REKLAMA

Optymalizacja logistyki ostatniej mili

OFF Czarek
Data emisji:
2020-11-17 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
31:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa i mają gości jest pan Paweł Igora z wydziału matematyki informatyki i mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz prezes fundacji kłamcą, a dzień dobry witam serdecznie dzień dobry witam państwa myślę, że nasi słuchacze z pewnością zaobserwowali zmieniająca się rzeczywistość także związaną z pandemią koronawirusa, czyli m.in. to, że może mniej Rozwiń » wychodzimy z domu, a więcej zamawiamy czy jeszcze więcej zamawiamy przez internet takie zakupy przez internet dają dużo więcej możliwości, których pewnie nie ma co mówić, bo wszyscy doskonale znamy wyniki finansowe różnych firm związanych z handlem przez internet znacznie są znacznie lepsze niż w latach poprzednich, czyli rośnie sprzedaż internetowa teraz możemy sobie wyobrazić jak to wszystko wygląda to zamawiamy czy wybieramy klikamy i zamawiamy, a jakiś magiczny sposób te produkty zamówione do nas trafiają oczywiście to jest żadna magia tylko bardzo skomplikowany proces przygotowania do wysyłki, czyli skompletowanie zamówienia pakowanie przygotowanie sporo tych części tych etapów odbywa się w sposób automatyczny najtrudniejszą staje się częścią jest, kiedy już firma logistyczna zewnętrzna firma logistyczna taki taką paczkę tak jak taką przesyłkę odbiera i ma do nas dostarczyć nową sprawa wydaje się łatwa, ale niektórzy z nas wolą dostawać przesyłki w ciągu dnia np. podmioty gospodarcze prowadzące działalność inni wolą dostawać wieczorami, kiedy wrócą do domu z pracy co zrobić, jeżeli nie ma nas w domu czy zostawić zostawić sąsiadowi czy zabrać z powrotem do siedziby itd. itd. żyć pojawiają się nowe rozwiązania paczkomaty zostawianie punktach pocztowych i to jest tzw. ładnie nazwane logistyka ostatniej mili i oczywiście za to logistyką ostatniej mili stoi matematyka w sensie pan Paweł Góra sporo na ten temat wie postanowił się z nami podzielić tą wiedzą, tym bardziej że zbliżają się święta dziękuję za zasadne wprowadzenie faktycznie na Uniwersytecie warszawskim mniejsza od 2018 roku zajmujemy się optymalizacją logistyki ostatniej mili w ubiegłym roku realizować na ten temat dość duży międzynarodowy projekt badawczy, w którym naszymi partnerami m.in. Uniwersytet Cambridge firma kolei Belki Huberta, testując Izraela ana samym Uniwersytecie warszawskim zaangażowani byli naukowcy właśnie z mojego wydziału wydział matematyki informatyki mechaniki, a także naukowcy z wydziału psychologii, którzy badali też m.in. zachowania konsumentów okazuje się, że to też się też istotne jakie, jakie decyzje w jakiej podstawie podejmują użytkownicy takich platform internetowych umożliwiających robienie zdalne zakupów natomiast mój zespół badawczy faktycznie zajmował się opracowywaniem algorytmów które, które po pierwsze, miały za zadanie zoptymalizować logistykę ostatniej mili, a więc dla całej dużej floty pojazdów, które pomogą rozwozić przesyłki dużego zbioru kierowców pewnej liczby magazynów i też dużego zbioru klientów użytkowników, którzy chcą otrzymać przesyłki proponowane były od optymalne czy hobbystycznie optymalne trasy, aby takie trasy, które minimalizowane by np. koszty czy łącznie przebywa dystans czas podróży czas dostarczania przesyłek często jest to jest czym zajmowaliśmy się z 1 właściwie komponentów do rozwiązania drugi komponent z kolei program do szacowania wpływu środowiskowego różnych opcji dostaw, ponieważ tak jak pan redaktor wspominał i 6 osób pewnie zdaje sobie sprawę są różne możliwości można dostarczać przesyłki do paczkomatów bezpośrednio do domu w określonych godzinach mogą być przesyłki dostarczane rowerem mogą być jakąś dużą ciężarówką jak reagujemy przesyłki możemy korzystać z pojazdów elektrycznych teraz różne układy tras również różne środki transportu, z których korzystamy mają różny wpływ środowiskowy Enej coraz częściej zaczyna też mieć znaczenie w szczególności, jeżeli są użytkownicy klienci, którzy zwracają uwagę właśnie kwestie środowiskowe to może być dla nich istotna może być dla nich istotne jak duży wpływ środowiskowy rozwiązania które, które wybraliśmy opcję opcję dostawy, która została przez nas wybrano np. robiąc robiąc zakupy przez internet taka sprawa sprawa jest poważna, bo z punktu widzenia klienta, który czeka na przesyłkę można powiedzieć no dobrze, ale to wszystko wliczone koszty przecież ja płacę za to co może być prostszego niż dostarczyć do moich drzwi przesyłkę od firmy, która zajmuje się jej sprzedażą, ale jeżeli chodzi o wydatki na logistykę na świecie to w tym roku to jest około około ponad nawet 10 bilionów 10 bilionów dolarów z czego 40% około 40% tych wydatków to jest właśnie to ostatnia Mila, czyli ponad 4 biliony nie miliony biliony dolarów, więc dobre zagospodarowanie dobre ekonomiczne zagospodarowanie tego rozwiązania to są realne to jest realne obniżenie kosztów, a co za tym idzie realne zyski składa się w zależności od środka transportu które, które wykorzystywane w koszty koszty dowozu koszty koszty przewozu jakich przesyłki przez 1km to mogą być może być nawet od złotówki do kilku złotych biorąc pod uwagę zarówno te koszty kierowcy czy osoby człowieka które, która odpowiada za przewiezienie damy polskiej i koszty np. paliwa koszty utrzymania danego danego pojazdu jego serwisowania, więc to fakt faktycznie w przypadku dużych firm, które posiadają floty składające się np. setek czy czasami tysięcy pojazdów, które mogą jeździć nie tylko w Polsce ale, ale nawet po całej Europie takie oszczędności czy skracanie długości tras dla każdego pojazdu nawet o kilometr w skali roku mogą być oszczędności rzędu 5 000 000zł, a nie są nie są to nie są problemy trywialne można udowodnić, że nawet jeżeli, więc przyjmiemy, że mamy stałe koszty dane danej trasy chcemy tylko jak najlepiej zagospodarować tę naszą flotę, czyli dla np. setek pojazdów którymi dysponujemy dziesiątek pojazdów którymi dysponujemy chcemy zaproponować taki układ tych tras, czego przykład taką kolejność odwiedzania poszczególnych klientów, żeby to wszystko było optymalne okazuje się, że od strony matematycznej jest to dosyć złożone problem można udowodnić, że takie problemy są tzw. problemem trudno, czyli najprawdopodobniej nie istnieją algorytmy, które potrafiłyby szybko mówi się w Korytnicy w czasie w czasie wielomilionowym, czyli w czasie, który byłby ograniczony z góry przez funkcję będącą co najwyżej wielo mianem zmiennej, jaką jest np. liczba klientów, których musimy odwiedzić świetnie istnieją najprawdopodobniej tak szybkiej gry, które zawsze w takiej sytuacji potrafił znajdować rozwiązanie dokładne dlatego często tak swoje reguły tzw. heurystyki algorytm przybliżone, a w ostatnim czasie gry zaczynają się też pojawiać algorytmy komputery kwantowe tak algorytm może nie istnieją, ale informacje istnieje już dobijają także pozwoli pan, że powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM pan Paweł oraz wydziału matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego prezes fundacji kont e-mail, a jest państwa i moim gościem informacje o dziesiątej 20 które państwa moim gościem jest pan Paweł oraz wydziału matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz prezes fundacji kwotą, a rozmawiamy dzisiaj tzw. logistyce ostatniej mili, czyli jak dostarczyć na tym ostatnim etapie przesyłkę do klienta na jej oczywiście znowu, jakiego klienta, o której godzinie co robić, jeżeli go nie ma czy zostawić czy powinien odebrać sam, a co z przesyłkami, które mogą ulec zepsuciu, jeżeli nie są przechowywane w odpowiedzi temperaturze dowieźć można, ale co zostawić w skrzynce zostawić w Polsce zostawić w paczkomacie powstają już takie paczkomaty, które są lodówkami powstają także może być paczkomaty, których można przymierzyć ubrania i jeżeli nie pasują to od razu je odesłać, ale to są różne różne rozwiązania już na także część tego tej logistyki ostatniej mili nasz słuchacz pan Wojciech pyta czy faktycznie chodzi o biliony, czyli po angielsku, czyli tak chodzi o biliony to są gigantyczne pieniądze dlatego ta logistyka ostatniej mili jest tak ważna, bo to są gigantyczne pieniądze po prostu i teraz jak to wyliczyć przed informacjami mówił pan, że sprawa wcale nie jest łatwo, bo oczywiście, że mamy wjeżdżamy z punktu, a mamy do obsłużenia 2 domy 3 domy na to wszystko jest proste, kiedy rośnie liczba domów albo ta sieć punktów do obsłużenia staje się siecią drogową nie wiem w stanach Zjednoczonych w Polsce czy we Francji i teraz każdy z tych punkcików ma różne potrzeby to sprawa się niesłychanie komplikuje każda została zaoszczędzona godzina ba nawet minuta Kuriera każdy zaoszczędzony kilometr to są naprawdę to się wszystko dodaje do gigantycznych pieniędzy dlatego najtęższe głowy tego świata pracują nad algorytmem algorytmy mówią tak obliczymy, ale nie za naszego życia pewnie nawet nie z życia waszych dzieci nawet mając kwantowe komputery to nam zajmie co najmniej 50 lat dobrej myśli o 50 lat ale, ale 2 długa, bo jak jak to dokładnie będzie na komputerach kwantowych to co jest zobaczyłem komputery kwantowe cały czas się rozliczają i jedno to, że to, że to, wieszając to i działem tak jak tak dobrze komputery klasyczne to to też jest, toteż jest faktem po prostu komputery kwantowe są znacznie młodsze to właśnie zaczęliśmy z nimi pracować jako ludzkość to 30 parę lat temu komputer komputerami klasycznymi już pracujemy do ponad 70 lat, więc jest to jest jednak różnica, ale faktycznie są bardzo złożone problemy tutaj mówimy o stronie sam algorytm licznej rzeszy i nawet przy nawet przy bardzo prostych założeniach już okazuje się, że to są problemy złożone, które faktycznie komputery klasy nie potrafiłyby policzyć dokładnie szybko i w związku z tym stosuje się ruszać heurystyki algorytm przybliżone adres prowadzenia, które znajdują rozwiązania przybliżona, więc trochę gorszy od takich rozwiązań zupełnie optymalny, ale takie rozwiązania, które faktycznie bylibyśmy w stanie znaleźć naszego życia, bo sami dosyć szybko i może się okazać, że problemy jeszcze będziemy w stanie skomplikować, bo tak jak tutaj panowie mogą być ograniczenia na okres czasowe, w których klienci chcieliby być obsłużeni czyli kiedy chcieli otrzymać te przesyłki mogą być ograniczenia na flotę np. niektóre pojazdy wszystkie pojazdy mają ograniczoną pojemność dodatkowo niektóre pojazdy mogą się po prostu nie nadawać do przewożenia pewnych typów produktów, a dodatkowo możemy jeszcze brać pod uwagę warunki w ruchu, czyli przekaże pewnych godzinach mogą być większe korki w innych godzinach może nie być korku, a więc ten czas przejazdu też zależy od tego, której godzinie wyjedziemy Enej to wszystko powoduje, że to są faktycznie bardzo złożone problemy trzeba konstruować skomplikowane algorytmy jak teraz takie algorytmy się buduje, bo rozumie że, gdyby to była tylko kwestia obliczenia optymalnej trasy to sama to jest trudne, a do tego trzeba dodać tak jak pan mówił różne potrzeby klientów, a dodatkowo też rodzaj towaru bo, bo jest towar, który można zwrócić towar, którego nie powinno się zwracać spot jest towar, który potrzebuje temperatury przewożenia to jest zupełnie inne rodzaje transportu jest towar, który może sobie leżeć tak zresztą, jeżeli przesyłka leży np. parkować dłużej niż no co także zabiera czas innym potencjalnym przesyłką i tak i tak jak to teraz wszystko zbudować się ci trochę, czyli trochę na czym polega jak od kuchni wygląda od kuchni od kuchni wygląda także ten nas nasz problem rzeczywisty musimy najpierw w jaki sposób zdefiniować zapisać związek matematyki i możemy sobie przyjąć, że mamy jako, jakie zmienne np. określające który, który dla każdego produktu, którym pojazd ten produkt powinien zostać przewiezione i np. jako, które w kolejności dany klient powinien zostać obsłużony no i teraz dla dla tych zmiennych możemy zapisać pewien układ nierówności, których spełnienie jest niezbędne do tego, żeby wasze spełnione były nasze warunki to znaczy np. tutaj możemy możemy sumować się wagi wszystkich wszystkich produktów przewożonych przez dany pojazd no i suma wag czy są objętości nie powinna być większa niż tu jakaś pojemność naszego pojazdu albo godzinę godzinę odbioru też nie powinny być 3 godziny dowozów nie powinno być np. nie powinny wykraczać poza określony przez mamy mamy jakiś układ nierówności ewentualnie też mogą być wśród dania na jakiś problem optymalizacyjny, czyli jakaś funkcja najczęściej bardzo wielu zmiennych, które dla, której chcemy znaleźć wartość minimalną tarczy to jest jakiś problem optymalizacyjny literacką wartość minimalną możemy szukać na różne sposoby tak jak ludzie mogą być jakieś konkretne terrorystyczne aproksymacji eine często to jest bardzo ciekawa akurat przez te mogą być algorytmy inspirowane w jaki sposób przyrodą np. są stosowane algorytmy genetyczne, które są inspirowane procesem doboru naturalnego przyrodzie, więc każde każde rozwiązanie to, że takie rozwiązanie transportowe jest kodowany jako genotyp i jest powiedzmy pewna funkcja też ten algorytm określający jak dobre jest dany genom przed jak dobrze przystosowane do otoczenia, a więc skrócie, jaki jest koszt danego rozwiązania na ich wybieramy np. najlepszy genotyp te oraz zgodnie z procesem doboru naturalnego krzyżują się wymienia materiał genetyczny może dojść do mutacji w porządku to właśnie Alenia no tak, ale czy to nie prowadzi, kierując się tą teorią do podbicia przez jakiś gatunek całego ekosystemu, czyli można powiedzieć do monopolu morze morze do dość takiej sytuacji, że faktycznie jakieś cechy, czyli pewne elementy pewne wzorce rozwiązania zaczynają dominować w tej populacji rozwiązań, ale są np. takie rozwiązania algorytmy genetyczne wyspowe przyjmujemy, że mamy np. tysiące takich populacji, które ewoluują sobie niezależnie taki każda z tych populacji może zbiec w pewnym sensie leciwe ewoluować do jakiegoś określonego wzorca rozwiązań, ale też możemy przyjąć tezę, że mamy migrację pomiędzy wyspami taki ktoś np. z Polski sobie wyjazd do Wielkiej Brytanii powiedzmy do Islandii no i ta z kolei wymieniany jest materiał genetyczny i znowu te rozwiązania zaczynają się dalej czy tylko jest kontynuowana ewolucja po prostu tak mogą mogą powstawać znowu trochę inne rozwiązania rozwiązania to z 1 wyspy trafiają dziś na inną wyspę i mogą potencjalnie poprawić te rozwiązania, które były wcześniej także są też metody żeby, żeby w pewnym sensie zapobiegać erozji może tutaj 11 wzorca będą dominować, bo czy dlatego niektóre firmy logistyczne są jak gepardy, a inne bardziej jak misie koala, ale może powrócić, jeżeli pan pozwoli naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM pan Paweł Igora z wydziału matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego prezes fundacji kątem, a i jest państwa moim gościem informację o godzinie dziesiątej 40 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek wracamy Szanowni Państwo do logiki logiki także, ale logistyki ostatniej mili państwa moim gościem jest pan Paweł oraz wydziału matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego prezes fundacji konto i a która z tego co wiem organizuje jakieś ciekawe warsztaty z programowania komputerów kwantowych dokładnie, które reformują się wiesza wieszają może coś co bardziej kompletne aktualne konie aktualne komputery kwantowe są są też mocna zasłaniany jest stosunkowo nieduża jest w stanie sami te, które są dostępne publicznie tak każdemu z nich skorzystać w tej chwili to jest bardziej trochę taka ciekawostka trochę trochę ciekawostka, ale też dobre dobre narzędzie do nauki właściwie do nauki informatyki kwantowej drukowania kwotowego i właśnie organizujemy prawdopodobnie pierwsze w Polsce zdalne warsztaty programowania komputerów kwantowych w ubiegłym roku organizowaliśmy warsztaty stacjonarne m.in. w Warszawie na wydziale fizyki Uniwersytetu Warszawskiego natomiast teraz takie warsztaty odbywają się zdalnie i będą trwały przez nią łącznie ponad tydzień w praktyce 4 dni w weekendy czy najbliższa sobota niedziela 2001. 0602. oraz kolejna sobota niedziela 2008. dwudziesty dziewiąte mamy wysokie sporo zarysowanych uczestników natomiast jeśli ktoś byłby zainteresowany chciałby dowiedzieć czym jest informatyka kwantowa nauczyć takie komputery programować to oczywiście zapraszamy cały czas są możliwości rejestracji, więc zobaczymy sam sam jestem ciekaw jak to wyjdzie, ponieważ to jest pierwsza tego typu wydarzenie które, które organizujemy będzie oczywiście korzystać tutaj z narzędzi też do edukacji współpracy zdalnej takich jak są przez Wiskord mamy nadzieję, że to wszystko faktycznie dobrze potoczy korzystamy ze sprawdzonych materiałów edukacyjnych, których korzystaliśmy też w ubiegłym roku przy okazji warsztatów stacjonarnych, więc zapraszamy tutaj osoby, które są zainteresowane tą tematyką właściwie ogólne takie wymaganie poza oczywiście otwartym umysłem wolnym czasem nawet jest znajomość podstaw programowania czy też związek opartą na IT takich podstaw matematycznych na poziomie przynajmniej klasy maturalnej szkoły średnie klasa maturalna szkoły średniej tematyka programowania Okaj pamięta coś tam było takiego no wróć kilkaset do ostatniej chwili przed po maturze czy w zakresie czyli czego brakuje tak czego, czego brakuje w tych rybach, żeby rozwiązać co zawsze problem trudno powiedzieć czy algorytmach bardziej wygląda na to, że to bardziej sama sama natura problemu tak, że takie algorytmy z nami na komputery klasyczne którymi dysponujemy pszenicy jak laptopy którymi pracujemy to może być po prostu zbyt złożony problem dla dla takich maszyn po prostu może może nie bez takich algorytmów, które idealnie potrafiłyby te problemy rozwiązywać natomiast tak jak wspomniałem są algorytmy, które znajdują rozwiązania przybliżone i najczęściej są to wystarczające algorytmy do takich problemów, dlatego że nawet na nawet, gdybyśmy chcieli wziąć pod uwagę czy ta sama definicja matematyczna takiego problemu optymalizacyjnego w logistyce to i tak jest pewne przybliżenie rzeczywistości i tak ciężko jest wziąć pod uwagę wszystkie czynniki łącznie właśnie z tym, że jest zmienność czasu przejazdu innym i tak nie mamy pełnej wiedzy o tym jak ten ruch będzie wyglądał za 1015 minut, więc i tak i tak musimy bazować na pewne przybliżenia ach, więc jeśli jeśli tak to właśnie takie algorytmy turystyczne przybliżone w praktyce są wystarczające przynajmniej w takich sytuacjach, kiedy znamy z góry mamy mamy skórę pełną informację o tym jakie mamy zamówienia do obsłużenia Otóż problem znowu się rok jeszcze trochę trudniejsze jeśli np. przychodzą nam w czasie rzeczywistym kolejne zamówienia i powinniśmy obsłużyć albo np. klient nagle zmieni zdanie i my też musielibyśmy jakoś zmienić się naszą strategię dowozu no to wtedy problem jeszcze się komplikuje, ale tak, podsumowując to po prostu problem jest z natury skomplikowane i jest ogólnie trudne natomiast takie rozwiązania przybliżone najczęściej są zadowalające niezbędna z uwagi na to, że po prostu nie jesteśmy w stanie szybko znajdować rozwiązania przy rozumiem, że każdy środowisko matematyków wstaje rano z tą myślą, jeżeli uda mi się to rozwiązać, jeżeli mi się uda napisać algorytm, który prosument najlepszy na świecie to już nigdy nie będę musiał pracować kolejnego dnia myślę, że chyba w tym momencie nie ma nawet do końca takich aspiracji dlatego chcemy potrafimy właściwie udowodnić matematycznie że, że tych problemów może nie dla udowodnić ze społecznego hipoteza, którą wszyscy właściwie wierzą w tym momencie, że po prostu nie istnieją takie idealne algorytm do tych do tych problemów pani coś w tym momencie zostało udowodnione, ale tak jest raczej można poniżej zgodność środowisku naukowym co do co do tego, że takie idealne algorytm potrafiący znajdować najlepsze możliwe rozwiązanie w każdej sytuacji po prostu nie będą istniały natomiast tym momencie zresztą nie jest nowy problem nie sprowadza się prawie 10 lat temu z logistyką mamy do czynienia już dawno dawno i algorytmy optymalizacji logistyki też pojawiały się dziesiątki lat temu, więc te algorytmy, które istnieją w tej chwili są już na tyle wyśrubowane, więc sposób powiedzieć czy na tyle znaliśmy dobre rozwiązania w tym momencie poprawa gdzieś jakiegoś poprawa skuteczności tych algorytmów jakieś ułamki procenta to jest to jest coś co ja jak ja się pojawiać coś takiego zdarzy to już się pojawiają artykuły prasowe na ten temat, bo po prostu jest duże duże wydarzenie po prostu nie mówimy o tej skali logistyki, gdzie pojedyncze duże firmy ponoszą koszty rzędu milionów złotych to nawet dziś ta poprawa o ułamki procenta to i tak może powodować jakieś sensowne jeszcze oszczędności, a po drugie, ustal pory są na tyle na tyle na tyle dobre no faktycznie nawet niewielka poprawa tych algorytmów na to jest uważana za duży sukces więc, więc na to, że taka niewielka poprawa już to się, że rząd legł w ułamku procenta to można się domyślać się przeliczyli Otóż nie powoduje aż tak dużych oszczędności, więc to też nie idą za tym powiedzmy jakieś wielkie wielkie zyski, jakie korzyści dla twórców takich biletów poza oczywiście tutaj docenieniem środowisku naukowym czy te często często kończy się też jakoś komercjalizacji rozwiązań ostatecznie, a skoro takie, a skoro można wprowadzić niewielką poprawkę, dlaczego nie można wprowadzić średniej albo wielką no właśnie, dlatego że w tym w tym momencie przynajmniej nie są znane takie algorytmy, a które, które mogłyby spowodować to, że nagle będzie wielka poprawka, a choć średnia ich niepotrzebnie zacząć na to nawet nawet takie algorytmy no już jest bardzo ciężko pracować co to co mówiłem w tym momencie algorytmy które, które są nam znane one są już tak dopracowane bym powiedział, że nawet jak prowadzenie małej poprawki to jest jest też duże duże osiągnięcia w środowisku naukowym natomiast nosi się rzadko w tym momencie po prostu się zdarza żeby, żeby to było jakieś faktycznie istotne istotnej poprawy bardziej bardziej się zdarzają poprawy takich jakich sytuacjach szczególnych to znaczy może być także są jakieś specyficzne warunki w danym problemie optymalizacyjny logistycznym np. właśnie to, że bierzemy pod uwagę zmienne warunki ruchu, czyli to że, że mogą występować korki i dziś staramy się jak najlepiej przewidywać to jaki będzie czas przejazdu ostatnio też głośny artykuł o tym, że my firma należąca do Google skróciła błąd oszacowania czasu przejazdu bubel mam 50% i też byłby artykuł prasowy na ten temat no wielkie wydarzenie, bo faktycznie duża poprawa, a zastosowano do tego sztuczną inteligencję tzw. gresowe sieci neuronowe no i w, więc od tej strony można próbować osiągać jeszcze jakąś poprawkę albo np. od strony optymalizacji czy do dostosowywania już raz znalezionych układów praw do zmieniających się warunków, czyli możemy zrobić sobie jako firma jakiś plan logistyczny mamy nasze 100 pojazdów zaplanowaliśmy, jaką mają jechać i nagle przychodzi to jest jakiś nowe zamówienie czy 2 nowe zamówienia, które są w takich miejscach zlokalizowane, że teraz no zupełnie nie ma jak tutaj dopasować tego do do żadnego z tych np. 50 pojazdów którymi dysponujemy tylko trzeba byłoby zupełnie zrobić jakiś przepracowanie tego co mamy jeśli chcielibyśmy te nowe zlecenia obsłużyć albo musielibyśmy się pogodzić z tym, że niektórych zleceń po prostu nie jesteśmy w stanie obsłużyć, bo mamy np. już za mało flotę no ja jak sobie radzić z takimi nowymi sytuacjami w i to jak najszybciej w czasie rzeczywistym reagować na to, że nasze warunki czy nasz plan po prostu musi się zmienić to jeszcze tego sobie cały czas jest ciekawe wyzwanie i naukowe i też wyzwania nie jest proste to akurat jest prosta, ale trzeba uruchomić infolinię, która mówi czasu, jaki jest pan 170 kresów kolejny czas średni czas oczekiwania 3 godziny albo 4 ustawy każdy mówi dobra to poczekamy nie będę dzwonił, bo wiadomo, że tak trochę wypadek próba zwolnienia się teraz do różnych instytucji rozwiązały problem na lekach za logistyczne oraz rady po prostu trzeba zablokować dostęp tak, tworząc infolinie, które w 2 dowiadujemy się, że rozmowy są nagrywane to 1 stosowna informacja dla naszego bezpieczeństwa oczywiście dobrze bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę pan Paweł oraz wydziału matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego prezes fundacji Quantum i aby państwa moim gościem dziękuję serdecznie informacje również za kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA