REKLAMA

Jacek Głomb: "Fundusz Wsparcia Kultury pokazał nasze podziały, kontrole nie wystarczą"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-11-19 19:00
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
22:23 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Jacek Głomb, dyrektor Teatru im.Heleny Modrzejewskiej w Legnicy Rozwiń »


Jacek Głomb: "Cieszy mnie kwota pomocy z Funduszu Wsparcia Kultury, bo o taka się staraliśmy, dla teatru w Legnicy to optymalna suma o którą mogliśmy wystąpić. Teatr przez zamknięcie ma 700 tysięcy mniejsze przychody. Legniccy aktorzy etatowi nie tracą, ale też nie zarabiają na granych przedstawieniach co poprawia znacznie ich niskie pensje. Te wszystkie projekty dodatkowe obecnie organizowane powodują, że mam dla nich pieniądze. Bardzo oszczędnie korzystam z aktorów gościnnych."


Jacek Głomb: " Koszty teatru publicznego są niewspółmierne do kosztów firm prywatnych. Myśmy się tego spodziewali, że te kryteria równe dla wszystkich spowodują otwarcie puszki Pandory. Bardzo mnie zdumiewa, że te pieniądze nie trafią do potrzebujących tylko do osób na jakieś przyszłe projekty" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultury osobistej dzisiaj Jacek Głomb dyrektor teatru imienia Heleny Modrzejewskiej Legnica witam serdecznie dzień dobry panie Szanowni Państwo czy cieszy pana panie dyrektorze 228 981zł przyznanych kierowanemu przez pana teatrowi z funduszu wsparcia kultury czy cieszy mnie w takim sensie też ma z tego co mogliśmy oczekiwać nie to znaczy zgodnie z kryteriami, które były w rozporządzeniu mogliśmy wystąpić o 40% Rozwiń » przychodów między 12 marca 2019 trzydziestym pierwsza grudnia 2019 minus środki covidowe tzw. trudne dostaliśmy z ministerstwa te środki covidowe to jest kultura w sieci to też notabene dyskusyjna sprawa, dlaczego musieliśmy te pieniądze odliczyć jeśli tam konkurs tu de facto nie ma konkursu, bo to jest jakby sprawa związana z przychodami należy na armatę karze to jest macie tego co mogliśmy wystąpić nie wiem, więc zdecydowana teatrów samorządowych publicznych dostawa ma z tego co, o co prosi no właśnie to proszę wyjaśnić z czego wynikają rozbieżności na liście beneficjentów funduszu, bo przeciętna, choć Burzyńska nie musi tego do końca rozumieć pana teatr dostaje niecałe 229 000, a np. teatr szóste piętro 2 000 000zł, skąd taka różnica no dobrze znaczy to różnica jest prosta, że ta szóste piętro ma dużo mniejsze koszty niż latem może jeszcze w Legnicy to znaczy tak szóste piętro teatrem Impresaryjnym korzystającym z aktorów gościnnych wyłącznie niema stałego zespołu ma pewnie ograniczoną ilość zatrudnionych osób czy to jest normalna sytuacja też myśmy o tym wiedzieli na to zgodzili, że teatry prywatne pewnie będą miały większe możliwości dotacyjne niż teatry samorządowe to trochę było to wpisane te kryteria można powiedzieć to jest mówić o drogich biletach o itd. prawda, że bilet w Legnicy kosztuje 25zł bilet w szóstym piętrze pewnie dostaje więcej niż 25zł dlatego, jakby to jest trochę trochę no no, jakby pisane w rytm tego tego tego programu oczywiście można mówić o sprawiedliwe niesprawiedliwe, ale o tym co widziałem, godząc się na tego typu kryteria nawet nie mówiąc szczerze, proponując no, bo uznaliśmy, że jako źródło tych kryteriów finansowych musi być na utracone przychody są normalną sytuacją w teatrze czy był zwrot utraconych przychodów i dobrze w takim razie te pieniądze z funduszu na co przeznaczy kierowana przez pana instytucja, bo to nie jest do końca zmieniam mam 700 000 mniejsze przychody niż w roku 2019 z powodów oczywistych powodów pandemicznych to znaczy nie nam nie zarabiam jestem w sieci, ale jestem za darmo w sieci, ponieważ sieć jest darmowa myślę, że pomysł na to, żebyśmy nadal sprzedawali równoległe do żywego teatru bilety w sieci jest nierealny itd. te dane, czyli były 700 000 mniejsze przychody, więc wyobraźcie sobie państwo jak ja teraz musi główkować dyrektor, żeby on, żeby te 700 000 mniejsze przychody załatać ewentualnie tego typu środkami jak właśnie fundusz wsparcia kultury na dobrze, ale czy te pieniądze zostaną przeznaczone np. na pomoc dla aktorów etatowych i czy narkoman z rzędu, a to nie stracili Legnica to stanowi obchodzą na razie pandemii odpukać suchą nogą mając prawnego dyrektora, który stara się, żeby ich wynagrodzenie było na poziomie 2019, żeby nie tracili nie zyskują co prawda, bo nie są w stanie zyskać natomiast te wszystkie projekty grantowe, który też pisałem państwu, czyli premiera online różnego typu projekty powodują to ja mam narzędzie do finansowania aktorów i udaje się od kilku lat jeszcze raz powtarzam na razie tą pandemią obejść suchą nogą czy w Rosji MON mówiąc podstawową oczywiście czy te pieniądze przeznaczy na wynagrodzenia, ale nie na wzrosty wynagrodzeń tylko na rękę na wyrówna nadana na NATO, żeby mógł ten dług, który ma w tej chwili pokryć część tych pieniędzy co z osobami, które współpracują z teatrem na umowy-zlecenia lub na dzieło staram się też pomóc wymyśliliśmy taki projekt czytelnia Modrzejewskiej, który miał 6 nagród dla półfinalistów staramy się finansować plan serum, którzy są z nami związany podstawą jest ich za dużo to znaczy mówi od razu, ponieważ średnica ma świetny stały zespół aktorski jak bardzo oszczędnie korzystać z aktorów gościnnych, ale z tymi którzy, którzy są z nami związani podpisałem dziś częściowo umowy na pracę przecież jedna z premierem została zatrzymana w związku z tym napisałem zdań zapłacenie zaliczki to co mogłem w tej sytuacji zrobić to to to co zrobić niedobrze panie to, żeby pan brał udział w rozmowach eksperckich dotyczących funduszu wsparcia kultury i chyba jednak nie tak miał wyglądać podział tych pieniędzy to tak na poziomie rzeczywiście wyznaczy ja przeszłam było jasne jestem wiceprezesem Unii polskich teatrów, która wymyśliła to tarcze dla teatrów, bo najpierw miała to być tarcza dla teatrów publicznych później ta została rozszerzona przez zespół ekspercki przy Instytucie teatralnym o tak będzie Osowej prywatne koledzy uznali, że Śródmieście jedno pewnie jak mają w tym rację, a później to już troszkę niestety żyło własnym losem nie podziału środków miała być 200200 000 000 straty samorządowe 150 000 000 ta będzie Osowej prywatnej 50 000 000 branża muzyczna, a to co się stało potem to jest już troszkę kwestia tego, że te same kryteria zostały zastosowane do przedsiębiorców do teatrów publicznych co jest moim zdaniem absurdalne to znaczy nie powinno być i na tym pana zdaniem polegał błąd tego osławionego algorytmu no na tym właśnie, że na kosztach jednak niż my ponosimy wszyscy od znaczenia zatrudniam etatową 82 osoby, czyli 82 osoby nawet niskie pensje, jakie są w Legnicy muszą co co miesiąc pensję to stała, więc koszty teatru publicznego są niewspółmierne do kosztów teatru prywatnego już nie mówiąc o kosztach, jakby firmy jednoosobowe, kiedy zobaczył pan beneficjentów tej listy już osławionej przyznanie 1 800 000 Golec uOrkiestra czy np. 500 000 zespołowi disco polo no to wywołało gigantyczne oburzenie opinii publicznej stąd też decyzję o wstrzymaniu wypłat i teraz weryfikacji ponownej pana też oburzyli niektórzy beneficjenci z tej listy lub inaczej mówiąc szczerze myśmy się tego spodziewali, ponieważ otworzono puszkę Pandory to znaczy, że jakby ten rozporządzenie, które zastosowało jednak kryteria do wszystkich spowodowało tę sytuację, jaka jest natomiast oczywiście nie ukrywam, że niektóre z nazwisk, które pani jest podmiot, który pani przywołuje albo, które jeszcze można było znaleźć jacyś pośrednicy działający tak naprawdę w obszarze kultury tak dalej, że to było zaskoczenie nie to znaczy no i ta awantura, która się potem rozegrała była raczej spodziewałem się do awantury na ministerstwo teraz zapowiada ostrą kontrolę około 30% firm czy to pana zdaniem uratuje sytuację czy jeszcze bardzo wali odbiera ni czym najmniej, bo jak Bóg jest województwo łódzkie na błąd jest w pomyśle, jeżeli słyszę, że ktoś chce przeznaczyć te pieniądze dopiero na koncerty chcę zrealizować mówi jak można zrealizować duży koncert do końca roku to życie komuś szczęście no i rozmawiamy przecież dzisiaj 18 listopada wydarzenia kulturalne są zawieszone możemy organizować wyłącznie rzeczona bez udziału publiczności możemy próbować nie wiemy jak będzie wyglądała sytuacja się 4 listopada nikt nam tego nie powiedział na moje pytanie na zespole eksperckim pan premier Gliński z tą słusznie odpowiedział, że nie wie, bo stąd ma powiedzieć, jaka będzie sytuacja pandemiczna za tydzień za 10 dni nikt tego nie jest w stanie przewidzieć w związku z tym nie jest czy inaczej bardzo mnie zdumiewa, że ktoś chce znaczy, że te pieniądze nie trafią do ludzi, którzy na tym stracili, bo przecież jestem ewidentnie przekonany, że na tym stracili tylko, że ktoś planuje jakiś duży koncert no i to mnie zdumiało, że zamiast uzyskać rekompensatę po prostu się wzmagać dobrze mówi pani to czy ja też rozumie, żeby było jasne jestem za długo jestem dyrektorem, żeby tego rozumieć, że jeżeli jeśli ktoś, że komuś stworzono mechanizm sięgnięcia po środki to, że tego nie wykorzystuje to znaczy no myślę, że oceną wiem, że teraz mówi Szeliga z Solidarności odmiany to wszystko są no moim zdaniem takie manifesty manifestacyjnie słowa znaczy błąd w systemie to znaczy musimy pochylić wszyscy posypać głowę popiołem, że ten algorytm osłabiony, której zastosowano jest po prostu niedobry algorytmem niesprawiedliwe w stosunku do do naszego środowiska Jacek Głomb dyrektor teatru imienia Heleny Modrzejewskiej Legnica jest gościem kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultura osobista jest Jacek Głomb dyrektor teatru imienia Heleny Modrzejewskiej w Legnicy rozmawialiśmy już rządowej pomocy dla branży artystycznej w ramach funduszu wsparcia kultury lista beneficjentów została ogłoszona potem wypłaty zostały wstrzymane teraz trwa weryfikacja czy wszyscy uczciwie o pomoc się starali, zanim przejdziemy do konkretnie sytuacji planów etatu w Legnicy jeszcze pytanie, które wiele osób nurtuje w ostatnich dniach no wiadomo, że kultura środowisko artystyczne w Polsce to nie jest zbyt homogeniczne, ale czemu tak łatwo jest nas was podzielić po ogłoszeniu tej listy dyskusjom kłótniom i wzajemne połajanki nie ma końca lubiłem ma pani rację to jest trochę tak jak konstatacja smutna noc jesteśmy podzieleni no i nic się z nami przestanie liczy myślę, że było też w założeniu mają 1000× to tłumaczyłem myśmy zaczęli od tarczy dla teatru, a potem Tosię nazywało Funduszem wsparcia kultury, który nie ma plastyków pisarz w Trybunale, czyli no, jakby nagle nie są nie są kulturą to jest też błąd piwna, więc od razu mówili zespół ekspercki przy Hucie Tatran nie ponosi odpowiedzialności za nazbyt nazwa pojawiła się w ministerstwie, bo ona jest też ona też wywołuje emocje i też były takie tłumaczenie natomiast to, że jesteśmy podzieleni tak, ale to wie pani już 2000 lat myślę, że to jest nie zna tak, ale jeszcze taka 1 kwestia Witold Mrozek, który w Gazecie wyborczej napisał myślę, że wiele osób też ma taką takie przemyślenia, że przy całej wielu osób niechęci krytyce wobec ministra Piotra Glińskiego po tym co się wydarzyło długo możemy już nie zobaczyć w Polsce europejskich funduszy na kulturę ma pani rację jednak znaczy oczywiście, że to uderza nas jako środowisko 1 to jest jakby katastrofa kompromitacja tego właśnie projekt no wiem o tym i nad tym mocno ubolewa no bo po prostu do ozdoby dobra sprawa, którą wymyśliliśmy no niestety skończyła się tak jak zawsze, czyli jakąś wielką gigantyczną awanturą strój nie ma wyjścia i przy całym szacunku dla spraw zdolności sprawczych ministerstwa kultury te kontrole nie wystarczą nie znaczy wiedzieć co to znaczy kontrolę nad sobą nie chcę mówić, że istnieje fantastyczne powiedzenie papier wszystko przyjmie, więc trudno nie da się skontrolować czegoś co jest jak ulotne do końca prawda nie w dodatku to ma być kontrola z tego co mówił minister losowa totalne od razu mówię, że my jesteśmy absolutnie transparentnie, czyli publicznie to są kupili środki publiczne musimy rozliczać, jakby w teatrze w Legnicy czy wielu innych teatrach publicznych no nikt nie znajdzie nawet 550gr wydanych niezgodnie z prawem natomiast no no właśnie nowe głosowe kontrolę nad nie no i uważam, że to jest problem olbrzymi i powiem szczerze jak pani tak zapytam wprost ja nie wiem, jaki z tego wyjście to znaczy no myślę, że to, że potrzeba chwili, jakby ten głów, żeby to, żeby tej no trudnej wręcz taki no już dramatycznej sytuacji znaleźć rozwiązanie nie zna wracając teraz jeszcze do sytuacji teatrów wiele osób po listopadowej decyzji o zamknięciu instytucji kultury stwierdziło, że to wyrok śmierci na teatr w Polsce czy pan jako dyrektor teatru w Legnicy był wśród tych pesymistów nie miałem zupełnie z powodu prostego nie da się grać, jeżeli wokół siebie wszystko pozamykane czy nie nieczynne już wcześniej restauracje nieczynne się ono nieczynne różne miejsca, w których ludzie korzystają nie to był olbrzymi problem z 25% widowni już Niechcę mówić o tej sferze ekonomicznej, bo bo, jakby ten drużynowy sposób grania Lednicę, jakby wymusza to że, że ja, że ja dopłacam do przedstawień, zarabiając na czym innym na wyjazdach na festiwalach, których zresztą nie ma agent nie zagraliśmy w tym roku na 1 festiwalu w Kaliszu i to tak, wykorzystując taką lukę paneli, które się pojawiła, więc nie nie uważam, choć uważam, że właśnie granie było z tym problemem ponieważ, ponieważ wokół nas wszystko było pozamykane oznaczyli byśmy mieli problem z promowaniem przedstawić, bo jak można ludzi zachęcać dochodzenia jednocześnie oni słyszą w telewizji, że mają zostać w domu to znaczy to jest nierealne, więc bardzo ucieszyłem ucieszyły uznałem, że ta decyzja MON mądra prątki polega na tym, że teraz jesteśmy w domu w kropce, bo nie wiemy co się dzieje 30 listopada rozmawiam z panią 18listopada, czyli jak ja mam promować przedstawienia w grudniu, kiedy mam zamknięty teatr musi musi mieć dla niej jakąś lukę tydzień, a najlepiej 2 tygodnie na promocji, jeżeli zacznie promować spektakle 1grudnia notowań wtedy święta no i co mam święta w nocy święta nie zagra no no bardzo trudna sytuacja oznaczono niekomfortowa dramatyczne w tej chwili zrobiłem 2, a 2 przymiarki do repertuaru do repertuaru na grudzień, którego nie ma jeszcze powiem szczerze, bo nie mam, bo nie mogą mieć nieprawda wiem, że są koledzy, którzy mają, ale uważam, że to jest błąd, że mają, bo będą musieli się odwoływać do przedstawienia znowu kolejny raz kasa zwraca bilety, jeżeli będziemy powtarzać nieustannie to ludzie stracą jakiekolwiek zaufanie do nas abstrahując od pandemii obecną jesteśmy niepoważni, bo coś planujemy, a potem odwołujemy i to nieważne, że pandemia no bo to też to strasznie skomplikowane to znaczy myślę, że czas od olbrzymie kolosalnie stracił na tej pandemii i będzie jeszcze wiele miesięcy albo lat wychodzi z tego z tego problem właśnie to pytanie już panu zadawałam co najmniej raz w kulturze osobistej jeszcze za poprzedniego lockdownu jak pan sobie w ogóle wyobraża ten powrót ponowne przyzwyczajenie widowni do tego, że w teatrze podobnie jak w kościele może być bezpiecznie, o czym Lednica ma wierną publiczność, która bardzo dobrze zareagowała po otwarciu teatru i sierpniu myśmy wznowili sezon zaczęli sezon w połowie sierpnia przyspieszyliśmy przerwę wakacyjną publiczność zwrócił czyli jakby nie było problemu ten problem powszechny to znaczy musi być spokojniej, żeby ludzie mieli świadomość nie, bo inaczej to przekonanie, że mogą przyjść do teatru, że nie tylko wierni ci przekonani, ale też ci właśnie, którzy Tatry jest wybór czy wieczorem pójść do teatru kina czy na spacer itd. nie natomiast myślę, że większe środki i miejsca, gdzie jest wiele teatrów mogą mieć z tym olbrzymi problem, bo po prostu będzie w ludziach duży niepokój do powrotu widowni będzie stygmatyzacja kaszlu na widowni i wielu takich rzeczy, które utrudnieniem naczyń na jak pani pyta czy wyobraża to na razie sobie po prostu nie robić, ale w każdym razie dobre jest to, że teatr Modrzejewskiej działa w sieci i w sieci można zobaczyć spektakl Martyny Majewskiej zatytułowane emigrant, w którym główny bohater niszczy swój telefon komórkowy, bo sami go dźwięk wzbudza w nim lęk pani dyrektor, że wyszedł spektakle, które opisuje nas teraz czy nas po pandemii ja myślę, że nas teraz uzależnienie od mediów zresztą rozmawiamy przez komunikatory to też spora także zaproszony na spektakl o uzależnieniu, które można zobaczyć tylko przez przez sieć nie to jest paradoks nie myślę, że to jest bardzo współczesny spektakl bardzo dotykający tej takiej ścianki współczesnej myślę, że on niestety paradoksalnie opowieścią o o nie nie tylko o uzależnieniu od od środków sieciowych, ale od, ale o kryzysie rodziny czy się instytucji szkoły o kryzysie instytucji kościoła jest wielu takich rzeczach to ma mniejsze bardzo sensownie udało udało zrobić bardzo się cieszy tak samo cieszę się z następnej premiery, którą dotrą państwa zapraszam w niedzielę o dziewiętnastej to będzie spektaklem salom, który zrobiliśmy razem straty dla Francji szkół na Ukrainie taka opowieść dedykowana społeczności ukraińskiej w Polsce, które bardzo ważną widownią, która raczej nie jest jakby o opowiadana w teatrze filmie itd. Ukraińców w Polsce jest bardzo wielu działają w różnych przestrzeniach warto, jakby nad tym tematem pochylić się ludzką, a nie tylko historycznie, bo do tej pory relacjach z granicami opierać wyłącznie przez wątek historii, a to jest naprawdę bardzo współczesny współczesną rzecz i premiera już w najbliższą niedzielę o dziewiętnastej na YouTubie teatru Modrzejewskiej i teatru imienia Iwana franki jeszcze działa scena dla tańca tak czy paradoksalnie można powiedzieć że, gdy ta w Legnicy przewidział drugą falę pandemiczną przygotował na listopad bardzo dużą dawkę spytać online i 2 przedstawia sceny na tak dla tańca trudno niestety to jest projekt realizujemy wspólnie z tancerzami myśleliśmy, że uda nam się już Zobacz na żywo ale jakby warunki są takie, że nie jest możliwe w związku z tym realizujemy go przez przez przez sieć będzie też transmisja na żywo, ponieważ możemy organizować wydarzenia bezruchu bez udziału publiczności festiwal Szekspirowski zaprosił nas do transmisji na żywo przedstawienia Collier w reżyserii Anny Augustynowicz toż to produkcja stacji w Opolu nasza świeża premiera będzie ona tylko dostępna dla widzów festiwalu ale, toteż fajnie naszych fajną w tym całym kat w tej całej katastrofy jest to, że jak my musimy uczyć się wielu nowych rzeczy no w tym też transmisji na żywo to jesteś bardzo taki no, jakby kolejne konkretne spory sposób na uprawianie teatru w czasach w czasach pandemii to spektakle online spektakle, które można obejrzeć bezpłatnie z tego co wiem nie bezpłatnie można teatr w Legnicy wesprzeć dotarta mamy taką akcję ponieważ, gdy dostaliśmy wiele telefonów od naszych widzów, żeby tak bez powodu nas wesprzeć, że budzą szukaliśmy dziś powodu jakiś udział premierzy czytam w ankiecie, ale ludzie mówią, że jest taka sytuacja oczywiście nie nie zamierzamy konkurować ze szpitalami z służbą zdrowia, która wymaga ogromnego wsparcia mi bardzo bardzo jest trudno jej wpływ, jakby prosić państwo cokolwiek, ale no muszę to robić, bo jestem odpowiedziałem dyrektorem z tym można wesprzeć te darowizną za darmo wszystkie szczegóły są na stronie teatru średnicy www teatr klub, ale nic krótka PL bez powodu to znaczy no i wesprzeć samą ideę teatru ani konkretny produkt także zachęcamy państwa również do wspierania teatru w Legnicy zapraszamy na najbliższą premiera, czyli chlebem solą najbliższą niedzielę o godzinie 1 do dziewiętnastej godziny bardzo bardzo dziękuję panu za to spotkanie na łączach sklepowych Jacek Głomb dyrektor teatru imienia Heleny Modrzejewskiej w Legnicy był gościem kultury osobistej dziękuję dziękuję bardzo, panie dziękuję państwu do zobaczenia do zobaczenia do usłyszenia ciasnej formacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA