REKLAMA

Aktorzy Rafał Cieluch i Marek Braun o sytuacji teatrów publicznych

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-11-25 19:00
Audycja:
Czas trwania:
22:08 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są aktorzy Marek Braun- aktor Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu i Rafał Cieluch aktor Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Rozwiń »

Marek Braun: "Żyjemy nadzieją, że spektakle sylwestrowe zagramy dla widowni"

Rafał Cieluch: "Dla mnie spotkanie w teatrze jest sprawą elementarną. Dla mnie istotą, wyjątkowością jest wspólnotowość, spotkanie z widzem. To od widza zależy jaki jest spektakl." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj aktorzy Marek Braun aktor teatru powszechnego imienia Jana Kochanowskiego w Radomiu i Rafał Cieluch aktor teatru imienia Heleny Modrzejewskiej w Legnicy Witajcie serdecznie witam w ta część druga fala pandemii koronawirusa sprawiła, że po raz kolejny w pierwszej kolejności nasze władze zamknęły instytucje kultury m.in. teatry powietrze na jakim etapie prac były wtedy Rozwiń » wasze sceny teatralnej, kiedy ta decyzja zapadła naczelnych my niżej, choć przed drugim lockdownem naszego amfiteatru to my byliśmy na etapie przygotowywania festiwalu Gombrowicz Gombrowicz suskiego i przygotowaliśmy również spektakl na ten festiwal byliśmy pornografii Gombrowicza w reżyserii Jana Kossakowskiego i no to taki czas niepewny bardzo, dlatego że cały czas, że żyliśmy w takiej niepewności czy w ogóle do tej premiery dojdzie, ale szczęśliwie udało się zakończyć cały festiwal premierowe spektakle na 14 widowni, ale mam dziwne doświadczenie, ale trzeba się cieszyć, że w ogóle do tego doszło udało nam się zrealizować wrześniowe październikowe repertuar no i od tego miesiąca na jaki stawiamy to niestety jesteśmy zamknięci, a przed tamtym lockdownem również nie doszło do dołów z fajnego projektu, które robiliśmy w kwietniu miała być premiera ostatniego takiego w reżyserii Antona Janikowa świetny reżyser, które bardzo bardzo fajna praca się opowiadała efekty pracy niestety został projekt do tej pory zawieszą mam nadzieję, że w tym roku uda nam się marką co poczułeś, kiedy rząd ogłosił swoją decyzję o zamknięciu teatrów jednocześnie nie, zamykając np. kościołów nie chce nie chce nie chce wchodzić, bo taką relację kogoś słusznie kogoś niesłusznie zamknęli jest to temat na pewno kontrowersyjne można byłoby pewnie jak jakąś sytuację obejść, żeby to było bezpieczne dla wszystkich pewnie tak, ale też, jeżeli ma być jakiś ryzyko zagrożenia życia też nie chce mieć na nikogo na sumieniu, więc to jest temat, które mną są racje 12 stronie z nie ma jednoznacznej odpowiedzi na Rafale no one w momencie, kiedy kiedy, kiedy spadła na pandemia byliśmy na etapie takim po premierowym byliśmy po premierze spektaklu pan Aleksander na podstawie Ingmara Bergmana filmu reżyserii Łukasza Kosa byliśmy przed festiwalami przed wyjazdem do Gruzji byliśmy w trakcie realizowania kolejnej premiery czy byliśmy w takim momencie nabierania powietrza w spółce za i nagle dowiedzieliśmy się, że niestety nie będziemy mogli już jak będzie zatem swobodnie oddychać zagraliśmy z chyba 345 już już teraz nie pamiętam przepraszam proszę wybaczyć spektakli fan Aleksander, a to była bardzo, jakby taka bardzo byliśmy dotknięci tym, bo zrobiliśmy wspaniały spektakl naszym zdaniem, że tak powiem bardzo nieskromnie ale, ale oczywiście to wyjątkowa rzecz bardzo się cieszyliśmy byliśmy strasznie szczęśliwi na to, że będziemy mogli się tym chwalić spotkać się z tym spektaklem razem z naszą publicznością i i 1 to było szokujące było dosyć takie siedzące i na sytuacja była bardzo bardzo bardzo smutno się zaczęło robić także takie podcięcie skrzydeł bardzo wielkie no i i wszystkie kolejne plany repertuarowe premierowe itd. im niestety zostały zabrane odłożone rakieta no Theatre jeśli chodzi jeśli chodzi o sytuację, jakby zamykania otwierania i decydent decyzyjności NATO wiele wiele absurdalnych sytuacji i decyzji rządu w sprawie co jest ma być blok dania słonie dla mnie to jest taka taka sytuacja trudno mi się do tego odnieść bo, bo o rzeczywiście w tej sytuacji łatwo łatwo jest jakby takie sądy dosyć może też momentami niesprawiedliwe, bo wszystkich to wszystkich to dotknęło i ja trochę nie potrafi się do tego odnieść z racji tego, że to są takie rzeczy trochę, a propos kością czy czy są bardziej takie rzeczy światopoglądowej, ale zadziwiające jest to, że galerie handlowe np. będą otwarte już od najbliższej soboty np. galerie sztuki jak wiemy oblegane przez przez mieszkańców Polski już otwarte być nie mogą, ale wróćmy do do teatru do teatru, który musiał przenieść się do sieci Marku w internecie można zobaczyć spektakl Majakowski reaktywacja, w którym zagrałeś poetę to jest spektakl w reżyserii Andrzeja Sadowskiego spektakl, który powstał również dzięki dofinansowaniu w ramach programu hasztag kultura w sieci jest częścią cyklu prezentacje spektakli teatru powszechnego w internecie rozumiem to jeden z pomysłów na przetrwanie tego trudnego dla was czas tak napisaliśmy projekt do kultury w sieci i właśnie on polegał na tym, że będziemy pokazywać nasze zarejestrowane spektakle później potem były rozmowy z aktorami i to byłaby taka nasza pomoc wtedy jedynie nie mogliśmy się wejść na norweskim mija jakikolwiek sposób aktywni również myśmy cały czas aktywni ma swoje z boku teatralnym, gdzie czytaliśmy różne teksty bajki dla dzieci w ramach rodziny rocznicy wydarzeń czerwca 76 baliśmy wspomnienia tych kwestii dosyć ciekawe, dlatego że taki niepokój się pojawia oby nie wróciło do urzędów tak przejął opiekę nad festiwalem teatrów ulicznych ulica teatralna, która również braliśmy udział pierwsza miała możliwość zagrania fragment przestrzeni otwartej, a pan jakieś kolejne doświadczenia wy cały czas staramy się aktywnie mierz się pojawi oczywiście festiwal Gombrowiczowski przygotowanie spektaklu, więc cały czas byłem z staramy się być aktywni utrzymywać siebie formie może nie wiesz nie stać później jeszcze zapytam szukać tego kontaktu z widzami publicznością, bo nas nie zapomnę zapytam przewrotnie tego Majakowskiego ta rewolucja kobiet, które teraz przetacza się przez Polskę po decyzji Trybunału kierowanego przez Julię Przyłębską chyba by się Małkowskiemu spodobała, chociaż jego stosunek do kobiet i kobiet do do Majakowskiego był mocno dyskusyjny no no stosunek no właśnie jak tutaj Majakowskiego z tą naszą sytuację wolę to dosyć trudne pytanie, tym bardziej że on zwolennikiem tej partii socjalistycznej, które np. na temat tych o obecnej sytuacji na pewno, bo to jest dużo przeciwników większość przecież z nas, a Majakowski jest to tak kontrowersyjna postać w razie myślę, że połączyć, bo teraz naszą rzeczywistością będzie bardzo trudno no na pewno był też w czasie rewolucji nie wiem na ile od 2 stanie o wchodzącego by zło zwolennikiem tej partii być świadomy, którą stronę pójdzie mniejsza o to nie wchodząc samego Majakowskiego jego twórczości on matematyczny on kochał wolność więc, jakby moja odpowiedź mam pytanie na pewno jednak jego wielką miłością była Lili BRIK, bo artystką jak ona została na ciele strajku to tylko na nowy na pewno pisałby piękne wiersze na temat powiedział to proszę państwa Marek Braun aktor teatru powszechnego w Radomiu Rafał Cieluch aktor teatru imienia Heleny Modrzejewskiej w Legnicy sąd się gośćmi kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj aktorzy Marek Braun teatr powszechny imienia Jana Kochanowskiego w Radomiu Rafał Cieluch teatr imienia Heleny Modrzejewskiej w Legnicy pytam o plany również mimo tego, że teraz teatry zamknięte czy zespół teatru powszechnego w Radomiu pracuje nad jakąś premierą w tej chwili tak moi koledzy przygotowują spektakl pomoc domowa Arsena na sylwestra no mamy nadzieję cały czas żyjemy nadzieją, że dojdzie do premier na kiedy zaplanowane, kiedy już na inwestycje trwale teatr w Legnicy wyprodukował 2 spektakle, które miały niedawno swoją premierę w sieci jeden z chlebem solą w twojej reżyserii powiedz coś więcej o tym polsko-ukraińskim przedsięwzięć ten projekt wywodził się z takiego pomysłu opowiedzenia o relacjach polsko ukraińskich w swoim założeniu pierwszym zupełnie inaczej wygląda, bo mieliśmy liczyliśmy na to, że będziemy mogli, że będzie taka szansa, żeby się spotkać z naszymi kolegami z Ukrainy były takie plany, żeby oni przyjechali do nas kilka dni, żebyśmy pojechali na na Ukrainę, żebyśmy się też spotkali ze sobą były też takie ciche nadzieje na to, że jednak może uda się zrobić ten projekt nie online, ale niestety rzeczywistość zweryfikowała te wszystko zamknęło się do tego projektu online owego troskę gdzieś w związku z tym w trakcie, bo po zmieniało się to logistycznie i też też ideowo w jakim sensie no właśnie chociażby chociażby przez to pozbawieni byliśmy tej elementarnej, jakby elementarnego tego silnik tego składnika, czyli spotkania przy tej naszej pracy, które jest dla mnie jest jakiś jakieś takie no no podstawowego, jakim on elementarną sprawą i gdzieś musieliśmy się odnaleźć w tym on-line nowym świecie w związku z tym wszystko cała praca, a reżyserowanie w ten sposób tną nie jest jasne jest jest jest bardzo banku, czyli logistycznie to było trudne przedsięwzięcie no właśnie, ale cały czas rozmawiamy o tym przeniesieniu teatru do do internetu czy czy dla was w ogóle teatr czy w ekranie komputera to jest jeszcze teatr dajemy Radia ja to nie wynika z moich bliskich nie wiem czy radykalnych radykalnego podejścia czy, ale dla mnie to dawno nie do końca to jest co więcej to i tak to jest teatr na to jest jest też to co mówię wspomniałem jak dla mnie taką istotą tego czym jest teatr jego wyjątkowością tym co co sprawia, że że, że jest właśnie wyjątkowy, że teatry teatr często w sposób wspólnotowy ość wspólnota widzę widz obecność wiza spotkanie z widzami mimo to, że widz przychodzi do teatru rodzina na gotowe dzieło na nas zaśpiewamy za to zakończone już zrobione, bo różnego rodzaju warsztaty są czy zagramy jednak moim zdaniem jest pełnoprawnym, jakby współ współtwórcą tego spektaklu tego co się dzieje tego poczucia wspólnotowości od widza zależy, jaka temperatura aspektach jak spektakl jest grane wyjątkowość polega na tym, że jednak tacy niepowtarzalny za każdym razem każdego wieczora dziewiętnastej dzieje się w inny spektakl dzieje się zupełnie co innego paradoksalnie, mimo że gramy cały czas przecież życie to samo, toteż w dużym stopniu powoduje widz nie powoduje to jaka jest atmosfera na widowni jest tzw. ściana zupełnie innego jest widz jest entuzjastyczne czy mniej entuzjastycznie to wszystko czuje to na tym polega magia teatru bez tego nie ma teatru jest coś takiego pomiędzy Janem wymierza się miast takie jak takie porównanie takie takimi tak to kojarzy z takim nie umniejszając niczego takim takich działań we mnie takim czymś pomiędzy widzimy chodziarza i wzrastać patrzymy ja nie wiem co biegnie ksiądz John więzienia no w gruncie rzeczy mamy wrażenie, że jej, że biegnie, ale tak naprawdę idzie no bo ona nowości tak właśnie tutaj nie jest firm, ale też nie jest nie jest teatr trochę teatralności jest leczenie nie jest do końca to takie są w procentach filmowy, chociaż używany przede wszystkim narzędzi filmowych czysto kamer telefonów montażu filmowego itd. nie no ta istota teatru ten teatr taki i które znamy, który kochany myślę, który za, którym tęsknimy no to moim zdaniem trochę na jedno jego nie ma ono nie ma, bo mówimy od takich ważnych teatralnych przeżyciach, których nas niestety pandemia pozbawiła chciałbym spytać was również rzeczy bardziej przyziemna, chociaż równie ważne mianowicie o pieniądze, bo pandemia też pokazała bardzo mocno, że ułomne jest chyba jednak ten system płac chociażby w Polskim teatrze od wielu dekad niezmieniony, kiedy aktor ma bardzo mało podstawę właściwie wysokość wynagrodzenia jest zależna od zagranych spektakli czy jakoś to mocno odczuł jeszcze teraz pandemii tak, aby odkryliśmy, ale też nikt nie mnie nie nie mógł przewidzieć, że taka sytuacja nastąpi jeśli chodzi o od płacenia dosyć jestem zorientowany jeśli chodzi o reformę w jaki sposób ona miała wyglądać na pewno nasz zawód winien być bardziej chronione, gdzie i nagradzany aktor jak gra w teatrze ma problem, żeby zagrać często w serialu i siebie między tymi 2 światami między teatrem, a filmem, a komfortową sytuację na pewno byłoby taką, gdzie będzie mógł aktor podjąć decyzję, że mówi rzeczywiście mam na tyle godną i sprawiedliwą płacę w teatrze, że nie musieli do filmu, żeby sobie dorabiać tak może deklarować, że jest aktorem tylko teatralnym albo tylko umową podsumowano akcję na pewno bardzo trudnej szeroki temat, który na pewno podlega dyskusji, ale czy teraz tym momencie jesteśmy w stanie rozwiązać podczas pandemii nie w dniu czym w czasie został jeszcze zastanawiam czy w ogóle istnieje coś takiego jak pijak może dodać trochę kontrowersyjne zawsze jak istnieje coś takiego może do tego ten weekend bardziej taki trochę z Włoszczowej tęgie głowy głowy potrzeba, żeby zadowolić rzeczywiście wszystkim, bo my przychodziliśmy do teatru i ten system płac jaki, jaki był zastane już jest zawsze jakiś taki post systemowe stare i wiadomo było takich zasadach co się dzieje za jest podstawa są spektakle, które dodatkowo się się dostaje pieniądze itd. się tak nigdy też nie zastanawiałem nad tym wszystkim wszystko się tak przyjmuję, jakim dobrodziejstwa tego co co pozostało po systemie po tym, ale, ale to co jest zależne od sytuacji od okoliczności te są to od okoliczności pandemiczne rzeczywiście inaczej to patrzymy, ale jeżeli jest taka sytuacja się dużo gra rzeczywiście da się jest spektakli kilkanaście ktoś ktoś, kto jest dużo gra ma w miarę jak tę stawkę za spektakl przyzwoitą no to wtedy gdzieś rzeczywiście no no no trudno tutaj unikać tego, że jednak sytuacji czasami są w porządku dobrze się zarabia, ale znowu okoliczności mogą być zupełnie innego ktoś może siedzieć na na etacie w teatrze naprawdę mało gra mieć 2 spektakle sezonie grać bardzo mało no i wtedy jego sytuacja przy tym systemie płac jest rzeczywiście dramatyczna już mówią o opłaceniu stałych uznaniowo, bo to też można było rozmawiać o tym co to znaczy tak jakby tutaj artystyczne rzeczy chodzą grać rzeczy ale, ale czy jakiś system rzeczywiście taki był, który zadowolił zadowolił wszystkich i wizję przy tym był sprawiedliwy w każdym momencie nie mówię, że w takim momencie pandemiczne nie dużo teraz mówi o tym, że właśnie od etatowca tzw. taka chwila sera, kto ma teraz gorzej, kto ma lepiej itd. aby macie teraz te etaty itd. no jasne mamy te etaty w tej sytuacji może rzeczywiście jest ze jest to sytuacja, że trochę trochę lepsza lepsza bo, bo dziś wpływa wynagrodzenie bardzo ale, ale znowu się łączy z tym, że gdzieś te nasze wcześniejsze wcześniejsze decyzje, które wynikały z tego, że jednak wiążemy się albo jak niektórzy mówią związuje się na tym etacie sprawia, że jesteśmy mniej dyspozycyjni też nasz wybór w tym momencie no musimy liczyć z repertuarem teatralnym nie możemy brać udziału tak intensywnie w serialu filmie w projektach, gdzie gościnnych itd. itd. za co też są niezłe jednak pieniądze i przy takim free lancer 2 jednak ta furtka jest bardziej otwarta do tej pory tylko prawda tani i będą w Libii i EBI schodząc to free lancer stworzy coś co się ryzykuje, bo też różnie bywa można siedzieć nic nie mieć casting owa się tylko o można siedzieć świadczenie ten etap ci bezpieczeństwo jakieś ostateczną tak jak mówię daj różnie różnie bywa ale, ale znowu ocenienie mnie nie myśli dyspozycyjności i też zdać bardzo skomplikowany będzie Marek w tej wspomniał, że jest to można by o tym rozmawiać każdy na pewno z nas ma jakby tutaj swoje zdanie na ten temat one mogą się różnić się na pewno otacza trzeba trzeba myśleć jasne dyskutować pandemia wszystko zmieniła i dla dla niektórych świat przyspieszył dla innych świat zwolnił też wielu aktorów zastanawiało się zastanawia nadal nad przeobrażeniem na koniec zupełnie jeszcze wasze artystyczne plany może takie bardzo przyszłościowe chciałam zapytać Marku wielki sukces międzynarodowy filmu Supernova Bartosza Kruhlika w sprawie być może ten czas pandemii mimo pandemii pozwolił ci na szukanie kolejnych filmowych ról w jakiś tam casting oczywiście się odbyły SEL w tej tzw. chciałem zrobić taki jak też poprawa sytuacja mogła występować sam na siebie z siebie w domu można pana jest trudna sytuacja, dlatego że dużo produkcji zostało zawieszone i całe środowisko ma, że cały czas nie było, bo niepewna niepewności, chociaż teraz pojawiło się światełko lepszy roku zaczyna to zacznie to wszystko co wracać do normalności, że szczepionka się w styczniu pojawili zaczniemy już ściągać te nasze maseczki tak kwotą reform jeśli chodzi o siebie kolejne kroki reżyserskie są perspektywy mimo pandemii i także wiele teatrów nie chce ryzykować nowych przedsięwzięć o no mam mamy nadzieję na jeszcze wiele, jaki jak jakość kilometrów mamy do przejścia na tej drodze aktorskiej moje teksty tych, gdzie ścieżek do deptania szlaków do przejścia dekoder reżyserii teatralnej nie ukrywa dziś już zawsze myślałem, ale teatralny hit teatralny, a raz wrócili do nowej normalności jak ja ja jeszcze tak pozwolę sobie, bo pani zapytała, a przy okazji tych płac i reform ewentualnie jestem zdania znaczki, że jest jest jest też bardzo bardzo ważna taka sytuacja, na którą warto było zastanowić może morze może pomyśleć o reformie związanej z konkursami bardziej dyrektorskim, bo wiemy co się co się wydarzyło w przeciągu ostatnich lat ile fantastycznych scen teatrów zostało zniszczonych niestety przez przez to w jaki sposób wybiera się dyrekcja teatrów i ja myślę, że znacie warto było zostaną w i o tych kryteriach o wybory o przeprowadzeniu konkursu ze swojej strony mogę powiedzieć, że w kulturze osobistej bardzo często się zastanawiamy właśnie nad nad tym jak działa system konkursowy jeśli chodzi w ogóle instytucje kultury teatralne w ostatnim czasie to już w ogóle bardzo bardzo dziękuje za to spotkanie Marek Braun aktor teatru powszechnego imienia Jana Kochanowskiego w Radomiu Rafał Cieluch aktor teatru imienia Heleny Modrzejewskiej w Legnicy byli gośćmi kultury osobistej mam nadzieję do zobaczenia niebawem na scenie na żywo też mam taką nadzieję dobre widzenie zobaczenia widzę wielkie dzięki słyszenia dziękuję czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA