REKLAMA

Brytyjska zielona rewolucja, czyli z czego muszą zrezygnować Anglicy do 2030 roku?

Połączenie
Data emisji:
2020-11-20 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie czternasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Zofia Hetmańska widzę Europa dzień dobry inne zaproszenie będziemy mówili o brytyjskiej brytyjskich ambicjach 0 emisyjności, czyli osiągniętego poziomu, kiedy rezygnuje się właściwie paliw kopalnych prawie zupełnie w tej chwili ten wyznaczony na 2050 rok zaś jeśli chodzi o 4 samochody i zakaz silników spalinowych to już 2030 miałby być praktycznie już zaraz zgadza się ten dziecięcia etapowe 3010 Rozwiń » stopniowe punktowy plan ogłoszony w tym tygodniu przez Borysa Johnsona ma doprowadzić to zakazu sprzedaży nowych samochodów terenowych 2030 roku i tak naprawdę ten wymiar tego planu jest określany jako najbardziej ambitne i taki, który pozwoli na największe redukcje emisji w perspektywie czy w skali sektorów inne funkcje tego planu są w bardziej kontrowersyjne komentowane jako niewystarczające brakuje brakuje szczegółów no a przede wszystkim największym zarzutem, które odnośnie tego planu 10 punktowego mają eksperci to jest niewspółmierne skala finansowania, czyli tak też osiągnięcia neutralności klimat tej na razie wydaje się być na poziomie deklaratywnym i te działania są na pewno potrzebne inne są dobrze zdiagnozowanie, ale skala inwestycji wydaje się być w tej nieadekwatne no właśnie to jest jednak bardzo ambitny projekt i wydaje się, że wprowadzeniu może być trudne może zastanówmy się nad tymi punktami, które tutaj są proponowane wspomniała pani, że jest ich 10 jak do tej pory przedstawię tylko pierwszy, czyli to, że zakaz sprzedaży silników spalinowych miałby wkroczyć w 2030 roku tutaj jednak planów pewne dotacje dla kupujących samochody elektryczne czyli, jakim rodzaju zachęta jest drugi to czterokrotne zwiększenie produkcji energii morskich farm wiatrowych 2030 roku ma wystarczyć na zapewnienie energii z tego źródła dla każdej brytyjskiego domu to jest w ogóle możliwe możliwe jest na pewno zależy od skali inwestycji, ale zdecydowanie wielka Brytania już od kilku lat prowadzi dosyć ambitny program rozwoju energetyki, owszem w jednym z artykułu spory udział w tym tygodniu zapowiedział, że wielka Brytania stanie się tym dla 8 czym Arabia Saudyjska było dla ropy, więc te te skala ambicji jest pewna ogromna i jest możliwe tylko znowu pytanie jest tutaj o finansowanie i te wątpliwości są dosyć duże na tę idziemy dalej pkt 3 też zwiększenie produkcji wodoru wciągu dekady pierwsza to, aby w całości ogrzewane dzięki wykorzystaniu tego gazu ktoś do tej pory zrobił nie wodór jest zdecydowanie, gdzie jest ta technologia najbardziej innowacyjną pod tym względem ona ma pozwolić by Unia europejska też te wodór jako ten obszar inwestycyjny, który ma pozwolić przyspieszyć transformację niskoemisyjnej gospodarki i widać, że gdzieś ten plan brytyjski jest odbiciem ambicji unijnych i też im wtóruje, więc te jak bardzo jest spójne, ale na etapie obecnym na równych narodów jako paliwo przyszłości i też na etapie rozwoju jest technologia są w poszczególne projekty pilotażowe prowadzone są już w poszczególne plany inwestycyjne dotyczące infrastruktury, ale jeśli chodzi o stan obecny zdecydowanie jesteśmy tutaj jeszcze na bardzo początkowym etapie no idziemy dalej inwestycje w energetykę jądrową w tym generację małych reaktorów to jest pkt 4 to jest chyba sens pierwszym science-fiction nie, ale i jest to na pewno bardziej realne niż tworzenie wielkoskalowych elektrowni jądrowych tutaj małe reaktory będą prawdopodobnie odgrywać będą mogły odegrać istotną rolę przy osiągnięciu tej neutralności klimatycznej mówił ani w połowie wieku skala wyzwań, która jest niezbędne konieczne z perspektywy właśnie osiągnięcie neutralności klimatycznej na tyle duża, że ciężko będzie uniknąć wszystkim państwom rezygnacji i my ciężko będzie można ją osiągnąć, rezygnując z energii jądrowej, więc te, a jednocześnie skala kosztów związanych z Wilka stalowymi elektrowniami takimi jak mamy do czynienia dzisiaj i dziećmi kojarzymy z Japonii czy nowo budowanej elektrowni w wielkiej Brytanii właśnie jest nieproporcjonalne do możliwości w związku z tym te małe reaktory, wydając wobec najbardziej możliwe najbardziej efektywne kosztowo z perspektywy właśnie roku 2050, ale chyba testowana nieprzystosowane zdecydowanie technologia przyszłości ale, toteż jest, w które wydają się trzeba ocenić w tym planie brytyjskim czy nawet też plan komisji, którego my jako krainy doceniamy, czyli inwestycje innowacje my bardzo duże o tych, które znamy dzisiaj i dlatego je głównie na nich opierają strategie czy te plany, które o, których słyszymy, bo strategia też dużo powinny one jeszcze nie są publikowane w Polsce, ale ten komponent innowacyjności u nas zdecydowanie zaniedbane i na dziś wydaje się, że rozmowy właśnie technologii małych reaktorów atomowych czy w wodór itd. są bardzo odległe zielone bardzo muszą przyspieszyć to już w tej dekadzie, a nie 20 lat, więc tę inwestycję dzisiaj powinny być tak myślano by uwzględnić ten fundusz innowacyjności na to idziemy dalej promocja transportu publicznego jest akurat prosta chyba promocja potrwa do publicznego jest proste co pewne istotne dane nie będzie współmierne z tym zakazem sprzedaży samochodów spalinowych to co odróżnia plan Brytyjki i też gdzieś od tego co słyszymy na temat planów Polski to jest uwzględnienie w tym punkcie nie tylko transportu publicznego rozumianego jako autobusy i metro i ta infrastruktura transportu zbiorowego, ale też ścieżki Love czy czy umożliwienia szerszego dotarcia pieszo do miejsc pracy do domów dalej, więc to ten komponent właśnie rozwoju infrastruktury miejskiej, która będzie dawała takie możliwości, które zdecydowanie podkreślane dotychczas dyskusja na temat krajowego planu budowy u nas on się uczenie tych 2 rzeczy jest gdzieś tam drugorzędne, więc myślę, że też trzeba na to zwrócić uwagę jest takim chyba przemieszanie rzeczy bardzo ambitnych z rzeczami dość prostymi, bo np. wprowadzenie transportu publicznego nie wydaje jakieś bardzo bardzo trudne, ale wspiera niska emisyjność w transporcie morskim lotniczym może być pewnym wyzwaniem techno czy ten inny, bo rozmiar właśnie w tych 2 kwestiach są to i z 1 strony zdaniem, które są bardzo realne i możliwe do wdrożenia i dziś, a z drugiej strony są te wyzwania tzw. lądowania na Księżycu, czyli mówi na dekarbonizację lotnictwa i transportu Morskiego mówi na wodorze i mówimy o pewnie energetyce atomowej to to też w jaki sposób zarząd, który eksperci stawiają w stosunku do tego plano, gdzie tak naprawdę brakuje jakichkolwiek szczegółów, czyli te plany, które i brakuje nowości, bo wiele tych punktów z tych 10 punktów chyba nawet 7 z nich jest z jakimi planami, które były do tej pory znane i już komunikowane przez rząd, czyli tak naprawdę mówimy o 3 na inicjatywach, które zostały teraz po raz pierwszy przedstawione reszta tych działań jest od jakiegoś czasu analizowane przez rząd i określa jako priorytetowe, więc to wydarzenie w tym tygodniu pozwoliła na zebranie ich przedstawienie tego jako strategii odbudowy więc, więc też nie jest także po raz pierwszy poznajemy plan Wielkiej Brytanii dotyczące dekarbonizacji lotnictwa to jest część długoterminowego planu i to wyzwanie tak samo niemożliwe dzisiaj w wielkiej Brytanii, jaki w pozostałych państwach Unii Europejskiej w państwach Unii Europejskiej, więc pod uwagę brani i o no chyba znowu wracamy do tego punktu, gdy konieczne jest zrozumienie, że nie możemy mówić o stanie obecnym tak naprawdę jeśli mówimy o wszystkim na 02050 roku te inicjatywy i duże koszty powinniśmy już dzisiaj ponosić, żeby być przygotowanym na transformatora musi się odbyć będzie nie szykujemy się NATO wystarczającym stopniu IT tego rodzaju plany mają umożliwić przyspieszenie takiego procesu może jeszcze szybko czytam, bo chyba nie będziemy mieli czasu, żeby szczegółowo mówić te pozostałe punkty teczkach promowanie inwestycji zwiększenie efektywności energetycznej domów budynków użyteczności publicznej to jest dość proste możemy sobie wyobrazić co się za tym kryje, ale już np. inwestycje w technologię wychwytywania dwutlenku węgla z atmosfery składowania go no to już znowu dla mnie jakieś duży temat temat dużej znowu jest teraz obecnie nie tylko projekty pilotażowe w tym zakresie to jest bardzo prawnika Lisek i wcześniej rozwialiśmy, czyli musimy inwestować w przyszłość nie ani świat dzisiejsze trochę, odnosząc się do do tego co co powiedział o kwestii butów z ministrem jest to bardzo proste zadanie z drugiej strony SN nie tej poziom termomodernizacji w takim stopniu, jaki był jest wymagany przez cele klimatyczne 2030 roku 2050 rok jest ogromnym wyzwaniem jest to wyzwanie związane z potrzebą mobilizacji ogromnych nakładów finansowych bardzo krótkim czasie rencista proste wiemy jak to zrobić wiemy w jak powinny c powinien cały proces przebiegać, ale spełnienie ich będą niema jeszcze wdrożonych konkretnych planów, które pozwolą na przyspieszeniu procesu tak, żeby zadziałać na czas pozwoliło osiągnąć cele redukcji emisji przypomnieć, że sektor budżetowy na zachód 40% emisji gazów cieplarnianych, więc inne są też niektóre z tych punktów są proste, ale wymagają bardzo dużych nakładów finansowych bardzo krótkim czasie, a więc przeorganizowania tak naprawdę wielu sektorów gospodarki w tym finansowym też się wydaje decyzję stoi jeśli chodzi o ten plan jest popieranie nie tylko mówimy o technologiach i nie tylko zapowiadany jest by inwestycje w poszczególnych technologii niskoemisyjnych, które mają umożliwić utworzenie ponad 150 miejsc pracy, ale też stworzenie wielkiej Brytani centrum zielonych finansów IT jest wielka Brytania już od jakiegoś czasu jest liderem musimy kończyć przy każdej dużej pani może 1 zdaniem co też zielone finanse już na czele musimy się 109 i by wielka Brytania to co jest istotne Wlk Brytania bardzo dobrze rozumie, że sektor finansowy musi jeszcze przeorganizować, żeby odpowiedzieć na skalę tych wyzwań mówimy o 2 miliardach funtów sektora publicznego, ale 3× takie fundusze mają być mobilizowane sektora prywatnego to musi być obsłużony przez sektor finansowy i to jest ogromne zrozumienie i rola tego sektor jest zdecydowanie określone go jeszcze u nas zdecydowanie brakuje dziękuję bardzo, Zofia pańska wizja Europa była z nami 1436 za ile informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizował się waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA