REKLAMA

Jutronauci 2020: Czy jesteśmy skazani na zakup samochodu?

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2020-11-20 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
40:31 min.
Udostępnij:

30. odcinek podcastu "Jutronauci: świat po pandemii". Zaczynamy trzyodcinkową serię o przyszłości poruszania się. Pandemia jest akceleratorem trendów, czy przyspieszyła również przemiany w szerokopojętej branży samochodowej? Zaczynamy od podejścia do posiadania samochodu. Czy wydawanie wielkich pieniędzy na własny samochód jest uzasadnione, kiedy borykamy się ze wstrząsami na rynku pracy i liczymy każdą złotówkę? Do wyboru mamy coraz więcej form użytkowania: wypożyczenie, wypożyczenie na godziny, abonament czy leasing. 36-letni Tomasz Kolinko zrezygnował z własnego samochodu już ponad dekadę temu, ale z danych wynika, że wciąż należy do wyjątków. Dlaczego? Postrzegamy auto jako symbol statusu i atrybut samowystarczalności, a pandemia tylko to wzmocniła. Vadim Makarenko rozmawia o tym z Michałem Roszkowskim z Kantar Polska oraz Danielem Jackowiakiem, trenerem Škoda Auto Safety. Więcej o tym, jak pandemia zmienia społeczeństwa, państwa, instytucje i gospodarki, znajdziesz na https://wyborcza.pl/jutronauci

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk mecenas książki jutro jest teraz opowiadającej o szoku, jaki przeżyliśmy i o tym jak próbujemy oswoić poukładać świat na nowo to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej zaczynamy specjalną serię 3 podcastów o przyszłości poruszania się oraz o tym jak zmienia się nasze podejście do samochodu zmiany, które obserwujemy przez ostatnie kilka miesięcy pokazują, że pandemia nie tyle tworzy nowe co przyspiesza już istniejące Rozwiń » trendy, jakie trendy może przyspieszyć szeroko pojętej branży samochodowej przyjrzymy się 3 z nich pierwszy transformacja własności pojawi się coraz więcej możliwości korzystania z auta na co dzień car-sharing abonamenty leasing czy dziś, kiedy bardziej niż zazwyczaj potrzebujemy gotówki potrafimy wyobrazić sobie nasze życie bez samochodu drugi trend elektromobilność dla wielu z nas samochody elektryczne są wciąż zbyt drogie i zbyt krótko dystansowe, ale też bardziej oszczędne i ekologiczne czy pandemia która, czyli europejskie społeczeństwa na punkcie środowiska potrafi przekonać nas zmiany trend trzeci samochody autonomiczne te auta wciąż kojarzą nam się z przyszłością i to raczej dalszą niż teraźniejszością jednak czyta przyszłość nie przyśpiesza w świecie, w którym kierowcy taksówek odgradzają się folią od pasażerów w obawie przed zakażeniem od tych 3 trendach opowiemy wam tydzień po tygodniu w podcaście Jutronauci świat po pandemii zapraszam Vadim Makarenko jesteśmy skazani na zakup samochodu w dzisiejszym odcinku rozmawiamy o tym, że zakup auta przestał być jedynym rozwiązaniem już przed pandemią część konsumentów zaczęły rezygnować z posiadania samochodu na rzecz innych form korzystania z niego wypożyczenia wypożyczenie na godzinę abonamentu czy leasingu do podcastu zaprosiłem 3 gości najpierw porozmawiamy z Tomaszem kolejką przedsiębiorcą, który nie ma własnego samochodu i to od lat potem z Michałem Raczkowskim szefem badań sektora samochodowego firmy badawczej Kantar Polska opowie nam w jakim stopniu różne formy korzystania z samochodów spopularyzowało się wśród Polaków, jakie są bariery rozwoju, a na koniec zapytamy Danielle Jackowiak trenera Skoda auto sejmiki jak zmienia się podejście do leasingu czy pandemia przyspieszyła, a może spowolniła korzystanie z tej formy ósma 10 podcast gazety wyborczej, a teraz rozmawiamy z Tomaszem kolejką, który zrezygnował z własnego samochodu i porusza się wyłącznie autem wypożyczonym na godziny dzień dobry Tomek dzień dobry witam powiedz, skąd taka decyzja miała kiedykolwiek własny samochód tak miałem nawet było dużo dużo lat temu jeszcze byłem studentem po tamtym czasie przerzuciłem się na taksówki czy komunikację miejską ostatnimi czasy hulajnogi własne środki transportu i własny samochód, jako że mieszkam w centrum Warszawy to nie wydawała mi się sensowna opcja zawsze jednak dużo problemów z parkowaniem z tym, gdzie zostawić w praktyce to ogłoszenia nie bardzo opłacało czasowo taki jeśli można korzystać z innych metod to Noto otoczenia, a więc od jakiegoś czasu nie miałem własnego samochodu, a jak się pojawiły optyka ringu z biernością zaczęli korzystać to może cofnijmy się w czasie, kiedy dokładnie zrezygnowały z auta u to było dawno temu niech policzę jak na studiach w około 10 lat temu jakoś tak 1015 lat temu 15 lat temu to brzmi już jak zamierzchła przeszłość naszych czasach, ale powiedzmy, że 10 lat temu mimo wszystko jeszcze nie było takiego wyboru przesiadł się na komunikację miejską tak i wystarczało tego w zupełności tak jak najbardziej komunikacja miejska trochę trochę spaceru wydaje się, że wada samochodów jest jednak taka, że człowiek ma dużo mniej tego ruchu i ruch zdrowie, więc warto w wole minimalnie dłużej nawet dojść do tego przystanku autobusowego niż dziś mieć samochód pod nosem, ale potem spędza dużo czasu po prostu że, szukając miejsca parkingowe szczególnie jeśli w dużej mierze obraca się w Warszawie, a w centrum były wówczas młodą osobą jak rozumiem to były czasy studenckie, więc nie potrafimy jeszcze tak generalizować zrezygnujmy z auta komunikacja miejska nam wystarczy, bo są przecież ludzie różnych potrzebach jak powiedział tak zdecydowanie wydaje się jeszcze jestem młodą osobą 36 lat wydaje się ten wiek młodości jeszcze się kwalifikuje na pewno osoby nie ja pochodzę z Olsztyna zginania osoby w mniejszych miejscowościach tam gdzie, gdzie komunikacja czasami nie działa tak dobrze się krew rośnie też działa przyzwoicie to jak najbardziej potrzebują jeszcze samochodu swojego nawet samej Warszawie jeśli mówimy o osobach, które mieszkają bardziej niż na przedmieściach już nawet najbardziej odległych od centrum dzielnicach i by im sprzedaje samochód tak już teraz metro teraz bardzo rozwijające się metro jednak pomaga wydaje się, że decyzja na temat tego, żeby nie korzystać samochody na co dzień, a jest też związana z tym, jaki styl życia preferujemy i też, gdzie decydujemy się mieszkać to jest dla mnie kluczowe, a nie wyobrażam sobie mieszkać siły się nad gałęzie powiedzmy i nie ma własnego samochodu dla naszych słuchaczy spoza Warszawy powiem tylko, że Białołęka jest dość oddaloną od centrum dzielnicą miasta, a tych pamiątek z szefem, ale poza tym są jeszcze różne inne czynniki demograficzne, które trzeba przyjąć pod uwagę, kiedy zastanawiamy się nad tym czy można już zrezygnować z samochodu czy możemy sobie pozwolić na takie życie bez auta bierzemy pod uwagę wiele różnych czynników, a więc zatem kilka pytań masz jak już ustaliliśmy 36 lat rodzina nie ma jeszcze i też właśnie tutaj przyznać rację, że jeśli jakieś będą mieć rodzinę dzieci przede wszystkim to wydaje się jednak będę będą preferować własny samochód i też tak patrząc po znajomych to trudno myślę, że wtedy bardzo się to przydaje, choć z drugiej strony widziałem znajomych, którzy mają kilkuletnie dzieci też ostatnio przyszedł na nasz rynku jest to, więc nie jest możliwa znaczenie ma też określona sytuacja w rodzinie winnej sytuacji są osoby mające np. starszych rodziców którymi muszą się opiekować wtedy trudno sobie wyobrazić takie życie bez samochodu zdecydowanie wydaje mi się też sytuacja, w której rodzina jest w innych miastach albo szczególnie małych miejscowościach to jest ten moment, gdzie faktycznie brakuje często tego samochodu, czyli car-sharing świetnie rozwiązuje kwestię tego poddziałania 1 po mieście, ale po jechanie gdzieś Niewiem 100 km pod Warszawę żeby, żeby coś zrobić nawet w oświadczeniu Fed może niekoniecznie w wykonani z rodzicami, ale cokolwiek innego zrobić właśnie na 12 dni to jest problem z samochodu, a na dzień dzisiejszy przynajmniej, czyli jak sobie radzisz, kiedy masz wyjechać gdzieś na 12 dni akurat w tej sytuacji mam ma się sama samochód, więc mogę pożyczyć od niej niektóre firmy carsharingowe mają możliwość wynajęcia samochodu na dłużej i z tego korzystam są też firmy carsharingowe, które nie polegają na takim minutowym zasięgu jak, więc większość z nas kojarzy, ale po prostu wynajmowanie od innych prywatnych osób ich aut, a też bardzo ciekawa opcja swoją drogą i mówiła krótkich wyjazdach co szczególnie teraz w dobie pandemii to co jest bardzo traktuje tylko fajną okazję żeby, żeby sesji mieć dodatkową rozrywkę mogę, iż na własny samochód zawsze jeździł tym samym, a i teraz mam wyjazd na dwa-trzy dni poza miasto za każdym razem gdzieś coś innego, kto zagra wszy czasami słabsze czasami czasami nawet sportowy samochód jakiś i też dodatkowa notatką przyjemności mogę te samochody dopasowywać do danych potrzeb danej chwili to jest dodatkowa korzyść z car-sharingu jak się nie ma być nie może tego samochodu czy rezygnacja z samochodów twoim przypadku była decyzją stricte ekonomiczną czy też w jakim stopniu ideologiczną myślę, że pół na pół trochę bardziej ideologiczną praktyczną, gdyby przeprowadziłem się bliżej centrum miasta, więc czas, w którym poświęcona pakowanie byłby dużo dużo wyższe niż po prostu wychwycenie taksówki jeśli jeśli się pierwsze no i tak zdecydowanie dużo bardziej praktyczną i ideologiczną i świecie finanse i odrobina może może częściowo ale, ale nie bardzo, a zrobiła sobie belkę ex celu i policzył też ile oszczędzasz, a może, o ile więcej wydajesz Szczecin nas nie musiał, więc tutaj ciężko będzie powiedzieć jak to wygląda finansowo na pewno poza etyka, czyli są takie, że można z tego korzystać wtedy, kiedy potrzebuje też jako przedsiębiorca mam różne różne poziomy przychodów w zależności od roku, więc wtedy, kiedy samochód czasem też jeszcze w sąsiedztwie nie było, choć czasów mogę dopasować tak często korzysta z samochodu wydaje na samochód do do mojej aktualnej sytuacji finansowej, a więc więcej 100 i też nie kosztów stałych związanych z montowaniem z opłacaniem wszystkich ocen i innych opłat związanych z samochodem więc, o ile nie liczyłem sądzę, że należy wychodzą na tym na tym lepiej niż organizm tego samochodu pociąg do zeszłego roku w tym roku z badania, więc starać jeździć samochodami na ringu wychodzi pewnie trochę drożej no właśnie pandemia powiedział, że skłoniła się do korzystania z większym stopniu car-sharingu wspomniałeś podczas naszej rozmowy o takiej usłudze polegającej na wypożyczaniu samochodu bezpośrednio od kogoś innego, tak więc szczerze teraz po tych walut i też mamy 87 miesięcy pandemii zaczynam coraz bardziej zastanawia się na tym, żeby wziąć samochód jednak na na na dłuższy okres np. na wynajem, a potem pewnego dnia być może kupić zobaczymy zobaczymy też zmienić mój wzorzec zachowania po tym roku no, tak więc w tym roku od marca praktycznie cały czas mam jakiś samochód kartingowe wynajęte, więc myślę, że koszty są duża no są wyższe niż nic po prostu samolot Aten wynajem bezpośrednio od ludzi taka usługa funkcjonuje w USA jest teraz coraz bardziej popularna czy w Polsce również są już takie sformalizowane usługi czy odbywa się to raczej na zasadzie koleżeńskiego dogadywania się tak tak jak to wygląda w USA jak często w Kaliforni jest aplikacja komórkowa, której jest dostęp do dosłownie setek samochodów w porównaniu do tradycyjnego wypuszczania samochodu, czyli co robiłem jeszcze kilka lat temu jak w stanach to to, ale też wiem dokładnie co dostawa tak, czyli konkretny model konkretny kolor zna wszystkie szczegóły tego samochodu, które biorą, więc mam na tym lepszą kontrolę i w Polsce są pierwsze serwisy, które działa podobny model one dopiero rozkręcają mają tam 1020 samochodów tak jak dobrze pamiętam w dużej mierze są nastawione na raczej takie myśli się tak wyrażę ciekawsze samochody, czyli jest transportowy no różnego rodzaju powiedzmy ciekawsze samochodów, ale też takie tak jest po prostu zwykłe samochody do uderzenia z punktu ADO punktu była też niewiele powiedział, że cenowo wydaje mi się 3 niewiele różni od od takich tradycyjnych wypożyczalni samochodów główna zaleta to jest właśnie ta kontrola nad tym co się konkretnie wynajmuje i przynajmniej się dużo jeździ to mato znaczenie, żeby nie, żeby dostać czegoś co czym część czuje i a i to nie jest przyjemne szczególnie w tym okresie pandemii, kiedy wykonanie można chodzić ostatecznie, więc przynajmniej Moto rozrywkę w postaci poprzez prowadzenie samochodu, więc to co jest szczególnie ważne tam dziś 1 jutro drugi pojutrze trzeci taki spacerów nie ma imprez rocznie więc, więc na samochody FR to jest perspektywa rozumiem, ale wspomniał, że może się tak zdarzyć w twoim życiu, że swój wzorzec zachowania zmieni się na, tyle że rozważy zakup samochodu tak kusi, chociaż przyznam, że jestem właśnie tak patrząc od strony ideologicznej nie lubię samochodów w centrum miasta mieszka w Śródmieściu i proste każda dodatkowa ulica, której zamknięta ograniczono prędkość jak najbardziej kibicuję tak będą jeździć póki są otwarte, ale jak tylko zamkną jak najbardziej w tym za, więc powodów ideologicznych, jakby wolałbym unikać tego samochodu też Szwedzie kwestie zdrowotne tak jak na co dzień poza pandemią dużo bardziej wolę się przejść fragment to zresztą zaleta jest car-sharingu taka że, że mogę wybrać sobie samochodową 10 minut od miejsca, w którym jestem jeśli nie jeśli akurat mam czas podjechać samochodem na miejsce został też mojego fragment przejść dalej, a potem nie wiem wrócić na piechotę jeśli jest zakład jest więcej czasu, żeby wrócić, więc a, więc każda daje więcej możliwości, a w każdym razie dziś mieć własny samochód to no to zastanawiam się już, jaki to był model też i czekam na elektryki, które powoli zyskują popularność naj też ciężko będzie się przestawić tej opcji i dużej ilości akcji do wyboru do czegoś 1, czyli komitet się też mógł powiedzieć taki przekaz jeśli mówimy o car-sharingu np. taka rzecz, której dużo osób nie wie to też niektóre firmy carsharingowe mają do wynajęcia małe ciężar beczki która, które są Super już kilka razy przeprowadzałem i można skorzystać z dedykowanej firmy przeprowadzka, ale jeśli chcę przywieźć 2 duże gabaryty, ale lodówkę albo albo naprawdę duży obraz to tu car-sharing się sprawdza i polecam sprawdzenie tej opcji, a więc zrobić sami zaś rada dla przyjaciół w na koniec chciałem zapytać o swoje wydatki utrzymanie samochodu w ogromnym stopniu zależy od klasy tego samochodu od naszych warunków czy mamy garaż i od wielu różnych rzeczy mam znajomych, którzy zdecydowali na takie życie akty i część z nich twierdzi, że na bieżąco płaci w gruncie rzeczy mniej więcej tyle samo co płaciłaby mając własny samochód, a plusy widzi w tym, że potem nie trzeba się męczyć np. ze sprzedażą tego auta nie trzeba też jakoś specjalnie dbać o ten samochód zastanawia się nad tym czy go ukradli jeszcze stoi czy pada na niego deszcz śnieg jak też twoim przypadku też się tak wydaje jak w tej wspominałem nie jestem osobą, która robi, aby sprzeciw, więc nawet ciężko powiedzieć dokładnie jak to wygląda, ale tak na oko naokoło wydaje się że, że przy takim normalnym roku to wychodziło mnie taniej niż albo porównywani właśnie do tego samochodu w tym roku na oko wydaje się, że wydałem więcej jak dużo więcej na car-sharing z tego powodu, że też jakoś spadają to potrafi wziąć i samochodów, które są bądź co bądź na minutę i jeżeli go na 23 dni, żeby zmieniać jednak innymi kierowcami i raczej starać się tak jakby jeździć własnym samochodem, więc minimalizuje ilość zmiana to znaczy, że ten samochód stoi na postoju i to i to wychodzi drożej na pewno w moim przypadku zrzec tego właśnie jako rozrywka lubi wyjechać na 23 dni Warszawy po prostu się gdzieś przyjechać zatrzymać się w hotelu jakież były czynne i po prostu bije i eksplorować okolicę to z teraz zderzą się w tym roku jest naprawdę fajny samochód i zapłacić przyzwoicie, ale też myślę, że to co zawsze jednak NATO o to właśnie może tam chęć, a więc tym porównywał nie tylko samochód do samochodu, ale samochody wszystkich innych rozrywek wszystkich innych kosztów, które teraz spadły przez te ostatnie miesiące w no tak pandemiczny budżet się inaczej rapuje tak tak też wykłady dziękuję za swój czas dziękuję słucha ósmy 10 podcast gazety wyborczej, a teraz posłuchajcie fragmentu mojej rozmowy z Michałem Raczkowskim szefem badań sektora samochodowego firmy badawczej Kantar Polska dzień dobry dzień dobry zacznijmy może paradoksalnie od transportu publicznego publicznego, dlatego że takich publicznych obserwacji wynika, że autobusy tramwaje poruszają się teraz praktycznie puste albo puste, a skoro ludzie unikają transportu publicznego to pewnie samochód wraca do Łask czy coś zmienia w naszym korzystaniu z samochodu pozwólcie państwo odniosę się do takich wyników badań pro zaczęliśmy prowadzić od samego początku pandemii, czyli jak rynki w Europie zaczęły się zamykać w marcu ze względu na rozprzestrzeniającą się pandemii koronawirusa wtedy uruchomiliśmy proces badawczy, który objął w sumie około 60 rynków na świecie i w falach miesięczne dwutygodniowe monitorowaliśmy sytuację właśnie związaną m.in. z następnym konsumentów do transportu i jednym z takich wniosków, które nam, a aż się ujawniły to, że bardzo przyspieszył taki trend samowystarczalności konsumentom rozumianej przez to, że samochód jest postrzegany jako tego rodzaju schronienie czy rozporządzenie, które gwarantuje pan w rodzaju ochronę, a jednocześnie mobilność w związku z tym ewidentnie w czasy, kiedy rosła liczba zakażeń zresztą nadal rośnie wielu rynkach ten trend odwracania się od transportu publicznego na rzecz rozważania czy wsiadania się z powrotem swoje auto prywatna jak bardzo mocno się zarysował da, a co ciekawe Polska jest jednym z rynku, gdzie ten trend jest bardzo mocno wyraźne jak patrzymy na dane z końca maja, kiedy akurat hodowaliśmy bardzo dużo pytań dotyczących transportu widzimy, że około 60% osób, które korzysta na co dzień pozostało wtedy na co dzień z transportu publicznego deklarowało, że w przyszłości może korzystać z ceną transportu mniej obsada, a jednocześnie duża część tych osób mówiła, że rozważy większe korzystanie z samochodów osobowych ten trend jest on jest bardzo wyraźnie w Polsce jest dosyć wyraźnie wnętrzach w Chinach jest w ogóle gigantyczne agenci nieruchomości twierdzą, że większych polskich miastach przyspiesza tzw. urbanizacja nieruchomości, które dotąd były uważane za mniej płynne trudniejsze do sprzedania np. szeregowce bliźniaki na obrzeżach miast nagle stały się popularne ludzie zaczęli się tam przenosić, a co się dzieje samochodami czy jakieś kategorie aut zaczęły się sprzedawać lepiej albo gorzej w związku z tym co się teraz dzieje np. co się teraz dzieje SUV-ami co się dzieje z małymi samochodami miejskimi czy coś wiemy w samym początku pandemii były takie prognozy, że rynek małych samochodów miejskich zacznie rosnąć życie zweryfikowało i moim zdaniem ten rynek nie ze 100 jako znacznie ma o tym co się dzieje w tym momencie czy to w Polsce czyny innych rynkach europejskich czy świata z kilku powodów po pierwsze, generalnie rośnie trend w czasie pan powiedział, a słowo i czy są rowy tych samochodów jest coraz więcej na rynku, ale ich udział sprzedaży dynamicznie rośnie w zasadzie ma sens życia siłą rzeczy te samochody trafiają później na rynek wtórny to re całkiem nieźle sobie radzi i jeśli miałbym prognozować to raczej sądziłem, że na naszym polskim rynku będzie raczej rósł rynek aut z drugiej ręki w tym Sokołów czy Marek premium niż dynamicznie rosły udziału sprzedaży samochodów mniejszych miejskich małej trawa i tak mi się wydaje, że podobnie czują dolać rynkowi, ponieważ jak się przyjrzeć temu co się dzieje na rynku aut używanych dotarł na coraz bardziej się profesjonalizuje gra się tu jeszcze parę lat temu nie będzie obecnie na tym rynku myślę tutaj firmach z branży CFM w branży leasingowej czy nawet portali ogłoszeniowych zaczynają mocniej zagląda się temu rynkowi przygotować nowe oferty w resorcie tym oglądać auta, które do tej pory sprzedawane były jak auta nowa i po prostu dostarczać konsumentom nowych rozwiązań, które konsumenci oczekują montuje na myśli również nowe formy finansowania dla aut używanych takie formy, które do tej pory były dostępne tylko np. w salonach samochodowych albo w ofertach złotą powiedział pan rynek SUV-ów crossoverów rósł już przed pandemią tu się nic nie zmieniło czynami tak wynika zdanych z czego wynika ten wzrost po co ludzie kupują te duże nie ekonomiczne samochody prawdopodobnie tych transferów zakupowe jest pan na pewno jest dużo, ale się różnią w zależności od marki w zależności od segmentu rynku natomiast samochody, ale generalnie postrzegane jako wygodna bezpieczna tren di można, więc siłą rzeczy i na rynku pierwotnym na rynku wtórnym, ale będący są jeszcze przez długi czas moim zdaniem dosyć dużą powozem mogą nas jeszcze tak patrząc na wyniki naszych badań na raty pandemiczny to to co ciekawe jest taki ogólny bilans by postaw wobec zakupu samochodu to pandemia spowodowała pewnego rodzaju niepewność taką ekonomiczną konsumentów, a jednocześnie chęć uniezależnienia się środków transportu i to poza wcześniej posiadania być może własna RO SA by tam bilans pomiędzy osobami, które także ze względu na niepewną sytuację ekonomiczną zaczęły rozważać rezygnację z zakupu samochodu Varso to osoby oraz ze względu na pandemię zaczęły myśleć o samochodzie wcześniej tak nie robiłem jest w Polsce im plus, czego nie można też zasada innych rynkach europejskich ta różnica nie jest duża, ale per saldo więcej osób zaczęło myśleć o zakupie samochodu niż zrezygnować zakup to moim zdaniem jest ciekawą obserwacją i taką dosyć optymistyczne mimo tych ciężkich czasów to nas dotykają jednak myślimy o tym żeby, żeby kupować czy na innych rynkach europejskich więcej osób myśli o rezygnacji z samochodu niż o zakupie samochodu tak np. w Niemczech ten wynik jest na korzyść osób rezygnujących tam ta różnica jest minimalna, ale jednak na tych wszystkich 60 lekarz badaliśmy trochę więcej osób myśli chyba swoim nowym samochodzie natomiast jest budowane głównie przez rynki, które mają mniejsze nasycenie samochodami takie rynki rozwijające się bać ciekawe i tu dotykamy kwestii własności czy wypożyczania czy wiadomo jak duży odsetek Polaków jest skłonne korzystać z samochodu np. w abonamencie zamiast kupować samochód to jest bardzo czytam, bo rynek samochodów na abonament czy wynajmu długoterminowego czytać Leasingowy czy senator z wysokim wykupem to jest głównie rynek samochodów nowych będzie w tym momencie jest zdominowany przez przedsiębiorstwa przez firmy, ponieważ w zależności od marki od miesiąca jest w okolicach 70% rynku to firmy kupują nowe samochody no i jeśli chodzi o zakupy firmowe to stowarzyszenia leasingodawców firm związanych z wynajmem długoterminowym raportują, że ten rynek cały czas rośnie mimo covid do w pierwszym półroczu rynek wynajmu wzrosła 5% i w tym momencie szacuje się około 25% całej sprzedaży do firm to jest szeroko rozumiany wynajem lub abonament natomiast oczywiste jest, że te rozwiązania moda sprzedaży samochodów o kopiowane na rynku klientów indywidualnych w Polsce jest to dosyć elastyczne i bezpieczne rozwiązanie w tych niepewnych czasach w związku z tym nie jestem przekonany, że duża część rynku jest stymulowana przez nowe narzędzia finansowania i konsumenci decydują się na tego typu korzystanie jak rozmawiamy z konsumentami, którzy zdecydowali na tego typu finansowania, a w zasadzie używanie zamiast posiadania co widzimy tutaj dawało dominujące trendy, chociaż tych scenariuszy wykorzystania tego typu usługi znacznie więcej natomiast pierwszy z tych trendów to jest zasadzie tacie wejście kategorie aut nowy albo wejść w kategorie segmentu premium, bo przez te nowe modele finansowania, kiedy rata miesięczna jest dosyć niska konsumenci po prostu o sobie trochę pozwolić na więcej i do tej pory nie rozważam samochodu nowego w ogóle dzięki nowym formom finansowania abonament mogę jeździć nowym samochodem, a drugi model wejścia w tego typu finansowanie to możliwość, aby rajdu swoich oczekiwań tego, że chciałem jeździć samochodem im, a teraz mogę jeździć lepszą wersję samochodu nic dzięki temu, że różnica w racie miesięcznej jest niewiele, a więc tego typu 2 trendy widzimy natomiast pojawiają się już tego typu możliwości finansowania również dla aut na rynku wtórnym i różne firmy leasingowe czy banki etapy dziś należące do koncernów motoryzacyjnych już oferują wynajmiemy budżet terminowe takie nazwijmy roboczo, bo ofert mają różny charakter, ale oferują podobne narzędzia finansowania dla aut używa mój stary dobry kolega obecnie bloger finansowy napisał ciekawy tekst tekst o tym co ludzie oglądają na witrynie firmy oferującej samochody w abonamencie nie wiemy za co płacą, jakie auta wybierają wiemy natomiast co oglądają i okazało się, że ludzie jak już wchodzą na taką witrynę to oglądają jakąś kompletną egzotyką jakieś auta sportowe wyścigowe o niskim zawieszeniu albo odwrotnie coś ogromnego takie auta zwykle w miastach są dość rzadkim widokiem i rozumie, że jest ten drugi scenariusz, o którym pan wspomniał, czyli ludzie rozważają jakiś samochód który normalnie by nie sięgnęli, dlatego że ich w abonamencie na to akurat być może teraz stać dokładnie nie wiem czy zwróciliście państwo uwagę na ulicach pojawiły się auta w egzotycznych kolorach tak to nazwijmy kiedyś tego nie było ludzie kupować srebrne czarna białe samochody dlatego rząd potem na rynku wtórnym taki samochód po prostu był łatwo zbywane teraz, kiedy jest to w parlamencie teoretycznie nie musi się martwić o jedno sprzedaż to część konsumentów zostanie zaś pozwolić na każdym rodzaju ekstrawagancję albo właśnie skorzystanie z finansowania na auto, które będzie marzymy to bardziej wypasione natomiast patrzymy na dana takich badań od wolnorynkowych Edyta weryfikowaliśmy dosyć to próba plany zakupowe dotyczące samochodów no to ten wynajem czy różne formy pojawiają się, jakim spektrum rozważania tak naprawdę u osób, które i tak stać na samochody oraz dużych dochodach, a więc ten scenariusz wejścia bez rynek motoryzacyjny samochodów mało, kto mógłby być stymulowane tymi nogami formami finansowania zaczyna się w u klientów o dochodach powyżej 5000zł ten rok po niższych zapada w indywidualnych w ogóle nie rozważają tego typu finansowania, ale tak generalnie tak w rynku, poszerzając cały czas dominuje gotówka klientów indywidualnych kołowy samochodów w Polsce, jeżeli tak kupuję zakupów czy coś wiemy o wieku ludzi rozważających abonament zamiast posiadania są osoby głównie młodsze starsze czy wiek nie gra roli głównej dochód jest, różnicując bardziej, a co tzw. współdzielenie czy carsharingiem dostawców tej usługi jest coraz więcej i w moim otoczeniu jest coraz więcej takich osób, które całkowicie przestawiają się na auta współdzielone jak ten trend wygląda w liczbach i pandemia odegrała tutaj jakąś rolę, a w moim otoczeniu osoby, które zrezygnowały z aplikacji taksówkowych lub car-sharingu zdecydował się na kupno swojego samochodu właśnie ze względu na obecną pandemię i obawy o swoje zdrowie coś się mocno dziękuję tym trendem, który mówiąc na samym początku, że staramy się być samowystarczalni no i teraz będzie to sytuacja jest od nas wręcz lekarz ringu ze względu na to, że w kwietniu maju, kiedy np. innych względnego pomiaru nastrojów konsumenckich Antara sięgał zatarcie w razie mułu zarządu na to co się działo w naszym kraju w związku z pandemią to wiele osób gros osób kilka osób czas rynkowym, a w międzyczasie okazało się także jedna z większych firm, które działa mocno na warszawskim rynku zaczęła inwestować we złota swoich samochodów i to dosyć egzotyczna zachęcającą konsumentów do tego, żeby korzystać z ich usług i 1 firma, która się kilka miesięcy temu wycofała z rynku Warszawskiego właśnie do niego wraca w związku z tym dosyć ciężko przewidzieć co się będzie działo z carsharingiem są również, że firmy carsharingowe niechętnie dzielą informacjami o tym jak ten biznes się dopina ich użytkowników mają nieśli w maju pytaliśmy się o deklaracje konsumentów czy będą więcej czy mniej pozostali z car-sharingu no to w podobnie innych rynkach w Polsce ten odsetek osób, która deklarowała, że będzie korzystała mniej chorują zostanie sięgał prawie połowy osób, które miały kontakt z tymi usługami natomiast wydaje się, że po wakacjach, kiedy konsumenci złapali drugi od trochę odetchnęli od organu co dekorację najprawdopodobniej był pan zdarzają się tutaj 2 motywacje z 1 strony chcemy być samowystarczalni postrzegamy ten rodzaj transportu jako mniej bezpieczny, a z drugiej strony musimy po prostu ciąć koszty, bo sytuacja nie jest zbyt wesoła, która z tych motywacji wygra trudno powiedzieć sytuacja z car-sharingu wydaje się być cały czas dynamiczna jeszcze przed pandemią wiele firm carsharingowych w Europie zamykało się ze względu na niską dochodowość w zasadzie 0 dochodowości samego początku wejścia na rynek i nie do końca wiemy jak spoza roszada tylko domyślać i ile cały czas będzie do finansowania na tego typu usługi na loty, a i oferta rynkowa dla konsumentów będzie dostępna o i pozafinansowe możemy zakładać od usług tych firm ba cały czas rosnąć będą korzystać natomiast ktoś bardzo dopinał finansowo dla inwestorów często twierdzi to był fragment mojej rozmowy Michał Roszkowski z firmy Kantar Polska kolejny fragment usłyszycie państwo w odcinku podcastu za tydzień, a teraz porozmawiamy z ekspertem Skoda auto sejmiki słuchasz ósmy 10 podcast gazety wyborczej jest z nami Daniel Jackowiak trener Skoda auto Serbki dzień dobry dzień dobry witam państwa ma pan auto na własność czy może w abonamencie albo leasingu jako swój samochód w takim specyficznym finansowania, jakim jest leasing konsumencki, a na czym polega leasing konsumencki do tej pory sądziłem, że leasing jest głównie dla firm natomiast teraz mamy do czynienia z konsumenckim leasingiem jest coś innego prawda no właśnie leasing konsumencki jest tzw. leasing dla osoby fizycznej dla osoby prywatnej, która np. nie posiada działalności gospodarczej, czyli nie musi mieć firmy, żeby dostać w leasingu taki samochód zgadza się jak mógłby pan pisać klienta takiej formy finansowania badaczy rynku eksperci twierdzą, że forma zakupu wybór rodzaju finansowania jest bardzo powiązany z różnymi cechami demograficznymi ludzie są starsze albo młodsi mieszkają w miastach albo poza miastami jak wygląda pana perspektywy mojej celi, choć mają perspektywa bardzo często na leasing decydują się oczywiście osoby, które posiadają działalność gospodarcza i chcą takie auto wrzucać koszty natomiast leasing konsumencki wybierają osoby, które chcą mieć najniższy możliwy koszt użytkowania samochodu, który jest mowy, czyli leasing jest raczej rynek nowych samochodów tak jest raczej raczej rynek nowych samochodów tutaj za bardzo atrakcyjne pieniądze możemy użytkować nowy samochód o podwyższonym standardzie, jakie są korzyści z leasingu w stosunku do tych z posiadania zdecydował się pan samochód w leasingu, bo uznał pan, że jest lepszy niż zakup samochodu na własność tak jasno korzyści są tak jestem osobą, która chce jest zawsze najnowszymi modelami, które są dostępne w ofercie marki Skoda ma tutaj leasingu konsumenckim jestem w stanie sobie pozwolić na auto dużo lepiej wyposażone niż w przypadku samochodu, który kupowałby na własność to chyba nie jest taki oczywisty związek, bo lepiej czy gorzej wyposażone samochody są dostępne w różnych wersjach finansowania tak nie jest oczywisty związek natomiast leasing konsumencki polega również na tym, że mamy podwyższoną wartość końcową samochodu przesuwamy bardzo niskie raty miesięczne moja obliczają sobie raty miesięczne różnych finansowaniu biorąc pod uwagę wartość początkową pojazdu stwierdziłam, że korzystniej będzie wybrać sobie dobrze wyposażony samochód i właśnie spłacać go sobie w niskich ratach leasing konsumencki to ile pan przeciętnie jeździ takim samochodem ja przejeżdżam około 30 000 km rocznie, a jak długo na okres 3 lat, czyli 36 miesięcy 30 000 km rocznie 3 lata i co się dzieje z takim samochodem po 3 latach moich dla mnie największą korzyścią jest to, że po tych 3 latach mamy gwarancję odkupu samochodu, czyli samochód zostawiam w rozliczaniu punkcie dilerskim marki Skoda w mojej strony decyduje się na kolejny leasing konsumencki, wybierając inne auto zostawia pan samochód w rozliczeniu w punkcie dealerskim i tu dochodzimy do momentu przyjścia do salonu w czasie pandemii pandemia ogranicza wyjścia ludzi do sklepów co dopiero do salonów samochodowych panu mówię przede wszystkim punkty dilerskie oczywiście są przygotowane na tę sytuację, czyli możemy np. zdecydować na jazdę testową bez doradcy handlowego, gdzie sami takie samochody będziemy jeździć natomiast taką najlepszą formą na dzień dzisiejszy jest skorzystanie z naszego salonu internetowego, czyli ze skody staną one jak dużo osób się na to decyduje moc zainteresowanie tymi naszymi usługami jest bardzo duża jak takie salony online mam też przyjemność pracować korzyć dla klienta jest taka, że klient może obejrzeć na żywo sobie samochody właśnie takim połączeniu np. w internetowym, gdzie prezentuje samochód detalach pokazuje to wszystko co klient chce się dowiedzieć na temat tego samochodu dodatkowo organizujemy tzw. sesje dla wielu osób i na stronie marki Skoda można z tym naszym salonem online kilka razy dziennie się zapoznać na jakich trzydziesto minutowych prezentacjach do tego wszystkiego co jest istotne możemy również pomówić w temacie finansowania, ale również przeprowadzić klienta przez proces zakupu samochodu nie wychodząc do czy teraz, kiedy za oknem mamy dość niewesołą sytuację to te zakupy w tej formie leasingu konsumenckiego, którą ja wolę nazywać abonamentem rosną ona zyskuje na popularności ta forma finansowania zyskuje cały czas na popularności z tego względu, że ten leasing konsumencki jest łatwo dostępne nie powoduje on obciążenia klienta w pliku jest też bardzo ważna i przy tym leasingu konsumenckim mamy również uproszczone procedury, a tak jak wspominałem wcześniej rata miesięczna leasingu jest bardzo niska z tego względu duża ten produkt charakteryzuje się wysoką wartością końcową dziękuję dziękuję bardzo dziękuję za dziś zapraszam za tydzień będziemy rozmawiali o elektromobilności kast gazety wyborczej partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk mecenas książki jutro jest teraz opowiadającej o szoku, jaki przeżyliśmy i o tym jak próbujemy oswoić poukładać świat na nowo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA