REKLAMA

Czy premier dobrze robi grożąc Unii wetem?

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2020-11-13 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:27 min.
Udostępnij:

"Żeby weto zadziałało musi być wiarygodne. Wysyłanie listów nie wystarczy, jest tylko sygnałem. Prędzej czy później musi dojść do negocjacji". Gościem Jacka Żakowskiego jest prof. Ireneusz Paweł Karolewski

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM i to prawda Jacek Żakowski ten piątkowy poranek taka centra 7,5 minuty po ósmej mamy już połączenie z panem prof. Ireneuszem Paweł Karo Lewskim politologiem Uniwersytet Lipski i okazją wita dzień dobry panie profesorze dzień dobry witam pana wiedzą państwo Polska wczoraj zagroziły zawetowaniem unijnego budżetu, jeżeli będzie po, że wypłata środków będzie uzależniona od standardów demokratycznych od standardów państwa prawnego co znaczy w praktyce to Rozwiń » na razie nic nie znaczy w praktyce, ponieważ to są groźby są listy, które premier Morawiecki wysłał do Brukseli do przywódców krajów członkowskich to jest w zasadzie na razie akt imitacji unijne, ponieważ zrobił to w poprzednim tygodniu Viktor Orbán to w zasadzie ciekawe, dlatego że obydwa rządy najwidoczniej nie porozumiały się w sprawie równoległego wysyłanie listów tylko premier Morawiecki wysłał to tydzień później na razie grozi, ale też oba zespoły trochę chyba też wysłał trochę innego panie profesorze może z tego powodu jest ta rozbieżność w czasie być może natomiast istotą tego jest groźba zawetowania tego połączenia praworządności ze sprawami finansowymi budżetowi, chociaż tak naprawdę powiązanie były w lipcu tego roku, kiedy szczyt Unii Europejskiej porozumiały się tak naprawdę co do głównych aspektów budżetowych teraz parlament europejski uzupełnia dodatkową mieć specjalnie różnica nie jest duża zakłada się, więc analiza obecnie przynajmniej w Niemczech, ale też poza Niemcami, że chodzi głównie o politykę wewnątrz kraju i tak naprawdę to weto w dużej mierze nie nastąpi natomiast będą rozmowy nie wiem czy będą rozmowy z premierem Morawieckim na pewno będą rozmowy z Viktorem Orbánem, który wydaje się być w tym kontekście głównym rozgrywającym w relacjach z europejską tak jak jest głównym rozgrywającym w ostatnich 10 latach no no dobrze, ale gdyby, bo mamy do czynienia z 3 regulacjami unijnymi z regulacją dotyczącą warunkowania wypłat od praworządności regulację dotyczącą budżetu następnej perspektywie siedmioletniej i z regulacją dotyczącą funduszu ratunkowego covidowego, jakby to to nazwać tras jak rozumiem premier Morawiecki zapowiada, że zawetuje budżet, bo zawetować stają decyzji w sprawie połączenia z praworządnością nie można, bo ona zwykłą większością jest uchwalana w radzie tak dobrze dobrze mówię tak wetować można tylko cały pakiet to jest tak naprawdę główny problem tego, ponieważ no przewodnicy niemieckie przewodnictwo Unii Europejskiej oraz Niemcy mają tzw. rotacyjne przewodnictwo Unii Europejskiej lipca do grudnia skonstruował z innymi państwami ten pakiet, który bardzo duży to jest 1,8 milionów euro to jest bardzo bardzo dużo tak duży sukces Unii Europejskiej, że państwo porozumiały się do tego część tego budżetu to jest rzeczywiście stary budżet można powiedzieć 1,11 000 000 i ten budżet, jeżeli zostanie zabetonowany tak naprawdę nie zniknie jeśli będzie automatycznie przedłuża w formie, w której do tej pory był następny rok, czyli prowizorium to zdamy to Polska prowizorka, ale 750 miliardów, które są nowymi są bardzo ważne są pieniądze, które będą stosowane dla wsparcia gospodarek, ale też systemu ochrony zdrowia one przepadną, jeżeli nie dogadamy się teraz do końca w zasadzie tego roku do końca grudnia te pieniądze nie pojawia to jest bardzo ważny aspekt ten cały pakiet, ale w szczególności fundusze odbudowy one są bardzo ważne one są ważne dla wielu krajów Unii Europejskiej one są ważne dla Polski, ale jeszcze bardziej ważne one są dla kraju, które znajdują się blisko załamania gospodarczego, czyli po latach tak jak Hiszpania i Włoch bądź inaczej tak naprawdę oczekiwanie, że ten budżet, który uchodzi za duży sukces nie tylko Niemcu, który przewodniczy Unii Europejskiej całej Unii Europejskiej będzie bardzo duży, dlaczego dlatego, że od stycznia przewodnictwo w unii europejskiej przyjmuje Portugalia i Portugalia nie ma odpowiedniej wagi politycznej, żeby ten budżet dociągnąć do końca przypomnę, że pierwsze negocjacje odbywały się na wiosnę tego roku można w kontekście budżetu i nie powiodły wtedy przewodniczącym Unii Europejskiej była Chorwacja była słaba słabe przewodnictwo w zasadzie mało wpływowy kraj od kiedy Niemcy przejęły przewodnictwo w lipcu tego roku szczyt tak naprawdę po 4 dniach negocjacji się uda zakończy się sukcesem, więc niemiecki założenia nie założenie też większych krajów Unii Europejskiej takie życie teraz nikt nie dogadamy to możemy się w ogóle nie pokazać czy porozumienie nie nastąpi w ciągu nawet następnego pół roku od stycznia 2 lipca olbrzymi problem, ponieważ mamy pandemię no dobrze, ale każda czy to polskie weto zatrzyma też uzależnienie prowizorium wypłat prowizorium od praworządności czy w zwykłą większością zostanie uchwalona praworządność i będzie limitował w kość mogła limitować wypłaty z tego prowizorycznego budżetu ewentualnego to znaczy pytanie jest nie po poprzednim budżetu do tej pory był on nie ma sobie tej regulacji praworządnością będzie prowizorycznej on będzie tak naprawdę w interesie wszystkich będzie, żeby ten został uchwalony pytanie tylko kiedy gdzie te negocjacje, jeżeli będą w przypadku przesunięcia budżetu doprowadzą jakiegoś porozumienia i teraz pytanie co to weto może dać, jeżeli rzeczywiście obydwa kraje złożą getto, a założenie jest taka, że tego nie uczynią, ponieważ zbyt duża presja jest zbyt duża jest no gra jest o odbywał się zbiec ze zbyt wiele sobie zbyt dużo pieniędzy to opcją jakby, która jest opcją negocjacji jest tak naprawdę porozumienie z lipca ze szczytu unijnego tego roku, czyli tak naprawdę tam też nastąpiło powiązania praworządności z budżetem natomiast było mniej precyzyjni obecne powiązanie tak naprawdę doprecyzuje tylko to rozwiązanie z lipca tego roku, a nie usuwa uzależnienie między praworządnością, a finansami unijnych, czyli 10 później powrócił europejska już nie wróci do zlikwidowania tego powiązania pytanie jest, kiedy nastąpi porozumienie, jakim kosztem no dobrze teraz jak pan jak pan myśli co Polska coby premier Morawiecki i co pan Orban mogą dostać w zamian za wycofanie tego weta trwać do rozmów więcej pieniędzy ta na pewno zostaną do końca dodaje nadal jesteśmy w trakcie negocjacji natomiast głównym rozgrywającym wydaje mi się będzie jednak będą nadal Niemcy będą pękł w grę wchodzą tutaj za kraj, który tak naprawdę chce negocjować się, ponieważ negocjował zawsze problematyczne sytuacje te problemy praworządności, bo zawsze negocjowane przez przez Węgry dotyczyło Trybunału Konstytucyjnego węgierskiego z niektórych rozwiązań właśnie pod presją Unii Europejskiej oba się wycofywał Orbán uchodzi za problematycznego partnera, ale partnera, którym można dogadać jest pragmatyczne i tak naprawdę jakieś rozwiązanie będzie, więc przypuszczam, że rozmowy będą głównie między Węgrami Niemcami w tej sprawie na pewno będą na pewno będzie to pierwsze rozwiązanie, które podwyższy mógł zasoby finansowe dla Węgier w tym przypadku być może to dla Polski i będzie to rozwiązanie to jest pytanie, jakie to będzie, którym Viktor Orban będzie mógł wrócić do Budapesztu stwarza i no pytanie, jakie to będzie coś ktoś, które co pozwoli mu odtrąbić sukces i powiedzieć, że jednak Węgry nie poddały się presji Unii Europejskiej natomiast zakłada te mają gracze unijni zakładając, że to jednak nastąpi porozumienie tak naprawdę poddanie się prac czy Morawiecki zrobi grożą tym wetem jak rozumiem, bo może coś w zamian w zamian dostać, a nie musi stracić tak tylko, że na pytanie co zostanie co czy to będzie rzeczywiście, żeby to zadziałało to musi być chorego, czyli wysyłanie listów tak naprawdę nie pomoże musi dojść do negocjacji toczonych negocjacji bez tak naprawdę musi zostać złożone, jeżeli zostanie złożone będą następne negocjacje tak bardzo poważne, bo wysyłanie listów jest tylko sygnałem jest tzw. sygnały, które w negocjacjach międzynarodowych natomiast nie oznacza, że państwo gotowe do tego takie zagrożenie w ramach negocjacji nie traci pytanie czy obydwa kraje zdecydują się na wprowadzenie weta, bo to jest bardzo ryzykował wprowadzenie weto oznacza przesunięcie tak jak mówiłem całego budżetu oznacza, że wiele krajów nie dostanie pomocy również Polska pomoc dla sektora ochrony zdrowia jest bardzo ważna to są pieniądze, które dodał parlament europejski 15 miliardów dodatkowych pieniędzy z tego przeszło 9 pójdzie na pomoc dla sektora ochrony zdrowia dla nowe respiratory nowego nowy, bo personelu medycznego, jeżeli rząd Polski tak naprawdę ZUW zdecyduje się wraz z rządem węgierskim złożyć getto to de facto powiezie no cóż polskie społeczeństwo tak naprawdę interesuje żądzą się wynaleźli, cytując klasyka, a to może oznaczać problemy wewnątrz polityczne ładnym oznaczać dodatkowe demonstrację, bo to już nie tylko rolnicy nie tylko młodzi ludzie kobiety będą demonstrować też przedsiębiorcy to jest może mieć poważne konsekwencje wewnątrz polityczne, kiedy ktoś decyduje realnie profesorze to musi zdecydować do końca tego roku do końca grudnia, jeżeli porozumienie nie nastąpi jeśli nie nastąpi głosowanie nad budżetem to przewodnictwo przejmuje Portugalia, więc formalnie Portugalia może kontynuować, ale założenie jest taki, że deal tzw. musi być zamknięty do końca tego roku bardzo oraz pan prof. Ireneusz Paweł Krajewski politolog z uniwersytetu lipskiego wskazuje, więc widać było naszą rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - JACEK ŻAKOWSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA