REKLAMA

Jak walczyć z sojuszem patriarchatu z kapitalizmem, czyli o ekonomii feministycznej [Ekonomie przyszłości]

Światopodgląd
Data emisji:
19-11-2020 15:40 (Powtórka: 20-11-2020)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:39 min.
Udostępnij:

Zapraszamy do wysłuchania dyskusji o kolejnym wykładzie w ramach cyklu Ekonomie Przyszłości. O feministycznej wizji ekonomii przyszłości rozmawiamy z prof. Anna Zachorowską-Mazurkiewicz z Instytutu Ekonomii, Finansów i Zrządzania na Uniwersytecie Jagiellońskim, a jej cały wykład można wysłuchać TUTAJ

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz w światopoglądzie czas na podsumowanie kolejnego seminarium czy wykładu w ramach ekonomii przyszłości opowiadamy państwu o tym projekcie już drugi sezon, bo trwa tak jak w serialu serialach drugi sezon Radia TOK FM ma patronat nad projektem dlatego też z 1 strony ca wszystkie te wykłady ich nagrania dźwiękowe możecie państwo znaleźć w naszym systemie potem podcast nowym, a z drugiej strony tutaj na antenie światopoglądzie staramy się Rozwiń » państwu podsumowywać czy przedstawić główne tezy, które pojawiają się w ramach tego projektu jest właśnie projekt, którego celem jest przybliżenie no tych obecnie uznawanych za najciekawsze czy najlepsze diagnozowanie współczesności i przyszłości teorii ekonomicznych, czyli próba jednak przełamania monopolu tego neoliberalnego czy Monetary stycznych podejście do ekonomii, które tak zdominowało nasze życie intelektualne w 3 ostatnich dekadach, a jednak w dal jest coraz bardziej porzucane na całym świecie niektórzy twierdzą nawet, że nie żyje już, że kryzys ekonomiczny i pandemia ostatecznie do doprowadziły do końca tej teorii i ostatnim odcinku w ramach ekonomii przyszłości prof. Anna Zaborowska Mazurkiewicz była wykładowczynią, jeżeli mogę tak to ująć dlatego też jest teraz naszym kosztem dzień dobry pani profesor dzień dobry pani profesor jest związana z Instytutem ekonomii finansów zarządzania na Uniwersytecie Jagiellońskim mówiła o ekonomii czy feministycznej teorii ekonomicznej i właśnie obawiam się, że ileś osób z lekceważeniem wysłuchało tej mojej zapowiedzi jako kolejnej feministycznej fanaberii ciągle jeszcze pani spotyka z takimi reakcjami to muszę powiedzieć, że biorąc pod uwagę zdarzenia ostatnich paru tygodni chyba dały do myślenia, że ta ta feministyczna teoria nie do końca jest marginesem ona wydaje mi się, że przestała być marginesem w momencie, gdy okazało się, że kobiety to jest realna siła realna siła, która ma możliwość wpływania na rzeczywistość i to jest to jest to jest nasza obserwacja rzeczywistości natomiast czy ekonomia feministyczna jest akurat z tą teorią, po którą sięgają współcześni komentatorzy gospodarczy no myślę, że jeszcze nie myślę, że tutaj jeszcze musimy poczekać, chociaż rozmawialiśmy o noblistce ekonom właśnie z dziedziny ekonomii, która jest wybitną teoretyczną w tym zakresie wcześniej za to dostał Nobla trzeba przyznać tylko powiedzieć że, że do próbować przekonać słuchaczy, że nie to doceniana teoria ekonomiczna, ale jak mówiła pani wczoraj podczas przedwczoraj, bo wykład był we wtorek podczas wykładu jej cechą jest to, że ona porzuca takie złudzenie turyście część ekonomistów podtrzymuje, że ekonomia to jest nauka nie polityczna technokratyczny i neutralne ekonomia feministyczna nie nie nie nie buduje takiego złudzenia długo pani rozwinąć tak to znaczy ekonomia feministyczna z 1 strony, jakby ukazuje te ukryte programy polityczne, które są chowane w tych tzw. obiektywnych teoriach, ale też zupełnie otwarcie mówi o swojej politycznej agendzie, która wiąże się z samą nazwą to znaczy feministyczna, czyli taka, która chciałaby doprowadzić do realnej zmiany, w której to czy ktoś jest kobietą czy mężczyzną nie wpływa na sytuację ekonomiczną danej osoby to jest odwrócenie, bo ktoś powiedział, że teraz nie wpływa wprowadzenie ekonomii feministycznej powoduje, że właśnie wprowadza się jakiś priorytet, jaki tutaj preferencje albo jakąś, a i tożsamość, a przecież ekonomia i te neutralne spotkania popytu podaży licz właśnie są ślepe na płeć przecież to znaczy neutralność względem płci ekonomi jest bardzo powierzchowna to znaczy, jeżeli przyjrzymy się temu czym czemu czym zajmuje się ekonomia to wydaje się być to faktycznie neutralną zajmuje się pieniądzem prawda na co może być bardziej neutralnego niż pieniądz, ale jeżeli np. wzory zobaczymy, że praca, którą wykonują kobiety, która stanowi większość pracy istniejącej na świecie prawda to jest 53% zgodnie z wyliczeniami organizacji narodów Zjednoczonych to 75% ta praca jest gniew nagradzana jest nieodpłatna, gdy wykonują ponad połowę pracy i 34 z tego jest nieodpłatne jest nieodpłatne to, w którym momencie możemy teraz stwierdzić, że pieniądz nie jest nikt nie ma płci to znaczy no chyba jednak ma znaczenie dla relacji płci czy coś jest odpłatne bądź nieodpłatne mało tego, a propos tej neutralności gospodarki, dlaczego tak jest, że Rze, że za naszą pracę, jeżeli wykonujemy ją odpłatnie otrzymujemy niższe wynagrodzenia i kiedyś można było twierdzić, że jest to związane z pewnymi cechami charakterystycznymi prawda nas boli głowa tak zmieni przede wszystkim mniej wykształcone, jakby to jest podstawa, bo wynagrodzenie jest swego swego rodzaju taką informacją dotyczącą umiejętności prawda czy naszych naczyń naszych talentów sprzedajemy na rynku pracy kobiety współcześnie są bardzo dobrze wykształcone, a między płciowa luka płacowa przestała się zmniejszać i ona się zmniejszała, ale dotarła do takiego momentu, w którym się zatrzymała i trwa trwa i to jest zaraz idziemy do drugiego punktu, bo wydają się to ciekawe zaznaczała pani podczas wykładu, że to jest ściśle związane z rewolucją przemysłową, którą powołał wprowadziła podział na tę sferę prywatną i publiczną kobiety zostały wysłane na odcinek prywatny, czyli do tych zajęć ujmy ogólnie domowych nieodpłatnych natomiast mężczyźni dostali odcinek publiczny odpłatny dokładnie tak jest, czyli to jest jakby takie zespolenie można powiedzieć patriarchatu z kapitalizmem to znaczy rewolucja przemysłowa, która wprowadza nowy system jednocześnie wprowadza bardzo wyraźny podział na temat tych sfer działalności i teraz mówi bardzo często mówili o tej sferze politycznej, ale wydaje mi się, że to się bardzo jednoznacznie jednak faktycznie kojarzyło z polityką prawda, tym bardziej że kobiety faktycznie nie miały prawa głosu, a mniej mówi się o tym, że kobiety jednak zostały zepchnięte również do wykonywania obowiązków tzw. domowych, kiedy praca została zakwalifikowana właśnie jako obowiązek niejako praca w związku z tym nie należy się za taką pracę wynagrodzenie jednocześnie kobiety również były aktywne na rynku pracy w tym czasie tylko, że tutaj znowu gdzieś w tych meandrach historii ta nasza to ta nasza wiedza o tym, że przecież dziewiętnastym wieku nie pracowały tylko kobiety i mężczyźni również dzieci, jakby wydaje nam się wydaje się, że zapominamy o tych o tych realiach także podział sfer to jednocześnie jest to również podział w dostępie do pieniądza, ale jednocześnie, bo też chciałam o tym powiedzieć w tym momencie zaczyna się prymat wymiany pieniężnej i rynku nad innymi formami wymiany, czyli to co się dzieje na rynku dominuje podporządkowuje, jakby wszystkie inne formy, które do tej pory były równoważne czyli, jeżeli zaczynamy wymieniać się nieodpłatnie to poniekąd brak tej nie wydarzy ocena Ubera ta oznacza brak wartości to znaczy to nawet to nie mówmy o PKB, bo to jest, bo to jest oczywiste prawda to już prawda figur mówił o tym, że jak gospodyni domowa wychodzi za mąż za swojego pracodawcę do PKB Wielkiej Brytanii spada, ale proszę zwrócić uwagę na 2 sekundy słuchać, żeby zrozumieli istotę tego, czyli ta sama kobieta, która sprząta to samo mieszkanie, kiedy dostała, kiedy nie jest żoną to wytwarza PKB a kiedy staje się żoną przestaje wytwarzać PKB, wykonując tę samą pracę dokładnie tak proszę zwrócić uwagę zwrócił na Rze, że opisał to mężczyzna, więc to nie jest jakby taka zupełnie ukryta prawda, której możemy nie dostrzegać natomiast wracając do tego, o czym mówię, że PKB w tworzeniu PKB to jest dosyć kontrowersyjna kwestia, której moglibyśmy mówić mówić, ale chcę zwrócić uwagę na to, że nam się wydaje, że jeżeli ktoś nie ma ceny to jest bezwartościowe to znaczy my jesteśmy uczeni i na to zwraca uwagę Polonii Lewic, która pisze, że my jesteśmy uczeni tego, że jeżeli coś nie jest opłacane to znaczy, że jest bezwartościowe i troszeczkę muszę powiedzieć, że widać to w kontekście pracy nieodpłatnej to znaczy ona nie jest ceniona, a najlepiej to obrazuje obrazują wypłaty dla tych zawodów, które klasyfikujemy jako zawody opiekuńcze w zawodach opiekuńczych nie zarabia się dobrze, dlaczego no i teraz możemy sobie odpowiedzieć, dlaczego rozmowy można rozwiązać mam rozważamy by w styczniu raporcie Oxfam, który wyliczył, że prawie 11 bilionów dolarów rocznie pracy nieodpłatnej wykonują kobiety tu zawiesimy, chociaż bardzo bym chciała wrócić do tej rozmowy na razie słuchacze mogą sięgnąć do systemu podcastu owego, gdzie znajdą cały wykład sam też dyskusje z uczestnikami prof. Anny Zaborowski Mazurkiewicz, która była państwa gościem jest związane z Instytutem ekonomii finansów zarządzania na Uniwersytecie Jagiellońskim wykład, o którym rozmowę mówimy jest organizowany przez Biennale Warszawa i Lemon dyplomaty radiu TOK FM ma nad nimi patronat podsumowując, żeby to wybrzmiało mówiła pani profesor o tym, że to są 2 aspekty z 1 strony kobiety są wykluczone z dziedzin uważanych za męskie, a z drugiej strony to praca, którą wykonują części kobiet jest po prostu niedoceniana, ale dopiero początek ciąg dalszy nastąpi Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA