REKLAMA

Społeczne kontrole prędkości w miastach

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-11-20 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
09:11 min.
Udostępnij:

Rok temu, 19 listopada 2019 roku, Premier Mateusz Morawiecki w swoim expose zapowiedział: bezpieczeństwo na drogach będzie jednym z naszych priorytetów. Co zmieniło się przez rok od tych słów na drogach w Polsce? Na to pytanie odpowiada Marcin Chlewicki ze stowarzyszenia MIasto Jest Nasze, które postanowiło dokonać społecznych pomiarów prędkości. O wynikach tych kontroli w audycji.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór jest 7 minut po godzinie osiemnastej przed mikrofonem Adam Ozga mija rok rok 1 dzień od exposé premiera Mateusza Morawieckiego, który zapowiadał m.in. że jednym z priorytetów nowego rządu będzie bezpieczeństwo na drogach, bo mija również rock Hill trochę więcej bardzo głośnego wypadku na ulicy Sokratesa w Warszawie Marcin Lewicki ze stowarzyszenia miasto jest nasze jest pierwszym gościem popołudnia Radia TOK FM dobry wieczór do dzieci panie dyrektorze tam Rozwiń » również słuchawki słuchacze Radia TOK FM ten 1 dzień wynika z tego, że właśnie wczoraj miasto jest nasze rozpoczęło społeczną kontrolę prędkości dzięki temu 1 dniowi możemy poznać wyniki jednej z tych kontroli przeprowadzonej zresztą złośliwie nieco przed kancelarią premiera to jest ulica aleje Ujazdowskie w Warszawie no jak wypadł ten pomiar pomiar wypadł tak jak inne pomiary, ponieważ nie był to nasz pierwszy pomiar da się nasze nasze badania nasze pomiary potwierdziły, że kierowcy nagminnie przekraczają prędkość nawet w takim miejscu jak Kancelaria premiera o około 7080 to procent kierowców jeździ zbyt szybko i stwarza zagrożenie stwarza zagrożenie dla pieszych dla innych uczestników ruchu to jest to jest bardzo smutna informacja i tutaj mieliśmy obserwację mieliśmy wyniki pewnych badań co jest istotne większość naszych badań przeprowadziliśmy przy przejściach dla pieszych, gdzie kierowcy powinni zachować szczególną ostrożnością jak widać kierowcy nie robią sobie nic nic z tego tak tutaj tutaj mamy też przypadki naprawdę mocnych sporych przekroczeń prędkości szkolna ulica Batorego w Warszawie za notowaliśmy 112 km na godzinę przy alei Waszyngtona 104 km na godzinę wczoraj przy Alejach Ujazdowskich 1 kierowców jest to 6 km na godzinę, które wszystkich tych miejscach są przejścia dla pieszych i obowiązuje 50 km na godzinę ograniczenie prędkości warto o tym pamiętać jest poglądem na wykres, który państwo przedstawili typoszereg przed kancelarią premiera i rzeczywiście to są nieliczne przypadki prędkości powiedzmy do 40 km na godzinę potem do 20 mniej więcej przypadków do 50 km na godzinę to jest ta granica granica nie tylko prawna, ale też notabene sam premier zauważył przed rokiem ta granica 50 km na godzinę w terenie zabudowanym zamiast 60 km na godzinę nie jest granicę w celu przypadkową prawda zgadza się 50 km na godzinę jest standardem w państwach zachodnich także w Polsce w ciągu dnia, ponieważ ta prędkość gwarantuje w razie wypadku przeżycia około połowy pierwszy te wyższe prędkości powodują, że radykalnie part spada szansę przeżycia pieszych przy 60 km na godzinę ku dwudziesty 25% osób ma szansę przeżycia stąd stąd tak bardzo ważny jest przestrzeganie tych ograniczeń prędkości niestety powszechnie ignorowany w Polsce ulegamy też rok temu postulowaliśmy i był taki pomysł taki projekt, żeby 50 km nazwał całą dobę, ponieważ tras w Polsce w nocy można i 60 km na godzinę postulowaliśmy też wprowadzenie pierwszeństwa dla pieszych chodzących napad na pracę wzorem państw zachodnich niestety te projekty ten pomysł został zablokowany z tego co wiemy też jest blokowany przez solidarną Polskę Zbigniewa Ziobry no niestety statystyki są coraz gorsza w tym roku w tym roku jest gorzej niż była przez lata odnotowaliśmy poprawę statystyk bezpieczeństwa ruchu drogowego to jest o tyle smutne, że w tym roku spadł ruch na drogach w związku z 2 gminami, a mimo to mimo to mamy coraz coraz gorszą sytuację dzieci bezpieczeństwa ruchu drogowego z czego ta blokada ze strony solidarnej Polski, że wynik pana informacje, które do nas docierają wskazują na to minister Ziobro i idei jego ugrupowanie uważa, że stanięcie na nowo w obronie kierowców w obronie kierowców też część kierowców, którzy przekraczają prędkość min jest w jego interesie politycznemu rzeczywiście mamy w Polsce taki momentalnie duże przyzwolenie na łamanie przepisów ruchu drogowego na traktowani jako sugestię co zresztą widać widać dzięki pomiarom, które wykonaliśmy też każda osoba, która jest pierwszym czy kierowca wjedzie na drogę na jej sytuacja jest sytuacja się pogarsza mamy nadzieję, że ta sytuacja się zmieni, że uda się wprowadzić te zmiany, które były planowane, bo warto pamiętać, że to jest tylko część problemu tak przepisy to jest 11 rzecz natomiast mamy problem ogromne problemy z egzekucją przepisów mamy bardzo mało fotoradarów na bardzo niskie mandaty to też były nasze postulaty akcji chodzi o życie chodzi o to, żeby podnieść wysokość mandatów w sąsiednich państwach na Litwie Estonii kwoty mandatów są wyższe u nas 500zł mandatu maksymalna kwota to jest to jest pułap ustalony w latach dziewięćdziesiątych średnie państwa i nasza sytuacja ekonomiczna była zupełnie inna i kierowcy nie boją się przekraczać prędkości nie będzie się łamać przepisów tak ten postulat ta zmiana też ma być prowadzona też została zablokowana chodzi o wysokości wysokość mandatów to prawda premier sugerował on określa mianem progresji mandatów i cena wykroczenia drogowego, jeżeli mogę użyć takiego kolektywizmu miała rosnąć, kiedy przekroczyło połowę do zwalonych punktów karnych jednocześnie rzeczywiście, która bardzo kuleje w Polsce jest 1 elementem tego systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego, który bardzo kuleje w Polsce rzeczywiście jest problem egzekwowania przepisów to chyba zauważą też wszyscy, którzy np. wyjadą tak jak pan wspomniał z zagranicy na Litwę, ale też Słowacja Niemcy tam automatycznie zachowania drogowe Polaków większości z nich większości polskich kierowców się zmieniają, ale drugim takim elementem, który wymaga poprawy jest infrastruktura i niekoniecznie chodzi tutaj od nierówności na drogach tak jak można by pomyśleć o pełną infrastrukturę, która wymusza właściwe zachowania na drodze zdecydowanie natomiast nasili też inne ruchy miejskie działają rady federacji piesza Polska postulujemy poprawę infrastruktury natomiast zdajemy sobie sprawę, że te zmiany wymagają lat mamy przykład miasta miasta Jaworzna, które samo infrastruktura, bo przecież nie przepisami, na które nie ma wpływu radykalnie poprawiło sytuację, że chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego tam udało się zrealizować tzw. wizję 0, czyli wizję zera ofiar wypadków śmiertelnych ofiar wypadków drogowych natomiast zmiany były wprowadzane przez kilkanaście lat oczywiście działamy na rzecz takich zmian na rzecz różnych rozwiązań infrastrukturalnych nie tylko znanych z danych progów zwalniających, czyli takich zwężeń drogi przed przejściami dla pieszych czy po prostu zwężeń pasów, które powodują, że kierowcy jadą wolniej działa działamy tutaj psychologicznie natomiast no tutaj te zmiany przepisów MOK można wprowadzić szybko, czyli np. pierwszeństwa dla kie pieszych wprowadzane wchodzących na pasy czy też czy też pięćdziesiątkę przez całą dobę w terenie zabudowanym możemy dni od notować szybki efekt dlatego tak bardzo ważny jest działanie dwutorowe, czyli zmiany infrastrukturalne, które wymagają dłuższego okresu czasu na zmiany zmiany prawne niestety i jeśli chodzi o zmiany infrastrukturalne to różnie wygląda w zależności od miast Warszawy jest przykładem takiego miasta, gdzie jest sporo pracy do wykonania mamy bardzo duża szerokich ulic tak właśnie Alej Ujazdowskich, gdzie wczoraj przeprowadzaliśmy premier czy aleja Waszyngtona, gdzie kierowcy po prostu czują na Pawła do udzielenia dokładnie i to jest na pewno na pewno duże wyzwania natomiast zmiany prawne można by wprowadzić szybko poprawić sytuację pamiętajmy, że w Polsce na drogach ginie rocznie prawie 1000 ofiar 3000 zabitych i pasje przechodzimy nad tym do porządku dziennego żyjemy z tym, że codziennie od 8 osób ginie na drogach wczoraj w dniu naszej konferencji pod kancelarię premiera właśnie osiągnęliśmy średnią 8 osób zginęło w wypadkach to jest smutne i mam wrażenie, że żyjemy tym akceptujemy to, a nie uważamy, że można zrobić dużo więcej nie jesteśmy na trzecim wypadamy teraz jechać państw Unii Europejskiej, tak więc więc widać, że jako ważny tylko to jest pole dotarł jeszcze z wg prognoz ONZ WHO w najbliższych latach na świecie będzie 500 000 000 ofiar śmiertelnych poważnie rannych w wyniku wypadków drogowych i ONZ uznała to ze światową epidemie skołowani jutro w TOK FM to jest program o bezpieczeństwie ruchu drogowego o godzinie piętnastej w sobotę i aplikacji mobilnej zaprasza Krzysztof Woźniak AJA bardzo dziękuję naszemu gościowi, którym był Marcin Lewicki ze stowarzyszenia miasto jest nasze czas na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA