REKLAMA

Czy ewentualne weto do budżetu zmieni Unię Europejską?

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-11-21 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
17:02 min.
Udostępnij:

Z dr Anną Skrzypek z Fundacji Europejskich Studiów Progresywnych w Brukseli rozmawiamy o konsekwencjach i scenariuszach po ewentualnym zawetowaniu unijnego budżetu przez rząd Polski lub Węgier. Rozmawiamy jakie nastroje panują wśród przywódców państw europejskich w przededniu kryzysu budżetowego, w momencie kiedy wszyscy mieszkańcy Europy czekają na wsparcie finansowe do zwalczeniu skutków pandemii.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie wracamy teraz poranku do trwającej już od ładnych kilku dniach może nawet kilkunastu, gdyby sięgnąć do początku historia mam na myśli najpierw zapowiedziach teraz właściwie weto Polski Węgier do unijnego budżetu tzw. funduszu odbudowy albo aneksie należy ją sprawa jest głośna po oczywiście większość obywateli Europy chciałaby, aby te pieniądze zostały szybko uruchomione, bo wszyscy przeżywają kłopoty związane z Korona wirusem, a Rozwiń » jest mnóstwo pieniędzy w tych obu źródłach już nie mówiąc o tym, że ta sprawa, która spowodowała blokadę i weto, czyli powiązanie wypłat pieniędzy z oceną praworządności jest również popierana przez większość unijnych obywateli 77% jest właśnie za takim połączenia jest z nami teraz pani dr Anna Skrzypek Fundacja europejskich studiów progresywnych w Brukseli dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu najpierw chciałem zacząć od takiego pytania, które zaczyna niepokoić tych także w Polsce na Węgrzech, którzy rzeczywiście uważają, że należy praworządność łączyć z wypłatami pieniędzy, a już słyszą, że będziemy rozmawiać, że będziemy negocjować będziemy szukać kompromisu tymczasem wydaje się, że właśnie nie powinno się szukać kompromisu w tej sprawie to, czego chce szukać m.in. pani kanclerz Angela Merkel pani kanclerz Merkel znana jest ze swojej polityki to goście z 1 strony przejrzyste z drugiej strony nastawione na kompromis Niemcy w tej chwili przewodzą Unii Europejskiej w związku z tym tego, czego zdecydowanie nie chcą zostawić otwarta sprawa budżetowa, ponieważ weto, które było wspomniane jest wetem do budżetu, dlatego że procedura związana z budżetem wymaga jednomyślności nie zaś wetem wobec tego jak się popularnie przyjmuje samego mechanizmu, ponieważ ten może zostać przyjęty kwalifikowaną większością głosów stąd też pani kanclerz Merkel próbuje znaleźć drogę porozumienia, żeby nie dopuścić do sytuacji, które budżet i długofalowa i długofalowe perspektywy finansowanie zostanie przyjęta zagrożenie jest spore, ponieważ jesieni państwa nie porozumieją, a taką kolejną szansą jest początek grudnia, kiedy ma się odbyć kolejny szczyt no to w przyszłym roku zaczynamy dość trudny czas przejściowy, w którym budżet europejski będzie tzw. alarmowym budżetem europejskim dla wszystkich organizacji europejskich czy finansowanych z budżetu europejskiego będzie wypłacany wyłącznie fundusze będą wypłacane wyłącznie miesięcznie w postaci 112 najszybciej się zastanawiają czy Unia w związku z tym wytrwał nawet na dobrze tylko, że to co pani mówi to jest sugerowanie, że oto po raz kolejny, bo na dobrą sprawę ta debata o praworządności przecież toczy się od lat po raz kolejny co za pieniądze zostaną sprzedane wartości specjalnie powiem demagogiczny ja myślę, że tutaj należy trochę odwrócić pytanie rozumiem, że pan redaktor mnie tutaj prowokuje do finansowego do przełożenia na finanse kwestii wartości, ale proszę również spojrzeć na inny sposób postrzegania tego pytania jeśli spojrzymy na to co jest zapisane w dyrektywie dotyczącej powiązania systemu praworządności i kwestie budżetowe to tam bardzo silny aspekt bardzo silny punkt dotyczy właśnie gospodarki, a tutaj pan redaktor wspomniał ten euro barometr, który mówi nam o tym jak bardzo Europejczycy popierają powiązanie kwestii praworządności z perspektywą finansową jako taką wykładnię, która jest jasna, że nie ma możliwości łamania prawa nie ma możliwości podważania demokracji jeśli chcesz być w unii jeśli ktoś z tej Unii korzystania z drugiej strony jest też takie pytanie, dlaczego obywatele państwa, które de facto dokładają się do budżetu Polska jest beneficjentem budżetu Unii Europejskiej obecnie są państwa, które się dokładają pozyskują ni mniej środków, dlaczego miałyby finansować sytuację w krajach, których ta praworządność stoi pod znakiem zapytania co sprawia, że również kontekst stoi pod znakiem zapytania i wszelkiego rodzaju inwestycje tu też polityka gospodarcza, która mogłaby być długotrwała również pod znakiem zapytania bo kto chciałby inwestować w państwie, którego prawo stoi pod znakiem zapytania, którego przyszłość i zasady funkcjonowania w tym czasie również na rynku gospodarczym są niepewne stąd też kwestia gospodarcza moralne są nie tylko powiązane jak mówił premier Morawiecki jako ideologia oczywiście, że te nie godziła, ale są bardzo bardzo systematycznie powiązane na tym gruncie gospodarczym tak tylko właśnie m.in. z tego powodu m.in. z powodu tych nacisków również opinii publicznej szczególnie właśnie w tych państwach, których pani powiedziała więc, które więcej wpłacają niż zbiorą przynajmniej jeśli chodzi o o kwoty no właśnie miało już tak nie być na to m.in. również stanowisko parlamentu europejskiego w tej sprawie było jasne i po pierwszej propozycji niemieckiej prezydencji, którą nazywano rozwodniona doszło do tych negocjacji z parlamentem, który powiedział jasno musi być do tego mechanizmu opisana kwestia niezależnego sądownictwa to się udało zostało został ten element wpisany parlament z niemiecką prezydencją ogłosiły sukces w postaci tego kompromisu co więcej rzeczywiście może oficjalnego klepnięcie mówiąc potocznym językiem tego mechanizmu nie było w radzie Unii Europejskiej, ale na spotkaniu ambasadorów tzw. korek, że była większość kwalifikowana dla tego mechanizmu, a niektórzy prawnicy unijny twierdzą, że można na tej podstawie uznać, że w zasadzie zostało to przyjęte i teraz znowu miały być jakieś negocjacje, które miałyby to wszystko odkręcać były rozważania nie mówiąc już o tym, że parlament europejski od razu powiedział jak to rozwodnić cie to my tego w ostatecznym głosowaniu nie przyjmie się zobowiązała się bardzo ciekawa sytuacja, o której kiedy rozmawialiśmy o perspektywie wprowadzenia tego mechanizmu praworządności mniej więcej 2 miesiące temu, a nie mogła być mowy, ponieważ w tej chwili jest rzeczywiście sytuacja, w której instytucje europejskie tak jak parlament są zdeterminowane przypomnijmy, że ten art. 7, który został tak do Unii Europejskiej, który stał się podstawą, a da zaostrzenia stosunków między Unią, a Węgrami zaczynająca te od tej historii bardzo długo był krytykowany za to, iż właściwie nie ma żadnej siły sprawczej Pottera ku temu komisja wystąpiła z projektem wprowadzenia rocznego raportu na temat praworządności praw człowieka i w tym roku, a we wrześniu ten raport ukazał się po raz pierwszy stał się podstawą dalszych dyskusji nie mówiąc o tym, że stał się podstawą do tego by instytucje europejskie mogą powiedzieć, że rzeczywiście tę sytuację monitorują przypomnijmy w tej dyrektywie, o której pan redaktor mówił tej, która była dyskutowana przez ambasadorów i tę, którą można traktować jako de facto przyjętą bądź perspektywą przyjęcia, ponieważ kwalifikowaną większością głosów za tą dyrektywą rzeczywiście jest tam jest mowa o promowanie przestrzeganiu, a także sankcjonowaniu wyciąganiu konsekwencji w przypadku, w którym praworządność rzeczywiście jest podważane w przypadku, w którym demokracja jest zagrożona tym samym również ani parlament europejski ani komisja nie zamierzają ustąpić Polska i Węgry zyskały kolejnego sprzymierzeńca w postaci premiera Słowenii, a głosowanie również przecież w tym roku toczyły się dosyć spore dyskusje i Słowenia była sceną wielu demonstracji społecznych właśnie dotyczących możliwości, a przejście Słowenii na stronę autorytaryzmu, więc to raczej nie tylko 2, ale 3 państwa, która mają zamiar wetować budżet, ale z drugiej strony wszyscy pozostali nie zamierzają ustąpić w tej chwili wydaje się, że każde oświadczenie każdej strony tutaj trzeba to oświadczenie kanclerz Merkel traktować jako próbę złagodzenia trochę sytuacji, ponieważ każda ze stron podnosi podbija trochę tą drugą stronę na jest pytanie trochę jak pokaże tam równie jak jako pierwszy, a mimo oświadczenia prezydencji niemieckiej jawią się nie zakładała, że będzie to ta strona, która dziś walczy o praworządność, ponieważ państwa szczególnie północy państwa druga Andrzej a jaki również państwa Beneluksu oraz Austria, a uważają, że nawet to co dzisiaj jest za oferowane może nie jest na tyle ostro na nauce powinno być, a także nie zakładała, że to ta strona będzie pierwsza, która się załamie złamie, a na z drugiej strony jest oczywiście mowa o tym że, gdyby szczyt odbywał się w normalnych warunkach byłaby możliwość innego rodzaju negocjacji natomiast obecnie biorąc pod uwagę to, że wszystko odbywa się przez internet, a na to rozmaite rozmowy bilateralne rozmowy podczas szczytu trochę na stronie nie są możliwe, choć akurat rzeczywiście pojawił się też informację, że nawet bez względu NATO, jaka będzie sytuacja pandemiczna to grudniowy szczyt odbędzie się no właśnie z udziałem przywódców zobaczymy to na pewno ułatwiło rozmowy natomiast sam fakt, że właśnie te rozmowy mają się toczyć irytuje wiele środowisk nie tylko w państwach tych wroga jak pani przypomniała nazwę oszczędnych, ale też i nawet w państwach, które są no podmiotem w tym sporze właściwie rządy tych państw mówimy o Polsce Węgrzech no może właśnie Słowenii, ponieważ znakomita część obywateli to oczywiście zawsze można się zastanawiać się większości mniejszość również z tego zdania, że najwyższy czas, aby Unia jako wspólnota pokazała, że rzeczywiście tolerancji dla łamania zasady rządów prawa nie będzie, ponieważ śmieszne są już kolejne rezolucje przyjmowane czy to przez parlament europejski czy wypowiadane przez różnych polityków pod adresem autorytarnych rządów, bo przywódcy tych rządów liderzy tych rządów nic sobie z tego nie robią, a właściwie co chwilę krok po kroku z tego systemu rządów prawa wyciągają kolejny kolejny element, gdyby doszło do sytuacji, którą pani zasygnalizował, że nie ustąpią ani jedni ani drut Noto, który z tych pojawiających się scenariusz wyjścia z tej sytuacji uważa pani najbardziej prawdopodobny czy właśnie coś w rodzaju umowy międzynarodowej przynajmniej jeśli chodzi o fundusz odbudowy czy może jeszcze jakieś inne pomysły, a w tej chwili myślę, że nie ma na horyzoncie 1 pomysłu, który jednoczył szefów państw co zrobić jeśli Polska Węgry będą nadal oporne, ponieważ myślę, że panuje trochę przekonanie że, ponieważ szczególnie Polska będąc potencjalnie trzecim co do wielkości państwem beneficjentem tego funduszu odbudowy jest zupełnie nieracjonalne, że dzisiaj blokowała, aby wprowadzenie tego funduszu prowadzenie długotrwałej perspektywie finansowej co więcej biorąc pod uwagę sytuację z pandemią jest dosyć oczywiste, że Polska m.in. będzie potrzebowała innego rodzaju wsparcia przykładowo fundusze dotyczącej dotyczącej równo równego rozwoju Unii Europejskiej tego kocha używanych, w którym jest już zasada, że jeżeli nie dojdzie do porozumienia to wyłącznie projekty, które są dziś finansowane będą nadal finansowane natomiast żadne pozostałe myślę, że tak rano czasu, której wspomniałam to takie czekanie na to ktoś złamie jako pierwszy jest obecnie również dla Polaków niezwykle negatywnym fenomenem a bo m.in. ten sondaż aktu, w którym pytano Polaków czy gdyby rzeczywiście mieli oni być pozbawieni środków czy perspektywa budżetowa powinna być tak trzeba ustalona i odpowiedź padła, że nie została dość intensywnie przeznaczonych prasie międzynarodowej idzie w Brukseli właściwie przez ostatnie 2 dni mówi o tym, że nawet już społeczeństwo polskie właściwie podąża za rządem co nie jest oczywiście akuratny obrazem tego co się w Polsce dzieje szczególnie biorąc pod uwagę kontekst protestów, niemniej jednak ta sytuacja Polski i Węgier prowadzi jeśli UE jeśli będą oni rzeczywiście jeśli rządy tych 2 państw będą grały tam gra, którą grają dzisiaj to mają dużą szansę wyeliminowania się, czego perspektywa będzie jakiegoś innego rodzaju porozumienie, bo dzisiaj Hiszpania czy Malta nawet duże państwo małe państwo potrzebują funduszy na odbudowę i społeczeństwa są gotowe na to żeby, żeby próbować wyobrazić sobie rzeczywistość po pandemicznej mówiąc o tym, że za chwilę będziemy mieli do czynienia z dosyć sporym pytaniem w jaki sposób zagwarantować szczepionkę dla wszystkich obywateli Unii Europejskiej i nie sądzę, żeby obywatele pozostałych państwa mieli na tyle cierpliwości by pozwolić swoim liderom przedstawiciele parlamencie europejskim na oczekiwanie na lata, kiedy Polska i Węgry dojdą do porozumienia to tym bardziej że sytuacja się o tyle skomplikowała, że przywódcy tych państw ościennych niektórzy wprost tak jak tak jak Mark Rutte premier Holandii mówi, jeżeli rzeczywiście dojdzie do jakiegoś zgniłego kompromisu, który miałby rozum rozliczne rozwodnić zasady praworządności to wtedy my zawetuje budżet, więc właśnie jedno rzeczywiście sytuacja jest patowa Kontek no zdecydowanie więcej tym, że jeżeli weźmiemy pod uwagę obecnych przedstawicieli Unii Europejskiej i rozmaite obietnice przykładowo o przyszłości ta konferencja przyszłości Unii Europejskiej wszystkie projekty, które właściwie w tej chwili zostały zatrzymane, bo pandemia, bo priorytetem jest ten fundusz odbudowy nie może być sytuacji, w której Unia stoi czeka, szczególnie że ci przywódcy przykładowo Ursula van Life nawet w swojej prze w swoim przemówieniu kandydatki na forum parlamentu europejskiego jako pierwszą tezę wspomniała powiązanie właśnie tego instrumentu praworządności z budżetem unijnym, a więc dzisiaj tak naprawdę również się przywództwo i to na ile ci liderzy Unii Europejskiej są wiarygodni jest również pod znakiem zapytania na więcej nikt nie ma na tyle dużo kapitału politycznego, aby pozwolić sobie na tego rodzaju rozmycie, a parlament europejski niezwykle zdeterminowane, tym bardziej że na samym początku procesu miała być to tylko komisja rada, która miała odpowiadać za wdrażanie tego, ale elementu tej dyrektywy dotyczącej praworządności natomiast dzisiaj tych wszystkich negocjacjach długotrwałych trójstronnych rozmowach parlament europejski wziął na siebie dużą odpowiedzialność także dzisiaj nie ma powodu, dla którego on miałby ustąpić no bardzo dziękuję to wszystko dowód na to, że jak ktoś mu w skrócie będzie się działo na my oczywiście będziemy to komentować także w weekendowym poranku z panią dr Anną Skrzypek, która dzisiaj była naszym gościem fundacji europejskich studiów progresywnych Brukseli bardzo dziękuję za rozmowę bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA