REKLAMA

Nowa wiceprezydent Warszawy: od człowieka kultury do urzędnika

OFF Czarek
Data emisji:
2020-11-19 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie, a państwa i moim gościem jest pani Aldona Machnowska Góra nowa wiceprezydent Warszawy dzień dobry witam serdecznie pani prezydent jest dobre serdecznie witam panie redaktorze to, że została pani wiceprezydent miasta Warszawy to jest olbrzymia radość przerażenia i nie i radość może nie przerażenie myślę, że nie, bo to też w sferze medialnej jest taka dosyć duża Rozwiń » zmiana natomiast w takiej sferze realnej to i tak przez 2 lata pracowałam w tzw. zarządzie, czyli grupie osób, która współpracuje z panem prezydentem, więc nie jestem przerażona nie jest jakiś zmiana taka, że zostałam rzucona na głęboką wodę część zadań mam takich samych, jakie miałam rzeczywiście część zadań mam nowych, czyli po prostu nadzoruje nowe biura i tutaj wymagało to będzie ode mnie po prostu zapoznania się z tym, ale przerażenia raczej nie czy to oznacza, że miała pani sporo wolnego czasu pan prezydent pomyślał sobie skoro to się pani ludzi tam się pani ludzi to dołożymy zadań i obowiązków nie, ale też nie są to nie są to sądzę, że zadania takie, które mnie przerosną także czasowo też jak może wytłumaczę w strukturze to wygląda także nadzorował 2 biura, czyli biuro kultury centrum komunikacji społecznej, a teraz biuro marketingu miasta teraz centrum komunikacji społecznej oddałam, a natomiast te nowe biura też biuro polityki lokalowej biuro pomocy projektów społecznych, więc tak więcej pracy, ale też ja lubię wyzwania myślę, że też po 2 latach pracy i układania pewnych rzeczy w tych obszarach, które już miałam, a nie jest najgorzej to nowe wyzwania też się przydadzą te 2 lata, o których pani mówi to są 2 lata w czasie, których jest pani niejako po drugiej stronie barykady, bo wcześniej pani była po pierwszej, jeżeli można je tak nazwać się zmienia perspektywy patrząc na uczestnictwo w kulturze myślę tutaj w perspektywie menadżer kultury czy osoby, która w kulturze działa jak zmienia perspektywę będąc raz po 1 nie zaraz po 1 po drugie, będąc po 1, a potem, przeskakując na drugą stronę muszę przyznać, że ja byłam bardzo komfortowej sytuacji, dlatego że ja, zanim przyszłam do pracy do urzędu to właśnie moja trzecia strona bar najpierw pracowała w organizacji pozarządowej poza bardzo byłam zaangażowana tak tworzenie systemu wsparcia dla organizacji pozarządowych potem pracowałam w instytucji publicznej, więc też zupełnie jednak inna sytuacja jak przyszłam do urzędu to trochę znałam wszystkie strony wszystkich najważniejszych graczy i partnerów i problemy, ale też wyzwania przed jakimi stoją oczywiście dzisiaj jako urzędnik bardzo często znasz rozumiem przecież znajomymi przyjaciółmi z tych poprzednich obszarów mojej działalności śmieje się, że to oni są tak jak ja walczący o większe wsparcie czy poluzowanie jakiś obostrzeń formalnych, a ja mówię no nie urząd musi pilnować porządku nie musi też liczyć każdy Car wszystkie pieniądze, które wydaje państwo musi chcieć wymusić się rozliczać my chcemy znać rezultaty, więc rzeczywiście to jest trochę inna strona, ale nic nowego, bo ja po prostu znam te wszystkie sytuacje z tamtej strony faktycznie, ale jest komfortowa naprawdę to jest akurat był akurat bardzo komfortowe dla mnie, czyli teraz pewnie siada pani znajomymi kolegami koleżankami się mówi teraz to zrozumiałam słuchać naprawdę to co mnie się wydawało 3 lata temu 4 lata temu to ja teraz rozumiem, a może też kiedyś zrozumiecie, ale na razie już przestańcie nas zasypywać kolejnymi prośbami o dotacje musimy oglądać każdą złotówkę trochę trochę inaczej, bo trochę jest także ja mówię na waszym miejscu robiłabym to samo pisała starała się aurze urząd urzędnik ma obowiązek tak wprowadzić ten dialog tak wytłumaczyć, żeby nie było taka spychologia tylko, że było przekazanie także tych racji z drugiej strony i to oczywiście jest coś czasami frustrujące, bo wymaga dużo pracy, ale ja myślę, że to jest taka podstawowa też i umiejętność też obowiązek urzędników, że decyzje, które podejmują albo system czy procedury, w których sami przecież są w jaki sposób muszą się poruszać było jasne znane przedstawione tej drugiej stronie, więc rzeczywiście często jest także szczególnie z organizacjami pozarządowymi i ten dialog trwa od lat organizacje są bardzo świadome i wiedzą dobrze znają bardzo dobrze prawo poruszają się w tym samym systemie bardzo dobrze i oni bardzo często całe lata mówią zróbcie coś zróbcie coś zróbcie coś urząd urzędnicy i że będą Stali na stanowisku po prostu nie da się na to nic nigdy się nie zmieni, ale to przykłady, które z ostatnich dekad można nawet bardzo banalne podawać np. taka, że jak generator wniosków bardzo długo u urząd urzędnicy Stali na stanowisku, że nie muszą być papierowe dokumenty podpisane wyciągi z KRS-u no po prostu totalna biurokracja, a dzisiaj jest także nawet tzw. potwierdzenia złożenia wniosku w nowej procedurze już niema, czyli wszystko robimy online mając zaufanie do partnera w tym wypadku organizacji pozarządowej, że tam wszystkie wszystkie dane, które on wpisuje w rubryki generatora wniosków są prawdziwe jak urzędnicy nie musimy tego sprawdzać na na tym etapie będziemy sprawdzać na etapie rozliczeń czy podpisywania umów tak może nie jest zbyt interesująca czym ja mówi, ale też praca urzędnika w dużej mierze na tym się właśnie opiera myślę sobie pani prezydent, że właśnie ta nasza rozmowa w taki sposób w jaki ona brzmi to pewnie dużo lepiej nadawałoby się do jakiej przestrzeni rok temu, kiedy te wyzwania były właśnie wyzwaniami związanymi z niewystarczającą liczbą środków czy może jakimiś nowymi pomysłami na funkcjonowanie miasta czy funkcjonowanie w mieście dzisiaj mamy sytuacje ekstraordynaryjne, bo tata rzeczywistość, w której zwykli funkcjonować i urzędnicy, ale też mieszkańcy i aktywiści i menadżerowie kultury zmieniła się drastycznie ne, czyli taką Oderka, która zawsze była krótka jest teraz coraz bardziej krótsza albo jeszcze krótsza, a jednocześnie, jeżeli chwileczkę skoncentrujemy się na kulturze to kultura stała się taką przestrzenią, które szczególnie się przyglądamy nie tylko z powodu liczby twórców liczba artystów, którzy ją tworzą Czyżby konsumentów, którzy nie uczestniczą, ale także jako pytanie o to czym ta kultura powinna być szczególnie w sytuacjach, kiedy zastanawiamy się nad priorytetami naszego codziennego życia tak, bo jesteśmy Niewiem zamknięci jesteśmy ograniczeni, bo musimy wybierać teraz jak kultura się powinna w naszym życiu plasować to jest oczywiście pytanie dla każdego uczestnika konsumenta kultury, ale to jest także pytanie dla urzędników no tak, ale to to rzeczywiście prawda jest taka, że w sferze kultury, ale chyba w każdym innym obszarze będziemy rewidować te kierunki czy zasady, które do tej pory uznawaliśmy, że będą obowiązywać będziemy je na różnych obszarach publicznymi publicznym realizować i tutaj bardzo dobrze Panta zaznaczył, że jest takie bardzo w tej chwili problematyczne Ross Ross złożenie 2 stron, czyli odbiorcy jego interesów, ale też potrzeb i całej całej sfery osób, które tzw. nazwami ludzie kultury, czyli pracowników i artystów i po prostu osób, które w jakikolwiek sposób w różnych sektorach żyją z kultury pracują dla kultury i ta sfera odbiorcy to wydaje się, że już można powiedzieć o takiej refleksji że, gdybyśmy ten pierwszy lockdown i zamknięcie po prostu możliwości wychodzenia z domu możliwości spotkania ze znajomymi możliwości nawiązywania tych relacji takich międzyludzkich to i to wskazują zresztą dane związane z tym w jaki sposób odbiór tzw. kultury on-line było powszechne ludzie bardzo chcieli korzystać właśnie z tego korzystają dzisiaj w sposób bardzo trwały to znaczy z 1 strony wszystko instytucje publiczne niepubliczne przeszły do internetu niezależni artyści robili koncerty z domu ja ze naprawdę zdumieniem oglądałam, że te koncerty były oglądane słuchane przez 1000, bo dziesiątki tysięcy osób i to nie było wejście na chwilkę to było naprawdę widać było, że to, że o, że ludzie tak sobie planują życie włączają sobie jakiś czy koncert spektakl czy nawet spotkania literackie online to było naprawdę bardzo bardzo dużej liczby tych od tych osób odbiorców widzów słuchaczy no mieliśmy spektakle teatralne, które 1520 000 osób oglądało na nigdy w życiu właśnie takiego takiego wskaźnika beta instytucje nie szedł w sferze żywej nie osiągnęły tak to było to pani zdrowie mająca Petasz myślę, że świadczy o tym, że kultura po prostu jest niezwykle potrzebna tak, ale proponuję byśmy, ponieważ zbliżają się informacji Radia TOK FM po proponuje byśmy na chwileczkę się zatrzymali i powrócić właśnie do tego wątku, jeżeli pani pozwoli po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pani Aldona Machnowska-Góra nowa wiceprezydent Warszawy odpowiedzialna za sprawy związane z kulturą polityką społeczną i mieszkalnictwem informacje o godzinie dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem jest pani Aldona Machnowska-Góra nowa wiceprezydent Warszawy odpowiedzialna m.in. za kulturę i kulturze rozmawiamy przed informacjami mówiliśmy o tym, że pandemia lock Down zmienia sposób w jaki tworzymy kulturę, ale także w jaki odbieramy kultury wspomina pani o tym, że spektakle teatralne były oglądane przez kilkanaście kilkadziesiąt tysięcy osób coś co jest jeszcze niemożliwe nawet ze względu na to, że mamy ograniczoną liczbę widzów w teatrze, a teraz zostałem się co to oznacza dla władz miasta, jeżeli chodzi o myślenie dotyczące wspierania kultury, bo jeżeli przyszłość kultury to jest przyszłość online to być może budynki, w których tworzy się kultury tak jak np. teatry miejskie utrzymywane przez spółkę zwane przez miasta nie mają racji bytu może należy inwestować w inne rozwiązania może należy myśleć o nowym sposobie konsumpcji kultury to prawda i oczywiście, że jakby po tych refleksjach staramy się reagować jak najszybciej, więc przygotowujemy taki miejski V0D, która robi nasza instytucja zresztą centrum kultury filmowej imienia Andrzeja Wajdy i kilku miejsc w ciągu kilku miesięcy jak sądzę będzie gotowe taka profesjonalna dobra Platforma do transmisji retransmisji także archiwizacji tych wszystkich produkcji, które w mieście są tworzone na pewno będzie zmieniało też się proces produkcji tych wszystkich wydarzeń, bo sądzę, że będą one od razu musiało być nastawione także na dobrą dobrą dokumentację czy dobre filmowanie pod, żeby mogły być w sposób naprawdę dobry potem prezentowane w sieci, ale nie jest także możemy uznać, że kultura przenosi się do sieci naborach kultury jest nie tylko w tym żeby, żeby spędzać czas czy odbierać coś, ale też w tym ma niezwykłą rolę w budowaniu relacji między ludźmi w budowaniu spójności zaufania społecznego no spotkania z kulturą to są też spotkania z innymi ludźmi kultura żywa, czyli teatr koncert na żywo w 100% nie da się przenieść online nie mówiąc już o tym, że mamy też spotkanie tych wszystkich dziesiątek setek osób, które w 1 miejscu fizycznie są jeszcze nie zapominajmy o tym, że kultura ma zupełnie inne także oblicza, czyli to jest kultura związana z niewielkimi działaniami, które nie są tak spektakularne jak wielkie koncerty, ale z działalnością w domach kultury spotkania, które są dotyczą rozmów dyskusji chociażby o kulturze warsztatów rozwijania kompetencji osób i to jest wyzwanie, które po pandemii będzie moim zdaniem jak głównie kultura, czyli jak wrócić do zaufania społecznego musi mówimy wciąż dzisiaj o tym samym dystansie od wielu miesięcy czy my mówię, że wszystkie społeczeństwa władze medycy mówią nie spotyka się z drugim człowiekiem drugi człowiek jest dla ciebie niebezpieczne on dróg spotkanie z drugim człowiekiem może skończyć się ciężką chorobą albo śmiercią, a ja oczywiście teraz trochę trywialnie zło, ale tak naprawdę te przekazy utwierdzają nas taki w takiej sytuacji dzisiaj są rozmowy medialne czy święta będą rodzinę spędzać razem tak jak często do tej pory w gronie kilkunastu osób czy każdy będzie raczej zamkniętą u siebie w mieszkaniu dla zachowania bezpieczeństwa, więc co zrobimy jak skończy się lockdown skończy się pandemia jak wrócimy do tego zaufania do radości ze spędzania razem czasu do tego przerwania tego tej tej niepewności czy tego strachu i myślę, że tutaj ta kultura żywa będzie miał jeszcze większą rolę niż do tej pory no dobrze, ale oprócz tego co pani mówi są jeszcze różnego rodzaju budynki, które są utrzymywane przez miasto, czyli czy 3 przez podatników tak pytanie brzmi czy w tej nowej rzeczywistości, kiedy potrzebujemy się i być może inaczej spotykać inaczej konsumować kulturę, jaki ma sensu utrzymywanie tych budynków tak jakby nigdy się nic nie stało nic się nie wydarzyło nie ma myślę, że dostęp do dosyć taka taka prowokujące pytanie no gdzieś, a ci ludzie muszą się spotykać no możemy sobie możemy uznać, że plenerowe teatry czy plenerowe koncerty także są równoprawnym aktorem kultury w mieście, ale jednak teatry sale konkurs koncertowy, gdzie dobra akustyka i gdzie mogą duże orkiestry dawać koncerty one po prostu powinna być poza tym jeszcze tylko tak ciągle pada na budowie można nie czekamy właśnie, ale wciąż myślimy o Jerzym mówimy o budynkach w mieście to wciąż myślimy o spektakularnych wielkich projektach, które się budują albo będą budowały, ale kultura dzieje się też w tej mniejszej skali co najmniej tak samo ważne, czyli w domach kultury czy miejsca, gdzie można się spotykać niekoniecznie w centrum i tam też tych budynków bardzo dużo i ja bym nie stawia takiego tak taki przez takiego przeciwieństwa albo online albo nie utrzymują budynków nie bardzo się będą bardzo w tych budynkach ma być, a nie czy one walczyć nie można ich być nie, ale rozumiem, że to i jeżeli mamy zatem górę pieniędzy to można się zastanowić co ma być tym co ma być w tamtym ale kiedy pieniędzy brakuje należy sobie zadać pytanie podobnie jak nie wiem najemcy czy też inwestorzy budynków biurowych zadają sobie pytanie czy będziemy budować wieżowce w centrum miast w centrach miast, bo skoro ludzie mogą pracować z domu oto nagle budujemy przestrzeń, w której po prostu przechowujemy powietrze, które trzeba chłodzić i które trzeba ogrzewać i rozumieć to są podobne pytania dotyczące tego jak będziemy konsumować kulturę czy Niewiem nowa siedziba orkiestry Sinfonia Varsovia w nowej rzeczywistości ma sens, bo przecież to jest droga inwestycja tak czy kontynuowanie budynku MSN w centrum Warszawy ma sens tak czy utrzymywanie iluś tam teatrów miejskich ma sens czy może w tej nowej rzeczywistości one powinny działać inaczej tak czy potrzebują 1 sceny czy potrzebują studia filmowego i rozumiem, że nie da się wszystkich projektów zrealizować to będzie kwestia związana z wyborem priorytetów i teraz, który ma gitary wybiera no prawda też jest taka nie ma co ukrywać, że muzeum sztuki na nowoczesnej jest spędzono inwestycją co, do której gratuluję odwagi, ale co, do której zakończenia ani nie ma nie ma sensu dyskutować możemy dyskutować tylko o tym czy ma być ta instytucja w centrum miasta kiedy, kiedy powstanie, bo też jak go nie widzę sensu, żeby dyskutować to apel faktu, a o tym czy ona decyzje były dobrze podjęta czy nie też wszystkie decyzje były podejmowane, o czym pan redaktor mówi zupełnie innej rzeczywistości, więc też się trudno dzisiaj to oceniać, a jeżeli chodzi o symfonii Varsovia to mamy głębokie poczucie w badają też coś się kulturę w mieście, że to jest inwestycja, która powinna powstać oczywiście założeniem wszystkich całego kryzysu gospodarczego jednak jak najwcześniej jak najszybciej, bo i Warszawa potrzebuje sali koncertowej to nie jest pion 15 czy nawet siódma sala koncertowa tylko to będzie profesjonalna tak naprawdę pierwsza sala koncertowa szumieć, które tak oczywiście druga rzecz jest taka, że to jest zabytkowa przestrzeń, której też nie można zostawić w jakikolwiek sposób niezagospodarowanej trzecia trzeci wątek jest taki, że jest to po prostu inwestycja po tamtej stronie Wisły jak sami ministrowie sami lubimy tak, czyli po stronie praskiej, która jest zaniedbana i poprzez dekady, jeżeli taka liczba liczba rat Tur Turek po stronie prawej ile jest dramatycznie ta tak nie wiem czy 10%, gdybyśmy chcieli tak to liczbowo ująć też też wszystkich wszystkich, a inicjatyw tych nie później nie pozarządowych czy prywatnych też jest ich po prostu na Pradze mniej to jest dzielnica, która się rozbudowuje po prostu jest połową miasta, więc nie ma o czym mówić dlatego ja bronię symfonii Varsovii uważam, że powinniśmy ją doprowadzić tę inwestycję do końca jak najszybciej, ale oczywiście, ponieważ kryzys jest dramatyczne, więc najprawdopodobniej będziemy tak to się mówi ETA poważne inwestycje, czyli najpierw przygotujemy tą pierwszą część związaną z remontem starych budynków przygotowaniem i niewielkich sal na prezentację na koncert, ale też na próbę na pracę po prostu instytucji, a także na to prace pozytywistyczne, która musi też tam rozpocząć, żeby mieszkańców Pragi po prostu przyzwyczajać do tak, że będzie tam ta instytucja kultury, żeby to nie stała się takie wbrew naszym chęcią, że będzie to jakiś taki miejsca, które inne z branżą statek kosmiczny tak, że wylądował statek kosmiczny i wbrew naszym chęcią i oczekiwaniom dostanie jakieś narzędzie do gentryfikacji tego miejsca, gdzie będą po prostu przyjeżdżały autokary z Polski czy będą przyjeżdżały taksówki z lewej strony Wisły na koncert wybitnego dyrygenta, a mieszkańcy Pragi nie będą wiele o tym wiedzieć nie będą po prostu zainteresowani zresztą on ogromne wyzwanie no ale bez rozpoczęcia inwestycji też trudno mówić o tym, żeby rozpocząć pracę o nasze dzieje, bo Sinfonia Varsovia jest w tym miejscu od lat i mimo że inwestycja się nie zaczęła chociażby koncert w namiocie, który tam się odbywają co lato czy festiwal kreśli też odbywa na Pradze on już, jakby po powoli rozpoczyna pracę natomiast te warto chyba te strategie istnienia Invest co instytucji w tym miejscu, kiedy już inwestycja się skończy nakreśla już teraz wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pani Aldona Machnowska-Góra nowa wiceprezydent Warszawy informację o dziesiątej 40 po informacjach wracamy do programu off czarek który państwa moim gościem jest pani Aldona Machnowska-Góra nowa wiceprezydent Warszawy odpowiedzialna za sprawy związane z kulturą, ale także polityką społeczną mieszkalnictwem dzisiaj koncentrujemy się na kulturze powrócę do tych inwestycji, o których mówiliśmy, ale nie o to, żeby rozmawiać o decyzjach podjętych dużo wcześniej, ale także myślę o tym, czego dotyczy polityka kulturalna miasta Warszawy, czyli miasto, które my się zwrócić uwagę, że żyjemy z pewnym także w kontekście globalnym także, że zmagamy się katastrofą klimatyczną, że oprócz tego, że każdą złotówkę oglądamy kilkakrotnie, zanim wydamy to jeszcze każdy papierek kilkakrotnie oglądamy, zanim go wyrzucimy albo zastanawiamy się, gdzie go umieścić i ustawiamy się pewnie też, jaki sens mają nasze codzienne działania także w kontekście katastrofy klimatycznej i o to chciałem panią zapytać, czyli jak powinna wyglądać polityka kulturalna Warszawy w kontekście katastrofy klimatycznej i w kontekście powiedziałbym pandemiczny czy post pandemicznym, kiedy każda decyzja dotycząca tego no właśnie czy utrzymywać budynek, w którym jest 15 osób, bo reszta pracuje zdalnie albo czy produkcje teatralne muszą być wielkie czy festiwale muszą odbywać się i ściągać 1 000 000 osób te decyzje znaczą nie tylko dla twórców nie tylko dla konsumentów, ale także dla planety absolutnie tak i te są takie bardzo proste decyzje na takiej podstawowej zarządczej na zarządcę poziomie, czyli po prostu instytucje kultury mają być pieniędzy publicznych ekologiczna tak czy linia nie wiem jak na wydajemy dotacje to umowy jest wpisane, że jednorazówki muszą być taty tak taki sposób zakupionej w taki sposób przygotowane nie wiem festiwal koncert czy coś takiego, żeby jak naj, bo jak najmniejsze obciążenie dla planety, ale sytuacja jest jeszcze inna, bo z drugiej strony to tak wprost nie wynika z tego dokumentu, ale jednak kultura ma olbrzymie olbrzymi wpływ i olbrzymią rolę w zmienianiu postaw i jeżeli cały sektor kultury nie tylko mówiłby o tym, że zmieniamy nasze życie zmieniamy nasze postawy od tych najprostszych sytuacji związanych z tym, że segregujemy śmieci po to, że przygotowujemy w sposób zrównoważony chociażby produkcje operowe czy produkcje teatralne czy rezygnujemy z wielkich koncertów festiwali, które gromadzą w 1 miejscu dziesiątki tysięcy osób, bo to po prostu jest dla planety szkodliwe komentarze nawet wielkich spektakli operowych przed teatrem studio nie będzie wielki spektakl wielki spektakl operowy przed teatrem studio było 1 i z tego co pamiętam scenografia tam była minimalistyczna jak na produkcję operową, ale środki tysięcy ludzi się zgromadziły w 1 miejscu gromadziły się, ale to jest jeszcze coś innego, bo to są ludzie, którzy przyszli natomiast, jeżeli mówimy o festiwalach, które są festiwalami gromadzącymi osoby w kat widzów czy słuchaczy z połowy Europy to jakby ten ślad węglowy, który moglibyśmy prześledzić przed tak przez tak przy takim festiwalu jest nieporównywalnie silniejszy bardziej obciążające dla planety niższe spektakl plenerowy, który jednak jest lokalny nawet, że to spektakl na 34000 osób to jest to jest jednak sytuacja lokalna ale, toteż nie znaczy, że decyzja powinna być taka, że rezygnujemy z wszystkich podróży np. które są podróżami związanymi z turystyką kulturalną podróżami związanymi z wymianą kulturalną pomiędzy artystami twórcami tylko po prostu przeanalizuj meta i nam tutaj po panie redaktorze pan mówi pan przywołuje dokument polityka kulturalna miasta stołecznego Warszawy, który powstał przed pandemią dla mnie to jest niezwykłe, bo to wręcz profetyczne dokument którzy, który badacze twórcy kultury razem z urzędem przygotowali, bo nikt nie wiedział, że przyjdzie pandemia i tak naprawdę te zasady wartości kierunki, które tam są wpisane dzisiaj właściwie pokazują nie hipotetycznie co mogłoby się stać, bo to się stało wcześniej w poprzedniej części rozmowy rozmawialiśmy o tym, że uczestnictwo kultury w dużej mierze przeniosło się online, ale on-line przeniosły się też kontakty między artystami my nie musimy jechać na debatę czy na szuka z przez pół przez pół kontynentu możemy to zrobić online i to ma też wpływ na klimat i na Planete i to są takie udział wiele małych decyzji niekoniecznie te największe nagle miasto zamknie się na turystykę kulturalną czy zamknięcie na wielkie festiwale, ale po prostu każdą naszą decyzję od poziomu artysty i instytucji kultury poziom właśnie samorządu czy urzędu musimy także analizować pod względem klimatu to jest analiza to jest jedno, ale rozumiem, że decyzje te drugie, bo być może wag dla właśnie decyzja jest taka, że nie chcemy promować jako miasto, które ma największy na świecie festiwal tego albo największa na świecie parady tamtego, bo może to jest stara rzeczywistość tak, że może i nie chcemy to trochę tak jak nie wiem kiedyś cyrk miał przyciągać do miast miasteczek, a dzisiaj wiemy, że cyrk, jeżeli są zwierzęta to nie jest coś czym chcemy się chwalić w ogóle albo nie chcemy robić, ponieważ są tacy, którzy uwielbiający tak i może i może ta nowa polityka kulturalna mówi, jeżeli teatry to małe nowoczesne, które kosztują tak, jeżeli się spotykamy to spotykamy się online albo tych i instytucjach, które już istnieją albo w tych lokalach, które są właściwymi miasto są nie wie nie wynajęto tam jest nowe życie kulturalne, a te niewielkie teatry i inne obiekty po prostu zamieniamy na coś innego nie utrzymujemy, bo nas na to nie stać albo, bo to szkodzi planecie rozumiem, że von wątek likwidacji dużych instytucji kultury w dużych budynkach będzie nam towarzyszył przez całe spotkanie, ale te też to nie jest taka to jest jest też taki, żeby ludności w lesie przez najbliższe lata jest, więc jesteśmy w awangardzie pani prezydent, ale panie redaktorze mieszkańcy uwielbiają spotykania teatrach nie muszą to być spotkania, które odpowiadają naszym gustom, bo także mieszkańcy uwielbiają teatr nazywane często teatrem popularnym czy mieszczańskim spotyka się tam gremialnie tęsknią za takim teatrem, więc to też jest sytuacja, której nie na nie można ignorować nie zauważać, więc ja sądzę, że jeżeli oddajemy głos z mieszkańcami mówimy co z nimi zostaje to oni będą chcieli, żeby te instytucje zostały przez dłuższy czas takie, jakie są jakoś nie powiem o tym o tym wątku związanym ze na planetę z tą wielką problemy festiwali prawda jest taka, że Warszawa tego problemu nie miała to znaczy, kiedy i teraz też w trakcie pandemii też z tego powodu mamy kontakty z innymi miastami europejskimi chociażby takimi jak Barcelona, czyli Bona to tam faktycznie jeszcze przed przed pandemią to był olbrzymi problem problem z związane z tym, że ta turystyka także tu turystyka kulturalna zadłużała spokojne życie mieszkańców, którzy w pewnym momencie przestali korzystać z tego także rozwoju gospodarczego, który przynosi taka aktywność tylko raczej na tym tracić, więc tam już wcześniej było bardzo mocne bardzo mocne decyzje dotyczące tego, żeby ograniczać tego typu działalność, żeby miasto starało się jednak nie rozwijać coraz większe te największe festiwale czegoś tam w danym mieście, które ściągały rzeczywiście czasami setki tysięcy turystów z całego z całego świata do Europy jest prawda jest taka, że Warszawa nie miała takiej skali tego tak go dobremu związki planu 1 średni festiwal oraz twórców festiwal tak naprawdę też się nawet na dla festiwali w Polsce nigdy nie był wyjątkowo duży, ale miał swoje, ale miał ma swoje atuty jest propozycją dla młodych osób co jest zawsze bardzo ważnej zawsze kultura kultura bardzo szybko po prostu się starzeje przeważa etapowi, ale bardzo szybko rozwija się np. nowa no nowy obszar kultury sztuki, ale on po prostu razem z pokoleniem, które rozwinęło ten obszar starzeje, czyli już młodzi ludzie dekadę czy 22 dekady młodsi nie są tak bardzo tym zainteresowani taki problem tej całej awangardy, która bardzo często staje się awangardą tak tak tak osób w średnim wieku, którzy wciąż myślą, że są awangardą, a Łodzi ludzie zupełnie zupełnie mają, gdzie indziej swoje emocje i swoje też gusta, jeżeli chodzi o kulturę i sztuka, więc atut tego festiwalu jest taki, że to są rzeczy są młode osoby i też Warszawa wciąż zostaje stolica wciąż te miejsca, które przyciąga i zawsze będziemy też musimy na to zwracać uwagę bo przyciąga będzie przyciągać, więc osobom spoza turystą z z obszaru Marta metropolitarnego z województwa mazowieckiego czy całej Polski musimy dać dobrą propozycję, bo inaczej młodzi ludzie przyjadą będą pić piwo kupione w sklepie nocnym na schodkach nad Wisłą i toteż jest rola kultury, żeby dawać takie propozycje, które potrafią rozwijać różne grupy z parą, a no takie piękne schodki przygotowaliście, że grzech nie pić test schodki hossą to są w tym mieście już kilkadziesiąt lat one po prostu teraz zyskały nową użyta w Żarach tak wracając właśnie do instytucji kultury czy też tych wielkich konstrukcji to w kontekście powiedział pani, że mieszkańcy uwielbiają się spotykać i zgadza się z tym oczywiście tylko pytanie brzmi czy np. Warta jest stworzyć nową przestrzeń, która pewnie kosztuje tyle co nowe mosty można się zastanowić czy to, że mieszkańcy lubią się spotykać to w le lepiej nam bilans wyjdzie, jeżeli zbudujemy nowy most i np. przez to ograniczymy zanieczyszczenia pojazdów, które korkują miasto czy lepiej, żebyśmy zbudowali wielki budynek po to, żeby mogli sobie wypić lata na pewno zbudowanie wielkiego budynku po to, żeby sobie wypić latte byłoby po prostu irracjonalna i z pewnością jest także radzie mieście, ale obroniliśmy 2 instytucje muzeum sztuki nowoczesnej, ponieważ jak sądzę w naszej rozmowie trzecia wielka inwestycja, która miała się w mieście odbyć, czyli budowa TR Warszawa jest odsunięta w czasie z różnych powodów, ale także z powodu przede wszystkim z powodu finansowego, ale w ciągu tych 2 lat by inwestor inwestowali my budynki też będę tego broniła kupując inne dawne teatry na woli, czyli scena na woli, a także Poznań prezydent też koniec Warszawy jeszcze na koniec pytanie od słuchaczki infrastruktura dla tańca w mieście stołecznym myślę o tańcu profesjonalnym jak ja jest, jakie są plany dla prezentacji profesjonalnego tańca no myślę, że dzisiaj rozpoczynanie rozmowy na ten temat będziemy budować nową wielką scenę dla tańca jest trudne, ale mamy sytuację taką np. na budynku szkoły, bo dawna szkoła Hoffmanowej na Emilii Plater powstała taka niewielka przestrzeń, którą prowadzą organizacje pozarządowe to jest scena z na sali teatralnej, więc też nie taka mała, która część środowiska teatralnego Warszawskiego mogą tam się realizować to nie jest do końca może to co słuchać chodziło, ale ta to miejsce też jest raczej myślimy w przyszłości oto, żeby dbać o zasoby taki sposób, żeby korzystać z tego co mamy nowy sposób zacznie koniecznie, jeżeli wymyślamy sobie czy ktoś wymyśla się mieszkańcy chcą wynika z potrzeb warszawskich, że potrzebujemy miejsca tak jak tutaj mamy przytoczony przykład na taniec to naprawdę nie musimy budować nowego wielkiego drogiego budynku mam sprawdźmy to co jest, żeby wśród tych zasobów, które mamy odpowiednie miejsce znaleźć przeznaczyć bardzo pani dziękuję za dzisiejszą rozmowę państwa moim gościem była pani Aldona Machnowska-Góra nowa wiceprezydent Warszawy oczywiście tematów sporo czasu mamy niewiele mam nadzieję, że w przyszłości będziemy powracać do tych tematów, które za, które pani jest odpowiedzialna wmieście, ale które też oczywiście są ważne dla dla mieszkańców dla słuchaczy dla dla lat dla ludności dla społeczeństwa bardzo dziękuję informacja dla Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA