REKLAMA

"Zakłamane życie dorosłych" Eleny Ferrante

Poczytalni
Data emisji:
2020-11-07 17:40
Audycja:
Czas trwania:
14:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Anna Piekutowska trzecia odsłona poczytalny, a państwem teraz z tą Paulina Nawrocka dzień dobry dzień dobry Aneta Pytrus 1 Brest oraz debiutująca dzisiaj poczytalny Katarzyna Murawska dzień dobry, że taki dzień debiutantek wcześniej Gosia Baczyńska też po raz pierwszy była w naszym klubie teraz czas na Kasię Morawską i dzisiaj też jest dzień, w którym przed mikrofony zasiadł nasz mały klub fanek Eleny Ferrante w PAK przypomnę tylko, że to jest pseudonim Rozwiń » włoskiej powieściopisarki albo może włoskiego powieściopisarza nie wiemy, bo tożsamość jest oficjalnie nieznana i popularność gwaranta międzynarodową właściwie przyniósł tzw. cykle neapolitańskiej, które składa się z książek genialna przyjaciółka historia nowego nazwiska historia ucieczki historia zaginionej dziewczynki bardzo jest popularny cykl książek po jego premierze Elena Ferrante została umieszczona na takiej liście 100 najbardziej wpływowych osób na świecie tygodnika Time i właśnie o tym wykona Politański, ale też innych książkach Eleny Ferrante mówiliśmy mówiłyśmy audycji poczytalny można sobie odnaleźć w archiwum Radia TOK FM w aplikacji opowieści nasze o niej m.in. o książce czas porzucenia córka czy obsesyjna miłość no i dziś przyszedł czas na zakłamane życie dorosłych książkę przetłumaczyła Lucyna Rodziewicz doktor i tak jak poprzednie książki wydało wydawnictwo Sonia Draga i tak jak w poprzednich książkach Ferrante zachowuje cechy swojego pisania, czyli piszą o kobietach piszą nara pisze o Neapolu zagląda do dzielnic biedy i zakłamane życie dorosłych to była taka książka, która na, którą bardzo czekaliśmy właściwie czekał na nią cały świat, bo to jest pierwsza od 5 lat właśnie pierwszy od genialnej przyjaciółki bardzo wyczekiwana książka Eleny Ferrante no i chciałam zapytać trwalsze oczekiwania zostały tą lekturą za spokój to może zacznę, gdyż celem jest tutaj nowicjuszom w klubie Eleny Ferrante i zaczynając gdy zaczynają też tę książkę zastanawiałem się trochę powiem szczerze, że ze z dystansem do niej podchodziłam właśnie, dlatego że wiedziałam, że tutaj ten fanklub istnieje, więc pomyślałam spróbuje inaczej i spróbuje właśnie bardziej krytycznie może jakoś w poprzek UE i przeżywają tę książkę w 1,5 dnia nie odrywała się od niej i i stwierdzam, że jest fenomenalna wcześniej tam genialną przyjaciółkę, która nie wywołała we mnie aż tylu emocji natomiast ta książka jest, a jest fantastyczna jeśli i choć daje z celi, chociaż o tym chciałabym pewnie ja swoje strony mniej mówić natomiast jako na rozkłada różne płaszczyzny emocji jednostki rodziny, ale też wkłada w to wszystko strukturę społeczną to jest wg mnie majstersztyk dlatego chciałbym się przyłączyć do waszego fanklubu no jak co chwilę tak naprawdę syndrom jeszcze 1 strona wystąpi już znacie już druga 30, a można jeszcze, chociaż do końca rozdziału, czyli czyta się tak jak zwykle bardzo szybko intensywnie wchodzi się właściwie od pierwszych stron w tym na Polsce świat bohaterów z drugiej strony emocjonalnie z władzami trudna książka książka jest pomoc możemy teraz powiedzieć w dużej mierze skupiona na rozstaniu dojrzewaniu nadzór całym trudnym okresie życia, do którego mało, kto tęskni i o tak jakby dwutorowo tę książkę czytałam na płaszczyźnie emocjonalnej z 1 strony, przypominając sobie po prostu te różne tożsamością owo emocjonalne problemy związane z tym nastoletnim okresem życia, a z drugiej strony czytałem ją z perspektywy rodzica, który od kilku lat jestem i tego jak właśnie wiele jako rodzic można zepchnąć w relacji ze swoim dzieckiem i ich po raz pierwszy czytające właśnie Eleny Ferrante tak rodzi cielsko doświadczających rodzicielskich emocji nie może już po niektóre poprzednie książki też dotykały trochę tego tematu, ale ta tak mocno mnie u ruszyła w mówiąc kolokwialnie tak też ja też będę w tym chórze mamy tutaj śpiewała zachwycona, a ta bohaterka, którą poznajemy ma 14 lat, więc te naprawdę młoda dziewczyna, a która dorasta w rodzinie takiej inteligenckiej ojciec jest niezwykle ambitnym akademikiem matka nauczycielka i też redaktorka emeryt kuje głównie romanse dla wydawnictwa a, a nasze dziewczyny jest bardzo taka posłuszna dobrze uczące się, która dla miłości rodzicielskiej jest naprawdę wiele zrobić bardzo się tak ułożyć tylko, żeby cały czas być aż tak poklepywania po głowie i tych zachwytach i jak to zwykle bywa tutaj przy okazji nastolatki pojawia się jakaś rysa zawód i działa na nie spełnia takiego oczekiwania ojca i wtedy niechcący gdzieś drugiego pokoju słyszę, że jest brzydka w tym momencie właśnie zaczyna się historia, a brzydko pewnie też jest tam nie ładne jest metaforyczna metaforyczna, a nie powstał specjalnie dosłowne, ale właśnie taki nastoletni psychice wszystko jest na postawione na ostrzu noża i delikatność on w patrzeniu na świat i przerysowanie jest no wie jak jest olbrzymia u i zaczyna się całe dorastanie takie spojrzenie tutaj bardzo podobał taki wątek nie miałam myśli takie skojarzenia diaboliczna niemalże, gdzie jest matka 16 w tym przypadku czas Vitoria, która do UE wpływa na ten proces inicjuje proces dojrzewania, a więc ja miałam podobnie Paulina czytała to zarówno ważni jak wspominając swoje swoje dorastanie jak i właśnie jako matka wychowująca może nieco kalesony, ale emocje w tym wieku są umów tak rozedrgane to trzeba uważać stąpać po szkle no właśnie, bo naprawdę bardzo mało potrzeba, żeby Giovanni, czyli główną bohaterkę rozpalić pożądanie tego, żeby poznać ciotka Klotka z taką persona non grata rodzinie Giovanni nie mówi się o niej jest wokół jakaś tajemnicza historia, którą okresie raczej milczy i wystarczy właściwie jedno zdanie tylko ojca, żeby Giovanna zyskała wręcz obsesyjną potrzebę tego, żeby poznać pieczątkę Poznania w ogóle ciotka jest świetnie napisaną postać moim zdaniem jest jak z filmów Almodóvara wyjęta atakują to samo skojarzenie z notowanym, a więc sobie tak wizualnie za wałami jedną z bohaterek wszystko matce tak jest na pewno ją gra Penelope Cruz tylko ja zawsze mam z tymi bohaterkami powieści Eleny Ferrante no bo tak jak powiedziałem to są głównie kobiety ona pisze o kobietach pisze dziewczyna taki problem, że nikt nie wie do końca jak piszą o ich emocjach one kochają czy one nienawidzą, które ta emocja w nich jest silniejsza i intensywniejsze i tak mi się podobała ta zabawa z emocjami zakłamanym życie dorosłych wręcz, że to jest największy atut tej książki to myślicie u na pewno, że nie jest z nim życie no właśnie, że jest 12 strona ja tutaj jest chyba zawsze w tych książkach Sieranta, że to nie postaci jednoznacznie dobrej i posłuszne jakież to wszystko jest takie wymieszane w takim właśnie kotle u emocjonalnym ludzie jest ta nienawiść jest miłość czy IT i to wszystko jest i co faktycznie jest ona równocześnie pokazane, a i ta ten błąd tej nastolatki i jeszcze te tak przepisy teraz przez kocie parze ważną rolę odgrywa w książce bransoletka, która w, która jest przekazywana kobieta jest wykładana jak taka pożyczka w sztafecie i wszystko częstych emocji, bo ten obiekt bransoletka budzi tak różne stany emocje mógł się zastanawiałam nie wiem może upaść w mieście kilkuset co oznacza co oznacza ten to noszenie jej to jej pożądanie w UE w tym świecie tych iluzji i tego zakłamania życia dorosłych właśnie bardzo się kojarzy właśnie z tymi emocjami ten ten obiekt nie wiem właśnie nie zastanawiałam jakoś nad prezydencką w sensie traktowany jako takiej nie wiem Totem trochę mocno nosem symbolicznie tak jak refren treść przewijała przez przez całą tę powieść to co mi się bardzo podobało to chyba też zdarzenie to konfrontacja właśnie tych tylko naiwnego postrzeganie świata, które Giovanni prezentuje na początku tego jak patrzy na dorosłych sam na rodziców kina środka i inne postaci i to jak to potem właśnie na UE ulega zmianie jak ten tytuł staje się uzasadniony to było dla mnie bardzo bardzo ciekawie zarysowane także podobnie na bransoletkę szczerze mówiąc mniej zastanawiałam, ale obserwowanie jak ten taki jednowymiarowy trochę płaski świat, w którym który jest tożsamy z dzieciństwem głównej bohaterki tak w praktycznie w mgnieniu oka się burze i co za tym murem się pojawia i pojawiają się właśnie różne rzeczy trochę wspomniał tej kobiecości, która dla mnie też była tutaj jakoś interesującej, jaką jest opisana i mnie szczerze mówiąc kobiety trochę męczyły, a najbardziej męczył mnie fakt żony są budowane wokół ich zachowania emocje często są budowane wokół mężczyźni ci mężczyźni są takimi obiektami wokół, których kobiety funkcjonują, ale w ogóle opisanie kobiecości seksualności dorastania młodych kobiet młode dziewczyny, które też to dorastanie łączy się trochę z jakimś 7 niechęć odrzucenie swojej cielesności, a jednocześnie poszukiwaniem przyjemności było jednym z ciekawszych bardziej intrygujących mnie wątków, a drugi który, w którym już wspomniałam to jest właśnie ta tak klasową ość pochodzenie, które tutaj jest jakimś 1 ze, a z ważniejszych dla mnie bohaterów ta właśnie poszukają poszukiwanie swojej tożsamości z 1 strony szukanie seksualności płciowości u tej nastoletniej dziewczyny z drugiej strony szukanie swoich korzeni jakaś opowieść opowieść o z 1 strony awansie swojego ojca o rodzinie, która jest z tych klas uboższych o konieczności produkowania swojego statusu, który ma też wpojone przez przez rodziców rodzinę środowisko Towarzystwo, a i to wszystko jest jakość podszyte właśnie takim wstydem związanym trochę ze z korzeniami tym, gdzie jesteśmy, gdzie możemy być w tej strukturze społecznej i ten bohater taki rozproszony, jakim jest właśnie klasowa struktura społeczna na mnie był bardzo jakością wciągające i też bardzo tak obszernie rozpisany, a jednocześnie taki subtelny trochę w tle, a jednocześnie używany jako narzędzia buncie nastoletnim, bo nagle okazuje się, że można tym swoim statusem klasowym żonglować i np. denerwować ojca, który wyrwał się z dzielnicy biedy i teraz nie przyznaje się do tego swojego pochodzenia do tej części swojej tożsamości i właśnie była, a one ciągnie do tego ciągnie do korzeni ojca ciągniętego właśnie o to, żeby głównie zdenerwować chyba chyba musimy tutaj zaprosić kogoś, kto będzie mniej pozytywnie nastawiony do książek Eleny Ferrante, bo jakoś ten chory cały czas fanek nie milknie i śpiewa 1 głosem polecamy wszystkie bardzo serdecznie książka najnowsza książka Eleny Ferrante zakłamane życie dorosłych wydało ją wydawnictwo Sonia Draga przetłumaczyła też mistrzowski sposób Lucyna Rodziewicz dr rozmowie brały udział Aneta Pytrus dziękuję Katarzyna Morawska dziękuję Paulina Nawrocka dziękuję bardzo, bardzo polecam ma referent i Anna Piekutowska również polecam kończymy poczytalny zapraszamy na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POCZYTALNI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA