REKLAMA

Piotr Maślanka, Tomik Grewiński i Maciej Zieliński o Funduszu Wsparcia Kultury

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-11-18 19:00
Audycja:
Czas trwania:
22:13 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Maciej Zieliński -kompozytor, producent muzyczny, wiceprzewodniczący Zarządu Związku Zawodowego Muzyków RP, Piotr Maślanka szef wydawnictwa Karrot Kommando i Tomik Grewiński - prezes Izby Gospodarczej Menadżerów Artystów Polskich i szef Kayax'u Rozwiń »

Nie milknie wrzawa wokół Funduszu Wsparcia Kultury, którego wypłata została przez ministra kultury wstrzymana. Dlaczego wzbudził tyle kontrowersji?

Tomik Grewiński: "Ta pomoc miała być na pokrycie kosztów utrzymania firmy, żeby one nie upadły. Niektórzy nie zrozumieli na co te środki miały być przeznaczone. tu potrzebna jest weryfikacja, bo może dojść do wielu nadużyć. To nie był projekt na to, żeby wydać teraz 3 płyty tylko na to, żeby pomóc tym firmom, które ponoszą realne bardzo duże koszty i dzięki temu mogą przetrwać kolejne pół roku. " Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są Maciej Zieliński kompozytor producent muzyczny wiceprzewodniczący zarządu związku zawodowego muzyków RPA witam serdecznie profesor z nami również Piotr Maślanka szef wydawnictwa Karrot Kommando pan się i Tomasz Grabiński prezes Izby gospodarczej menedżerów polskich i szef kajak psu dzień dobry nie milknie wrzawa wokół funduszu wsparcia kultury, którego wypłacie po kontrowersjach związanych Rozwiń » z listą beneficjentów zostały przez ministerstwo kultury wstrzymany i poddane weryfikacji krótkie na początek pytanie do do panów co zawiodło wydaje się, że zawiodło troszkę komunikacja to znaczy chyba na konferencji piątkowej pana ministra zabrakło tego, żeby dokładnie opowiedzieli dla kogo ten fundusz wsparcia kultury jest, ponieważ to jest taki projekt przygotowany przez wiele środowisk przez kilka miesięcy bardzo potrzebnego projektu projekt branżowego, który miał w zasadzie pomoc wielu tysiącom wielu setkom przedsiębiorców branży pracujący w szeroko pojętej branży wydarzeń branży koncertu chyba zabrakło takiej komunikacji, ponieważ media wychwyciły tego tylko niewielką część takich bowiem najbardziej kontrowersyjnych dotacji i zrobił duży zamęt politykiem myślę też za problemem tutaj jest brak programu dla muzyków indywidualnych, czyli tych w przeważającej większości, która pracuje na umowę o dzieło, która w tej chwili najbardziej jest dotknięta epidemią i ograniczeniami wynikającymi z epidemii fakt, że tego programu nie ma i oni na nie dostają wsparcia w podobny sposób jak to się stało w przypadku firm muzycznych i organizatorów koncertów i instytucji muzycznych powoduje jedno tym większe zamieszanie i kłopot środowiskowy, bo no jesteśmy 1 środowiskiem, a część tego środowiska sposób oczywiście należy dobrze ocenia pozytywnie o otrzymała świadczenia, a część duża część tych być może czasami najbardziej dotkniętych epidemią nie dostała tego tego wsparcia tak, czyli główne błędy założeń tego programu na czym polegały no bo zgodzą się państwo chyba z tym, że wkładanie publicznych instytucji kultury do 1 worka z firmami branży muzycznej lub jednoosobowym mi działalność ami gospodarczymi nie mogło się udać oba to jest Piętak 3 i wielkiej Izby, czyli izba Senat techniki pite nasz nasza izba menadżerów, które reprezentuje oraz przedstawiciele wszystkich firm i rentowych tworzących festiwale trasy koncertowe w Polsce przez 3 miesiące był w rozmowach ministerstwo rozwoju ministerstwem kultury bardzo mocno lądowaliśmy w Senacie w sejmie wielokrotnie, żeby cała szeroko projekt pojęta branża wydarzeń czy wszyscy ludzie, którzy pracują w tych naczyniach połączonych, dzięki którym są jakiekolwiek wydarzenia kulturalne artystyczne w Polsce wszystko jedno przebywają w filharmoniach teatrach plenerach w domach kultury czy w klubach muzycznych ci wszyscy ludzie, którzy są połączeni, bo współpracują przy organizacji tego od marca przez 9 miesięcy w zasadzie nie mają pracy większość z nich może poza kilkoma sporadycznymi, jakimi koncertami w wakacje było było troszeczkę różnie przez chwilę nie ma pracy nie ma żadnego dochodu i przez wiele miesięcy walczyliśmy o to, żeby właśnie też zaczęli traktować jako instytucje kultury, ponieważ my wszyscy przedsiębiorcy prywatni to jak organizujemy większość imprez kulturalnych w tym kraju i zostaliśmy bez pomocy takiej pomocy w ministerstwie kultury nie było był program kultura online mogli skorzystać w dużej mierze artyści część przedsiębiorstwa tylko część, ponieważ nie było tam uwzględnionych umów b2b umów cywilnoprawnych tak dalej, że ktoś w naszej branży nie ma etatów w branży kreatywnej etatów jest niewiele to nie uzyska takiej pomocy i ten ta ustawa ten projekt pomocy jest takim kompromisem wypracowanym przez wiele miesięcy rządem tak naprawdę przez kilka miesięcy drukowaliśmy ministerstwo kultury jak nasza branża jakaś specyfikację to oni dostać pomoc i ta pomoc była ona jest bardzo potrzebna następna pomoc powinna być pomoc dla młodych artystów bardziej taka dedykowana mówi Maciej przed chwilą, bo rzeczywiście w tym projekcie dużo nie ma, bo w tym roku tylko muzycy, którzy są przedsiębiorcami, którzy zatrudniają ludzi, którzy mają etaty mogą sobie jako taką pomoc i muzycy nie wiedząc o tym czy teraz poszkodowani dla nich na pewno powinien następnie za chwilę programy pomocowe wiele o tym myśli i o tym programie o tym pomyśle, jaki ma związek zawodowy muzyków za chwilę porozmawiamy, ale ja chciałbym się pytać panów co myślą o tych kwotach przyznanych przez ministerstwo zapytaliśmy kilka instytucji o to skąd, dlaczego takie ani inne kwoty czemu w ogóle o wsparcie ubiegali, a i tak np. Fundacja Malta została nieco ponad 23 000zł jest to rekompensata z tytułu niesprzedanych biletów na tegoroczny festiwal to jest klarowne, bo festiwal z uwagi na pandemię nie mógł odbyć z udziałem publiczności, ale jakoś zrozumieć artystów, którzy pomoc dla branży zrozumieli jako przyszły zarobek i wielu z nich dostało gigantyczne kwoty twierdzą dzisiaj, że za pieniądze, które dostaną zorganizują kolejne koncerty kolejne programy telewizyjne czy też nagrają kolejne płyty my to ciężko jakiś sposób komentować, jakie jest obywa się w innych firmach, ale w moim wypadku to to jest oczywiście pewne to wsparcie miałoby charakter dwojaki został wykorzystany raz na oczywiście pokrycie kosztów które, któremu agencja poniosła przez ostatnie przez ostatnie kilka miesięcy są zupełnie nierealne realne koszty, które zostały zwrócone na drugą częścią byłoby wsparcie moich artystów w przypadku mojej agencji jest ich ponad 6060 po prostu wyrównanie pewnego rodzaju strat, które zostały poniesione dokładnie tak jak ten program przewidywał właśnie myślę jest główny problem, bo wielu osób komentujących ten program w mediach zupełnie nie rozumiem tego, że pod firmą pt. agencja koncertowa wydawnictwa Karrot Kommando to nie jest tylko i właściciela, ale też kilkadziesiąt osób, które z nią współpracują pewnie prawda nawet nie bardzo jest jakakolwiek jakiekolwiek pole do oszukiwania, ponieważ wniosku należało wpisać iloma osobami współpracowałem w zeszłym roku firma będę współpracował w tym, jaką kwotę dla nich przeznaczy także to wszystko dosyć jawnej jeśli ktoś próbował w jaki sposób manipulować danymi to wyjdzie w procesie weryfikacji i są rzeczy określenie mówi, które są niezwykle istotne rozmawiamy tylko o tym czy Bayer full powinien czy koniecznie powinien czasem tam jakieś 90% osób to są to są to są takie osoby jak ja jak np. ja, którym do wsparcia jest niezwykle potrzebne, bo wszystko się kompletnie posypało podobnie jestem bardzo podobnej sytuacji Piotrek ja mam też na utrzymanie w 14 menadżerów, którzy pracują na co dzień mniej pracują nad miastami będzie całe życie koncertowe i też pokrywam koszty od marca wtedy własnej kieszeni i bardzo pomoc jest potrzebna tak wielu kolegom menedżerom ja myślę, że tutaj zawiodą przecież to, że nie wszyscy chyba przeczytali regulamin nie wiedzą, że ta pomoc głównie miała być na taką pomoc na na pokrycie pewnych kosztów utrzymania firmy po to, żeby nasze firmy polskie firmy branży orzeczenie upadły firmy menadżerskiej firm i rentowe firmy koncertowe firmy ogłoszeniowe naświetleń numer oświetleniowe firmy multimediów itd. kluby muzyczne ja myślę, że niewiele niektórzy aktor beneficjentów dostali nie zrozumieli na co pieniądze mają być przeznaczone na pewno będzie wymagana kontrola takich projektów, bo możemy wydać dużych nadużyć w myśl teorii, ale to co się okaże pewne każdy musiał się z tych pieniędzy rozliczyć naszej Łodzi do kieszeni tak tak jak się wydaje wielu dziennikarzom po prostu trzeba je wydać zgodnie z założeniami programu one są jednak jakoś określony nie jest także można sobie zrobić cokolwiek za to dobrze w tej w takim razie, jeżeli panowie pozwaną od tej kontroli od weryfikacji zaczniemy kolejną część naszej rozmowy teraz w radiu TOK FM czas na informację wracamy za moment dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj Maciej Zieliński kompozytor producent muzyczny wiceprzewodniczący zarządu związku zawodowego muzyków RP Piotr Maślanka szef wydawnictwa Karrot Kommando i to Grabiński prezes Izby gospodarczej menedżerów polskich i szef Kayax witam panów jeszcze raz bardzo serdecznie rozmawiamy z funduszu wsparcia kultury, który wywołał ostatnio sporo kontrowersji program zakładał pomoc dla całej branży wydarzeń artystycznych, które jak wiadomo od wielu miesięcy przez pandemię jest martwa, jakie panów zdaniem mogą i może, jakie powinny być kolejne kroki ministerstwa w tym temacie na razie zapowiedziano weryfikacji o to, żeby sprawdzić czy ktoś w swoim oświadczeniu nie minął się sprawną jak ta weryfikacja panów zdaniem powinna przebiegać to jest bardzo trudne pytanie, bo nie do końca wiemy, jakie są jak jak te podmioty beneficjenci, jakie wnioski złożyli na co mamy tylko pewne liczby plotki mediów, które uchwyciły kilku takich najbardziej jak skalnych nazwisk wiadomo, że wszystkich oburza nagle torze artyści prorządowi artyści disco polo dostali dotację, ale ja nie wiem, jakie złożyli wnioski nie wiem na co na pewno ten ten model weryfikację dosyć trudny, bo te kryteria tych kosztów pakowanych tak dalej jak widać nie są dla wszystkich jasne ja czytam wypowiedzi oraz niektórych beneficjentów korzystali właśnie wielkie kwoty i piszą o tym, że chcieli np. w grudniu wydać płyty to jako wydawca komentator wiem, że to nie, bo projekt NATO tak nie projekt na to, żeby wydać szykuje sobie w grudniu to był projekt na to, żeby pomóc firmom, które ponoszą realne bardzo duże koszty dzięki tej pomocy mogą te koszty w pewien sposób sobie pokrycie przetrwać następne pół roku, bo następne pół roku dla branży będzie równie trudne, ponieważ nic nie zapowiada się, żeby do maja branża koncertowa jakikolwiek normalny sposób proszę macie już od maja też niewiele, ale wiemy, że początek roku będzie bardzo trudny i myślę, że najważniejsze to, że ministerstwo w szybkim czasie zwołała paru fachowców, którzy pomogą, jakby Inter te wnioski, zwłaszcza te kontrowersyjne przejrzeć zobaczyć one są zgodne z kosztami kwalifikowanymi, bo to jest podstawa wypłaty pieniędzy tak nadzienia też nie jest tego programu wypływała taka, że przynajmniej część tego dofinansowania będzie re dystrybuowania na do tej grupy muzyków indywidualnych to, o czym mówił Piotr przed chwilą, że z dotacji, którą otrzyma opłaci opłaci wielu muzyków tak oto chodzi, żeby te dofinansowania mogłyby by mogły być re dystrybuowania punku widzenia związku muzyków to jest też kluczowa rzecz oczywiście bardzo doceniamy fakt, że ten program finansuje ważne instytucje firmy działające w branży po no to jest bardzo istotny element, a wśród polskiej natomiast walczymy o interesy muzyków indywidualnych tutaj głośno krzyczymy ci muzycy po prostu kino to jest olbrzymia rzesza, która w tej chwili na nie radzi sobie od tylu miesiącach epidemii i zważywszy na to, że jeszcze przed nami ileś tam miesięcy nie wiemy nawet ile ta pomoc jest niezbędna to natychmiast no pan mówi o artystach, którzy od lat żyją na śmieciówkach, których system pomocy cały czas nie widzi naprawdę tak trudno tych artystów policzyć no właśnie bardzo ciężko jest z informacjami z danymi statystycznymi zawsze się zmagamy za dane statystyczne są bardzo okrojone nawet ministerstwo wydaje się nie nie ma precyzyjnych danych o o naszej branży nie nie zna specyfiki funkcjonowania funkcjonowania zawodu mu muzyka, który bardzo często działa na umowie o dzieło nie jest włączony do systemu myśli suskiego no jest jakby taką taką takim artystą, który nie nie za dobrze funkcjonuje w dzisiejszej rzeczywistości w dzisiejszych założeniach prawnych w Polsce nie jest jakby przez rządzących tak róg zauważana my staramy się gotować, żeby ta grupa zawodowa ze swoją specyfiką była zauważona państwa mają jako związek zawodowy muzyków RP konkretną propozycję no właśnie oddzielny program czy rewindykacja tego programu, które które, jakby obowiązuje nie chcemy niczego dały, jakby narzucać być może ta może być oddzielny program być może część tego programu trudno trudno nam tego typu sugestie składać natomiast wydaje nam się, że można ten program przeprowadzić bardzo podobny sposób jak ten dotychczasowy program funduszu i wziąć pod uwagę przychody i muzyków wynikające z zeszłorocznego PIT-u i podobny sposób odnieść do tych przychodów i zaproponować właśnie wsparcie tegoroczne listy został wysłany czy już jakaś odpowiedź ukazała i został wysłany w odpowiedzi na razie nie mamy nie zawsze odpowiedzi ze strony ministerstwa wpływają szybko mamy już razem będzie inaczej jeszcze chciałam uzyskać panów komentarz do takich dosyć kontrowersyjnych słów, które też były mocno komentowane bardzo wiele osób oburzyło się słowami lidera kultu, który powiedział, a propos funduszu wsparcia kultury, że on nie chce kradzionych pieniędzy co panowie nad każdą chwilę znany z tego, że zawsze wie nie jest dziś jest tym ze środowiska tak było pamiętam jakiś czas temu, gdy wypowiadał się o pan nie ma, która są należne i dziękował fakt administracji bardzo dziękuję za myśli tym razem jest wpisuje się, bo to po działalność zapowiada się jak może nie do końca ogarniają no tak, bo mówimy od 400 000 000zł to są wiele osób się łącznie z europejskiego funduszu ja myślę, że osoby współpracujące blisko wskaźnikiem wręcz jestem przekonany nie podzielają jego zdania co więcej mają do niego pretensje, że nie zawalczył oni, bo tak naprawdę spokojnie otrzymać pewnie takie dofinansowanie skoro sam nie chce część pieniędzy, bo po prostu wesprzeć swoich techników swoich ludzi którymi pracuje od lat to wystąpienia dla mnie było straszne naprawdę łudząco branża robiące jeszcze więcej zamieszania oni nieprawdziwe jak i jakie kazano pieniądze, jakie rząd ubyło funduszy europejskich miast dlaczego, ale ona niepotrzebna wypowiedź, która nic dobrego nie zrobiła tylko popsuła ma podobne odczucia, ponieważ tam gra jest karze przy tej okazji jak próbował wypromować swoją płytę 2 i wydają się ani miejsca nie czas, zwłaszcza że nie sądzę, żeby z tej sprzedaży tej płyty chciał pomóc klubom muzycznym, który gra koncerty nagranie koncertowej albo pomoc firmowy nabożnie nowym oświeceniowym, które pracują w ramach takiej trasy, a ta pomoc zmarginalizowane przetrwały, więc myślę, że to zupełne niezrozumienie i nawet widział wczoraj, że któryś ze ze współpracowników zespołu kult ma chyba oświetleniowa wypowiedziała zerwała umowę podaży nie chce pracować z nim rozumiem taką postawę myślę, że należałoby jeszcze zwrócić uwagę na 1 rzecz, która jest bardzo niefortunna w aktualnym programie w funduszu wsparcia kultury, że opinia publiczna nie do końca zdaje sobie sprawę, że jeśli beneficjent jest wymieniany z imienia nazwiska to jest firma firma ma taką nazwę, który jest nazwisko artysty, ale bardzo często jest to instytucja tam tam pracuje kilkadziesiąt osób i sytuacji, kiedy pojawia się dofinansowanie rzędu kilkuset tysięcy, ale ma pójść na należy podzielić na 9 miesięcy i np. 40 osób zatrudnionych już kwoty stają się znacznie bardziej realne i możliwe do zaakceptowania ministerstwo powinni wytłumaczyć to opinii publicznej tak naprawdę, dokąd idą pieniądze, że jeśli jest zmieniany pojedyncza artysta nie oznacza, że to jest kwota, która idzie do niego do jego kieszeni rząd będzie mógł to Niewiem przejeść to jest kwota na koszty paliw kwalifikowane i musi być wydana no miejmy nadzieję też właśnie my mamy taką nadzieję jako związek zawodowy na indywidualnych muzyk na tych, którzy współpracują z danym artystą na rzeczy myślą panowie, że ministerstwo popełniło błąd, wstrzymując te wypłaty i zapowiadając weryfikację, że właśnie może trzeba było wytłumaczyć, o co chodzi o funduszu i ja uważam tego drugiego myślę, że potrzebne jest pewne wytłumaczenie chyba to się 9, a więc chyba chodzi to tłumaczy, że to dla kogo miały być, aby ten temat ten fundusz pomocowy przeznaczony, ale weryfikacja chyba też potrzebna, bo nawet tych wypowiedzi medialnych niektórych beneficjentów wynika, że no kompletnie w te pieniądze został przyznany natomiast powinny nie tylko matka ja jeszcze 1 temat chciałem panami poruszyć, chociaż jest to temat rzeka czasu nam zostało nie za dużo, bo około 23 minut mianowicie chodzi mi czyste nośniki, szukając pieniędzy na dotowanie kultury nie tylko w pandemii czy nie trzeba by na poważnie wrócić do tego tematu do tematu ustawy program licznej, która mogłaby rozwiązać wiele problemów finansowych branży artystycznej no to jest bardzo ważny temat do wprowadzenia uaktualnienia listy czystych nośników potrzebny jest 1 podpis ministra Glińskiego nad rozporządzeniem prosimy także kogo nie ma nadal nie ma go, dlatego że mocno działają lobbyści, którzy bronią interesów koncernów technologicznych, które dostarczają urządzenia produkują urządzenia takie jak by smartfony tablety i inne, których użyciem w tej chwili następuje główna dystrybucja muzyki, bo żyjemy w czasie portali streamingowych, gdzie kontent muzyczny jest głównie w ten sposób za pomocą tych urządzeń dystrybuowany i twórcy artyści wykonawcy powinni otrzymywać opłaty właśnie z czystych nośników z tych urządzeń tak się dzieje w 23 krajach europejskich także przeważająca część Europy, a nie dzieje się w Polsce głównie ze względu na skuteczność lobbystów i ogromne budżety PR-owe którymi dysponują namawiają Polakom np. że podrożeje sprzęt także podrożeje zmuszające bzdura ona w Europie często ten sprzęt jest tańszy, a tam wszystkie te firmy płacą często bardzo wysokie procenty jeśli chodzi o czyste nośniki czy to prawda, że ten podpis ministra skutkowałoby tym, że kultura rocznie zyskałaby 300 000 000zł tak płacimy około 1 000 000zł dziennie jako Polacy jako artyści branże kreatywne tracimy 1 000 000zł dziennie, dlatego że ten 1 podpis nie jest złożone od już 9 lat macie powiedział w zasadzie wszystko na ten temat rzeczywiście wielka polityka jest tutaj duży lobbing i szefów koncernów i niektórych ambasadorów nawet kraju, których koncerny pochodzą ja też dla rządu polskiego to jest naprawdę konieczna najbliższa decyzja, bo to są pieniądze, które mocno mocno wzmocnią Polski rynek najgorsze czarny PR są ogromne pieniądze właśnie na lobbing ten czarny Pijar, że tak naprawdę konsument nie musiał zapłacić za to to nie jest prawda po prostu producent muszą się podzielić swoim zyskiem będą mieć ciut mniejszy jest proszę państwa rozmowę ustawie o próbę liczne wrócimy w audycji kultura osobista myślę, że już być może nawet w następnym tygodniu na razie bardzo dziękuję moim gościom byli z nami Maciej Zieliński kompozytor producent muzyczny wiceprzewodniczący zarządu związku zawodowego muzyków RP Piotr Maślanka szef wydawnictwa Karrot Kommando i to Grabiński prezes Izby gospodarczej menedżerów polskich i szef Ajaksu bardzo panu dziękuję dziękuję dziękuję do usłyszenia czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA