory panie profesorze są bardzo ważne nie myślimy o nich patrząc na nich, że jest tam kredyt tyle znaczeń tyle warstw tak tak to prawda to prawda to najbardziej widać może hera, gdy się prawda, gdzie też znaczenia sią na stałe przypisane już tak zautomatyzowane, ale również naszych doznaniach w rockowych to ma duże znaczenie odbiorcą kobiety dlatego w okresie od prawie ubierają, żeby ich twarz wyglądała właściwie te, które uczą bardzo czerwony na twarzy te wczoraj się Edyta złagodzić przez odpowiednio oszuka, a które są dla Ady to one wiedzą, że jak założyć zieloną suknię to trwać będzie różowa leży celowo oszukuje to 2 będzie byle do Zielona dla pomarańczową koszulkę to tworzy robi fioletowa to wieżowców kowale VAT, bo to jest kolor taki co komu mało zresztą pewnej należy on łatwiej przyjmuje jakieś inne o tym na ogólny upowszechnienie wierzą, bo tego szkoła nie kuszą szkoły może nie, łącząc szkołach już niczego nie widzą niczego nie łączą teraz dlatego przychodzę pan, żeby się czegoś dowiedzieli, ale kolejny uszu szkolenie ruchu twórczego myślenia tego sprawności uczą ich sprawności praktycznych obsługi urządzeń kasy obsługa kasy przydaje, a ta absolwentów wyższych uczelni, że tak chodzenia po pasach prawda teraz chodzenie też chodzi o poparcie narodowej jak pan pan zauważył jak i jakie Powidoki na tych pasach narodowych jak starzy napatrzeć data dawno pani profesorze to zdanie, że za daleko za pędzimy na jeszcze zamkną to bardzo dziękuję panie profesorze wzrosła to była moja rozmowa z panem prof. Stanisławem Małkowskim, który zmarł 4listopada w dniu swoich 90 tych ósmych urodzin rozmowa miała miejsce 12kwietnia 2017 roku zapraszam państwa na króciutką muzyczną Inter WD, po której zapraszam na informacje Radia TOK FM o godzinie dwunastej dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA