REKLAMA

Co czwarty doświadczył przemocy, co dziesiąty nie miał do kogo się zwrócić [nastolatki w czasie pandemii]

Światopodgląd
Data emisji:
2020-11-20 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:56 min.
Udostępnij:

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę opublikowała raport "Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii". Kto jest najbardziej narażony na przemoc? W kim młodzież widzi wsparcie? Jak bardzo pandemia zmieniła sytuację dzieci już doświadczających przemocy? Rozmawiamy z koordynatorką Działu Badawczego Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę Joanną Włodarczyk. Cały raport dostępny jest TUTAJ

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz Joanna Włodarczyk koordynatorka koordynatorka działu badawczego fundacji dajemy dzieciom siłę, z którą połączyliśmy się przez Skypea dzień dobry i dobre przede mną wasz raport pt. czy podsumowujący negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii to jest badanie czy opis doświadczeń młodych ludzi od trzynastego do siedemnastego roku życia, którzy jak piszecie we wstępie od 25marca do końca roku Rozwiń » szkolnego no i uczyli się zdalnie od 1kwietnia do 19kwietnia, czyli prawie przez 3 tygodnie mieli zakaz wychodzenia z domu ci, którzy nie nie ukończyli tak poniżej osiemnastego roku życia ja rozumiem, że to było jeszcze w słowa wstępu, zanim przejdziemy do wniosków badanie ilościowe, czyli po prostu daliście ankiety do wypełnienia 500 osobom tak tak to było badanie ilościowe to było badanie na panelu takim internetowym i tam właśnie Jackie młodzież wypełniała tę ankietę, więc było badanie ilościowe jak najbardziej no i teraz to co sami wybijać się to jest to, że są, że 14 ponad 14 młodych ludzi, mimo iż przebywała w domu doświadczyła przemocy, a prawie 10% co dziesiąty młody człowiek nie miał do kogo zwrócić się w tej trudnej sytuacji, mimo iż młodzi ludzie przebywali w domu czy to jest także biorąc pod uwagę te na razie 2 liczby, że ten czas zamknięcia był z tej perspektywy dla nich trudniejszy czy mniej więcej niestety tak to wygląda zawsze, że 14 dzieciaków doświadcza przemocy co dziesiąty nie ma się do kogo dorosłego zwrócić znaczy to jest także na specjalnie umorzenie nie dziwią te wyniki, dlatego że my też od wielu lat prowadzimy różne badania i wiemy, że dzieci doświadczają przemocy również ze strony najbliższych osób ze strony osób, z którymi mieszkają w najbliższej rodziny i to te badania potwierdzają to znaczy to, że dzieci były w zasadzie zamknięte w domach przez dużą część tego czasu czy przebywały tylko z najbliższymi osobami, ale jednak, że nie doświadczają tego krzywdzenia i to jest też niestety pokazane pokazane tych danych pani, o których pani wspomniała podobnie jest setem z tymi danymi dotyczącymi tego do kogo dzieci mogą się zwrócić się trudnych sytuacjach to też takie pytanie, które już zadawaliśmy wcześniej wbrew diagnozie krzywdzenia 2018 roku pytaliśmy o to dzieci i dane są bardzo podobne to znaczy też było około właśnie co dziesiąte dziecko nie miała nikogo to co, do którego się do osoby, które mogą się zwrócić trudnej sytuacji i znowu pokazuje, że nawet, jeżeli dzieci są przez większą część czasu w domu z najbliższymi osobami to nie znaczy, że mają tam osoby, z którymi czują się bezpiecznie jest to, do których zwracają trudnych sytuacjach i to, że jesteśmy blisko fizycznie nie znaczy tych blisko emocjonalnie psychicznie i że to ta jest ważne, żeby pamiętać o tym, żeby mieć taką relację z dzieckiem dziecko może się zwrócić trudnych sytuacjach dziewczyny częściej niż chłopcy doświadczały krzywdzenia gorzej oceniały swoje samopoczucie i zadowolenie zżycia dziewczyną jest trudniej tak to niestety też po to chyba absolutnie wszystkie badania wśród nastolatków, że dziewczyny od okresu dojrzewania drastycznie spada samopoczucie samoocena właśnie takie poczucie psychiczne w stosunku do chłopców i toteż niestety widać w tym w ten badania tutaj też jest także, ale bardzo to jest właśnie związane z tym, że po prostu są normalni świecie bardziej narażone na przemoc na pewno to ma związek na tę na pewno ma związek szczególnie w przypadku wykorzystywania seksualnego dziewczyny częściej mają doświadczają wykorzystywania seksualnego tutaj najwięcej było takich przypadków wykorzystania seksualnego bez kontaktu fizycznego, czyli np. wysyłanie nagich zdjęć słowna przemoc seksualna bycie werbowane werbowano internet do celów seksualnych tutaj też znacząco częściej dziewczyny zazwyczaj mają taki takie doświadczenia, a co pani jeszcze by zwróciła uwagę, że chodzi o wnioski raportu znaczy przejdziemy do rekomendacji wniosków, ale na diagnozę rzeczywistości tej pandemicznej perspektywy nastolatków ta, że osoby, które doświadczyły krzywdzenia to są to znacząco częściej też wskazywał, że nie mają osoby, które mogą rodzić w trudnej sytuacji, więc te są takie osoby, które zazwyczaj wystarczają krzywdzenia no pewnie w najbliższym otoczeniu skoro mówimy o tym czasie, kiedy było bardzo ograniczona mobilność, więc też może być logiczne to, że nie mają w tym najbliższym otoczeniu osoby, które mogą się zwrócić o pomoc dlatego też warto czasami być taką osobą nawet z zewnątrz, do której dziecko może się zwrócić np. właśnie pedagog szkolny, który mimo ograniczeń może jakoś próbować skontaktować się dziećmi i zapytać co o nich i spróbować też nawiązać jakąś relację, w której dziecko może powiedzieć o swoich problemach dobrze to to do jeszcze, bo chciałbym dopytać też tutaj w tej w raporcie tego nie ujmuje się, więc nie wynajęli też jest pani przygotowana na odpowiedź na to pytanie, ale wiem, że Fundacja też jakoś się tym zajmowała przy okazji tej tzw. pierwszej fali tego tego wiosennego semestru, czyli mówimy o tysiącach właśnie dzieci, które zniknęły z systemu edukacji myślę, że te grupy mogą jakoś pokrywać chodź chodź mówię oczywiście instynktownie, czyli no właśnie mówimy o sytuacji dzieci, które już w domu był problem już prawa mogły cierpieć od najbliższych przemoc trasy są zamknięci wszyscy to sytuację wznoszą trudno w takim miejscu musi być szczególnie trudno no jeszcze znikają właśnie jakiekolwiek kontakty tracą kontakt z kimkolwiek ze szkoły, że tej szkole też nie odnajdą wywołują czy jakoś teraz w tej w czasie tej drugiej fali w czasie tego drugiego zamknięcia szkół ma pani poczucie, że te dzieciaki też trochę nowy system o nich zadbał jakoś przygotował co się z nimi dzieje czy ja oczywiście nie mam takich danych z węglem dlatego jakoś odniosła natomiast z tego co wiem to na bardzo dużo zależy zależy od takich czynników po pierwsze, właśnie od tego jaka sytuacja w domu tak nagle dziecko ma właśnie wsparcie w domu i tutaj jest także po prostu to pogłębiają te różnice tematy dzieci, które mają trudniejszą sytuację mają jeszcze trudniej w tej sytuacji zamknięcia nauki zdalnej, a ich dzieci, które mają i tak względnie dobrą sytuację pewnie sobie dobrze radzą może nawet jest łatwiej, bo np. też dużo dzieci wskazywało na to, że cieszyła się, że nie musi chodzić do szkoły, bo wiemy też szkoła nie jest też często, jakby takim miejscem, dzięki którym się dobrze natomiast, jeżeli chodzi o tych dzieci, które znikają systemu to też bardzo zależy od szkoły, bo z tego co wiem nie ma żadnej strategii nie wiem ogólno Państwowej tak też na pewno jest brak jakich, żeby zadbać o te dzieci natomiast wiem np. z innych badań które, których jesteśmy w trakcie, że są na pewno bardzo zaangażowani właśnie nauczyciele czy pedagodzy szkolni psychologowie szkolni, którzy próbują się kontaktować i próbują nawiązywać kontakt z tymi dziećmi i sama też rozmawiają właśnie taką pedagożka szkolna która, jakby wyciągała to dziecko udało jej nawiązać do dziecko zaczęło uczestniczyć w lekcjach i rodzice zaczęli współpracować na pewno takie pozytywne sytuacja różni się tego zadania tak nie ma systemowych rozwiązań to trudno im brakuje systemowych rozwiązań na jeszcze jedno na co zwróciłam uwagę na ile to dla pani jest jakoś zaskakujące czy warto odnotowania, ale na pytanie na czyje wsparcie młodzi ludzie mogą liczyć to przede wszystkim na pomoc matki tutaj pewnie nie ma zaskoczenia, ale to co wydało się ciekawe to, że dzieciaki deklarują częściej mogą liczyć na wsparcie kolegów czy koleżanek niż na wsparcie ojców tak i to też jest ich kolejne badanie, w którym zadajemy pytanie też w tym te czasy nie zmienia się pozycja ojca to znaczy może tutaj mniej dzieci wskazało koleżanki kolegów pewnie z powodu tego, że mnie widzieli to co wcale nie zwiększyło się wskazanie na ojca, więc zdecydowanie jest tutaj dużo pracy co do tego, żeby ojciec był bardziej zaangażowane w relacje z dziećmi, żeby też był taką osobą, na której dziecko może się oprzeć, którą może porozmawiać o trudnościach no cały czas mamy pewnie odbije 1 taki tradycyjny podział ról w rodzinie, gdzie właśnie głównie dziećmi zajmuje się mama z nimi rozmawia ją z nią rozmawiali o problemach swoich, czyli przypomnę, że 1 ponad 14 nastolatków doświadczyła w tym czasie odcięcia od szkoły zamknięcia jakiegoś ograniczenia 14 doświadczyła przemocy, a prawie co dziesiąta nie miała nawet 1 osoby co dziesiąta osoba nie mogą nie miał nawet do kogo się zwrócić i co to jest najważniejsze to znaczy co rekomenduje należy szczególnie zrobić na tym na pewno potrzebne jest jakieś takie systemowe właśnie spojrzenie o to, o czym pani mówiła tak brakuje takiego planu ogólnokrajowego na to jak wiele raz łania to jest tak uderzające teraz szczególnie w obliczu tego waszego raportu widać jak władza nasza na czym skupia, gdy mówi o obronie rodziny czy członków rodziny a gdzie tak bardzo brakuje jakiejkolwiek systemowej odpowiedzi tak zdecydowanie tutaj brakuje systemowej odpowiedzi tutaj brakuje jakichś takich systemowych programów profilaktycznych dotyczących właśnie przemocy brakuje takiego monitoringu do skali problemu krzywdzenia dzieci i państwowego nowo robimy różne badania natomiast też Mac jest to powinien być obowiązek państwa państwo, jaki ta sprawa jak wygląda już wrażenia wniosku aktywnie w rodzinie ta na pewno brakuje takich programów związanych właśnie ze zdrowiem psychicznym i profilaktyką wykorzystała seksualnego dzieci, a też o odnosił bezpośrednio tej pandemii to też mi się wydaje, że to, czego zabrakło w ogóle traktowania dzieci młodzieży jako podmiotu np. do rozmowy o tym co się dzieje i tutaj rzeczywiście de w stosunku do dzieci w głowie były takie komunikaty, że nie mogą wychodzić z domu albo, że będzie nauka zdalna często te informacje były na ostatnią chwilę natomiast nie było żadnej, jaki UE rozmowy z nimi nie było zbyt próby wytłumaczenia takie wideo w niektórych państwach że, że rząd tłumaczył dzieciom odpowiada na pytania dorosłym lecą, a czy do końca, więc myślę, że rozmawiamy, więc tak absolutnie ma pani rację to bardzo jak wisielczy komentarza ministra przepraszam, tak więc wydaje się, że tutaj oczywiście no widać wyniki nie są traktowane jako partner do rozmowy i techno szczególnie dzisiaj nie mamy dzień praw dziecka wydaje się ważne, żeby podkreślić Lewicki powinny być traktowane poważnie przez państwo już w tym raporcie jest duża liczba w mieście zwrócił uwagę na, bo mówią o tym, że co czwarty 27% dokładnie z młodych nastolatków doświadczył przemocy co dziesiąty nastolatek doświadczył przemocy ze strony bliskiej osoby dorosłej to jest pewnie jakoś też przerażające więcej w raporcie, który przygotowała Fundacja dajemy dzieciom siłę te główne wnioski podsumowywała teraz komentowała dla państwa Joanna Włodarczyk koordynatorka działu badawczego fundacji bardzo za rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA