REKLAMA

Zdalne nauczenie dzieci z trudnościami rozwojowymi

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2020-11-22 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem w niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo ponownie naszym gościem jest pani dr Urszula Sajewicz Radtke psycholog oraz ekspertka z zakresu diagnozy psychologicznej wspomagania rozwoju kompetencji poznawczych kłania się pani doktor dzień dobry tematem naszej rozmowy jest zdalne nauczanie dzieci z trudnościami rozwojowymi szacunkowo pewnie nie jest to zbadać, jaki odsetek dzieci ma ma problem z ze zdalnym nauczaniem właśnie ze Rozwiń » względu na trudności rozwojowe to jest bardzo trudne pytanie tak jak pan powiedział nie mamy na to odpowiedzi na dzień dzisiejszy takich danych nie zbiera właściwie nikt ani ministerstwo zbiera takich danych ani nie zbiera takich danych szkoła prowadząca zdalne nauczanie możemy założyć także, jeżeli 20% dzieci z populacji osób dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych to myślę, że przynajmniej część z nich ma pewnego typu trudności z nabywaniem wiedzy bez bezpośredniego kontaktu z nauczycielem szacujemy, że średnio w każdej klasie mamy około piątki dzieci z różnego typu trudnościami lub też dzieci wybitnie uzdolnionych trzeba pamiętać, że specjalne potrzeby edukacyjne to też są dzieci wybitnie uzdolnione i teraz, jeżeli to jest około piątka dzieci w każdej klasie to zakładamy, że jedno lub dwoje może mieć różnego typu trudności z nabywaniem wiedzy właśnie przez internet bez bezpośredniego kontaktu z nauczycielem lub np. nauczycielom wspomagającym, bo tutaj trzeba pamiętać, że część dzieci o pewne różnego typu trudnościach rozwojowych ma takie wsparcie na co dzień w osobie nauczyciela wspomagającego z bardzo konkretnego powodu, że są to dzieci, które potrzebują indywidualnego podejścia indywidualnej pomocy w procesie edukacyjnym i teraz podejrzewamy, że właśnie te dzieci mogą mieć najwięcej trudności, bo on nie dosyć, że siedzą przed komputerem, czyli już mamy zwiększony dystans do osoby uczącej to jeszcze dodatkowo nie mają tego bezpośredniego wsparcia nauczyciela wspomagającego, które mają na co dzień, jakiego rodzaju są to trudności rozwojowe, gdyby pani zechciała podzielić pani doktor też wskazać najczęstsze przypadki o najczęstsze to to jest dosyć trudne do określenia, bo to wszystko zależy od epidemiologii i o tym częstości występowania danego zaburzenia swe w populacji, ale jeżeli myślimy o takich głównych grupach zaburzeń, która ma trudności rozwojowych, które obserwujemy u dzieci to pierwsza duża grupa takich trudności to są zaburzenia neurorozwojowe ją tak strasznie nazywają natomiast tak naprawdę są to trudności, które wynikają ze specyfiki rozwoju układu nerwowego i w ramach tych trudności możemy zobaczyć dzieci z trudnościami z nabywaniem umiejętności czytania pisania liczenia, czyli dzieci z dysleksją wyskakują z mamy dzieci, które mają problemy z hamowaniem tak dużą nad ruchliwości impulsywności, czyli cała grupa dzieci nadpobudliwych psychoruchowo mamy również dzieci ze szeroko rozumianego spektrum zaburzeń autystycznych, czyli tych, gdzie mamy dużo kłopotów z nabywaniem różnego typu umiejętności społecznych oczywiście powierzchownie to te w ten sposób określając, ale mamy też ogromną grupę dzieci z zaburzeniami mowy nabył zrozumieniem mowy z produkcją umowy, a musimy pamiętać, że szkoła jest oparta umowę, więc to jest dosyć duży kłopot w kontekście nabywania umiejętności szkolnych i mamy oczywiście grupa dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, że mówimy o poznawczych kwestiach akurat tutaj mamy o tyle dobrze, że szkoły specjalne zazwyczaj jednak funkcjonują w trybie stacjonarnym na nie przeszły w większości następnie na tryb zdalny, więc to jest taka jednak duża grupa właśnie trudności tzw. euro rozwojowych wynikających ze specyfiki układu nerwowego oprócz tego oczywiście musimy pamiętać, że do grupy tych dzieci z różnego typu trudnościami rozwojowymi wchodzą również dzieciaki, które przeszły lub przechodzą obecnie różnego typu choroby np. neurologiczna, czyli dzieci z epilepsją tak z padaczką potocznie nazywaną podatku właśnie, czyli dzieci też chociażby dzieci onkologiczne, czyli po 6 różnego typu chorób onkologicznych, które doświadczyły różnego typu terapii i my wiemy ze zbadań, że jest coś takiego jak mgła onkologiczna w, czyli taki poznawcze trudności wynikające właśnie procesu leczenia różnego typu nowotworów mamy dzieci jest różnego typu chorobami genetycznymi chorobami metabolicznymi to jest naprawdę duża grupa dzieciaków, która ma bardzo bardzo specyficzne potrzeby i część z nich będzie sobie radziła świetnie my mamy takie doświadczenia w poradni część dzieciaków przychodzi mówi dla mnie jest fantastycznie wolniejsze tempo mam czas na to, żeby we własnym rytmie nabywać sobie umiejętności jestem zachwycony nic złego nie dzieje, ale niestety też jest dosyć duża grupa dzieci, która przychodzi mówi właściwie nie wiem co się dzieje mam wyłączone kamerę on włączony mikrofon nauczyciel coś tłumaczy ja nie nadążam nie wiem co siedzi co się wokół klasie dzieje tak będzie, a więc w związku z tym wyłączam się np. robi sobie różne inne rzeczy i tu obawiamy się, że tak naprawdę kłopotem nie jest duże miasto, bo to jest bardzo często słyszę taki argument dobrze no daj spokój osiedla wszystko nadrobić będzie będzie na to czas w przyszłym roku nadrobimy tak większość dzieci nadrobi zgadzam się w 100% natomiast my musimy zawsze mieć na względzie pamiętać o tym o tym, że my mówimy tu rozbieraniu się nożyc i o tym, że co będzie coraz większa różnica pomiędzy tymi dziećmi, które sobie dobrze radzą i tymi dziećmi, które sobie dobrze nie radzą i większości nadrobimy wykonamy lub też dzieci po prostu korzystają z tej edukacji zdalnej i nie mają z tym problemów, ale jesteś procent dzieci, z którymi nadrobienie pewne trudności właściwie podejrzewamy, że na Czecha boimy się bardziej niż podejrzewamy boimy się, że nie będzie już możliwe i ten wniosek jest taki smutny też z naszych doświadczeń tej przerwy marcowej, kiedy mieliśmy już dzieciaki w nauczaniu zdalnym w marcu w kwietniu i one w maju dopiero mogły wrócić tam do oddziaływań terapeutycznych, bo nie szkolnych, ale terapeutycznych i te nasze doświadczenia z tych 3 miesięcy przerwy w terapii w różnego typu oddziaływania dotyczących wsparcia dzieci z trudnościami rozwojowymi no niestety nie dają nam pozytywnych wniosków i stąd jest to nasze zmartwienie, że jeżeli to potrwa zbyt długo to faktycznie możemy mieć poważne duże trudności w przyszłym roku szkolnym już w tej chwili abstrahując przynajmniej w tym wątku samej terapii modelowo wyobrażamy sobie, że dzieci, które zostają w domach i uczą się zdalnie przez komputery tak dalej Marze mają zapewniony spokój mają własne pomieszczenia na właściwe warunki są wręcz jest idealny, żeby nie powiedzieć sterylne, ale to tak naprawdę guzik prawda, bo też są róże dla nauczycieli jak słyszę też i rozmawiam z nimi docierają informacje o tym, że po prostu się nie da przy licznym rodzeństwem przy rodzicach, którzy też być może pozostają w domu złapanie własnego konta jest czymś nieosiągalnym w zdecydowanie się zgadzam z tym faktycznie to bardzo ładnie wygląda na obrazku i w założeniach na papierze naprawdę wygląda to wspaniale natomiast niestety w rzeczywistości tak nie jest i to nie tylko ten w kwestii tych aspektów, o których pan wspomniał, czyli właśnie ma trudności czy sprzętowych, które lokal lokalowych, ale również w kontekście tego, że dziecko zostaje z edukacją samo nie możemy zakładać wszyscy, że każdy rodzic jest w stanie pomóc swojemu dziecku w procesie edukacji na każdym poziomie edukacyjnym tak nie jest to to jest złudne założenie i teraz dzieci nie dosyć, że borykają się z takimi czysto fizycznymi trudnościami łączem internetowym sprzętem właśnie brakiem miejsca i brakiem brakami takimi organizacyjnymi to borykają się również z tym, że zostają właściwie bez pomocy osoby dorosłej my właściwie wiemy od lat od lat wiemy, że nie ma dobrego procesu uczenia się bez dobrej relacji i teraz, jeżeli dziecko jest pozbawione tej relacji takiego realnego związku ze nauczyciela szeroko rozumianym nauczyciela tak Edukatora to w gruncie rzeczy edukacja nie postępuje niema jej, jeżeli to jest czasowe Tokaj, jeżeli to trafia w dodatku na dobre dobrze funkcjonujące dziecko damy radę jakoś dźwignie my natomiast, jeżeli trafia na dziecko z trudnościami rozwojowymi trafia to na sytuację, w której dziecko jest w pierwszej klasie i nabywa absolutnie podstawowe kompetencje dotyczące uczenia się to musimy się w perspektywie spodziewać dużych trudności w kolejnych latach i to nas bardzo martwi mówimy o warunkach jako takich natomiast to, o czym pani pani doktor przed chwilą wspomniała też opóźniające się łącze internetowe itd. dzieci, które wymagają szczególnej uwagi też mają kłopoty z tym, żeby przebić się ze swoją rację albo problemem dylemat jak przyzna pani bardzo kontakt online, czego my jesteśmy najlepszym dowodem inaczej rozmawiało nam się pewnie, gdybyśmy siedzieli twarzą twarz powoduje, że 1 jedno osoba nie skończy wątku druga już rozpoczyna itd. tak dalej zdecydowanie się zgadzam i myślę sobie tutaj abstrahując już od tych dzieci, które mają problemy stricte poznawcza to, o czym pan mówi może być niezwykle dotkliwe dla dzieci, które prezentują pewnego typu trudności emocjonalne i społeczne i to jest coś co my teraz dopiero zaczynamy widzieć w pierwszej fazie przy pierwszej fali zamknięcia szkół wiosną to tego nie zauważyliśmy tam pojawiły się pojedyncze przypadki takich trudności emocjonalnych natomiast teraz w tej drugiej fali zdecydowanie na taki przód wysuwają właśnie tego typu trudności, których pan powiedział, czyli te trudności związane z komunikacją, ale też widzimy dużo dzieci, które nasilają się objawy lękowe, które w konsekwencji będą wycofywały dziecko z kontaktu i będą powodowały, że dziecko nie będzie angażowało aż tak proces edukacyjnej, gdyby bb, gdyby nie miało tego typu trudności widzimy również pewne pewne takie symptomy problemów związanych z alienacją, ale też z wyłączeniem tych dzieci, dla których grupa rówieśnicza jest w obecnym momencie ich rozwoju kluczowa, czyli mamy kłopot z zaburzeniem budowania relacji więzi i oczywiście może my mamy dane pokazujące, że tak internet wspaniale dzieciaki grają sieci spotykają się w cudzysłowie spotykają się w sieci i wszystko było Super do momentu, kiedy one też mogły się spotykać na żywo i ten rozwój społeczny emocjonalny przebiegał stosunkowo prawidłowo natomiast teraz, kiedy my, kiedy my zabraliśmy inną możliwością my no nie ma tylko pandemia zabrała to możliwość tego kontaktu bezpośredniego to niestety pewne trudności nasiliły się i mamy i myślę też, że to będzie dla ogromne wyzwanie dla edukatorów w przyszłym roku, żeby nie tylko koncentrować na nadrabianiu cudzysłowie oczywiście nadrabianiu programu czy pewnych kompetencji dotyczących uczenia się, ale również zwracania uwagi na funkcjonowanie emocjonalną społeczną tych dzieci, bo na szczęście dziś pojawiają się takie kampanie społeczne pokazujące to, że nie dla każdego pozostanie w domu to jest coś wspaniałego tak to jest my cudowny czas przebywania z rodziną, ale są takie rodziny i takie dzieci, które zostają w domu ze swoimi oprawcami i trudności społeczne emocjonalne będą się nasilać i my będziemy tego musieli musieli brać pod uwagę w kolejnych latach, planując oddziaływania w szkołach i w innych placówkach edukacyjnych zakładając, że ci, którzy są Edukatora ami nie wiem teraz autami znajdują na to czas, a jak wysoce skuteczna albo nieskuteczne jest taka praca online w porównaniu z pracą twarzą twarz mu mierzymy to jest bardzo trudne pytanie, bo dla części dzieci jest równie skuteczna ta część dzieci nam też w kontekście te można uznać to pani pani doktor my powiedzieliśmy sobie natomiast chciałbym też odwrócić trochę problem, bo to może być również niedogodność to bardzo poważne dla tych, którzy te terapie prowadzą do samych nazwisk powiem panu także dla ich w kontekście prowadzenia terapii jako takiej trudności rozwojowych w gruncie rzeczy bardzo niewielu z nas specjalistów zdecydowało się na przejście na pracę zdalną my jak najszybciej, czyli już w maju wróciliśmy do pracy bezpośredniej z dziećmi i właściwie w większości przypadków prowadzimy ją jednak w kontakcie bezpośrednim bardzo rzadko zdarza się nam 6 na na taki kontakt zdalny co wynika najczęściej albo ze stanu zdrowia dziecka albo ze strony stanu zdrowia samego terapeuty Edukatora natomiast to pokazuje właściwy jest odpowiedzią na pana pytanie jak skuteczne naszym zdaniem dużo mniej skuteczne niż w kontakcie bezpośrednim dlatego dążymy do tego, żeby jednak terapia i takie stricte dedykowane wsparcie dla dzieci z trudnościami rozwojowymi odbywało się na żywo, a nie zdalnie to jest oparte o relacje to jest oparte o zaufanie o budowanie pewnego repertuaru zachowań dzieci i taki kontakt online no niestety nie daje nam takich możliwości, więc na razie myśląc też o tym, że nawet kontakt taki dorosłem terapeutyczne online jest zupełnie inne i terapeuci zgłaszają, że to nie każdy jest w stanie zdecydować się na taką formę terapii to tym bardziej obserwujemy to dzieci w terapii dzieci my na ten kontakt bezpośredni dla nas kluczowe, tak więc nie myli no takiego tak jak mówiłam od początku właściwie dążyliśmy do tego, żeby te oddziaływania miały charakter jednak 1 na 1 co ustawodawca nam właściwie umożliwił tak, ponieważ jest to możliwe, aby dziecko przychodziło do szkoły na zajęcia wyrównawcze na zajęcia korekcyjne kompensacyjne, czyli to co szkoła gwarantuje jako pomoc dzieciom z trudnościami dziękuję pani bardzo za te rozmowy pani dr Urszula Sajewicz Radtke psycholog oraz ekspertka z zakresu diagnozy psychologicznej wspomagania rozwoju kompetencji poznawczych była moim państwa gościem dziękuję bardzo, do usłyszenia państwa zapraszam do informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA