REKLAMA

Belka: "Dziś nie wstyd wydać bardzo dużo. Krytykuję to, że nie mamy jasności ile i na co wydaje państwo"

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-11-07 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie wczoraj na swojej konwencji prasowej premier Mateusz Morawiecki przedstawi taki plan pomocy dla firm dziesięcio punktowe, ale przy okazji przy przypomniał wyjaśnił, że dotychczasowa tarcia czy tarcze antykryzysowe to koszt 150 miliardów złotych, a te nowe rozwiązania, które zaproponował premier to jakiś kolejny 910 miliardów złotych ale gdyby potrzebne było jeszcze głębsze zamknięcie gospodarki to wzrost kosztów będzie o kolejnych może 5 Rozwiń » może 10 miliardów no i kiedy już rodzić pytanie wszystko zapłacić nas na to stać to pan premier powiedział, że mamy zapewne finansowanie deficytu na przyszły rok poziom rentowności polskich obligacji odzwierciedla wiarygodność polskiej polityki gospodarczej czy możemy rzeczywiście wydawać na walkę z kryzysem no niemal bez ograniczeń jest z nami telefon prof. Marek Belka były premier prezes Narodowego Banku Polskiego dzisiaj poseł do parlamentu europejskiego dzień dobry dzień dobry dzień dobry panu jeśli patrzymy na to wszystko tego zapraszam w tym przypadku nie zadawał pytania czy nas na to stać po prostu nas nie stać na to, aby doprowadzić do załamania gospodarczego natomiast, skąd się biorą pieniądze na prostą sprawa, że długu w tym, że ten dług został przejęty w większości przez Narodowy Bank Polski jest na księgach NBP to ja rozumiem właśnie wszystkie rządy robią w ten sposób, że wydają natomiast gdzieś się pojawia pytanie osób może mniej przygotowanych ekonomicznie czy jest jakaś granica tego wydawali no cóż na pewno jeśli tą granicą jest uruchomienie tendencji inflacyjnych, ale na całym świecie jesteśmy tak się wydaje daleko od takiego momentu w Polsce trochę bliżej, dlatego że jednak złoty jest walutą mniejszą daj destabilizacja waluty może nastąpić szybciej niż chociażby w przypadku euro czy czy dolara, ale jak powtarza najważniejsza dzisiaj jest po dostarczeniu pomocy w sposób skoordynowany dobrze adresowane wydaje mi się, że poniewczasie rząd nauczył się konsultować swoje swoje plany ciemniej, który najbardziej zainteresowanymi, czyli przedsiębiorcami najbardziej dotkniętymi przez lockdown i przez powtórne tak powiem Quazi lockdowny, a po drugie, powinno to być transparentne przejrzyste i innymi słowy nie udawajmy, że wydajemy pieniądze gdzieś jakieś tylnej kieszeni po prostu niższość nie wstyd wydać bardzo dużo i trzeba powiedzieć w jaki sposób to wydajemy ile tego jak w ciągu kilku następnych lat będziemy no z powrotem na czas równowagi finansowej tego Radia transparencie no właśnie poza zapewnieniami m.in. 7 wywiadów chyba jakieś 34 dni temu wiceminister finansów pan Piotr Patkowski mówił finanse publiczne są bezpieczne, ale dalej ma ochotę kupować obligacje emitowane przez przez państwo nie obawiamy negatywnych ruchów ze strony inwestorów dla trzeba, ale wolę słuchać Pawła Borysa prezesa PFR on mówi mądrze i dorzeczy wiceminister finansów, którego nazwiska nie są z przede wszystkim ukrywa to, że rzeczywiście nie ma problemu finansowania, dlatego że jest na świecie zalew gotówki przede wszystkim, jakby co do 100 to mamy Narodowy Bank Polski, który dzisiaj już nie krępuje się przed kupowaniem obecnie jak duże ilości obligacji państwowe zresztą ja to NBP akurat w tym momencie nie krytykuję powtarza krytykuje to, że nie mamy jasności, kto i ile, czyli państwo ile na co wydaje tutaj poziom do głowy te trochę kuriozalne sytuacje, że to Orlen zaczyna się angażować budowania szpitali czy któryś z banków do diabła mamy tam specjalistów budowania szpitali chyba tylko o to chodzi żeby, żeby koszty tego przedsięwzięcia przejmowała spółka Państwowa co oczywiście Nielegal mówiąc krótko dlatego, że to są spółki publiczne a, a nikt nie pyta akcjonariuszy mniejszościowych czy się na to godzą pytam o to też m.in. dlatego że w ogóle pojawia się pytanie w związku z tą sytuacją nie tylko właśnie w Polsce, ale i na świecie od te granice zadłużania z punktu widzenia pewnych reguł, które żeśmy sobie nadal narzucali głównie w Europie reguły, które miały chronić nas przed jakimi właśnie poważnymi tąpnięciami jeśli chodzi o sytuację gospodarczą są reguły jak wiemy już zapisane w traktacie Maastricht jest coś takiego jak europejski semestr rządy przedstawiają swoje plany komisja europejska nad nimi siedzi no i postaramy się wszyscy nie wszyscy wszystkim to wychodzi, ale staramy się trzymać tych reguł, które m.in. określają relację długu do PKB i ta sytuacja, którą teraz mamy do czynienia pana zdaniem nie nie doprowadzi do tego, że te chyba cen reguły zostaną w jakimś sensie rzucony nie odrzucone, ale uważam, że w sytuacji absolutnie nie przewidują jego widzenia i bardzo dramatycznej one powinny zostać zawieszonej w istocie są zawieszone chodzi o to po prostu, żeby nie wyrzucać ich do na śmietnik, że tak się wyrażę, czyli np. w Polsce nie zmienia się limitu konstytucyjnego jak to z prawa niektórzy proponowali proponują, ale powiedzieć tak jesteśmy w sytuacji absolutnie nieprzewidywalne i wyjątkowej naruszymy te reguły, ale w ciągu np. 23 lat zobowiązujemy się do powrotu do ich przestrzegania i przedstawiamy wiarygodny plan tego dzisiaj oczywiście to jeszcze niemożliwe w pełni, ale trzeba to zapowiedzieć myślą tak samo Unii Europejskiej to trudno dzisiaj powiedzieć Hiszpanom Włochom, którzy są dotknięci przez przez pandemię co najmniej tak samo jak my, ale umowa albo bardziej, że muszą swoje finanse publiczne jak uporządkować, zanim dostaną pieniądze z funduszu budowy to byłaby bezsensowna bezsensowne bez to są lata strategia się politycznego punktu tak było w sprawie politycznego punktu widzenia pełna góry sensowne, bo to na dodatek znowu mogło wzmocnić te wszystkie takie anty unijne granty europejskie siły polityczne natomiast właśnie wracam tylko do tego wątku punktu widzenia no wiarygodności również tych reguł, dlatego że właśnie Włoch właśnie Hiszpania od lat były na cenzurowanym w komisji europejskiej od lat domagano się od nich Revol, które miałyby właśnie zmienić tą złą relację długu do PKB to na tym m.in. wini robił karierę, mówiąc że my moglibyśmy się lepiej rozwijać, gdyby nie Unia europejska jej restrykcje no, a w najnowszej prognozie gospodarczej komisji europejskiej tzw. jesiennej prognozie, którą poznaliśmy bodaj czwarty czytamy, że relacja długu do PKB w strefie euro wzrośnie z 80 prawie 6% dziewiętnastym roku do 101,7% w tym roku do 102,3% w przyszłym roku do 2,6% w roku 2022 uważam zatem dochodzimy do sytuacji w no jakiejś równowagi wyjścia z kryzysu, ale Włosi będą ich słucha się tyle lat mogliśmy mieć prawo ponad procent na to no to same mamy właśnie się tego kim teraz pilności wracać porządkowa, a przede wszystkim to nie pakujemy Włochów było Włoch Hiszpanii do tego samego worka, bo jednak sytuacja Hiszpanii była dość istotnie różna przed pandemią lepsza, ale wracając do Pańskiego do Pańskiej kwestii to jest istotne rzeczy oczywiście, że będzie trudno wrócić w tym kraju do do tego limitu 60% w ogóle będzie trzeba przeglądy bądź po zasady zarówno paktu stabilności rozwoju wzrost ich wzrostu jaki, jaki tego czym ma się zajmować się europejski semestr na pewno tak tylko wszędzie trzeba, jakby bardziej wyważyć racje z 1 strony ma rację stabilności ekonomicznej jak Czechy jak przesadzimy to nam się po prostu system finansów publicznych rozpadnie a, a z o hydra inflacji, której nie ma na razie, ale gdzieś tam śpi prawda ich boimy się zaproszenia budziła, a z drugiej strony chodzi o chodzi o stabilność społeczną polityczną, jeżeli będziemy się trzymać w takich czasach dzisiaj kurczowo tego tak tej zasady, która przyświecała nam dobrych czasach to będziemy mieli Salviniego władzy we włoszech a, a takich Kaczyńskich organów znacznie więcej w całej Europie to skoro już pojawiły się te nazwiska to jeszcze chciałem pana poprosi oczywiście o komentarz do tego co usłyszeliśmy to był z kolei założyła w piątek, więc porozumienie między parlamentem radą komisją w sprawie mechanizmu praworządności przy wydawaniu pieniędzy z unijnego budżetu bardzo ciekawa sytuacja pamiętam pana wystąpienie w parlamencie polskim po lipcowej radzie, kiedy tam była dyskusja z czarnymi myślami Ursulę von der Leyen pan wtedy zadał właśnie to pytanie, ale proszę powiedzcie jak to z tym mechanizmem jest, bo niby jest zadanych tych konkluzjach, ale nam premier w Polsce mówi, że go nie ma no teraz chyba są jasno, że on osób tę wypowiedź, że tak powiem od nas cytuje charakterystyczne, ale oglądam posiedzenia parlamentu i pyta oglądałem na żywo tak mam kaprys powiedziałbym swoich zawodowych zainteresowań dobry KPS w każdym razie ja na to pytanie nie otrzymają żadnej odpowiedź to było jeszcze bardziej jeszcze bardziej znaczące niż się jakakolwiek odpowiedź merytoryczną, a niewątpliwie mamy sytuację, w której prezydencja niemiecka chciałaby doradzić to uchwalenia wszystkich tych instrumentów finansowych, które w tej chwili dyskutujemy w parlamencie, czyli zarówno FF, czyli de Murcia New finansów Schejbal, czyli budżetu mówi wśród których, który siedmioletniego perspektywy budżetowej oraz nowego instrumentu, czyli tego niżeli rejsie i uczyli, czyli Unia europejska nowej generacji sami zwanej w Polsce niesłusznie Recovery van, czyli Funduszem odbudowy Otóż ta prezydencka niemiecka, bo chcę po prostu silnej Unii Europejskiej w związku z tym dąży do tego, żeby zostało do końca roku uchwalone plany europejskiej i bardzo wiele krajów z różnych klubów, ale także motywy są szlachetne mówią chwileczkę, jeżeli łamie zasady praworządności no nie możemy traktować tego kraju tak samo jakby, jakby jakby, jakby nigdy nic w tym porozumieniu zauważcie państwo też dopiero porozumienie wstępne, które będzie jeszcze dyskutowane, ale w tym rozumieniu dla nas interesująca, że jest wymienione expressis verbis niezależność sądownictwa tak naprawdę w Polsce chodzi przecież o to niezależność sądownictwa nie ma nie jest także, że nigdzie nie jest zdefiniowana praworządność niezależność sądownictwa potknie to, ale są prezes sady, które są przyjmowane ogólnie proszę pana takie pojęcia jak agresja nigdzie nie jest prawem międzynarodowym znakowane, ale przecież posługujemy się pojęciem i trakt i ono podstawą do różnego rodzaju działań sanacyjnych także oczywiście to jest ważna dla nas sprawa jest nacisk ciekawe ciekawe jak z tego wybrnie premier, który przecież obiecywał coś innego, a tutaj mamy zaostrzenie kryteriów, bo to właśnie w ostatniej może minucie pana wypowiedzi poprosiło o możliwą reakcję, bo przecież wcześniej prezes Kaczyński już jako wicepremier zresztą zapowiadał weto, jeżeli miałoby się właśnie to pojawić ostatecznie, a wczoraj na konferencji prasowej pytań do NATO, a na dodatek przez telewizję Trwam pan premier Morawiecki powiedział, że dalej potem stoi na stanowisku, że na tego typu mechanizm się nie dziwi czy w kontekście pierwszej części naszej rozmowy potrzeb finansowych Polski przy wychodzeniu kryzysu sądzi pan rzeczywiście ten rząd przy tego typu zapisze skłonny byłby zrezygnować z tego Next Generation już z tego właśnie ogromnego tam Piła 57 bardów dla Polski przewidziane takiego instrumentu no trudno to sobie wyobrazić, ale przepraszam to jest oczywiście z pewno radykalne stwierdzenie, ale premier Morawiecki myślę, że nie był w stanie tego regulować premier coś Ziobro pewno tak, bo nie ma wiedzy nie wyobraźni tylko idzie w 1 kierunku, więc to zależy, kto wygra w tej całej rozgrywce w Polsce bardzo dobre pytanie dziękuję pięknie za rozmowę pan prof. Marek Belka były premier poseł parlamentu europejskiego był gościem poranka dziękuję za rozmowę zapraszam pana posła na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA