REKLAMA

"Zero zahamowań" - Michał Rusinek o tekstach utworów disco polo

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-11-08 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
28:39 min.
Udostępnij:

O swojej najnowszej książce mówił Michał Rusinek - tłumacz, literaturoznawca z Wydziału Polonistyki UJ, członek Rady Języka Polskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielne magazyny Radia TOK FM koniem się państwo ponownie w naszym programie chciałbym przywitać naszego kolejnego gościa z nim Michał Rusinek tłumaczy literaturoznawca z wydziału polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego członek rady języka polskiego dzień dobry dzień dobry dzień dobry państwu tak się składa, że po godzinie trzynastej chciałbym porozmawiać o kanonie literatury na opak jeśli jeśli jeśli możemy jeśli możemy to zrobić oczywiście wszystko ona na Rozwiń » kanwie książki 0 zahamowań, za którą pan stoi jako autor tak tak to prawda stoję ja oraz tej pandemii, dlatego że ta książka powstała w czasie tego wiosennego lockdownu, kiedy zastanawiam się czym mógł się zająć tak właśnie bez wychodzenia z domu i co mógłby napisać wtedy sobie wymyśliłem taką właśnie taką właśnie książkę to jest książka, która gra w ogóle za mną chodziła już od dłuższego czasu może niekoniecznie w formie książki na początku, ale w formie jakiegoś takiego takiej irytacji, które chciałem jakiś wyraz dać, a irytacja wzięła się stąd, że ja mam taką skłonność myślę, że też nie tylko ja wiele osób ma, że czytam i słucham wszystkiego co wokół mnie jest czy trudno jest zamknąć oczy jak przechodzę obok jakiś billboardów i trudno jest zamknąć uszy w ogóle chyba się nie da zamknąć uszu jak np. rozbrzmiewa gdzieś jakaś jakaś muzyka pamiętam, że idea ta muzyka jeszcze słowa i pamiętam, że jedna z właściwie zupełnie nowe obszary literackie tak powiem otworzyły się kiedyś przede mną, kiedy byłem w Polsce gdzież tam na wyciągu narciarskim z i tak na wyciągu były umieszczone takie właśnie to trzeba by nazwać czeka ciężki taki głośniki, które rozprowadzały bardzo dziwną muzykę to było głównie disco polo na, a ponieważ na tym polega, że się jednak dosyć często o tym wyciągu jest, więc też wysłuchałem bardzo wielu wstrząsających literacko utworów po postanowiłem temu stosownie poznawcze udać się dać jakiś wyraz to zresztą to nie jest także piszący książkę z wyłącznie siedziałem ze słuchawkami na uszach jak sugeruje okładka ilustrował ją cudownie Jacek Gawłowski ale, ale na szczęście do jakich dobre dusze spisały teksty tych piosenek również straszliwych piosenek niektórych i one są dostępne w sieci, a więc mogłem po prostu czytać tak jak wszyscy bez słuchania nie chciałbym czynić panu zarzutu, gdyż powątpiewać w pańską wrażliwość na na ten wątek literacki w Polskiej muzyce natomiast no trudno uwierzyć w to, że sam pan tak naprawdę wysłuchał wszystkich tych utworów wcześniej nim podjął pan decyzję o napisaniu książki nie wiem grono bliskich panu znajomych nie uchowało panu, żeby może wziąć na warsztat tak jak inny utwór, bo tego sporo ja przyznam, że też jestem muzyką disco polo na na bakier, ale o niektórych utworach słyszałem panie, które są totalnie obcy tak tak bardzo się cieszy, że poszerzyłem jakoś pańską to paletę doznań czy w tym przypadku to rzeczywiście tak było, że niektóre, które ja sam znałem trudno zresztą nie znać, bo atakują nas zewsząd np. na wyciągach narciarskich, ale też i poprosiłem o współpracy pani Joanna Barańska, która jest absolwentką naszego Uniwersytetu, która napisała pracę magisterską właśnie o tekstach tych tekstach disco polo piosenek disco polo i gdzie Adam bardzo pomogła tak tzw. w sercu też ma ona moc rodzeństwo to młodsze rodzeństwo dostarczyło jej jakiś zupełnie innych tekstów i i linków, że tak będę innych innych piosenek, a też ja wykorzystałem moje dzieci też podpytywał, czego ogłasza słuchają ich rówieśnicy tutaj znów jakiś nowe obszary się otworzyły takie ptaki te przepisy, które występują wyłącznie w na YouTube nie ma ich nigdzie indziej żadna stacja radiowa nie odważyłaby się ich ich emitować także rzeczywiście sztab ludzi można powiedzieć stoi za tym Ree sercem przynajmniej, bo ja później przebrałem się z taką poszerzał marynarkę i okulary takich drogowych oprawkach i właśnie taką naiwnością filologa taki takiego szkolnego filologa postanowiłem się pochylić nad tymi tekstami tak jak to były teksty literackie, więc pytam podmiot liryczny sytuację liryczną i różne takie rzeczy to się w szkole o tym o nich mówi to teraz muszę pokusić się pewne wyznanie Otóż w gronie bliskich mi znajomy wielokrotnie też, podkreślając dokonania artystów, zwłaszcza tych, którzy piszą teksty do piosenek popularnych także nazwijmy stwierdzały, że to jedno posiadł FK w ogrodzie tak to nazwijmy no może przynieść weny, która z kolei będzie w konsekwencji skutkować napisanym tekstem do kilku utworów właściwie całą płytę i znajomi wiedzą co powiedzieli tak to w takim razie siadaj Pisz do klubu to atak usiłowałem nie po prostu do niej nic, a pod piórem ciągle nic, cytując Katarzynę za taką tak, ale to jest trochę tak, że są ludzie, którzy po prostu mają rodzaj łatwości znajdują sobie jakąś 1 raz albo nasz odbiorą jej o jakie Goś wyrażenia takiego dramatycznego i robią wokół niej tekst piosenki też wiedzą co jak się dobrze śpiewa itd. ja muszę przyznać, że jest autorem kilkunastu tekstów piosenek wiem, że to wcale nie jest takie takie proste, ale znów znajdzie omawiana, bo przepraszam dzielni i aż takiego świadczenia z kolei nie żadna nie jest znana właśnie dla nas dlatego ja jestem po prostu kryty proszę pana, bo nikt mnie nie teraz nie nie posądzi o nic nie bardzo trudno znaleźć też te utwory, więc nie może teraz jestem już zbyt autoironiczny, ale jest nam się taka piosenka piosenka budzi się zasypiać tobą Doroty Miśkiewicz, która chyba była najbardziej popularna z tych z tych, które ja pisałem, do których teksty pisała, ale chcę powiedzieć to, że z 1 strony to jest także można mieć można mieć łatwość z drugiej strony ja dopiero jak napisałem kilka takich tekstów to się zorientowałem, że to nie jest także za piosenkę odpowiada tekściarz kompozytor i koniec, że bardzo często to jest dopiero preludium do pracy nad nad piosenką bardzo często artyści, którzy biorą taką piosenkę na warsztaty chcą ją wykonać to dzwonią do kompozytora do dotychczas, a mówią co zmieni tam co zmieni się nie da jak kiedyś przetłumaczyłem dla teatru Capitol wrocławskiego teatru Capitol taki języka z piosenkami Duka Ellingtona słynni, kto się nazywało no i notom propos zaproponowały jakiś jakieś przykłady później spotkam się z artystami np. pewna wokalistka mówimy Słuchajcie kiedyś próbowały śpiewać Głoska u na wysokim c to się nie da tak to przetłumaczył miota miała, a albo już o bo nie, bo będę piszczeć nie ubożsi jedno 100 itd. pamiętam dokładnie to było, więc musiałem tak zmienić mój przekład, żeby tam była właśnie Głoska taka akcja jak sobie artystka zażyć zażyczyła też bardzo ciekawe doświadczenie dla kogoś, kto się zajmuje językiem weźcie też, gdzie teraz prowadzę zajęcia z klientów Rajczyk na naszym wydziale na Uniwersytecie i też daje studentom takie zadania to znaczy, żeby jeszcze wymieniali głoski gdzieś w jakimś 1 miejscu, próbując zachować sens to myślę, że to takie rzemieślnicze podejście właśnie tekst tekst w tekście warstwa nie czuła, że tak powiedzieć efekciarstwo uczy myśleć takiego właśnie podejście nie artystycznego w sensie pewnego nie wiemy takiej romantycznej wizji artysty tylko takiego właśnie artysty rzemieślnika pozwoli pan, bo mamy zbyt mało czasu przed informacjami by otwierać kolejny wątek naszej rozmowy, ale dość dużo żeby, żebym zadał panu pytanie, która odpowiedź dla mnie bardzo interesująca lubi pan tupnąć nóżką np. na weselną wierzę, że pan też na takie chodzi pan w rodzinie młodych ludzi, którzy pewnie się pobierają też świętują później jakąś uroczystością, a nie powie pan koło w właśnie pan to zrobi za chwilę tam powodzenia w Polsce dobrze z przyznam, że nie przepada to znaczy nie bardzo rozumiem po co jest taniec no w stosunku przykro wiem, że teraz część państw na mnie obrazi albo co, ale jakoś nikt nie rozumiem najczęściej to to właśnie wsłuchuje się teksty w 3 z takich sytuacjach powiedzmy w weselu idealnych, których czasami się znajduje staram się usłyszeć, o czym oni właściwie śpiewają pytam o to dlatego, bo znam takich, którzy gardzą, ale nawet nie tylko tańczą, ale alei usiłują wrócić, ale o tym już pozwoli pan po po informacjach, które teraz jest zaprosimy wspólnie naszych słuchaczy to jest nasz niedzielny magazyn z Michałem Rusinkiem to jest rozmowa o tym czy można mieć zahamowania czy też nie kiedy filolog słucha piosenek informacji za film jesteśmy test niedzielny magazyn Radia TOK FM kłaniamy się państwu ponownie mówię kłaniamy się jest z nami nasz gość Michał Rusinek dzień dobry panu ponownie kłaniam się również dzień dobry tłumacz literaturoznawca z wydziału polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego członek rady języka polskiego także miłośnik polskiej muzyki rozrywkowej Bosko skoro bierze pan na warsztat na tapet tak proszę proszę też moda co dla wyjaśnił podzielają wszyscy się w błąd językowy prawda natomiast by wszyscy mówią o tapecie, ale też ze względu na taką, że tak metafory remontową, która często towarzyszy, a chodzi o to nawet jak najbardziej na to my bierzemy na warsztat jak to jak to mawiają w niektórych regionach Polski nie chciałbym też pana posądzić o inspiracje czymś pomysłem natomiast przypominam sobie w latach dziewięćdziesiątych ostatnią stronę gazety wyborczej to była Gazeta na plaży i tam Wojciech Staszewski też dokonywał takiej sztuki jak pan w swojej książce Otóż rozbierał na części pierwsze utwory wówczas popularne zdaje się, że to było wszystko pod takim tytułem piosenka musi posiadać tekst albo sensu już teraz nie pamięta taktycznych, ale pamiętam że, choć chichot całe przy tym bardzo tak oczywiście tak tak słusznie pan rozszyfrował, że nie ja nie jestem pierwszy, ale to nie ma co liczyć na to, że je tkwi jakikolwiek dzieci nie wpadniemy na coś jako pierwsi na czas jednak siła trochę inną perspektywę, bo taką perspektywę, której jestem to można być autoironiczny to znaczy ironii ironizuje też na temat takiej funkcji polonisty, gdyby się zastanowić co jest polonista to właściwie w takim ujęciu społecznym co po co po co społeczeństwo polega istota wejście do 22 funkcję ma spełnić po pierwsze w kolejnictwie, gdzie postawić przecinek i to co ci poloniści językoznawcy natomiast polonista literaturoznawca wie, o co chodzi wie jak np. zinterpretować wierszyk, więc przyjąłem tę drugą funkcję po literaturoznawca no taki mam zresztą na dyplomie mam tak napisane, że jestem literaturoznawcą i postanowiłem te same narzędzia, które stosujemy w szkole do rozbierania czy wierszyków na czynniki pierwsze zastosować do tekstów tekstów piosenek jak pozwoliłem sobie wspomnieć o kolumnie Wojciecha Staszewskiego to, dlatego że tam dochodziło do rzeczy kuriozalne, kiedy rzeczywiście starał się też analizować te utwory tam nawet w jednym z nich, a grupy ze jeśli dobrze pamiętam bohater spotyka się z ubikacji, która przemówiła, więc pan pamięta oczywiście tak jak najbardziej użyczył pan pan z kolei w swoich analizach też natknąć się na takie kwiatki już Palikota ubikacji, ale też znane na rzeczy, które nie mają o miejscach na świecie, owszem, bardzo bardzo dużo bardzo śmiałe metafory te dostrzegłem myślę, że tutaj na podium powinien się znaleźć taki utwór zespołu i stroje, a może samego lidera sam postanowiło są tam nie jestem miłości to jest proszę pana to jest prosta sprawa to rozczarowałem natomiast nie jest taki utwór filiżanka i tam naprawdę nie wiadomo, o co chodzi, kto kogo z kim dlaczego, kto maty piątej to jest dla mnie wielka zagadka również zagadką jest, jakie substancje przyjmował autor w trakcie pisania tego tekstu, ale no to niestety jest to owiane tajemnicą, a może na szczęście to teraz tak ja też, aby inaczej we mnie też tkwi pokusa by zapytać autora co miał na myśli przyznam, że kiedyś w sytuacji towarzyskiej spotkałem Piotra Kupichy to jest lider zespołu Stali był on napisał taki utwór jak anioła głos nie wiem czy pan pan taki utwór tak oczywiście to w pomarańczach no właśnie tam jest takie taka część tego utworu pod koniec dnia widzę obraz twój pustej szklance pomarańcze to dobytek mój i przyznam że, aby powiedzieć jest pora dość wczesna nie byliśmy razem, że obaj i zapytałem, ale stary, o co chodzi z tymi pomarańczami no on odebrał tego jako niemi kwestie naśmiewali się z mojej strony z jego z jego utworu powiedział, że to po prostu taki literacki zabieg tak pasowało mu, a ja znam drugą wersję tej tego wytłumaczenia jego samego mianowicie on twierdził, że tam powinien być przecinek to rzeczywiście wtedy ma sens to znaczy widzę rzeczywiście rozmowy będą przed przytoczyć jak to brzmi, bo teraz już pod koniec dnia widzę obraz twój w pustej w każdej szklance pomarańcze albo przecinek, czyli widzę w pustej szklance kropkę, a później pomarańcze to dobytek mówi tak tak to i to tak to wychodzi, że w pustej szklance są pomarańcze Ano właśnie to rzeczywiście jest dosyć taka można powiedzieć powiew świeżości czuć mając metafory tego tego tekstu taki zysk zdumiewający powiew świeżości, ale były przyznam, że tak odwołuje się tłumaczyć odwołuje się do tego utworu jeszcze innego powodu mówi pan tak, kiedy coś oprawione jest bardzo fajną muzyką, a Piotr Kupicha grupa Feel tworzy fajną muzykę abstrahuje od w tej chwili tekstów 1 podobają drugim nie to już nie podlega takiej tak ironii ze strony odbiorcy jak np. muzyka disco polo, bo choćby najlepszy utwór świata tekstowy oprawić nutą disco polo to zawsze będzie skazywany na taki właśnie recenzje jasno oczywiście ja nie jestem muzykologiem, żeby dokonywać takich analiz i traktować piosenki ze sportu jako jako połączenie tekstu i muzyki, ale szczerze mówiąc ja jestem wychowany, więc teraz brzmi jakoś jakiś truizm, ale jestem wychowany na piosenkach Jeremiego przybory Jerzego Wasowskiego, a później Wojciecha Młynarskiego i się udawało łączyć mistrzowską formę tekstu mistrzowską formą muzyki jednymi drugim, że tak powiem i to co się da zrobić w 8 lat nie musi być także, że tekst główny decybele byle jaki jeżeli muzyka jest piękna, bo każdy się obroni naprawdę nie musi tak być myślę, że problem problem jest taki, że mało, kto w tej chwili korzysta z usług tzw. tekściarzy to jest myślę spowodowane profesjonalnych tekściarzy myślę też spowodowane kwestiami ekonomicznymi to znaczy, jeżeli później, jeżeli jest autorem słów i muzyki to wtedy ma się np. ZAiKS za za jedno za drugi ZAiKS płaci prawda tantiemy natomiast ciśnienie czy w innym przypadku, aby się włoskim dzielić inaczej musi mu siedzieć, którzy niektórzy wokaliści artyści, z którymi miałem zaszczyt współpracować wprost to mówili, że chcą, żeby coś zostało w rodzinie, że tak powiem, więc do tego się decydują na taki właśnie układy sami piszą sami piszą teksty, ale z mojej mamy co ma nakłoni mnie pan do pewnej dopytuje pewnego eksperymentu proszę teraz sięgnąć wyobraźnią naprawdę daleko i skoro pan nawiązał do do kabaretu starszych panów proszę sobie wyobrazić na nas w tak disco polo nie com już kąpie się nie dla mnie jest trzeci Jan nie dla mnie jest przeważnie odkręca kran nie dla mnie z natryskiem wracasz czary wszystkie we wszystkich wiem, że czeka aż wyschnie już inny pan może liczyć co są wtedy było to co sęp miłości też tam, gdzie wybrzmiewa nie nie ma szans to się wokół pana, że obroni proszę pana, prowokując pan o nawet się obraziłem jakiś taki rytm dyskotekowych do tego dałoby się zrobić proszę pana to musi być oczywiście byłoby to ze szkodą dla całości z pewnością, ale był na pewno popularność tego w dyskotekach klubach to pandemii oczywiście teraz wszystkie zamknięte byłaby ogromna, którego tekściarzy którymi się w rodzaju właściwy zajął się pan utworami ceni pan najbardziej, dlaczego nie odpowiem panu na to pytanie, bo ona jest prowokacją proszę pana o to nie będę nie będę nie to zresztą mówiąc poważnie to tytoń to nie jest także ja patrzyłem pod kątem tekściarzy kobieta jest kilkoro kilka takich kilku takich księży którzy, z którymi jestem za kolegą Iwanem obawiam się trochę się lekko obrażona, chyba że mają poczucie humoru na co liczy, ponieważ ich utworu też utwory też tam też włączyłem bardziej patrzyłem pod kątem pod kątem tekstów różnych zjawisk niepokojących tak literacko, które się tam zresztą pojawiały nie muszę powiedzieć teraz po to, co powiem będzie bardzo serio, że ten materiał, który zebrałem z takim rozdziale o śpiewaniu o seksie to jest taki podgatunek disco polo, który dotyczy spraw seksualnych właśnie jest bardzo chętnie podejmowany temat w tych piosenkach często w gardle, ale radzi pan żal retoryka czy wcieranie pan nie jest równość nie rani Irani nic tutaj czy to już po pali co mnie rani, ale np. takie przeświadczenie, że seks właściwie zawsze musi być jakimś rodzajem gwałtu, że zawsze musi być po pijanemu nie może być na trzeźwo, że jest jakąś przedziwną wyrachowaną zgłoszenie, że wyrachowaną grą też było dobrze właśnie ten gwałt i alkohol albo narkotyki, które zawsze muszą towarzyszyć za tym idą jakieś potworne kompleksy to znaczy nawet jest kilku piosenkach taki motyw, że mężczyzna przekonany, że żadna kobieta na niego spojrzała, dopóki na trzeźwo, więc musi najpierw kobiety wlać jakąś pisze, kto litr alkoholu albo podać, jakie środki odurzające, żeby ona w ogóle już machnęła ręką żona dobrze to może się być ty, więc często są jakieś straszne rzeczy właśnie to trzeba było jak już podać jakiś taki w psychoanalizie no a poza tym jakieś wątki, aby pedofilskie się w tym pojawiają zupełnie można w tych tekstach zupełnie od otwartej od otwartą przyłbicą, że w 8 są prezentowane niby z przymrużeniem oka, ale właściwie to tam nie ma żadnego przełożenia przełożenia oko właściwie użył pan przed słowa ironia ironia to nie jest figura często podejmowana w literaturze disco polo, że tak bowiem nawet powiedziałbym, że raczej jej nie ma, ale zajmuje wszystko jest raczej dość dosłowne w książce tej zajmuje pana nie tylko twórczość disco polo ale, ale także piosenki, które są dość popularna zespoły uchodzą za ambitne nie wiem Strachy Strachy na Lachy to nie jest grupa, której się wszyscy próbują nagrywać tylko kona, czyli słuchają i jest bardzo ciekawym akcentem zasady każdemu może zdarzyć czy prawie każdemu może się zdarzyć jakiś jakiś powiedz jakieś kuriozum tekstowe przyznam szczerze, że to książka miała nosić inny tytuł, ale ostatecznie wydawca nakłonił na 0 zahamowań mianowicie miała nosić tytuł, który jest cytatem z piosenki również bardzo ładne piosenki generalnie całkiem dobrego pod względem literackim zespołu dałaby którą, którą pewnie wszyscy państwo znają moim rozwiązywał w moim ogrodzie tak tam pada tak takie taka fraza na tafli wodą i to muszę powiedzieć, że nie absolutnie 100 portach to Francja zawsze szef zbija jak, jakiej słucham i że nikt nie zauważył, że to jest jednak do klasyczny błąd logiczny gramatyczny, ale nic nie szkodzi ładnie się tam zgadzam się akcenty się zgadzają rytm jest taki jak należy, więc właściwie, a trudno już nie będzie na tafli nad zawczasu wodą wydaje się, że wydawca po prostu przestraszył się że, że potencjalni Czytelnicy po prostu jak zobaczą taką książkę księgarni to wpadną w podobny stół po jak ja w ogóle ich to jakoś sparaliżuje stąd 0 zahamowań by poza taką kwestią estetyki chciałbym pana zapytać czy natkną się pan na piosenkę albo też na na frazę, która przyprawiła pana o gęsią skórkę bo, bo jest takie poczucie kiedy, kiedy ma się też wstyd dlatego spod ręki, którego co Rysiu no tak to poczucie wstydu zażenowania niestety towarzyszyła dosyć często natomiast gdy gęsią skórkę w takim sensie pozytywnym, gdyż skórki w sensie pozytywnym nie miał chyba nigdy przy tych tekstach, ale też przyznam, że bezczelnie nie wybierałem takich takich tekstów, które by jakiś pozytywne emocje wywoływały do ta jest 111 tekstury trochę, który poddaje analizie, który trochę, jakby odstaje od reszty nigdy nie słyszałem wykonanego tego tekstu tylko dotarłem do 8 podesłał, bo też pomagali mi moi Facebookowi przyjaciele wzbieraniu tych tekstów, więc ktoś podesłał taki tekst ze śpiewnika, który można sobie ściągnąć postaci jakiegoś pliku pdf i miliony darmowych dodatków takich szpiegów dla szkół można powiedzieć, że pozytywistycznej pracy ktoś wykonał, bo napisał teksty napisał muzykę i teraz szkoły mogą sobie ściągać to jest tekst patriotyczne o tym czym jest niepodległość to jest tekst właściwie jawnie antysemickiej to jest to jest dla mnie wstrząsające to znaczy, że w na tym poziomie w tego typu publikacji pojawiają się takie, że takie wątki, które bardzo przypominają można powiedzieć poza wszystkim poza tymi elementami pozytywistyczne mi raczej wybryk antysemicki takie takie można powiedzieć taką retorykę dobrej zmiany nie będą nam tutaj obcych językach mówić jak my mamy to podobnie jest też w tym tekście w tekście niestety dla przedszkolaków do to jest bardzo poważna sprawa, ale teraz wracając do takich kwestii półżartem pół serio i też posłużę się językiem młodzieżowym, kiedy miał pan poczucie takiej Siary, że to co pan czyta to jest właśnie taka szara no to proszę zwrócić uwagę na taki utwór, który się nazywa czarownica nosi tytuł czarownica to jest podobno utwór kilka lat temu szalenie popularny był ten utwór, a wśród gimnazjalistów to jest rzeczywiście wstrząsają rzeczy poziom wulgarności i właśnie takiego chamstwa tego utworu jest po prostu porażający i to nawet ja czasem wyśmiewał taki nieporadności może nie elegancką, żebyśmy tam, ale poddaje analizie taką nieporadnością stylistyczną tekstu natomiast nie jest nieporadny stylistycznie po prostu miał taki być taki wyszedł natomiast jest niebywale po prostu wulgarny takim najgorszym tego słowa znaczeniu zastanawia mnie czy zakończyć wyznaniem czy też nie bo, żeby każdemu z nas zdarzył się, jakie zdarzyło się jak gra miejska gafa przyznam w połowie lat dziewięćdziesiątych, rozpoczynając swoją pracę jako reporter miejski w Gazecie wyborczej tak samo w takich garnkach spowalniających ruch tak po prostu, żeby było bezpieczniej i tak rażący policja, lecz tak te garby powstawały bardzo długo spółdzielnia była bardzo pisała w realizacji inwestycji chyba 1 tytuł do tego tekstu tak zostało zapamiętane na na długo garby czasu no proszę o szczyt g jest prawda pięknie proszę pana to jest to nie to jeszcze nie jest to nie proszę się niepokoić to jeszcze nie jest to ja teraz też coś wyznał w takim razie jeśli można bardzo proszę mianowicie ja mam na koncie utwór socrealistyczny powstał on czasach jeszcze PRL-u i pojawił się też napisałem po prostu kartkę pocztową z jakimś kolonii, na której byłem do takiego do takiej mojej ciotki, która miała ogromny dar opowiadania, więc stwierdziłem, że ja muszę jakoś nie mogę tak po prostu opisać tam było tylko musiał posłużyć jakąś figurą i opisywałem te bez bezkresne przestrzenie w jakimś meczu doznał, w którym wtedy byłem i próbował ten ten obóz napisałem takie zdanie w Kompanii księżom kombajny płyną z falującym zbożu piękne prawda gratuluję to jest fraza którą, którą zapamiętamy ciotka moi rodzice właśnie prześladowali mnie tą frazą można powiedzieć, że do końca życia dziękuję panu bardzo jeszcze raz za za rozmowę dziękuję bardzo, Rusinek był z nami tłumaczy literaturoznawca z wydziału polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego członek rady języka polskiego dziś występujące autor książki 0 zahamowań teraz informacje Radia TOK FM dziękuję skłaniam się dużo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA