REKLAMA

"System wiedzy możemy budować całe życie. Nie da się tego powiedzieć o naszej osobowości, kompetencjach społecznych"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-11-25 18:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:46 min.
Udostępnij:

"Niedobór ruchu, zaburzenia snu, pogorszenie kondycji układu nerwowego, osłabienie mięśni i pełne uzależnienie." - to konsekwencje długiej izolacji młodszych dzieci. O cenę izolacji i nauki zdalnej jaką zapłacą dzieci i młodzież pytamy dr Aleksandrę Piotrowską, psycholog dziecięcą. "Jeśli izolacja potrwa dłużej i zamknięcie szkół może nam się pojawić pokolenie nie potrzebujące innych ludzi. Uzależnienio od mediów społecznościowych i świata cyfrowego"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1824 Adam Ozga razem z nami już kolejny gość dr Aleksandra Piotrowska psycholożka dziecięca dobry wieczór dobry wieczór witam dzięki dzieci nie znoszą ciężko zakażenia koronawirusem o tym słyszymy co najmniej od wiosny, a pandemię jak znoszą no to zupełnie inna sytuacja niż samym koronawirusem pandemia bez wątpienia przy ogromnej większości dzieci nie służy są oczywiście wyjątki dzieci, które bardzo źle odnajdował się większych grupach tam, gdzie był hałas dziś Rozwiń » za dużo działo i te dzieci z ulgą powitały odbarczenia jest obowiązku bywania w szkole, ale to są naprawdę nieliczne przypadki przy ogromna większość zarówno 3 czterolatków chodzących do do przedszkoli Miedzianki tych, którzy mają lat 8018 podnoszą negatywne zdecydowanie konsekwencje odizolowania od szkół no właśnie 3 czterolatki dzieci starsze nastolatki czy któreś z tych grup jest szczególnie narażone na obecną sytuację czy może jest także każda z tych grup ma po prostu różne problemy zdecydowanie jest tak, że te grupy różnią się z dominującymi przyczynami, dla których obecna sytuacja jest dla nich szalenie szkodliwa natomiast łączy wszystkie dzieci i zapewne nie tylko dzieci sam fakt, że izolacja od innych ludzi no nie robi nam dobrze mówi z różnych powodów te zależą od wieku myślę ze szczególnym niepokojem o dzieciakach z pierwszej klasy szkoły podstawowej pierwsze dni pierwsze tygodnie pierwsze miesiące szkole kształtują tak naprawdę postawy nie tylko wobec instytucji edukacyjnych, ale wobec czynności uczenia się nauki szkolnej wobec wiedzy w takich warunkach, jakie przytrafiły się tegorocznym pierwszakom niezwykle trudno będzie o ukształtowanie takiej pozytywnej postawy wobec szkoły to zapewne przez wszystkie następne lata będzie się tym dzieciom odbijało czkawką oczywiście rodzice niepokoją się szczególnie o starszych uczniów tych przed którymi egzamin ósmoklasisty przed którymi matura działa nie potrafi tak naprawdę przejąć się losami egzaminacyjnym, ponieważ wiem, że akurat w z zaniedbania dotyczące wiedzy systemów wiadomości człowieka takich szkolnych umiejętności w najprostszy sposób można nadrobić o tym chociażby wystarczy rozłożyć te braki na następne lata obniżyć wymagania na egzaminach tutaj wyjść jest naprawdę wiele, ale nasz system wiedzy możemy sobie budować przez całe swoje życie nie da się tego powiedzieć o budowaniu naszej osobowości o budowaniu naszych kompetencji społecznych umiejętności życia wśród ludzi z ludźmi powstawania potrzeb społecznych potrzeb emocjonalnych tutaj troszkę także w pewnym momencie naszego rozwoju wysuwa się jak gdyby szufladkę umożliwiająca ładowanie oddziaływań, ale po pewnym czasie to szufladkę się po prostu zamyka nie da się np. zacząć uczyć mowy człowieka, który ma 7 lat, bo na to matka natura przewidziała wcześniejszy okres nie da się uczyć kontaktów społecznych dobrego życia innymi ludźmi, a dopiero wtedy, kiedy człowiek ma lat 15 czy 20 tego się na późniejsze terminy przełożyć nie da, a izolacja z wiązana z pandemią no doprowadza trochę do takich sytuacji oczywiście no nie nie zero-jedynkowo no nie jest przecież tak, żeby nasze dzieci nie kontaktowały się teraz z rówieśnikami w ogóle no ale zubożenie tych tych kontaktów jest czymś szalenie niebezpiecznym dla rozwoju ona jest z pewnością ogromne ja też pomyślałem o właśnie pierwszoklasista pomyślałem też o tych dzieciach, które ze względu na zmianę szkoły zmieniają swoje środowisko, czyli to będzie w tej chwili ósma klasa podstawówki pierwsza klasa liceum one też znalazły wyjątkowo niekomfortowej sytuacji zastanawiam się czy to, o czym pani mówi też szufladki, które są wysunięte tylko przez krótszy dłuższy czas i potem się zamykają przy to są rzeczy, które wiemy, że możemy nadrobić czy będziemy się uczyli tego na żywych organizmach i na żywych uczuciach no tak naprawdę mówiąc o tych szuflad, które otwierają się na na po bardzo kategorycznym tak to jest to stanowisko bardzo ostro oczywiście nie wszyscy sosy naukowców ze specjalistów aż tak ostre stanowisko podzielają, ale wszyscy są zgodni co do tego, że istnieją w rozwoju człowieka pewne okresy, kiedy jest szczególne zapotrzebowanie na określone rodzaje bodźców wtedy, kiedy człowiek zaczyna mieć 678 lat, a czasami 56 lat rośnie zapotrzebowanie na nieco bardziej sformalizowany sposób uczenia się to powoduje, że zmienia się nieco funkcjonowanie naszej w naszej pamięci nasze myślenie zyskuje nowe wymiary brak szkolnej edukacji w tym w tym czasie naprawdę jest groźny niebezpieczny, ale jak mówię myślę przede wszystkim o tych konsekwencjach, które możemy obserwować w sferze emocjonalnej i świat w sferze społecznej ja się po prostu boję, że jeśli potrwa dłużej ta izolacja zamknięcie szkół może nam się pojawić się pokolenie nie potrzebujące tak bardzo innych ludzi, bo nie przyzwyczajone do tego, że z innymi ludźmi rówieśnikami załatwia się wszystkie swoje podstawowe sprawy, że wśród rówieśników z rówieśnikami chociażby znajduje się doskonały zaspokojenie swoich potrzeb, a przecież z kolejnych dziesięcioleciach życia najprawdopodobniej przeogromna większość z dzisiejszych dzieci będę będzie musiała żyć w warunkach społecznych nowy ilu z nich zostaje nie gazowymi czy leczniczymi, którzy mogą pracować we względnej izolacji od ludzi przecież trzeba się gdzieś nauczyć współpracy z innymi umiejętności podporządkowywania swoich celów celom grupowym, ale i walki o swoje przekonywania członków grupy do tego, żeby to właśnie ich cele były były realizowane nie da się tego załatwić zdalnie poprzez klawiaturę nawet najlepszych i najlepiej działających komputerów mamy w dodatku do czynienia z pokoleniem, które jest o wiele bardziej skomputeryzowane niż pokolenia poprzednie i już wcześniej już przez pan przed pandemią przecież coraz głośniejsze były obawy o budowanie relacji międzyludzkich i myślę, że wypadł całkiem zabronione, ale obawy, bo już dużo wiemy na ten temat no to teraz mamy to tak samo tylko jeszcze dużo dużo bardziej ja chcę zapytać jeszcze o rodziców, dlatego że myślę, że trochę ich na straciliśmy, bo powiedzieliśmy im o rzeczach, które sami już obserwują jak rodzice w tych trudnych warunkach mogą pracować z dziećmi, żeby ograniczać te negatywne skutki izolacji i myślę sobie, że wszyscy dorośli rodzice ze swojej strony, ale pedagodzy nauczyciele ze swojej mogą tutaj bardzo dużo zrobić jeśli już dzieci muszą przebywać przez dłuższy czas w swoich domach to nie że, chociaż zlecane im zadania będą miały charakter grupowy naprawdę nie ma powodów, żeby dzieciaki kontaktowały się ze sobą tylko wtedy, kiedy grają w Fortnite ta albo inne fascynujące gry przecież wtedy się ze sobą kontaktują nie może zatem muszą się kontaktować w związku z tym co stanowi treść ich szkolnej nauki to byłoby jakieś wyjście troszkę zmniejszające zagrożenie tym niedoborami kompetencji społecznych emocjonalnych, o których mówiłam, ale wie pan w ogóle kwestia bazowania na na ekranach i nawet na kontach czy cyfrowym, a przecież nie bardzo widzimy w tej chwili inne wyjście, a więc ta kwestia przy kucia dzieci na wiele godzin każdego dnia do ekranów jest kolejną kwestią, która wzbudza rosnący niepokój i rosnące obawy wśród psychologów no wiemy już naprawdę sporo o tym czym grozi uzależnienie od mediów cyfrowych jeśli do faktu, że niezwykle atrakcyjne dla dzieci nie są media społecznościowe różnego rodzaju gry tu troszeczkę kwestia zależy od od wieku, ale od indywidualnych cech dziecka, a więc jeśli do do do tej ogromnej atrakcyjności mediów cyfrowych migających ekranów eksponujący ciągle zmieniające się, a więc przyciągające uwagę bodźce jeśli dodamy jeszcze godziny spędzone przy kranach w związku z obowiązkami szkolnymi no to niestety mamy do czynienia z bezwzględnie nadmierną ekspozycją młodych ludzi chociażby na rodzaj światła emitowanego przez ekrany niedobór ruchu niedobór aktywności fizycznej nie da się przecież jednocześnie siedzieć przed ekranem i być aktywnym zaburzenia snu pogorszenie kondycji układu nerwowego, ale także osłabienie mięśni osłabienie kośćca, a wreszcie konsekwencje wejścia pełne uzależnienie to jest to nie jest z RAŚ już bardziej ale, ale jak najbardziej pamiętajmy o świadomości to to jest bardzo ważny bardzo pani dziękuję dr lex dziękuję bardzo, szkoda, że część była czasem trzeba w dobrej sprawie bardzo panie dziękuję popołudnie Radia TOK FM wraca tuż po informacjach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA