REKLAMA

Tarcze antykryzysowe a korupcja

Połączenie
Data emisji:
2020-11-24 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:53 min.
Udostępnij:

Nietransparentny proces legislacyjny i niekontrolowany lobbing; ograniczanie dostępu do informacji publicznej; wyłączanie odpowiedzialności i rozliczalności polityków i urzędników za decyzje publiczne oraz dalsze osłabienie administracji publicznej – to główne obszary ryzyk korupcyjnych wskazane w analizie pierwszych czterech tarcz antykryzysowych, opublikowanej przez forumIdei Fundacji Batorego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Grzegorz Makowski forum idei fundacji Batorego dzień dobry dobre państwo słyszeli właśnie słyszymy, że rocznie najlepiej muszę powiedzieć, ale dzień dobry dzień dobry spróbujemy mimo wszystko będziemy rozmawiali o takim zjawisku, które opisujesz w tekście dostępnym na stronach fundacji Batorego bardzo ciekawe zresztą tarcze antykryzysowe dokończenie budowy państwa Prawa i Sprawiedliwości tutaj znak zapytania tekst Rozwiń » napisany wspólnie z Marcinem Błaszczakiem ja chcę, żebyśmy zastanowili nad takim rozumieniem korupcji, które tutaj zaczęły zastosowali Szcze, a także bardzo istotnym istotnej roli dostępu do informacji publicznej w przeciwdziałaniu korupcji właściwie mam wrażenie, że ten tekst ta koncepcja właśnie do domykania państwa Prawa i Sprawiedliwości jako jednak pewnego korupcyjnego modelu opiera się w dużym stopniu na dowartościowanie znaczenia właśnie tego czy dostęp do informacji publicznej jako właśnie tak takie kluczowe prawo, które pozwala nam się jakoś poruszać w czy w ogóle identyfikować takie zjawiska jak jak korupcja, ale może zacznie się od tego jak wyda w definiuje się tutaj korupcję w kontekście tych działań do powiedziałem antyków wdowy tych działań pomocowych państwa 1 000 000 ten zabawa socjologów zajmujących się korupcją definiowanie tego zjawiska, ale jest jednak definicji takich klasycznych uważam, że jest bardzo przydatna do opisywania tego co się dzieje w pandemii, ale w ogóle pewnego rodzaju kryzysie w nocy ona mówi, że korupcja to jest taka sytuacja, w której mamy do czynienia z monopolem władzy z uznaniowością decyzji, a nie mamy rozliczalności tzw. działań chińskiego Cantabile nie jesteśmy w stanie wyegzekwować odpowiedzialności za decyzję, jaką szkodę interes publiczny to jest takie równanie sformułowane przez bardzo dawno temu w stopniu socjologa politologa Roberta krewniak Garda właśnie ten monopol władzy lub uznaniowość starosta w kontekście tego, czego zacząć władze do stępu do informacji publicznej do rozdzielność możliwość sprawdzenia czy na tym nie sprawdza jako egzekwowania odpowiedzialności od decydentów za to co nabroi ją właściwie jest uwarunkowana pod podstawową przez przez dostęp do informacji publicznej, bo oczywiście na poziomie instytucji państwa i rozliczalności dokonuje np. przez wymiar sprawiedliwości, ale ona też ma tą warstwą Obywatelską w nocy obywatele powinni mieć możliwość patrzenia władzy na razie tzw. wojny, jeżeli nie ma dostępu do informacji publicznej to patrzenie jest możliwe, a ja do tych obywateli też zaliczam dziennikarzy oczywiście, bo dla nich też informacja publiczna kluczową to też znajdziemy np. jak jest wyglądać ta infrastruktura prawna dostępu do informacji, że dziennikarz, owszem jest informacja prasowa czasami jest prawo prasowe, któremu władze państwowe władze publiczne muszą komunikować się dziennikarza muszą wpływać na pytania, ale wnioski dziennikarzy o odpowiedzi na pytania, które zadają rozpatrywane w trybie ustawy o udostępnianiu informacji publicznej takiego aktu, które powiedział jest bardziej ogólny niż prawo prasowe moi właśnie, więc jeżeli do tego dodamy mimo często mamy do czynienia z nocy to instytucje, które powinny również władze mocą pod presją polityczną pod presją partyjną, bo mamy od lat już problem z dominacją partii i zakłócaniem tego podziału władz własną wymiarze sprawiedliwości głos się uderza w niezależnych sądów prokurator w ogóle zdominowane nie wspominając o organach ścigania no to nam pozostają obywatele a jakim jest po łączach ten dostęp do informacji to się robi jeszcze większe ryzyko korupcyjne wg tego ogromnego równania, które Klinger, jaki systemu formułą, ale tutaj warto szczególnie podkreślić, że w tym co się wydarzyło w kontekście covid-19 były takie próby, żeby w pewnym sensie wyłączyć te wszystkie sytuacje, w których nie ma dostępu do informacji publicznej, żeby zablokować możliwość administracyjnego dochodzenia tego prawa, ale nawet nie były próby były faktyczne tak nagle tak tak tak walą tam też były próby tylko tylko nowo włączono wyłączono to prawo dostępu do informacji publicznej wraz z możliwością dochodzenia tego prawa sądy często się stało kilka miesięcy wybucha tylko Kuba, ale właśnie chodzi o to, że to co się wydarzyło wówczas był, jakby jak rozumiem jednym z elementów pewnego no właśnie z takiego zawłaszczenia czy czy domknięcia pewnej korupcyjnej koncepcji takiej sytuacji, w której nie tylko nie wiemy co władza robi, bo nasze nie wierzy, ale też nie mamy właściwie żadnych narzędzi do tego, żeby do tego dojść czy taka przejrzystość tego co się dzieje państwowości to co powiedział to Cantabile i w ogóle zniknęło o całe szczęście w ogóle nie zniknęło, bo mieliśmy posłów posła start posła Jońskiego chwile pamięta, którzy na tyle ile mogli wykorzystywali mandat trochę robili taką robotę historia dziennikarza śledczego, bo im zawdzięczamy dużym stopniu taką wiedzę o tych maseczkę respiratora tak dalej natomiast przez wyłączenie wyłączenie dostępu do informacji publicznej w pierwszych miesiącach pandemii no to faktycznie byliśmy skazani w dużym stopniu takie oficjalne przekazy dnia, bo dotarcie do prawdy o tym co się dzieje np. wokół wok w związku z pandemią, ale też do innych cennych informacji, które nie tylko pandemia jednak żyjemy no bo wszystko właściwie był wyłączony z tym, że ja mogę zaznaczyć tylko coś, bo będą to wydaje się, że to co się stało w tych tarczach antykryzysowych z dostępem do informacji publicznej to jednak było takie trochę od Hok w nocy, owszem, zamknięto ten system, ale powiedział na chwilę i to też przewidziano wystarcza, bo potem te restrykcje miały natomiast tak bardziej systemowo akurat w tej kwestii dostępu do informacji publicznej no to rząd obóz prawicy powiedział robi to bardziej w białych rękawiczkach, bo nie udziela odpowiedzi nie przychodzi do zaproszenie stacji, których nierówni nie odpowiada napytania tak dalej tak zależy nawet nie muszą specjalnie zmieniać prawa które, chociaż to też się stało, choć szczegóły historia, ale nie muszą specjalnie zmieniać prawa tak naprawdę dostęp do informacji ogranicza się stało bronią na takim poziomie praktycznym już nie wspomnę, że wiele decyzji państwo powiedział zapadało na Nowogrodzkiej w tej chwili ten dystans jest trochę mniej, bo noworodka znalazł w rządzie ale, toteż taki element powiedział piwo systemowego dociekania tych rządów PiS poprzez prowadzenie ośrodka decyzyjnego poza formalne struktury też oczywiście bardzo zręczne wykorzystywanie tej sytuacji kryzysowej do tego, żeby przejąć konkretne urzędy instytucje tutaj przypadek Urzędu Komunikacji Elektronicznej zostało przez was zaakcentowane jako tego urzędu, który będzie kluczowy dla budowania pewnego narzędzia, które też może się okazać narzędziem wychodzenia z kryzysu, czyli sieci 52 tak no to jest dajmy się najbardziej wyrazisty przykład, który nam było znaleźć też zobaczymy, jaką się skończy bo, bo nie wiemy jak toczył spór komisję europejską w tym zakresie komisja protestowała nie tylko usunięcie dawnego dyrektora prezesa tego rządu, ale też sposób jak zostały zmienione procedury powoływania nowego na co zwraca uwagę na to, że to zawłaszczanie polega na tym, że tam kompletnie wyeliminowano Senat z tego co jest całej procedury, dlaczego wyeliminowano do tego Senat w rękach opozycji pewnie był w rękach PiS-u to osoby został w tym w tym łańcuchu decyzyjnym na atak, ponieważ protestem Senat i tak nie mógł zablokować nic, ale jest go wyłącznie z tego mam przedstawimy czasem tak długo nie ma już w tej procedurze, więc to jest tak bardzo wyrazisty przykład natomiast wydaje się, że ktoś będzie miało o wiele większy zasięg wagę ciężar no to jest coś to my tam sygnalizujemy dopiero w tym opracowaniu, ale też są też im się dzieje praktyce nową sieć ma zakończyć pisanie publikować wtedy jeszcze tego nie było chodzi o decyzje dotyczące zmiany w działach administracji rządowej w ślad za tym prawdopodobnie zwolnienia w ogóle w sposobie urządzenia służby cywilnej tutaj zatrzymamy wrócimy wrócimy do tego po informacjach z 1417 łączenie czternasta 25 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Grzegorz Makowski forum idei fundacji Batorego rozmawiamy o o tym w jaki sposób kolejne tarcze antykryzysowe posłużyły zdaniem twoim do domknięcia czegoś co możemy nazwać państwo prawa sprawiedliwości skorumpowane państwo prawa sprawiedliwości zatrzymaliśmy się na służbie cywilnej burzyła takiego pojęcia nomenklatury za co służby cywilnej nota bo, które może jeszcze pamiętają czasy słusznie warto, więc nowe nomenklatura ta odnosiła taki system pozwala na różne stanowiska państwowe, które się opiera wyłącznie w rekomendacji partyjnych później przeszło rekomendacje rodzinnej towarzyskiej Możdżeń do tych w tej krach krok strony ten został zrobiony czasem początku rządów PiS w 2 w tym roku tak naprawdę wtedy zmiana ustawy o służbie cywilnej głęboko po raz pierwszy zlikwidował konkursy i oblicza kryteria kompetencyjne dla dla ludzi, którzy się stanowczo na wyższe stanowiska urzędnicze, a to jest mało stanowisku wysoko 6000 stanowisk i pół roku podejrzenia lub wymieniono połowę z tych stanowisk w 100 trochę nie mam aktualnej wiedzy na ten temat, ale pewnie zresztą mało, kto się ostał, ale dzieci, które jeszcze zostali chyba jednak nie da się zastąpić albo jeszcze obeszli to przy okazji pan Dariusz został zapewne do dokonania oczyszczali, bo to co w tej chwili zapisano w starciach z możliwość właściwie swobodnego zwalniania urzędników mianowanych są takie, które no to mianowanie powinna zapewniać stabilność pracy w związku z tym należności to praktycznie przedstawili cel, a do tego mamy jeszcze zapowiedź włączenia do korpusu służby cywilnej podsekretarzy stanu, którzy już normalnych ku normalnym układzie są elitami politycznymi definicji, a teraz się przeniesie na poziom administracji razem z tym garbem Michałem opartej mówiąc po prostu pogłębienie upartyjnienie administracji publicznej czy wszystko po pod hasłem walczymy z pandemią w cudzysłowie usprawnione rząd to jest właściwie krok dalej potem co w ogóle się zaczęło służbą publiczną służbą cywilną w samym początku władze prawa sprawiedliwości zapamiętamy, że to mniej więcej 201516 zdaje się to ten moment, kiedy data, kiedy bardzo intensywnie w tym systemie z taką grzebano ich bardzo dużo osób straciło pracę pan tak dokładnie, tak więc jest kontynuacją Koza tam, bo po podaniu liczył powiedział większości tych najwyższych stanowisk i obsadzanie ich swoimi kandydatami z rekomendacji właśnie pan leczy się na chwilę zatrzymało był taki epizod bodaj ze sławną Szczęsny osiemnastym roku jak wojenne wpłynęły też wynagrodzenie dodatkowe wypłacane w rządzie, owszem w rządzie pani Szydło to wtedy powstał pojawi się po raz pierwszy ten pomysł, żeby nas skoro tak mało zarabiają ci podsekretarza to wrócimy do tej służby cywilnej tam zarabia trochę więcej, ale wtedy upadło z różnych względów też z tego powodu, że to było na pojazd w kolanie pisane po bardzo duże opory krytyka, ale teraz wróciło no bo kto będzie teraz protestował właśnie myślę, że też warto tutaj się na moment odnieść do tego takiej kwestii, która już była czytelna, bo można to było zauważyć choćby po sposobie traktowania konkretnych branż czy wyłączania konkretnych branż sytuacji zmieniających się sytuacji Epidemiologicznej to też był taki proces nie transparentnego lobbingu prawda to czym Polska zawsze miała problem teraz to właściwie już przeszło w do porządku dziennego no taki ludności będą teraz trudno w ogóle kogokolwiek złapać dla zadań oraz ten cały proces legislacyjny w tej chwili jest straszne trudno śledzić aż te dotyczące tarczy myśmy zrobili tak naprawdę lapidarne tabelkę pierwszy pokazał jakich terminach ta była przyjmowana na 30 co ekspresy legislacyjne to myślenie nie jest adekwatna zresztą istnieje Bóg staje się do tego odnieść tak naprawdę w tej chwili jest jakaś taka próba przedstawienia usłyszymy zatem, że tam kolejna szósta już realizację zdążyli przeanalizować tutaj przytoczyła jakieś konsultacje, ale te wszystkie straszne kulawe, bo zwróćmy uwagę, że przez to, że się uchwala ustawy przez pomyłkę czegoś tam znajdzie jakiś partyjnych w tej ustawie się znalazł chwilę publikujemy tej ustawy, żeby zatrzymać co w ogóle jest zgodne z prawem po prostu na ten rok jest totalny horrendum nad tym wszystkim jeszcze mamy ustawowe kompletnie archaiczną o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, które od wielu lat mówi żona niczego nie reguluje tego zapewnia no to mamy co mamy, bo mamy np. kompletnie wracam do tego przykładu urzędu regulacji w komunikacji elektronicznej no kto wie, dlaczego tak się stało nawet będą podobnie zatem ze stolicy lobbing dyplomatycznie państw, które nadal są bardzo szczęśliwe, że ta aukcja pasma się powtórzy jeszcze po drodze siedzieli pana przepisów, które w jednym z zawarcia drugiego rozszerzą wejście na terenach to jest kompletnie poza naszą kontrolą poza naszą wiedzą takową jako obywateli, więc dziecko się do łóżka na koniec tego wszystkiego na co dziesiąte części ale, ponieważ jak zmierzam do końca z 1 strony widać taką chęć siłę bez tej konsolidacji była jej władze obozu prawicy, bo znają z premedytacją wykorzystują media tworzy takie rozwiązania, które są korupcjogenne, bo uważa, że będzie w stanie zarządzać tą korupcją, ale się wymyka spod kontroli ostatecznie Serbia Rosja jest tak naprawdę przecież przeciwskuteczne że, owszem, chwilę coś tam się uda poukładać coś tam skontrolować, ale na dłuższą metę to właśnie będziemy mieli do czynienia z chaosem z brakiem zaufania państwa Unii tak jak powiedział tak skonsolidowana i tak umocnienia władzy to jednak przywrócić szybciej niż spodziewał no właśnie o to chciałem zapytać na koniec można by odnieść wrażenie, że my od wielu lat inaczej na samym początku, kiedy te zmiany prawa sprawiedliwość wprowadzała tak bardzo szybko można powiedzieć, że nie jest już sam, kto właśnie wprowadził takie pojęcie blitzkriegu, ale mu do wydawało się, że to jest dziś automat potem też trochę zaczęło krztusi z różnych przyczyn, o których wspominałem, ale można by odnieść wrażenie, że oni są niesłychanie skuteczni tylko, że ta skuteczność właśnie o to chodziło czy można będzie to są sukcesy też to jest pozór sukcesu pozór kontroli, bo tak na dobrą sprawę centralizacja nie bez powodu jest nieefektywna znaczy, że to co tutaj jakby próbuje w wpisać sposób zarządzania państwem to myślenie może zadziałać za duża, bo w noweli są skuteczni w sensie takim krótką półroczną na to funduszy horyzoncie to no to niema szans, żeby to było skuteczne, bo jeżeli sami wypychamy np. wracam do administracji publicznej ludzi, którzy mają kompetencje mają doświadczenie wiedzę ma tylko, dlatego że nie wszystkim wtedy, kiedy los nie rozwija albo kiedy ktoś kiedyś tam rekomendowała izba co wcześniej egzamin później wewnętrzną tego nie wyrzucamy, bo musi być nie jest dla nas itd. no to przecież to się, który będzie działać tak to znaczy pójść jak wygląda Inspektorat sanitarny spójrzmy jak wygląda jak wygląda np. ta zostanie całą tą panującą pandemię w ten proces legislacyjny wygląda przez ludzi, którzy nie mają w tym doświadczenia, bo są w rzucaniu środek odpowiedział buzie, żeby w książce człowiek zażądali od osób co z tym nie podołają noc, a do tego 4 mają za jakiś taki autonomii i merytorycznej w tych działaniach, więc większe, owszem, skutecznie to jest krótką metę w ratuszu ma ze strasznej destrukcji przede wszystkim dla państwa, bo to zapisze naradę w którymś momencie notował również pół biedy, ale najgorsze jest to ludność rujnujące dla państw jeszcze zwrócę uwagę na to zakład administracji publicznej to naprawdę bardzo ważne, żeby ludzie się w celu niż pewną historią, bo to oni trzymają historię całej instytucji natomiast tutaj się traktuje ludzi jest doświadczenie wiele Klich jako jako obciążenia tych, którzy urzędnicy, którzy prawda imposybilizm wprowadzają panu Kaczyńskiemu jest na swojej woli politycznej realizować to jest kompletnie irracjonalne sposób budowania państwa dziękuję bardzo, Grzegorz Makowski forum idei fundacji Batorego 1436 za chwilę informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizował się waluta łączenie przegapiły początek audycji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA