REKLAMA

Odszedł wybitny artysta-erudyta - pożegnanie Stanisława Fijałkowskiego

Andymateria
Data emisji:
2020-11-12 14:40
Audycja:
Czas trwania:
14:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria po studiach zajął się nauczaniem i doskonaleniem graficznego malarskiego warsztatu oraz lekturami, które uczyniły go największym erudytą wśród współcześnie tworzących artystów świata z równym zainteresowaniem czyta filozofów średniowieczne traktaty o sztuce zgłębiał teorię i symbolikę barw oraz pisma teologiczne daleko wschodnie religie i psychoanalizy reperkusje wielu z nich znalazły się później w jego obrazach stosował się do starych malarskich Rozwiń » receptur eksperymentował z symboliką barw oraz ich harmonią sprawdzał wszystkie kolejne teorie koloru wprowadzał do swych kompozycji masońską symbolikę oraz jej zasady złotego podziału, ale umieszczą w nich także kapitalistycznej liczby i znaki bardzo jestem ciekawa czy pani rozpozna własny tekst upewniał się, bo nie ukrywam, że bardzo mi ten tekst pomógł w zagajnik dzisiejszej audycji tekst dodam tylko na marginesie jest w książce Andy Rottenberg zbliżenia szkice opolskich artystach wydawnictwo Arkady tak się składa, że ten tekst akurat o Stanisławie Fijałkowski otwiera książkę był najstarszym artystów, o których pisała jeszcze wówczas żył, kiedy robiłem był w bardzo dobrej formie, a ponieważ książka jest ułożone wg chronologicznie wg dat urodzenia artystów to on się znalazł na pierwszym miejscu w zeszłym tygodniu odszedł Stanisław Fijałkowski dzisiejsza, gdy materia, czyli program o sztuce w radiu TOK FM będzie poświęcony jego postać jego pamięci już kiedyś mówiłyśmy opowiadało się państwu Stanisławie Jankowskim to było przy okazji takiej niewielkiej powiedz liczebnie, ale bardzo pięknej wystawie Stanisława Fijałkowskiego w Berlinie tak to o właściwie ten tekst, który tutaj pani cytowała jest fragmentem eseju, który napisałem stan tej okazji z okazji tamtej wystawy no ale tam właśnie prace nad tym tekstem pozwoliła mi wynik najgłębiej dość tajemniczy świat obrazów Stanisława Fijałkowskiego, ponieważ z nich samych żadna z tych rzeczy nie wynika należało przeczytać jego wypowiedzi i wywiady, których udzielał wielu rozmaitym rozmówcom, żeby zrozumieć te znaki bardzo śladowe znak, który się w jego obrazach pojawiają w zależności od tego czym się w danym okresie fascynował, bo to potem, kiedy się wstecz patrzy na cały dorobek artysty to widać czym się w danej chwili zajmował, jaką książkę czytała trzeba było dodać do tego, że Wiesław Fijałkowski przez tłumaczył na Polski 2 bardzo ważne rozprawy twórców europejskiej awangardy przetłumaczył książkę Malewicza i Kandinskiego nawet postulowała byśmy zmienili sposób zapisu nazwiska Kamińskiego na taki bardzo pożądane, czyli przed i greki, więc może czuł wielkim wybitnym znawcą twórczości i teorii tego malarza nie dotyka co prawda nie wiem, dlaczego to umknęło przy tej znajomości rzeczy zaangażowanie tam gdyńskiego te Zofia i zresztą Malewicza Zofię też, ale to był kiedyś tłumaczył to był czas, kiedy okoliczności jeszcze tak nie ujawniano, ponieważ obowiązywał porządek, jakby powiedzieć wyznaczony przez nowoczesność, z którym po Zofia mieszka w parze, a przetłumaczył to w końcu lat pięćdziesiątych na przełomie lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych Kamińskiego pkt Linea płaszczyzna, a później o duchowości w sztuce Malewicza świat bezprzedmiotowy tak to była jedna z jego rozprawę Malewicz sporo publikował też zmieniał poglądy na sztukę co pewien czas publikował innym manifest podobnie jak londyński natomiast nowy przebieranie się przez ten tekst z całą pewnością wzbogacały myślenie Fijałkowskiego o tym czym jest czy też powinna być malarstwo dwudziestym wieku jednak sam bardzo to jest ciekawe sam zeznał, że najwięcej zawdzięcza nowojorskiemu, w którym był blisko przez 12 lat w okresie, który kształtował się jego ważne Nowosielski był od niego młodszy, ale nie miał straconych 6 lat, które Fijałkowski stracił z powodu wojny i powojennych bułeczek wobec tego pewnym sensie był młodszy jeśli chodzi o 1 malarską, ponieważ był katolikiem nie rozumiał ikony oto ciekawe, że o Nowosielskim mówił, że jest jedynym bliskim mu artystą teraz zastanawiam czy bliskim artystycznie bliskim człowiekiem jako jako zagadką, jakby powiedziałby wtedy, że bliskim mu człowiekiem, jeżeli powiedział artystą to znaczy, że ważne było dla niego idea zawarta w obrazach Nowosielskiego, który on po pierwsze nie bardzo chciał, a po drugie nie bardzo potrafił przenosić swoje malarstwo, bo nie zamierza oczywiście naśladować sposobu malowania Nowosielskiego, ale idea tworzenia wewnętrznego obrazu w obrazie co jest ideą wzięte z ikony była bliska przypomina teraz nasz nie tak dawny program o Nowosielskim i teraz Wiciu i o tym dlaczego współczesne malarstwo nie podejmuje tematów powiedzmy religijnych czy też zbliża się do nich jak za przeproszeniem pies do Jeża i tutaj bardzo by nam Fijałkowski posłował z następującym zdaniem sztukę jest również swoistym uprawianie metafizyki szczególną formą filozofowania w dzisiejszym świecie, który zagubił wrażliwość religijną o wyczulenie na świat duchowy czy poczucie metafizyczne jak mawiał Witkacy sztuka dostarcza niektórych przeżyć jakich dawniej dostarczała religia nocą mogę dodać do tego ja nie chciałam powiedzieć, że Fijałkowski był daleki od właśnie szukania tych wartości dodanych metafizycznych tylko mierz się bezpośrednio za tym co głosił Nowosielski, dlatego że Nowosielski jednak długo jako katolikiem i mistycyzm no umownie mówiąc kościoła wschodniego był właściwie nie przekładany na malarstwo związane z religią katolicką, które się czasem stało niebywale rozbudowane narracyjne i koniec nie ma racji wewnątrz obraz ona występuje na bordiurze i jest tym co rozróżnienie 2 światów wewnątrz to jest świat boski na zewnątrz to jest MON gen, czyli świat ziemski w porządku świata ziemskiego można opowiadać historie porządku świata polskiego nie tym się różni ikonę Easter i warto też ciekawe, bo Fijałkowski napraw jest abstrakcyjne obrazy przełożył ten sposób malowanych oczywiście nie wg bywał tego w ciągu swoich obrazach, bo ich nie malował na deser natomiast zaznaczał te 2, a obrazy te 2 płaszczyzny obrazu i malowaną ramką większość tego większość jego płócien ma rankę, którą on w wąwozie łódką, bo tam nie zamierzał malować tych przygód życia świętych tylko umownie zaznaczał TC 2 warstwy czy dotyczy to, że jednak, że obraz jest, jeżeli się tę ramkę tworzy oknem jest oknem do spraw poza ziemskich, ale potencjalnym odbiorcom malarstwa Stanisława Fijałkowskiego należy jeszcze informacja, że niekoniecznie trzeba być tak intelektualnie przygotowanym do obcowania z jego sztuką jak twórca, gdy tę sztukę wytwarzał i światu oferował, bo są to obraz jednak w formie prosty one są przede wszystkim bardzo piękne nie bójmy się tego słowa za świetnie namalowane mają niebywale wysmakowaną kolorystykę te rzeczy, które się na nich czasami dzieją są właściwie czy też dla mnie przynajmniej są takim źródłem Namysł nad wydarzeniem, ale pojawia się na takim niebiesko zielono kabiny bardzo jasnym tle w narożniku trochę czerwień i też jest bardzo poważne wydarzenie, które się dzieje w tym obrazie, więc estetycznie zaspokajają również nie tylko potrzeby moje, ale sądzę, że też bardzo wielu znawców ale o ile nie wiadomo Stanisław Fijałkowski cieszą się ogromnym powodzeniem również na rynku sztuki bardzo dużą malował i długą do końca prawie pracował, jeżeli zrobił też takie Rim męki w postaci odbitych wydruków komputerowych, które podpisywał czy sygnował, które właściwie był taką sposobem na rozpowszechnienie jego twórczości wśród osób, które nie jesteś na prawdę na porządne obrazy, więc bardzo się też zajmował techniką robił filmy kręcił je do końca używał komputera naprawdę ciekawy tych wynalazków jak nikt chyba jego pokolenie czy w jak kto osiągnął taki wiek był ciekawy życia i sposobów w jaki sztuka funkcjonuje Stanisław Fijałkowski w zeszłym tygodniu odszedł ten wybitny artysta to w wieku 98 lat no właśnie i ich do bardzo niedawno z tego co wiadomo był w znakomitej formie jeszcze tylko dodam, że wszystkie cytaty którymi się posiłkował dzisiaj podczas rozmowy pochodzą z książki szkice o artystach zbliżenia książki Andy Rottenberg, która właśnie się okazała mi brakowało bardzo takie książki pan Jan, a więc cieszę się bo, bo czujesz się bowiem wielu ciekawych rzeczy no bardzo miło słyszeć pani Anna nie są teksty nowe one były publikowane już w rozmaitych no powiedziałbym rozproszonych po publikacjach ja po prostu zebrałem pięknie wydane z ilustracjami co pozwolę sobie dorzucić na koniec jeszcze, ponieważ lockdown kolejny nas dopadł lub dom kultury z delikatnie rzecz ujmując przykrymi skutkami dla ludzi kultury mamy dla państwa zaproszenie do wrocławskiego OP Enheim mu miejsce, które wspominały już parę razy, w którym dzieją się różne ciekawe rzeczy tym razem też trochę pamięci pamięci będzie rozmowa sztucer Stein w Polsce debata warsztaty 14listopada pan Sejmie proszę zajrzeć na stronę, a ściany Pechstein jest problemem dla Polski tu się ten zwyczaj nie upowszechnił te są niewielkie kwadratowe płytki, na których są wyryte nazwiska daty życia ofiar nazizmu ja celowo mówię ofiar nazizmu, dlatego że na terenie Niemiec tymi kostkami upamiętnieni są nie tylko Żydzi, którzy byli oczywistym w swojej masie oczywistymi ofiarami Jerzy może mówić coś na temat oczywistości tego dzisiaj wiemy o tym natomiast również upamiętnione są rodzimy niemieckie ofiary nazizmu m.in. taka kostka jest poświęcona osobie Jan sza Federer mógł od wybitnego wielkiego malarza niemieckiego Gerharda Richtera państwu polecam historię tej ciotki tej Marianny, która została opowiedziana pod zmienionymi oczywiście nazwiskami i faktami niedawno zrobionym filmie Floriana Dan ner Marka pt. od razu bez autora to jest taka częściowo też film na motywach życia Gerharda Richtera, ale bardzo długa pierwsza początek ten tej narracji poświęconej historii właśnie Marianny SLD, która u, których zdiagnozowano schizofrenię najpierw przeprowadzono na niej zabieg sterylizacji, a następnie pod sam koniec wojny ją uśmiercono gazem w ramach programu te 4 i Niemcy upamiętniają również ofiary, które padły z rąk współgrać natomiast sprawa sprawa tego, że w Polsce Rakowski nie przyjęły będzie dyskutowana Oppenheim jestem bardzo ciekawa wielkich konkluzji dojdą dyskutanci którymi będą mona brał Mikołaj Grynberg oraz Anna Makówka Kwapisiewicz 16 w sobotę 14listopada debata online inne towarzyszące temu wydarzenia proszę zajrzeć na stronę być może znajdą państwo chwilę na Namysł nad tym, kto kogo, dlaczego chce upamiętniać my spotkamy się w Andymaterii następny czwartek 1440, a tymczasem rzeczy państwo przebłysków słońca na pochmurnym listopadowym niebie a gdy materia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA