REKLAMA

"Wierzę w cuda i mam nadzieję, że minister Czarnek zaprosi organizacje pozarządowe do współpracy"

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2020-11-10 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM poranku Radia TOK FM Alina Kozińska-Bałdyga prezes zarządu federacji inicjatyw oświatowych dzień dobry dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu już się właściwie zapytać po co komu inicjatywy oświatowe skoro i tak ministerstwo wie lepiej no nie przed nami wielki sukces w tej chwili w budżecie na 2020 pierwszy jest uwzględniona nasza petycja sprzed 1,5 roku, gdzie domagaliśmy się cha cha równoległego takiego samego traktowania uczniów szkół Rozwiń » niepublicznych i publicznych naliczaniu subwencji oświatowej nasze małe wiejskie szkoły te, które po zaczęły powstać 20 lat temu w proteście przeciwko polityce edukacyjnej ministra ówczesnego ministra no zostały skrzywdzone 1,5 roku temu myśmy napisali petycję na ten temat żeśmy, która uszka rozmawiali i w tej chwili w nowym budżecie w nowym projekcie budżetu, który został nam przesłany do konsultacji no widzimy, że to zostało już zmienionej te nasze małe wiejskie szkoły nie będą krzywdzone tak jak przez 1,5 roku siedziało chyba będą krzywdzone z innego pakietu krzywd dość powszechnie się tak mówi, że znacznie łatwiej sobie poradzić z problemami wynikającymi ze pandemii zdalnego nauczania i komputerów w dużych ośrodkach miejskich nieźle idzie w małych ośrodkach miejskich tam, gdzie samorząd jak się sprężą i ludzie się ludzie mają poczucie, że wszystko zależy od nich najgorzej jest tam, gdzie szkoły są rozproszone tam dzieci są też rozproszone po małych szkołach czy to jest słuszna wizja wydarzeń to znaczy na pewno w tej chwili tak, dlatego że nie zostały wprowadzone banki szkolne, które wystąpiliśmy petycją jeszcze w połowie sierpnia liczymy na to, że nowy minister zechce uwzględnić specyfikę środowiska wiejskiego tych szkół, które są musiała musimy bazować musi musi pani wyjaśnić pojęcie banki edukacyjnej, bo nie każdemu się kojarzy to pojęcie najlepiej odbiera następnie przejdzie tego jak przekonać ich pana ministra dobrze to już mówię tacie my używamy terminu banki szkolne chcemy wykorzystać najlepsze doświadczenia choćby fińskie, gdzie fińskie holenderskie wielu innych krajów, gdzie uczniowie inny sposób są uczeni to znaczy przede wszystkim metodą projektu i dla nas tutaj ta pandemia jest okazją do tego, żeby powiedzieć wróćmy do tego co było proponowane reformy z osiemdziesiątego dziewiątego roku nauczanie metodą projektu jako bardzo ważny element edukacji nauczanie blokowe zintegrowane można to zrobić zupełnie inny sposób właśnie w tej chwili z powodu epidemii covid da Otóż w tej chwili szkoły są zamknięte dzieci nie uczestniczą zajęcia taki, który się mogły spotykać my uważamy że, zwłaszcza w środowiskach miejskich właśnie te spotkania dzieci po pierwsze i tak się zazwyczaj odbywają, bo dzieci z 1 wsi gdzieś tam się czy na podwórkach czy wspólnie się bawią, bo trudno usiedzieć w domu także dzieci i tak się spotykają jest część nauczycieli, którzy mieszka w tych wsiach w związku z tym nic nie stoi na przeszkodzie, żeby np. w Świdnicy miejskiej, jeżeli taka została odnowiona wybudowana wyremontowana ze środków europejskich albo świetni albo jak Łódź i innym pomieszczeniu nawet salce katechetycznej czy obiekt Ochotniczej straży pożarnej, żeby tamte dzieci z tej wsi spotykały się z tym 1 czy 2 nauczycielami, którzy na nie ani tym wszystkim sanepid, gdzie w tym wszystkim 15 słów, które powiedzą, że okna są za wysoko albo oczka oczka wc są zbyt mało liczny jak na taką grupę akurat takich dzieci w tym wieku jak system poradzicie myślę, że przy teraz nie jest czas na biurokrację tylko czas na zdrowe myślenie jesteśmy w sytuacji zagrożenia jesteśmy w sytuacji nadzwyczajnej pandemii i po prostu trzeba zacząć myśleć o dobro dzieci bardzo źle jest jeśli uczniowie się nie spotykają z nauczycielem, zwłaszcza właśnie środowiskach wiejskich, gdzie rodzice nie są zazwyczaj przygotowani do tego co, gdzie są rodzice przygotowani do tego, żeby siedzieć ze swoimi dziećmi odrabia z nimi cały czas lekcję, żeby cały czas towarzyszy dzieciom tej edukacji szkolnej to wzrost, zwłaszcza trzeba pomyśleć o tych najmłodszych dzieciach także taki takie rozwiązanie jak my proponujemy to tworzy bańkę, którą bank szkolną, w której jest nauczyciel i grupka kilkanaścioro dzieci i te dzieci są organizowane wspierane przez tego nauczyciela trenera nauczyciela wychowawcę nauczyciela opiekuna natomiast inne lekcje inne zajęcia odbywają się poprzez internet takie dzieci spotykają się w związku z tym łatwiej dla nich zorganizować te komputery szkoła może wypożyczyć do takiej świetlicy czy można też winny sposób zorganizować to wieś sobie poradzi, jeżeli zostanie wydane przez ministerstwo edukacji nauki hasło organizujcie we wsiach bańki szkolne to proszę mi wierzyć, iż jest bardzo twórcza bardzo aktywna i tylko potrzebuje do pewnych wskazówek może prawa powiedzieć, że jak ogonem, że jako nauczyciel marzący o tym, żeby większość lekcji odbywała się poza szkołą, a nie w szkole to słucham tego z rosnącym zainteresowaniem 1 wszyscy słuchacze nie podzielają w takim stopniu rosnącym zainteresowaniem oczywiście chętnie bym tak przeszedł na w warunkach dużego miasta również na banki szkolenie uzupełniające przynajmniej sprawę szkolną, ale wyczuwa pani reformatorskiego ducha w nowym kierownictwie Ministerstwa Edukacji Narodowej powiem tak ja myślę, że sytuacja jest tak nadzwyczajna, że ta sytuacja zmusi czy zachęci czy spowoduje, że ministerstwo no teraz mamy nowego ministra będzie chciało bardziej wsłuchać się to co proponują organizacje pozarządowe samorządy my staramy się już od co najmniej 1,5 roku współpracować efektywnie samorządami to jest nasza działalność jest wynikiem zaproszenia przez korporacje samorządowe bodajże 11kwietnia 2019 roku do współpracy w programie Polska edukacja 2035 i jedno współpracujemy szczególnie z związkiem gmin wiejskich, ale np. ostatnio we wrześniu byłam zaproszona na drugi konwent marszałków województw i marszałkowie województw no bardzo byli zainteresowania zainteresowani bankami szkolnymi właśnie tymi dla tych szkół na wsi przede wszystkim, ale również miasta banki można bańki szkolne można robić również w szkołach miejskich, bo również szkoła w mieście dzieciom bardzo potrzebny jest kontakt z rówieśnikami bardzo potrzebne jest również spotkanie z tym wychowawcą miejmy świadomość, że w tej chwili największym problemem dzieci, ale również rodziców nauczycieli są kwestie emocjonalne nowa stworzyć po prostu bardzo chciałem to pan zapytać jak to wygląda perspektywa mniej ile mniejszych szkół też pani nam częściowo powiedziała, ale można powiedzieć, że przez całą Europę przetacza się to samo pytanie czy wypuszczać dzieci przynajmniej tych mniejszych klas podstawówek do szkół, bo jednak zarażają się one znacznie mniej wody osób starszych, a jakoś domu może funkcjonować w miarę normalnie, kiedy dzieci poszły do szkoły czy jednak nie tworzyć tych pandę mitycznych skupisk, gdyby była pani doradczy nią ministra edukacji narodowej, a wszystko się może zdarzyć w tym kraju toby pani doradzała otwierać szkoły czy czy nie otwierać ku po pierwsze, dać szkołom autonomię, żeby dyrektorzy sami podejmowali decyzje, kiedy szkoły zamykają, a konsultowali z sanepidem, kiedy mają szkoły otworzy, a to już wiem, że nie zostanie pani doradczyni ministra edukacji narodowej, bo przecież na ten pomysł mógł paść wiele tygodni temu jakoś nie wpłat ani on niego poprzednie, ponieważ nie chcą, aby tak było nie chcą panie panie redaktorze powiedział pan w naszym kraju wszystko się może wydać ja wierzę w cuda w związku z tym wierzę w to, że pan nowy pan minister zechce zaprosić no czy nas czy inne organizacje pozarządowe do współpracy, bo sytuacja jest wyjątkowa poza tym chciałem jeszcze przypomnieć 1 inicjatywę tym razem premiera Morawieckiego, który zaprosił organizacje pozarządowe różne w tym również federacji inicjatyw oświatowych do obrad okrągłego stołu nic się dalej działo myśmy tam brali udział, ale nie doszliśmy do żadnych wniosków myśmy później wystąpili do pana premiera z propozycją zwołania okrągłego stołu bardziej w kontekście edukacji wiejskiej, bo to znaczy my się znamy to jest edukacja na wsi tutaj chciałam jeśli można jeszcze do tych baniek szkolnych dodać coś takiego jak takim nie jestem roznoszenia się tego covida wg przewodniczącego związku gmin wiejskich jest autobus szkolny proszę sobie wyobrazić, że do dzieci wsiadają do takiego autobusu czy siadały przed zamknięciem szkół i czasem godzinę spędzały w tym autobusie, zbierając dzieci z innych wsi także autobus szkolny to inkubator covid da natomiast te banki szkolne to właśnie przerwanie tego łańcucha z kolei dobre jest pani już pani nakłoniła, ale proszę teraz powiedzieć już tak mamy Minutka Agcy chciałby mieć się dowiedzieć czy minister edukacji narodowej pani zdaniem dobrze na ile to jest możliwe zarządza pandemiczny kryzysem szkołach myślę, że jeszcze nie zarządza, że teraz trwa przekazywanie władzy poprzedniego ministra nowemu myślę, że się no my niestety przy takich zmianach w różne tak zmiany następują również wśród urzędników także ja jestem optymistycznie nastawiona i mogę powiedzieć my zawsze uważaliśmy, że obszar edukacji to jest miejsce, gdzie się powinno łączyć ponad podziałami wszelkimi partyjnymi, ale do tego, żeby tak było potrzebna jest nam Obywatelska polityka mieszka Obywatelska polityka oświatowa, którą oddał samorządy organizacje pozarządowe proponujemy panu ministrowi no i dużo dużo modlitwy i to nie wiadomo dlaczego akurat tym razem bardzo skutecznej musi już kończyć niestety kiedy przeszliśmy tak ciekawego wątku Alina Kozińska-Bałdyga prezes zarządu federacji inicjatyw oświatowych dziękuję pani Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - JAN WRÓBEL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA