REKLAMA

Bartek Chaciński i Witold Mrozek o Funduszu Wsparcia Kultury

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-11-16 19:00
Audycja:
Czas trwania:
21:14 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Bartek Chaciński i Witold Mrozek.    Rozwiń »

Bartek Chaciński: "Popełniono szereg błędów w tym programie. PiS zyskiwał na równym wsparciu patrząc na np. 500 plus, a tutaj zrobił coś wręcz odwrotnego. Sama konstrukcja tego programu, wrzucenie dwóch rodzajów bytów, instytucje kultury i firmy poskutkowało tym, że dostaliśmy na talerzu listę płac."

Witold Mrozek: "Minister wypłaty wstrzymał, a dziś zapowiedział, że w pierwszej kolejności ministerstwo wypłaci pieniądze instytucjom publicznym" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj krytyk teatralny publicysta GazetyWyborczej Witold Mrozek Witaj serdecznie do i kierownik działu kulturalnego tygodnika polityka dziennikarz Bartek Chaciński witam serdecznie dobry wieczór będziemy rozmawiać o tym, o czym wszyscy mówią tak naprawdę od kilku dni, czyli rządowym wsparciu dla artystów chodzi o 400 000 000zł z funduszu wsparcia kultury, które miały zapewnić ciągłość Rozwiń » działalności artystycznej i utrzymanie miejsc pracy w czasie pandemii minister kultury Piotr Gliński opublikował listę artystów fundacji i instytucji kultury, które miały dostać rządowe wsparcie w sumie do pomocy zakwalifikowały się ponad 2000 podmiotów na liście znalazły się teatry znalazły się w Filharmonii, ale również sporo celebrytów m.in. popularni artyści disco polo znani z ogromnych zarobków także firmy, które z kulturą mają niewiele jak się okazuje wspólnego okazało się także, że rozbieżności w przyznanych dotacjach są bardzo bardzo duże no i rozpętała się burza burza starał się odpierać wszelkimi środkami głównie na Twitterze wicepremier minister kultury Piotr Gliński, ale w końcu wczoraj zdecydował, że wypłaty zawiesza, że lista beneficjentów będzie poddana ponownej weryfikacji na powiem tak z przekąsem, że dawno chyba kultura nie była na ustach tak wielu osób nawet na tzw. jedynkach telewizyjnych serwisach informacyjnych jak myślicie co się takiego wydarzyło, że minister zawiesił wypłaty, mimo że wcześniej tak mocno jednak stawał w kontrze do tych, którzy krytykowali nierówności na liście beneficjentów nos z pewnością duże pieniądze plus nazwiska znanych osób od braci Golec po Krystyna Janda na tej liście budzą duże emocje budzą również emocje takie powiedziałbym anty elita jest etyczne populistyczne, które pojazdy, które wynikają też Polska prawica można to było Czaja przykład obserwować w wiadomościach TVP, które trochę nie wiedziały jak się w tej sytuacji zachować z 1 strony regularnie czują na dużą część polskich artystów z drugiej strony jednak ich polityk przyznał im pomoc w trzeciej strony np. taka Krystyna Janda skądinąd słusznie być może stwierdziła, że ta pomoc jest w jej przypadku członków 2 etatów za niska to co na pewno warto powiedzieć na samym początku odnośnie tego co ma tam można toczone w prowadzeniu to jest droga, którą wspiera się instytucje organizacje pozarządowe firmy to znaczy nie opłaca się w nim indywidualnych artystów jako osoby o pomyśle wywołało duże nieporozumienie dużo też obaw związanych z tym na ile np. dochodzi tutaj do sytuacji, że dostaje 1 konkretny artysta mając albo zespół na ile dostaje firma, która odpowiada za organizację koncertów i zatrudnia też technicznych kierowców oświetlenia owców, którzy po prostu w czasie pandemii nie zabijają albo zabiją bardzo mało o tym na pewno jako dziennikarz bardziej zorientowanych w muzyce dzisiaj powiem Bartek Chaciński oto tak myślę, że to jest jak ja się zgadza co do tego, że ministerstwo kultury przeprowadziło pewną operację która, kto jest kompletnie w kontrze do tego wszystkiego na czym zarabiał zyskiwał ten rząd i cała formacja polityczna od samego początku czyli, jeżeli można powiedzieć, że PiS zyskiwał na prostym wsparciu skierowanym do konkretnych osób równym wsparciu z postaci tych programów w rodzaju 500 plus prawda to to tutaj zrobił coś dokładnie odwrotnego i no popełnił szereg błędów rzeczywiście przy konstrukcji tego programu po to po pierwsze w ogóle popełnił błąd, startując tym programem jako takim takim flagowym programem pomocowym dla polskiej kultury, bo oczywiście powinien być jakiś program, który trafia do tzw. szeregowych pracowników kultury, którzy w tej chwili mają atest to jest też jednak jest niesłychanie szeroka grupa, którzy mają w tej chwili powody do tego, żeby się żalić na ma wskazywać te tutaj duże nazwiska, których i tak wniosek mówił no i no no no jeśli chodzi o samą konstrukcję tego programu Łoś to konstrukt to to do wrzucił do 1 wora właśnie te też te instytucje publiczne instytucje kultury i instytucji i firm by działające działające na poparcie działań obecnej nie da znać od kończy działalność gospodarczą w te 2 rodzaje Bytów nigdy nie były słabe w programach ministerialnych, a jeśli bywały pojawiały się komercyjne firm bez tych polskich programach ministra no to były poddawane przez żyli przez te komisje sterujące programami w bardzo dużej krytycznej ocenie, więc po prostu nie dochodziło do takich sytuacji teraz dostaliśmy polską listę płac a, a w, więc musiało elektryzować media, bo po prostu zostaliśmy na na talerzu de przychody różnych firm związanych z konkretnymi nazwiskami zgadzam się, że firma, ale jednak te nazwiska się świeciły myślę, że też ci artyści nie brali tego pod uwagę na początku te nazwiska tych nazwiska tak mocno się świetną oczywiście stoją za nimi całe sztaby osób też sztab osób mają prawo do rekompensaty menedżerowie mają prawo do rekompensaty, ale gdzieś tam zniknęła sama co ma ta cała ta idea programu właśnie w tym zestawianiu ważnych instytucji kluczowych instytucji życia kulturalnego z bardzo znanymi również anten TVP niejednokrotnie ostatkami polskiej kultury, a często o polskiej rozrywki, bo jak trudno trudno uznać w ogóle dofinansowanie przez ministerstwo kultury niektórych przedsięwzięć rozrywkowych za za jakąkolwiek kluczowe to od tutaj tutaj ten program to jest po prostu cała co cała masa różnych tego typu pomyłek z zasadności powstania funduszu raczej nie da się chyba podważyć, ale porozmawiam jeszcze tych błędach, które zostały popełnione bard powiedział o odrzuceniu 1 worka tych instytucji działających w oparciu o ustawę prowadzenia działalności kulturalnej i tych, które prowadzą działalność w oparciu o działalność gospodarczą na liście zastosowano np. takie kryterium różnice w przychodach rok do roku i to jak mówił dzisiaj w radiu TOK FM były minister kultury Bogdan Zdrojewski także ministerstwo wykazało się nieznajomością specyfiki działania właśnie instytucji kultury do tak to właśnie trudny do cokolwiek do tego co mówiło były minister kultury, który nazywa się znasz dobrze na nowego programach ma w i myślę, że Gg bardzo dobrze potrafiło wypunktować wszystkie błędy włącznie właśnie w tym, że ten program tak naprawdę nie nie zapobiegało likwidacji miejsc pracy np. test test to też bardzo ważna też cechy tego co do tego programu, że znam potrafię wskazać na tej liście niestety to są informacje, które w, którym nie mogę się ze słuchaczami podzielić na antenie jeśli chodzi o nazwisko nazwę firmy, ale znam duże firmy, które po prostu zwalniały pracowników ma w tej chwili wystąpiły o z o rekompensatę to będą pieniądze, które pójdą dla udzielenia czasu honoru dla dysk, które trafią do ludzi tylko, które prawdopodobnie trafią schodząc do firmy jako takiej, czyli do właściciela firmy tutaj warto dodać jeszcze tak Wit, jeżeli pozwoli to dodajmy już te kwestie w kolejnej części kultury osobistej, bo w radiu TOK FM czas na ogólnie interes z tego co pokazuje mój zegar w komputerze czas na informacje w radiu TOK FM raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj krytyk teatralny publicysta gazety wyborczej Witold Mrozek szef działu kulturalnego polityki Bartek Chaciński rozmawiamy o wstrzymaniu przez ministra kultury Piotra Glińskiego wypłat z funduszu wsparcia kultury i odesłania i odesłaniu listy beneficjentów do ponownej weryfikacji Witko zaczniemy teraz od ciebie w w związku z tym co mówił, że Bartek Jasiński ten program nie zapobiegł zwolnieniom nie mógł zapobiec z tego bardzo prostego powodu niestety to jest duży błąd ministerstwa zostało ogłoszone w taki kształcie no po ponad pół roku, odkąd ponad pół roku trwania pandemii, więc organizatorzy bardzo pracodawcy instytucje nie mogą się wprost spodziewać tego, że taki program będzie tutaj jakąś taką nieudolną, ale jakąś próbą reagowania NATO czy dana firma zwalniała ludzi nie zwalniała jest uwzględnienie tego punktacji dotyczące w tym słynnym algorytmie za nie zwalnia ludzi w ciągu panem można było dostać też oczywiście po fakcie dodatkowe punkty, które zwiększały zwiększały przyznawane środki, które może warto dodać 1 rzecz to znaczy to jest efektem tego, że do 1 worka lądu w 1 banku lądują instytucje publiczne jak teraz zarówno samorządowe filharmonie, a z drugiej strony lądują prywatne firmy to znaczy myślę, że duża część też oburzenia spowodowanego ogłoszeniem tych wyników bierze się właśnie takiej dość pobieżnej lektury ty też Topolski znaczy widzimy, że jakaś firma organizująca koncerty dostaje 400 000zł, bo 800 000zł, a np. jakiś ambitny teraz jak rosła też czas dostaje 24 000zł wystarczy uzyskanie przykład to bierze z tego, że tak jak już dziś wcześniej ten program funduje utracone przychody właśnie 2050% utraconych przychodów w porównaniu z zeszłym rokiem w Poznaniu 2019, kiedy te firmy czy ta instytucja nie ponosiły kosztów pandemii przychody nie dochody tak przychody przychody określił podkreślił też się po południu minister ich kolejny raz zabrał głos w tej sprawie w związku z tym w związku z tym tematem np. publiczne, które i tak działają w dużej mierze do stacji stałej dotacji budżetowej Urzędu Miasta województwa utraciły mniej w związku pandemią, ponieważ dotacja w większości spotkań w przypadku cały czas do nich dochodzi w takiej samej kwocie cały czas są pieniądze podatników natomiast nie ma wpływu z biletów czy tym podobnych opłat, a firmy, które organizują koncertu mogą liczyć na ta trzecia z nich to ogólną czy przedsiębiorców wtedy, jeżeli jakaś pilna dostawa pieniądze z tarczy antykryzysowej pieniądze są odliczane tego wsparcia funduszu wsparcia kultury natomiast pieniędzy publicznych wcześniej nie było dlatego też często takie spektakularne różnice w tych w tych w tych kwotach umie tak minister Gliński mówił wcześniej, że to nie są pieniądze dla 1 osoby dla całych zespołów ludzi, którzy z dnia na dzień stracili środki do życia jemu w części ten temat przez chwilę kontynuować moje pytanie brzmi czy rzeczywiście jest także te pieniądze trafią do konkretnych pojedynczych osób czy jest taka w ogóle możliwość zatrudnionych np. przez pana x czy Grek na śmieciowej umowie od czasu do czasu czy jest np. taką możliwość, żeby aktor, który na etacie zarabia dziś około 2 tysięcy złotych, bo takie są sumy w teatrach pensji podstawowej bez wliczenia do spektakli, a to przecież nie są grane ma szansę na pomoc mimo wszystko taka możliwość jest pan była to wizja, że pies został teatralnych rozmawia się kilkoma dyrektorami teatrów w Polsce również zapewniają, że w ten sposób pieniędzy pieniądze trafią również do pracowników nie takowych, ale jakiś czas będą wypłacane w formie trzynastki wyższe to jest pytanie do tych dyrektorów też nie sądzę, żeby znikoma, ponieważ w tym wypadku zakład ma w tym żadnego interesu prawnego, czyli mają takie, czyli dyrektorzy cały czas mają takie narzędzie w ręku, żeby te pieniądze jednak trochę też rozdysponować pracownik OKE taka składają się teraz Polski w Bydgoszczy to jest taka taka płaca to 1100%, więc sposób zapłacić po prostu za spektakle zagrane ona za transmisję wyświetlony w grudniu swoim aktorom i 3 co te pieniądze rozliczyć później gęsto ten czynnik ludzki, czyli opłacanie tych pieniędzy ludziom jest podstawową formą rozliczenia ogranicza tego i to zarówno jeśli chodzi o jedną z wiedzy tt część publiczną, że tak instytucje publiczne jak IT to część podmiotów komercyjnych natomiast nowy wystarczyło naprawdę wystarczyło nie mieszać tych obiektów ze sobą, żeby nie mieć podstawowego problemu o równe medialnych i wszelkiego typu porównań 2 Bytów, które po prostu są nieporównywalne, bo sytuacja jednych drugich nie daje się nie daje się podporządkować OPI opisać 1 algorytmem tutaj chciałem podkreślić też, że po tej drugiej stronie po stronie podmiotów komercyjnych są całe stopy całe ekipy ludzi, którzy naprawdę zostali bez pracy z dnia na dzień nowe powiedziałbym nawet, że większość większą część z nich w gorszej sytuacji niż niż pracownicy są samorządowych większość instytucji teatralnych prawda z już od samego początku ta sytuacja to opowieści są zupełnie inne, kto co podkusiło ministra żeby, żeby skrzyżować ze sobą 2 potencjalne 2 program 2 różne programy w ich, żeby przedstawić w postaci 1 mega programu moim zdaniem tylko rodzaj megalomanii i chęć podkreślenia tego, że to, że na kulturę idzie wreszcie duże wsparcie to zdarzało by na początku zaznaczy już nie ciągnąć jeszcze bardziej jakieś spiskowe teorie, że po prostu napuszczanie na siebie ludzie wzajemnie, która jest poniekąd efektem ubocznym tak jak Płatek zauważył tego poznawanie się konflikty to zdecydowanie nie powinno nie powinno w tym osób miejsca, zwłaszcza że teść z tego co dało mi się ustalić, pisząc test to się zażądać wyłączenia oraz programu pierwotnie ustalona zespoły z Polski skład tego chodziłem dyrektorzy instytucji przedstawiciele branży muzycznej tak dalej to polskie tego ile miało pójść na bazie na sektor komercyjny miało ich czas to czy też zupełnie się zmieniły tyle zostało przyznane znaczek w jakimś sensie tutaj to co było ustalone w trakcie konsultacji zostały dochowane jest to wartość są lepsze czy kosz, ale kolejna rzecz, która powoduje u, chociaż ludzie, którzy włączyli się od strony społecznej projektowanie tego programu jeśli tak duże oznaczenia Jacek Głomb dyrektor teatru w Legnicy napisał na Facebooku przypominam, że pierwotnie podział środków miał być następujący 200 000 000zł na samorządowe instytucje artystyczne 150 000 000zł na tacy będzie osoba i prywatne 50 000 000zł dołączona w ostatniej chwili branża muzyczna taki podział zaakceptowaliśmy jego zespół ekspercki przy Instytucie teatralnym tymczasem o tym czasem jest oczywiście w zasadzie 2 zmianą można powiedzieć, bo jak tutaj pan się na kolana no to instytucje prywatne otrzymały łącznie 226 000 000zł samorządowe 94 000 000zł, a organizacje pozarządowe szczęście, że pół 1 000 000zł dajecie pieniądze były bardzo potrzebne oczywiście inne pytanie, o czym mówił Bartek Bartek Chaciński, ale też bardziej, że takie ustalenie widzeń została utrzymana dość ma inne pytanie czy jednak no powiedzmy wprost dla niektórych niebyła to po prostu okazja do zarobienia ani rekompensata zawsze się tacy znajdą i 100 zlote jeśli w ogóle ma sens w tej chwili to weryfikacja, którą zapowiedział minister bo, bo zdaniem tego tego programu nie da teraz prosty sposób odwrócić NATO to wszyscy grali wg mimo wszystko jednak tych samych reguł lista została ogłoszona będzie bardzo trudno się wycofać z tych decyzji o zapewne mi poza pewnymi jakimiś bardzo konkretnymi przykładami, gdzie rzeczywiście ktoś ciągnął swoją obecność jako pracę jako instytucji zajmującej się kulturę jako firmy zajmujące się kulturą to będzie głównie chodziło to firmy komercyjne natomiast tych dużych nazwisk nie nie uda się łatwo wymazać, bo nie uda się powiedzieć ludziom, że przepraszamy bardzo, ale Bayer full to nie jest firma, która prowadzi działalność kulturalną Otóż w rozumieniu tego co co ministerstwo przeprowadziło jest i właściwie nie ma żadnych powodów, dla których dla, których należy inaczej oceniać przedsięwzięcie pod nazwą Power for Management zespół być może jakiś jakich pracowników zaplecza scenicznego, którzy tam ktoś tam w tym wszystkim biorą udział niż na dnie kielecki teatr tańca prawda czy z dnia do tak jak to zostało sformułowane w tej chwili jeśli da się chyba tylko wskazać jakieś wysupłać jakieś pojedyncze przypadki firm tam sensie jakaś firma zajmuje się księgowością i to jest ten rzeczywiście go bardzo kontrowersyjna jest jakaś firma zajmująca się konstrukcją dachów jeśli nie nie robiła zadaszeń dla dla dla teatrów to wzrost cen, ale dla no właśnie do jeśli robią wykładach dla teatru to w może być z tym problem prawdę mówiąc rozliczenie tego przy tej weryfikacji, którą prowadzi zespół fachowców zatrzymają się jutro jeszcze zbierać Witko to już naprawdę ostatnie zdanie, bo musimy kończyć teraz powinien zrobić minister twoim zdaniem co przypuszczalnie zrobi nam w ogóle myśli się do weryfikacji, której przyczyną Bartek mówił będzie teraz przebiegać czy to w ogóle jest program do uratowania minister zapowiedział dzisiaj o przez około szesnastej wirtualnej Polsce podczas programu na żywo się w pierwszej kolejności pieniądze zostaną wypłacone instytucjom publicznym, jako że budzą mniej mniej wątpliwości najprawdopodobniej ATA weryfikacja podmiotów prywatnych potrwa to dłużej z pewnością tak myśli tak jak patelnią w całości tego wszystkiego naukę nie da się powinno natomiast z pewnością myśląc o przyszłość takich programach po prostu powinno się wyciąć, a wnioski z popełnionych błędów jak wiadomo nie dzieje się często w przypadku rozmaitych działań polskiego rządu będzie tak teraz nie mam pojęcia bardzo bardzo dziękuję za to spotkanie na łączach skarbowych Witold Mrozek krytyk teatralny publicysta gazety wyborczej i Bartek Chaciński szef działu kulturalnego tygodnika polityka byli gośćmi kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję bardzo, dziękuję do usłyszenia mówi Marta Perchuć-Burzyńska czas na informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA