REKLAMA

Kim byłby Monet gdyby nie Hokusai?

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-11-14 07:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:58 min.
Udostępnij:

W 180. rocznice urodzin Claude Monet, dr Anna Król historyczka sztuki, kuratorka, kustosz dyplomowany w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, opowiadała o związkach impresjonizmu ze sztuką japońską.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie, przedstawiając kartkę kalendarza dzisiaj w pierwszej części naszego spotkania pominąłem, ale od razu dodam świadomie do okrągłą rocznicę 180 tą rocznicę urodzin Claude moneta no chyba jednego z najsłynniejszych malarzy, a przynajmniej mniejsze tak wydaje ponieważ, kiedy rozmawiam z różnymi ludźmi na temat malarstwa jest od częste rozmowy okazuje się, że jeśli właśnie ktoś, kto się specjalnie interesuje tą dziedziną sztuki Rozwiń » kojarzy jakiś twórców to na pewno monet się na tej liście pojawia w ogóle myślę, że jeśli ktoś lubi ma malarstwo, a nie jest właśnie ekspertem to najczęściej sięga po impresjonistów, a od 1 obrazu właśnie tego malarza jak mówimy wzięła nazwę wziął nazwę cały ten prąd w twórczości malarskiej, bo od obrazu właśnie impresja wschód słońca moneta z 1800 siedemdziesiątego drugi roku mówimy impresjonizm impresjonista, ale okazuje się że mieli oni bardzo ciekawą inspirację i dlatego jest z nami dzisiaj pani dr Anna król historyczka sztuki kuratorka muzeum sztuki i techniki japońskiej Manggha dzień dobry dzień dobry ani trochę powiemy o o o monecie o tym jak on zaczął uczyć malarstwa i malować to może właśnie zacznijmy od wyjaśnienia czy rzeczywiście ten dość powszechnie znany impresjonizm ma coś wspólnego z Japonią smakowite pytanie bardzo ciekawie postawiony problem to my patrzymy na impresjonizm wyłącznie właśnie to przez takie obrazy jak impresja wschód słońca moneta czy wszystkie te, które ukazują rozwój zdrowa ma nasyconą światłem powierzchni skupiliśmy się na 1 wątku na 1 aspekcie tego malarstwa, czyli malarstwo plenerowym malarstwo przesycone światłem badające różne jego aspekty rzecz jasna wpływ na obrazowe natomiast musimy spojrzeć nieco szerzej na całe malarstwo ma ukształtowanie się nowego języka wizualnego, czyli wpływ sztuki japońskiej na oko nowoczesną nowoczesną malarstwo zaczęło się to w latach sześćdziesiątych dziewiętnastego wieku z Francji w Paryżu konkretnie dziś wszystkich opłat były japońskie szalej tak to nazywam, bo on Japonii jak wiemy otworzyła się na Europę otworzyła się na zachód Europy zaczęły napływać szalenie atrakcyjny różne przedmioty artystyczne w Japonii przede wszystkim drzeworyt barwny upiory drzeworyty, które zafascynowały wszystkich artystów, bo były zupełnie inne, bo inaczej przedstawiały przestrzeni inaczej przedstawiały rzeczywistość przypominały nic co takie akwarel Love sceny rodzajowe różnej krajobrazowe i stała się także chyba najważniejsze nagle artyści otworzyli oczy jak ktoś powiedział rzucili Górski i zaczęli czerpać z tego innego malarza w innej sztuki, czyli wszystko przedstawiać inaczej i znakomitym przykładem tego typu obrazowania jest rzecz jasna Claude monet jego fascynację, ale też trzeba pamiętać, że każdy z tych artystów niezależnie czy te umowne czy to był Toulouse le trakt to był mango zbierali sztuka japońska modne tworzy przepraszam, że tylko się wtrąca, bo chciałem panią poprosić o zweryfikowanie takiej legendy, na którą trafiłem, przygotowując się do naszej rozmowy to któregoś dnia 1800 siedemdziesiątego pierwszego roku właśnie Claude monet wszedł do sklepiku z żywnością w Amsterdamie i tam coś kupił i zapakowano mu to coś w taki papier opakowania, na którym były właśnie japońskie ryciny no i ta legenda mówi, że ten zakup ten papierosy kupił taki papier dodatkowo zmienił jego życie, a przez resztę swojego życia zgromadził właśnie około 200 takich japońskich obrazów prawdziwą historią sklepem to chyba nałożenie się 2 różnych historii, bo historia w jaki sposób trafiły jak odkryto drzeworyty Europie ma swoje różne źródła bardzo różnie na ten temat opowiadają natura jest to odbywa się to w ten sposób, że ceramika japońska przyjechała do Europy zapakowana drzeworyty Kiwior raz, że ktoś odkrył konkretne książki ilustrowane antykwariatach może to jest tak przede wszystkim, że do Europy napłynęło bardzo wiele drzeworyt tu bardzo wiele przedmiotów rzemiosła artystycznego japońskiego którymi zaczęto handlować w każdej galerii w każdym domu handlowym przede wszystkim organizowano wystawy i nagle też sztuka stała się czymś naturalnym czymś obecnym w przestrzeni wykona w sferze miasta i nie tylko miasto powtórzy, ale mimo bardzo wielu innych miejsc, a akurat modne zobaczył kilka wystaw poświęconych sztuce japońskiej w Paryżu rzeczywiście się zafascynował zaprzyjaźnił ze znanymi marsz rządami słynnym wasz tandem japońskim domową ja Chim i zaczął kolekcjonować tworzą jedną z najciekawszych kolekcji sztuki japońskiej, ale wartość tej kolekcji polega też ma w tym, że i można oglądać do dziś ich miejscu zupełnie zaczarowanym, czyli domo Claude moneta w Alwerni, który wykreował, który stworzył, gdzie zaprojektował ogrody ogrody, które znamy jego fantastycznych płuczemy i tam znajduje się jego kolekcji bliżsi dokładnie w tym samym miejscu, gdzie powiesił ją malarz tam zresztą chyba sami wkroczą też taką atrakcją turystyczną jest most japoński nie byłem tam jeszcze nie widziałem, ale widać rzeczywiście poza samymi obrazami w ogóle tak jakby innymi akcentami sztuki japońskiej był zafascynowany tego oczywiście, bo ten most jest takim charakterystyczną wyż wyróżnikiem ogród japoński to co on tam stworzył co zresztą malował ten ogród stał się jego głównym tematem obrazu w różnych aresztach moment twórczości, ale jest to miejsce magiczne rzeczy zaczarowane każdej porze roku i oczywiście, gdy wchodzimy do środka, gdy jesteśmy np. w jadalni to od co ma drzeworyt japoński operator sztuka japońska, czyli mówiąc najprościej to bezpośrednie źródło inspiracji przecież trzeba pamiętać, że pozornie, gdy patrzymy na drzeworyt japoński inne obrazy one wydawać by się mogło, że nie mają wiele ze sobą wspólnego natomiast gdy przyjrzymy się uważniej to dostrzeżemy po pierwsze, tę charakterystyczną konstrukcję przestrzeń to przecież to jest najważniejsze co mandali Japończycy nowy sposób kształtowania przestrzeni nowy sposób podglądania ukazywania rzeczywistości różnych jej aspektów natomiast to w jaki sposób posługiwał się one farbą jak on tę farbę nakład jak badał relacje światła i barwy to jest druga istotnie z tych 2 elementów powstały właśnie te fascynujące obrazy, które po pierwsze, tak nam się podobają mu tak są żywe i tak są interesujące a, jakbyśmy spojrzeli na malarstwo moneta jeszcze innego punktu jak na to patrzą współcześni kulturoznawcy tobyśmy z kolei mówi, że jest to taki klasyczna sytuacja dochodzi do zderzenia kultur w wyniku zderzeń tych kultur powstaje ta nowa jakość to nową jakością jest szeroko rozumiany interpretowany właśnie malarstwo Maneta musi jeszcze zapytać o 1 rzecz, bo też takiej potocznym obiegu funkcjonuje informacja, że impresjoniści no nie mieli łatwego życia sam Claude monet jak przyglądamy jego życiorys jeśli chodzi o jego sytuację materialną to jest taka sinusoida pojawiają się momenty, w których jest trochę lepiej, ale generalnie przynajmniej w pierwszym okresie swojego życia ciężko mu je sprzedawać te obrazy przez moment jest lepiej, kiedy umiera jego ojciec, który miał zresztą dużo problemów, ale zostawił niewielki majątek wtedy monet odzyskuje jakąś płynność finansową, jakbyśmy powiedzieli pytam oto jest nimi dlatego bo, szukając inspiracji od Japonii czy oni również interesowali losem tej sztuki jak mówimy w kraju Kwitnącej Wiśni i artystów czy japońscy twórcy mieli łatwiej czy ich obrazy były w ówczesnym czasie, kiedy tworzyli cenne dobrze się sprzedawały, bo to też ma mieć wpływ na to czy sięgać po tego typu wzoru to to nie o to chodziło wtedy bom artyści europejscy przede wszystkim inspirowali się pracami pierwszej połowy dziewiętnastego wieku przed końcem wieku osiemnastego Hiroshi GI hossa utrzyma te wielkie główne nazwisk i interesujące też, że każdy z tych artystów japońskich, a inaczej funkcjonował trochę byli bardzo znanymi artystami bardzo popularnymi tylko nie możemy nakładać ma sztukę japońską tego czasu inna artystów japońskich tego czasu tej samej naszej siatki zachodni tak jak rozumiemy karierę tak jak my rozumiemy, a sztukę to wyglądało wie pan nieco inaczej, ale bez wątpienia artyści ci utrzymywali się z tej sztuki i mimo że na początku całe zjawisko KIO, czyli to jest zjawisko przepływającego przemijającego świata tego tematu tych drzeworytów tego malarstwa nie cieszyło się popularnością, gdyż to była sztuka niska ta sztuka, którą się właściwie nie powinno zajmować, bo sztuką wysoką to była sztuka, a sztuka dworska sztuka, która była wykonywana przez mamy słynne usankcjonowane szkoły ci artyści jak heros video Fox auto Mar występowali przeciwko tym kanonom stworzyli swój własny obraz sztuki i oni w obrębie tego byli w Walii, aczkolwiek na początku wcale nie było we tak bardzo trudno tutaj przeprowadzić jakąś taką klasyczną naszą paralele natomiast, a sztuka KIO tematy KIO to wszystko co prezentowali największe państwa malarzy na początku nie była w ogóle uznawane jako sztuka także to interesująca zbieżności w woli Radom lub, ale i rządzenia ani o tym nie wiedzieli, iż aha no to może da, bo tak to nie wiadomo czy Czyżby po to, sięgali po i tak właśnie mieli problemy ze swoimi finansami no cóż bardzo wszystko fascynujące trzeba tylko mieć nadzieję, że pandemia się w końcu skończyła przynajmniej, że opanujemy ją dzięki szczepionką będzie można no pojechać do tego dziwnej, bo opowiadała pani tak interesujący sposób, że myślę, że każdy, kto tylko będziemy taką możliwość chętnie zobaczy ten ogród dom Claude moneta, a dziękuję pięknie za spotkanie dziękuję tak znani gigantów nie należy tak tak, ale tutaj może wręcz jest sławą, bo nosili z końca za do końca zakończy w tandemie zapraszam na wystawę sztuki Botanicznej, czyli do obrotu umowę ma fragment leżałem przed zapraszała pani dr Anna król historyczka sztuki kuratorka kustosz dyplomowany muzeum sztuki techniki japońskiej Manggha dziękuję bardzo, za rozmowę i zapraszam panią i słuchaczy teraz na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA