REKLAMA

Bezwstyd i "wolność" bronią Trumpa. Czym jest parytet rzeczywistości i kto go używa?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-11-14 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prof. Małgorzata Jacyno dzień dobry dzień dobry chciałem, żebyśmy dzisiaj po mówili o utracie parytetu rzeczywistości to jest taka kategoria, którą wprowadziła jakiś czas temu w jednej z naszych rozmów ona mi się wydaje dzisiaj szczególnie adekwatna w odniesieniu do tego co się dzieje pomyślałem oni w kontekście 2 zdarzeń po pierwsze, Donalda Trumpa, który wciąż nie uznaje wyników wyborów w stanach Zjednoczonych i regularnie na swoim Twitterze informuje, że wygrał i Rozwiń » że wszystko idzie ku lepszemu no ale wszystko wskazuje na to, że tak naprawdę sprawa wygląda zupełnie inaczej, choć nie wiem czy jeszcze można używać takich słów jak tak naprawdę, bo być może zostanie zostanie to wszystko ostatecznie zdefiniowane w taki sposób, że zwolennicy Trumpa Trump żyć będą w rzeczywistości, w której on wygrał wybory i dokonano jakiegoś strasznego zamachu na demokrację, a zwolennicy Bidena sam by dążyć będą w rzeczywistości, w której Trump przegrał, ale ja się jeszcze trzymam tych przestarzałych kategorii obiektywności i zakładam, że jest coś takiego jak realna liczba głosów oddanych w wyborach można je policzyć no i z tego co policzono wynika, że Trump jednak przegrał, więc to jest pierwsza sprawa, która mnie skłoniło do tego, żeby taki temat rozmowy z sieci zaproponować druga to jest premier Morawiecki, który ogłosił zwycięstwo w bitwie z koronawirusem nie wojnie szczęśliwie jeszcze, ale w bitwie w tym tygodniu cóż liczba zakażeń cały czas tych oficjalnych teoretycznie zmalała za czaszę utrzymywać na takim poziomie między 2325 000 dziennie, ale wiąże się to istotnym spadkiem liczby wykonywanych testów no, więc jak się robi mniej testów też oczywiście ma mniej wyników nie wydaje mi się żaden epidemiolog żaden wirus LOK też nie powiedział nic takiego, komentując te słowa, że jest to optymizm uzasadniony jest to wypowiedź, która odzwierciedla jakiekolwiek realne zwycięstwo, że jest to zwycięstwo, które łącznie w sferze wirtualnej, czyli stwarza jakiś procesów mentalnych premiera Morawieckiego zaszło, a nie rzeczywistości znowu, więc stąd ten pomysł, żeby o parytecie rzeczywistości porozmawiać i może na początku, zanim do tych konkretnych kwestii przejdziemy to zdefiniujmy to pojęcie CDU kategorię dla tych osób, które jeszcze nie słuchały wcześniej naszych rozmów albo tej akurat naszej rozmowy nie słyszały o o parytecie właśnie cóż takiego tak o parytecie w rzeczywistości pisał agendę zbiorcza Camden mając na uwadze to, że rozpadają się wspólne struktury rozpada się pewien system czy ujawnia ujawniają się pewne pewne właściwości tego systemu, które sprawiają, że się działamy tak także instytucje państwowe działają w taki sposób się pomijają rzeczywistość i myślę, że rzeczywiście, że faktycznie agent nie tutaj dobrym autorem w tym kontekście i wszystkie te spory, które się wokół niego toczą ja myślę, że on sam utracił ten parytet ostatnio agent and tak AK we wskazane jest zgadza się, więc wydaje mi się, że w do pewnego stopnia do pewnego momentu agendę inni autorzy dobrze diagnozują te sytuacje w tym sensie, że widzimy, że wybory stają się raczej nie tyle faktem czy wydarzeniem politycznym co wydarzeniem aktywnym i zwycięstwo Crumpa to, że jest przekonany, że dalej będzie pełnił urząd bierze się stąd, że w istocie mamy tutaj do czynienia z czymś takim społeczeństwem zmilitaryzowane, w którym nie ma wyboru w nie działają instytucje, ale cały czas trwa coś na kształt wojny domowej dlatego bardzo trudno jest wnioskować, kto wygrał bitwę tak mamy tutaj pęknięte społeczeństwa 2 armie 2 ludy i lód liberałów czy lód Demokratów i lód neokonserwatystów, ale wydaje mi się, bo oczywiście pierwsze co się nasuwa to torze mamy do czynienia z taką rzeczywistością wykreowaną przez kultury indywidualizmu nie wiem czy pamiętasz jeszcze, ale krótko po zwycięstwie Trumpa kandydatką do przyszłych wyborów prezydenckich ogłosiła się im prawo od psiej niewiele oprawa jest pamiętam jak Ukraina oraz masz, więc takie ona miała taką przemowę płomienną też w pewnym momencie przy okazji jakiejś hollywoodzkiej imprezy i właśnie ta przemowa niezwykle efektywna właśnie miała być czymś tak stało takiej takiego momentu inicjującego jej kampanie tak można można powiedzieć, że z 1 strony jeśli chodzi o tak po prostu o suche fakty to trzeba powiedzieć, że nie zdarza się to w ostatniej historii Zachodu pierwszy raz ja mimo wszystko chciałabym przypomnieć, choć nie będę się nad tym rozwodził, że od dawna mamy do czynienia z taką sytuacją, kiedy wyniki wyborów czy wyniki referendów są wydarzeniem traumatycznym czas na mam na myśli traktat lizboński powtarzane referenda następnie presja na to, żeby referendum w sprawie brexitu zostało powtórzone, czyli są wybory, ale jednocześnie towarzyszy temu to taka atmosfera nie traktujcie tego tak całkiem serio nie traktujcie tego poważnie, dlatego że w zasadzie nie ma wyboru, więc można powiedzieć, że wybory prezydenckie w stanach Zjednoczonych wpisują się w daną tradycję tego co się dzieje jeśli można tak powiedzieć współczesności teraźniejszości Zachodu, ale rozumiem, że nie okiem nie toczy interesuje prawda nie nie Tomasz na myśli, proszę bardzo, ciekawy oczywiście to się nie zdarza chcę powiedzieć to się zdarza pierwszy raz takie odrywanie się, że od rzeczywistości był za mało od dwu dekad w krajach zachodnich z, ale wydaje się, że to co jest istotne w tych wyborach to jest to zjawisko, którym się interesują anglosaskiej autorzy i gdyby miała powiedzieć, dlaczego Trump nie chce się pogodzić z przegraną to nie tyle być może odwoływała bym się do kultury tak po prostu terapeutycznej co do jej związków z kulturą religijną czy Imaginarium ręki, bo przekonanie, że się mimo przegranej wygrało jest właśnie charakterystyczne dla Imaginarium religijnego choćby i jeśli mogę wtrącić 1 rzecz, bo to jest ciekawy kierunek i ja ostatnio w w swoim kwadransa felietonie o tym starałem się trochę powiedzieć, bo tylko właśnie się zastanowią czy dokładnie tą stronę idzie jeszcze czy coś innego można myśli, bo Trump razem z rodzicami w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych uczęszczał na nabożeństwa do bardzo charyzmatycznego pastora, który na Manhattanie miał swoją swoją siedzibę Norman da Normana Wincenta Peela, który był jednym z takich architektów ruchu pozytywnego myślenia człowiekiem, który zresztą napisał jedną z najważniejszych książek dla tego nurtu pt. potęga pozytywnego myślenia wielki bestseller, który do tej pory jeszcze się świetnie sprzedaje i no to był, który rzeczywiście głosił pogląd zresztą w kontekście chrześcijaństwa nawet takiego chrześcijaństwa amerykańskiego ewangelikalnych go ekscentryczne przynajmniej w tym w tej postaci, którą głosi, że siła myśli ma moc sprawczą to znaczy jeśli będzie odpowiednio wierzyć w to, że coś wydarzy to się to wydarzy jeśli chcesz być bogata trzeba bogactwo sobie Malinowa i zachowywać tak jakby już bogata była o tym oczywiście można długo rozmawiać to potężne kulturowy prąd no i istnieją takie interpretacje akurat powoływana książkę Gary ego lachmana takiego historyka zachodniej tradycji ezoterycznej, który napisał książkę o Trumpie i ludziach, którzy Trumpa do władzy wypchnęli i twierdzi w tej książce, że no właśnie pewnego rodzaju praktyki o charakterze religijną magicznym właśnie polegające na wizualizacji intensywnej zaklinanie rzeczywistości mówieniu, że jest taki i tak w przekonaniu, że to spowoduje konkretną zmianę w świecie jest powszechne wśród zwolenników Trumpa w tym ścisłym kręgu ludzi, którzy z nim współpracują, ale także jest jedną z naczelnych technik psychomanipulacji i psychologicznych, którym on sam się posługuje i że w tym sensie można rozumieć to jego tweety to jego nieprzyjmowanie do wiadomości właśnie nie tyle w kategoriach psychiatryczna terapeutycznych ile bardziej w kategoriach magicznych po prostu, że on zaklęcia rzuca na rzeczywistość tak zgadzam się, że wydarzenia stają się ekipy nominalne wobec efektów tak najpierw z moich odczuć wnioskuje co się wydarzyło i ponieważ ma wpływ przede wszystkim na swoje uczucia, bo na świat to by było uzurpator czeskie dlatego to co podlega mojej kontroli ustala obszar swojego działania właśnie jako emocję, ale jednocześnie i jednocześnie wydaje mi się, że można by to było powiązać z porządkiem post bez Polski tak z postanowieniami High, który kończył 17 wieczną wojnę i w tym sensie jest to istotne, ponieważ wtedy mamy do czynienia z tym ustalenie, które szuka nazywa od rządowej dniem kosmosu kończą się położony zostaje kres wojnom religijnym ludzie godzą się z tym, że żyją obok siebie i każdy z nich ma prawo może poszukiwać ochrony protekcji w innym banku, dlatego że tą ramą, która zapewnia pokój pomiędzy bogami jest państwo i gdyby powiedzieć, dlaczego w tej chwili mamy do czynienia z takimi wydarzeniami, które nie wiem reumatyzm ujął też sprawiają one oni mienie to powiedziałabym, że tak jak siedemnastym wieku niektórzy, ponieważ tą ramą zabezpieczającą współistnienie stało się państwo niektórzy taka reprezentatywna postać to w finansach też bohater wydarzeń, jakie miał miej miejsce w Polsce niedawno, który odpowiada sobie, który odpowiada sobie po prostu na pytanie czy rzeczywiście Bóg nie chroni tak, żebyśmy przenieśli aktualne realia na czym dok nie chroni na co dzień, jakie mogę sobie odpowiedzieć, bo czytam księga Izajasza dajmy na to, z której wynika, że Bóg mnie trzyma cały czas na kolanach karmi chroni, ale jak jadę np. do pracy w magazynach Amazona tam pracuje potem wraca tak czy gdzie jest ten moment wydatku konkretne wydarzenia w moim życiu czy to moje życie jako całość to trudno jest znaleźć ten moment, w którym czujesz się chroniona przez Boga i to konserwatywna myślę, z którą która jest inspirująca, dla której inspirujący jest właśnie agendę mówi, że nastąpiło tutaj przekazanie pewnej aury państwu stąd tak często podnoszą tę kwestię relacji pomiędzy tym co jest polityczne i tym co jest Rędziny dla konserwatystów czy na konserwatystów to jest nieusuwalny szlak nieusuwalny rdzeń bliskość tych treści tych jakości politycznych i religijnych najpierw ochrona Boga, a potem ochrony państwa natomiast dla lewicy będzie to niepokojący rdzeń coś co stale muszę się odsłonić monarchia patriarchat i przemoc i oczywiście i oczywiście rezygnacja z równości tak raczej hierarchiczna wizja społeczeństwa stąd właśnie takie problemy mają niektórzy z uznaniem równości kobiety mężczyzny i teraz, łącząc łączące właśnie dzieciństwo byłego czy ustępującego prezydenta Trumpa z porządkiem to bez w Polskim powiedziałabym tak jak u nas takie rzeczy Tylka tylko w godzinie filozofów prof. Małgorzata Jacyna proszę państwa dlatego tylko tutaj takie połączenia tak jak w siedemnastym wieku chce niektórzy stanęli wobec takiego odkrycia, że Bóg umarł dzisiaj konfrontujemy się z rzeczywistością agonii państwa chyba o suwerenności państwa z tego powodu było, zwłaszcza Anglosasi autorzy to nie jest przypadek, bo chodzi właśnie stany Zjednoczone wielką Brytanię mówił, że mamy tutaj do czynienia z imitacją dawnych instytucji państwowych, że dzisiaj państwo w zasadzie może funkcjonować jako Marka Great again prawda-li z tego powodu nie można wynosić pewnych problemów konfliktów na zewnątrz trzeba dbać o dobre imię państwa trzeba być lojalnym tak jak się jest lojalnym wobec Marcin dlatego wiele wydarzeń, które zachodzą będą takie wydarzenia, w której mamy takie wydarzenia, kiedy widzimy teatr realizacje państwa ma z jacht nie wiem Ogier maseczek tak jak wychodzi tak jak by nam dowieziono złote runo prawda takie ostentacyjne pojawianie się teatralne ta Państwowa stąd też powiedziałabym, że Crump nawet nie tyle był Trumpem jak był prezydentem co można powiedzieć, że bardziej to co robił to było bardzo zaskakujące jak np. tańczył jak odwiedzą miejsca, gdzie była katastrofa Humanitarna Trump ugrał Trumpa tak można powiedzieć ministrem wizytował mówią Amerykanie, czyli jest tym większe jest ale jakby podwójnie gra się jeszcze ministra to określenie pochodzi o ról, jakie otrzymywali Czarni, zwłaszcza w filmach, kiedy musieli grać właśnie czarnych, czyli musieli ekscesy nie demonstrować te cechy, które przypisywało się przepisy dało się czarnym, ale i teraz konkluduje po domyślam się mimo wszystko chciałby teraz coś powiedzieć stąd nie ja słucham bardzo ciekawa jest to interpretacja, więc absolutnie rozwinie ją było jej ostatecznych konsekwencji, bo ja staram się być konsekwentna wobec tego co już kiedyś ustaliliśmy, że nie jest interesujący z całym szacunkiem prezydent Kam co interesujące jest system, którym jest możliwość pojawienia się takiego prezydenta ta niektórzy mówią, że taki krytyczny moment to był moment, kiedy był wyszydzany zdaje się, że przez prezydenta Obamę jako człowiek od początku do końca przegrany to znaczy może się pojawiać w tych kręgach elit natomiast na pewno, ale to na pewno nigdy nie otrzyma żadnego odpowiedzialnej żadnej odpowiedzialnej funkcji żadnego odpowiedzialnego urzędu i zrozumiały jest to, że trudno w tej chwili jest prezydentowi przyjąć do wiadomości tę porażkę z tego powodu, że funkcjonuje ten Imaginarium skleja w tym Imaginarium sklejonych opozycji teologiczną politycznych choćby i umarł żyć będziesz ostatni będą pierwszymi taktami na tym polega jeśli można tak powiedzieć urodę czy urok tego Imaginarium i z tego powodu Schmidt jak mówią anglosaskie autorzy z tego powodu Karl silnik jest świetnym autorem, ale jest to pisarz historyczne jest to pisarz historyczny, ponieważ kategorii którymi od operuje suwerenność decyzji oni się stan wyjątkowy te wszystkie kategorie są zarezerwowane dla świadka, którym taktycznie państwa są suwerenne i teraz gdy, żebyś nie odwoływać do do pokoju porządku po bez polskiego to powiedziałabym, że wyraźne oznaki podkopywania suwerenności Państwowej tutaj opieram się na badaniach francuskich autorów wyraźny takie oznaczyć widać lata pięćdziesiąte jedną z jedną z takich wpływowych postaci nie mówię, że ono miało odegrała, że ramy, bo nie dochodzi przedsiębiorca majętny bardzo ustosunkowania człowiek, który prowadził szeroko zakrojoną działalność charytatywną nie mówię, że to jest postać, która odegrała główną rolę natomiast to, jakie działania podejmowało jak ustosunkowany dobrze pokazywało ewolucję systemu demokracji zachodniej, a mianowicie tak jak powiedziałam, ponieważ ustosunkowany często spotykał się na lampach z wpływowymi politykami nie wiem, kto za PLA przepłacił, niemniej jednak, niemniej jednak często podnosił taką kwestię mianowicie pytał jak to jest, że rozumiem no jest obywatel bierze udział w wyborach ma prawa wyborcze ma różne prawa nawet ten obywatel, żeby dokonywać tych różnych wyborów musi zarabiać na swoje życie w związku z tym przychodzi na teren mojej fabryki jak udaje urządzenia ja dbam o jego bezpieczeństwo ja wypłacam pieniądze ja chciałbym zapytać, jaki on jest czy w ogóle jest obywatelu wtedy, kiedy pracuje czy to nie jest tak, że warto było posiedzieć naszą rzeczywistość taki sposób, żebyśmy zobaczyli, że ludzie funkcjonują w różnych porządkach jest porządek politycznych praw, ale jest też porządek w produkcji pracy głośności ma i wtedy trudno trudno żeby, żeby ktoś do mnie przychodził na teren mojej fabryki i dyskutował ze mną negocjować coś, powołując się na swoje prawa polityczne, jakim to ja jak można znaleźć dlatego uzasadnienie prawda i czyli widać wyraźnie, że w latach pięćdziesiątych dochodzi do rozmontowania nowego porządku czy tzw. New dealu i bardzo dobrze to widać stąd moje to znaczy tak nie jest zaskoczenie utrzymuje ze zrozumieniem ale widać widać paradoksy widać paradoksy pomiędzy pomiędzy porządkiem politycznym i suwerennością państwową, a porządkiem Teologicznym widać to możliwość rozkładania się suwerenności państwa, kiedy np. w Polsce neokonserwatyści to ujął się na Reagana, który zawsze powtarzał, że państwo nie jest żadnym rozwiązaniem państwo jest przede wszystkim problemem no tak to do tego jeszcze do tego jeszcze wrócimy ja chciałem jeszcze 1 interpretację dotyczącą Trumpa tutaj wprowadzić, bo taką właśnie systemową niekoniecznie korzystającą z wbrew pozorom, bo ona trochę brzmi jak taka interpretacja w duchu bardziej psychoanalityczne niż w duchu kultury terapeutycznej przeprowadzona, ale zetknąłem się z nim jakiś czas temu jej autorem jest czy ona już w różnych wariantach też funkcjonowała i w odniesieniu do Trumpa i w odniesieniu do różnych innych podobnych zjawisk w Europie ale sformułował ją w odniesieniu do Trumpa sam Harris jeden z moich w ogóle ulubionych autorów z tego kręgu kulturowego amerykańskiego anglojęzycznego taki jeden z słynnych 4 jeźdźców ateistycznej apokalipsy ongiś autor właśnie pierwszej książki, która tę całą rewolucję nowego ateizmu zapoczątkowała, czyli książki koniec wiary ostatnio bardzo bardzo aktywny pod Caster i i no tak aktywny uczestnik życia politycznego publicznego w stanach Zjednoczonych i on coś takiego nagrał krótkiego taki krótki komentarz przed wyborami, w którym powiedział, że bardzo długo się zastanawiał nad tym, jaka właściwie jest przyczyna popularności Trumpa nie mógł tego zrozumieć jak to jest możliwe, że akurat ten człowiek cieszy się taką o taką wielką sympatią ogromnej części ludzi no bo jak się na niego patrzy słucha tego co mówi to wydaje się, że on właśnie cały szereg takich cech, które otwarcie manifestuje, które raczej sympatii budzi nie powinny na ich pewne mecze powiedział, że jakoś go olśniło i że kluczem do tego wszystkiego jest wstyd wg niego wstyd to jest zresztą jedna z takich ważniejszych kategorii, których używa do opisów także przecież socjologicznych współczesnych tekstach różnych zjawisk społecznych dla dla późnej nowoczesności charakterystycznych jedna z takich dominujących społecznych emocji niewątpliwie dzisiaj także w epoce mediów społecznościowych internetu tego życia na widoku które, które w tym sensie jakoś życie średniowieczne przypomina i hali mówi coś takiego no to jest człowiek, który jest całkowicie pozbawione wstydu to znaczy sam jest bezwstydne i manifestuje cały szereg takich cech, których na co dzień sami moglibyśmy się albo wstydzić albo inni by nas zawstydza, gdybyśmy je manifestowali, a on robi w sposób otwarty i choć jest przedstawicielem elity finansowej, chociaż z przedstawicielem elity politycznej i cały szereg ma takich cech, którego właśnie kwalifikują do tego elitarnego świata to nie wywyższa się ponad nikogo to znaczy nie stara się powiedzieć tzw. zwykłym ludziom, że jest od nich lepszy wiadomo, że nie jest ma wszystkie cechy które, które ma jest z nich dumne i nikt nie czuje się przy nim gorszy nikt nie czuje się przez niego zawstydzony tymczasem to jest druga część tego całego kontekstu który, która jest niezbędna, żeby zrozumieć, dlaczego Trump przecież taką popularnością elity liberalno-lewicowe amerykańskie te elity które, które praktykują tzw. mógł nas to znaczy tą świadomość społeczną to świadomość wielopoziomowych interes akcjonariuszy dyskryminacji, które przenikają amerykańskie społeczeństwo na różnych jego poziomach nieustannie praktykują odwrotność tego co Trump to znaczy zawstydzają mówi ludziom, że są, że wymagają nieustannej korekcji, że ich zachowania są wynikiem jakichś ich negatywnych cech, że są przemocą owi są rasistami są Homo oba mi trans fobii i osobami jeszcze różnego rodzaju i powinni cały czas się zmienia ci powinni cały czas uważać na to co robią powinni cały czas uważać na to co mówią jak już jest białym heteroseksualnym mężczyzną w średnim wieku, czyli jest przedstawicielem tej grupy, która na Trumpa przede wszystkim głosowała no to w zasadzie już jest człowiekiem pod wieloma względami upadłym straconym, bo się mniejsze na barkach nie tylko własne grzechy dziecko własne negatywną ości, ale grzechy swoich przodków i wszystkiego tego co tutaj przodkowie wyprawiali właśnie jest potępiony w jakim sensie w takich kategoriach religijnych rzecz ujmując i upadłem do do końca życia i jedyne co można to na kolanach przepraszać na tych, którzy też przeprosić się domagają, a Trump przychodzi jako taki wydawca taki osobliwy Jezus, który mówi bezwstydne Jezus, który mówi możecie być tacy jacy chcecie jesteście w porządku niczego się nie wstydź się róbcie to co wam się podoba i to jest paradoksalnie źródło jego jego wielkiej popularności, bo on uwalnia ludzi od tego ciężaru wstydu, który pewne liberalno-lewicowe narrację na nich nałożyły bardzo jestem ciekaw co myśli o takiej interpretacji marca przede wszystkim podoba się karze jak relacjonuje też te wydarzenia to stara się uwzględniać widzenie 2 stron prawda stoją czy natchnieniem właśnie widzenie neokonserwatystów jest jakieś jawna, ale widzenie liberałów też jest jakieś tak w jaki sposób widzi się wyborców Trumpa liberałowie Demokraci nauczyli się, że mówienie o wyborcach Trumpa, że są żałośnie no nie jest dobre z tego powodu, że jest krzywdząca, ale też po prostu jest szkodliwe dla nich samych ryzyk aplikacja jest coś czego, czego cały czas myślę Demokratom liberał łączy lewicy brakuje, a mianowicie mają też strona ma takie przekonanie, że ich widzenie widzenie prawdziwe psie oni po prostu widzą rzeczywistość ryzyk aplikacja to jest taka sytuacja, kiedy najlepiej chyba oddaje taka scena, kiedy zaczynamy oglądać film idzie bohaterka stukają obcasy po chodniku ona odrzuca głosy przekłada Turek widzimy zaczyna się wspaniały wiosenny dzień, ale za chwile za chwilę następuje zmiana punktu widzenia widzimy, że jest to spojrzenie kogoś, kto ją śledzi obserwuje samochodu i wtedy wszystko staje się długu różne tak widzenie widzenie nie jest właściwością anatomiczną widzenie jest właściwością kulturową, jakby jeszcze powiedziała jest właściwością klasową nie mam tego dobrze uporządkowanego mam na myśli tutaj to o co mnie pytałeś natomiast chciałabym zwrócić uwagę na to, że ten bez bez wstyd jak powiedziałeś Trumpa czy jego wyborców to jesz raczej wolność w tym Imaginarium teologiczną polityczną tato wolno dlatego dokładnie dlatego jest to porównanie do Jezusa, który przychodzić wyzwala to jest właśnie jak mówi Harris tam jest tym jego podcasty to bardzo atrakcyjnie w ogóle sformułowane, ale to jest jak mówi Harris taki Jezus który, który zjada czy burgery, kiedy tylko ma na to ochotę Jezus, który pije Coca-Colę 40× dziennie Jezus, który właśnie kompletnie nie przejmuje się jakimiś nie wiem wrażliwością innych np. na pewno zwroty czy określenia mówi to co chce, więc jest taki to jest właśnie w tym sensie wyzwalające jak najbardziej jest pozwalające jednocześnie jest, chociaż to nie jest właściwością tylko tej strony jest też analizujące analizujące w tym sensie, że tutaj często wolność występuje jako wartość, która jest powszechnie ciem, a czy wolność po prostu nie wolność powiązana z innymi ideałami czy innymi ideami tylko wolność po prostu tak taka wolność, która nie jest realizowane nawet współistnienie z innymi ludźmi myślę też, że dlatego mówię o tej wolności, ponieważ czytałam to anglosaski interpretatorzy zorientowani Psycho analitycznie, którzy badają wypowiedzi samego Trumpa oraz jego wyborców zwracają uwagę na to, że Trump lubi podkreślać np. że podczas mitingu nie padał deszcz innymi słowy jest to zjawisko nadprzyrodzone tak jak inne okoliczności podane tam, że to, że Rze, że pojawieniu się jego w różnych miejscach towarzyszą cuda także to taka narracja jest tak i jest ktoś czuwa nad organizacją tej rzeczywistości naj czekają też interpretacji nie będę chodziła wtedy one nie są myślę w takiej całej rozciągłości potrzebne kategorie psychoanalityczne tutaj, ale przypominam sobie wypowiedź jednego z wyborców, który mówił, że głosuje na Trumpa z tego powodu, że jak wygrają Demokraci to zaraz ktoś wyskoczy z taką propozycją ograniczenia dostępu do broni i to jest problem, dlatego że ja nie będę miał się jak chronić Trump pozwalam się bronić myślę, że to jest być może najważniejsza sprawa, dlatego że niezależnie od tego czy Crump wygrał przegrał to wielu autorów jeszcze zanim poznaliśmy wyniki mówiło o tym, że Trump w istocie wygrał jakiś sposób w tym sensie się nie myli, kiedy nie chce wyjść z białego domu, dlatego że mamy do czynienia z taką rzeczywistością, która została już przez niego zmieniona są tak wiele myślę też niepokoju wokół tego co zrobi i co będzie mógł w ogóle zrobić Majdan jako prezydent tak ramki Satya rzeczywistość inaczej na czym polega na tym polega, że ta wolność bezwstyd militaryzacja jakaś jest myślę w tym polityczno religijny Imaginarium oznacza też że, ponieważ państwo upada po ostatnim momencie tak jak można nie wiem 200USD dać starszym ludziom staje się, że takie wpłaty miały miejsce na leki to oczywiście nic nie znaczy, bo za 200USD jeśli ktoś ma przewlekłe choroby to oczywiście nic to jego życiu nie zmienia może pójść kupić suplementy np. natomiast na pewno się nie może leczyć natomiast to co to, czego dokonał Trump KO taka rzekoma iluzoryczna redystrybucja suwerenności Państwowej państwo siebie nie ochrania, ale ja daję tobie prerogatywy gdy, które niegdyś miało państwo prawo do używania przemocy także przemocy fizycznej z tego powodu dla swoich wyborców Trump jest demokratą Kang jest demokratą tak jak analogicznie jak u nas się mówi na morze kradną, ale się dzielą tak może niewiele się zmieniło, ale podzieliły się tym czymś co już zanika, a mianowicie suwerennością państwową i tras to co tak cieszy neokonserwatystów, a mianowicie powrót niezależnie od rozmaitych perypetii perturbacji jakich jak jakiś teraz jesteśmy świadkami w Polsce to co jak tak bardzo cieszy neokonserwatystów, a więc to obrót religijności to to nie jest ujawnienie się to nie jest ujawnienie się bliskości tego wątku rdzenia polityczna, bo i Teologicznego, ale przede wszystkim jest to wynikiem tego, że kapitał coraz bardziej pojawiał się jako nada niczym nie powstrzymana siła tak kapitał staje się coraz bardziej okrutne i w tym okrucieństwie myślę, że to jest powód, dla którego z kolei Demokraci nie mogą odzyskać swojej pozycji czy dalej się utrzymuje ten stan taka atmosfera w każdym razie wojny domowej ten to okrucieństwo neoliberałów okrucieństwo neoliberałów myślę, że o tym Warka jest mówić, a mianowicie okrucieństwo, które polega na tym, że różne decyzje, które podejmowali zawsze były okraszone takim suplementem kiedyś doceni, iż wiem, że teraz niewielki, ale ta funkcja być goście inaczej mówiąc inaczej mówiąc Targ próbuje próbuje zobaczyć dlaczego, dlaczego dla niektórych Trump jest, dlaczego Trump jest demokratą właśnie inaczej mówiąc mieliśmy tutaj do czynienia z taką osobę styczną polityką, której trzeba najpierw cierpi 5, żeby potem ewentualnie mógł się czy Schloss odmienić i myślę że, że to właśnie to jest to jest źródłem rozmaitych niepokoju, jakie wiążą się z tą kolejną prezydenturą, dlatego że w wyniku wyniku tych konfliktów politycznych czy polityczną teologicznych w mamy do czynienia dzisiaj nie tylko w takim schyłkowym państwem państwem, które traci suwerenność no premier Morawiecki mówi o wygranej bitwie jako żywo i polscy autorzy mam na myśli tutaj Jana Dekutowskiego czy autorzy francuscy serii k Giro piszą właśnie o tym, że w czasie pandemii państwa przegrały ważną bitwę z korporacjami cyfrowymi, tak więc taka surowość państwa to nie jest oczywiście przeznacza nasze przeznaczenie cały czas sprawa jest otwarta, niemniej jednak to jest taka sytuacja, w której z, której też my chodzimy osłabieni jak osłabieni osłabieni tymi sporami politycznymi, których od 1 bądź z drugiej strony słyszymy, że nasza podmiotowość jest bardzo wątpliwa, a to się mówi np. że ludzie głosowali na Brexit ani wiedzieli czym jest w ogóle Unia europejska albo na ludzi wpływa internet kiedyś seriale wpływały, zwłaszcza południowo amerykańskie albo konsumpcjonizm albo genderyzm Aldonę marksizm tak prawdę mówiąc, gdybym uwzględniła wszystkie te zastrzeżenia dotyczące osłabienia mojej podmiotowości to musiałabym się jako podmiot wybrać na jagody do lasu, żeby mieć poczucie pewności, który idzie do lasu na jagody no to wtedy na jego liczne wpływa tak natomiast samo poza stoczenie związane z wejściem młodzieży na ulice jak to przecież to są młodzi ludzie chodzili do szkoły myśmy myśleli, że oni cierpią na syndrom zamknięcia nie bardzo było nawet wiadomo czy ta Polska młodzież zieje czynie żyje prawda jakiś tam znaki poruszeniem gałki ocznej dawali natomiast oni słuchać siedzą w internecie ktoś mówi słuchają koreańskich zespołów nie, więc myślę, że cała sztuka jest najtrudniejsza w tej chwili do wykonania to jest próba to jest próba właśnie afirmacji afirmacji demokracji afirmacji równości, bo wtedy, kiedy ubolewamy np. jak antyszczepionkowcy sami tak na to też tak sobie myślę no ja bym chętnie się szczepionką, która spełnia wszystkie standardy oczywiście bym z niej skorzystała, ale to nie jest koniec tak my wiemy, że to nie jest koniec, że to jest wydarzenie kryzysu 1 etapu kryzysu klimatycznego za chwilę być może będzie kolejna pandemia prawdę mówiąc chciałabym być na to chciałabym mieć na różne ilość cierpienia trzecią rękę ta, którą bym o to gdzie on zawsze podsunąć jeszcze 1 godzinę, żeby móc rozmawiać dalej z tobą, ale niestety nie mamy tej godziny, więc 2 tygodnie spotkamy porozmawiamy wtedy o pandemii, bo dzisiaj już nie zdążyliśmy i o tym co w Polsce się dzieje i o parytecie rzeczywistości w odniesieniu do Polski i czasem bardzo dziękuję prof. Małgorzata Jacyno państwa 8 dziękuję bardzo, dziękuję bardzo, a teraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA