REKLAMA

Literatura jest kobietą. Kto zostanie laureatką Poznańskiej Nagrody Literackiej?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-11-20 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj państwa moim gościem jest pan prof. Piotr Śliwiński kierownik zakładu poetyki i krytyki literackiej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu pan profesor jest przewodniczącym kapituły poznańskiej nagrody literackiej dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu obecność pana profesora w programie Owczarek zwykle oznacza wyjątkową ucztę poetycką, ale od czasu do czasu dokładnie co roku oznacza Rozwiń » także wspomnianą już zapowiedzi poznańską nagrodę literacką tak jest tym razem i powiedziałbym to już dziś już dzisiaj dowiemy się, kto zostanie laureatem, a właściwie chyba w tym roku panie profesorze należałoby powiedzieć, kto zostanie laureatką poznańskiej nagrody literackiej tak jej się bowiem zdarzyć, że wszystkie wszyscy nominowani do nagrody pisarze są wpisami dla ścisłości 3 osoby czy parki są nominowane do nagrody stypendium imienia Stanisława Barańczaka znana jest laureatka nagrody i imienia Adamkiewicza to laureatką jest nam studentka powiedzmy porządku poznańska nagroda literacka przyznawana jest 2 kategoriach za tzw. całokształt oczywiście jest precyzyjne i po trosze niesprawiedliwe, dlatego że żaden twórca największych nawet datku zamknął swojego dorobku przecież on z reguły się powiększa, więc całokształt nie jest kształtem, ale może właśnie, że tak wyjdzie słowo panie profesorze może właśnie twórcy czekają na to aż dostaną poznańską nagrodę literacką po to, żeby potem już sprawa na tym przestać pisać mówiąc już to jest ogromnie ogromnie cenna nagroda również od strony materialnej ale gdyby tak się miało w rezultacie przyznania zdarzyć to należałoby należałoby występować na ulicach przeciwko przeciwko przyznawaniu nie mamy nadzieję, że nadanego za całokształt ściślej mówiąc nagroda z wielką zasługę, za jaką już istniejącą wielką znaczącą zasługi dla polskiej literatury raczej będzie inspirowała dodawała życia będzie powodem do tego, że okazały się kolejne nowe książki tak się dzieje w przypadku Krystyny Miłobędzkiej wiadomo, że za chwilę ukaże się wybór wierszy niedługo ukażą się ważne listy, które pisała do Tymoteusza Karpowicza i otrzymywała od tego niesłychanie wybitnego bardzo bardzo wpływowego silnie wpływającego na powojenną polską poezję, a także na najnowszą polską poezję od kilkunastu jest postacią istotną niezmiernie istotną pisarza, więc może nieco kształt ale, ale wielka wielka wybitna zasług, która całą pewnością jest udziałem Krystyn niemieckiej oraz 3 czy pisarki młode pisarki nominowane do do nagrody stypendium imienia bądź czeka tutaj chodzi o to by wesprzeć coś co się świnie zaczęło to nie jest nagroda za za debiut w sensie ścisły tu sam rozmiar taktu istnieje pewna granica wiekowa, powyżej której niestety nie możemy rozpatrywać skądinąd świetnych świetny kandydat, czyli sieć znajdzie tak to jest dokładnie właśnie to 35 lat po po upływie 3005. roku życia życie nabiera innego innego smaku zapewne wiele obiecuje wiele jeszcze można się po nim spodziewać, ale nagrody imienia Stanisława Barańczaka się nie dostanie i i 3 osoby Jana Rzeźnicka poetka autorka 2 tomów wierszy mieszkająca w w Poznaniu została nominowana Agnieszka Pajączkowska autograf KE Loska pisarka i książce mam nadzieję porozmawiamy, a także krytyczka literat literacka i badaczka literatury Monika Włosowicz te 3 osoby są zostały zostały nominowane do nagrody Barańczaka dzisiaj właśnie dowiemy się z wieczora tak o godzinie dziewiętnastej to niestety uroczystość kameralna jednakowo szeroko dostępne transmitowana ze strony centrum kultury zamek ze strony zamek czyta wzbogacono pewne materiały filmowe, które specjalnie na tę okoliczność zostały przygotowane chcielibyśmy rzecz jasna spotkać się z równością jak bywało poprzednimi laty chcielibyśmy się spotkać z pisarkami bezpośrednio gratulować tego co osiągnęły, a także życzyć sobie, żeby się wreszcie jeszcze dużo dużo więcej chcielibyśmy na balkonie tego monumentalnego gmachu podziwiać panoramę Poznania, dzierżąc w dłoniach kieliszek kieliszek szampana na cześć literatury bitego, ale to wszystko nam się nie przytrafi natomiast natomiast to co co możliwe to poznać te nazwiska jeszcze innej strony poznać nazwisko laureatki nagrody Barańczaka to oddać hołd Krystynie Miłobędzkiej to wreszcie obiecać sobie, że już nigdy więcej wirus nie pokrzyżuje nam planów jednak pokrzyżował ten daje byli tacy, którzy obiecywali, że już go nieraz mówili także nie ma już powodu się bać dlatego tak nie ujmuje i ja nie twierdzę, że ani sobie poszedł ja mu po prostu wygraża próbuje performatywne magicznie powie, że rzecz jasna wiosną nie będzie wtedy na wiosnę wróci właściwy termin przyznawania nagrody literackiej bądź podczas festiwalu fabuły tak jak tym razem trwa festiwal fabuły bądź podczas festiwalu Poznań Poznań poetów, czyli pan prof. Piotr Śliwiński mówi wił się uciekać wręcz jutro przepięknie to ujął panie redaktorze lepiej nie nie potrafił co więcej, gdybyśmy mieli dostęp do szerokich gremiów moglibyśmy za zainicjować taki oto wiecowy okrzyk wirusie precz wie mamy dość wielu się jeszcze parę innych może właśnie na usta ciśnie na usta nasuwa się to w rezultacie tego co się u nas ostatnimi miesiącami nie bez powodu nie bez powodu dział tak dodam jeszcze panie profesorze, że spotkanie twarzą twarz z laureatką, ale także finalistkami nie jest możliwe z powodów oczywistych, ale jest możliwe spotkania za pośredniczący, jeżeli się niewiele, czyli jutro o godzinie szesnastej Inga Iwasiów będzie dalej z Agnieszką Pajączkowska o godzinie siedemnastej 30 w Hoffman z Moniką Lasowic i Joanną Żabnicy także te 2 podania bardzo dziękuję za to dopowiedzenie wszyscy zainteresowani pisarkami ich ich twórczością naprawdę warto się nią interesować będą mogli nie tylko posłuchać tych rozmów, ale również zadać jakieś pytania jeśli się pojawią poniekąd wziąć udział w tym w tych spotkaniach, a poza tym wtedy, kiedy przestraszony naszymi pogróżkami wiele już sobie pójdzie obiecuje, iż w maju postaramy się przy okazji kolejnej edycji nagrody postaramy się jednakowo wróci do do tego, czego nie mogliśmy pokazać tak jak byśmy chcieli obecnie wówczas i wówczas będzie okazja mam nadzieję mam nadzieję mam prawie pewne, że kiedy znajdziemy właściwe słowo na wirusa to on się podda wtedy będziemy mogli porozmawiać z pisarkami bezpośrednio po ciągnąć za rękę wciągnąć do prywatnej rozmowy, bo powtarzam zdecydowanie warto to co reprezentują autorki wyróżnione tym razem to po pierwsze, różne gatunki pisarstwa od decyzji przez humanistykę akademicką nieomal bardzo trudne problemy współczesnej literatury i chyba na świadczenia współczesnych współczesnych wreszcie po prozę bardzo ciekawie inspirowała panie profesorze ja chciałbym pana oraz naszych słuchaczy zaprosić na informacje Radia TOK FM, a po informacjach powrócimy do naszej rozmowy rozmowy o poznańskiej nagrody literackiej, która już dziś dowiemy się o godzinie 19 czy też o godzinie 19 początek transmisji, z której dowiemy się, kto zostanie laureatką poznańskiej nagrody literackiej do naszej rozmowy powrócił jednak po informacjach państwa i moim gościem jest pan prof. Piotr Śliwiński kierownik zakładu poetyki i krytyki literackiej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i przewodniczący kapituły poznańskiej nagrody literackiej informacje o Łodzi jedenasty już przepraszam o godzinie jedenastej 20, a po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gości pan prof. Piotr Śliwiński kierownik zakładu poetyki i krytyki literackiej Uniwersytetu imienia Adama Milewicza w Poznaniu pan profesor jest przewodniczącym kapituły poznańskiej nagrody literackiej już dziś Szanowni Państwo ognie dziewiętnastej rozpoczynać transmisja np. profilu Facebookowym zamek czyta albo centrum kultury zamek także żyli wejdą państwo na Facebooka tam na zamek czyta oraz centrum kultury zamek znajdą państwo transmisję i o godzinie dziewiętnastej transmisja się rozpoczyna i z tej transmisji dowiemy się, kto dostanie tegoroczną nagrodę poznańską nagrodę literacką czy będzie Agnieszka Pajączkowska czy Monika losowi czy w końcu Joanna Żabińska ten sekret na pewno zna pan profesor i z pewnością zna kapituła, ale dowiemy się już dziś po godzinie dziewiętnastej to jest bardzo ciekawy, choć znam ten sekret to i tak jestem nadal ciekawy jak rzecz ułoży notowałem i prosiłem o zamontowanie co niektórych obserwacji, które czas naszych rozmów pojawiały się w odniesieniu do każdej z tych książek i tak np. jeden z jurorów Jarosław Mikołajewski poeta krytyk literacki tłumacz języka ludzkiego bardzo zasłużony dla polskiej literatury dla polsko włoskich przede wszystkim czy Polska światowy kontaktów literackich notował m.in. tak samo wiersze autorki końca lata widzę kogoś, kto patrzy z wnętrza reguły soczewki, żeby wyłapać coś co można zobaczyć najwyraźniej najchłodniej ludzie rzeczy realne, że są siostrami braćmi rzeczą ludziom z obrazów Edwarda Hoppera schłodzonych właśnie dla ostrego widzenia chłodnego nawet kiedy światło jest pogodnie jasne, ale zarazem poetka miała pragnienie, żebyśmy bawili się tym jej widzeniem zatem nie schładza naszego czytania naszego stosunku do tych wierszy pani redaktor rzeczy mógłbym pana poprosić uprosić na uprzejmie spłacić do tego, żeby przeczytał pan 12 wiersze Joanny Lewickiej byśmy mieli go gołosłownie, bo jak mówić o wierze nie czytając pierwszy bardzo proszę panie profesorze postaram się proponuje wiersz tomu ogrodnicy zmarli zatytułowany, że pod kwiatami nie ma dna mężczyzna z przekleństwem na ustach zbiera do kwiaciarni stojący przy rynku nie, żeby coś mogło zmącić ścięty odpoczynek roślin i tych przez osadzonych w zielone ości zrobiło się tylko tak znienacka żal po trudno wymieść pod wieczór zgłaszanego kont ten drżący w załomach po człowieku szmer nie może jeszcze w dobrze panie profesorze jestem z nich zostały ruszone opale Płonce zachodzi wieżowce samolot na kręgach wspierająca jesteśmy żywo to są duże problemy z artykulacją poezji współczesnej, a zatem proszę państwa jest to też bardzo cenne reklam tej poezji, dlatego że wiersz, który się czy to łatwo, który w, którym miano jak czytać od samego nie przeczytawszy jeszcze 1 linijki nie jest równie ciekawym pierwszym jak ten, który stawia nam podczas lektury opór, a zatem przy całej przy całej świadomości tego jak zapisać swoje widzenie zapisy Jany żabieńskiej bywają prawdziwym wyzwań panie redaktorze z nieba zostały ruszone opary płonące zachodzi owce i samolot na kręgach spinająca wszystko coś jeszcze brzęczy ruchu, ale gaśnie bardzo dziękuję i i podziwiam znakomity rezultat pojedynków z wierszem przy tym muszę państwu powiedzieć, że pan redaktor nie nie ćwiczył dniami nocami wykonawca nie profesorze nawet nie nocami po prostu otrzymał ode mnie prośba z chwilą przeczytał przeczyta wiersze one są naprawdę bardzo warte uwagi koniec koniec lata i granicy zmarli te 2 tomy niepozorne zdawać by się mogło to poetka, która nie epatuje nas, które nas wciąga w wir specjalnych efektów, które nie o nie odpowiada swoim pisarstwem jakiegoś nowego nurtów w poezji literaturze ona powiedziałbym jeszcze więcej obu nurtów, które w młodej poezji zdają się dzisiaj szczególnie stresujące modne popularny, a nawet dla niektórych autorów i wg niektórych krytyków obowiązkowe jest jakoś samo swoja, ale nie przypadkowe co całą pewnością przypadkowe równie nieprzypadkowa jest książka Agnieszki Pajączkowski wędrowny zakład fotograficzny, który ukazał się w ubiegłym roku ona ma wspaniałą panią genezy od być może państwo pamiętają być może w rodzinnych archiwach posiadają państwo stare fotografie, które od czasu do czasu pewną troską, żeby nie rozpadł nam się w rękach przyglądamy się przy specjalnych do tego okazję fotografie sprzed stulecia można by jeszcze nieco starsze przedstawiające naszych przodków albo albo do, które są tłem dla nich dla tych osób już dawno nie żyją, w których biografie nie potrafimy zrekonstruować najczęściej czasami tylko tak ale, którzy są dla nas ważni, ponieważ my poniekąd z nich się wywodzimy Otóż te portrety były te rodziny portrety były wykonywane przez wędrownych fotografów, którzy od końca dziewiętnastego wieku i pierwsze dziesięciolecia dwudziestego wieku objeżdżali prowincję miasta miasteczka wsie osady i robili fotografie ludziom, którzy byli to gotowi odrobinę lub trochę więcej niż odrobinę zapłacić Agnieszka Pajączkowska postanowiła zrekonstruować tamtą sytuację wprawdzie nowoczesnym, choć stary to zdaje się jakiś stary leciwy już bardzo garbus posłużył samochodem wyruszyła ruszyła w Polsce przede wszystkim Polskę wschodnią także Nadolny Śląsk wybrała aparat fotograficzny jest współczesny to elektroniczna maszyna służąca do robienia zdjęć zapłata jest bardzo szczególna to jest nią opowieść o sobie albo kawałek kawałek rozmowy coś się wydarza między fotografką osobą która, która takiej fotografii takiego portretu zapragnęła interes prosty szlachetny fotografia za rozmowę za parę ludzkich zdań zakazał jego powieści osobie lub o swojej swojej rodzinie ta książka notował oni prof. Szymon Wróbel również juror naszej nagrody to nie tylko pudełko zdjęcia, którego zawartość wysypuje się na stół i układa jak Pasjans wędrowny zakład fotograficzny to swoista wieża Babel złożona z nogi segregatorów pojemników ze zdjęciami opowieściami począwszy od tych najbardziej osobistych dotyczących rodziny autorki zdjęć, które tata przechowuje obecnie sekretarz to segregatorach wreszcie do do innych do tych własnych osobistych autorka zagląda rzadko częściej otwiera szuflady lub hot schowki spotkanych osób np. pani Heleny, gdzie zdjęcia składowane są w małych plastikowych albumach, których pełnych zaworów brzegi mogły po kaleczy palce książka Pajączkowski może pokaleczyć czytelnika i wywołać trudne do pokoju ukojenia niepokój związany z pamięcią i miejscem właśnie się wydaje, że ta książka, które często wzrusza, bo jest złożona z ciekawości tego człowieka empatię, czyli gotowości wsłuchania się w jego opowieść, a także pewnej zmysłowej przyjemności tej, którą zaspokaja cudze język cudze sposób na składanie słów co sposób na obsługiwanie własnej zostaną w ni dos niedoskonały wyszczerbione już pamięci Otóż ta książka ta książka, która wzrusza jest również książką, która na prawdziwe niepokoje, które nas może odrobinę jak Szyman Wróbel słusznie zauważył po pokaleczył, bo ona nam uświadamia nie tylko twarz twarz, na której zapisane jest życie życie pisze bólem stratą nie tylko miejsce, ale też wpisane w pisanych tomie wpisując się czas jego inne upływ ktoś książka, która nas ożywi nasze myśli, a zarazem nieco zasmuca, dlatego że uświadamiamy sobie po pierwsze, jak słabo potrafimy rozmawiać rzadko podejmujemy takie próby jak podjąć takie próby wystawiamy się da świadomość zmiany przemijania znikania bycia coraz mniej w tych wszystkich przestrzeniach wydają się oczywiste taka książka, która de, bo de ba analizuje, która odbiera taki kojący taką kojąco tą banalność temu wokół mają tam wszystkiemu co nas wokół otacza taka książka oczywiście wyrywa poczucia fałszywego bezpieczeństwa, które daje bezmyślność myślenie taka książka otwiera nas na ludzi otwarte otwierają jednak na ludzi równocześnie uświadamia nam, jaka to niezwykle już dzisiaj rzadka wartość, więc przedsięwzięcie jest u zarania genezy bardzo piękne bardzo bardzo malowniczy długo można opowiadać intencja tej książki i sposobie w jaki te intencje zamienili się tekst, a równocześnie doznawać czytają już rozmach tych sprzecznych ciekawych ciekawych uczuć i wreszcie trzecia z nominowanych książek Moniki losowi jest inna zupełnie, ale w formule naszej nagrody nagrody przyznawanej dla porządku przez prezydenta Poznania przez prezydent przez miasto i przez Uniwersytet Adama Mickiewicza stąd patron nagrody za za ową szczególną zasługę partyjne, po której patronuje tej części nagrody patronuje rektor obecnie lektorka naszego Uniwersytetu tej nagrodzie wolno brać pod uwagę również książki akademickiej, o ile one oczywiście dla humanistyki kultury dla żywego myślenia o literaturze odgrywają pewną istotną, pochylając się opisać rolę tak jest w tym przypadku ale, ponieważ panie profesorze zbliżamy się do informacji Radia TOK FM to pozwolę sobie przerwać i do tej rozmowy powrócimy po informacje Radia TOK FM i o tej trzeciej książce opowiemy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan prof. Piotr Śliwiński kierownik zakładu poetyki i krytyki literackiej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i przewodniczący kapituły poznańskiej nagrody literackiej, a już dzisiaj po godzinie dziewiętnastej do mierz się, jaka będzie decyzja kapituły w sprawie tegorocznej poznańskiej nagrody literackiej wystarczy po godzinie dziewiętnastej pojawić się na profilu Facebookowym zamek czyta albo centrum kultury zamek i wszystko stanie się jasne po godzinie dziewiętnastej informację o godzinie 1140 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem jest pan prof. Piotr Śliwiński kierownik zakładu poetyki i krytyki literackiej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu przewodniczący kapituły poznańskiej nagrody literackiej, a dzisiaj o godzinie dziewiętnastej dowiemy się, która pani zdobędzie wspomnianą już wielokrotnie w tym programie poznańską nagrodę literacką czy będzie to Agnieszka Pajączkowska czynnika Głosowi czy Joanna Żabińska odcinkach Agnieszki Pajączkowski i on rybnickiej opowiadał pan więcej przed informacjami pozostaną jeszcze Monika Rosa, bo właśnie być może będzie Monika dla stolic autorka książki maszynerię efektywne to jest książka o podatkach współczesnych od Marty podgórnik przez chwilę Pietrek, które zresztą była piszą laureatką pierwszej nagrody imienia Barańczaka Ilonę Witkowską poprzedzone jednakowoż bardzo rozbudowaną teorią efektywności, które tak m.in. jest teoria w książce tłum na maszynerii, a efektywne mamy właściwie sam chciałby się zapytać, zanim sięgnie po tę książkę kiedy, więc myślimy to cytuję o estetyce efektywne jako ważeniu w statucie sztuki i produkcji działaniu musimy sobie sprawę z wielu współdziałających czynników warunkujących pojęcie maszyneria aktywnej, które będą wykorzystywać analiza szczegółowych poezji mieście różnorodne siły działające w ramach procesu uczenia jednostek elementami większych formalnych ekonomicznych narodowych klasyk itd. koncept maszyneria efektywne jest, więc pewnego rodzaju racją zbudowaną na bazie w okolicznych ustaleń w oko Kisiela w oko, który sam notabene używa pojęć pojęcia maszyny w analizach nadzorować karać mechanizmów produkcji maszynowej rozwiniętych przez tyle za igła ta jego koncepcji mega maszyny Luisa mu forda, a także feministycznych rozważań o przygranicznym konflikcie w obszarach produkcji rozmnażania i wyobraźni wspólnym mianownikiem, w którym spotkają się te wszystkie pojęcia jest jak się państwo domyślają ostatecznie sprzeciw wobec hermetycznej sztuki odczytywania symbolicznych znaczeń tekstu realizacji itd. które po struktury stycznej postmodernistycznej teorii zdaje się obejmować cały świat leżący u podstaw gry arbitralnej interpretacji przez ten fragment państwo mieli świadomość, że książka akademicka literaturoznawcze powtarzam istotna dla pojmowania poezji najnowszej, a także jak się wydaje istotny pojmowania pewnych mechanizmów, o których dzisiaj dużo mówimy, aczkolwiek innym językiem ma prawo do mówienia własnym językiem to jest język zbudowany na rozmaitych bardzo dzisiaj istotnych znanych w Polsce lub nieznanych autorka często odwołuje się do tekstów tłumaczonych na Polski to i teorii tego co się dzieje z podmiotem czym jest uczucie emocja afekt jak ma jedno do drugiego i co by miało znaczyć cóż miałby znaczyć ów mechanizm przenoszenia prywatnej emocji o sfery społecznej czy też, jakbyśmy mieli odczytywać zakotwiczona kot ćwiczenie prywatne listy emocji w przestrzeni społecznej Monika losowi jest krytyką najpierw wiedziałem czytelnikom później krytyczka badaczka, która daje zdecydowanie po stronie takiego oto myślenie, że literatura poezja, którą się zajmuje, zwłaszcza poezja dzisiaj szczególnie są bardzo ściśle związane ze sferą polityczną mówiąc najkrócej, że na polityczne polityczny rozwód posiada cały cała masa kategorii, które pojawiają się w tych cała masa pod znaków sensów, które pojawiają się w tych wierszach i też lektura owych wierszy odnosi je do do 4 i politycznego maszyneria efektywne, gdybyśmy mieli sobie to jeszcze jakoś inaczej wytłumaczyć polegają na tym, że nam się tylko tras upraszczam szalenie mi autorka i wszyscy Czytelnicy książki wybaczą, że mam dość często tylko wydaje, że czujemy to co czuję, bo chcemy tak właśnie klucz albo inaczej czulibyśmy to drugie ta druga możliwość ta druga ewentualność jest tutaj właściwsza, bo inaczej coś byśmy mogli Otóż nie nie wcale nie jest tak jesteśmy także swojej uczuciowości efektywności filmowane definiowania przez de sytuację i stosunki społeczne czy czy też niestety polityczne jesteśmy jako forma ani teraz pytanie czy wiersz nie jest przypadkiem tego, żeby temu formatowanie to mechanizm tym maszynom właśnie nas kształtującym włożyć kij w szprychy kij w środek, jaki zębatki tak czy wieś nie jest czymś co powinien albo demaskować działanie tych maszynerii albo zakłócić ich albo wręcz rzucić ich funkcjonowanie znowu oczywiście trochę dla pośpiechu dla jasności tego rozumowania upraszczam, ale może nie aż tak bardzo w końcu odniesienia do słynnej książki nadzorować karać, które jest książką bardzo dzisiaj również aktualną aktualna jest książka w wiarę aktualne książka Moniki Lasowice i jest aktualna na ulicy, na której gromadzą się niekoniecznie poetki, ale podatki również na kobiety po dziewczynę, kiedy układają hasła mające czasami bardzo silny instynkt poetycki to przecież część tych haseł na ulicach tworzą poetki jeśli widzę wspaniały transparent podmiot nie zgadza się z orzeczeniem, który jest pomysłowym przeniesienie znanej znanej Formuły jakieś lekcji gramatyki na ulice na sferę stosunków politycznych to myślę sobie po pierwsze, dać tej osobie, która to wymyśliła z nami tytułu mistrza mowy polskiej bodajże z poznańską nagrodę literacką to jest dość krótki, ale będziemy to rozważali Otóż nasz nam regulamin pozwala brać uwagę teksty, które utwory pojawiają się w ciągu 3 lat przed jej przyznania nagrody dziękuję za de sugestie, ale jest jest tytuł przyznawany przez prezydenta Rzeczypospolitej mistrza mowy polskiej tak chyba on brzmi i ja zgłaszam zgłaszam kandydaturę tego kogoś te osoby te dziewczyny może faceta może po prostu ogólnopolskich sektorowi, którzy te, którzy wymyślili, ale takich sytuacji jest i jest dużo dużo więcej one się opierają na takim oto przekonaniu, że nie wystarczy powiedzieć, żeby tego chcemy albo czegoś nie chcemy rzeczy znaleźć język, który nas uniezależni od wszystkich fałszywych fałszywych sfałszowanych do gruntu pozbawione jakiegokolwiek związku z rzeczywistością zapylających się pojęciem prawdy z prawdą całkowicie rozłączne języków publicznych tam się pojawiła pojawia na manifestacjach poezja gry jest stąd się pojawia ironia autoironia, ale stąd niestety też Alty czasami raczej niestety może doszli do tego, że muszę się stety pojawić wulgaryzmy włamać się języków z języków tak bardzo już UPO dla innych tak bardzo składanych można się jedynie radykalny sposób, więc albo wulgarnie po poetycko, więc te wracam to ten wskazany tutaj w oko i autor autor książki nadzorować i karać mówi np. o społeczeństwie nadzoru społeczeństw dyscypliny wskazuje m.in. na epidemie epidemie dżumy osiemnastego wieku bodajże, która była Londyn jako źródło tego społeczeństwa dyscypliny właśnie nad nadzoru karność hierarchii służącej pilną temu, żeby wszyscy czuli się przez kogoś pilnowani inaczej mówiąc języki dość często służą temu by nas pilnować wiersze służą mu, żeby nas wyzwalać i w ten sposób jak myślę działa czy do takiego czytania wierszy scenę zachęcić Monika Głosowi i w ten sposób działa sama część ciała wspaniała poezja Krystyny Krystyny Miłobędzkiej Krystyna Miłobędzka debiutowała w latach sześćdziesiątych i nie to debiut niedostrzeżony była w tamtej dekadzie kolejnej jeszcze w latach osiemdziesiątych poetką znaną w kręgu znawców poezji współczesnej często zalicza do kręgu szeroko rozumianego kręgu poezji lingwistycznej na dziś około kar Łowicza trochę może biało szewskiego trochę może wir przy sama mówi jak ważna jest zdanie tradycja Bolesława Leśmiana sama widzisz się, gdzie indziej niż twórczość np. Czesława Miłosza nigdy nie próbowała pójść w ślad Czesława Miłosza jakoś do niego upodabniać albo nawet tylko czuć się zobowiązaną przez to jak uprawia poezję jak ją rozumie miłość jednak dopiero w latach dziewięćdziesiątych poczynając od wyboru jej wiersz został opublikowany w bardzo ładne książki, ale to była zaskakująca edycja to, że oni wpadli na lubelską było zaskakujące to jak ją pokazali też było zaskakujące w książce, która ukazała się w bibliotece milionów przed wiersz apotem przychodzą kolejne tomy wierszy wybucha nie słucha niż słuchana fascynacja poetką do wpływów do znaczenia do inspiracji przyznajmy kry wierszami Krystyny Miłobędzkiej przydają się bardzo wybitni już przecież dzisiaj również prominentni żyć tak wyrażę lubię tego typu określeń myślę, że pojazd jako kategoria establishmentu jako jakieś rzeczy elitarny lub wykrywania elit w obrębie poetów poetek, ale tak w końcu czasami czasami robimy jako przykład Marcin Sendecki, dla którego ona jest bardzo ważną ważną autorką, o czym często często mówił i wielu rzecz jasna innych też młodszych i zupełnie zupełnie młody, gdyby ktoś zadał pytanie to ze starszych poetów oddziaływa na poezję młodszą w Polsce to brzmi prawdopodobnie w pierwszym rzędzie musieli wskazać na chcieli wskazać mogli wskazać na kryzys miło, więc one też zafascynowała akademików to taka Polska, które fascynuje tych szukają wierszach bliźniąt ości i bliźniego publiczności tak i jednocześnie tych, którzy szukają wierszach trudności oporu pewnej obcości wyzwania intelektualnego zadania do do rozwiązania powstało nie wiem jak wiele doktoratów twórczości Miłobędzkiej powstało nie tak mało prac drukowanych oni jej książki czasami książki nabite niebywale obszernej też ważne dla dla dla literaturoznawców jak np. znak książka Piotra Gałeckiego o jej twórczości ogromna monografia, która ukazała się przecież już kilka łat kilka lat temu widziałem proszę mi wierzyć widziałem łzy w oczach młodych słuchaczek Krystyny Miłobędzkiej podczas jej wieczorów autorskich spotkań z czytelnikami czasem wielkich czasem bardzo kameralnych pani Krystyna Miłobędzka nie odmawiał zaproszeń do do sali Zajęciowej na Uniwersytecie, żeby porozmawiać z paroma paroma osobami albo poczytać im pierwsze, ale bywała też bohaterką wielu spotkań wielkich spotkań z ogromnym audytorium, dlaczego tak się działo panie panie redaktorze pani pozwoli przeczytać w garść garść wierszy jak oni zrobią tak miało, że tak dobrze, ale wiadomości później tak przedtem krótki wiersz urwana ćwierć słowa za krótko zrobiona na to wszystko co tutaj też co do powtórzenia własnymi siłami pierwszy głęboki staw nie studnia mienie to może nie nie to nie to nie nie tonie nie nie tonie nie to nie widzimy ten ślad lin gwizdki tak i zostawiam naszych słucha czujemy profesor czujemy Bożego ducha więcej wielkiej po czujemy czujemy też oddech informacje wiadomości panie profesorze naiwnie moglibyśmy wynegocjować jakiś program informacje negocjacje końca marca wręczały teleskopową padają re będzie będzie ono będzie od innych politykach panie redaktorze proszę dodać dyrektorem prowadzącym no dobrze przecież znacie się prof. Piotr Śliwiński kierownik zakładu poetyki krytyki literackiej bardzo dziękuję w imieniu Adama Mickiewicza w Poznaniu przewodniczący kapituły poznańskiej nagrody irackiego państwa moim gościem informacji o godzinie dwunastej o godzinie dziewiętnastej dowiemy się, kto zwycięży tegoroczna edycja poznańskiej nagrody literackiej na Facebooku zdanie bardzo dziękuję dzisiejszy program przetrwał Paweł Ziętara nad jakością czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA