REKLAMA

Twoje ciało, Twoje prawa! Znasz swoje?

SexAudycja
Data emisji:
2020-11-08 23:00
Audycja:
Czas trwania:
53:21 min.
Udostępnij:

Powszechna Deklaracja Praw Seksualnych – rekomendowana przez WHO zawiera 11 praw seksualnych: Rozwiń »

1. Prawo do wolności seksualnej
2. Prawo do odrębności seksualnej, integralności oraz bezpieczeństwa seksualnego ciała
3. Prawo do prywatności seksualnej
4. Prawo do równości seksualnej
5. Prawo do przyjemności seksualnej
6. Prawo do emocjonalnego wyrażania seksualności
7. Prawo do swobodnych kontaktów seksualnych
8. Prawo do podejmowania wolnych i odpowiedzialnych decyzji dotyczących posiadania potomstwa
9. Prawo do informacji seksualnej opartej na badaniach naukowych
10. Prawo do wyczerpującej edukacji seksualnej
11. Prawo do seksualnej opieki zdrowotnej

Co w praktyce oznaczają i jak się mają do polskiej rzeczywistości?

Program prowadzą dr Aleksandra Krasowska psychiatra, seksuolożka oraz dr Robert Kowalczyk psychoterapeuta i seksuolog kliniczny.

Polub SexAudycję na Facebooku Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu rozpoczynamy seks audycję przy mikrofonach dr Robert Kowalczyk psychoterapeuta seksuolog oraz dr Aleksandra Krasowska seksuolog psychiatra program wydaje Karolina Kaczyńska realizuje Maciej Gorczyński dziś porozmawiamy o prawach seksualnych o tym czym są w ogóle prawa seksualne po co one są i dla kogo, dlaczego zostały w ogóle stworzone co nam dają, a być może, czego nas pozbawiają porozmawiamy też chwilę o tym w jaki sposób budować swoją seksualność Rozwiń » w zgodzie z tymi normami z tymi prawami seksualnymi i czy to jest także rzeczywiście coś tak delikatnego jak seksualność rzeczywiście powinniśmy ubierać jakieś normy prawne normy medyczne za chwilę o tym wszystkim porozmawiamy już teraz zapraszam państwa do dyskusji zachęcam do tego, aby do nas dzwonić pod numer telefonu 224444044 można również pisać maila na adres seks małpa to krótka FM Robert deklaracja praw seksualnych stworzona przez WHO światową organizację zdrowia rozpoczyna się od takich słów i myślę, że warto, żebyśmy my również naszą dzisiejszą dyskusję od nich od zacytowania tych słów rozpoczęli seksualność jest integralną częścią osobowości każdej istoty ludzkiej co myśli od to znaczy uważam, że to był przełomowy dokument to jest dokument, który został wypracowany przez światowe Towarzystwo seksuologiczne zostało tak jak powiedziałaś przyjęty przez światową organizację zdrowia oparty on jest o prawa fundamentalne prawda głównie oprawa uniwersalne prawa człowieka mówimy tam wolności równości godności wszystkich ludzi te prawa miały oczywiście mówimy tutaj ogłosi światowej organizacji zdrowia te prawa miały stanowić pewną bazę do dyskusji kwituje można skwitować takim innym określeniem, że prawa seksualne kończą się, gdzie naruszane są prawa innych osób oczywiście, jeżeli popatrzymy bardziej szczegółowo to tam wymienione są poszczególne poszczególne prawa będziemy je w trakcie audycji pewnie omawiać dokładniej, ale właśnie ten element takiego z 1 strony przyzwolenia do momentu, kiedy naruszane są prawa innych osób jest to moim zdaniem rewolucyjne zdanie kluczowe zdanie, ponieważ wpływa na to, bo tu nie jakiś dokument, który gdzieś tam gdzieś tam w archiwach świata organizacji zdrowia funkcjonuje tylko to jest żywy dokument, ponieważ on stanowi o normie seksuologii on stanowi o, jakby punkt odniesienia seksuologii budowania terapii rozumienia naszych klientów pacjentów w ogóle rozumienia seksualności on jest oczywiście tej perspektywy praw człowieka co Chinom czy Indie czy niektórym krajom nie jest nie do końca pasuje, ale ono właśnie pokazuje pokazuje ten wymiar godności wolności samostanowienia jako punkt odniesienia to takiego w seksualności to myślę, że fajnie, żebyśmy ze sobą podyskutować na temat, a może ktoś z państwa słuchaczy również będzie miało na ten temat swoją opinię co takiego jest seksualności, że trzeba je nadawać prawa, ponieważ seksualność z takim wymiarem szczególnym bardzo wiele systemów religijnych etycznych uzurpuje sobie prawa do majstrowania przy tym budowania pewnego pomysłu jak ta seksualność ma wyglądać, nadając określone znaczenia ten właśnie wspólny mianownik, który mówi o nie szkodzeniu ten wspólny mianownik, który mówi o naruszaniu praw jest istotne właśnie, dlatego że jakiś powodów pojawiły się zakusy, żeby przy tym majstrować właśnie to jest bardzo istotne i kluczowe dla sensu w ogóle powstawania takiego dokumentu, że on dziś ma w swoim założeniu, ale myślę że, toteż się udało gdzieś wymykać się takim różnym przekonaniom prawdą, które gdzieś tam są przekazywane z ucha ust do ust albo gdzieś opierają się różnych przekonaniach na wierzeniach na światopoglądzie gdzieś ma stanowić taką bazę po, która jest oparta o podstawy naukowe to myślę, że bardzo ważne, żeby podkreślić, że to jest jednak w Belgradzie coś co ma być pozbawione elementu światopoglądowego ma zawierać w sobie podłoże naukowe dlatego tak ważne jest żeby, żebyśmy o tym myślę dzisiaj porozmawiali, bo mamy żyjemy w kraju, gdzie są różni ludzie którym, którzy mają różne potrzeby różne wierzą w różne rzeczy i wyznają różnego rodzaju religie, ale gdzieś okazuje się, że jest taki dokument, który stara się połączyć te osoby we wspólnej we wspólnym konsensusie we wspólnej dyskusji o tym co jest podstawą, jeżeli chodzi o prawa człowieka i prawa, które dotyczą również seksualności odniosę się do tego elementu, że to jest dokument, który został przyjęty przez światową organizację zdrowia on nadaje ton dyskusji jak powiedziałaś specjalistycznej to jest ta perspektywa normy medycznej każdy specjalista powinien mieć świadomość tego dokumentu to nie jest jakiś jak już powiedziałem dokument równoważny klasyfikacją, czyli takim najważniejszy jedną z najważniejszych dokumentów, które stosowane są co posługujemy się na co dzień prawa pracy klin i też nadaje to ramy prawda, bo to jest także to nie jest diagnoza jak już mówimy o pewnych system klasyfikacji uznaniowa tylko ona opierać tak jak powiedziałaś na wypracowanych schematach na badaniach na określone pojawia się algorytmy postępowania z jakiegoś powodu, dlatego że one są najbardziej skuteczne świadomość tego pokazuje czy wiedza za tymi algorytmami jest ani intuicję to jest to jest mówimy o tym wymiarze praktycznym naukowym oczywiście to co mówi wyrasta z pewnych praw uniwersalnych ale, ale ten element zmian praktyczności ma swoje znaczenie, żeby właśnie każdy wg własnej miary nie do końca zawsze w pełni świadomej interpretował pewne zjawiska wracając do tego elementu dokumentu, jakim jest deklaracja praw seksualnych ono właśnie to trochę próbuje jak zebrać zebrać też pokazać ten bezpieczne ramy dyskusji pacjentem klientem rozumienia jego seksualności, która nakazuje pewne przekonania jednak zostawić poza Zobacz do szkoły myśmy doprowadzili gdzieś na przestrzeni dziesiątek setek lat, że musi powstać dokument, który stwierdza, że seksualność jest integralną częścią osobowości każdej istoty ludzkiej i nie jest ona w jaki sposób te np. spłycona tylko łącznie do reprodukcji czy biurokracji prawda że, że seksualność w tym dokumencie rozumiana jest szerzej jako spektrum i wyraził wyrazu wolności przyjemności i poszukiwania takiego swojego rozwoju edukacji, że tutaj, że natomiast nie fascynuje to, że coś myśmy tak co byśmy zrobili z tą seksualnością w naszym rozwoju jako ludzkość, że pewnym, że dotarliśmy do momentu, w którym trzeba było to odświeżyć w grze, że czasami jest także rozmawiam ze studentami nie wiem czy to się czy masz podobne podobne doświadczenia to, że gdzieś tak tak to prosta prawda czasami wzbudza też wiele kontrowersji, ale np. staram się też pokazać studentom, że tak jak nie ma zdrowia w ogóle zdrowia bez zdrowia seksualnego tak nie ma lekarza bez wiedzy o zaburzeniach seksualnych to samo mogę to mogę powiedzieć o psychologów czy o każdym innym specjaliście, który pracuje pracuje z ludźmi, a jednak na seksualność no, więc specjalistą nawet sprawy problem praca z seksualnością myślę, że to jest takie Stępień zakusów na właśnie do określonych w określonych przekonań to jest także oczywiście mówi się o tym prawie do przyjemności, które w dwudziestym wieku 2001. wieku stało się punktem odniesienia w dyskusji o zdrowiu do szczęścia, jeżeli popatrzymy wcześniej jak budowano dyskusję na temat norm seksuologii to one były to to powołam się na taki Atlas Chaber lego, że to były wprost w średniowieczu przełożone na język medycyny, ale prawa naczep i trochę zagalopowałem się to znaczy pewne systemy religijne etyczne zostały przełożone najpierw na prawodawstwo, a w wieku dziewiętnastym na język medycyny i tutaj medycyna stała się pewnego rodzaju narzędziem do też oceny wiek dwudziesty wiek wiek wiek dwudziesty to jest wiek właśnie wyciągania tych kategorii poprzez właśnie budowanie nie wiem koncepcji, jeżeli chodzi o koncesje polityczne też badań naukowych, które pokazały zdolność tych koncepcji niewłaściwą w tej koncepcji użycie użycie medycyny jako narzędzia do do w jaki sposób uwiarygadnia, bo no właśnie w tej porze też dyskusja wartość co normalne albo coś jest nienormalne i im pod tym podpisuje się lekarz podpisuje się specjalista to jest to jest to co może być ogromne narzędzie presji, żeby te zakusy państwa jakiś sposób i systemów jak okiełznać no ta deklaracja pokazuje bardzo wyraźne granice bardzo wyraźne ramy jesteśmy bardzo czekają ciekawi państwa opinii na temat tego czy seksualności jest taką sferą życia człowieka, którą powinniśmy jakoś szczególnie chronić, bo tak rozumiemy to ma na celu właśnie ta deklaracja praw seksualnych m.in. oczywiście, żeby chronić naszą seksualność 2224444044 adres mailowy seksu małpa to Krupka FM zachęcamy do tego, aby podzielić się swoimi przekonaniami prawo do wolności seksualnej prawo wolności seksualnej nr 1 jeśli chodzi o deklarację praw seksualnych to znaczy to znaczy, że deklaracja praw seksualnych tak zapytam prowokacyjnie oznacza, że możemy uprawiać seks, kiedy chcemy, gdzie chcemy z kim chcemy w ogóle nikomu nic do tego, dopóki nie naruszamy praw innych osób to jest właśnie w tym pierwszym punkcie deklaracji wolność seksualna obejmuje indywidualną możliwość jednostki do wyrażania pełni potencjału seksualnego wyklucza jednak wszelkie formy seksualnego przymusu wykorzystania nadużyć w jakimkolwiek czasie sytuacji życiowej też rewolucyjne prawo Bono trochę zdejmuje taki nim, jakby z seksualności, że jest lepsza gorsza w takim wymiarze moralnym to to nigdy nie będzie sąd naukowy będzie zawsze sąd moralny, że coś leży się gorsze, ale można dopóty seksualności realizować, czyli kupować w ogóle nie zaś już teraz spółdzielni zostają, który w butach czy bez butów czy skarpetach czy bez skarpet, dopóki nie narusza praw innych osób kiedyś to było takie ataki takie zakusy, żeby coś wartościować pokazywać lepsze oraz najlepszy ta albo bardziej właściwe bardziej moralny, a inny rodzaj seksu jest gorszy wezwać powiedział, że tak było kiedyś, a jak nie ma takiego przekonania, że to się skończyło czy te odpryski takiego myślenia oczywiście są są ciągle słyszymy myślę, że nawet często takie rozmowy edukacyjnych czy rozmowy w gabinecie, że czy np. że jakaś jakiś ruch, że np. ktoś preferuje jakiegoś rodzaju zachowania buty fetysze i mnóstwo różnych innych rzeczy, a i to np. wzbudza niepokój, ale w tej samej osoby czy to nie jest nienormalny czy to nie jest włączone tak bardzo częste bardzo często niepokój wokół w ogóle zachowań seksualnych, że dana ekspresja seksualna wykracza poza poza normę prawda to tak jakby używając wiadomym ogólną przyjęto jak każdy noża seks tak każdą kość każdy nosi w sobie natomiast tak jak mówisz, bo bo, dlaczego my mówimy o tych normach sektor typować edukacji seksualnej nie ma realnej nie ma rzetelnej to naprawdę to są to są to są jakieś wysepki, gdzie się dzieje nagle właśnie pojawia się wokół tego jakieś pytanie prawda czy czy dane zachowanie każde zachowanie tak naprawdę jest jest oceniane z perspektywy normalne nienormalne rada takiej dyskusji i to co nas szanować stosowanej często norma statystyczne często jest pokazywana jako jako jako jako wymiar tego tej normalności to też określony typ określony typ normy myślę, że to jest nie bez powodu pierwszy punkt tej deklaracji, bo rzeczywiście wolność również wolność seksualna jest czymś, czego czasami brakuje w takim funkcjonowaniu wychowaniu, które gdzieś jest jako restrykcyjne jak nie chciałabym tutaj odnosić bezpośrednio, w jakich konkretnych przekonań światopoglądowych czy religii, ale jednak normy to wiemy państwo pewnie pewnie również zdają sobie z tego sprawę, że wychowanie w takim systemie tabu, gdzie seksualności tabu, gdzie nie uczymy się rozmawiać o seksualności, czyli innymi nie uczymy czy innymi słowy nie korzysta nie uczymy się korzystać z wolności seksualnej i poruszać się w niej jest czymś co później w życiu dorosłym będzie nam utrudniało bardzo uszczupla mało te tę przyjemność, którą możemy czerpać z aktywności seksualnej jak im się tu pojawia też takie określenie poczucia bezpieczeństwa w tym wszystkim, bo ta seksualność jest trochę nierozpoznana właśnie przez to, że najczęściej ona jest filtrowana poprzez wiedzę, która zdobyta np. poprzez internet czy czy czy do często przypadkową wiedzę i to jest także ona właśnie powoduje dużo takich niepokojów, szczególnie że jesteśmy żyjemy w takiej kulturze, gdzie mnóstwo mitów stereotypów na temat seksualności funkcjonuje jako jako prawdy ja też mam kiedy takie oświadczenie z gabinetu, że musimy właśnie wyjaśnia rzeczy i dyskutować, bo boi, bo pokazuje życie wydaje się takie dla nas przynajmniej oczywiste wcale takie oczywiste nie są gra na lata miał dla nas specjalistów także myślę, że wolności tego czym jest w ogóle wolność seksualna co to znaczy być wolnym człowiekiem w zakresie realizacji swojej seksualności to jest pytanie, które na, które trudno odpowiedzieć myślę, że to wymaga ogromnych wiadomości też, bo gdzieś tam pojawia się w naszej dyskusji przed audycją pań rozmawialiśmy mówiliśmy o granicach i ja mam takie poczucie, że z tymi granicami jest różnie z tą świadomością własnych granic co umiejętność ustawiania bądź włącznie tak, ale on wymaga podobnie podczas granicę wymagają wiedzy, a na z tą wiedzą jest różnie nie mówię tylko takiej wiedzy formalnej jak też mówi o takiej wiedzy, która pochodzi z własnych emocji, która jedno pochodzi czy to się podoba mi się nie poda skład np. i toteż jest często mamy zgodę na co zgody nie ma uważa kultura tutaj jasno jasno to wpasowuje prawda, że komu wolno komu nie wolno też popatrzymy na badania, które były prowadzone w seksuologii to głównie badania przynajmniej do lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku to były badania prowadzone na mężczyznę lub grupach mężczyzna dotarł list, który pamięta co się stało zresztą z tymi badaniami, jaki ja jako publikował raport dotyczący kobiet przypłacił przyprawił to zabrała się do tak ważną z takiej osoby, która po publikacji pierwszej książki dotyczącej tego pierwszego raportu dotyczącego mężczyzn, gdzie była tak naprawdę bardzo cenionym naukowcem oczywiście już nie odnosi się do samego raportu jak tam i wartości zdemobilizować właśnie kobiecą seksualność to zażył szarga ruszyć ten to niezwykle do tej pory dziś ukrywanych aspekt, że kobiety również mają seksualność i ta seksualność wygląda wcale niekoniecznie inaczej niż to co robią mężczyźni, ale też nie dla mnie niezwykle ciekawe, bo nawet prawda rozmawiamy na temat też tematów trudnych np. który dziś idą po takim mianownikiem, jakim seksuologia sądowa to przyjęcie popatrz, jaka musiała być gigantyczna zmiana wmyśleniu przyjęcie, że kobieta może agresorem seksualnym, który masturbował siali ja wrócę do agresji, bo to jest dla mnie tak tak taki temat, który nie jednozdaniowe w analizie właśnie takiej szerszej podejmowałem, że przyjęcie tego, że ktoś może agresorem jest w ogóle przyznanie, że ma autonomiczną seksualność po cały wiek dwudziesty to uznanie autonomicznej seksualności kobiecej, bo jeżeli przyjrzymy się pracą początku dwudziestego wieku to jest myślenie kobieta jest przy okazji męskiej kobieta jest pasywna w tej seksualności żaden sposób nie aktywna agresja seksualna wymaga właśnie tego pierwiastka aktywności stąd takie z przekraczania granic przekraczać przekraczania granic świadomego, żeby dążyć do rozkoszy popatrz, jakie teraz też jak mówiła o tym współczesnych odkrywkach tego myślenia dla wielu osób to jest w ogóle zaskakujące ciężko sobie może agresywna kobieta może zgwałcić tak do końca jeszcze parę lat temu czy pamięta jak zaczynałam pracę w seksuologii to już było mu parę lat temu to o to gdzie panowało takie przekonanie, że właściwie kobiety nie podejmują tak tak, że coś ułamek przemocy seksualnej właśnie pochodzi ze strony kobiet tymczasem okazuje się, że badania powstały to tak naprawdę tych badań tych tych starych danych statystycznych mamy coraz więcej wiemy, że wcale niekoniecznie promil wszystkich sytuacji przemocowych, że kobiety mogą być sprawcami przemocy wobec innych kobiet i wobec mężczyzn, ale również wobec dzieci to jest przeciekały wątek po tanie widoczne właśnie była była skryta pod tym przekonaniem, że to jest niemożliwe niemożliwe dlatego, bo przecież to, gdy ten argument prawny call, ale przecież to jest kobieta prawda i to i to jak ją wyłącza z jakiegoś jakich kategorii kategorii autonomii praw w obszarze seksualności także wolność seksualna ma bardzo różne oczywiście wymiary dyskusja na temat samej wolności seksualnej pewnie zajęłaby nam kolejną audycję w różnych aspektach również tych aspektach jak to jest przekraczać granicę, ale również je stawiać, ale spróbujmy przejść do kolejnego punktu natomiast państwa zachęcam do telefonowania 224444044 lub pisania maili na adres seks małpa to kropkę FR, a my tymczasem bierzemy na tapet drugie drugie prawo drugi punkt czy prawo do odrębności seksualnej integralności oraz bezpieczeństwa seksualnego ciała to jest rozwinięcie trochę pierwszego prawa, bo prawo pozwala człowiekowi podejmować niezależne decyzje dotyczące własnego życia seksualnego zgodne z własną moralnością etyką to nie jest także te prawa i odbierają one po prostu stwarzają Platformę do dyskusji właśnie o własnej moralności własnej etyce i mamy prawo do tego, dopóki nie naruszamy innych praw innych osób, kiedy nie przekraczamy właśnie tych granic, o których o, których mówimy, że nie narzucamy tego naszego myślenia innym osobom i uznajemy za jedyne obowiązujące jako to najprawdziwsza i też to prawo dotyczy też zadowolenia ze swojego ciała z tego, że ja jestem istotą seksualną ciało, z którego jestem zadowolona, bo zadowolone i któremu dostarcza przyjemność i nie mam z tego powodu poczucia winy mało tego w sprawie to przyjemność i z tego powodu również nie ma poczucia winy ja popatrzę dalej to prawo, bo to jest też takie wskazanie, które my mówimy oczywiście z perspektywy Europy to jest także większość tych praw nie wszystkie nie oczywiście 100%, ale jest ona zagwarantowane, ale mamy kraje, w których te prawa są absolutnie nie przestrzegane, bo mamy właśnie to wskazanie, że wolność torturowania okaleczenia jakichkolwiek przemoc no to rzeczywiście nie wszędzie jeszcze na świecie jest i myślę, że jeszcze sporo czasu upłynie, zanim my pewne kraje pewne też kultury, gdzie czynnikiem będą chciały będą interesowały się tym, żeby uwzględniać te podstawowe prawa istnieje wiele fundacji, które zajmują się ofiarami przemocy seksualnej z różnych krajów fajnie, że są fajnie, że działają, ale tutaj też tak sady trochę kij w mrowisko skoro poruszył ten wątek, że to jest też kontrowersyjne, że my tutaj narzucamy nasze normy nasze normy są lepsze niż inne normy to jest ta dyskusja, którą społeczeństwa Zachodu już prowadzą od no pewnie od 100 lat to to na pewno to jest dyskusja o dyskusję, gdzie w tle jest właśnie te wszystkie wszystkie grzechy kolonialne prawda że, że my z racji przywileju mamy prawo ustawiać układać świat tylko to jest też właśnie moim zdaniem podkreślenie w tych prawach tego elementu samostanowienia tak co oczywiście jest jest jest mama mąż może się wydawać jakieś takie nasze prawda w sensie w sensie naszej kultury w jakim też uznajemy za jednak, że jest jednak coś co daje to Platforma dyskusji daje daje możliwość możliwość wyboru, że jednak je ja mam mam świadomość jako istota ludzka mam prawo do tego, żeby nie być, żeby nie stosowano wobec mnie tortur czy przemocy seksualnej czy jakiekolwiek innej oczywiście niektórzy to to prawo, gdzie łamią go nie respektują, ale z drugiej strony za ta deklaracja podkreśla, że mam prawo do swojej odrębności seksualnej mam prawo za dowód do zadowolenia ze swojego ciała i wyklucza przemoc prawo trzecie prawo do do prywatności właśnie z jest jest granica bardzo wyraźnie podkreślona obejmuje możliwość podejmowania indywidualnych decyzji zachowań w sferze intymnej w stopniu, jaki nienaruszone są prawa osób to fajna właśnie w tej deklaracji Otóż za każdym razem jak państwo będą słuchali z nami tych punktów to, że podkreślana jest to jest pokazywane są te brzeżny kryteria, dopóki nie narusza prawa innych osób myślę, że to jest bardzo istotne ponad prawo czwarte które, które też kurczę my dalej wokół tego prawa dyskutujemy, a wydaje się to oczywiste odwołuje się od wolności od wszelkiej dyskryminacji, czyli prawo do równości seksualnych mają prawo równości seksualnej i tutaj dyskryminacja, jeżeli chodzi o płeć mówimy o tym też dużo mówimy też orientacji seksualnej wartościowaniu tej orientacji i jakby wszystko co właśnie wykracza poza poza tą kategorię, a my też wieku, a właśnie to ciekawe popatrz jak jak to też powoduje to chyba nawet ostatnio przynosi jednej z ostatnich audycji wypłynęło, gdy podczas dyskusji ze słuchaczami podczas dyskusji z państwem, że gdzieś mamy bardzo wiele takiego takiego tabu, jeżeli chodzi o seks w różnych grupach wiekowych także wiek to jest kategoria w seksie to znaczy w tym kontekście, że on przypisany jest określonym określonego mu etapowi etapowi w życiu, a później on się w jaki sposób ani wyparować skończyć się już nie przystoi to wokół tego to jest to dyskusja moim zdaniem nadal trwa, że gdzieś mam to pokłosie takiego przekonania, jednakże seks służy do reprodukcji, że w momencie, w którym kończy się okres produkcyjny to właściwie ustaje również seks tak i poparcie, kto jak to oczywiście prawo wpasowuje się w dyskusję o dyskryminacji ze względu na płeć na płeć też prawda, że tutaj to, że mężczyzna w związku z tym, że ma możliwość przez do końca życia to to tutaj do końca życia w czasie zapłodnić, ale uważamy, że taka kobieta to jest pewien okres, kiedy tak jak patrząc z perspektywy tych stereotypów już nie powinna tutaj jest też mowa oraz rasie klasie społecznej Religi, ale też niepełnosprawności fizycznej emocjonalnej jest to jest moim zdaniem bardzo ciekawy temat, bo seksualność osób z niepełnosprawnościami jest dyskutowana, ale w takim kontekście właśnie często wykluczając, że to jest jakaś niepełna ta seksualna nie mieliśmy kilka takich telefonu, który dokładnie pokazywały ten tego typu przekonanie, które społecznie funkcjonuje, że czasami musimy powiedzieć głośno, że osoby z różnymi niepełnosprawnościami są aktywne seksualnie tak, że to jest, że to jest dla wielu osób zaskakujące tak, a także zdaniem myślę, że poświęcimy temu osobno audycje, bo zdecydowanie temat no jest niezwykle istotne też warto na ten temat porozmawiać mam nadzieję, że państwo przyłączą się do tej dyskusji mam nadzieję, że również dzisiaj państwu gdzieś uczestniczą z nami w tej dyskusji można do nas zadzwonić pod nr 224444044 i zabrać głos na antenie można również napisać maila na adres seks małpa to Krupka FM kolejne prawo to prawo do przyjemności seksualnej ich na tu jest to jest bomba, bo tu jest wpisanie pisane w tym prawie przyjemność seksualna, włączając w to zachowania auto erotyczne no nie mówi samo gwałt to jest się też liczy no właśnie to moje ulubione słowo przepraszam państwa tak sami państwo i Satya to są te staropolskie tak też tak ładniejsze niż ten samochód, ale jeżeli popatrzymy na na no właśnie to prawo Ano pokazuje, że zachowania automatyczne są nie gorsze nie lepsze są równoprawnym zachowaniem seksualnym jeszcze są źródłem fizycznego psychologicznego intelektualnego duchowego dobrostanu no nie wiem i w jaki sposób obronił tutaj fakt, że masturbacja czy zachowania autor auto erotyczne mogą być źródłem intelektualnego duchowego dobrostanu to tutaj tutaj wokół tego prawa to naprawdę była właśnie tego wskazania była burzliwa burzliwa dyskusja, ale ważniejsze jest moim zdaniem ten element przyjemności seksualnej dlatego napisali, włączając się, że patrzymy na to generalnie, jeżeli popatrzymy na zachowanie seksualne i prawo do przyjemności seksualnej popatrz mamy w zeszłym roku w Meksyku na zjeździe światowego Towarzystwa Seksuologicznego pojawi się deklaracja przyjemności seksualnej, gdzie właśnie ten element przyjemności to jeszcze nie jest deklaracja która, która została przyjęta przez światową organizację zdrowia, więc Rangun deklaracja jest jeszcze trochę troszeczkę niżej ale, ale ona podkreśla ten element przyjemności, dlaczego zwrócono na ten na ten wątek uwagę po dalej to prawo do przyjemności seksualnej jest prawem, które no jakoś jest nie wiem jakoś tak jest nie omijane należy ono tak, ale jest przecież często ta przyjemność wiąże się z jakimś poczuciem winy dyskomfortem, że gdzieś staramy się np. ukrywać z masturbacją czystym, że to jest coś co przyjemne albo wiele osób np. no wstydzi się o tym mówić wstydzi się przyznać nawet w gabinecie lekarskim czy psychologicznym albo gdzieś pytanie jak czasami zadaje pytanie właśnie różnego rodzaju aktywność auto erotyczne to dziś dla wielu osób jest to pytanie, które bardzo silnie ingeruje w sferę intymną oczywiście tyle ile nie ingerują w inne nie ingerują prawda, że jeżeli chodzi o aktywność seksualną okazuje się, że jak najbardziej jest jest dużo spokojnego spokojnego spokojnego wywiadu właśnie wokół bardzo różnorodną Arek seksualnych oczyszczającej dyskusji specjalistycznej i nagle pojawia się poczucie skrępowania tak jak mówisz przechowania autor etycznych i mówieniu o masturbacji, jakby to była jakaś nie wiem wstydliwe zdradliwa maź wadliwa niedojrzała aktywność aktywność seksualna, a rozpoznanie tej aktywności w takim wymiarze na wszelkie fantazje się pojawiają co dominuje jak wygląda ta sytuacja opisanie tej masturbacji wszyscy kluczem rozwiązania problemu, który przychodzi przychodzi pacjent przykład może się może się w tym wyrażać jakaś potrzeba głęboko ukryta albo jakaś rodzaj stymulacji albo rozwój seksualności nauczenie się tego własnego ciała tego co sprawia przyjemność co nie sprawia przyjemności albo też w jaki sposób to ciało pobudzić do tego, żeby ono gdzieś tam żyło podczas aktu seksualnego co bardzo wcześnie montowane jest wokół tego zachowania poczucie winy to prawda jest także to jest zachowanie, które podlega jako pierwsze każe nierób tego nierób tego tak no przecież pan, jeżeli popatrzymy ja tutaj nie czuje się specjalistą, ale na uznanej jako grzech no no ja też nie czuje się specjalistą tutaj specjalistką nawet natomiast rzeczywiście takie przekonanie o tym, że jest to właśnie niewłaściwe zachowanie nawet pojawiło się tutaj na antenie u nas słuchać zadzwonił mówiąc o tym, że gdzieś nawet masturbacja wzajemna w związku małżeńskim gdzieś zdaniem słuchacza naszego pozostawała w konflikcie z przekonaniami religijnymi religia tutaj tej absurdalnej kupować tych przekonań religijnych przecież, ucząc się co jego rozpoznania za jakiekolwiek zachowań seksualnych pod kątem właśnie grzeczność albo albo dni braku tego grzechu to jest jednak montowanie poczucia winy zrzuca winę taki to jest to bardzo wcześnie osoba dostaje prawda taką informację, jeżeli chodzi o ten typ zachowania, dlaczego o tym mówię, bo ja mam pacjentów, którzy wokół tego narosło wiele problemów wokół tego przekonania to jest także to nie jest jakieś przekonanie ono odbudowuje, jakby to tak jak mówi to poczucie winy wokół seksualności i my potem np. przy różnego typu nerwicach seksualnych to słychać to słychać też od kiedy się pojawił, a zwłaszcza myśli, mówiąc że obcy to słuchać przy nerwicach seksualne czy myślę, że ja wiem, o co chodzi, ale dla państwa wiedziałam i mówię o tym poczuciu winy lęku trend trenowania się wokół tego to jest karcenia się za zachowaniem na potrzeby seksu z potrzeby seksualne takich realizacji tej potrzeby przedwcześnie dostaję informację bez innej informacji, że to jest, że to jest ten przekaz, który pojawia się powinien bardzo wcześniej on pokazuje tylko 1100 proc ten jeden z porozumienia z perspektywy normy religijnej jak zupełnie, uwzględniając zapominając, że są inne normy inaczej to dyskutowany w perspektywie normy medycznej społeczne mlecznej dokładnie, bo właśnie o rozwojowe chodzi o to, że dziecko dziecko gdzież powinno nabyć takie umiejętności w jaki sposób poznawać swoje ciało w jaki sposób być może rozładowywać napięcie czy poznawać jakież to te przyjemności, które płyną ze stymulacji ciała taki sposób, żeby to nie przekraczało normy np. społecznej albo albo granic innych osób prawda czy gdzieś o tej prywatności intymności takim spokoju, że gmina generalnie to nie jest także, że tutaj możemy, że to zachęcamy państwa do tego żeby, żeby dziecku nie stawia żadnych granic wręcz przeciwnie należy uczyć dzieci w jaki sposób realizować w bezpiecznie te potrzeby eksponować swoje ciało może tak będzie lepiej to to w latach to lepiej to ująć, że w, jaki sposób realizować tę potrzebę ciekawości również swojego ciała w zgodzie z normami społecznymi dokładnie, bo to nie jest to nie jest też, jakby wezwanie do do przekraczania tych norm tylko to jest taki Namysł nad tym co się dzieje no właśnie to co powiedziała, że tego nie robi nasz publicznie zda Rze, że nie nie wymusza się to prawie takie rzeczy rozmawialiśmy ostatnio o agresji seksualnej popatrz jak jak właśnie brak tej wiedzy nawet brak rozpoznania tego, że dane zachowanie agresywne jest tutaj mówię o tym zaleceniach świata organizacji zdrowia, jeżeli chodzi edukację seksualną dotyczącą odróżniać przemocą zalotów, jeżeli chodzi o młode osoby ale, toteż ważne prawda zobaczyliby taka prosta rzecz, a znowu wymaga niemalże rezolucji tak okazania i właśnie pomniejsza chodziło ta znaczy, jeżeli popatrzymy na to jak na tę właśnie kucharskie zalecenia dotyczące edukacji seksualnej to tam takie punkty, które moim zdaniem nie wie, dlaczego są pomijane w edukacji seksualnej to ciężkie obrażenia, że to głównie dyskusja antykoncepcją rodzaj aktywności seksualnej tam jest kim tak bardzo ważny element, żeby właśnie osoby młode uczyć co jest przemocą co przemocą nie jest właśnie w tym zdaniu odróżnia przemoc od zalotów także to zjazdy samych, a jednak Zobacz, że i dziewczynki to często słyszę Końskie zaloty reaguje pociągnął za kucyk to znaczy, że pewnie mu się podoba, jeżeli zepchnął do toalety to znaczy, że w ogóle to jest jego po prostu jako gwaranta raczej jego, czyli ona być wdzięczna też za to, bo to jest jakiś taki rodzaj kazanie do jakiej sprawie przychylności tra w ten sposób to nie to jest przemoc to jednak musimy też nazywać nie możemy tak ubierać formę właśnie uwodzenia rapować przyszliśmy oczywiście wrócimy do do tych praw, ale mamy to prawo dziesiąty prawo do wyczerpującej edukacji seksualnej w tej deklaracji praw sekrety wskazane moim zdaniem kluczowe to oczywiście stosować skupiamy się na dzieciach młodzieży jako edukacji seksualnej to jest wpisane, że i proces edukacji seksualnej procesem trwającym całe morze dla rodzin przez całe życie i włączone w nią powinny być wszystkie instytucje społeczne, bo na każdym etapie wiedza może być potrzebna dokładnie 224444044 nasz adres mailowy seks małpa to Krupka FM rozmawiamy dzisiaj o prawach seksualnych o normach seksualnych o tym co możemy w seksie a czego nie powinniśmy jak stawiać granice, kiedy też możemy swobodnie realizować swoją seksualność mamy telefon zadzwoniła do nas pani Róża z Warszawy dobry wieczór pani Róża to wieczór ja chciałem odnieśli nie wiem, jaki jest temat audycji, ale przed chwilą słyszałam fragment masturbacji przypomniało mi się to bardzo przykrego z 1 strony oczywiście to co państwo powiedzieliście o tym, że to jest związane ze wstydem, że tak się przedstawia masturbację nie mówią o tym jak to jest istotnie, żeby się nauczyć swojego ciała jak jest to tym istotne w życiu seksualnym drugą osobą i właśnie mam bardzo blisko osoby niesamowicie religijną no jest ode mnie starszy 30 letnią osobą, która w ogóle boi się seksu wiadomo, że kościół mówi, że niewolno szybko cała historia nie to jest bardzo bardzo smutna historia jak kiedyś powiedziałam masturbacji jej w ogóle do głowy nie przyszło że, że można i ona potem też innych słów używała ona też ogromnie pisała o tym używa innych słów, dlatego że nawet bała się słowem masturbacja jak wydają się, że pewnie boi się słowa seks w ogóle, bo opowiadać o ciele, ale ta pani, jakie były słowa myśmy, ale jest polsko-litewskich z okien miałyśmy, ale jak potem pisała do mnie nieraz, że Ano właśnie miała ten incydent trzeba to coś coś jakieś takie słowo, które dokładnie pamiętam zawsze pisała potem, że wstyd i to strasznie strasznie przykre prawda zupełnie naturalnego coś co, o czym powinno się normalnie rozmawiać, a tymczasem były używane ze wstydem na nawet ze strachem powiedzenia słowa masturbacja aktu z 1 strony chciał wiedzieć z drugiej też sobie pomyślałam, że nie tylko to jest kwestia wstydu i kościoła jakichkolwiek innych ludzi to domyślam się, że inne nie będą brane jest ale, toteż jest naszej kultury, w której często przedstawia się osoby studiujące jako jakiś obrzydliwych sfrustrowanych ludzi, którzy oglądają bardzo wulgarne agresywne agresywną pornografię wydają się często się tutaj pojawia w kinie i też te pokutuje ta kultura, w której od dziecka uczy się nas, że powinno się być drugą osobą w takim razie seks ten, który zna się dzieckiem znalazły się jeszcze ale gdy będzie związana z drugą osobą zawsze spada, więc osoba, która się masturbuje znaczy, że nie mniej jest sfrustrowana czy nazizm emocja prawda cały czas jest samotność zawsze powinno się być drugą osobą dlatego nasi chyba uciec od zawsze, ale absolutnie się z panią zgadzam w bardzo dziękuję pani zadzwoniła do nas, żeby się tym podzielić to jest niezwykle cenny głos i to zarówno właśnie tak ten pierwszy aspekt z tych doświadczeń, których pani mówiła to z tą swoją znajomą, ale również właśnie takiego takiego poglądu na na osoby, które się masturbują, które jest tak zupełnie od te różne od tego o czym my mówimy dzisiaj audycji prawda to jest coś takiego co Poznaj daje nam poznawanie swojego ciała daje nam przyjemności też jest brak poczucia winy z powodu przeżywania tej przyjemności prawda bardzo bardzo dziękujemy pani Róża zatem telefon, ale i to właśnie ja muszę odnieść tego wstydu to jest przeciekał emocja to jest jakby jakby zawstydzanie jest takim jest takim czy wtedy takim narzędziem w procesie uzyskiwania w ogóle władzy trenowania zawstydzania chować jak my czujemy co wolno, czego nie można zatem kontroli jest przede wszystkim takie bardzo subtelne zawstydzanie prawda jak jak to dyscyplinuje do określonych postaw i Zobacz, że często też nawet ich czasami też takiej własnej bezradności np. niektóre osoby jednak rodzice wobec dzieci, gdy zawstydzają je w związku np. takimi zachowaniami takimi zachowaniami seksualnymi oraz za zadanie z przemocą też może być sprawa Acta tymczasem tak naprawdę możemy zareagować inaczej też myślę, że my tutaj będziemy państwu proponować różnego rodzaju inne możliwe zachowania w kolejnych naszych audycjach 224444044 adres mailowy seks małpa to krótka FM my tymczasem przechodzimy do kolejnego prawa, bo dzisiaj rozmawiamy o prawach seksualnych głównie omawiamy deklarację praw seksualnych, która została zaakceptowana przez WHO jesteśmy naprawie szóstym prawo od świata organizacja zdrowia przypominamy to prawda dziękuję prawo do emocjonalnego wyrażenia seksualności tłumaczy jeszcze zbyt to jest bardzo ciekawe prawo, bo ono, jeżeli popatrzymy na to prawo to wyraża seksu wyrażania seksualności obejmuje więcej niż przyjemność erotyczną lub zachowanie seksualnie ludzie mają prawo do wyrażania swojej seksualności poprzez komunikację do tych w wyrażaniu uczuć miłość to jest przeciekała po powodzi znowu patrzymy trochę z perspektywy może takiego zachodnią centrę ręcznie ważne prawa są dość dość nie zawsze są łamane daj i tutaj to wydatek oczywiste, ale jeżeli popatrzymy właśnie do wyrażenia emocjonalnego to wcale to nie jest takie oczywiste innych kulturach, ale wrócę, ale wrócę tutaj do nas się lokalnie też jesteśmy jego zgłasza już wiesz, jaki przykład przypomniałem tutaj bardzo często dyskutowany w kontekście Homofobii to prawo, bo np. Kopacz trzymanie się za rękę pary jednopłciowe z wyznawania obnoszenie się jako jako jakiś sposób nie wiem pokazywanie tej seksualności jak para i jednoznacznie uznawane za coś niechcianego w przestrzeni po agresji na adresata prawa i promowania sobie promocję nie życzy sobie ktoś takich zachowań, a z drugiej strony wtedy para heteroseksualna trzyma się za rękę to zupełnie inaczej to jest postrzegane jak i tutaj to właśnie element właśnie wykluczania jest tutaj istotne mamy kolejny telefon zadzwonił do nas pan Antoni Warszawy dobry wieczór dobry wieczór państwu kłania się on ani Warszawy i chciałbym jeszcze można nawiązać o nas do poprzedniego telefonu poprzednio Słowaczka mówiła o ludziach religijność i ma próba natomiast, jeżeli można chciałbym troszeczkę rodzenia na temat ponieważ chciałem podać przykład człowieka zupełnie nie religijnego i że nawet ludzi niereligijnych masturbacja jest kimś takim Diazem problemem, ale tylko nie chciałbym zabrzmieć tutaj jako jakikolwiek natomiast zauważyłem u moich byłych partnerek okazało się, że partnerki z URE ma próbowały się o wiele lepiej znały swoje ciało i o wiele lepiej mogli zakomunikować pewne pewne rzeczy, które następują mówiąc językiem starodawnych, ale okazje niż te, które tego nigdy nie robiły, więc być może postawie rewolucyjną tezę że, że masturbacja jest zasadniczo w razie to jest może eksploracja własnego ciała wtedy partnerka lub partner raczej chciałbym powiedzieć partnerce może zakomunikować wtedy jest dobrze jest źle i co mówi prawda, a może zabrzmi strasznie głupio, bo nie chciałbym się chwalić natomiast mam pewną pewną jak próbę, jaką może nie grupę badawczą, ale wśród moich byłych partnerek okazało się, że właśnie te, które tego nie robiły nie potrafiły komunikować jak dobrze jak jest źle, a c właśnie które, które robiły okazało się, że lepiej znają swoje ciało i przede wszystkim ono podstawowa rzecz to nie jest nic złego, że to jest naturalne 1 i słuchacze słuchacze nie, słysząc w ogóle zresztą powiedzieć, że nie tylko ludzi religijnych występuje przed tą sprzed przez po prostu masturbacją, a ja uważam, że to jest w ogóle porządku ma jakiś jakąś koncepcję w takim układzie co jeszcze może być przyczyną takiego wstydu u kogo jeszcze może rozwijać taki wstyd, a Szanowna pani ja jestem humanistą i bardzo bardzo się obawiam się wypowiadać się tutaj ex cathedra, ponieważ są seksuolog natomiast myślę, że przede wszystkim wychowanie, a wychowanie, że od od od dziecka mówi, że nie dotyka tych sfer intymnych albo to jest itd. i to zaimponował wydaje mi się jako laikowi bardzo dużą rolę odgrywają rodzice, którzy o nim piją poziom stawki itd. ja wychowałem w katolickim domu, ale paradoksalnie nic nie było to temat tabu i nigdy nic rodzice właśnie mnie bili po rękach z nią bazuje eksploracja własnego ciała tylko na dobre wychodzi mówi to jako, o jaką partię jako partner wielu partnerek i oczywiście no nie można powiedzieć, że przeprowadzałem badania, bo natomiast pan doświadczenia rodzinne z małej i nie swojej małej całej perspektywy wydaje mi się, że od pewna otwartość w ogóle na własne ciało może nam wyjść tylko i wyłącznie na dobre i plus, jeżeli dodamy do tego umiejętność rozmawiania z partnerem lub partnerką własnej seksualności o toną wyjdzie tylko na dobre i mogę już by tak długo nie znika państwu taką się wydaje, że może wiele związków rozpadło właśnie po rozbiło się o nieumiejętność rozmawiania o własnej seksualności zakomunikowania drugiej osobie co jest dla mnie dobre to jest niedobre no myślę, że pan dużo racji w tym oczywiście co pan mówi to bardzo ważny głos naszej antenie myślę, że się zgadzamy pana pan obserwacjami, ale na intuicję mają też, jakby poparcie naukowych ma zmalała w badaniach to co pan powiedział auto stymulacja auto erotyzm to są takie elementy też samo Poznania i tutaj samo poznanie co pan opisał jest takim elementem też nazwania potrzeb świadomości świadomości jak miałem na myśli pan pan co profesjonalnie na stałe nie pytałem jak to nazwać tak właśnie o to chodziło tutaj to jest kluczowe i ta auto z tym relacja może być elementem Poznania i nawet jest wykorzystywana właśnie w liczby właśnie poszerzaniu świadomości własnych potrzeb seksualnych tutaj tutaj oczywiście tych możliwości bardzo bardzo wiele, ale ten element nie jest żaden sposób żaden sposób niewłaściwe czy czy czy jakiś wstydliwy taką to wstyd rozmawiamy dzisiaj zestaw, ale możliwe, a właśnie chce i przepraszam bardzo się jeszcze mogę tu dodać bardzo proszę proszę państwa właśnie jeżeli, jeżeli chodzi o strach już decyzja jak kiedyś czytałem w polityce taki bardzo fajny artykuł, że właśnie w trakcie ich wtedy córek np. możemy zaznać czasach dziecięcych mogą być źródłem najgorszych rzeczy jak rośnie, jeżeli ktoś tam słyszy, bo chciałem powiedzieć proszę się nie bać się nie wstydzić tylko, jeżeli ktoś jakiś problem proszę iść do specjalisty po prostu o to jest myślę bardzo błędna konkluzja z tego jakże nie no takiego bardzo ważnego dla nas telefonu dziękuję bardzo, pani dziękujemy pani boi się powiedzieć, że świetna audycja i w zaparte oby więcej takich audycji było Super dziękuję bardzo, dziękuję zapraszamy za tydzień dwudziesty trzecie, a my w międzyczasie przejdziemy do pozostałych nam jeszcze kilku praw prawo do swobodnych kontaktów seksualnych, która jest związana też kolejnym prawem do podejmowania wolnych odpowiedzialnych decyzji dotyczących posiadania potomstwa po to, ósme prawo to właśnie teraz jest takim języczkiem uwagi prawda w tym prawie mamy obejmuje możliwość podejmowania decyzji o posiadaniu po posiadaniu Lubnie posiadaniu potomstwa jego liczbie różnicy wieku między potomstwem oraz prawo do pełnego dostępu do środków regulacji podkreśla słowo pełnego pełnego ta tak wy tutaj ja ją i taką obserwację, że u nas głównie nie jest wykluczenie nawet na poziomie wiedzy jest wykluczenie na poziomie ekonomicznym na poziomie ekonomicznym rzeczywiście antykoncepcja potrafi przekraczać możliwościach i budżetowe wielu osób kobiet mężczyzn oczywiście pewnym problemem jest przerzucenie odpowiedzialności na kobiety za odpowiedzialność za antykoncepcję to raczej po ich stronie leży zorganizowanie antykoncepcji mówiliśmy o tym ostatnie audycji zachęcam osoby, które nie słuchał ostatniej audycji mamy nasze audycje można słuchać w formie podcastów na stronie Radia TOK FM w zakładce podcasty mamy też tam podcasty, które są tworzone ekstra tak Itaki Itaka spotka się spotkałyśmy się wskażą taką platformą on van dla wszystkich, a to dla wszystkich tak to jest to są dodatkowe tematy, które często są zainicjowany przez państwa oraz szaleli z państwa maili z państwa wypowiedzi te podcasty są są są tymi pod wypowiedziami są inspirowane stanowi odpowiedź na pytania prawo dziewiąte prawo do informacji seksualnej opartej na badaniach naukowych ważne prawo popatrz to jest nie dyskutujemy czy dana metoda jest lepsza gorsza nawet w sensie moralnym na przygotowujemy się nie do wskaźnika Perla, jeżeli chodzi o metody antykoncepcyjne czy mamy wiedzę prawda my reprezentujemy wiedzę w tym kontekście nie chcemy, żeby dominowały inny rodzaj dyskusji, czyli nie intuicję jakieś wyobrażenia tylko jednak po posługujemy się wadami rzetelnymi badaniami na ogromny prawda o tym będziemy jeszcze rozmawiać nie raz na antenie podobnie jak edukacji seksualnej czy oprawie do seksualnej opieki zdrowotnej trochę ten temat mówiliśmy, ale również o opiece seksu logicznej w Polsce o możliwościach opieki seksu logicznej w Polsce jeszcze porozmawiamy kończymy dzisiejszy program natomiast Robert jeszcze coś chciałby państwo prawa chciałem zapowiedzieć, że ten temat przyszło tygodniowe już znany on miał być właśnie 2 tygodnie temu już, ale niestety niestety okoliczności wywróciły na nasz zamysł ramówkę będziemy rozmawiać o wielkości czy wielkość ma znaczenia zachęcamy do słuchania naszych podcastów na stronie Radia TOK FM można pisać maile przez cały tydzień adres sex małpa to kropkę FM program wydawała Karolina Kuczyńska realizował Maciej Kulczyński dziękujemy państwu i do usłyszenia za tydzień dobranoc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SEXAUDYCJA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA