REKLAMA

Meddah – turecki teatr jednego aktora

OFF Czarek
Data emisji:
2020-11-24 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:29 min.
Udostępnij:

Więcej: https://www.wuw.pl/product-pol-13381-Meddah-turecki-teatr-jednego-aktora-Spotkanie-tradycji-kultury-ustnej-z-kultura-widowiskowa-EBOOK.html

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pani dr Agnieszka Aysen Kaim tylko gorzka orientalista z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk dzień dobry witam serdecznie pani dr Inga gry w tę ukazała się bardzo interesująca książka właśnie autorstwa pani doktor zatytułowana mediach turecki teatr 1 aktora, czyli spotkanie tradycji kultury ustnej z kulturą widowiskową, w której to Rozwiń » tak jak wskazuje tytuł pani doktor wgryza się w to spotkanie i ba, rozpoczynając także od opisu tradycji kultury ustnej nie tylko w obrębie powiedzielibyśmy sztuk performatywnych przeczytałem to z przyjemnością i myślę sobie, że warto też podzielić się tą wiedzą z naszymi słuchaczami i Słowaczkami, żeby także oni i one mieli wiedzę być może to jest coś co kogoś bardziej zainteresuje będzie mógł jeszcze to zgłębiać cóż to jest za tradycja, skąd ona się pani doktor wzięła tradycja, którą opisałem w mojej książce, czyli tradycja mediach to jest tradycja bardzo sięgająca 200 jedenastego wieku, a nasze zrodziła się takich religijnych pan Greków adresem Boga Ela, ale też proroka Muhammada natomiast potem zupełnie KSS sekularyzmu działa się tradycja i takiej opowiadać na początku właśnie wychwala czy władcy religijny potem w uchwale władców stał się zupełnie miejskim zupełnie sekularyzmu w danym świeckim opowiadaczem, ale ze względu na to, że później już w środowisku miejskim właśnie dużych miast imperium osmańskiego na coraz więcej różnych elementów nabierał rości można powiedzieć, że przerodził się formy teatru 1 aktora, czyli teatru, który zasadza się na 11 artyście, który sam w sobie jest reżyserem reżyserem wykonawcą sceną scenografem czy scenograf właściwie praktycznie nie było, więc może bardziej można powiedzieć o autorze tekstu, ale tekst też nie był pisany, więc trudno będzie takim scenariuszu czy dramacie jest po prostu improwizacja oparta na pewnym stałym schemacie także taki artystami jak go nie nazwał bagażem to jest trochę inna forma re odpowiada miejski, który używa elementów teatru, żeby zaciekawić słuchaczy, że ważnym elementem tej całej opowieści jest także uświadomienie sobie jak bardzo zmieniła się nasza kultura w momencie, kiedy pojawiło się słowo pisane pani tutaj nie w swej książce wielokrotnie cytuje Woltera osiąga, który także pisał sporo na ten temat to znaczy na temat bardziej będzie się moralności, a nie teatru tureckiego 1 aktora natomiast to jest bardzo ważne dzisiaj nasza naszą wiedzę czerpiemy pewnie w dużej części z książek czy internetu, czyli powiedzieliśmy zapisanego jakiegoś repozytorium rzeczy i jeżeli potrzebujemy się przygotować na egzamin to idziemy do biblioteki księgarni zdobywamy książkę czytamy to wszystko jest zapisane także dlatego nie musimy często pamiętać ważne, żebyśmy mieli pod ręką jakieś połączenie z internetem albo albo książkę podręcznik i w miarę możliwości sobie wiedzy odświeżyli natomiast pani przypomina społeczeństwa kultury, w których pewna wiedza tradycja święte księgi czy Świątecznej orzeczenie święte słowa były przekazywane przez pokolenia pokolenie za pomocą rozmowy za pomocą opowieści dzieci specjalnie wybrane do pewnych zadań uczyły się na pamięć rzeczy, zanim jeszcze nauczyły się pisać czytać i jest to też jest bardzo interesujący wątek tego przekazu ustnego jako przekazu, którzy zupełnie inaczej kształtuje wrażliwość odbiorcy niż przekaz za pomocą zapisanego słowa no tak to rzeczywiście nie jest inna mentalność tutaj pan użył tego słowa repozytorium jako biblioteka listek repozytorium dawnej tej właśnie pamięci plemiennej właśnie ona stanowiła repozytorium, czyli na oczywiście każde miało część tej pamięci przechowywał, ale byli wyspecjalizowani, jakby chodzące bibliotek wyspać wyspecjalizowane, czyli ci opowiadać bardowie którzy, którzy przypominali tą, a na to naprawdę różne historie pasy, które też świadczyło tożsamości danej danego plemienia danej danej danej grupy społecznej na jej potem pismo zaczęło ciążyć pamięć, czyli można się było nie było to pamięć odchodzić, a jeśli chodzi tą inną wrażliwość, którą pan właśnie określił to jest bardzo bardzo ciekawej bardzo bardzo bardzo szeroki szerokie zagadnienie natomiast też sporo miejsca poświęca swojej książce zjawisko owi blisko Formuły, czyli takiej takiej z takiego takiego wrażenia, które jest wspólne dla słuchacza i dla opowiadaczy i ona otwiera od razu pewien obraz tak jak pojawia się prawda np. prawda i tam tylko w przypadku elementów kubańskich i DD korków wziął swój dotarcie wziął swoją gitarę i zaśpiewał każdy widzi tego Dekor ku każdy widzi, że teraz wie doskonale, że teraz zacznie szybko rośnie tak w tej w tym eposie także po prostu tam ta pamięć, która w pamięć o realne miała pewne swoje powiedzmy pewne swoje zasady, które czyniły wspólnoty ze słuchacza i z jego z jego opowiadacie, a nowa skoro już w rozporządzaniu mieniem w formie czy też po pewnym jakimś porządku, bo rozumiem że, aby mediach był słuchany to stosował też pewną dramaturgię tak dramaturgię czy Czyżby jakiś taki szkielet jakiś porządek rzeczy, aby po pierwsze, zdobyć zainteresowanie słuchaczy, aby tym zainteresowanie w czasie opowieści odpowiednio kierować sterować no i po to, aby budować jeszcze większy apetyt w różnych momentach i utrzymać zainteresowanie możliwie jak najdłużej, ale może pani doktor porozmawiamy o tym już po informacjach Radia TOK FM to jest wątek ciekawy, a nie chciałbym, abyśmy go przerwali informacjami dlatego proponuję, abyśmy powrócili do tej rozmowy po informacjach Radia TOK FM książka, o której rozmawiamy mediach turecki teatr 1 aktora spotkanie tradycji kultury ustnej z kulturą widowiskową ukazała się nakładem wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego właśnie wydawnictw chyba też zasięg 2 lokatę wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego, a autorką jest właśnie pani dr Agnieszka Aysen Kaim tylko gorzka orientalista z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk naszej rozmowy wrócimy po informacjach informację o godzinie dziesiątej 20 wcale państwa moim gościem jest pani dr Agnieszka Aysen Kaim tylko Rożka orientalistyka z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk nakładem wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego okazała się książka mediach turecki teatr 1 aktora spotkanie tradycji kultury ustnej z kulturą widowiskową, w której właśnie pani doktor opisuje tę, że tradycje i te spektakle 1 aktora przed informacjami pytałem jak wygląda u scenariusz być może tak powiedzieć może albo dramaturgia albo jakie elementy, jaka forma była używana w takiej w takiej opowieści, bo zwierzę można pewne cechy wspólne zauważyć nawet tak popularnej formy tak to właściwie to zostało jakoś tak nazwane dosyć trafnie moim zdaniem modelem spektaklu ustnego po angielsku o tę formę modę on się dialog wielu kształtował przez wieki, czyli nie było także od początków funkcjonował taki w takiej strukturze to jest dosyć ciekawe, że we wszystkich formach, które opisuję, bo może zaznacza, że ja nie pisze tylko na dachu, ale również pokrewnych w formach tradycji arabskiej tradycji Perskiej tradycji tajskiej tylko Pańskiej także w tych formach na początku, ponieważ właśnie biorą się one rytuału następuje pojawia się kij jako taki rekwizyt i w przypadku meta jest trzykrotne uderzenie kijem o ziemi powiedzenie Bóg moim przyjacielem Buk, ale też te słowa można bardziej świecka tłumaczyć, jaka jako prawdę mój przyjacielu prawda czy współcześnie tak można tłumaczyć, ale pierwotnie na pewno było to taki sposób zwrócenia się do Najwyższego potem pojawia się coś co moim zdaniem językowo bardzo ciekawe, jaki Kalambur po turecku nazywa się tutaj Kelemen to jest Kalambur, który w żaden sposób istot jakaś taka zabawa gra słów, która na taki wy wydźwięk dosyć abstrakcyjny, ale dla takiego słuchacza, który gdzieś tam jeszcze był w życiu codziennym oni taką informacją teraz będzie słuchał teraz skupi się historii odgradza od świata rzeczywistego przechodzi świat fikcji temu właśnie to miało służyć potem, kiedy już słuchać skupił potem hala burze to opowiadać wyjaśnia tak, o czym będzie historia opowiada o postaciach np. bardzo ciekawą rzeczą było to, że takie opowiadać zwraca uwagę to jest wśród publiczności, jeżeli np. był była osoba pochodzenia mieszkaniem ormiańskiego Kurdyjskiego wiadomo, że imperium czasem między tymi donosami były jakieś napięcia to on już zrezygnował z historii, którą zaplanował, gdzie bohaterem był np. jakiś zły Kurka po zmianie czy np. aby historia łysym jak było dużo usług na widowni opowiadać rezygnuje z tego repertuaru po takim wyjaśnieniu jeszcze może powiem, że takich bardziej Path man bardziej nawiązującej do tradycji dworskiej literatury wysokiej po matkach, kiedy opowiadasz chciał je przytoczyć to po tej wstępnej formule i uderzeniu trzykrotnie kijem pojawił się jakiś poemat pojawił się po fragment poezji potem właśnie to ten Kalambur wyjaśnienie tej potem scenariusz właściwe scenariusz właściwie nie jest pisany oczywiście on się tworzy na poczekaniu wszyscy znają historię zarówno opowiada dzięki jego audytorium, bo trochę też tak było w tych kulturach tradycyjnych, że nie przepadam za nowymi historiami chodziło o to, żeby tę samą historię opowiedzieć inaczej innymi ozdobnikami potem bardzo często w takim scenariuszu pojawiło się dygresję komentarze aut autorskie opowiadacie pieśni, które też jest bardzo ważne, że kiedy, jakby takie bardzo narastały uczucia emocje historii i nie można było już wyrazić słowami nagle pojawiała się Pierz, czyli rodzaj takiego emocjonalnego ze śpiewu, który w, które wyrażały to co się działo między bohaterami, zwłaszcza w tych scenach miłosnych na końcu bardzo ważny element takiego scenariusza to był morał oczywiście miał wymiar dydaktyczny to był taki trochę mówiąc współcześnie kolokwialnie smrodek dydaktyczny nam się wydawało, że przy współczesnym myśleniu teatru i formach performatywnych, że to była była taka kawa na ławę, ale no tak funkcjonował opowiadać on miał też trochę pouczać był nauczycielem danej społeczności także pokrótce ten stary przedstawił się tak, a jeszcze powiem jako ciekawostkę, że kiedy znaleziono scenariusze nie ma dachu oczywiście one nigdy były bardziej obszerne ale kiedy znaleziono scenariusz ten składał się z 3 słów tak Robak butelka beczka i to był to były 3 hasła wywoławcze, na podstawie których dane opowiadać konstruował z zysku spektakl tak pamięć zapisał sobie 3 słowa żeby, żeby zapamiętać co jest najważniejszym elementem, ale żadnych innych informacji w tym scenariuszu nie było na rozumie, że wciąż poruszamy się jak gdyby w tej przestrzeni znane słuchaczom raczej oni nie chcą być nie chcą być zaskakiwani, ale rozbieżność warto podkreślić że, ponieważ władze nie chcą być zaskakiwani to słuchacze też muszą mieć znajomość tak i rozumiem, że żyjemy w takiej środowisku ludzi, którzy dla, których opowiadanie historii czy bycie słuchaczem takiej historii jest rzeczą normalną naturalną no cóż nie było telewizji nie było internetu wieczorami, zwłaszcza w okresie postu muzułmańskiego spotykano się w kawiarniach po domach słuchania opowieści ona czasem nawiązywały do tematów religijnych w tych wczesnych wcześniejszy wiek wiekach pod tym właśnie przy tej takiej miejskiej formy Th mniej, ale też jest bardzo ważne, że słuchacze tacy wytrawni słuchacze doskonale znali bieg historii potrafili nawet poprawiać opowiadać czy też np. wystawić mu recenzje usnął np. zdarzyło się, że 1 zapowiada dopiero debiutujący opowiedział nam historię, którą słyszał swego swojego mistrza, ale widownia nie poszło mu to najlepiej ktoś na widowni stałej powiedział słuchaj chłopcze wróć do nas już dobrze nauczyć tej historii po prostu nie wyszła ci nie znamy jej treści, a pierwszy naucza potem do nas przejść także dosyć bolesne dla artysty komentarz i takie będą po prostu kubeł zimnej wody został na nich wylany przy właśnie tym jeden z pierwszą z tych właśnie takim debiutanckiej sytuacji mamy relacje także polskich podróżników czy też Polaków, którzy albo przejeżdżali albo albo mieszkali w imperium onym czy w pewnym momencie niektórzy tych metod dachów słyszeli słuchali tak z po równo Potocki słynnej książce podróż do Turek Egiptu jak mała Stanisław Małachowski byli świadkami takich występów oni także widzieli widzieli tych też Pietraszewski widzieli występ teatru cieni, bo to trzeba zaznaczyć, że oczywiście opowiadać w mediach jako artysta słowa, które wciela się przeróżne postaci daje im głos jest formą w tej swojej stylistyce narracji pokrewne temu animatorowi, który za zaraz za ekranem cieni sam wykonuje wszystkie partie dialogowe postaci teatru uczeń ją też jak opowiadać tylko troszkę tylko gminie nie pokazuje swojej twarzy jest ukryty jest za tymi lalkami także nasi podróżnicy właśnie widzieli te spektakle w jaki sposób potrafili je opisać jednocześnie nawiązać do nazywają kawiarni Cafe cha kasę hałdami próbują nawiązać porównać ze Stars sfory z klasycznym teatrem europejskim w tym z różnymi formami znanymi ze swojej tradycji, ale bardzo im się podobało oczywiście nazywają ten okres postu muzułmańskiego karnawałem, że to jest taki czas, kiedy właśnie sztuka kwitnie, bo mogłoby się dla nas nadwarciański wydawał karnawał de nadchodzi karnawał Turcy lubią się bawić, lecz ich zabawy są zawsze poważny jest wiele kawa kawiarni tam się zgromadzeniom środku stoi naczynie obszerne, na które są rozrzucone węgle i kawa się gotuje Turcy na sofach milczeniu siedzą palą fajki przychodzi ubogi Turek siada przy ognisku zaczyna opowiadać historie w połowie najciekawszej przerywa wstaje z mistyczką obchodzi słuchających każdy daje mu para, czyli 3gr znowu wraca do ogniska dalej opowiada i ukończywszy drugie obchodzi kawiarnie przez 2 lata mieszkając nauczyłem się tyle języka mogłem prostą rozmowę zrozumieć historyjki to są zupełnie w stylu jak 1001 nocy mają także w tych kawiarniach gatunek teatru w końcu kawiarni zakryte dywanem siedzi 1 Turek sam, ale więcej z małym chłopcem zaczyna różne głosy naśladować ptaków szczekanie psa co wszystko wchodzi w rozmowę, którą prowadzi niby z wieloma osobami tak pisał Stanisław Małachowski, który był pod koniec osiemnastego wieku w Turcji przebywa tam jako sekretarz ambasady polskiej tak to jest piękne Praga fragment właśnie tutaj też pani przypomniał o tym suspens, czyli tym momencie, kiedy opowiadać zawiesza historie, żeby wzbudzić zainteresowanie słuchaniem jednocześnie jednak zebrać datki tak to jak to w takim razie taki suspens owczarkowi wprowadzone i zawieś naszą rozmowę powrócimy do niej, jeżeli pani pozwoli po informacjach Radia TOK FM informacje o godzinie dziesiąty 40 już kilka minut pani dr Agnieszka Aysen Kaim tylko Rożka orientalistyka z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk jest państwa i moim gościem ale państwa moim gościem jest pani dr Agnieszka Aysen Kaim Tur Kol uszkach orientalistyka z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk wydana przez wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego książka pani doktor nosi tytuł mediach turecki teatr 1 aktora spotkanie tradycji kultury ustnej z kulturą widowiskową i posłów w sensie wracamy do osób pensum do sukcesu, który metodach wprowadzał to rozumiem, że tutaj mamy do czynienia z działalnością nie tylko mistyczną, ale działalnością zarobkową jak najbardziej niektórzy menedżerowie potrafili całkiem dobrze prosperować, wykonując swój zawód nawet był taki meta jest Ahmed, które miał własne kawiarnie także miał miejsce bez, jakby miał trochę własny teatr właśnie w tej kawiarni występował, choć również trudnią się innych kawiarnie te u nas najlepiej opowiada Mateusz prosperuje też opowiada sporo bajek, ale to już takie wciągających, ale wracajmy do tych do tych z dawniejszych metod dachów co można tak zapytać naukowo co ich wykończył tak to warto naukowe pytanie, ale też wykończyła ich proza rzeczywistości czy też można będzie rozwój technologii po prostu konkurencja w postaci telewizji inwestycji klina, ale najbardziej telewizji sprawiła, że na Krym zastąpił żywą scenę i wprawdzie próbowano tych mediach pszeniczne ekran telewizora i są zapiski, a nawet w tureckim tureckiej telewizji otrzymałem takie nagrania właśnie występów tradycyjnych opowiadaczy, ale cóż co innego jest oglądać w domu telewizję, w której występuje opowiadać co innego znaleźć w tej samej przestrzeni opowiadaczem, który jest żywym człowiekiem z oddechem ze swoją cielesnością ze swoimi rekwizytami jak szóstej i z tą energią, którą dostarcza także to niewątpliwie sprawiło, że ta kultura wizualna odebrała potrzebę tego spotkania żywa wrócę jeszcze pani doktor to tej relacji Stanisława Małachowskiego końcówki osiemnastego wieku, kiedy on mówi historyk to są zupełnie w stylu jak 1001 nocy państwo się ze spisu tych inspirację tak księga 1001 nocy, którą pamiętajmy stworzył gala Francuz orientalista tak naprawdę zebrał pewne tradycyjna powieść arabskie ona dlatego Europejczykowi takim jak Małachowski każda opowieść z bliskiego Wschodu kojarzy się z tym zbiorem oczywiście właśnie elementy tej baśni magiczne opowieści też, bo właśnie tysiące innych mamy bardzo dużo takich opowieści pełnych erotyki pełnych różnych takiej obecne różnych przemocy trzeba sobie powiedzieć właśnie cała konstrukcja właśnie w 1001 nocy za zasadza się na schizofrenię szachy Jara, który jak po prostu morduje kolejne kobiety Szeherezada opowiada po to, żeby ratować pozostałe przy życiu kobiety oraz jaźni samego Javiera, więc tak Europejczyk ostrzega prawdę epika i literaturę usnął Wschodu właśnie przez pryzmat tych waśni dlatego też to porównanie oczywiście skład opowieści daje właśnie wchodziła dużo takiego folkloru Miejskiego opowieści, które gdzieś tam sięgają korzeniami dawnych poematów miłosnych rycerskich, ale są opowieściami bardzo też miejskim i moralność, która tu też by tak działa cała taka takiej zmiany w moralności miejskiej imperium są odzwierciedlone w tych opowieściach na początku jest miłość zbyt wyidealizowana para kochanków, a potem właściwie w tym folklorze miejskim zmysł opowieści opuszczał zdradach o o intrygach utracjuszy ach, o o odszkodowaniach spiskach także także w jaki sposób oczywiście ta ta tematyka przypomina pewne wątki z księgi 1001 nocy jak wygląda ten świat, który pojawia się w opowieściach mediach ów dla mnie, ponieważ miałem tę przyjemność poznać takiego mistrza sztuki dachowania właściwie można będzie od ostatniego aktora, który w, którego też udało mi się zaprosić 2000 wód w 2000 szóstym roku do Warszawy na festiwal międzynarodowy festiwal sztuki opowiadania, który organizuje grupa studnia o przerwaniu dla 15 szóstym roku był tutaj w Warszawie ze swoim spektaklem i MSW się RO k Night już niestety nie żyje i dla mnie on był właśnie takim nowości jedynym artystą, którego mogła obejrzeć na żywo dla mnie świat metodach chów przede wszystkim związane z dużymi miastami imperium to co mnie fascynuje w tych historiach lista wielo narodowość wielo etniczne pomoże nie narodowość narody narody to jest prawda już wątek dziewiętnastowieczne, ale kiedyś chodziło o te różne grupy koegzystują ze sobą w ramach imperium mi ten mediach wciela się te wszystkie postaci Greka Żyda we w Albańczyk KZGW Bułgara Araba przeróżne Kurda ataki różnymi dialektami różnymi akcentami wyznacza ich odrębność części też wszystko przerysowane, ale pokazuje taki zabawny sposób humorystyczne, bo nawet nie ironiczny to jak te, jakby w tej, a inwestycją te wszystkie wszystkie różne ludy w ramach 11 społeczności jak na styku tych różnych nieporozumień budzi się rodzi się historia to nie bardzo ciekawie oczywiście obraz tam było bez dużych miast różnych przywoływanie niektórych wydarzeń historycznych niektórych elementów architektury to wypełnia tę opowieść nie jest oczywiście też takiej kultury społecznej różne zwyczaje zwyczaje czy ważne dla dla ówczesnego społeczeństwa postaci tak dlatego to jest to co w tej odróżnia tego opowiadać w mediach od takiego barda, który śpiewał wyłącznie w Polsce on po prostu jest tu i teraz tak w tym momencie pokazuje tam, bo ulice tłumaczy ludziom zmiany, jakie nastąpiły reformy prawdę europejskiej mające imperium zmiany imperium na Republikę to jest taki, jakby bez samozwańczy terapeuta danej społeczności jak zostać dachem czy to jest coś warsztat zdobywany słuchaniem potem próbowanie trochę jak nie wiem dzisiejszy komiks ten rapowy czy też mamy do czynienia z profesją, które przechodzi, więc ojca syna lub ojca matki na córkę, jaki udział kobiet także auta ten udział kobiet to podczas ostatniego spotkania online, które mieliśmy w piątek 14 w ramach festiwalu była promocja właśnie moje książki wszyscy zacni uczestnicy wybitni specjaliści zauważyli, że w książce jest bardzo mało opowiadać o kobietach rzeczywiście też literaturę tematu niewiele dostarcza tych informacji jeśli chodzi o opowiadać w Turcji to, aby obecnie renesans jest grupa bardzo prężne opowiadaczy kobiet, które zajmują się opowiadaniem, ale troszkę bardziej nawiązują do tradycji europejskiej do tego co się na świecie nazwę Storytel linkiem, czyli bardziej sięgają do takich takiego repertuaru uniwersalnego albo mistycznego też zdarza natomiast bardziej jako kobiety występujący na scenie to bardziej te sieczki, czyli pieśniarki tutaj jest prężna grupa kobiet która, która jest uznanymi artystkami są zapraszane na koncerty mają swoje konkursy na swoje różne takie można powiedzieć rodzaju takich może nawet dane muszą w ten konkurs tak, kiedy i, kiedy mamy do czynienia z pieczarkami taki sposób, że na świat rzucany jest chorym i do tego kremu należy na poczekaniu emigrować zaimprowizować pieśni także, a szejkowie w ogóle pieśniarza w Turcji w tej chwili jeszcze funkcjonują ta tradycja przetrwała podczas gdy media niestety nie pytał pan on do dzisiaj można nauczyć Otóż była to tradycja przekazywana z mistrzem na ucznia w tym tradycyjnej formule mój mój właśnie ministrze rok na 1 był aktorem, który nie miał formalnego wykształcenia od młodych młodych lat grał w teatrach nauczył się po prostu tego zawodu na scenie i też w tym momencie wybrał ten formy tradycyjne teatru popularnego tureckiego form teatru popularnego, chociaż jednocześnie to jest bardzo ciekawe to był aktor bardzo popularnych serialach on grał w serialach gra najczęściej postacie 4 kobiet, bo to też było jego podstawowe pluła stara kobieta w chuście, która obserwuje otoczenie jest oczywiście straszną Plotkara komentatorką dół w sumie dość broni Marek w tej w tej złem to turecki Bronisław maj tak właśnie także on właśnie w tym, że charakter tym się charakteryzować natomiast nie nie mistrz uczeń tak to jest taka relacja bardzo bliska i całym tym teatrze opowiadanie na bliskim Wschodzie to jest podstawowa szkoła i forma edukacji dla opowiadaczy tylko niestety RO k Night jako minister troszkę zawiódł on po prostu nie przekazał tej tradycji nikomu młodszemu jest taki turecki komik właściciel teatru teraz szansę i on w jaki sposób został mianowany przez najdynamiczniej swoim następcą, ale on też wyprowadzić teatr i też bardzo się specjalizuje w spektaklach wieloosobowych także o tym 1 opowiadać na scenie, które nawiązuje do tej dawnej formy trudno w tej chwili powiedzieć oczywiście turecka telewizja przywołuje w okresie ramadanu czy czy w takim różni taki kanał bardziej religijnych taką postać opowiadacie który, który używa tych wszystkich tradycyjnych form nawet w języku jeszcze Osmański, ale to co charakteryzowało powiadacie mamy dach to było jednak nawiązywanie do bieżących spraw komentarz dygresja tego wszystkiego nie ma, bo też trzeba być poprawnym politycznie turecka rzeczywistość jest bardzo skomplikowane także została forma jako szkielet jako taka troszeczkę, jakby skansen nowa skostniała forma natomiast nie wypełnia się jej współczesną treścią no to ze smutkiem muszę przyznać, bo bardzo ciekawy nawet nawet myślę o tym, żeby nauczyć języka tureckiego, żeby dach słuchacza, a tymczasem zostałbym w tym tureckim jak na alei rozważnych opowiada Arki opowiadać tureckie młodszego pokolenia, które wprowadziły nowy nurt to też jest ciekawy zobaczymy jak się rozwinie zobaczy jak się rozwinie i trzymamy kciuki panie bardzo ani dziękuję pani za dzisiejsze rozmowy pani dr Agnieszka Aysen Kaim tylko Rożka orientalistyka z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk była państwa moim gościem rozmawialiśmy o książce pani doktor zatytułowanej metodach turecki teatr 1 aktora spotkanie tradycji kultury ustnej z kulturą widowiskową na książka ukazała się nakładem wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego informacji Radia TOK FM niż kilka chwil o godzinie jedenastej, a po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA