REKLAMA

Kobiety w Starym Testamencie

OFF Czarek
Data emisji:
23-11-2020 11:00 (Powtórka: 29-12-2020)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w państwa i moim gościem jest pan prof. Jakub Sławik chrześcijańska Akademia teologiczna w Warszawie dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień dobry dzień dobry witam wszystkich w czasach, kiedy wiele kobiet protestuje na ulicach warto się zastanowić może, skąd to się bierze, jakie potencjalne źródła są takiego stanu rzeczy pewnej odpowiedzieliśmy nierówności na różnych polach w aspektach nierówności pomiędzy kobietą, a mężczyzną i warto też może Rozwiń » sięgnąć do starych tekstów i zastanowić czy już tam albo tam mieliśmy przedstawioną relacje pomiędzy kobietą, a mężczyzną mam na myśli Biblię hebrajską i nawiązuje do pana artykułu, który ukazał się bodaj 8 lat temu roczniku Teologicznym, jeżeli nie mylę to właśnie też rola kobiet w Starym testamencie Biblii Hebrajskiej z najstarszych zapisy 3 opis stworzenia świata, jeżeli chodzi o ten zbiór wydawał się całkiem sensowny znaczy Bóg Stwórca stworzył kobiety mężczyznę jako istoty równe taki, że co poszło nie tak panie profesorze, jeżeli sięgamy do tych tekstów mówiących opowiadających o stworzeniu świata to troszkę tak porządkują sytuację mamy 2 opowiadania o stworzeniu świata na początku robili to pierwsze, do którego się pan tutaj na początku 2 to jest to późniejsze wszystko wskazuje na to, że późniejsze pierwszego rozdziału księgi rodzaju opadającą stworzenie w tym ostatnim szóstym dniu stworzenia Bóg rzeczywiście stwarza człowieka, ale człowieka jako z niej kobietę tutaj ta definicja rzeczywiście dotyczy na równi i obora na mężczyzn kobiet mamy drugie opowiadanie o stworzeniu chronologicznie najpewniej wcześniejsze, które zaczyna się w drugim rozdziale księgi rodzaju i sięga tak naprawdę jest bezpośrednio połączone z bardzo znanym opowiadaniem o ogrodzie Eden w trzecim rozdziale tamten opis jest byśmy powiedzieli i bardziej rozbudowane, ale też pozwala dość pewne niuanse najpierw w tym opisie zostaje stworzonym zna no, które czegoś brakuje dróg próbuje zażegnać i zażegnać ten problem stwarzają zwierzęta przeprowadzą zwierzęta do do mężczyzn okazuje się, że nie znajduje się ten prawdziwy partner dla człowieka już mamy to bardzo znaną scenę z wyjęciem żebra i ulepieni na tej podstawie czystego srebra uderzeniem kobiety i to zawołanie człowieka ona tym razem kość z kości moich i ciało ciała mego będzie nazywać kobietą pro mężczyzny została ta w Polskim tłumaczeniu w języku hebrajskim mamy tutaj gresu pomiędzy niż sza ma mężczyzna kobieta w każdym razie w tym sami sami rzadko znaczy samicę samica jest pierwszym rozdziale w tym późniejszym opowiadań tutaj mamy po prostu klasyczny SUV bada mężczyznę i jej kobiety i oni w tym drugim rozdziale są przedstawieni jako bardzo bliscy sobie relacje pomiędzy mężczyznami kobietom bliższe nawet niższa niż relacja z własnym ojcem czy uważa własną matką, a tylko początek tego opowiadania zima przychodzi trzeci rząd, w którym w, którym mamy to sławetna sceny kuszenia i zerwania od osób z gazet, którą tworzy badań no poniekąd znaczy tego opowiadają się udało czytać, bo tam jest bo, ale do tego może za chwilkę wrócić także, że czyta intryga pana Boga nie każdy będzie pojawiał się wąż taka bajkowa postać kusi, żeby jednak sięgnąć po ten owoc Poznania dobra zła, żeby mu jednak poznać pewnie wielu z nas się na to skusiła ja pewnie się ku, ale gaz z Grecją nie jest jeszcze się do głowy coś się no ale to akurat niekoniecznie mam wrażenie, że zarząd chce mnie wiedzieć, ale to już zupełnie pro może chodźmy, chodźmy tam drogą w każdym razie dobrze jest akt nieposłuszeństwa ba akt nieposłuszeństwa w związku z tym aktem nieposłuszeństwa ci pierwsi ludzie wyzwolenia jest i nasze jak to jak mówił cały proces dodatki i Prusy panie, bo rzeczywiście okazuje się, że człowiek więcej teraz rozwiązanie zyskuje Poznania dobra zła cały problem polega wtedy na tym, że jednak ma taką skłonność do tego, że w końcu miasta poszerzenie możliwości poznawczych i decyzyjnych niekoniecznie musiało się dobrze było czymś aż tak pozytywne dla człowieka, ale no uważamy to za chwilę wróci, ale mężczyzna kobietach tych pytania pan zaczął tak wśród tych wyrok tak są wyroki, które nie są ściśle sentencjami i prawnymi tylko pokazuje czym życie człowieka będzie będzie obciążone z 1 są tyka tego węża szesnastym mamy później te słowa, które tutaj odgrywają bardzo ważną rolę wokół tych dyskusji kobiety skierowane bardzo duża bolesność ciąży twoje lub będzie rodzić dzieci do mężczyzny twojego przyciągać będzie poziom by przyciągać będzie pożądanie twoje, a on będzie na to panował to zdanie właśnie wyrywane, zanim tekstu, ale wydane z kontekstu czytany jako takie zarządzenie Boga o tym, że teraz mężczyzna będzie panował nad kobietą i jako takie ugruntowanie partiach patriarchalnego porządku świata tylko, że ten tekst w myśl o tym zupełnie odwrotny sposób to są pewne złe konsekwencje, które dotykają naszego życia tak tam jest więcej takich konsekwencji opisanych inną konsekwencją jest, że człowiek no to przedstawia się człowieka pracującego na narodziny mamy tam prezentację to główne zajęcie człowiek będzie się, zanim nad przy pracy dawno ją uprawia ona będzie nie będzie musiała wydawać owoców tak to są złe konsekwencje autor biblijny ten starożytny autor dostrzega, że ludzkie życie naznaczone jest mnóstwo najróżniejszych problemów to prace, które nie przynosi właściwy owoc tam jest w stanie zdanie to jest skierowane do węża i wrogość stanowią pomiędzy tobą kopią pomiędzy potomstwo i potomstwa zmiażdżyć głowę, a tym okresie wpięte będzie wrogość pomiędzy ludzi i zwierzętami to jest świat de facto którymi żyje, ale świat, który powstał nie, dlatego że punkt taki świat chciał tylko dlatego niejako sami przyczyniamy się do tego świata ten świat, jaki Bóg chciał byśmy żyli bardziej obrazuje drugi rząd jest na razie ten tekst, który mówi o harmonii pomiędzy mężczyznami kobiet natomiast panowanie mężczyzny nad kobietą w tym tekście jest postrzegane jako ten negatywny element naszego życia bym powiedział to jest państwo dużo bardziej postępowy niż nasza dzisiejsza trafić frakcji konserwatywnej katolicy jasna zastanawiał się też mówi pan, że to jest świat, jakiego człowiek chciał aż co mógł już gwarancja mówi Dolczewski stworzyłem, a teraz już wynik serwuje nie wie o odpowiedzialności i to w momencie, kiedy pozwolił człowiekowi podejmować niezależna decyzja nie tylko ślepo rozkazy spełniać poza tym też myślę jest pytanie o pewną sprawiedliwość no bo rozumiem, że każdy z tego po tym, wyroku, jeżeli tak można wypowiedzieć odchodzi niezadowolony jednakowoż każdy ma trochę inne poczucie, że sprawiedliwości stało się stało się zadość wąż mówi budowlaniec z lataniem teraz będą musiały tylko pełzać kobieta mówi Super ja tradycyjnie została ból, a mężczyzna mówi, a dobra Piast w momencie, kiedy Ogarnej nawozy i automatyzacji rolnictwa to ma być pozamiatane na temat pozamiatane, ale zajmujemy się różnymi pracami na nie zawsze one nam delikatnie rzecz ujmując przynoszą satysfakcję, ale też mandale dla starszych dzisiejszego rozważenia, ale nie to też wytężonej, ale to za wyjaśnimy po informacji, dlatego że do informacji zbliżają się nieuchronnie jak jak wąż informacje o 1120 pan prof. Jacob Sławik chrześcijańska Akademia liczna w Warszawie z państwa moim gościem wracamy po informacji które dzisiaj w rolach kobiet w Starym testamencie Biblii Hebrajskiej państwa moim gościem jest prof. Jakub Slavii chrześcijańska Akademia teologiczna w Warszawie przed informacjami i chciał pan jeszcze dopowiedzieć wyjaśnić pewną rzecz panie profesorze związaną z tym kuszeniem tzw. ja myślę, że trzeba tutaj dodać przede mną czym jest to opowiadanie to jakoś te opowiadania o stworzeniu zwykliśmy czytać jakich zamierzony przekaz o tym jak ten świat na początkowych, a tak naprawdę mamy do czynienia z pewną fikcją literacką, która chce pokazać jak wygląda także spodziewać pewnego zdziwienia zasadzonych chętnie swoje życie astra, ale tak naprawdę odpowiadanie odpowiadanie chce opowiedzieć no owych jak wygląda to tło nasze życie tutaj na ziemi, na którym będą rozgrywać później cała ta tzw. historia zbawienia czy historia Izraela nieprzypadkowo redaktorze autorzy postawili 2 opowiadania stworzy na początku bić ich brać właśnie po to, żeby stworzyć taką postawę rysować to jest nasz świat to jest nasze życie, w którym żyjemy co więcej od razu zasygnalizował, że to nie jest świat, który Bóg chciałby, żebyśmy żyli, bo Bóg chciał cham i chciałby harmonii i harmonii pomiędzy meczami kobietą chciałby harmonii pomiędzy nim, ale mieliśmy harmonii pomiędzy zwierzętami, a człowiekiem wreszcie harmonii pomiędzy światem, w którym żyjemy tą rolą w kryzysowej rozwijana, a naszym życiem za pierwsze opowiadanie o stworzeniu, o którym pan wspomniał tak samo prezentuje pewien ideał, ale który zaraz okazuje się istnieje w rzeczywistości tak, bo pierwszy w pierwszym rozdziale ludzie i wszystkie zwierzęta żywią się tylko owocami, czyli nie ma przemocy na tym świecie tak ciężka, na który Bóg chciałby, żeby istniał to świat pozbawiony przemocy również wobec zwierząt w taki zakład profesorze oczywiście tutaj rodzi się rozumie pytanie o wszechmoc Boga czy też jakąś logikę działania strategia no bo jeżeli bierze się do roboty tak tyle lat myślał Zetki miliony miliardy można tak myślał myślał myślał i wymyślił okazuje się, że projekt do bani tutaj i Sejm wobec konfliktu 2 wartości wszechmocy Boga i wolności człowieka no i pytanie jak zło wszystko łącznie 2, kiedy człowiek, kiedy człowiek mówi jestem wolny właśnie wolny tego, żeby wybierać od razu tak powiem Stwórca wystawia środków, ale mówiąc to precz precz z ogrodu albo będziesz robił to co mówię, a każdy przy wolności będzie natychmiast karane Wypędzenie, a to znów chce topienie ci ja nie próbował zrobić mini z tego poleceń efekty zamierzone kiedyś realną historię opowiedzieć tylko za pomocą opowiadania opowiedzieć coś ważnego na świecie, który już tak tak dokładnie nie dlatego gdyby rozumiem, że to jest jakaś polonista Lar pro problem wszechmocy Walsh przeniosę zupełnie na inne i na inną płaszczyznę 2 kochających się ludzi za wchodzą związek małżeński i z miłości, ale czy to oznacza że, gdyby 1 proc na drugim planować i rozstrzygnąć wszystko co druga osoba robi w takim związku nie będzie się dołożyć jest to, jeżeli i, jeżeli Bóg chce mieć prawdziwego partnera w człowieku czy ludziach tak na szczęście kobiecie to to trudno sobie wyobrazić, żebyśmy mogli inaczej życia pragnie takiej elementarnej wolności decydowania o własnym życiu nawet podejmą podejmujemy często podejmują złe decyzje jest tutaj i musimy się zawsze zostaje czy naprawdę chcemy, żeby świat nasz nasza historia wyglądała, że jesteśmy po prostu pionkami w rękach Boga nie sądzę 62 proc no pewnie byśmy chcieli, ale również autorzy trochę to nam starają się powiedzieć albo będzie wykonywał ślepo bez kwestionowania polecenia kasty, która opowiada o tym, że ma szczególny kontakt no właśnie ze szczególnym bytem, a każdy kwestionowanie tego może się skończyć dla ciebie źle, więc lepiej człowieku słuchaj kasty kapłańskiej i rób to, czego został stworzony, czyli do rodzenia dzieci kobieta albo do ciężkiej pracy mężczyzna, a my tutaj będziemy dbać o to, aby nie za zbyt wielu pytań to taka jest też licytacja niesłychanie aktualna myślę sobie też panie profesorze, ale może jakaś nauczka, że one do broni i oni i nie broni sam samym tekście jest oczywiście te stosunki stosunki pomiędzy człowiekiem bokiem są często no one i nie są harmonijne tak, jeżeli popatrzymy na ten na ten tekst który o stworzeniu, ale ten to zostało na to opowiedziane w taki sposób nie znaczy tutaj mieliśmy jak w celi teraz też mieliśmy wybór albo będziemy więcej wiedzieli, ale poniekąd no i chcę więcej wiedzieć chce mieć wolność chcemy mu jako decydować o swoim życiu czy te teksty naprawdę o jest taką refleksją o tym jak jest nasze życie z jego sami jego minusami, więc tutaj i nie ma takiej mam wrażenie takiej jednostronność jest tylko 1 możliwa droga każdy krok obok już iż przekreśla przekreśla człowieka dobrze w takim razie panie profesorze proponuję byśmy jednak też rozmawiali o innych kobiet, które pojawiały się na kartach Biblii irańskiej innych kobietach ja myślę, że tutaj, jeżeli już tak też został postawiony to najciekawsze są te postaci, które jakoś za terapią ten wizerunek patriarchalnego świata kobiety te wystawiane w Starym testamencie nosi w świecie, który tutaj też to opowiadanie o stworzeniu jakości zarysował ona w patriarchalnym świecie naznaczonym tą panowanie mężczyzny nad kobietą i powtórzę negatywnie postrzegany panowanie mężczyzny nad kobietą przez przez autora skrzynki rodzaju kwestie zostaną więc, którzy z tych kobiet są takie najciekawsze, które jakoś występują Sieczko przeciwko temu Patria, czyli mieszczą się w tych ramach patriarchalnych to chyba de, bo z księgi skrzy sędzina księgi sędziów z czwartego rozdziału został przedstawiony jako kobieta roki on jest wprawdzie żoną raki dota, ale jest sędzią, która rozstrzyga spory AK w tamtym czasie, kiedy powie pisze te działania ważne dla nas tutaj pomiędzy Izraelczykami, którzy przychodzą do rozstrzygnięcia prawne rozstrzygnięcia sądowe już na samym początku o uwagę, że pełni rolę, która była przypisana mężczyzną to mężczyźni spotykają się na stan na stażu w tym Wschodzie w bramie nie na górze w bramie rozstrzygali rozstrzyganie o kwestiach prawnych ewentualnie mogli to czynić urzędnicy kursy czy są czasem tutaj pojawia się kobieta co więcej kobieta, która w tych rozstrzygnięciach jest uznawana przez otoczenie, ale więcej w końcu posyła po po jednego z dowódców wojskowych Mubaraka i informuje go o Bożym słowie, które zostało, którego też ma być świadczone barek ma ruszyć przed tą drogą wrogom Izraela czynny do ojczyzny tak przy czym myśleć nie wyobrażamy sobie, że Izrael to jest tak jasno zarysowana struktura Państwowa jak mamy w dzisiejszych czasach, ale każe mu się no swojej ojczyzny użyjmy tego nadzwyczaj czy w jego przez lud, zapewniając go że, że podąży czy Bóg da zwycięstwo Barackowi aparat na to odpowiada jeśli pójdzie ze mną to pójdę jeśli nie gdzieś to jest niepojęte, czyli trwały prace no nie wiem czy typowe, ale pewnie najlepiej o nim świadczy otrzymuje słowo prorockie zapewnienie wielu bohaterów biblijnych wtedy posłusznie pójdzie tą drogą winie nie bez ciebie bez kobiety bez wybory to jest to wcale nie pytano dobra mówi okej w takim razie testowo tylko, że i będzie w tym 1 konsekwencja nie uzyska chwały na drodze, którą bicie w rękę kobiety wyda do Night czy wyda Bóg przeciwnika sera sera jest to co tych wrogich wrogich oddział rzeczywiście się tak dzieje wyruszają razem dochodzi do bitwy, mimo że reżysera i Kanady czy mają ogromną przewagę, bo dysponują żelaznymi rywalami to Kazimierz zamieszanie, które powoduje sprawia, że teren zwany nie mogą się poruszać Sarah zbiega z rydwanu ucieka pieszo w każdą część z Obamy nie ma tutaj do czynienia z walką, która jest nie jest nie nie niesprawiedliwa, bo to jest wyzwolenie atak tutaj tutaj Kanadyjczycy zwracamy, bo okej, ale tutaj Bóg dał się wtrąca można by zapytać na podstawie czy na podstawie narodowościowej tak czy to na pewno też byłaby taka uprzedzenia rasowe rozumiem no bo jeżeli na podstawie gatunkowej no to nie no bo rozumie, że tutaj wszyscy uczestnicy są członkami gatunku Homo sapiens stworzonego, ale przypominamy, o czym pan śpiewał przez Boga są to jego dzieci, czyli mamy preferencyjne traktowanie 1 dziecka, a może znowu pojawia się pytanie o sprawiedliwość, ale powrócimy panie profesorze, jeżeli pozwoli do odpowiedzi, jeżeli w zakresie dobra na to pytanie po informacjach Radia TOK FM pan profesor lub Sławik z chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie z państwa moim gościem rozmawiamy dzisiaj o rolach kobiet w rolach przypisanych kobietom przez autorów Biblii Hebrajskiej inflację o godzinie 1140, a po informacjach wracamy do programu off czarek który pan profesja kup Sławik z chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie z państwa moim gościem rozmawiamy o rolach kobiet w Starym zastępcze Biblii Hebrajskiej pan profesor w 2012 roku opublikował bardzo interesujący artykuł właśnie o tej tematyce pytam pana profesora o taką wzorową postać kobiety tak com powiedział, która wyszła pod prąd tej narracji o wyższości mężczyzn kobietami, która pojawia się ktoś się Starym testamencie i tutaj Debora w kąt rozumiem kontrakcie z Barackiem z taką interesującą postać no nie tylko Bora, bo to opowiadanie ma jeszcze drugą bohaterkę, bo system, który ucieka pierwsza rzecz przeciwną stronę niż miasto, z którego przy bowiem spróbuje ten pościg zrobić trafia na na PL, która na stadionach jednak rodzina Krynicka w tamtym rejonie Heaven i żoną ja mieszkają niedaleko tego miejsca i gdy widzi uciekającego serek zaprasza go do siebie, oferując mu schronienia system jest mimo, że to był przecież wielki wojownik, ale musiał już jest na śmieszność opowiadanie ponosi pieszy uciekł na swoich własnych nogach przyjmuje zaproszenie do namiotu kobiety później prosi ją dań i pić wody, bo jestem spragniony on zresztą przynosi nie tylko wodę, ale lekko tutaj występuje w takim mat czynnej matczynej roli kryje go w namiocie przykrywa kocem co więcej system gra zwraca się do niej z poleceniem stała wejścia do tego namiotu, gdyby ktoś przyszedł zapytał ciebie powiedział jest ktoś, kto ma odpowiedzieć, że nie ma nikogo jestem przestraszona trwaniem kłamstwa kulturalny Tool otulony jak przez matkę syna w tym namiocie się ukrywa, ale się okazuje, że ja el będzie tutaj pewne narzędzie, bo jak alkohol pochodzi po kryjomu, a to sery Bjerre pali, które miało to dobry w rękę młotek i przebija skrajny ser MAK jest wydają się zastanawiali brutalne, że lokalny Andrzej Mogielnicki czerpał inspirację do utworu nie wierz nigdy kobiecie to to właśnie nim akurat z tego opowiadania, ale do opanowania oczywiście w obrazach i ikonografii c ta scena z Yael, pochylając pochylając, która pochyla się nad ich 8000 jest często reprezentowana ona poruszała się, ale ona nie jest jeszcze koniec tego opowiadania, bo w barach, ale ściga cera i gdy widzi lojalna to do niego chodź pokażę ci człowieka człowieka, którego szukasz tutaj nie ma żadnego częściowego zwrotu, który normalnie w takich sytuacjach się pojawił na barak musi tylko skonstatować, że tego, którego ścigał to leży martwy z tym palnikiem wbitym w jego Skrą, więc mamy 2 wojowników 1, który nie chce bez kobiety nie ruszy drugi wojownik, który pierwszą zmuszone albo w kinie Uciecha bez swojego w 2, który stanowił jego siłę później uczulony na podstępnie otoczony przez ja przez kobietę zostaje również podstępnie zabity ten system który, który prosi o tę pomoc, który na dobitkę proszę o to, żeby czuwać przy przejściu tego nam o to, żeby go tam nikt nie znalazł jest pewien sposób śmieszniej obydwaj bohaterowie męscy bohaterowie są tutaj śmieszni w przeciwieństwie do obu kobiet, które okazują się tymi rzeczywiście działającymi, które biorą jako mówiąc biorą historię swojej swoją rękę jest to bardzo pani osobę bardzo krytyczne wobec mężczyzn bardzo wysoko stawiający też możliwości kobiet tak myślę, że trochę trochę, gdybyśmy spojrzeli w górę na na stary testament czy na Biblię hebrajską można powiedzieć większości kobiety mają Sany im przez męża oczywiście takie role, które przypisuje się kobietą w społeczeństwie patriarchalnym takim żonami matkami mają się toczyć mężów o potomstwo prowadzić dom, ale pojawiają się od czasu kobiety, które by wyłamują się z tego stereotypu kobiety właśnie które, a to przejmują role mężczyzn w jakimś tam w konflikcie czy projekcie to kobiety, które stają na cel wojsk, a to kobiety, które tak jak Marianna wjadą lub na barykady oczywiście dużo wcześniej niż Marianna i czyli pojawia się może być silny nie kobiety trochę pod prąd tej narracji męskiej patriarchalnej no tak takich przykładów jest tu o pan jeszcze parę w Starym testamencie no powiedzielibyśmy pewien sposób są one od osób nią, ale to były szczególne postaci, które wyłamały się wyłamały się z tych reguł no i będzie bardzo mało znana nawet nie wie nikt nie nazwana imienia bogata różnymi czka z drugim księgi królewskiej, która kontaktuje się ani za duszę mężem Bożym takim cudotwórcą, z którym nie skarżę się, z którym kontaktuje się bezpośrednio w najróżniejszy sposób, a może odgrywa zupełnie drugorzędną rolę będzie Tamas 3008. rozdziału skrzynki i rodzaju, która na, którą teść próbuje poniekąd wykiwać tak dramatyczna scena ponieważ, ponieważ pierwszy mąż tragicznie umiera ona zostaje będzie na to samo dzieje się z drugim synem Judy nomen omen ona innym, który również z niewiadomych okolicznościach robiono traci życie życie no i 0303. syna już jutro nie dać tam odsyłają do domu niby pod pretekstem pod pretekstem, że może dorosnąć, ale później okazuje się, że wcale nie zamierzał dać się jako kolejnego męża tama no i tam walczy o swoje życie walczy o potomstwo o potomka, który może zapewnić jej zapewnić przyszłość my przebieramy po prostu za prostytutkę, kiedy dowiaduje się, że Juda bierze udział w uroczystościach na pewno tam się sporo pije no oferuje swoje usługi i ta daje daje się skusić w ten sposób, choć wciąż to jest to jest dramatyczna historia, bo już chce ją za cudzołóstwo cudzołóstwo skazać na kary śmierci no to wtedy ona ujawnia ujawnia, że to tutaj jest ojcem ojca i sam Duda musi przyznać łączy się ona się okazała sprawiedliwa, a nie ani on sam zresztą zostaje prawa kom wypadkom Davida Amerykę ta, która decyduje kresy będzie tym, który po to, najważniejsze błogosławieństwo, że nie będzie to za pierworodny ale, ale Jaku ba trzeba mieć miesza się następstwo następstwa na tronie prorokini Hurda, która może tych progi nie za wiele Starym testamencie to są dosłownie pojedyncze postaci, ale co zwraca uwagę większość proroków starotestamentowych rzeczywistości ponosiło klęskę to znaczy w tym sensie, że naród bynajmniej Niechciał słuchać tych słów, którzy mieli to, które w imieniu może przekazać, ale wyjątkiem jest ulga pani pana zapytana przez KRUS o Bożą wolę no zostaje wysłuchana i podejmuje działania które, która zaleca to jest panie profesorze tak czy te kobiety, które wyłamują się z tych ról przypisanych im przez patriarchalne społeczeństwo, które pojawia się w opowieściach kart Biblii Hebrajskiej to sądzi pan, że to jest, gdyby pewien podziw dla tych kobiet jeszcze intencja autorów czy raczej kry mężczyzn 1 i drugie jedno drugie, bo pewnie sposób jest krytyczny wobec tego patriarchalnego świata tutaj Debora, której mówi jest najlepszym przykładem takiego podejścia, ale też taki obraz wielobarwnego świata, którzy no ludzie szukają możliwości realizowania swojego życia kobiety też takiej możliwości szukania nie wszystkie te bohaterce pozytywne, bo jeżeli są za uzurpatora, jakie jak Natalia np. na to są negatywnie oceniane, ale bohaterowie bohaterki w zasadzie są oceniane w oparciu o te same kryteria posłuszeństwo kryterium posłuszeństwa Bogu pomocy drugiemu człowiekowi tak dalej tak dalej jest tutaj nie rozróżnia się w tej ocenie ich postępowania akurat bezpośrednia czy są kobiety czy mężczyźni, a te kobiety oczywiście, mimo że są wnioskami część z nich duża część z nich zyskuje nową te opowiadania są pozytywnie pozytywnie dowartościowuje pozytywnie właśnie działania pana ulubienicą jest obora właśnie Lubień na równie liczące się na działalności PKD pod kątem wyrazistość czy tak jak wałem, bo szuka Kasi, która była taka innej bardziej charakterystyczna notatek pora przychodzi pierwsza z tych kobiet zresztą oni też tratuje myślę, więc obcej mamy całą tą rozbudowaną historię Debora IEL tutaj one razem z współpracują tak ten, który akurat też wiele się o tej całej scenerii i jest scenerii dowiadujemy i jestem przekonany, że została napisana właśnie taki sposób być niezwykle krytyczną wg wobec mężczyzn bardzo pozytywnie wobec tych aktywnych kobiet, które zajmują to zaszczytne miejsce w historii Izraela na jakość późniejszej historii, ponieważ na poprzez ikonografia najróżniejsze motywy jakością w kulturze skuterze jest obecna panie profesorze bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę pan prof. Jakub Sławik chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie był państwa moim gościem informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Lizut jego program dzisiejszy program przebywał Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon Balta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA