REKLAMA

Jak chronić i udostępniać swoje dane?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2020-11-28 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:13 min.
Udostępnij:

Trudno dziś znaleźć stronę internetową czy aplikację, która nie gromadziłaby i nie przetwarzałaby naszych danych. Firmy, zwłaszcza giganci technologiczni potrafią uzyskać z nich ogromne dochody, w zamian oferując nam usługi bez opłat. Często też nie dają nam alternatywy w postaci płatnego dostępu bez przetwarzania danych. Eksperci od lat podkreślają, że taka polityka sprzyja nadużyciom i zagraża coraz bardziej naszej prywatności. Jak powinniśmy podchodzić do udostępniania swoich danych w internecie? I czy można to robić bezpiecznie, a zarazem z pożytkiem dla innych? O tym opowie dr Karolina Małagocka.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa w człowieku 20 wracamy do kwestii prywatności cyber bezpieczeństwa bezpieczeństwa naszych prywatnych danych w internecie dzisiaj ze mną studzi dr Karolina Małecka z Akademii Leona Koźmińskiego ekspertka w dziedzinie prywatności w sieci cyberbezpieczeństwo dzień dobry dzień nad rankingami kardana państwa ze współczesnych czasach, kiedy jeszcze na dodatek mamy pandemię i spędzamy więcej niż wcześniej czasu w internecie bardzo Rozwiń » często spotykamy się właśnie z tą kwestią czy udostępniać nasze dane czy ich nie udostępniać innym często właśnie nie mamy wyjścia, bo serwisy piszą wprost, jeżeli nie udostępni danych to nie będziesz mógł korzystać z tego z tego z tego z tego co pani to w ogóle dobry trend tak się już do tego tak jakby przyzwyczailiśmy, ale może to nie jest dobra idea by firmy firmy żywiły się naszymi danymi by wykorzystywały, żeby je eksploatowały osoby padają takie określenia czy to dobry trend może jednak byłby jakiś inny lepszy myślę, że ten trend nie jest najlepszy możliwy szef i on jest pomału ograniczano chociażby przez regulacje, które się pojawiają i to zarówno prawne jak takie rozwiązania są regulacyjna o 5 są coraz bardziej świadomi, że jeżeli udostępniają swoje dana one mają konkretne wartości chcieli otrzymać coś sam niem no oczywiście nie mamy takiej idealnej sytuacji możemy zarządzać tymi naszymi danymi jak pieniędzy miejsca poza planuje wydawać tam, gdzie sama, ale co w sporcie jesteśmy świadomi, że ktoś nie jest także, korzystając z usługi musimy się połączyć nasze obca firma man zapomnienia, a no i to aż coraz mocniej jesteśmy wspierani przez takie rozwiązanie ponadnarodowa, która zupełnie nam po prostu możliwość korzysta, a żeby się na woli trochę trochę silniejsze Towarzystwa traktowani, zwłaszcza przez dużych graczy na rynku z tymi mniejszymi jest jak też mniejsze Ammann ani zwiększonym ostatnio pokazano swoich klientów mogą też zwiększa konkurencję także zdecydowanie myślę, że udostępnianie danych w internecie jestem bardzo nowego życia i taka część nie pozbędziemy wielu usług jest zresztą świetnie oparte o to, że w ogóle cała dostępna, więc pana, ale myślę, że będzie to szło w kierunku takiego o umocowania, a klientów i coraz większej tutaj woli jest przynajmniej części miasta lekarzem tymi danymi faktycznie, chociaż trochę zarządzać mówi pani o gigantach internetowych, którzy nam najczęściej w takiej opcji innej bardzo nie dają, jeżeli mówimy o Facebooku to koronny przykład no to niema możliwości, żebyśmy nie udostępnianie danych korzystali z Facebooka w zasadzie kiedyś rozmawialiśmy o tym w tej audycji z Katarzyną Szymielewicz Fundacja Panoptykon ona wróciła bardzo ciekawy pomysł, gdyby była opcja płacę za używanie Facebooka, ale wtedy kwestią niezbyt moich danych to było było uczciwe nie ma takiej opcji należy w ogóle nie zanosi to takie porównanie do tego, że jesteśmy gdzieś nie więcej, a feudalizm jeśli chodzi o takie relacje z tymi z tymi właśnie chociażby Facebookiem czasem dużymi firmami i ten jest w istocie oba to znaczy wydaje mi się, że jeżeli nie ma za bardzo konkurencyjna, bo jesteśmy skazani na Facebooka, bo nie ma na to wydawca spółka, a drugi jest ona tutaj kolacja jest zupełnie kontakt społeczny tak to zaproszone, a to znaczy oni wcale nie muszą się kierować naszym nadal nie ma tzw. First Class Customer, czyli można właśnie do każdej opcji płatnej albo pójść do konkurencji, a no w tym momencie ciężko mówić o tym co relację ponoszę część Unii na białe, aczkolwiek światełko tunelu, a coraz częściej facebookowy zdarza się zeznawać przed różnymi gremiami Ano są targani różnymi skandalami jeśli chodzi o, a zabużanie właśnie różne odpadła, a ja osobiście takie przekonanie, że w momencie, w którym naprawdę bardzo mocno pan już widać sza wpływają na wyniki wyborów, a decydująca o podziale władzy na świecie, a nawet nie kocha to prawdopodobnie będzie to moment ktoś tam stacja zacznie się dynamicznie zmienia się również na naszą korzyść klientów wtedy też sądzi pani będzie bardziej przejrzysta polityka dotycząca tego co takiego zrobić naszymi danymi, bo o nich zbiera mnóstwo jest w stanie potem je dzielić na łopatki jest w stanie sprzedawać innym mniejszym czy większym odbiorcą mamy tak naprawdę wchodząc do sieci robią to co tam chcemy zrobić nie wiemy co się z tymi danymi dzieje to jest w ogóle gdzieś tam za zasłoną to prawda to znaczy ja tutaj staram się jednak zachować pewien optymizm, bo mieliśmy w historii przykłady monotonii, która wydawało się, że nikt się nie złamią wiele lat temu myślę, że ponad dekada co najmniej, a było także sobie nie wyobrażał, że na opakowaniu produktu będziemy mieli uczciwie zapisane skład tego produktu, a może nie będzie można mówić, że coś jest ekologiczna albo coś jest produkowana w Polsce skoro nie jest, a znajdę prawa konsumenckie się tutaj czasu na bardzo mocna, a w kierunku ochrona ochrony indywidualnego konsument ba no na pewno nie nie tylko, dlatego że konsumenci tego domagali, dlatego że tak wypada robić tutaj zdecydowanie dużo działa kompetencja no tak młodej konkurencji ciężko sobie dzisiaj wyobrazić ma np. w przypadku mediów społecznościowych i te wszystkie duże Platformy, a myślę, że wielu rzeczy deszcz pada, a to nie wyobrażaliśmy, a dzisiaj osiąga zupełnie dobrze funkcjonują, więc mam ogromną nadzieję, że jeśli nie my konsumenci to ci, którzy walczą władze będą one jednak te rewelacje zdetronizować to fajne porównania z tym składem na produktach, bo to jest troszkę tak jak ja teraz mamy różne okienka wyskakujące, kiedy wchodzimy do serwisu internetowego pojawia się sakramentalne czy akceptuje pliki cookies w dni mnóstwo odmian tego komunikatu generalnie chodzi o to samo prośby o akceptację strona zbierała nasze dane potem przekazała mi to okienko z tego co widzę nawet sam o sobie najczęściej wobec zamykamy nie czytamy tego wszystkiego to jest drobny druczek tak jak niestety duża część konsumentów nie czyta tego co na opakowaniu produktu, a więc informacja niby jest, ale w zasadzie nie korzystamy nie ma z tego dla nas, jakiego wielkiego pożytku z naszej własnej winy być może, ale tak działa człowiek działa ludzki umysł zamykamy koniec stawianie tak natomiast ja tutaj też uważam, że warto zwrócić uwagę, że to nie jest także 5 w ogóle nie chcą udostępniać swoje dane i tutaj się dzielimy pewnie co najmniej 30 lat prowadzone są badania i można powiedzieć o wszystkich klientów 3 takie u was plan na fundamentalistów, którzy uważają, że faktycznie poszło za daleko i oni byliby skłonni nawet wykorzystać niektóre usługi w zamian Zatorza en mogliby próbować odzyskać kontrolę nad in danymi i mamy też grupa pragmatyków, którzy uważają dusza chcą coś mi poczucie jest uważana elbląskiej i strat i oni również coś zyskują często dla nich jest ważna, bo to warto zwrócić uwagę, że np. część osób jest sama siebie chętnie wypełnia rozbudowaną ankietę portale randkowe tylko, dlatego że liczę na to, że w ten sposób znajdzie partnera oczywiście portale randkowe potem jeszcze zbierają dużo więcej informacji na część pewnie czuje się tak bardzo nie zastanawiają dzisiaj właśnie o tym pan wspomniał, że nie czytają regulaminów tych wszystkich okienek, ale jednak oni sami siebie dużo te dane przekazują, bo mają nadzieję na znalezienie na jakiś ślad można pewnie znaleźć dużo więcej na końcu, ale ten beztroski, którzy uważają, że akty danych jest tak dużo w internecie, a żonie są po prostu całej masie Tekturze analizowanie i dzięki temu mają dostęp do fajnych bezpłatne i usług, a i to się podoba i do wszystkiego to znaczy się też do ludzi też szanować może mieć edukować możemy próbować tłumaczyć przesłać zostaną, ciesząc się postawą, a jeżeli tak będzie, pozbawiając się też powinni mieć taką akcję, jaką stanowią świadomość tego co się potem z tymi danymi może stać jak co do nich może powrócić ja z kolei trafiałem kilkanaście czy ma ponad 20 lat temu taki okres, kiedy wziąłem udział wielu konkursach dotyczących nawet nie pamiętam, czego podawał się tam dane dane osobowe w tym numer telefonu komórkowego znajdą dziś mam telefony od marketerów tzw. albo bardzo tzw. gruby cudzysłów, bo to nie jest w ogóle marketing tylko jakieś nęka niektórzy próbują mi zaoferować różne rzeczy, którzy nie chcą usunąć mojego telefonu z bazy danych swoich się dołączają, kiedy tylko coś takiego powiem, których nie da się tego dnia do tego skłonić za pomocą skargi do urzędu ochrony danych osobowych, ponieważ nie wiem co to za film, więc urząd nie może nic zrobić no niestety moje dane krążą nie mogą się już teraz zrobić nic kompletnie to jest ciekawa, ponieważ będzie część osób nie ma takiej świadomości, że dane z internetu nie da się wymazać to znaczy mamy dzisiaj to prawo do zapomnienia, która jest dość ciekawe prawa albo nawet człowiek nie zapomina co dopiero, a skomplikowane zostali baz danych, które funkcjonują w dzisiejszym świecie, więc co ma dość iluzoryczne prawo do zapomnienia, a pan nie da szansę, żebyśmy mogli nawet swoje dane nawet taki analogowych źródeł tak to jak się nie pamiętam komu mam swoją wizytówkę jeszcze wprawdzie wysokie funkcje, ale rzeczywiście nie mogłaby być zapomniana przez, a przez to którymi kontaktował prawdopodobnie dokładnie tak samo działa winnice, a więc faktycznie nie mamy świadomości czekają taką refleksję, że nie jesteśmy w stanie kontrolować tego przez Obamę to znaczy nawet państwa nie są w stanie kontrolować przede wszystkim dane wielkie firmy nie są w stanie kontrolować przepływu danych Facebook jest świetnym przykładem niech żyje za chwilę te dane wyciekają jak co są dostępne statystyki też 40 000 koni około 40 000 kont, a dziennie oraz w różny sposób ktoś ładnie skompromitowana czy nie uda się przejąć łamać pozyskać z nich pana sposób oczywiście nielegalne mają skandale jak ten kandydat analitykom część okazuje że, wykorzystując jakieś luki w ich zabezpieczenia w regulaminie w ogóle udało się stworzyć potężną machinę, a to tworzenia modeli zachowań, a metoda co i następnie rynkowi sprzedawać, więc wydaje mi się, że ta panda kontrola nad danymi, jaka ochrona jest jednak łuba na dzień cały świat i ten postęp to teraz widzimy w technologiach no poniekąd bardzo mocna zawdzięczamy temu, że dana są wydatkowane gromadzone analizowane nie ważą się postępowania w dziedzinie sztucznej inteligencji jest ogromnych baz danych można nakarmić algorytmu myśmy się pogodzić z tym, że jeżeli ktoś gromadzi duże ilości danych na temat to one nie mogą być stuprocentowo bezpieczne, bo sama wielkość tej bazy lisy to jako jedno jest skomplikowana spowoduje, że mogą być łamania wycieki jakieś nieprawidłowości to jest po prostu prawo natury lokalna na torze, jeżeli mamy coś produkowane na masową skalę to tak jak znowu ma przy dużych produkcjach zdarzają się nowa diva wątpliwe partie produktu zdarzają się błędy, a częściowo ludzkie częściowo wynikająca z naszą w tym wypadku, jaki obsługi wirtualnej, a i one po prostu są były i banda i jakkolwiek się nie podobało, a ta to faktycznie świat idzie w tym kierunku, a myślę że, że powinniśmy się zastanowić się na nowo po pierwsze, chcą zdefiniować własną prywatność, czyli czy też faktycznie faktycznie prywatność musi być tak rozumianą zero-jedynkowo oznacza albo nikt nic nie wie ja mam taką pełną kontrolę nad danymi to wtedy prywatność czy aktywność jest po prostu próba normalizacji tych relacji na rynku i próba wzmocnienia nas, żebyśmy nie byli tak bardzo wykorzystywani, a jako o jak właśnie klienci, którzy nie mają tej wersji płatnej i myślę, że w tym w tym kierunku widziana, a może na razie są takie pierwsze próby, ale ta logika w tym kierunku zmierza to tych pierwszych próbach w tej logice rozmawiam jeszcze dokładniej za moment w drugiej części audycji myśli pan napisać człowiek 2 Sopko wiadomo Kato chłopka szefem Izby obiecuje, że nie będę tych danych, które państwo leśną przetwarzał wykorzystywał jakiś niecnych celach po prostu dla celów komunikacji tylko ten adres podaje wracamy do państwa za moment ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski studio ze mną wciąż dr Karolina Małecka z Akademii Leona Koźmińskiego ekspertka w dziedzinie prywatności w sieci cyberbezpieczeństwo witam ponownie dzień dobry witam ponownie rozmawialiśmy o tym jak cywilizować udostępnianie danych dzielenie się danymi w internecie jak dbać o prywatność, ale taki sposób z z nią stosowane nie tylko zero-jedynkowy nie tylko taki albo dajemy wszystko dodajemy nic z tego co wiem pani doktor pani się zająć tym naukowo i znowu pani model współpracy z naszej firmami, które byłoby dla obu stron korzystne taki powiedzmy cywilizowany sposób powiedzieć, o co chodzi, a mieliśmy taki mogą, która zawiera się w literze taka, a ta od transferu danych, czyli jak pan szanse ma wyglądać taki modelowy sposób, który zadowalał i klientów i z nas i ta poszczególne składniki które, których jest 3 jak słyszał ten teren jest zaufanie oni teraz po angielsku to jest również rodzaj danych, które klienci są zastraszani angielskiego by, a i ostatecznie transparentności, która też jest bardzo ważna chodzi o to żal 5, wskazując dana jedno powinni wiedzieć po pierwsze, dlaczego Cattana o dane są proszeni, o co z tymi danymi będzie się działa, a moim mieć zaufanie, że faktycznie to co firma deklaruje i i ca, a mówi albo Pisza po co zbierane są dane i w jakim są one będą dalej gromadzone przetwarzane tak faktycznie się staże en no i wtedy mam też nie powstanie taki balans, kto może dawać zarówno komfort klienta, a przekazywania danych, jakie biznesowi, że dane pozyskuje, a następnie wykorzystuje, bo to też jest ważne, bo tam zdane biznes może robić dalszą, że tak może personalizować komunikację personalizować ofertę, a więc dziękuję ci, którzy po drugiej stronie nagle dostają spersonalizowane, chociaż Pamela albo nawet dostałem propozycję dokupienia kolejnych usług lub kolejnych produktów powinni też wiedzieć, że to nie jest jakaś machinacjach tłum i nie zostali wykorzystani i gdzieś tam właśnie to drobnym druczkiem napisane i nie otoczone przez przypadek tylko, że to siedziało w nim więcej Skoda znowu jest przełożony osobie to on monopolistą, a nad prawdopodobnie po ich przypadku procedura jest zadłużona, ale jeżeli się pod uwagę większość firm, a na polskim rynku większe stanowią małe średnie firmy, gdzie stosunkowo łatwo jest wymienić na konkurencję to tutaj praktykę częściej stosowana znaczyć mali faktycznie muszą budować relacje z klientami, a jeżeli chcą budować relacje z kijkami mogą próbować wykorzystać w Timesie, w którym podstawową rzeczą, którą się to wszystko zaczyna właśnie to 500, czyli tych danych czy rodzaj danych, jakie przekazujemy, bo często jest niestety praktyką jakaś firma czy jakaś strona internetowa czekasz aplikacja prosi nas o dostęp do właściwie wszystkiego, więc obok w takiej sytuacji oczywiście jest, ale po co w oczy po co by jakaś aplikacja chce dostępu do tak różnych moich danych to ewidentnie budzi zaufanie mam wrażenie, że firmy czasami chcą mieć na zapas możliwość wykorzystywania różnych rzeczy, których de facto nie potrzebują, ale poprośmy otaczanie to jest dozwolone potem zobaczymy co z tym zrobić taka strategia trochę dziwna to właśnie niebudząca zaufania to znaczy też dokładnie tak wzięło się pewnie jest po posiada o zbieranie danych do przyszłych analiz i może dzisiaj jeszcze należało klientów i tak do końca niewiele, a co będziemy chcieli ani powiedzieć, ale ta właśnie wypowiedział zaś to już troszkę zostało prowadzona, a na początku w rozporządzeniu o ochronie danych osobowych, która obowiązuje na terenie całego europejskiego obszaru gospodarczego, a próbowano to cywilizować te zostaną podejście kraj pasji pani zań czyli, projektując rozwiązanie trzeba mieć na założenie, że chronimy prywatność klientów, czyli zbieramy tylko te dane te są nam potrzebna i to od założenia musimy poprosić inną wiadomo, że to ma być aplikacja, która bazuje na lokalizacji no to bez umożliwienia dostępu do lokalizacji ona nie będzie działała, więc oto dano, a musimy poprosić od razu się pobierania aplikacji, ale jeśli chcielibyśmy mieć jednocześnie dostęp do wielu innych danych, która akurat tam zaśpiewasz no to już powinno być opcjonalne tak to się czyta to jest taki krok właśnie w tym kierunku po niej, a drugi krok jest taki to na razie funkcjonuje powiedzmy tylko, a tylko takich założeniach, pomimo że znalazł swój oraz w sprawie, że mamy 2 opcje to znaczy mamy opcję darmową, gdzie Pięta mówi nasz ten to rozwiązanie za darmo, ale wtedy płacić nam danymi na dzień mamy wersję płatną tym metod, że to tutaj będziemy pozyskiwali witalne, a my za to zapłacić, a wydaje mi się, że w przypadku tak jak mówiłam tak dostawców, których można łatwo zmieniać, bo np. aplikacja, która lokalizuje wolność życia albo, która będzie o pierwsze moje zdjęcia, a te publikacje sporo więcej jestem skazana na 1 dostawcę na wtedy można sobie wyobrazić, że faktycznie, więc zostać uświadomiony będzie zwracana uwaga i ten pan, jakie potrzebujemy Janusz jest jak bardzo ta zasada zwracam uwagę na to, jakie uprawnienia nadaje aplikację właśnie to jest niestety często na Facebooku cały czas pojawiają się aplikacje, które wyłudzają od nas dane ludzie nie patrzą w ogóle to aplikacje mogą robić na końcu one konieczne właśnie wysyłać około wiadomości z jakimś podejrzanymi linkami co się dzieje, dlatego że nie sprawdzono niestety co co taka aplikacja może robić tam są z tego kłopoty no dobrze mamy drugi etap, czyli transparentność co się z naszymi danymi stanie chyba trochę trudniejsza sprawa by, żeby to wyjaśnić po ludzku zwłaszcza, bo często mówią, że będą przetwarzane w celu przekazania zaufanym partnerom itd. tak zaczęto czytać właściwie, o co chodzi nie to jest e-marketing nie wie co to jest tam pada innych trudnych słów sądzi pani da się bardziej pomóc wyjaśnić nasze mamy też dobre przykłady na to co duże firmy, a zaczęło się od branży telekomunikacyjnej i mediów oraz rozrywki to oczywiście potrzebują dane klientów i też bardzo mocno zależy mi personalizacji swoich usług czyli, żeby oni mogli faktycznie w sposób jawny do klienta wykorzystywać te informacje zebrane jako pierwsi zaczęli tworzyć takie centra pamięta wyjaśniają jak po kroku, jakie dane pozyskują do czego one są potrzebna, a że często są analizowane na taki zbiorczy sposób przecież mamy cały przykład sektora badań opinii publicznej badań poznańskiej Kia, a też ludzie często bardzo intymne wyznania i takie bardzo profesjonalną opinię wąsaty pan ich poglądy polityczne albo swoje przekonania religijne i czasem, udzielając odpowiedzi są jednocześnie informowano, że one będą analizowane w sposób zbiorcza i tutaj właśnie bardzo ładnie widać to zaufanie są częściej przychodzi do nas ankieter czy wypełniamy ankietę online czy jesteśmy zaproszeni jakieś panelu o te są też decydują na ogół mają zaufanie, że faktycznie nie będzie także ktoś będzie analizował indywidualnie tylko, że faktycznie prze przysłuży się do zbadania tego zjawiska podobnie funkcjonuje w biznesie to znaczy też potrzebujemy jako PiS znane a kto prowadzone, a ten co nasi klienci lubią a jakie cechy produktu ofertę są potrzebne bardziej, które mniej na ocenie oznacza, że musimy tak jak co Facebook torowej tworzyć modele psychologiczna, stając za każdego klienta indywidualnie, więc często to jest mniej więcej tak transparentność i wiążąca się również zaufaniem właśnie zaufanie to bardzo trudne słowo w przypadku takich rzeczy się w internecie dzieją no czasami oczywiście ufamy swoim bliskim swoim znajomym zaufanie do firm to jest o wiele trudniejsza sprawa mam wrażenie, że czasami to jest także nie ufamy tym filmom trochę na wyrost, a czasami z kolei firmy też na tego naszego zaufania nadużywają, bo tak jak pani powiedziała czasami są to bardzo poufne bardzo prywatne dane tu chyba trzeba być wyjątkowo ostrożnym, jeżeli chodzi o dane, które się ją sami bezpośrednio te dane genetyczne, bo przecież coraz częściej mamy oferty np. robienia badania genetycznego w celu sprawdzenia nie mam jakichś wspólnych Kwiatkowskim w serwisach geologicznych też nie jestem przekonany czy firmy wystarczająco jasno komunikują jak takie dane wrażliwe dane to jest nasze dna to jest coś, czego się zmienić już nie da w ogóle takie dane są zabezpieczone i czy możemy takim filmie zaufać, jeżeli chodzi o obserwowanie tych danych jeśli chodzi o te dalekie szczególna, bo one są nawet szczególnie traktowana przez prawa to tutaj to sądy odpowiadasz zachować do niczego nas ważność i jest tożsame zdanymi biologicznymi tak samo będzie z takimi danymi bardzo wrażliwymi np. dotyczącymi nasze finansów 3 dotyczącymi dziećmi z dużą głowę, a oczy jak wcześniej jednocześnie masowych te są sprawdzane będą za tańsze będą dostępne dla bardzo wiele osób może będą mogły się, a osoby, lecz trzeba dawać taką pomoc mówi Artur książek, że przed pandemią, a żal, że oni, analizując zapytania to ludzie zadają, a są w stanie obserwować rozwój chorób albo zasugerować osobie bez daje konkretne pytania, a zarazem, a w wyszukiwarkę, że być może powinno się udać do specjalisty to piękna idea tak, bo te powinny stanąć sobie fantastycznie można komuś zasugerować, że powinien przebadać się w kierunku bądź jakiegoś rodzaju raka, a albo inna choroba, a z drugiej strony to jest przerażające, że jakaś firma będzie ono zbycia, tyle że rzecz w stanie wytypować należymy do grupy ryzyka, a więc się, więc tutaj tak naprawdę dziś nie mamy takiej nawet moralnie odpowiedzi a kto mógł takie dane konieczne, bo chcielibyśmy, żeby rząd wiedział on nas aż dla 18 dzisiaj zadać pytanie na nie widzimy jak chętnie jest są instalowane aplikację mówiąca o ten czy nasze drogi przecięły się z kimś, kto jest chory na covid i wydawałoby się pan znowu Szczytna idea, a jednak ludzie mają pewną dawkę raczej wahania czy faktycznie zadane pytanie będą analizowane z kim się spotykał się było ile czasu pan spędził i mimo wszystko wolelibyśmy, żeby te, żeby dostępu do tych danych np. nie uda nie ułatwiać rządowi także mam wrażenie, że to jeszcze bardzo trudny temat to kwestia zaufania do władzy, które w ogóle jest trudne, ale trzeba bowiem na monolog na koniec takiej idei dawstwa danych w podcaście cyfrowe zdrowie chcę państwu polecam jest na stronie tokfm dostępne dr Lidia Kochanowska opowiadała mi takiej inicjatywie, żeby pacjenci, którzy są leczeni jakiegoś produktu mają albo jakieś obciążenia genetyczne albo jakieś problemy zostawiamy oni mogli właśnie taki sposób na to jak pani opisuje świadomie wiedząc co są te dane udostępniane udostępnić swoje dane medyczne po to, żeby one posłużyły potem do badań naukowych opracowania nowej terapii takie dawstwo danych tak jak jest dawstwo narządów jak krwiodawstwo wydaje się bardzo fajną ideę pod warunkiem wszakże właśnie mamy tutaj te wszystkie elementy tych pań wcześniej wspomniała jak podano może inny przykład tym się kojarzy standardem dane jest taka aplikacja, która myślę, że wszyscy znam aktora moim innym przykładem w oświatę i bardzo dobrego wykorzystania danych to jest nawigacja i nawet te nasze poglądy na tę czy inne odmiany do nawigacji pytanie to, że zgadzamy się wszyscy c, korzystając poniekąd z Google Maps, a udostępniać dane o tym jak i 83 mieszkam i czy są Dankowski czy są wypadki i to ta aplikacja tak nie działała jest jedno z najbardziej taki zielony aplikacji, która pozwala nam odnaleźć w każdym miejscu każdej przestrzeni otworzyła część osób można np. praca w nieznanym terenie albo na podróżowanie pozwala zaoszczędzić czas, dodając że potrzebujemy na przejechanie z miejsca, a miejsca, a więc wydaje się to Bast totalne w momencie, gdy ludzie rozumieją ca i ten cel jest dla nich, a moralnie etycznie czy zrozumiały zgodnie z wartościami, a nie będzie tutaj rząd planem to znaczy jasny obraz żal, że przekazała swoje dane medyczne aktywne doskonale rozumiała, że pozwoli to leczyć jakąś Araba przyszłości lepiej po to jest właśnie ten to takie rozłożenie tego mamy zaufanie do ośrodka, który rozbiera rozumiem, jaki rodzaj danych przekazujemy w jakim celu będą dalej organizowane w takich sytuacjach właśnie na inne chętnie byśmy się wszyscy znajdowali obie firmy nauczyły tego jednak dla użytkownika ważna jest nie tylko wygoda nie tylko o to, żeby dostał tę samą aplikację tę swoją usługę, która interesują złote czuł się tym bezpiecznie, żeby w tej firmie po prostu zaufać moim gościem dr Karolina Małecka z Akademii Leona Koźmińskiego ekspertka w dziedzinie prywatności w sieci cyberbezpieczeństwo dziękuję bardzo, dziękuję ja zapraszam jak zwykle w sobotę o godzinie 1420 mówił Jan Stradowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA