REKLAMA

Pandemia przyspiesza transformację Paryża: zamiast samochodów - rowery

Światopodgląd
Data emisji:
2020-11-18 15:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
11:16 min.
Udostępnij:

We Francji pandemia nie zwalnia. Od kilku miesięcy władze francuskie starają się odciążyć komunikację publiczną poprzez budowę dróg rowerowych i promowanie poruszania się w ten sposób. Jakie to przynosi efekty? Odpowiada dziennikarz i współpracownik "Tygodnika Powszechnego" Szymon Łucyk. Więcej można doczytać w jego artykule dostępnym TUTAJ

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląda Agnieszka Lichnerowicz w ciągu ostatnich kilkudziesięciu godzin liczba potwierdzonych infekcji koronawirusem we Francji przekroczyła 2 osób, więc jak wynika z tych oficjalnych danych 2 000 000 Francuzów na przestrzeni ostatnich miesięcy zakaziło się koronawirusem jest, więc na najwyższy najwyższa liczba w Europie, choć oczywiście raportowanie jest bardzo zależna od kraju i też poziom testowania jest zależna od kraju więc, które dane są bliższe Rozwiń » rzeczywistości niektóre można mieć jak wielu ma w Polsce wątpliwości wczoraj w parlamencie francuskim premier bronił się bronił strategii walki z epidemią Korona wirusa państwa gościem teraz Szymon Łucyk, z którym łączyliśmy się przez Skypea dzień dobry dzień dobry dzień dobry państwu no pani trzymających jest tłumaczem dziennikarzem współpracownikiem tygodnika powszechnego artykuł Szymona cykl najnowszym numerze inspiruje audycję zaraz do niego przejdziemy ale, korzystając z tej okazji chciałam zapytać, bo wynika tych oficjalnych decyzji rządzących, że rzeczywiście we Francji no zaczyna się jak mówił w stabilizować sytuacja czy rzeczywiście tak jest czy czy działania rządu budzą ogromne emocje nieufność jak to ma miejsce w Polsce czy jednak no jest jakieś pół nić porozumienia między fotelami, a rządem no można by powiedzieć że, że jeśli już problemy z sytuacją w Polsce to w rzeczywiście poziom zaufania do do polityków i to co można nazwać poziomem narzekania obywateli jest dosyć podobny także z po to, czy trzeba również brać uwagę jeśli trzeba tutaj nastroje społeczne w, że Francuzi lubią narzekać ale, odpowiadając na pytanie jak wygląda naprawdę sytuacja no i jeśli chodzi o poziom nas właśnie o nastawienie społeczne do Francji są bardzo bardzo zmęczeni tą sytuacją i restrykcjami zaczynają zresztą wychodzi na ulicach a ten drugi lockdown to jest lockdown można tak to opisać można to tak nazwać to jest odpowiednik francuska moni to jest konflikt mimo to właśnie się już drugi w tym roku pierwsze pierwszy lockdown był wiosną o tym latem była przerwa na wakacje i i wielu wydawało się, że sytuacja będzie się poprawiać, ale oczywiście od właśnie końca października mamy znowu UE obrót to bardzo ciężkich restrykcji mówiąc najkrócej nie można wyjść z domu jak tylko z do pracy szkoły czy też na zakupy ewentualnie do lekarza oczywiście ewentualnie też można uprawiać sport tylko godziny dziennie to uda, więc wszystko się też trzeba mieć przy sobie odpowiednie zaświadczenie, bo w innym przypadku policja może nam tutaj lepić od razu mandat 35EUR sytuacja wygląda, więc różowo i dla osób dla Francuzów jest to tu męczące, ponieważ trwa już to właściwie skromny czerwona urok my 1 rzecz można zadać jest, że elementem tego tego zniecierpliwienia i jest no przekonanie jednak wielu z tych młodych moich rozmówców, że źle, że te restrykcje zmieniają bardzo szybko i niekonsekwencji np. właściwie kina teatry księgarnie są zamknięte w tym momencie, ale jeszcze niedawno, przed którym wielkie sieci, które takie typy okazały się tak wysoko wynik polskiego pika najpierw wydawał książki były otwarte teraz po prostu nadal otwarty tylko zamknięto zamknięto te regały z książkami także jest i jest dużo takich rzeczy, które irytują ludzi, bo nie widzą nie widzą w tym jakiejś spójności natomiast można powiedzieć, że pocieszeniem jest to, że sklepy z winem są otwarte z rzeczy, które warto zwrócić uwagę, choć naturalnie nie pierwszoplanowe, ale też zwracamy na to uwagę od miesięcy jest to jak pandemia obnaża słabości różne organizacyjne naszego życia społecznego, ale też zmienia m.in. miasta im się, że Paryż jest jeden z tych miejsc można obserwować te zmiany i pytanie jak bardzo tymczasową jak bardzo stałą w sposobie komunikowania się obecna prezydentka czy 3 mer Paryża i kontynuuje wcześniejszą politykę poprzednika, w której duży uproszczonym w uproszczeniu celem jest zminimalizowanie liczby jeżdżących po mieście centrum sądów zwiększenie rowerów i transportu publicznego czy motocykli i właśnie od miast w najnowszym numerze tygodnika powszechnego tekst Szymona c karnym, że o tyle ciekawe, że takie doniesienia sport budzą naturalnie zaraz emocje, dlatego że takie ta walka nie jest tak gorąca jak ona w Paryżu jest, ale również te przemiany następują w miastach budzą z 1 strony opór kierowców z drugiej strony entuzjazm rowerzystów przerzucamy się argumentami innych miast i doświadczenia mam wrażenie że, gdyby podsumować, a trochę pan powie areszt sobie słuchacze mogą czytać to doświadczenie pandemiczne tej transformacji Paryża jest takie następuje to zbyt szybko ma przy tym wiele osób ma takie życie zbyt chaotycznie, choć tak jak wynika z sondaży większość paryżan to popiera taką też pani bardzo się to przez podsumowała tamte natomiast nic co jest co mogę dodać, że właściwie te zmiany no właśnie są już trwają naprawdę 20 lat to znaczy zmiany, które mają, które dają rowerzystom właściwie otwierają barszcz na rowerzystów natomiast co coś nastąpiło w trakcie pandemii to znaczy właściwie od od marca, bo we Francji tam wtedy, gdy się zaczął pierwszy lockdown to to jest to jest takie przyspieszenie to bardzo bym nie jedyny właśnie mer Paryża pani Anne Hidalgo obiecywała prezes została dodam, że wybrana na drugą kadencję właśnie niedawno pani albo obiecała, żeby w trakcie pandemii powstanie aż 50 km nowych ścieżek rowerowych w samym Paryżu dla, żeby ono odciążyć właśnie teraz publiczne i żeby ludzie, którzy boją się pandemii mogli się przesiąść na rower nie do końca zostały spełnione, bo 5 czy tam jak liczona jest 30 parę może km jednak stworzono ścieżek trudno powiedzieć, że budowano po prostu dzielono zazwyczaj na jezdni 1 pas do tej pory przeznaczony dla samochodu przeznaczona dla rowerzystów no ale tak jak pani wspomniała to tutaj wywołało również niekiedy furii kierowców i także, bo nie jest nie jest zdaniem rowerzystów nie jest tajemne jednolite wywołało pewne zamieszanie wśród cyklistów, bo ci, którzy od dawna jeżdżą po o po rowerem po Paryżu nie bardzo mogła się pogodzić z takim chaosem, jaki zalana pokonywać na ścieżkach raczej w te korki na ścieżkach i no tutaj wyliczono to nie do końca ścisłe, że w zasadzie w ciągu 23 miesięcy z wzrosła liczba rowerzystów 70% można wyobrazić, jakie to powoduje, jakie powoduje to ścisk na na tych ścieżkach plus jeżdżących na na choinek tzw. czyli na hulajnogach elektrycznych i również na takich motocykle także to powoduje rzeczywiście sytuacje ni, kiedy bardzo równie groźną dla kleru tak bardzo panu uwagę na to, że jest więcej wypadków to znaczy poszukiwanych ze strony rowerzystów, ale też dumy Wola czy gotowość policji wlepiać im ma i że to jest taki ważny temat, że rzeczywiście rowerzyści są, którzy łamią przepisy narażeni na to, że naprawdę zapłacą mandaty w notach to jest rzeczywiście pewne Novum, bo do tej pory wydawało się, że zięć, że Stróże prawa czy Francji Paryżu przymykali oczy na takie 2 takie różne łamanie prawa przez również przez drogowego przez przezroczystą teraz już niema tej taryfy ulgowej, ale w odpowiedzi nie dotyczy to tylko rowerzystów już tak powiem panie każdy, kto był w Paryżu wierze, że bardzo wielu przechodniów no po prostu idzie przechodzi przez przez zebry na czerwonym świetle podejścia jest na co warto zwrócić uwagę na inne trochę Dolot do dyscypliny nazwijmy to niż w Niemczech czy skandynawski i toteż należy wziąć pod uwagę taką, widząc sytuację drogową Paryż więcej doczytać państwo w tekście Szymona muzyka relacji reportażu z Paryża najnowszy numerze tygodnika powszechnego tutaj część różnych wyzwań została opisana, ale towarzyszy temu jednak badania ośrodka IFOP z września 59% paryżan pomimo tych różnych kłopotów chaosu niedociągnięć popsutych rowerów publicznych 59% popiera budowę w stolicy nowych ścieżek rowerowych i ograniczenie samochodom wjazdu do centrum miasta przeciwnych jest 41% mieszkańców więcej jak mówił wtedy powszechne, bo teraz w radiu TOK FM informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA