REKLAMA

Jak dożyć setki? Fizjoterapeuta o zdrowym stylu życia

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-11-08 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
23:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w niedzielne magazyny Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo to umownie kolejnym naszym gościem jest pan Julian sobie dzień dobry czy dobre stoi pan za projektem, który podejrzewam, że zainteresuje każdego naszego słuchacza, chyba że ci słuchacze, którzy nie poczują się usatysfakcjonowani uznają, że mają znacznie większe aspiracje niż tylko to by dożyć setki właśnie jak dożyć setki pan stawia takie pytanie bądź też daje odpowiedzi nad NATO NATO Rozwiń » pytanie o swoich licznych publikacjach w mediach społecznościowych i przyznam, że cieszy się to po pierwsze, wielkim zainteresowaniem po drugie, poparte jest tą wiedzą naukową nie jest to wymyślone spod dużego palca, a po trzecie wreszcie, skąd pan, że na to pomysł, bo o tematyce chwytliwe musi pan przyznać zaczną tego, skąd wziąć inspirację powtarza się generalnie, że najlepszym lata są młode lata, czyli 152030 lat im mnóstwo ludzi ludzi rozpacza, gdy doszło do tej granicy nastolatki najchętniej trzydziestolatków wysłaliby na emeryturę jest taki serial przyjaciele bardzo popularnej Campo scena, w której grono przyjaciół zbiera się na urodzinach Rajcza i Działaj na 30 urodzinach wczoraj zaczyna wołać do Boga Boże, dlaczego to robić mam poczucie, że mnóstwo ludzi utożsamia się z takim podejściem jednak jakoś nie tylko instynktownie czułem, że coś z tym faktem jednak jest jednak jest mnóstwo ludzi, którzy mimo starszego wieku też czują się szczęśliwi i mają poczucie, że przeżyli życie wartościowy sposób zauważyłem to chyba już mamy kilka kilkanaście lat temu, gdy sam byłem nastolatkiem i od tego czasu zdążyłem szukałem takich treści inspirowałem się historią tych osób w ten sposób zbudowały sobie takie poczucie, że życie zdecydowanie nie kończyć na trzydziestce no i że warto dbać o siebie ową można w ten sposób mocowych w dużych życie to znaczy mój blog instagram Facebook nazywa się jak dożyć setki i to sugeruje, jakby pewną receptę albo albo poradnik natomiast pewnej recepty nie ma nikt, gdybym znalazł pewną odpowiedź na to jak dożyć setki to prawdopodobnie mógłbym spodziewać się nagrody Nobla z medycyny fizjologii natomiast ja staram się podpowiadać takie proste sposoby dostępne dla każdego człowieka bardzo proste nawyki, które pozwalają zwiększyć nasze szanse na jeśli nie to życie setki to przynajmniej wydłużenie tego okresu życia zdrowiu jest taka statystyka, że średnia długość życia zdrowia w Polsce wynosi w tej chwili około 60 lat i to całkiem sporo natomiast ja bym chciał bardzo dołożyć do tego jeszcze 1020 lat no i tym samym staram się zarazić swoich odbiorców to były spieszy z wyjaśnieniem, ale też naiwnie nie wierzę, że pan podać gotową receptę bo, bo istotnie do determinują to przede wszystkim geny z czego pan też pewnie zdaje sobie sprawy natomiast chciałbym pana zapytać typ te porady bądź też, że ten opis ludzi, którzy szczęśliwości spędzają swój swoje życie po prostu dotyczy tego aspektu psychologicznego czy cielesnego zdecydowanie obu trudno rozgraniczać, jakby te kwestie psychologia nie chce się odwoływać jak w kwestii jest od chwili filozoficznych przepraszam, bo jestem filozofem natomiast z takiego punktu widzenia medycznego Bojary prezentuje medycyna jest fizjoterapeutą i dietetykiem psychologiem ma bezpośrednie przełożenie na ciało wszystkie emocje mają czuć się w mózgu to są konkretne substancje, które konkretnie sposób pobudzają hamują muska albo winny sposób stymulują nasze ciało, więc trudno zerwać z tym kwestie, gdyby pan zechciał określić ten przepis na sukces proporcją to pańskim zdaniem co determinuje szczęśliwość i długość życia też w oparciu o badania naukowe, ale też no i dyscypliny, które pan się zajmuje czy jest to poziom stresu, jaki nas dotyka każdego dnia geny zostaw czy jest to Niewiem aktywność jakakolwiek nie tylko sportowe jako zakon uważamy bieganie czy zjazdy na rowerze czy przede wszystkim na plan pierwszy wysuwa się no to co wkładamy do ust mówiąc co myślą odjedzie o takim sposobie odżywiania jeśli chodzi o długie życie samo w sobie to ja uważam, że to jest trochę tak jak z oszczędzaniem, czyli on nie ma sensu sam sobie odkładanie, żeby mieć jak najwięcej tylko mieć tyle, żeby zrobić coś dobrego i ta długość życia jest determinowana przez kilka czynników takich właśnie z życia który, w skład którego wchodzą te czynniki, które pan wymienił natomiast jestem fanem koncepcji tych samych KUL droga pola zagląda to jest były kanadyjski minister zdrowia i lat siedemdziesiątych ukuł taką teorię, że ogólnie rzecz biorąc stan zdrowia zależy od 10% od opieki zdrowotnej w danym kraju 20% od genów 20% kolejnych od wpływu środowiska i aż 50% od stylu życia i styl życia to jest właśnie głównie dieta, ale nie szły nie rozumiano w sensie rzucania tylko po prostu sposób odżywiania, ale co pan rozumie przez styl życia, bo pan mówi diet, ale to nie tylko dieta to także nie wiemy ten czynnik stresu tak nas dotyka nie wymaga pewności fizyczna tak dokładnie strata stresu to zarzut co jest źródłem tego stresu, bo np. toksyczny szef prac z pracy to jest już bardziej czynnik środowiskowy środowisko może zmienić pracę też natomiast jeśli ktoś sam na siebie nakładać presji np. bo wyznaczył sobie cel przed trzydziestką załóżmy NATO chce zostać milionerem i czuję wewnętrzną presję to będzie już bardziej składnik stylu życia natomiast z życia składa się wg mnie przynajmniej 3 składowych obok diety, czyli odżywiania jest właśnie się ruch, czyli aktywność aktywność fizyczna i profilaktyka to co pan ma na myśli mówiąc o profilaktyce profilaktyka, a tutaj mam na myśli głównie to, żeby w miarę regularnie się kontrolować to jest taki chodzi o to, żeby mieć cały czas tył głowy, żeby obserwować swoje ciało i powiedzmy raz na rok i zbadać krew raz pół roku raz na rok wybrać się do dentysty, żeby pleść takie drobne kontrolę do swojego stylu życia na stałe bardzo dobrym pomysłem jest też wybrać się na oddanie krwi, bo mało, kto wierzy w przed oddaniem krwi tak naprawdę przeprowadzona w bardzo szybkim czasie przed kilku kilkunastu minut są wszystkie podstawowe badania, które pozwolą nas zakwalifikować lub nie jako dawca i w ten sposób ten sposób pomagania innym też bardzo promuję, bo jak widać, że mogą skorzystać na tym i biorcy krwi i sam dawca, bo zyskuje bardzo cenną wiedzę na temat swojego stanu w drogę czy to, że jest pan fizjoterapeutą i dietetykiem z wykształcenia pomaga panu uzyskać wiarygodność w tym przekazie jak dożyć setki no bo też pan informuje o tym i też takim nie wiem jak to nazwać takim krypcie, które pan rozsyła dla wszystkich chętnych na podpiera się pan fachową wiedzą medyczną nie tym co się panu wydaje uważamy, że samo kształcenie jest dużo ważniejsze niż w kształceniu formalnym natomiast jest jeszcze całkiem sporo osób, zwłaszcza starszym wieku, którzy przykładają do tego bardzo dużą wagę dlatego nie ukrywa nawet wręcz często udziela się informacją, że skończył np. warszawski Uniwersytet medyczny, że jestem dietetykiem dlatego tak często posługuje się tym natomiast ważniejsza od tytułów jest cała ta sankcja, czyli badania naukowe jak same tytuły Izby nie dały, gdyby to, że odkryłem w sobie jakiś czas temu taką wysłał umiejętność selekcjonowania źródeł to znaczy po pierwsze chcemy się czytać wszystkie badania naukowe, które są nie ukrywajmy czasem sama strasznie oporny językiem, a po drugie, selekcją selekcjonować taki sposób, żeby wybrać pierwsze wartościowe publikacje po drugie, wyciągnąć z nich coś wartościowego potrzecie jeszcze przekazać to odbiorcą łatwo przyswajalnej formie no i właśnie taki sposób działa od 1,5 roku, skąd pan, aby nasz, gdzie ulokowane są pańskie źródła wiedzy ja głównie czerpie wiedzę tak jak wspomniałem z badań naukowych to są bazy typu pub nad czasem zaglądam też do fachowej literatury rzadko polskiej części zagranicznej są takie fachowe pisma jak bilanse jak science lub bardziej specjalistyczne np. psychologiczne sporo czerpie też inspiracji życia i wiedzy no nie da się ukrywać, że w czasie pracy z pacjentami też to nazywać tego doświadczenia wiedzy o, gdy trafi jakiś ciekawy przypadek są bardzo często sam się doczytać coś na ten temat i odkąd prowadzę jak dożyć setki takich zapytań i konsultacji mam cały całe mnóstwo dlatego też co jest niespodzianką dla mnie to też, jakby napędziło mój własny rozwój, więc wiedzę czerpie zarówno z badań naukowych, jaki od swoich odbiorców, czyli rozum, że Emperia jest najważniejsza jest pana przypadku by przelewać później w taki łatwo podany sposób dla dla innych tak zdecydowanie tak ja jestem fanem metody naukowej, czyli opierania wszystkich właśnie na badaniach empirycznych jeśli coś można zmierzyć zważyć opisać to się dobrze jeszcze lepiej jak jest to przeprowadzone na ogromnej grupy ludzi w tysiącach dziesiątkach tysięcy czasem w setkach tysięcy, a jeszcze lepiej, gdy są metaanalizy, czyli metaanaliza to jest taki rodzaj publikacji naukowej, gdy zespół naukowy siada bierze np. 500 publikacji na dany temat 500 publikacji w stawie kolanowym i spraw za jakie wyniki osiągali naukowcy z całego świata no i sprawdza w ten sposób, która metoda najskuteczniejsza tego typu rzeczy pewnie zna pan życiową prawdę, że coś jest tak silne jak jego najsłabsze ogniwo czy najsłabszym ogniwem człowieka trudno powiedzieć na pewno sam, ale szczerze mówiąc nie zastanawiać nad miałam takie podejście pozytywne to znaczy nie staram się za dużo czasu spędzać nad tym co najbardziej nas hamuje no może jest to ewidentnie czyny, które nam mocno szkodzi np. Tracji ten czynnik, bo wymieniłem dzisiaj jako najbardziej szkodliwe natomiast osobiście w swojej własnej filozofii skupią się na tym, żeby zdążyć jakby, jakby nie chcesz to zabrzmiało w amerykańskim stylu jak jakiś afirmacja, ale staram się po prostu wyznaczać sobie raczej pozytywne, ale i na tych pozbywa się skupiać na nie zastanawia mnie trzeba by tym najsłabszym ogniwem nie jest genotyp, który dostaliśmy spadku, bo nie mamy na niego wpływu żaden sposób wszystko jesteśmy w stanie zmienić ma pan dużo racji, bo jeżeli ktoś jest obciążony ciężką wadą to tak naprawdę nie zawiera tutaj może walczyć natomiast większość tych najcięższych wad objechali objawia się taki sposób, że ci ludzie często mają szansę przejść nasza natomiast jeśli ktoś już dożył wieku dorosłego i być może ma np. niesprawne ciało ale, ale został zachowany umysł, bo też zdarzają się takie przypadki to to się trochę inna sytuacja natomiast na sam wpływ genów na ich ekspresję czasem mamy wpływ, bo jeśli chodzi o np. ryzyko nie zawał serca mamy historię rodzinną, że ta chorobą serca Dziady chorobą serca pradziadek też można podejrzewać, że jesteśmy mocno obciążeni natomiast zdrowy styl życia pewien sposób czasem ktoś znaczący pozwala ograniczyć ryzyko, więc nasz wpływ na ekspresję genów czasem jest żaden nawet dość często natomiast czasem jednak może coś z tym zrobić coś pożytecznego ulepić ze swojego życia za chwilkę wrócimy do naszej rozmowy Julian sobie jest moim państwa gościem autor publikacji do tak ujętych pod pt. jak dożyć setki właśnie pierwsze pytanie już po informacjach będzie dotyczyło tego ilu ma pan odbiorców swoich swoich takich praw to dobrymi i zdrowym życiu, ale to za chwilkę już po informacjach, które państwa serdecznie zapraszam to jest niedzielny magazyn Radia TOK FM naszym gościem jest pan Julian sobie dzień dobry kłania się dzień dobry jeszcze raz absolwent Warszawskiego Uniwersytetu medycznego fizjoterapeuta dietetyk, ale dziś występujący w roli autora publikacji ujętych w haśle jak dożyć setki w tym sobie rozmawialiśmy przed informacjami i pana odbiorców swoich treści, bo co za tym idzie rodzi się pytanie, jaka jest w ludziach pokusa by swoje życie wydłużyć maksymalnie tylko się do trzydziestego lekcji ludową poszukują od pokoleń właściwie wszyscy tak ja na szczęście od razu obiecałem, że takiego eliksiru i recepty nie sam, a mimo to widać ewidentnie, że ludzi bardzo bardzo interesuje tematyka, bo na Instagramie przez 1,5 roku obserwował mnie 34 000 ludzi na Facebooku bodajże 12 000 jeszcze do tego dochodzi kilkanaście tysięcy Czytelników bloga, więc no jest to już rozmaite rozmiar sporego miasta większego niż mojego rodzinnego Mińska mazowieckiego np. więc ewidentnie widać, że ten temat jest, że trafiłem jakoś się, zwłaszcza że ja nie publikuje tak często jak się zaleca np. na Instagramie instagram to takie medium bardzo szybkie od niedawna nawet algorytmy zaczęły promować tych twórców, którzy wrzucają zdjęcia codziennie albo kilka razy dziennie ja poszedłem trochę inną stronę i tworzy głównie infografiki medyczne zdrowotne czasem psychologiczne generalnie powiązane z naszą dobrą Samem, w których odpowiadam to odpowiadam no jak trochę jak trochę lepiej zdrowiej żyć jak zwiększyć swoją szansę natomiast jak wśród posłów codziennie publikuje raz na 45 dni tak średnio co jak standard na standardy mediów społeczną społecznościowych jest bardzo niską częstotliwością, a mimo tego mój profil dość prężnie rozwija, więc myślę, że będę kontynuował to jest projekt skrojony na długie długie lata myślę długofalowo no i mam nadzieję, że to dopiero początek no tak, ale to narzuca na pana pewną odpowiedzialność, bo myśli są dziesiątki tysięcy ludzi, którzy po pierwsze z nadzieją sięgają po te treści po drugie, liczą na to, że one znaczącą poprawę jakości ich życia to to musi się pan liczyć też z takim gniewem albo rozczarowaniem, jakie przyjdzie w tej relacji zwrotnej, ale to zostaw ja mam natomiast inne pytanie czy zdarzyło się jak regularnie się zdarza, bo traktuje to zapewnić, że są nie wiem ludzie, którzy kwestionują to co pan podaje np. przedstawiciele tak jak pan tej branży medycznej szczerze mówiąc rzadko oznacza dyskusję na jakiś temat, który rzuca zdarzają się często, bo ja sam zachęcam do tego instagram to nie jest też miejsca, w którym mógłby rozwinąć takich np. w Buku dlatego czasem pozostawia miejsca na pewno niedopowiedzenia czasem umyślnie zachęcam prowokuje do dyskusji to jest bardzo cenna wartość mojego profilu, bo często często w komentarzach odzywają się ludzie, którzy widzę, że obserwują np. od wielu miesięcy i są specjalistami lekarzami dietetykami fizjoterapeutami i stricte merytorycznych błędów nikt mi praktycznie nigdy nie zarzucił im to raczej rozbija się o punkt widzenia na daną kwestię, czyli nie traktują pana szarlatana, który wkroczył doskonale porusza się w świecie mediów społecznościowych i wie jak podać treści które, które niosą chwytliwe, a poza tym łatwo dostępne tutaj ma pan rację, że do treści staram się podać wydaje się, że ktoś udaje taki sposób łatwo przyswajalne natomiast jako szarlatana nie zdecydowanie ja po pierwsze, gdy czegoś nie wiem to jasno się do tego przyznaje czy w opisie czy w komentarzach czy relacjach to też coś jest bardzo dobrze odbierane wtedy zostałem, jakby przestrzeń odbiorcą, bo wiadomo jak nie jestem lekarzem jestem fizjoterapeutą dietetykiem, a mimo to podejmuje tematy medyczne opieram wszystko na badaniach naukowych na fachowej wiedzy czasem wspomagam się innymi autorytetami, więc bardzo dużą wagę przykłada do sercu i praca nad każdą taką prostą grafiką zajmuje mi przełamie kilka czasem kilkanaście godzin dla moich zadań się, że ludzie to widzą widzą ile pracy w to wkładam widzą wartości i widzą że, gdy czegoś nie wiem to po prostu trzyma się do tego przyznaje co może wkroczyć ktoś inny jak fizjoterapeuta lekarz i wnieść dodatkową wartość od treści, widząc złożyło się jakaś taka fajna synergia między mną, a odbiorcami Ano właśnie widzące pańską moc oddziaływania środowisko branża medyczna też nie uderza pana w celu nawiązania współpracy bądź też wzmocnienia jakiegoś przekazu zgłębienia danego tematu to na razie ogranicza do korespondencji o dyskusji w komentarzach czy wiadomościach, ale myślę, że wszystko przede mną to dopiero początek natomiast nie ukrywam, że jest sporo problemów i w Polsce i naszym systemem opieki zdrowotnej nad którymi zdecydowanie warto popracować czuję pewną odpowiedzialność społeczną i czuję już, więc to, że mam pewien wpływ natomiast na większe projekty jeszcze przyjdzie czas w teście zapytam jak bardzo różni się różnią się te warunki okoliczności, które można sobie stworzyć by żyć lepiej długo w porównaniu z tym czym mierzą się nie wiem mieszkańcy innych krajów europejskich mam na myśli oczywiście stopień zamożności czy to też czynnik determinujący, który pan bierze pod uwagę także czym innym jest ktoś to ma nie wiem w 1000EUR miesięcznie na na to by się dobrze wiedział czym innym jest sytuacja, w której ktoś ma 500zł prawda tak tutaj poruszył pan bardzo ważny temat to jest też problem dziedziczenia biedy dziedziczenia nawyków, bo badania społeczne generalnie pokazują, że jeżeli ktoś wychowuje się w środowisku biednym czy niesprzyjającym, bo w takiej miejskiej dżungli autora raczej nie wygląda tekst z amerykańskich filmach, że każdy może zarobić miliony tak dalej tylko jednak zdecydowanie większe szanse na to, że jeżeli tak pozostanie w tym w swoim środowisku dlatego stopień zamożności ma dość znaczący wpływ natomiast w mojej ocenie z tego co czytam zarówno badania leki w raportach polskiego za zakładu higieny to tym czynnikiem, który właśnie determinuje w Polsce po ma szansę na sukces w postaci drugiego zdrowego życia jest wykształcenie to ludzie o najniższym wykształceniu czy powiedzmy podstawy albo gimnazjalnym po pierwsze, że najkrócej drugi najczęściej wpadają w nogi po trzecie są bardzo jest budowanie jeśli chodzi o utrzymanie się, ale zaleceń lekarskich jest np. taka bardzo ciekawa statystyka jeśli chodzi o osoby obciążone cukrzycą to wśród osób z wyższym wykształceniem nie ma już większego problemu, bo 86% około doskonale doskonale słucha lekarzy trzyma się zaleceń bierze leki tak dalej natomiast wśród osób z najniższym wykształceniem nie są mordowani stanowią aż 23500 kosmiczna różnica i to też widać w długości życia, bo w Polsce kobiety średnio żyją bodajże teraz ponad 81 lat mężczyźni ponad 74 natomiast wśród osób z najwyższym wykształceniem ta różnica jest znacznie mniejsza wynosi zaledwie 4,5 roku między kobietami mężczyznami, bo okazuje się, że tak naprawdę najbardziej średnią dróg długość życia w Polsce można powiedzieć zaniżają mężczyźni najsłabiej wykształceni i to zdecydowanie ten czynnik który, który wpływa na długość życia jakość życia w Polsce najmocniej czynami w mojej ocenie na podstawie mojego obecnego stanu wiedzy dziękuję panu bardzo za to rozmowy Lion Sobiech był moim państwo goszczą państwo też dziękuję za wspólnie spędzony czas w całym dzisiejszym magazynie w imieniu swoim Bartłomiej Pograniczny, który był wydawcą tego programu Martyna Osieckiej, która mojego realizatorom zasiłki informacje strefa szefa usłyszeć z państwem po godzinie 17 Przemysław Iwańczyk kłania Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA