REKLAMA

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-11-25 18:40
Prowadzący:
Czas trwania:
08:41 min.
Udostępnij:

Redaktor naczelny portalu brd24.pl, Łukasz Zboralski, jest gościem Adama Ozgi. Rozmawiamy o przyjętym wczoraj na posiedzeniu Rady Ministrów projekcie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Projekt ten trafił dziś do Sejmu. Główne założenia projektu to: pierwszeństwo pieszych przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię, jednocześnie przy przechodzeniu będzie obowiązywał zakaz używania telefonów komórkowych, zakaz jazdy "na zderzaku" a także obniżenie dopuszczalnej prędkość pojazdów na obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
42 minuty po osiemnastej Adam Ozga razem z nami już już Łukasz Zboralski redaktor naczelny BRD 24 PL dobry wieczór dobry wieczór zobaczyliśmy już nie w formie grafiki zamieszczonej w internecie w formie projektu propozycje zmian wprawie drogowym zmiany można podzielić tak naprawdę na 3 elementy pierwszy to jest 50 km w terenie zabudowanym 50m/h ograniczenie do tej prędkości zawsze ani jak dotąd było do 60 nocą po drugie, zakaz jazdy na tzw. zderzaków na autostradach drogach Rozwiń » ekspresowych i po trzecie zmiany dotyczące pierwszych zmiany bardzo wyczekiwane od nich może zacznijmy pierwszy na przejściu pieszy wchodzący na przejście ma mieć pierwszeństwo, ale nie pierwszy przed przejściem to są rozróżnienia kluczowe prawda nie nie stawiałbym takie Grodno rozgraniczenia pierwszy przed przejściem nie będzie miał coś to znaczy przed przejściem moim zdaniem pieszy wchodzący w zasadzie może się znajdować jeszcze przed przejściem też tylko widzimy jego akcje zmierza to człowiek, który wkracza na pasy z dniem za 1 krok postawi tam już nowe to jeszcze de facto znajduje się przed przejściem uważam, że na nie powinniśmy dzielić włos od formy mamy takie ciągoty w Polsce, żeby wszystko doprecyzować do monstrualnych rozmiarów i potem wychodzą takie buble prawne tak naprawdę było im bardziej doprecyzowane prawo do odsetek tych naprawdę znaleźć wyjątek od niego, więc moim zdaniem to miało doprowadzić do pełnej implementacji konwencji genewskiej dlatego czułam się w Polsce nie udało bądź też jak zaczynam podejrzewać czytając wielu ekspertów, którzy zaczynali swoją karierę jeszcze w latach osiemdziesiątych, czyli PRL-u się tym zajmowali to to w ogóle ich myślenie było sprzeczne z konwencją wiedeńską więcej nie zaimplementować dobrze celowo krótko mówiąc będzie miał pierwszy pierwszeństwo nie tylko, stojąc na paskach, jakie w obecnym stanie prawnym, ale też, wkraczając innymi słowy kierowca będzie musiał zwolnić przed przejściem dla pieszych zachodzi strony, żeby narazić na niebezpieczeństwo nie tylko tego, który już jest na pasach, ale tego, który w zakresie znajdzie uwaga to moim zdaniem wcale nie jest jakiś poszerzenie pierwszeństwo dla pieszych, chociaż tak w Polsce z tej musieli karykaturalny wersji wcześniejszej możemy postrzegać to wbrew pozorom z tak naprawdę wprowadzenie równowagi uwagi i obowiązku na przejściach dla pieszych teraz dopiero mamy szansę na to, że obie strony cywilizowanym świecie obie strony, które spotykają się na przejściu dla pieszych jednakową uwagę do tego przykładały co się tam wydarzyć coś tam stanie, żeby na siebie uważały obydwie strony dzisiaj do dzisiaj zresztą pięknie co Ministerstwo Sprawiedliwości Ewy konsultacjach tego projektu wskazało, że polscy kierowcy przez wadliwe prawo do dziś byli utrzymywani w takim przekonaniu słusznym, że to w tej sytuacji na przejściu dla pieszych pieszy ma uważać bardziej jak coś bardziej, że może stać, więc kierowca może dać mniej mam nadzieję, że ten projekt po przyjęciu przez Sejm ten złom rzecz kraju zakończy, ale z tą ta uwaga pierwszego nie pozostałe ustawodawca obojętna, bo znajduje się w tych przepisach również zapis o tym, że nie można korzystać z telefonu bądź innego urządzenia elektronicznego podczas chodzenia na jezdni lub torowisko itd. itd. w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni lub torowisku itd. itd. z Home taki pomysł czy to nie, choć tak naprawdę o sprzedanie mówiąc kolokwialnie tych zmian kierowcom właśnie, zapominając czym o tym, że te proporcje pomiędzy pieszymi, a kierującymi powinny zostać wyrównana, ponieważ jestem dziennikarzem nie będę mógł jak polityk polityk się tego już nie działają ja uważam Rze, że tak jest to zabieg Pijarowski taki sam zabieg zastosowali Litwini wprowadzające jakiś czas temu podobne regulacje w naszym oni też nieuregulowaną kwestię właśnie taki sposób moim zdaniem zasady zachowania szczególnej ostrożności, która dotyczy pierwszego na przejściu można wywieść to, że m.in. nie powinien zapisy telefon 60 na drogę, więc ten przepis tak naprawdę jest powieleniem czegoś co już mamy, ale politycy forsują coś takiego w Polsce wiemy, jaki jest u nas nastawienie z tym projektem godzimy się od dekady, żeby przepchnąć w takiej czy innej formie, żeby ucywilizować przejściu dla pieszych, więc ten zapis moim zdaniem został wydany po to, żeby kierowcy w Polsce nie rozumiem dotychczasowego prawa i sprzeciwiają się temu, żeby w ogóle przepuszczać Lublina na przejście dla pieszych tak to jest styki silną nie wiem trudno tłumaczyć zachowania niedojrzali jesteśmy cywilizacyjnie jesteśmy zacofani droga, gdzie tego nie rozumieją nie chcą trzeba przekonać dodano taki komponent do tej nowelizacji, żeby pokazać tym kierowcom trudno się złości przecinać pod nosem jak tu oni teraz mają stawać przed przejściami, że jednak jeśli też coś muszą, czyli o nie tylko nam dołożyli, ale też piesi będą musieli coś tam robić ten przepis pół tak jak mówię powielają istniejące prawo po po drugie, dobrze wiemy z badań, że będzie dotyczą marginesu zachowań pieszych, ponieważ jak zbadał Instytut transportu samochodowego na przejście dla pieszych telefonów czy takich urządzeń mobilnych korzysta około 1% pieszych i ten problem marginalny jeśli to ma pomóc wprowadzić w Polsce ustawy o podobnych sobie ten przepis zostanie też uważam, że nie powinno się gapić telefon, kiedy przechodzi przez przejście dla pieszych dla własnego bezpieczeństwa w ogóle telefony czasem odłożyć to jest inna historia kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą drogą ekspresową będzie zobowiązany zachować minimalny odstęp i ten minimalny odstęp został zdefiniowany będzie wyrażone w metrach jako nie mniejsze niż połowę liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący wyraźnej kilometrach na godzinę upraszczając ten język formalny to oznacza, że jeżeli będę autostradą jechać 120 km na godzinę to mogę zbliżyć się na, więc na mniej niż 60m nie będzie problemu z wyegzekwowaniem tego przepisu w ogóle się martwić o egzekucję tego przepisu, ponieważ już dzisiaj policja posiada radary, które pozwalają mierzyć mierzyła tego nigdy, dlatego że nie miała podstawy prawnej tak dokładnej, bo w ogóle podstawę prawną miało oczywiście polskie przepisy do tej pory też było było zawarte to, że należy zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu wyniki nie wyznaczał, jaka miała być i toteż wskazywałem wcześniej że, gdyby tylko policjantom w Polsce się chciało mając do dyspozycji sprzęt jak mają spokojnie mogli zmierzyć na autostradzie wiaduktu pojazdy jadące za blisko siebie budek sprawę do sądu wówczas, gdybyśmy jest szansa na to co Niemcy będą tak naprawdę linia orzecznicza sądów ukształtowała wiele spraw nas też można było to zrobić, ale nikomu nie chciał, więc teraz nasi dzielni policjanci dostaną do ręki jeśli przejdzie przez Sejm dokładne zapisy będą wiedzieli, że przy określonych prędkości tyle metrów można zmierzyć sprzęt mają w swoich rękach nie ma problemu, żeby GITD kupiło również nie tylko fotoradary do pomiaru prędkości, ale to już taki, który takie tego rodzaju urządzenia, które byłyby montowane na infrastrukturze na drogach szybkiego ruchu i będziemy mierzyć egzekwować tu wystarczy tylko rozporządzenie MSW ja, który określa taryfikator za tego rodzaju wykroczeń no dobrze teraz będziemy obserwować jak te przepisy będą przechodzić przez Sejm oby przeszły w formie nienaruszonej Łukasz Zboralski redaktor naczelny BRD 24 PL gościem popołudnia Radia TOK FM bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA