REKLAMA

Mariusz Libel (Twożywo): "Zachęcaliśmy do szukania wewnątrz siebie"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-11-13 19:00
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
20:13 min.
Udostępnij:

Gościem programu jest współtwórca Grupy Twożywo, Mariusz Libel. Opowiadamy o książce, pierwszej monografii Twożywa pt: "Plądrujemy ruiny rzeczywistości" Rozwiń »

Mariusz Libel: "Naczelną zasadą sztuki jest poszukiwanie piękna. Interesowała nas komunikacja, nie czuliśmy się nigdy artystami. Na ulicach i murach w latach 90-tych toczyły się ciekawe rozmowy, zanim nas ogarnął cyber świat. Widzę na strajku kobiet, na tych banerach, komunikację, a nie sztukę. Próbę nazwania tej emocji, która w nas mieszka. W dużej mierze opanowała nas w przestrzeni grantoza. Ten czas przemiany, który teraz mamy, on może aktywizować bezinteresowność." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultury osobistej dzisiaj Mariusz Liber artysta od wielu lat działające na polu sztuki w przestrzeni publicznej połowa tworzonej w latach 982011 wraz z Krzysztofem Jurkiem grupy artystycznej Twożywo witam serdecznie dzień dobry państwu witam pani spotykamy się dzisiaj z okazji ukazania się książki zatytułowanej plądrują ruiny rzeczywistości książki, która jest pierwszą monograficzną publikacją dokumentującą Rozwiń » działalność tworzywa książki, która zawiera w sobie zarówno wybór prac graficznych, jakie teksty dotyczące grupy, która wyznaczyła drogę polskiemu Street artu owi ta książka to jak czytamy post scriptum wyszła z waszej tworzywa inicjatywy tak tak to była nasza koncepcja, aby podsumować działalność w formie materialnej, ponieważ to jest dostępne nasza strona autorska natomiast chcieliśmy zostawić coś takiego też trochę, aby dać posłał jednocześnie, aby móc dalej w swoich różne inne działania plądruje ruiny rzeczywistości myślę, że nie przez przypadek to właśnie to zdanie stało się tytułem książki tak to tytuł jednej z naszych wczesnych prac z lat dziewięćdziesiątych w pewnym sensie dla nas trochę kamień milowy początek historii może nie do końca ściśle początek, ale jednak tak od tego się trochę przekraczało no właśnie tych początkach porozmawiajmy początki tworzywa sięgają końcówki lat dziewięćdziesiątych, czyli jak pisze w książce Stach Szabłowski czasu bez refleksyjnej transformacji co chcieliście wtedy przede wszystkim zakomunikować światu jako młody człowiek obserwowała o wszystko wydaje się, że najbardziej bezrefleksyjne czas była właśnie pierwsza połowa lat dziesiąte, że naprawdę ten rodzaj, a z tą nazwą bar barbarzyńskiego kapitalizmu wczesnego rock, a był bardzo spektakularne w absolutnie tym, a oszołomieni, a my przyszliśmy trochę pytaniem, a przed pytaniem dotyczącym tego co się dzieje wydawaliśmy pytania, a sobie pokoleniu przed nami różne kwestie, które obserwowaliśmy takimi naszymi świeżymi oczami podówczas rzeczy w takim razie miałbym próbować to może to jest jakaś jakiś sposób na podsumowanie tego 5 wybór w myśleniu o świecie jednym z tekstów pada takie sformułowanie, że to właśnie jako tworzywo najlepiej wam się udawało pokazywać nam odbiorcom, że taki wybór w myśleniu w ogóle istnieje niejako można powiedzieć, że trochę uczyniliście swoich odbiorców samodzielności myślenia no w zdecydowanie tak to znaczy sami się uczą pokazywaliśmy też trochę to do czego do, czego my sami doszliśmy, a to rzeczywiście to pani mówi jest dosyć istotne, bo chyba najbardziej takim największym naszą radością było to kiedy ludzie brali, a odpowiedzialność trochę za swoje życia, a im gdzieś tam, rozpoznając pewne na żarty czy też podszepty ducha czasu, ale niekonieczne są, a tożsame z nami samymi, a i to, czego nas uczono na czasy, ale to nie oznacza, że to musi być dokładnie tym czym my jesteśmy ciasto jest i to w opozycji po jakieś opory tak i ten tam ta niezgodność pomiędzy tym co w sobie nosimy tym co uczona czapy myślę, że tworzy pewien rodzaj napięcia od niektórych przybiera formę dramatu jak użyłem takiego sformułowania że, że tworzywo uczyło swoich odbiorców czegoś bardzo mi się podobało to co powiedział Jarosław Suchan dyrektor muzeum sztuki w Łodzi podczas spotkania promującego książkę w internecie pan również udziałem on użył takiego sformułowania, że tworzywo nie uczy niczego, że raczej od uczucia no mówił właśnie o tym po rzuceniu takiego widzenia narzuconego na wybornego dokładnie zachęcaliśmy zawsze do sięgania w potrzebie, ufając kompetencje naszych odbiorców tak to właśnie o to chodzi o to, żeby przez myśleli tak jak my tylko, żeby każdy myślał samodzielnie ale, żeby był samodzielności swojej ugruntowane na pewnych trwałych fundamentach tak, bo też bardzo znaczące, że Rze, że to wasza sztuka jest zbyt byłaby zbyta takiego dydaktyzmu też moralizatorstwa ktoś użył takiego sformułowania jednym z tekstów też była pełna czułości dla dla odbiorców z bardzo miło słyszeć nawet czy to była właśnie było tam troszeczkę takiego trochę błazenady używaliśmy proroka i żeby trochę przebić przez przez monotonię powtarzających się czynności czy też trans nawet do nas docierają coś tak myślę, że gdzieś tam na końcu tak leżała tam była no tak jak już mówimy od początku tej rozmowy tworzywo swoimi działaniami burzyło myślowe schematy, gdyż budziło w nas Namysł nad światem, który wtedy nas otrzymaniu takim swoim kapitalistyczną konsumpcjonizm etycznym obliczem czuliście się częścią publicznej debaty tak zdecydowanie tak to był jeszcze ten czas, kiedy na ulica w tramwajach i właśnie na murach to dosyć ciekawe rozmowy było tak tak w jaki sposób, zanim pojawił się wszech ogarnia mające nas by świat ze swoim internetem, gdzie tam nasze różnego rodzaju debaty toczyły czymś takim była ulica się wydaje jest wspólna, a miejsce w którym, którym się spotykamy myślę, że to trafna intuicja, ale jeśli chodzi o inspiracje, bo konstruktywizm popart futuryzm reklama poezja to to wszystko w pewnym sensie można im się wydaje zaliczyć do to właśnie inspiracji tworzy, ale z drugiej strony takim pomyśle mówić waszym przypadku inspiracjach to być może jest jednak nadużycie, bo stworzyliście tak naprawdę estetykę jedyną w swoim rodzaju kolażu połączenia słowa z tekstem powiem tak czy myślę, że każdy trochę etycznym swoich czasów wszystkie nurty re pani zmieniła ona gdzieś tam tak można tam to jest jakiś Echo tego dostrzec w tym co robiliśmy natomiast ja myślę, że dodałbym do tego jeszcze 1 rzecz, że oprócz formy tam też była treść, a my byliśmy prosi się balansować tą forma treść i tutaj myślę, że gdzieś tam byliśmy, a no właśnie dziećmi swoich czasów, bo to był okres to był okres otwarcia się na pewien rodzaj spuściznę Zachodu, a aż wyraża takiej też filozoficzna kulturowej tak tam się po prostu przemierzało różnego rodzaju tendencyjną intelektualna wobec, których myśmy też stawali Trocha dialogu taki właśnie gospodarni czy, a po wie le gdzieś tam dziś tak jak oraz nazwalibyśmy nihilizmem kulturowym, że tam jeszcze tobym dołożył do tego Mariusz Liedel grupa Twożywo jest dzisiaj gościem kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultury osobistej dzisiaj Mariusz Liber artysta połowa tworzonej w latach 982011 wraz z Krzysztofem Jurkiem grupy artystycznej Twożywo spotykamy się z okazji ukazania się książki zatytułowanej plądrują ruiny rzeczywistości książki, która jest pierwszą tak jak już mówiłem monograficzną publikacją dokumentującą działalność tworzywa nigdy nie chcieliście być artystami baliście się że, nazywając to co robicie sztuką stracicie niezależność nadszedł myślę, że nie o to chodzi nam też pewnie o to pani wspomniała chodziło ale by duże bierze raczej chodziło o to, że nam wydawało się poniekąd chyba nadal, że tak wydaje, że naczelną naczelną zasadą przyświecającą sztuce jest poszukiwanie piękna, gdyż definiowanie go i jakoś na nowo ukazywanie każdy w każdej epoce, a ponieważ myśmy zmieszali trochę to wszystko, a treści, które też mogą być piękne, ale są nie innymi no właśnie mnie estetycznymi metodami nasze albo to jest ta forma jest tylko czy jest tylko i aż nośnikiem dla treści koniecznym natomiast reszta ma w sobie wydaje mi przez postępować rozpatrywać estetycznie jest, żeby nie komplikować tego wywodu używaliśmy elementów artystycznych natomiast do nie uważaliśmy się nie uważamy się za takich prawdziwych artystów, bo to też łączy się oczywiście problem z życia patrzenia na świat itd. powtórzę to co mówiłem wiele razy interesowała nas komunikacja komunikacja, którą uzyskiwali iście za pomocą również języka jego rekonstruowane i de konstruowania no bo to właściwe wam słowotwórstwo było było podstawą waszego działania no właśnie ta dekonstrukcja języka też padło na na nad wspomnianym przeze mnie już spotkaniu panów i Jarosława Suchana m.in. rekonstruując Jan, gdy konstruujemy władze czy to już było naszym zamiarem też przeciwstawić się presji i przemocy, którą język również chociażby język reklamy za sobą niesie to by właśnie reklamy akurat widać to przemoc bardzo mocno natomiast nazwałbym to może nie tyle łata ile perswazją znaczy, bo z 1 strony jesteśmy zakładnikami PK na co to jest jedyna metoda, której żadne inne, a może niejeden, ale najbardziej efektywna, na której ufundowaliśmy naszą o wizach pierwszy to da, aby tak one podmioty mogły się między sobą, a porozumiewać forma może być analogów analogowej technologii nie jest ona nie jest neutralna ona jest ze wszech miar nasączona zresztą widać jak zmieniają się znaczenia danych służb przez wieki jak zmienia się ich nie zmienia się ich nawet takie naładowanie emocjonalne, chociaż to samo słowo to czym zajmowaliśmy się również brzmienia technologia nie tyle sama rozwalanie tego wszystkiego a, ale tych zwrócenie uwagi, że tych drobnych cegiełek, z których stworzona jest np. narracja tego również nie są takie szkliste, jakby powiedzieć nie są nie są neutralne gdzieś tam mogą wołać Echa pewnych pewnych znaczeń, które tam byśmy nawet ich nie podejrzewali, że ona tam są, ale on tam są nasz nasz nasz mózg jest dosyć ciekawym fenomenem i nawet widać, że jest taki przykład można sobie wziąć pierwszą literkę ostatnio słowa zostawić po po poprzednia środków wszystko kolejność, a my i tak przeczytamy w 2, więc to też pokazuje, że zaglądanie tam do środka do tych słów, a nie jest takie palenie uzasadnione nie są tylko czysta zabawa, ale raczej taka metoda badawcza też w pewnym sensie tak trochę rozumieliśmy też jako o szukanie badanie pewne pewne rzeczy jak to jest dzisiaj widzi pan na ulicach waszych naśladowców chociażby w dobie protestów, gdzie na ulicach zaroiło się od słów od oryginalnych sloganów w pewnym sensie sztuka wyszła na ulice wraz z ludźmi, którzy nie zgadzają się na utratę wolności właśnie to właśnie bardzo bardzo ciekawe panie mogą pojawiać nie widzę w tym raczej komunikat niż sztuka, jeżeli sztuka rozumiemy jako każda forma ekspresji tak nie będziesz ale, ale bywają trochę bardziej prozy wąski sposób to jest właśnie komunikacja ta to jest to próba nazwania tej tej emocji, a która nas mieszka ażeby to to nazwanie było jak najbardziej trafne jak najbardziej naładowane pewną nową energią co tu potrzebne są pewne zabiegi tak można wszystko np. skrócić to wrażenie moglibyśmy się w postaci trzyma transparent nie nawet wymarsz do inwestycji jak będą ocenia to co pan widzi właśnie te nową komunikację, którą głównie zapoczątkowali młodzi ludzie, jakie to ocenia czy tu to jest bardzo niektóre naprawdę zabawna i sympatyczne ciekawe mniej może sympatycznej ciekawy jest proces w re na rynki globalne powiedzmy prawdę, którą raz jesteśmy przed, a ona nawet już środkami, ale uczestnikami, bo do tej pory byliśmy troszkę, a widzami na pełne, którym stan świata wielkiej polityki wielkich przemian natomiast teraz myślę, że coraz bardziej stajemy się właśnie mniej lub bardziej bezwzględnymi aktorami pewna mała w przedstawieniu, bo mi bliska akurat jest trochę pytania powiedzmy takie sytuacje społeczne to znaczy daje abordażu to jest wielki spektakl to też oczywiście metafora tak, ale że właśnie, że nie mamy troszkę dostępu do do tego co się dzieje zawsze to wszystko jest pośredniczą one, a przez to, że za pośredniczą one gdzieś na tym za pośredniczenie może dochodzić do pewnych niefortunnych albo nawet niekoniecznie miłych zmian by to też jest obecne teraz to co się dzieje na pośredniczeniu w nasze pytania np. wydaje się religią jak pytano tych pośredników i kompetentnie tak samo jest bowiem mieć władzę tak zresztą jak pośrednicy, a też pytamy ich kompetencje najemców, która może też o przygotowanie takie etyczne moralne to w jeszcze wróciłbym do kwestii Street artu, bo kilka lat temu w jedną z wywiadów pan powiedział, że Street art utracił spontaniczności, że w ogóle zniknęły powody, dla których się go robi jestem ciekawa czy dzisiaj pan by to zdanie podtrzymał to też się już wiąże z taką kwestią, którą poruszyła Marta Wójcicka w swoim tekście aktywizmu na ruinach z roku 2017 też zamieszczonego w książce, której rozmawiamy, że żałuje, że nie udało się wychować nowego pokolenia animatorów, dla których bezinteresowne działanie miałoby tyle samo sensu co co dla was dla tworzyw w owym tak to ten głos myślę, że zupełnie inaczej odpowiedziałbym na to pytanie rok temu, bo jednak coś zmieniło czy ta przemiana, którą wspominała Marta myślę, że chodzi o to, że w dużej mierze opanowała nas taki rodzaj jak nazwać także, że nie możemy niczego jak nie ma na to środków grantów nie jest rozpisany projekt no nie da się no wiem nie ma sensu nie ma powodu jakichś coś takiego zrobić to rzuca jak zrobić sobie grafika przy sobie Onetu i to już załatwia sprawy natomiast wychodzenie gdzieś tam tą rzeczywistość bardziej prawdziwą do ludzi poświęcanie temu czasu itd. no to już uznaje, nawet jeżeli to jest dobra Sojuszu na jego jakość potraw, a nie np. jego wewnętrznego wezwania natomiast ten czas, który teraz mamy ten czas właśnie przemiany pewne prawa i globalnej myślę, że on swoim takim po spornym niekoniecznie optymistycznym kolorze, który możemy obserwować on właśnie może aktywizować pewną taką, a bezinteresowność takim się wydaje zawsze tak jest trudniejsze czasy to jest też trochę też ma na to co my sobie w środku nosimy i będzie skłaniał nas zdecydowania się tak na takim trochę też jesteś to myśmy prowadzili na ścianach to powiedzmy były takie poważne debaty, że na spokojnie tak byśmy powiedział wejść się ani szczególnego się nie zdarzało natomiast tarasie pod czas bardziej, a przemian takich bardzo dotykają niż wtedy podówczas uważam, że tamta transformacja pełno swojej dynamiki w porównaniu do tej, którą teraz dopiero rozpoczynamy była jednak bardziej łagodne morwa bardzo bardzo dziękuję panu za rozmowę Mariusz Liedel artysta połowa tworzonej w latach 982011 wraz z Krzysztofem Jurkiem grupy artystycznej tworzywa był gościem kultury osobistej rozmawialiśmy o pierwszej monograficznej publikacji dokumentującej działalność grupy, która właśnie się ukazała bardzo dziękuję bardzo, dziękuję również udało służenia czesne informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA