REKLAMA

Wiceprezes IATA: Ruch "przedcovidowy" zostanie przywrócony w latach 2023-2024

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-11-26 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
takie ekonomia kapitał gospodarka dzień dobry państwu przed mikrofonem Tomasz c to czas na magazyn EKG w czwartek mamy 4 minuty po godzinie dziewiątej moimi państwa pierwszym gościem jest dziś pan Sebastian Mikosz starszy wiceprezes Międzynarodowego Zrzeszenia przewoźników powietrznych IATA dzień dobry dzień dobry, a także były prezes Kenya Airlines i były prezes LOT-u wszystko to w naszej rozmowie nam się przyda, bo jak nasze słuchaczki nasi słuchacze już się zorientowali o Rozwiń » lotnictwie będziemy rozmawiać, czyli obrazie wyjątkowo doświadczonej przez pandemię koronawirusa stąd moje pierwsze pytanie czy pańskim zdaniem w tym nadchodzącym nowym roku ta branża podniesie się pod tym covidowym uderzeniu zacznie się podnosić to znaczy sytuacji walki o przetrwanie wydaje nam się, że ten rok 2021 będzie takim rokiem powolnego my nazywamy restartu, a dlatego, że tutaj punktem zwrotnym będzie wprowadzenie i dystrybucja szczepionki, która w połączeniu z testami pozwoli prawdopodobnie krajom, które dzisiaj są kompletnie zamknięte dla ruchu po prostu otwierać przestrzeń powietrzną przyjmować powrotem pasażerów ta szczepionka testowanie pozwoli wszystkim uniknąć gwaranta, bo także być bardzo precyzyjnym dom mnóstwo krajów azjatyckich azjatyckich np. gdzie teoretycznie otwarty dzisiaj można można można do nich polecieć chociażby do Chin, a pod warunkiem jednak, że bez względu na to jaki ma pan wynik testu po przylocie mimo wszystko spędzi pan 14 dni na kwarantannie i to i to powoduje, że praktycznie nie ma popytu na liczby są naprawdę za z historycznie zatrważające, bo pasażerowie po prostu nie chcą latać jak kwarantanna czy obecnie obowiązek kwarantanny jest równoznaczny de facto z zamknięciem rynku tak z punktu widzenia biznesu lotniczego to szczepionki zapytam, bo w kontekście tej odbudowy tego restartu pojawiają się pierwsze zapowiedzi, że być może pasażerowie na pokład samolotu wejdą tylko dowodem na to, że są zaszczepieni przeciwko koronawirusowi taką deklarację złożył dyrektor generalny australijskich linii lotniczych Qantas i mówi, że to będzie w branży lotniczej powszechne rozwiązanie pan też by to tak widział w bardzo to to są decyzje rządów i władz władz sanitarnych na razie rzeczywiście, ale i tak tak tak powiedział chodzi o konta, ale to nie jest po powszechna deklaracja, dlatego że zna znał byłbym bardzo ostrożny ze względu na to, że są bardzo różne rynki będzie bardzo różna dostępność w czasie szczepionki, a my jako IATA od samego początku rekomendowaliśmy włodarz trudno przewidzieć i niezauważone dokładnie to samo co rekomendowało WHO, czyli światowa organizacja zdrowa zdrowia, ponieważ taka kwestia tej kwarantanny, a oni się cały czas wszystko rozbijało, ale nie była rekomendowana przez przez WHO stąd my będziemy pewnie ostrożniejsi w takim, bo o rekomendowaniu powszechnego powszechnego obowiązku, bo naszym celem pierwszym jest to, żeby bezpiecznie, zarządzając ryzykiem po prostu z powrotem stopniowo otwierać się otwierać rynki nie wprowadzać taką barierę, która de facto no zamknie możliwość możliwość podróżowania dla bardzo wielu osób po prostu racji tego, że szczepionka będzie dostępna stopniowo i tak ewolucyjnie dopiero w czasie i nie dla nie dla każdego będzie dostępna, więc nie będzie też zależało od tego zawsze, że ktoś po prostu nie chce się zaszczepić tylko nie będzie miał takiej możliwości, bo produkcja szczepionki to też jest jej dystrybucja proces długotrwały naszym gościom pan Sebastian Mikosz były prezes LOT-u i tutaj szczepionki zapytam trochę innym kontekście, bo przecież dawki szczepionek jakoś do Polski trzeba będzie wkrótce przetransportować może nie będzie tak długa droga jak z oceanu, bo zdaje się, że Szwajcar ma swoje fabryki też tutaj w Europie w Belgii, ale jakąś drogę trzeba będzie pokonać czy pan jako były prezes LOT-u znające floty tej spółki czy pan widział np. naszym Narodowym przewoźniku to miejsce przeczy to byłaby ta spółka ta firma, która mogłaby pomóc w dystrybucji szczepionki w Polsce czy w tej Flocie dystrykt, gdy dysponuje takimi samolotami Cargo, które będą mogły taką szczepionkę transportować czy przy okazji lot też mógłby na tym zarobić dużo dużo pytań pan to jest tak by to jest kilka szczepionek nie tylko 1, więc co najmniej 3 laboratoria już ogłosiły ogłosiły, że będą to szczepionka udostępniały już do końca tego miesiąca, więc tu też wyraz tym nie ma 1 nie ma 1 odpowiedzi to znaczy różne laboratoria mają różną technologię i produkcji związków będą równe warunki transportu mówi, dlatego że akurat fajny chyba tym, który pierwszy powiedział, że on potrzebuje szczepionkę transportować temperaturze -80 stopni to czyni taką logistykę bardzo trudną, ale już moderna mówiła -68 o minus minus -6 min 8 stopni, więc już kompletnie zmienia postać rzeczy pan ja bym to skomentował tak czy odpowiedzią na pana pytanie to jest także to szczyt logistyką szczepionki nie zajmują się linie lotnicze tylko zajmują się laboratoria, więc one będą wybierać w zależności od klienta najbardziej optymalną drogę, więc to nie jest kwestia podaży tego, że lot przejdzie jakakolwiek inna linia powie my jesteśmy gotowi do do transportować tylko tego 3 laboratorium w danym momencie na dany kierunek będzie potrzebowało będzie potrzebowało tak takiego czy innego środka środka transportu oczywiście to pewnie będą albo albo ciężarówki albo samolot jedno z racji czasu nie wyobrażam sobie, że one płynęły statkami aczkolwiek, aczkolwiek zależność od tempa produkcji pewnie taka opcja też będzie istniała tutaj, bo był jak też rozumiem pana pytaniu kwestii Cargo, więc to akurat daje mi okazję do tego żeby jak by doprecyzować, że same samoloty Cargo tzw. frachtowce zresztą, w których akurat lot nie ma żadnego dedykowanego frachtowca na dzisiaj są, jakby dopełnieniem systemu Cargo proszę pamiętać, że ponad 80% całego systemu Cargo czy też dystrybucji lotniczej Cargo jest transportowany w samolotach pasażerskich jest gościem dzisiejszy brak oferowania tego nie bierze się braku fachowców tylko bierze się z tego, że nie latają samoloty pasażerskie, a one przewożą pasażerów ich bagaż i dodatkowo Cargo, która akurat w tym momencie byłoby bardzo przydatne, bo to z definicji są po prostu pojemności takie, które samolot pasażerski może zabrać, a ja powiedziała lotnictwo jest gotowe mamy i współpracy z WHO i dzielnicę, który włączył się do koordynowania dystrybucji szczepionek jako bardzo doświadczona organizacja my mamy pełną ofertę różnych linii za nimi nie reprezentuje handlową, ale po prostu mamy mamy tę wiedzę, więc nie będzie problemu z dystrybucją nie mam pojęcia nie chcę wypowiadać jako rodzinne dlatego proszę mówi rozumiem, że też nie nie nalega na taką odpowiedź ta także sąd stąd to można zakończyć dobrze to postawimy kropkę pan powiedział o tym, że to laboratoria będą decydować ja też o to pytam, bo od jakiegoś czasu słyszymy, że w Polsce trwają przygotowania tej rządowej strony jak ten cały system dystrybucji będzie wyglądał i rząd na razie dosyć skąpo informuje stąd na własne potrzeby musimy zastanawiać się co w tym planie będzie się musiał umieścić prawdopodobnie też będzie musiał się w tym mieści się transport lotniczy, ale w tym temacie stawiamy kropkę, ale może zatrzymajmy się przy samym locie, którzy już pokazał swoją siatkę połączeń na nadchodzące wakacje 2021 roku ponad 20 połączeń to jest plan ostrożny i też drugie pytanie bym załączył jak pańskim zdaniem będzie wyglądała odbudowa tego rynku lotniczego w Polsce, kiedy uda się nam wrócić do liczby pasażerów z 20182019 roku budowa rynku lotniczego w przeworskim będzie uzależniona od od tego czy pasażerowie będą chcieli wrócić do do latania ja nie podzielił pan na kilka etapów po pierwsze, znowu bardzo wydaje się ciekawy fakt punktu z punktu widzenia naszej branży jest taki jest głód na latanie jest jest zapotrzebowanie i ponosi objawia jeśli myśli spojrzeć na statystyki ruchu tym, że tam, gdzie właśnie te obostrzenia są zniesione, czyli na rynkach krajowych wewnętrznych i gdzie są kraje, które mają duże powierzchnie do no to ten ruch się odbudową nie tylko duże powierzchnie, gdzie po prostu transport lotniczy miał dużą rolę chociażby Rosja, która ma ogromne ogromne terytorium już ma ruch lotniczy krajowy wyższe niż przed covidem to samo w Chinach to samo w stanach stany są może troszeczkę niżej ale, ale ruch jest bardzo aktywnym Korea odbudowała się już, więc pierwszy w pierwszym etapie myślę, że chociażby właśnie wspominania Australijczycy czy Kanada trochę poluzuje ją swoje ograniczenia to ten ruch będzie się w rozbudowę o odbudowę jako pierwszy to jest i bezpiecznych w Europie akurat mamy taką dość nazywa korytarz sanitarna mecenas dane bank podróżniczy Travel Babel to znaczy podróżuje się wewnątrz Unii bez bez zrobienia testu przynajmniej tak było, zanim te restrykcje nastąpiły, a teraz druga fala, więc przyznam szczerze nie jestem w stanie śledzić wszystkich krajów jak i jakie są restrykcje, ale można podróżować między niektórymi krajami zupełnie zupełnie swobodnie, więc będą się przede wszystkim otwiera rynki powoli regionalnych, a potem jak zaczną być likwidowana obostrzenia chociażby takie jak wczoraj już taka plotka, która stała się medialną plotką o tym, że przed swoim odejściem prezydent Trump rozważa otwarcie z powrotem rynku amerykańskiego to będzie taki znowu punkt zwrotny, dlatego że jak ruszy rynek amerykański to zanim automatycznie ruszy kilka chociażby rynków Ameryki Łacińskiej, bo nie wyobrażam sobie Amerykanie porządkach Meksykanie nie zrobił, więc to będzie taki proces, który pewnie będziemy obserwować pewnie wszyscy będą komentować stopniowo miesiąc po miesiącu no i wtedy zobaczymy jak jest efekt już nie pandemii tylko jaki efekt recesji, bo pomysł jakiś bardzo obawiamy drugie czy pierwszej fali ekonomicznej to znaczy, kiedy jak pandemia przestanie być tym to przeszkodą w podróżowaniu zaczniemy wtedy zobaczymy naprawdę, jaki efekt no dno recesji gospodarce, czyli faktu, że będą mniejsze budżety indywidualne i firm jak jest efekt na turystykę czy będzie petycję, żeby wracać do do tych miejsce, do których lotnictwo dowoziło proszę pamiętać 5455% wszystkich turystów, czyli wszyscy turyści międzynarodowy ponad połowa przemieszczała się przemieszczać się samolotem panie prezesie będziemy kończyć to jeszcze poproszę 1 zdanie odpowiedź na pytanie pańskim zdaniem powrót do normalności dla branży lotniczej to kwestia miesięcy lat nasza perspektywa mówi, że ruch przed covidowym będzie na poziomie takim, gdy w roku 202324, czyli musimy kilka lat poczekać tu w naszej dyskusji stawiamy kropkę Sebastian Mikosz starszy wiceprezes Międzynarodowego Zrzeszenia przewoźników powietrznych IATA był pierwszym gościem magazynu EKG pięknie dziękuję za rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA