REKLAMA

Niepełnoletnia Tesla detronizuje motoryzacyjne tuzy. Produkując niespełna 400 tys. aut rocznie, jest warta więcej niż Toyota, Volkswagen i Daimler razem wzięte

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2020-11-20 18:10
Czas trwania:
01h 14:04 min.
Udostępnij:

Jak produkując auta elektryczne, na których wszyscy tracą, można zarabiać? Na czym polega spektakularny sukces firmy, która obaliła stare zasady ? W czym tkwi haczyk? Rozwiń »

Wspólnie z gośćmi „Pulsu Biznesu do słuchania” właśnie tego haczyka szukamy.

0'00" Marcin Bołtryk - Wstęp
1'43" Maciej Mazur o tym czy Izera będzie polską Teslą
17'20" Artur Włodarski o tym kiedy koncerny wykończą Teslę
33'58" Jakub Tabędzki o zniewoleniu i fatalnej obsłudze
47'56" Paweł Gos o kuchennej stronie Tesli
1h 01'56" Przemysław Barankiewicz o inwestycjach w środowisko
1h 13'06" Marcin Bołtryk - Zakończenie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry ja nazywam się Marcin Bołtryk, a to jest Puls biznesu do słuchania tanich zaproszę napotka przyjmiecie zaproszenie na wycieczkę do waszej wyobraźni domyślam się, że w tej chwili siedzicie i ile nie jest fotel kierowcy pokonują na chwilę zmrużyć oczy będzie dużo łatwiej poprawcie bibliotekę taką dostaną kluby dla dżentelmenów regały wypełnione białymi krukami portrety perskie dywany głosowe zasłonę i pokryte bordowym aksamitnym fotela przez środkowe Rozwiń » pełnią zapach choinkowego tytoniu i aromat wysokoprocentowych trunków zapewne dostrzegacie grupkę elegancko ubranych dżentelmenów świetnie skrojone garnitury doskonale przez 13 blizna i wyraźnie wyczuwalne miliony dolarów zgoda patrzą na siebie wilkiem pewnie każdy każdego chętnie by udusił, ale na pewno nie tu nie teraz tą koleją maniery i rzecz jasna interes każdy z panów jest zdolne pamiętajmy reprezentuje nie tylko siebie, ale równie bogatą historię swojego rodu panowie spotyka się tu od dekad i dekagramów tę samą karcianą grę również od dekad zasady są bardzo podoba i nagle ułożone dostojne obrazek zakłóca wizyta nie będzie gość prawo do klubu, którego jest członkiem nieduży niema zaproszenia jest ubrany bluza dżinsy trampki to starszych ma za nic nie porusza się utartymi ścieżkami i sprawia wrażenie zarozumiałego na domiar złego niepostrzeżenie zmienia dobrze znane zasady gry Car oraz Senatu oczywiście rynek motoryzacyjny dżentelmeni to koncerny licząca, a ja zaproszone podcast o tym marszałków ludzie od Tesli zacznijmy od ustalenia czy Tesla jako motoryzacyjny nastolatek bez doświadczenia w budowaniu samochodów faktycznie zmieniła zasady gry zapytam też, ale bez krzty złośliwości o to czy nasza Polska zera może pojechać śladami Tesli moim rozmówcą jest Maciej Mazur szef jednej z największych w Europie organizacje promujące elektromobilność polskiego stowarzyszenia paliw alternatyw te lata rzeczniczce stanu mec Orłowski myślę, że Tesli można nienawidzić można ją uwielbiać, ale trzeba się zgodzić co do 1, że wpływ na rozwój elektromobilności i miała taki jak żaden inny podmiot c żadna inna instytucja na całym świecie jak 17 lat rzeczywiście Tesla ten rynek zmienia zmienia w sposób absolutnie nieprawdopodobne to co robi Tesla się, że daleko wykracza poza taką możliwość oceny Tesli jako produktu jako samochodu, bo to jest zaś dusza szerszego, o czym zresztą Elon Musk bardzo często mówię, że to jest pewnego rodzaju ekosystem zrównoważonego rozwoju, który jest budowany wokół Tesli albo w ramach Tesli, bo przecież z 1 strony to jest pojazd te, które wszyscy doskonale znamy, ale też się ze z drugiej strony jest całe ekosystemy związane z energetyka ma odnawialna ma przecież Tesla to także panele fotowoltaiczne Tesla to także magazyny energii zatem tutaj mówimy, o czym dużo dużo szersze niż tylko na innowacji, a która o innowacji, która zmienia motoryzacji starsi innowacja, która zmienia tak naprawdę podejście do zrównoważonego rozwoju myślę że, że to jest taki punkt dostępu do tego, żeby zacząć oceniać wpływ Tesli na elektromobilność Tesla zaczęła swój rozwój w obszarze elektromobilności na początku 2001. wieko i wtedy oczywiście nie można powiedzieć, że samochody elektryczne niebyły znane one są znane już od ponad 100 lat od nich można powiedzieć zaczęła się motoryzacja one się nie przyjęła w dwudziestym wieku zarówno na początku tego wieku jak na koniec Tesla bardzo mocno czerpała także inspiracja projektu General Motors chce i miła, na które był prowadzony przez kilka lat pod koniec dwudziestego wieku jednak poszła na całkowicie swoją własną drogą i na tej drodze wydaje się, że żadna się coraz coraz większe sukcesy odnosi sukcesy też się, dlatego że jest realizowana w sposób, który całkowicie wymyka się standardom, które dotychczas były znane ze biznesu motoryzacyjnego te innowacje są praktycznie na na każdym kroku te innowacje już teraz chce co innowacjami, które pozwalają Tesli mówić o sobie jako o największym producencie i największym graczu na rynku elektromobilności przecież już ponad 1 000 000 samochodów tej marki zostało, a zostało wprowadzonych na rynki całego świata i to co można powiedzieć Tesli to, że ona idzie pod prąd ona obszar 17 lat, gdzie potrąceń i w każdym obszarze, w którym się pojawia to wprowadza coś co jest innowacyjnego przez to nie jest tylko wyłącznie innowacyjny pojazd chce on jest innowacyjne teraz już mniej niż on była na początku 2001. wieku na początku 2001. wieku co było największą barierą największą barierą był zasięg dlatego nie udało się projekty tak jak na początku dwudziestego wieku na koniec dwudziestego wieku i była generalnie od zawsze problemem był zawsze problemem była infrastruktura co Tesla zrobiła zaproponowała, a swój pierwszy model model Road ster, którym miał zasięg już taki stosunkowo wysoki, który pozwalał na swobodne funkcjonowanie w ramach codziennego użytkowania, a co więcej infrastruktura została specjalnie rozbudowana i cały czas jest rozbudowywana, żeby ten samochód miał się, gdzie ładować się też zupełnie podejście innowacyjne teraz chce takie, które jest naśladowane przez bardzo wielu producentów choćby takie projekty jak, a oni ci ciele czy Ameryka w stanach Zjednoczonych, ale kilkanaście lat temu to Tesla była pierwsza, która stworzyła sieć Super czarterowa, która ciągle rozbudowywana i daje możliwość użytkownikom Tesli poruszać się, a po Europie czy szerzej po całym świecie samochody Tesli są innowacyjne także, dlatego że one są samochodami, które są coraz bardzie zaawansowane technologicznie choćby automatyzacja na poziomie, który też dotychczas praktycznie w motoryzacji było niespotykane to także rozwiązania bateryjne, a które chcemy się mówi cały świat i konkurenci też sny est też patrzą na te dokonania c, a dużym zaskoczeniem, bo przecież, gdy słyszymy o patentach, które pozwalają Tesli, a mówić, że akumulator trakcyjny w stanie wytrzymać 1,61 000 000km to mówimy o samochodach, które realizują ten chyba cel najważniejszy, które sobie Elon Musk postawił, czyli stworzenia samochodu, który będzie samochodem nie da, że elektrycznym to autonomiczne funkcjonującym w ramach car-sharingu dla właścicieli cessny dającym możliwość zarabiania na tych samochodach, czyli kolokwialnie mówiąc c, a samochodem, które pełni funkcję robota akcji ten wpływ na elektromobilność Tesli jest niebagatelne zresztą chyba też się samo hasło elektromobilność bardzo długi czas c było wręcz synonimem na Tesli kojarzyło się bardzo mocno z Teslą sami, gdy zaczynaliśmy naszą działalność jako polskie Stowarzyszenie paliw alternatywnych kilka lat temu mogliśmy mówić tylko wyłącznie testy na naszych prezentacjach naszych raportach też tak mocno dominowała na tym rynku teraz to wszystko jest dużo bardziej zrównoważone, bo wszyscy poszli tą samą drogą, którą Tesla poszła kilkanaście lat temu i USA cały czas nad tymi największymi graczami wydaje się, że ma co najmniej te kilka lat przewagi wasza że, gdy rozmawiamy w perspektywie 2000 dwudziestego roku oto widzimy, że Tesla, a także już zaczyna powoli wychodzić na prostą jeśli chodzi o sytuację finansową zatem te okresy, kiedy Tesla już była na skraju upadłości, a pamiętajmy, że były poważne momenty w tarapaty choćby dwutysięczne ósmy rok, gdy Tesla, gdyby nie wsparcie ze strony Daimlera, gdyby nie wsparcie ze strony departamentu energii Stanów zjednoczonych to pewnie sobie nie poradziła tobyśmy musieli już nie zapomnieć teraz chce odnotowuje z tego co pamiętam piąty kwartał zyskiem netto pomimo tego, że cały czas inwestycje są potężne cały czas są inwestycje infrastruktura i fabryki bateryjne czy drogi Factory w Szanghaju czy takich Factory w Berlinie oczywiście rozwój sieci cały czas chce Super czar 0 spod tężni wydatki na arenę, gdy w obszarze autonomii Alzacji w obszarze patery mam zatem te wydatki są jak na start-up nieprawdopodobne dlatego zresztą tak widać się je mocno w wynikach Tesli jest to jedyny producent, który sprzedaje tylko wyłącznie samochody elektryczne zatem tutaj nie ma jak dywersyfikować biznes można tylko właśnie oprzeć się na sprzedaży produktu 1 dobrego, ale wiadomo, że ten produkt trzeba całe cały czas rozwijać się, jaka może być przyszłość Tesli wydaje się, że Tesla chce zająć miejsce tego innowatora nie tylko w obszarze mobilności jako takie, ale też się zrównoważonego podejścia do do kwestii energii ten ekosystem się ciągle powiększa samochód magazyn energii panele fotowoltaiczne ta ma być 1 produkt zatem tutaj myślę, że jest bardzo jeszcze wiele do zrobienia, ale na pewno Elon Musk nie przestanie nas zaskakiwać to też zresztą coś się ca się nie zdarzyło mieście dotychczas w historii motoryzacji, żeby na czele jakiegokolwiek koncernu jakiekolwiek firmy, a stałe wizjoner celebryta, którego można nie lubić, którym można się nie zgadzać, który podejmuje czasem decyzje, które wzbudzają myślę wiele pytań nawet wśród tych najbardziej zagorzały entuzjasta oś Elana maska samej Tesli choćby tweety na temat sytuacji giełdowej Echa jego własnej spółki myślę, że wielu na wielu z entuzjastą się zmroziła krew żyłach, ale cały czas to jest osoba, która gwarantuje, że Tesla się rozwija dynamicznie, że cały czas nie hamuje czuł konta twitterowe Zielona maska śledzi 40 000 000 osób, czyli w zasadzie tak jak mówiłem na początku mówią z pewnym zjawiskiem społecznym kulturowym, a mówimy o firmie, która jest zarządzana przez celebrytę nie mówimy do końca firmę, którą można tak oceniać w takich kategoriach stricte biznesowe stąd też są też nie jest tak głośno myślę, że żadnej innej firmie nie jest tak głośno w kontekście bardzo często prozaicznych sytuacji myślę, że wszyscy, którzy śledzą rozwój elektromobilności co pewien czas natyka się na informację, że to pewien dyrektor ze strony Tesli został zwolniony albo sam odszedł inny został przejęty z innego koncernu o tym mówi cały świat się to sytuacja całkowicie bezprecedensowe w przypadku innych koncernów nie mogą za to na pewno takiego zainteresowania wszystko, dlatego że jest to firma, która zbudowała sobie na pewno renomę wielkiego innowatora, która pokazuje z roku na rok cha, że chce robić rzeczy naprawdę wielkie często w tych zapowiedziach jest wiele takich słów bez pokrycia albo na ich pokrycie musimy bardzo długo czekać przypomnijmy sobie choćby Tesla Semi, która została zaprezentowana kilka lat temu cały czas nie widzimy jej na ulicach przypomina sobie Seidel taka prezentacja też kontrowersyjna od prezentacji 200 000 zamówionych egzemplarzy preorder rak cały czas samochodu nie widzimy zatem to jest polityka rzeczywiście, która czasem może budzić zdziwienie czasem może budzić kontrowersje, ale na pewno w tej chwili to co broni pasa to, że samochody są coraz częściej na ulicach całego świata widoczne, że już są liczone w setkach tysięcy c i nic tak naprawdę nie wskazuje na to, żeby ten trzymał się zatrzymać Tesla mimo wielu wpadek niedotrzymanych obietnic na nowego roku teraz czekamy od 3 lat mimo wszystko prze do przodu dzięki tym wszystkim innym cechą, która reprezentuje celebryta, który nią zarządza jak w tym kontekście widzi pan szansę naszej polskiej Tesli mówi o projekcie i Zara, który razem tylko kształt 4 koła czy mimo wszystko nowa Marka Zara może pójść taką samą drogą Tesla albo dlaczego nie Tesla jest zerem myślę, że zdecydowanie więcej dzieli niż łączy się łączy być może tylko ambicja, która nie wyobrażam sobie, że jest porównywalna po 1 po drugiej stronie tam IC jest taka, że chcemy stworzyć samochód elektryczny, który będzie samochodem biznesowo uzasadnionym takim, które zaakceptują konsumenci i oprócz tej ambicji wydają się, że musimy mówić o różnicach nawet 3 myślę, że niema potrzeby, żeby mówić się o in uderza w kontekście dyskusji o Tesli, bo tych różnic jest tak wiele że, że to porównanie stanie się bardzo oczywiście dla zerem negatywna i straż zaczęła na swoją ma podróż w obszarze elektromobilności w 2000 trzecim roku Elon Musk dołączył do kierowania trzecią czwartemu zatem na samym początku elektromobilności i to na prawdziwym początku elektromobilności, bo jeśli możemy się zgadza co do tego, że ten obszar, jakim jest samochód elektryczny był rozwijane jeszcze dwudziestym jako tak musimy się zgodzić też co do tego, że ten pojazd elektryczny on był bardzo daleko do tego, żeby znaleźć klientów się w 2000 dziesiątym roku zarejestrowano 3000 samochodów globalnie, czyli tyle ile w tym roku w Polsce, a nawet mniej rzetelne mówimy o okresie 20000304. rok, kiedy samochody elektryczne naprawdę przez nikogo nie były kupowane i były absolutną niesiona Tesla przez kilka lat walczyła o to, żeby rozwinąć technologie i zająć miejsce nr 1 na rynku i stać się tymi innowatorami za Teslą idą kolejne i zera musi podążać za tymi kolejnymi oczywiście za Teslą to na razie mówimy tylko o pomyśle bardzo jest jeszcze mało szczegółów znanych, a zatem oczywiście myślę, że ambicje plany są podobne, ale sytuacja jest zgoła inna niestety nie mamy Elona maska, które będą układ taki projekcie tutaj w Polsce rozwinąć się Tesla myślę, że jest 1 i też Tesla powiedzmy sobie cześć ona nigdzie na świecie nie znalazła swojego naśladowcę mamy mnóstwo przykładów start-upów, które sobie nie radziłem paradę w świecie daje ona lista jest naprawdę długa firma, które chciały wejść na rynek elektromobilności, ale im się nie udało praktycznie tylko 1 pozytywny przykład producenta, które wszedł na rynek i sprzedaje samochody liczone w dziesiątkach tysięcy miasto jest ten kraj oczywiście należy życzyć jej życzymy i zarząd jak najwięcej szczęścia, ale powtórzenia sukcesu Tesli jest po prostu obiektywnie niemożliwe myślę, że nawet czy nie takie powinny być ambicje zarządzających i 0 tym optymistycznym dla Tesli nieciekawą dla Iza opinią chyba zakończymy bardzo dziękuję za rozmowę z nim będą służyć następnym razem dziękuję bardzo, do usłyszenia czy poważne koncerny motoryzacyjne boją się konkurencji strony Tesli, porównując sprzedaż lekarz produkcji raczej nie mają powodu z drugiej strony coraz częściej mówią odeszli całkiem niedawno, jaki to dalsze toyoty czy największego koncernu motoryzacyjnego na świecie wróży śmierć Tesli zaraz po tym, jak duże firmy samochodowe na poważnie zajmą się autem elektrycznym od tak będzie oraz jak interpretować słowa pana wojewody zapewnia Artura Włodarskiego dziennikarza motoryzacyjnego, który określi wie niewiele mniej sam Elon Musk od paru lat kolekcjonuje wypowiedzi szefów różnych koncernów i wrzucamy do jednego z 2 worków z napisem ciekawe lub z napisem kurioza, a ta wypowiedź muszę przyznać, że ma z nią kłopot, bo jest ciekawa i kuriozalna co takiego, że to jest dla cytuje Tesla mówi, że ma przepis na motoryzacyjną przyszłość, ale to Toyota ma prawdziwą kuchnię prawdziwego szefa kuchni to my robimy prawdziwe jedzenie to my mamy kompletne nic to nasi klienci odchodzą czy raczej od szansy, bo mają czym wybierać i to dlatego wykręca rekordowe zyski, a Tesla ma przepis i to wszystko, bo praktycznie niema potraw no cóż przyznam, że spędziłem dłuższą chwilę smakując słowa pana toyoty, który pozornie ma rację spójrzmy na cyferki w 2019 roku Tesla sprzedała 370 000 aut Toyota 10 pół 1 000 000 przychodu z 25 miliardów dolarów Toyota 280 miliardów dolarów w sumie Toyota sprzedaje 23× więcej od 11× większy przychód 19× większy zysk przy niej Tesla jest jak szalupa 3 tankowców cały ten kulinarny szpiczak to jedne można sprowadzić do jednego z 3 do ludzi, zwłaszcza że Toyota ma mniej ponad 60 modeli samej Japonii tylko 37 okresowa zaledwie 4, a skoro więcej potraw więcej klientów prostej logiczne, ale coś tu nie gra, bo spójrzmy na giełda, kiedy kolejne fale pandemii puszczają rynkami chyba lepiej trzymać tankowce niż ładnie prawda bilety na tankowiec powinny, więc kosztować więcej niż mała, bo to teoria w praktyce jest dokładnie na tor w tym roku akcje Tesli zdrożały już czterokrotnie a gdy latem skoczyły do 2 tysięcy dolarów sam szef Elon Musk stwierdził, że są za drogie i zarządził Split proporcji 1 do 5 czyli kto miał w sierpniu 10 akcji wita wrzesień 50, kiedy pomnożymy liczbę akcji przez ich wartość dostajemy kapitalizację rynkową, czyli to jak wysoko ocenia rynek daną spółkę, a ściśle jej potencjał, bo giełda zawsze biega w przyszłość ojca jeszcze w maju 2019 marca Kapka, czyli wynosił skromne 33 000 000USD była, więc za tuzina największych producentów aut, ale w listopadzie Tesli włączyła się turbo szybko przeskoczyła większość konkurentów m.in. Daimlera koncern, do którego należy bardzo pensji, od którego zaczęła się motoryzacja, który pomógł pensji na starcie w 2009 roku, gdy kasa też była pusta Daimler zainwestował 50 000 000USD zawarł umowę na dostawę baterii do smarta skaczemy do stycznia tego roku widzimy, że Tesla wyceną wyprzedza volkswagena firma, której też dużo zawdzięcza, bo spalinowy szwindel tak rozsierdziło regulatorów, że zaostrzy normy emisji wymusili zwrot całej branży praktyczną stronę krótko mówiąc dieselgate pomógł Tesli, bo przyspieszy elektryfikację pośrednio zwiększą popyt na jej auto tak bardzo, że Tesla zdecydowała o budowie kolejnych fabryk m.in. w Berlinie tuż pod nosem najgroźniejszych rywali rynek jednak zachwyca to jej ekspansją w ekspresowym tempem budowy giga fabrykę w akcje rosły, a w czerwcu Tesla straciła koronę toyocie teraz mamy listopad i sytuację, jakiej świat nie widział najmłodsza nawet niepełnoletnia firma produkująca wciąż mało aut grubo poniżej 1 000 000 rocznie jest Warta tyle co Toyota volkswagen Daimler i BMW razem wzięte to może właśnie to wkurzyło pana odpłatnie dokładnie to, że firma znikąd bez historii tradycji doświadczenia skupiła uwagę świata zmieniła reguły gry gry, w której to Toyota była prymusem cofnijmy się do lat dziewięćdziesiątych kombinując jak tu spełnić surowe kalifornijskiej normę emisji co ta dołożyła do silnika spalinowego elektrycznym dołożyła jeszcze 1 akumulator rzuciła kawałek trotuaru, który to wszystko połączył budowała całość nadwoziem przypominającym żelazko i nazwała to priusa prosto bez 2 zdań najważniejsza to przełomu wieków dlaczego, bo po raz pierwszy energia hamowania wcześniej tracą na raz na zawsze mogłaby częściowo z Kana i ponownie wykorzystana dzięki temu hybrydy mniej palą i wydzielają mniej co 2 dziś Toyota zrobiła ich 15 000 000 staną się najbardziej zielonym producentem, ale Tesla poszła jeszcze dalej postanowiła usunąć silnik spalinowy i wszystkie spalinowe Bach dać jeszcze większy akumulator jest więcej fach, czyli stworzyć czystego elektryka z początku pomysł auta na prąd spodobał się toyocie odsprzedała Ts Wisła fabrykę w Kalifornii za 50 000 000USD wykupiła udziały w nieopierzonych start-upy w dodatku zamówią Tesli napędy do elektrycznej wersji swojej szafki z wdzięczności Elon podarował akcje to czerwony roadster wartego 111 000USD pierwszy samochód też oczywiście elektryczny wierzymy, że Japonia będzie naszym drugim największym rynkiem mówił wtedy Musk obie firmy te miały razem pracować nad napędem elektrycznym to co się stało, że drogi tak bardzo się rozeszły Roma faktycznie nie trwa długo głównie z powodu różnic kulturowych i biznesowych przysłowie mówi firma potrzebuje porządku by przetrwać i nieporządku by się rozwijać Toyota to taki sumienny Prymus, który nie mógł znieść manier kalifornijskiego wyrostka do dziś szefowie toyoty uparcie zwą to start-upem, jakby dopiero stawiała pierwsze kroki w biznesie poza tym Musk podkład osobiście toyocie i to dwukrotnie pierwszy raz, gdy uznał, że prius nie jest wystarczające ekologiczny, bo powiedział nawet, gdybyśmy wszystkie auta na ziemi zastąpili, którzy sami nasze uzależnienie od paliw kopalnych wciąż będzie stuprocentowa, a celem też jest uniezależnienie transportu paliw kopalnych, które wydobywamy spalamy, niszcząc planety atmosferę i zdrowie, a więc żadnych silników spalinowych i druga wypowiedź, która bardzo spodobała się toyocie napęd wodorowy jest niewiarygodnie głupie dziwił się mas wody to nawet nie paliwo to nośnik energii, którego produkcja pożera energię sporo energii, a ściślej prądu potem wodór trzeba sprawdzić przepisy czarną przepompować do auta znowu zamienić naprawdę drogich ogniwach paliwowych straty po drodze sprawiają, że wokół docieram marne 25% początkowej energii podczas gdy w samochodach elektrycznych 70%, dlaczego więc od razu nie naładować akumulatora prąd przecież tak jest prościej bezpieczniej i tani pierwsza wypowiedź godziła hybrydy, które muszą mieć silnik spalinowy druga napęd wodorowy, który miał być kolejną specjalnością toyoty, bo to okazało się, że najpierw, ale i świadka hybrydami apotem przesadzić kierowców wprost od z pominięciem elektryków, a ponieważ te zagrażają ich budżetom i autom wodorowym Toyota jest obecnie jedyną firmą, która głośno krytykuję elektryczny ma 8 lat temu go przekreśliła najwyraźniej nie przewidziała, że postęp w akumulatorach będzie tak szybki postęp w ogniwach paliwowych tak wolne żarty na prąd świecą auta z powodu nie, że pierwsze chcą dziś robić wszyscy, a drugi prawie nikt ze stacji ładowania prądem będzie 150 000 stacji tankowania hakowanie całe 500 chwili Cessna startowała Toyota miała już 10 lat doświadczeń z napędem elektrycznym swych Hybrydach wystarczyłoby stuknęła palcami, a to ona, a nie kasa była być liderem elektromobilności, sprzedając swą fabrykę wafli mocni sądziła, że Tesla będzie produkować model 3, który odbierze klientów PiS-owi dziś jest zbyt dumna Toyota przyznać się do błędu chciał, żeby nie hybrydy wodór poza Chinami nie ma w ofercie ani 1 auta czysto elektrycznego w obliczu rodzących się mody na elektryki postanowiła jednak podcinać kilka dni kupony i reklamuje hybrydy jako samo bijący się elektryki o nieograniczonym zasięgu takie auta na front, tyle że bez wtyczki tej reklamy są w kilku krajach krytykowany za to, że wprowadzają w błąd, a czy Toyota siłą swoich fabryk siłą swoich mocy produkcyjnych może mówiąc kolokwialnie dokopać Tesli lepiej wejść szansę za rękę im ona chwycić za gardło mówił Winston Churchill 10 lat temu Toyota mogła dmuchnąć Teresy niczym świeczkę nie stanowi dla niej zagrożenia mało tego dziś to Toyota może ucierpieć napędzie kół, które mobilności zapoczątkowanym przez ten sam wymuszoną przez regulatorów nasilonym przez pandemię elektryczny pociąg ma już sporo wagoników sporą prędkość przychylność zawiadowcy zaś wodorowy stoi na stacji kroku pasażerów, a czas płynie co na to rynek 2015 roku, gdy Toyota pokazała wodorowego mirai akcje kosztowały 70USD dziś kosztują 70USD czyli, uwzględniając inflację staniały rzut oka na te 5 lat temu 40USD dziś 480USD wzrost w 1200%, jakby tego było mało 21grudnia akcje Tesli wejdą to SN 500 indeksu tworzonego przez firmy o największej kapitalizacji ba stref dla największych funduszy banków inwestycyjnych zmierzamy powoli do końca, ale nie chciałem wrócić do pierwszego pytania czy pan to oddam mylił się wieszczące upadek Tesli niż zbory duński fizyk noblista powiedział prognozowanie jest trudne, zwłaszcza jeśli chodzi o przyszłość jak i dożycie przyszłość Tesli, bo żadna firma generuje tylu błędnych prognoz już 2010 portal i Lotnik zaczął odliczać tygodnie rzekomo dzielących też od bankructwa rok temu Bob Lutz były wiceprezes General Motors zapewniał, że Tesla zmierza na cmentarz do niedawna była to najbardziej zszokowana firma na świecie, czyli taka co, do której najwięcej graczy założyła się rynkiem zbankrutuje postawili na to 11 miliardów dolarów ten rok jest dla nich fatalne niektórzy już potracili fortuny, czyli jak widać nie tylko to odda wieszczy pan wieszczy upadek Tesli dziwne, że dopiero teraz to jest dla mnie kuriozalna teraz nie np. w sierpniu 2018, kiedy Tesla faktycznie jest groziło bankructwo sprawdziłem, jakie jest prawdopodobieństwo poważnych kłopotów finansowych obu firm co agencje, które szacują np. makro ex i analizach jest poz. Current klubami elity o pan opcji Tesla 1% Toyota 43% 2019 opublikowano obszerny tekst czy też na zbankrutuje napisałem, że jednak nieźle, ale kilka zarabia nie traci, a tym co pytają podkreślam są ogromne inwestycje, gdy zwiększy skalę produkcji modelu 3 stanie się trwale rentowna większość komentujących przyznała rację, ale część stwierdziła UE nadmierny optymizm nie ma mowy wystarcza z Kaliforni przetrwał nawałnicę, zwłaszcza niemieckich elektryków, jaki błąd popełniają patrzą na kresy jako firma stricte motoryzacyjną taką mierzoną miarką, a to w zasadzie skupiona na energetyce firma nowych technologii, które branże do niedawna uważała za nieracjonalne, który okazał się zdumiewająco efektywne i atrakcyjne dla klientów sytuacja na dziś firma Elona maska ma 13 arktycznego tortu i udział w rynku elektryków będzie wprawdzie malał, ale cały tort mocną rocznie z korzyścią dla Tesli, która wystartował najszybciej ma sporo silnych atutów np. 1 bardziej wydajne napędy na rynku i rekordowe zasięgi od 2 najtańszą produkcją akumulatory konkurencji płacą 150180USD Tesla poniżej 130 za kilowatogodzina 3 na własną globalną sieć szybkich ładowarek scen, które obsługują tylko czasu liczba osób otrzyma wzorów przekracza 20 000 rośnie 4 jako jedyna postawiła znak równości między sortu LM Harbour wychodzi z założenia, że samochód jest jak ptak, który potrzebuje tych 2 skrzydeł dlatego samo robi oprogramowanie do karty integruje w 1 komputerze 5 ma najbardziej zaawansowane algorytmy służące do autonomicznej jazdy 6 może poprzez oka, czyli na bieżąco aktualizować oprogramowanie hałd oraz odkrywać nowe funkcje zdalnie, czyli bez zawijania do warsztatu 7 jest jedynym masowym producentem, który sprzedaje swoje auta bezpośrednio przez internet nie musi, więc dzielić swoim kawałkiem tortu zżera 8 ma niespotykany w branży 85% zaś stopień integracji pionowej co znaczy jest właścicielem prawie całego łańcucha dostaw jeśli nie może czegoś zrobić sama czysta woli kupić kooperanta niż od niego zależeć 9 jako jedyna firma tworzy energetyczne combo elektryczne auta szybkie ładowarki domowe magazyny energii i fotowoltaiczne dachówki wszystko razem na uniezależnić klienta od dostawców energii 10 jest jedynym masowym producentem tylko wyłącznie elektryczny Car, który na nim zarabia dodatkowe miliardy dostaje, sprzedając kredyty za, czyli prawo do emisji co 2 spalinowe producentom, a ci idąc elektryki strzelają swą spalinową nogę, która jest podstawą bytu, ale muszą robić by uniknąć milionowych kar za niespełnienie norm jedyną prócz test z firmą na świecie, która zabiera się elektryki i nie uznaje półśrodków jest volkswagen, który chce złożyć kolejne 40 miliardów euro elektryki notabene za tyle 2 lata temu mógł kupić całą czasu pozostali robią elektryki bez przekonania głównie tzw. kumpla skarcili auta mający zadowolić regulatorów niczym nie lepszy od spalinowych oprócz tego, że elektroniczne zmienia trochę temat czy wiedzą to wszystko kupiłby pan teraz sobie elektryka jeśli tak to, jakiego popieram wszystkich, którzy to robią więcej letników lepszy powietrza w 2017 od spalinowych na świecie ubywa i bardzo dobrze sami jednak wstrzymam się z przesiadką, bo także 23 lata dlaczego, bo wtedy normą będzie zasięg rzędu 500600 km to nieuniknione, widząc tempo postępu dziś zmuszony do zakupu pewnie wybrałbym tle model 3 lub Gierek, choć niechętnie uczy życie dużo lepszą inwestycją są nie AAA, lecz akcje Tesli dziękuję naszym gościem był dziennikarz motoryzacyjny Artur Włodarski kolejnym gościem, który może rzucić nowe światło rolą czeskiej współczesnej motoryzacji jest Paweł Gos prezes Exact Systems spółki, która ponad dekady zajmuje się kontrolą jakości fabrykę pan Paweł jest również ekspertem polskiej motoryzacji niedawno odwiedził jedną z montowni tez jako strony prezentuje Marka tak rzeczywiście w 2019 roku miał okazję odwiedzić holenderski oddział fabryki Tesli, która jest przeznaczona dla odbiorców europejskich tak, aby mógł samochody spełni wszystkie wymagania Europy droga to ciekawa obserwacja trudno było zwrócić uwagę jest to rzeczywiście skala działalności Tesli Europie tej montowni, która mieści się w holenderskim Tilburgu i jest znacznie mniejsza niż tych dużych potężnych zakładów Europy zachodniej czy niemieckich francuskich czy włoski koncern samochodowy oczywiście tutaj bardzo ważna jest skala wkrótce decyzje w obu montuje się 2 modele model SL model x, a Lee, który to modele są de facto przywożone bezpośrednio bardzo gotowe już formie na platformach z fabryki w moc, która się w Kalifornii oraz jedną z 2 de facto działający w dużych fabryk samochodów, które produkują samochody od Abu ZU mu, aby ktoś jednak Sejm to pierwsza fabryka, którą Tesla przyjęła kiedy, jaką można dziś fabryka opuszczoną przez zakłady Motor, który widział tych wobec przyszłości i Tesla wykorzystała szansy przejęła te linie produkcyjne na zbudowała swój system produkcji swój system oparty na nowych modelach samochodów elektrycznych na drugą fabrykę osoby, które de facto dopiero rozkręca i które są związane bardzo duże nadzieje to jest fabryka szukają w kraju działa już produkuje wyprodukowała w zeszłym miesiącu dokładnie 23 000 pojazdów natomiast fabryka w Tilburgu, którą miał okazję oglądać rzeczywiście fabryką, która de facto mutuje i dostosowuje na rynek europejski modele, które są przywożone z, remisując z telefonicznej teraz chodzi bardzo ważna różnica czy różne ta fabryka kabli trakcyjnych, które prowadzone są przez potężne koncerny, które działają w tej branży od 100 lat lub skala fabryka w Limburgu jest w stanie produkować około 26 notować 27 000 sztuk samochodów kwartalnie to jest w stosunku do tego, jaka jest wydajność linii produkcyjnych niemieckich koncernów samochodowych to jest to zawody zresztą grudniowy odczyt, które też banki mogą zanotować przy ilościach ponad pół 1 000 000 sztuk produkowanych rocznie prawda także to są zupełnie inne skargi to też ma związek z tym, że zupełnie inaczej wygląda cały łańcuch dostaw ze względu na to stać tylko seria się w przypadku cesji zmniejsza to też idealne łańcuchy dostaw sądzi ta grupa dostawców jest o wiele mniejsza skalę działalności zmniejszą pamiętajmy o tym, że tak duży popyt na samochody elektryczne, których spotkał się one produkcji jest bardzo ciekawe w przypadku samochodów elektrycznych, ponieważ tutaj ten popyt jest bardzo bardzo wysoki mimo wszystko fabryki Pesy nie są w stanie nadążyć i w krótkim okresie czasu czytać do 3 miesięcy dostarczyć pojazd osoby, które zamawiane głównie na nowo, bo klimy dostanie 3 samochodów salonach dilerskich tylko co jest oparta na stronę internetową dziś to największe wyzwanie tak naprawdę w tej chwili z perspektywy koncernu maska, aby móc wejść na bardzo wysoką wydajność wysoką ilość produkowanych samochodów dane 1 czasu to jest w danym miesiącu to jest coś, czego zachodnie japońskie amerykańskie koncerny tradycyjne motoryzacyjne dochodziły dziesiątkami lat sprawiają sobie pewne od produkcji nie zapominajmy, że branża samochodowa jest najbardziej zaawansowaną rażą jakościową wielkoseryjnej na świecie nie ma takiej drugiej nie można porównywać żaden sposób obrazu uczeń z takim przypadku z fabryki się w Hamburgu zredukuje airbusy są już na skwerze przed pandemiczną miesięcznie wyjeżdżało tam około 3,4 samolot zbudowanego średnio miesięcznie, a tutaj mówimy o ilościach 600700800 samochodów wjeżdżających z linii tradycyjnych producentów dzielni to zmieni skala zupełnie inne podejście co Total Quality Management wszystkie sprawy, które branża motoryzacyjna wymyśliła potem zaszczyty od faktu we własnej produkcji, dzieląc się również tymi doświadczeniami w innych branżach także zasady dzieli różnica to zróżnicować doby, który miał okazję zobaczyć w trakcie wizyty w soboty, a czy niema pan wrażenia bardzo Moskali produkowania samochodów grupa pozbawiona zapowiada, że w 2025 roku będzie produkowała rocznie 1,51 000 000 aut elektrycznych i też inni producenci postępują podobnie to są rzeczywiście miliony samochodów Tesla produkuje rocznie około 370 000 aut w ciągu swej historii wydatkowała zaledwie 1 000 000 samochodów i moje pytanie brzmi czy jest jakaś taka granica, przy którym Tesla jako de facto całe stada nie poradzi sobie granica, której nie może przekroczyć liczbę produkowanych samochodów będzie musiał z kolei z pomocy jakiegoś koncernu możemy się pobawić zgadywanie, którego no myślę, że przy dzisiejszych wycenach samej organizacji korzystne dla pań będzie dostępna tylko samochody również baterii system ładowania nic panele fotowoltaiczne słoneczne, ale przystała na rozmowy nad wystawą to jest oczywiście duża różnica marże na samochodach, które sama dzisiaj w stosunku do marszu mają koncerny tradycyjne są wyższe, ponieważ jest tutaj klasyczny przykład takiej innowacji pewnego pierwszego gracza na rynku się tylko właśnie samochody elektryczne dawno został w dobie rewolucji jeśli chodzi o podejście do postrzegania i do zmiany myślenia na rynku motoryzacyjnym na całym świecie, gdzie odejść oceniający śniegu spalinowych często też wywoływanego przez regulację kraju rządów czy Unii Europejskiej to też oczywiście pomagało to, aby silniki elektryczne były bardziej predestynowane do sprzedaży produkcji jeśli spalinowe natomiast rzeczywiście myślę, że w tej chwili kasa zdaje sobie sprawę, że za chwilę będzie ona już konkuruje za taką już konkuruje z dużymi graczami rynku tradycyjne koncerny samochodowe zostanie w tej chwili nawet w czasach trudnych pandemicznych załatwienie sprawy z nowymi modelami samochodów elektrycznych to przewaga jest dzisiaj w tym, że jak produkować samochody czysto elektryczne maleją z każdym dniem i myślę, że perspektywy czasu oczywiście wszystkie tradycyjne koncerny dogonią swoich badań rozwoju i w tym dotyczącą odbył jest bardzo konkurencyjny w stosunku do konkretnych ministerstwach tylko Włosi kwestię czas, kiedy nastąpi tego nie wiem premier wiemy to, że te w przyszłym roku rzeczywiście chce budować kulturę nie ma samochodu tak naprawdę podwojenie produkcji dotychczasowych eKonto wiedział doskonale terminal samochody wyprodukowane zajął prawie 12 lat, a więc to jest bardzo długi okres czasu i nie ma też to, że zrównanie cen samochodów o napędzie spalinowym z tych lub jeśli nastąpi najwcześniej w roku 2020 szóstym roku 2029 to zrównanie cen powinno być już czystą żywą grą konkurencyjną koncernów, ponieważ będzie moment przy czystej walki wszyscy myślę, że będą na tyle mocni właśnie tradycyjnymi kancelarii, aby nawiązać walkę o klienta, który tutaj potrzeba samochodach elektrycznych dzięki takim napędzie będziemy szli w wymagana analiza jednego z dużych producentów baterii, który mocno rynek samochodów elektrycznych stara się zmierzyć i przewidzieć co się działo wg tych chwil analiz, które mamy już 2025 roku około 12% wszystkich samochodów produkowanych na świecie tu są hotele sieci to też nie jest taki skok, którym wydawałoby się wszyscy zjednoczyli się, że siądziemy do do samochodów elektrycznych od 12% ceny będą już bardzo zobaczyć te są, która będzie miała na pewno z roku na rok klubu, a czy do tego czasu lutego 2025 roku Tesla będzie mogła produkować mówi 1,51 000 000 samochodów to troszkę za mało, żeby konkurować z gigantami jak Toyota, która też pewnie będzie za kilka samochód elektryczny już zresztą weszła i tylko w naszej części świata grupa volkswagena czy inni producenci tzw. starzy producenci samochodów czy będzie gotowa od strony produkcyjnej wydają się akurat stare koncerny tradycyjnie zasili będą mieli problem z tym, aby przejść szybko tylko czujności, bo oni już mają oni mają w swoim dna, budując te korporacje te firmy od wielu wielu lat w latach też relację od momentu, kiedy Henry Ford zajął się tym traktowana poważnie na dużą skalę i 4 czy będzie akurat podejściu tradycyjnych koncernów samochodowych jest to, że oni jeszcze widzą poprzez Tomasz bardziej z niewielką skalę zagrożenia, jaką jest, który ma samochodów Tesli jeszcze czekają na to, aby spokojnie móc inwestować swoje kasy dziś swoją możliwość produkcji samochodów elektrycznych co mogą wszystkie koncerny nasze wszystkie koncerty na świecie mając na 1 model samochodu elektrycznego, które są w stanie sprzedawać ją po dostosowują oni jeszcze w tej chwili zarabiają o wiele więcej pieniędzy na samochodach o tradycyjnym napędzie to też element, który powoduje, że pierwsze samochody czy są bardzo drogie dla samochodów spalinowych z drugiej strony zespół też marże na tych samochodach są o wiele niższe Tesla w państwie są one odpowiednią marżą, ale nie jest niska natomiast trudno byłoby uzasadnić państwo przez organ podjął decyzję, że zamyka fabrykę, która produkuje model serii piątką np. przy 1000 klasy się nikogo się na model elektryczny wyraża on de facto będzie tracił, bo pyta samochody nadal jest będzie z nich jest na dzień będzie trwał będzie teraz się w piwie czy taki moment transformacji dla całej branży Tesla dość celowo wybrała system sprzedaży przez internet będzie się rozumiem, że tutaj sporo gramy koszty ci kupując Tesla w zasadzie mamy do wyboru model kilka kolorów pojemność baterii i koniec wyborów rozumiem, że ta droga wynika również możliwości produkcyjnych tego producenta prawda no bez 2 zdań kas mają ci to, aby użytkownik miał wybór większej gamy opcji do wyboru w trakcie budowania swego samochodu na pozycji oferty powoduje oczywiście bardzo skomplikowany cały proces produkcyjny do tego upraszczania tego typu historii jest naturalny proces, kiedy nie ma się też możliwość, która w restauracji najlepsze restauracje, w których bywał to są też krótką listą mniej, ale z konkretnymi szerzej potrawami no trochę inaczej wygląda sytuacja, kiedy sam jednak, żeby samochód miał bardzo oryginalne wyposażenie lub też możliwość dobrania pewne rzeczy, które nie mają inni producenci, bo to jest walka konkurencyjna zdywersyfikowanie produktu nie zgadza się taka sama krótką listę krótkie mniej, ale skoro świeże myślę, że w, jaki sposób jest to dobre porównanie natomiast myślę, że te zasiadły proponować oferować więcej niż w tej chwili w stanie to zrobić już tak na koniec też od strony produkcyjnej taką krytyką najczęściej stosowaną wobec samochodów Tesli jest o niej jakość dosyć kiepska jakość kiepskie wykończenie wnętrza kiepskie spasowanie wnętrza 3 myśli pan, że jest to element biznesplanu czy takie błędy wieku dziecięcego myślę, że są ładne wieku dziecięcego ja użytkowała niezawodowi Rosji przez pół roku jeszcze długo miał okazję na żywo zobaczy to samo, choć zachowuje rzeczywiście jest tutaj różnice pomiędzy jakością samochodów szczególnie zarówno miejskich zachodnich jeśli chodzi o wykończenie i to widać to słychać naprawdę jak jedzie te są wstanie zupełnie innym poziomie krzywym nauki uczenia się procesu i wdrażania się pewnych rozwiązań, które są naturalne dla tradycyjnych koncernów dla nich są za czas pewnym wyzwaniem, bo wyzwania jest to, żeby robić produkty, które są wysokiej jakości, czyli samochody produkować samochody wysokiej jakości przy zwiększaniu wolumenów tylko czynności tych, które pojazdy także by zwycięska pasji możliwości produkcyjne fabryki jest wierzycielem, który sama się problem państwa rzeczywiście natomiast Tesla poszła w innym kierunku uznała, że robi przedstawić konsumentowi inne rozwiązania dotyczące ekranów z autopilota systemów nawigacyjnych panelu dotykowego przyjechać ciekawe rzeczy, które się pojawił samochody, których tradycyjni producenci stosowali taką skalę i poszli w tym kierunku nie ma jest tylko 1 element wizualny odbierane przez kierowcę w trakcie jazdy jako wysoka jakość to jest oczywiście kłopot problem, z którym sam się zmierzyć co istotne też jest bardzo ważne, że ilość części użyta do produkcji samochodów elektrycznych jest 30% mniejsza niż do samochodów tradycyjnych spalinowe to też powoduje, że cały łańcuch dostaw jest żyć inaczej zbudowane w jaki sposób inaczej powinien współ badane to powinno ułatwić fakt pensji czy każdą inną producentowi samochodów elektrycznych, aby zorganizować sobie łańcuch dostaw jakość tych dostąpi de facto nadzór nad tym co przychodzi do fabryk, zanim zostanie zmontowane gotowy samochód, a pamiętajmy też o tym, że akurat Tesla postawiła na bardzo zintegrowanych nowe procesy konsolidacji dostawców wiele rzeczy pisano nie posiłkuje się firmami zewnętrznymi globalnymi dostawcami części komponentów tylko produkuje i oczywiście coraz większe rzeczy sama we własnych fabrykach też u kooperantów, których współwłaściciel to jest pewna filozofia myślę, że dużą skalę będzie to trudne do utrzymania Zobacz tak naprawdę czyta fabrykach Szanghaju będzie w stanie osiągnąć 550 000 sztuk wyprodukowanych samochodów roku notowania nad ciałem myślę, że to będzie ciekawa trzeba przede wszystkim dziękuję za rozmowę moim gościem był Paweł Gos prezes Exact Systems i ekspert polskiej Izby motoryzacji dziękuję bardzo dużo mówimy o wpływie testy na motoryzację, ale Tesla to nie tylko dziecko wizjonera również konkretne auta co sprawia, że klienci decydują się na ich zakup jak się te są jeść, jakie ma wady co posiadanie Tesli ma wspólnego z syndromem sztokholmskim o tym rozmawiam z Jakubem Małeckim szefem specjalizującej się nowych technologiach firmy corsy oraz jeden z pierwszych posiadaczy też w Polsce to było także był weekend majowy 2015 roku spędzałam czas z rodziną na działce i oczywiście jak to z rodziną chodzące fajnie się ze szwagrami integrować również fani zaszczyci poczytać w internecie i wtedy właśnie dokładnie w ten weekend 3 majowe gruchnęła wieść, iż Musk będzie, ale wolę sprzedał, czyli baterii do nowo zacząłem sobie czytać Ilonie maskują wcześniej coś tam czytałem, ale nie zwracamy specjalnie uwagi i w momencie, w którym poczytałem poczytałem ma cały weekend będzie sobie już przez wszystkie fora samochodów elektrycznych zresztą były chyba do końca internetu doszedłem, jeżeli chodzi o Tesla ma w Polsce okazało się, że w Poznaniu jest człowiek znają moich znajomych, których ma w ogóle problem zarówno goszczą od piętnastego roku oczekuję też można także w 2015 roku, bo w marcu kwietniu wyszło to znów będą tylko wcześniej mogą nas nie tylko na wykonawcę człowieka było stać to zmienia półtoraroczną pasek napędu na tę nową pandę, a tylko ja widzę, że chce mieszczącą chodzi to była niedziela wtorek piłem kawę i po raz pierwszy poprowadziłem też nad umową już myśli już w ogóle będziemy mieć samochód potem okazało się, że z przyczyn podatkowych rząd kupił na siebie w ciągu 3 firm nie mogłem dotyczącego tego samochodu będzie mógł się spieszą jedyną osobą w Polsce, która ma problem zdrowego świata, czyli 15 g minie jeszcze takiego w Warszawie wieś ją właśnie zmienią się pan na 4 koła kupuję w czwartek byłem w Warszawie spotkają się człowiekiem nie widzą dla samochodu niż z nich nawet to także człowiekiem wysłucha i wiem co chce ściągać ja chcę kupić cena, którą podaje się dla mnie za wysoka x, ale jak jako pójście do celu takiej to ja biorę pogadaliśmy pogadaliśmy uznawał ciągle się już to była bardzo fajna znała i wracając do działania w połowie drogi zostaną masa przyjmuje akceptuje swoją ofertę oczywiście jeszcze miesiąc Sejm procedowanie papierów leasingowych, ale tak naprawdę od momentu, kiedy przeczytałem per wolu nie ma szkół prowadzących firma co surową kilkudziesięciu osób chorych z dużą szansę, którą musiałem sobie kupić zbiory mają być innowacyjne to wszystkich frontach będę z Teslą i de facto decyzję zakupu momentu, kiedy pociąg chce ministerstwo do momentu, kiedy przybił piątkę z człowiekiem, który miał finalnie sprzedał tutaj dokładnie 4 miastom formalności leasingowe po miesiącu widzimy tezą, bo chyba dwudziestym czy 2002. właścicielem jest w Polsce co ciekawe w tamtym okresie 2015 roku trzeba co druga osoba kupująca Tesla w Polsce rozmawiałam przez telefon i złożył pan powiedział w biegu próbowałem pisać o tym jak jeździ na co dzień Teslą i chcemy to sposób do faktora co drugi kupujący oczywiście nie trafiała, ponieważ bardzo u to zrobią siedzieli z elektromobilnością w tym wszystkim co tego dotyczy to chyba każdy pół godziny rozmawiałem, tłumacząc mu za trzeci a dlaczego warto, dlaczego nie warto co o tym zadecydowało kupią trafioną impuls takie trudne polskie słowo diesla przy nie wiem czy dobre polskie tłumaczenie po słabszym to jest takie wypracowanie świata zmienianie świata to było właśnie co dostrzegłem w tym komputerowe i czego częścią jako o jak tzw. media dr postanowiłem się stać no właśnie zdanie przeciw po tych kilku latach użytkowania Tesli na co dzień nam służbowo prywatnie co pan myśli o tym samochodzie jako produkt, jaka ona jest punkt widzenia użytkownika przede wszystkim dzieci Tesla jako firma od Tesli i jako koncepcji samochodu produktu od samej kwestii jako fizycznego samochodu, bo to szlak firma to jest typowy start-up, który dzisiaj się zachowuje typowy start-up tnie koszty na wszystkim serwis w Polsce powstał w zeszłym roku wcześniej trzeba być do Berlina wyglądało jak sieć dyskontów taka znana niemiecko i Skorpionami podłoga czy nasze polskie sieci dyskontów to są osoby supermarkety przy tym jakość obsługi klienta Tesli jest dzisiaj dramatyczna do tego stopnia dramatyczna, że nowe samochody przyjeżdżają z zepsutym komputerem pokładowym czy nie mogą jeździć, a Service minął miesiąc będziemy nie mamy Pańskiego płaszcza znam kontra zrobi nie ma dla pana samochodu zastępczego proszę tez kupić 3 ile pan ma początki procesu mężczyzna czy gdzieś ręce by jakość obsługi klienta jest dramatyczna i tutaj należy jasno obliczone nie wynika z tego, że ludzie, którzy pracują w firmie nie chcą pomóc klientom i naprawdę stają na uszach w Polsce w takim cudzysłowie szefem serwisu jest człowiek, który staje na rzęsach, żeby jakoś ratować sytuację szacun serwis dla ciebie, ale nie stosującą może, jaką procedurę z zagranicy ma 2 techników 1 podnośnik, które ma serwisować tutaj setki stacji to wszystko wynika z polityki firmy, która nie tylko w Polsce hale są na całym świecie są setki wpisów sfrustrowanych właścicieli Tesli po prostu polityka protest nie jest tak, że wyda u nas 150 000USD kupi luksusowy samochód, a następnie buja się z problemami są i to jest niewiarygodne natomiast tak Tesla postępował przez pierwsze 23 lata myślę, że to tylko razem ze mną jestem z Polski jak tłumaczyła, że największym z Polski holowanie do Berlina do serwisu jesteśmy Eko market cokolwiek to znaczy Unii Europejskiej jak jest mieszkańcom Unii Europejskiej nie ma oczywiście taką gromadkę niezmiennie spod Poznania Lublina nie chcieli pociągnąć kogoś spod Lipska taki sam kołowe też nie było problemu czy skok z Hamburga w związku z tym faktem polityka obsługi klienta Tesli to jest dramat po prostu dramat się to jasno należy podać druga rzecz to są samochody jak samochody samochody jako samochody są z 1 strony już teraz coraz lepiej stosowana coraz lepiej zrobiona, chociaż pierwszy test zepsuły się na potęgę, a dla niego kilkanaście razy, ale to jest powiedzmy coś tylko tzw. czyli doktor postanowiłem się na klatę okej będę jeszcze błędy serwisowe tak, że cena tego tutaj kombi myślę, że tam okazało się, że tak naprawdę to jakoś cały czas dramatyczna cały czas nowe samochody nosi Musk postanowił zbudować dużą rosnąć to nowe samochody są takie kościoły źle zrobione nowe to samo dotyczy linii potrafiły być wydawane w zeszłym roku bez pod pięty tylnych świateł i hamulce się nic się świeciło 50 ma moc świateł nie było tak i gość mówił proszę tutaj przyjąć samochód jechał z serwisu naprawa po prostu paranoja czwartego stopnia, że lakier WI śle, choć one się założenie pomalowane elementy cudo na franku jeśli chodzi o jakości to nie mówimy tylko samochodem czy 5 latach już też tych nowych już są trochę lepiej stosowane już są plastikowe czyszczące jeszcze jakiś czas temu, ale w porównaniu z uciążliwym luksusową niemiecką marką, które są potem coś się z domu poruszać co nie było 8 no i jeszcze, jeżeli mówimy jakości to należy sobie wprost powiedzieć, że np. moje Tesli pojemność baterii spadło 35% Otóż mówi im gwarancji mu 8 lat pokoju są winogrona przykro, ale nie gwarantuje ona o pojemności baterii miłe dziękujemy tylko będzie jeździła, więc jeżeli bateria ma 100 km zasięgu rodzaje baterii to robić nocą lot robi czy jeździ, więc po to jest pan teraz nie będzie się wyleje i nie będzie mógł jechał wtedy wymienić, a w nowszych samochodach to już 280%, ale tylko do przebiegu WIG wzrosną też lekko nie jest w stanie nawet dojechać z Poznania do Warszawy był składowany w międzyczasie pojemność spadła i kiedyś trzymało ich 128110 tam z dumą prostą nawet 70 nie dojechał bez opłat dotyczą natomiast Tesla, który jeszcze trzecia rzecz to fenomen firma, a dostaną, gdy słabsi aktor i należy, że wprost powiedzieć, że to rzeczywiście zmieniła się aktor zmieniło około samochodu elektryczne są rzeczywistością nam się czystością drogach wciąż trochę się, że kiedy zaczynałem tu mamy po trzecie to jakiś gość, który na dzikim Zachodzie są na koniu jechał ze Szczakowej położą mówiąc o tamtych czasach internet to się śmieszne, ale tak u nas kilkadziesiąt osób kilkaset może wszyscy się z nami Traktorzystów ciemności, a często codzienną świadczy chociażby to dzisiaj rozmawiamy o tym, a oni, że jest to niejako niszowym czym tylko sondowanie Tesli, która kolorem od bardzo szanowano Tesli, bo mówił pan teraz o poprawiającej się cały czas bardzo słabej jakości wykonania tego samochodu sprasowanego dramatycznej obsłudze klienta rozumiem w następnej sesji nie będzie no tutaj jest ciekawie, bo tak dokładnie dzisiaj tylko ostrzegamy o tym samochodzie w komisie samochód jest odbierane z serwisu posiadanie przez mojego współpracownika, który od 3 lat pomaga naszymi rzeczami lub znacząco mobilności i nawet przy wydaniu tego samochodu serwisu okazało się, że musieli go z powrotem przyjąć nawet nie zdobyliśmy samochodu zastępczego żądać czegoś nie naprawi coś nie działa znowu ma natomiast zarówno moich współpracowników mówi mam, które zamówił nowy model 3 tydzień temu po jakiej jak, gdzie dla żony tak naprawdę to co komu to trzecia już wcześniej niż 3 Tesla też najprawdopodobniej w tym tygodniu zamówi czwartą złożone czwartą drugą rodzinę pozostały już sił poszły ludzi to jest taki syndrom sztokholmski trochę, że to jest tak w tym momencie nie ma samochodów elektrycznych, które mogłyby z Teslą przykład z modelem 3 konkurować, jeżeli chodzi o technologie zasięgi różne inne rzeczy więc, gdy nie ma w tym momencie może to duże koncerny nie mam uwagę co się okazuje koncerny pokazują nie ma samochodu Krystian stosownym momencie konkurować, jeżeli chodzi o bycie szczęście kompletnie skończony samochodem elektrycznym siecią ładowania z rakietami po znaczyły przez internat z wieloma innymi rzeczami, które oglądała i noc liczyła i dzisiaj odpowiedzi także park będzie najprawdopodobniej trzecia Tesla ponieważ, czego chce mieć moją żoną niestety są w miejskim, a czasami musimy skoczyć 156 km samochodem moją żonę i już, czego się do końca oddaje będziemy zmieniali opresji, ale w tym roku, bo za 23 lata myślę, że już sieczkę przestanę być zakładnikiem syndrom sztokholmski ma w sobie zawartą z częścią płatniczą w Tesli, bo rzeczywiście już koncerny motoryzacyjne coraz bardziej doceniają jeszcze 2 lata temu nie było w ogóle elektryków sensownych oraz małym wyglądają kolejne samochody, które mogą się 400500 oczywiście deklarowanych działanie czysto 150, ale ma już upychać tracą co nam przeskoczyć szkoła, a dookoła komina długo siedzieć no oraz ruch oczywiście tych samochodów zacznie się robi coraz więcej w ciągu dwóch-trzech lat w przyszłym roku pod platanami aleja ma być forma elektroniczna czujka tlenku zostaną, więc to będzie ten moment, w którym w, którym przestaną być zakładnikiem Tesli to też będzie to moment, w którym powtarza to od wielu lat, którym zemści się presji to jakość obsługi klienta produktu koło ludzie, których stać na samochód za kilkaset tysięcy są przestrzeń do tego, że serwis ma złożone fotele i brukowa jest dużo więcej niż dla doktorów, którzy szukają sobą wręcz pomiatać w serwisie i słyszałem, że będą chorowali samochodów turystów z Polski, więc to się presji zacznie kończyć, bo jedno należy Tesli przeznaczyli odnośne sam koniec, gdyby nie to co Tesla Musk zrobił 8 lat temu to nie bylibyśmy dzisiaj jesteśmy, więc cały dziś rok się wydarzyło się tylko wyłącznie dzięki nim, ale mam takie poczucie, że zrobili swoją robotę i teraz inni ciągną coś tam rzeczywiście przyznają, a właśnie sobie latach posłów to zrobił kilka dni temu wożą szkoły mają SSA musi to wszystko obraca się skup naszym gościem był Jakub Kawęcki prezes firmy Colours dziękuję proszę dziękuję polecam się już ktoś chciał poznać elektromobilności zgłoszą, ale chcą by szkolili niespełnione obietnice odwlekane premier zamieszanie w mediach społecznościowych to również jeden z obrazów sesji obraz ten pozornie nie wróży giełdowego sukcesu tymczasem akcje Tesli zyskały w tym roku 400% wartość rynkowa spółki to blisko 400 miliardów dolarów to 900 tyle lub kilku głównych graczy motoryzacyjnych jest wartych razem jak to możliwe co dla inwestorów test jest ważne oraz co ma z tym wspólnego pokolenie Zet pytam dawnego kolegę z redakcji Pulsu biznesu Przemka Rymkiewicza, który dziś pracuje dla domu Maklerskiego Fina zarządzającego globalnym portfelem fundusz ja pamiętam jak 20 latach myślę studiowałem tony 16 przewidywał, że są przepływy gotówki cash Flow dla wyceny są istotne dywidendy zdaniem spółki do generowania zysków długim terminie wypłacalności te inne tego typu elementy tras właściwie przestało budzić istotne i inwestorzy patrzono na zupełnie innego myśmy taką samą debatę o tym jak zmieniły fundamenty jeśli chodzi o inwestowaniu na rynku kapitałowym i nadal uważa fundament wykorzystamy, aby definicja fundamentów uległ zmianie, czyli coraz mocniej ludzie kładą nacisk na to kto stoi za spółką, jakie spółka ma pewne dna w sobie tak jakby to co odróżnia spółkę na nas na tej spółek to bardzo istotnej marketingu, jakby te spółki często szybko opanowały pod potrafiło się odnaleźć w nowej rzeczywistości to się też szybko bardzo przekłada na innej wyceny pani ukrywają, że iloma jest taki był łamany strzałem tak naprawdę potrafi z nich jak zrobi się wspaniały pomysł na na biznes i że ma rzesze wyznawców, którzy ten pomysł AG akceptują oni w ciemno i zanim no, ale był w jego przypadku jest to istotne, że nie są tylko obietnicę często było także ludzie naśladowali pewne nazwiska tak nawet na GPW nawet na nasze warszawskiej giełdzie przez lata było także będziemy śledzili kilka znanych nazwisk i ślepo kupowali akcje spółek, które wystawało Czarnecki Ryszard Krauze Karkosik tak dalej pamiętam, że nawet w pulsie biznesu zbudowaliśmy takie indeksy inwestorowi śledziliśmy jakąś zmianę w czasie jak szybko rosną czy była taka magia nazwisk natomiast nasi wiązałaby zdolnością generowania zysku, a teraz trochę się wyższymi wiąże, bo z tym, żeby za firmą szło nazwisko znane najlepiej wizjonera wojna jest takim wizjonerem jeszcze do tego gościa, któremu co się udało co się udaje cały czas tak, bo przyszły stworzył PayPal na tym się dorobił no a teraz jakby tworzy kolejne podmioty właściwe określenie dotknie to zamienia złoto, ale było to się rozumienia rynkowego łanie, a nie wynikowego na razie jesteśmy 2 dni po tym, jak giełda nowojorska ogłosiła czy razem jego włączenie Tesli do indeksu razem 500 taki symboliczny, aby uznanie zasług tej akcji jesteśmy firmą poprzez postacie rakiety Falcon 9 także, że jeżeli tych prywatnej firmy kolejnym kolejnego podmiotu Ilona maska granie jest także wszystko się udaje ludzie nie wierzą inwestorzy w niego wierzą, a inwestorzy lubią się coraz bardziej identyfikować ze spółką, a nie tylko z jej z jej zespołem nie tylko z wynikami tak, czyli trochę tak, że tak pokolenie, za które weszło na rynek potem mówiliście w innych rozmowach to ma trochę inne preferencje niż starzy nazwijmy to inwestorzy, którzy patrzyli na zdolność generowania gotówki, a ci ludzie już trafić na rynek patrzą trochę bardziej na to czy spółka spełnia standardy jest dziś na jego inwestowania społecznie odpowiedzialnego tak np. albo czy główny produkt spółki jest coś jeszcze można się identyfikować wydrukować sobie na koszulce albo poparcie dziewczynie czy partnerowi, że słuchaliśmy kupujemy akcje Tesli klaczy alfabet naszego Boga my jak zmienia się preferencje zmienia się fundamenty Mark Marka marketing to jest klucz zresztą zatem to w sumie idą badania badania rynkowe ja trochę działam we wsi wersy sety i myśli niedawno kosztowego pana ociera pot sona, który wydał w Polsce wykład na temat popularnością generalnie do teorii finansów włączył obok takich tradycyjnych mierników, czyli stopa zwrotu, jeżeli ryzyko kolejny element popularność okazuje się, że są spółki, które potrafią w długim terminie być notowane z premią, czyli dużo drożej niż odpowiednicy z samej branży właśnie za to, że ludzie doceniają tę część innowacyjność markę świetny marketing, żeby to się znalazło nawet udokumentowanie pracy naukowej, więc nazwiska istnieją będą coraz bardziej chyba popularne, że taki szarzy ludzie chcą się z tym utożsamiać z iloma idealny do tego, żeby się utożsamiać, czyli mówimy w tej chwili o inwestowaniu w obraz nasze wyobrażenia o jakiej spółce, a nie same wyniki takie, które się sprowadzić do excela to trochę wyższy to pokłosie tego, że żyjemy w takim środowisku zerowych stóp procentowych, czyli pieniędzy de facto leży na ulicy i nie ma żadnego problemu, żeby uzyskać finansowanie nawet najbardziej takich oderwanych pomysłów jak teraz test na zakład od rana, bo zdaniem ta firma w perspektywie kilku lat to będzie naprawdę złoto będzie rentowna miasto jest takiego zachowania się owczy pęd rynku jeśli chodzi o kurs spółki natomiast przez estoński stop procentowych firmy mogą się koncentrować się na innowacyjności na wzroście na tym, żeby stawiać różne fajne wyzwania takie innowacyjne i budować takie grono jako społeczność akcjonariusze, a nie musimy martwić się przy tak niskich stopach to, żeby szybko spłacać kredyty no bo w sumie skoro pieniędzy praktycznie za darmo to hulaj dusza zadłużamy się i tonie chwalenie głupie założenie skoro ja mam pomysł na rozwój biznesu, a widzę, że mogą finansować przy zerowej stopie procentowej to mu za bardzo mądra decyzja że, że korzystam z tego chwilowego to jednak nie będzie trwało wieki to okres niskich stóp i realizuje swoje pomysły więc, jakby to jest 1 element na drugim są to, że to pokolenie rzeczy z pokolenia dwudziesto Kluzy latków nie ma zupełnie inny inne potrzeby i zupełnie inne wymagania rynku kapitałowego niż my mieliśmy będą takie stanie, bo takie badania banku już jest szef polskiego, które by sprawił, że potrzeba wybuchła pandemia i to bardzo źle wpłynęło na rynki w tym momencie pokazują wszystko okej to najbardziej ucierpiały portfele właśnie mi milenialsów, bo i pokolenia zetną, bo oni stosunkowo mało zdążyli zaoszczędzić swoim życiu na zmianach na emeryturę dużo mocniej ciężko finansowo stoją tzw. nr VIN, czyli ludzie pytają w moim wieku albo starsze na wojnę lub jakie są kapitałowo złożone, czyli bank sprawił, że czasem największym ręki trafił w tych młodych, ale jak zapytał się ich bank czy np. chcą dali inwestować takie teoretyczne bardziej projekty spółki tak dalej, mimo że matka mogą z tego tytułu stracić jakąś część zysku owoce te odpowiedzi pozytywnej czy tych młodych pokoleń UZ był znacząco wyższy niż właśnie w tych po 40 po pięćdziesiątce, czyli ze przestaje być naprawdę taki my zero-jedynkowo ważnym elementem przy inwestowaniu akcji, a w związku z tym, że właśnie pokolenie za wchodzić w ocenie weszło inwestuje poza Teslą na światowych giełdach są tego typu elementy oka może nie są tak znane Tesla leczy to zjawisko przełożyła się na to, że już więcej takich spółek z innych branż Sejmu się czym innym, ale podobnie jak Tesla zbierający inwestorów poszukujących właśnie tej mody marketingu czy wyobrażenia o przyszłości no wydają się, że tak, jakby sobie taki trend, czyli samochody Tesla wiadomo też taka moda technologicznej ciągle klasyfikuje spółkę niejako spółkę motoryzacyjną typowali spółkę technologiczną nieraz wojenni zostali rozmówcy metodami spółka technologiczna ludzie ciągle kochają te technologie teraz szukać tego covida też widać duży popyt jeśli chodzi o biotechnologię, więc wszyscy wiemy liczą na to, że jakość oraz spółki kosmetyczne ocalą no i jest popyt oczywiście dużo na to co mówię no to inwestowanie społecznie odpowiedzialne czyta pan jeździ, gdzie kryterium oprócz zysku jesteś jak i usług wpływa na środowisko jak kupowana społeczeństwo jak wpływa na ład korporacyjny firmy na tych drobnych akcjonariuszy to na pewno jakiś taki trend, który jest widoczny no to energia słoneczna tak wszystko sama w nazwie Solar to właściwie bardzo bardzo na fali to jakby też element tego jeździ, ale to co warto powiedzieć przekazuje na maskę to jest GameINN tak, czyli spółki węglowe, czyli znam spółkę z nami produkty gram w grę i kupuje jej akcji po prostu, bo też jestem z tą spółką utożsamiać z wieloma łączy trochę tutaj akurat Polski między te łączy ze Stanami, bo jak wiemy i Thomas jest wielkim fanem CD projektu często widuje na temat samych bankach czy pamiętamy na początku roku śpiewał sobie tak zakończył Ojcze, czyli piosenkę z ulicy oraz na bazie polskie gry w serialu właśnie to jest ciekawe, że kilku taka ankieta, którą sam Elon Musk zrobił na Twitterze trzyma zainstalować Tesli z cyberpunka przyszłości, więc by fajne fajne połączenie pań pokazanie jak można lansować pewne pomysły poprzez jednostki oczywiście to jakieś reperkusje w ogóle dla wielu branż np. wywiad czy wiesz, ale i Musk ostatnio Tesli chyba zwolnił cały dział PR-u, bo właściwie sam stanowi taką jednoosobową gałąź związana z marketingiem promocją idei produktów spółki te sposoby wydawała pieniądze na PR zatem też stoi fakt, że wg badań nie będą w ostatnim półroczu czy w ostatnim kwartale zmiany opresji amerykańskiej prasie było więcej niż wszystkich innych producentów motoryzacyjnych łącznie może też był powód, żeby zrezygnować z działu PR tak wystarczy 1 człowiek tak, czyli łamy są tak naprawdę na rynku akcji targom motoryzacji na rynku technologii czy potwierdzamy tezę, że w dużej mierze Tesla to ile Musk iloma, ale za tym jakaś myśli technologia to nie jest tylko czysty PR czysty wizerunek moim zdaniem ta spółka ma przyszłość niewolę nie prognozować co do oceny, bo ten rok nauczył nas wszystkich, że prognozowanie to jest naprawdę bardzo trudna nauka, zwłaszcza jeśli dotyczy przyszłości, ale Tesla to nie jest tylko bańka dziękuję gościem Pulsu biznesu do słuchania był Przemysław Barankiewicz dyrektor regionalny domu Maklerskiego w Chinach z bardzo dziękuję pozdrawiam ostrzenia Tesla jest bez wątpienia nie tylko elektrycznym, ale i elektryzującym tematem motoryzacji czy wy zrobiliście sobie zdania na temat, a może zmieniliście jakaś szansa że, gdy znajdą się pieniądze na przesiadkę elektrycznego auta wybrać jeden z modyfikacji, a może osobowość nam maska przekonała do zainwestowania czasu albo innego projektu niezależnie od odpowiedzi życzę wszystkim świetnym prezentem wyboru trafionych inwestycji nieco wolnego czasu w najbliższy piątek to ważne, bo Grzegorz Nawacki zaprosiła wtedy winą podróż tym czas tym razem w poszukiwaniu śniegu wszystko dzięki Polsce biznesu słuchania znajdziecie na Allegro kpl ukośnie do słuchania i aplikacjach podczas stałych Marcin Bołtryk do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA