REKLAMA

Anda Rottenberg o książce "Zbliżenia. Szkice o polskich artystach"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-11-12 19:00
Audycja:
Czas trwania:
21:54 min.
Udostępnij:

Gościem Kultury Osobistej jest Anda Rottenberg- historyczka i krytyczka sztuki. Rozmowa dotyczy książki pt: "Zbliżenia. Szkice o polskich artystach", ale rozmawiamy także o kolekcji poświęconej Witkacemu Stanisława Okołowicza (to jego pracownię podpalili narodowcy w trakcie swojego marszu) i o tym jak się ma obecnie kultura i jak reagują na teraźniejszość artyści. Rozwiń »

Anda Rottenberg: "Stefan Okołowicz jest największym prywatnym kolekcjonerem oryginalnych zdjęć Witkacego, tych odbitek Witkacego jest bardzo niewiele w świecie. Okołowicz je kolekcjonuje całe życie i te zasoby są skarbnicą polskiej kultury. Ten atak troglodytów, to nie są ludzie myślący, idący rykoszetem na wszystko jest przerażający dlatego, że on podcina kulturalne korzenie narodu. Naród, który nie ma kulturalnych korzeni jest wykorzeniony. Sztuka się sama realizuje w rewolucjach, dziś artyści uczestniczą w ruchach miejskich." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Anda Rottenberg krytyczka historyczka sztuki dzisiaj gościem kultury osobistej znana słuchaczom Radia TOK FM również jako współautorka z Anną Wacławik-Orpik audycji Andymateria witam serdecznie dobry wieczór każdemu z nich mają słyszeć spotykamy się dzisiaj właśnie na łączach sklepowych spotykamy się z okazji ukazania się nakładem wydawnictwa Arkady książki zbliżenia szkice o polskich artystach tu szkice blisko 50 Rozwiń » artystach, których Anda Rottenberg spotkała w swoim zawodowym życiu, ale jeśli pani pozwoli to zacznijmy od tego co tu i teraz się wydarza dużo rzeczy się dzieje niezbyt przyjemnych niestety wczoraj na ulice Warszawy wyszli narodowcy i przemocą i chuligaństwem świętowali 11 listopada doszło m.in. do incydentu mogącego mieć skutki dramatyczne skończyło się na szczęście nie tak groźnie jak mogło mianowicie chuligani wrzucili podczas marszu płonącą racę do jednego z mieszkań, które okazało się być pracownią artystyczną Stefana Okołowicza Witkacy loga jednego z założycieli Instytutu Witkacego w Warszawie w pomieszczeniu, do którego wpadła radca stanu fotografie Witkacego m.in. zdjęcie zatytułowane przerażenie wariata symboliczny prawda no właśnie to jest, jeżeli ocalały 9 STK Okołowicz jest największym prywatnym kolekcjonerem oryginalnych zdjęć Witkacego to byłaby niepowetowana strata dla polskiej kultury, ponieważ tych odbitek Witkacego robionych, że tak Bogiem przez samego twórcę jest bardzo niewiele świecie Okołowicz kolekcjonuje przez całe życie i właściwie jego zasoby są skarbnicą polskiej kultury ten atak no trudno Bytów musimy się tak między nami, że ten co ludzie myślący o idący właściwie takim rykoszetem na wszystko jest przerażający, dlatego że podcina kultury kulturalne korzenie narodu, a jeżeli naród, który nie ma kulturalnych korzeni jest zakorzeniony, czyli przestaje funkcjonować jako odrębna całość świeci no właśnie wtedy na to co wczoraj działo się w Warszawie też niestety tak jak pani mówi pokazuje to zdziczenie pewnych grup, które obserwujemy od pewnego czasu zdziczenie i działalność zupełnie bezkarna, że to też jakoś symbolicznie pokazuje, że w naszym kraju w ogóle także bezkarnie dokonuje się w różnych aspektach nie mówię tylko takich dosłownie fizycznych, jakie mieliśmy wczoraj, jakie obserwowaliśmy zamachu na kulturę właśnie zdziczenie i w każdym społeczeństwie, ale ono jest ograniczane przez instrumenty władzy czy instrumenty społecznego re śle społecznych regulacji w Polsce ten funkcjonuje też grupa wyraźnie faworyzowana przez czynniki rządowe, którym się wydaje zapewne, że będą mogą nimi manipulować i zakresie społeczeństwo też zwykle źle kończy, bo w pewnym momencie trudno zatrzymać ruch rozpanoszył onych tego rodzaju dróg mamy historyczne przykłady na to jest wiele o długu w Genewie czy członkowie rządu nie znają historii i nie wiedzą jak się to tego rodzaju wypuszczenie dżina z butelki kończy kultura obrywa za każdym razem w takich momentach czy to będą hunwejbini w Chinach czy to będą naziści w Niemczech czy to będą rewolucjoniści w Rosji zawsze się kończy tak samo czerwoni Khmerzy, którzy zniszczyli zabytki klasy zerowej należące do dziedzictwa światowego i celowo mówię o różnych miejscach świata, bo to to się też zbiera w takiej takie w takiej naszyjnik zbrodni przeciwko ludzkości czy kulturę taką siłę w sobie że, że może to w jaki sposób odeprzeć kultura jest coś czym się żyć historia ma, ale na bieżąco zawsze przegrywa siłą pani kiedyś moja nieżyjąca koleżanka zrobiła taką wystawę, na którą się nazywa Bakulin wynalezienie na temat rewolucji, przeciwko której wystawiono na mury miasta Drezna Madonna sykstyńska Rafaela to jest taka bardzo taki bardzo symboliczny gest bezradności mój kolega, który historyk sztuki, który został dramatopisarzem reżyserem Ingmar Villqist napisał książkę na ten temat o wojnie, której po 1 stronie są wytoczono armaty działa i broń, a drugi wychodzą twórcy, niosąc obrazy te są symboliczne wskazane oczywiście na klęskę gesty dlatego takie symboliczne, bo pokazują 2 równe sobie oręża 1, który jest dziedzictwem historii i kultury danego narodu, a drugi jest dowodem na barbarzyństwo ten kryzys, jakiego jesteśmy świadkami dziś niektórzy mówią wojna nie mówią rewolucja wciąż sztuka powinna jeśli w ogóle istnieje coś takiego jak powinność sztuki przeobrazić czy może to jest proces, który już pani również obserwuje duże musimy o tym co dzieje się na ulicach i ta sztuka również akcyjna, która powstaje na ulicach w tych ostatnich dniach pani jestem przeciwniczką ubierania sztuki jakieś nakazy powinność, bo wtedy ogranicza wolność, ale tak się składa, że bardzo często sztuka się sama realizuje el z rewolucyjnych w takiej czy inny sposób niektórzy malowali wolność będącą tak jak de la Croix, bo też bieżącą wiodącą lud na barykady, a inni uczestniczą w ruchach miejskich dzisiaj artyści uczestniczą w ruchach miejskich to jest okazało się, że dzisiaj ten forma sztuki i my możemy tylko my krytycy kuratorzy możemy tylko obserwować i cieszyć się, że artyści nie stał zboku, ale nie możemy niczego nakazać Ng Rottenberg krytyczka historyczka sztuki jest dzisiaj gościem kultury osobistej za chwilę proszę państwa tuż po informacjach przejdziemy oczywiście do zbliżeń, czyli książki, która zawiera szkice o polskich artystach autorstwa Andy Rottenberg teraz w radiu TOK FM ciasna informacja kultura osobista dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultura osobista jest Anda Rottenberg krytyczka historyczka sztuki będziemy rozmawiać z okazji ukazania się nakładem wydawnictwa Arkady książki autorstwa Andy Rottenberg zatytułowanej zbliżenia szkice o polskich artystach zarówno tych, którzy przeszli już do historii sztuki jako klasycy, jaki artysta bardzo bardzo współczesnych wybór nazwisk jak pisze pani we wstępie jest wynikiem przypadkowych splotów okoliczności, a jednak rodzi się pytanie, dlaczego ci ani inni jak już słowem to we wstępie wyjaśniać to są na ogół teksty związane z okolicznościami moje Pratt albo pisane na zamówienie artystów albo pisane na zamówienie galerii albo były to wybory związane z jakimi cyklami przy, których współpracowałam z rozmaitymi czasopismami albo są to wstęp do katalogów wystaw, które sam robiłem i dlatego mówię, że ten spryt przypadków o po pierwsze nie zawsze pisałem wstęp do katalogu wystawy artysty, którego wystawę robiła nie zawsze mogłem wybrać to tematy które, że znajdą znaczy inaczej mimo nie zawsze tak się składało, że artysta, którego ceniłem, a był bohaterem mojego tekstu takich jak pracował w znacznie większą liczbą artystów niż ci, o których pisała dlatego starszą ewidentne dziury w tym co nazywam mają drabinę aksjologiczną, ale też nie ma tam tekstów artystach, których ceny czy inaczej mówiąc cenie znacznie więcej artystów czy twórczość i znacznie większej liczby artystów niż w tym zbierze tekstów pisze pani również we wstępie, że czasem zdarzają się artyści wobec, których jest pani bezradna raczej wobec sztuki i że nie znajduje pani właściwe zdanie, żeby zdefiniować co jest tej sztuki istotą jest złapałam tego zdania i zaczęłam się zastanawiać czy zdradzi pani, kto panią taką bezradność wprowadził w ostatnim czasie w ostatnim czasie może tak nie jest ja już sobie radę przelewanie moich myśli na razie tak o tym na papier umownie mówiąc, ale był taki czas, kiedy ja się krytyką zajmowane sporadycznie, a przyjaźniłem się z artystami, których bardzo wysoko ceniłem i którzy albo nie chcieli pomóc i takim przykładem jest postać wybitnego twórcy Włodzimierza Borowskiego najbardziej krnąbrnego artysty w Polsce, o którym przez wiele lat przyjaźniłem, a drugim przykładem, który w, którym bardzo ubolewam blef był Andrzej Dłużniewski, którą też przyjaźniłem i którzy potrafił swojej twórczości mówić lepiej niż jakikolwiek inny krytyk mógłby ani powiedzieć w związku z tym, ponieważ on był lepszy po pierwsze, dlatego, że sam lepiej wiedział o tym co mówi co robi to byłoby znany z tego, że potrafił też pisarz refleksję na temat swojej sztuki czy wypowiadać je jak chciałem powtarzać tego celu mówi, bo się wtedy tylko z nowego przeprowadzić, a jednocześnie czułam, że lepiej nie potrafi i sferą IT są takie 2 wielkie dziury jest też sporo małych dziurek będę wymieniać twórca terminu debiutu przed sobą pracowała na, a do, których nie podeszłam pisarską wielu ryb różnych powodów, niemniej muszę przyznać do tego, że nie zawsze starczało umiejętność w książce pada takie stwierdzenie przy okazji tekstu na temat twórczości Krzysztofa Wodiczki, że historia jest ciągle na nowo interpretowana podobnie jest także ze sztuką moje pytanie dotyczy właśnie tego w kontekście tej książki wiele z tych tekstów pochodzących czasem sprzed kilkunastu nawet kilkudziesięciu lat dzisiaj pani by nie napisał albo napisałaby inaczej, bo właśnie inaczej dziś patrzy pani na twórczość tego czy innego artysty artystki no napisałbym inaczej okaże się, że np. to znaczy mnie, że tam popełniłam błędy, ale dopowiedziała bym jego twórczość zresztą zrobiłem tylko objęte przed chwilą w związku z tym ten tekst nie wszedł do tamtego domu ale kiedy się po raz 0304. podchodzi do twórczości jakiegoś artysty i szuka innych od innego podglebie to czasami można odkryć różne rzeczy, które się wcześniej nie wzięło np. napisałam też inny tekst Nowosielskim napisałam inny tekst Teresy Wiciu mierzy się nie zgadzam w tamtym tylko odkrywam dodatkowe obszary, ale to dotyczy tych artystów o, do których los mnie zbliża na nowo, bo to są zwykle teksty, które określone zamówienie i nie jestem krytyczka, które sobie o harcerską wybiera obiekty pisze do szuflady o już dzisiaj tak nie jest kiedyś tak było dawno temu, kiedy zaczynałam lepiej pisałem apotem szukałam wydawcy teraz jest dorocznej, więc siłą rzeczy o tematy, na które pisze są wynikiem, udając tylko zamówień i o, jeżeli już mam takie zamówienie na to szukam podejście właśnie pracuje nad nowym tekstem dla Bogny Burskiej i też sam w nim kupuje coś nowego napisać, ale które też jest bohaterką zbliżeń tak dlatego o tym mówię, ale to jest wynik po pierwsze, przemiany twórczości artystów bo kiedy pisałam tekst tamten to ona była to było wiele lat temu jej od tamtej pory Polska zrobiła bardzo dużo nowych rzeczy te samo je tak samo kleru teraz mieć, więc też można dołożyć parę zdań na temat tego co artyści twarzą tak wyglądają moje tak wygląda np. moja współpraca z Mirosław Bańko aktorem pisze dla pewien czas już od lat osiemdziesiątych i za każdym razem pisze co innego co innego vide w jego dziełach, ale też żądzą innego w tych działach Lori właśnie dobrze pani wspomniała Mirosława Bałki, bo też mnie to zastanowiło niektórzy właśnie Mirosław Bałka czy Włodzimierz Jan Zakrzewski doczekali się w zbiorze 2 tekstów, ale też po co 2 spośród kilkunastu tekstów, które napisałem o bajce, a tych wczesnych nie ma przez niedopatrzenie nawet we wcześniejszym zbiorze obejmującym mają moje pisarstwo z lat osiemdziesiątych, bo kiedyś planowaliśmy książkę o Les ba com, w którym ukażą się wszystkie moje teksty o nim odnowa ilustrowane nawet do tego nie doszło tam teksty stary no gdzie w wyniku natomiast jest znacznie więcej miejsca 2 natomiast Zakrzewskim też sam wyraźnie więcej tekstów znalazły się 2 spośród nie pamięta wnosili to też nie jest sprawa tego, że jakoś wyróżnieniem ich tylko sprawy okoliczności, ale tworzą te terminowość jest pani tekstów oczywiście wiele rzeczy się dowiedziałam kilkoro artystów pani też, jakby odczaruje chociażby tak jest w przypadku tekstu Andrzeju Wróblewskim, który został zaszufladkowany jako specjalista od wojennego dramatu pani pokazuje go jako twórcę wszechstronnego to też stary tekst już później napisałem kilka innych tekstów Wróblewskim a, a im dłużej analizuje boja norweskich nieustającym przedmiotem mojego zainteresowania od bardzo wielu lat dużej nad przede w tym więcej odkrywam zadających przez niego rzeczy takich o zakrytych albo przez tytuł, który nadała matka, bo jego tytuły obrazów większości były nadane po jego śmierci przez jego matkę albo nie ujawnionych przez niego samego i chcę powiedzieć, że jednak w większości Kuciel, który namalował podglebie ta wojna się dzisiaj w tekście na temat wspomnianego już Włodzimierza Jana Zakrzewskiego zatytułowanego epistemologii pamięci napisała pani takie zdanie, które zwróciło moją uwagę trochę propos tego co pani przed chwilą powiedział Wróblewskim dla widza trzeba dać ciekawy jest nie tylko to co artysta pokazuje, ale co ukrywa zaczęłam się zastanawiać nad powinnością krytyka sztuki czy czy właśnie powinno być dla niego dotarcie do tego co właśnie ukryte no tak się wydaje to znaczy to jest najbardziej frapujące wpisaniu w sztuce, kiedy człowiek próbuje znaleźć klucz inny niż wszyscy, żeby dotrzeć do ukrytych motywacji czy zamkniętych przy zasłoniętych, a treści akurat Zakrzewskim, kto weryfikować znaczy artysta, jeżeli pisze na zamówienie artysty to on ten tekst najpierw dostaje dobre czytanie i rzeźni się z nim nie gada latami to wypomina dalsze przypadku Zakrzewskiego nigdy nie zdarzyło w przypadku banki też nie jeśli chodzi o hasie raczej Wróblewskiego no to oni nie mogą ani zaprzeczyć ani potwierdzić, bo nie żyją proszę państwa zbliżenia szkice o polskich artystach książka autorstwa Andy Rottenberg wydana przez wydawnictwo Arkady to był temat naszej dzisiejszej rozmowy w kulturze osobistej panią do bardzo pani dziękuję za obecność i za książkę łuku dziękuję mam nadzieję się ją będzie łatwo czytać tak naprawdę ją czyta taki sposób, że człowiek czuje się głupi tak powiem dosadnie obcując z tą sztuką przez panią opisaną dla słuchaczy mamy książki Andy Rottenberg taki miły prezent także czeka na maile na adres dla was małpa TOK kropkę FM zachęcam wszystkich do lektury bardzo dziękuję dziękuję bardzo, do usłyszenia czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA