REKLAMA

O twórczości Marii Klassenberg

Andymateria
Data emisji:
2020-11-26 14:40
Audycja:
Czas trwania:
14:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria nie wiem panią, dlaczego jeszcze nie mówiliśmy nigdy o Marii klasę Berg to świetna artystka no właśnie na tym polega, że ona nie ma część przeczytam pani ostatnie anons w ostatnią sobotę miał odbyć wernisaż wystawy Mary klasy bez galerii Raster, ale z powodu ograniczeń wynikających z pandemii musieliśmy zmienić plan po raz kolejny mało znana twórczość artystki nie mogła zostać zaprezentowane szerokiej publiczności bardzo, że żałujemy, szczególnie że Rozwiń » twórczość artystki szczególnie trudnym dla nas czasie mogłaby być źródłem siły do bezkompromisowej walki o podmiotowość udało nam się jedynie zarejestrować dostępną tylko dla garstki zwiedzających wystawy i im sztywne re performance paru twórców no tak to wygląda nie ma ona się pasem transmisyjnym tego żalu z galerii Raster wprost do uszu naszych słuchaczy jest Anda Rottenberg nasza ekspertka od sztuki dzień dobry pani do winy Brytania no pasem jeszcze nie byłam raz sesyjnym chyba rozważy tę okoliczność poziom z tą osobą funkcjonowanie no wie co w mojej mocy, żeby zrobić na pani wrażenie cieszę się, że się udało antymaterii, czyli program o sztuce w radiu TOK FM dzisiaj chcę się zająć artystką Marią klasy Berg oraz Katarzyną Kalwat może tak byłoby łatwiej przybliżyć państwu tę intrygę no to już nie jest intryga tężni nie jest intryga dlatego, że to jest to co pewien krytyk teatralny nazwał wyjściem z teatru to jest to co obiecywaliśmy państwo tydzień temu mówiąc o tym, że artyści sztuk wizualnych kręcą filmy i teoretycznie przynajmniej wchodzą nie na swój teren z bardzo dobrymi skutkami to mamy taką troszeczkę odwrócono sytuację dokładnie odwrócono to znaczy twórczyni teatru, czyli Katarzyna Kalwat k, że UE artysty i kreuje artysty nie na deskach teatru czy nie przede wszystkim na deskach teatru zaczęła od tego, że próbowała wykreować istnienie artysty na deskach teatru a, ale uznała, że musi z niego wyjść z tych z tego teatru i wprowadzić wykreowaną przez siebie postać artystki do galerii no właśnie to może wyjaśnimy co to znaczy kreuje to znaczy, że Maria klasę Berg w sensie ścisłym istnieje tylko połowicznie dobrze to pani nazwała dlatego, że to jest byt i nie być ona już jest bytem, bo ona już ma postać cielesną, którą odgrywa aktorka ma córkę, która odgrywa inna aktorka i ma dzieła, które zostały stworzone przez innych artystów, jakie to są dzieła przede wszystkim to są dzieła performatywne, ale ja muszę tutaj zastrzegł, że postać Mary klasy Berg to jest szczególna figura sztuki one wykreowana w ten sposób, że ona odmawia udziału w życiu artystycznym natomiast całe życie osobiste jest właściwie też życiem sztuki ona jest sztuką poniekąd łączy ona żyje w taki sposób, że właściwie nieustannie powstaje sztuka z tego życia co pewne etapy one są wyróżnione już, bo jest osoba, która lepszej biografie taką krótką, gdzie wyróżnienia tapety serce skala siedemdziesiątych przede wszystkim artystka, która wycofuje się z życia publicznego, ale podrzuca swoje pomysły gwiazdą światowym prezesowi Borisowi Andy Emu chórowi marinie Abramović zawsze Motorowi, bo nie chcesz, żeby to co zostały zrealizowane, ale bez jej udziału osobistego to, mówiąc że jest jedyną w swoim rodzaju no nie słyszałam taki dar od służb właśnie na tym polega wyjątkowość postaci Mark Clattenburg wymyślony przez Katarzynę Kalwat, że wtedy osoba, które tak dalece się prywatyzuje, że nie wychodzi z niczym jako autorka natomiast jest przez to również najbardziej radykalna, ponieważ sztuka jest postawą też postawa staje się sztuką co jest co było bliskie niektórym artystom w latach siedemdziesiątych np. tylko, że oni to demonstrowali tak jak Andrzej Partum zrobił w połowie lat siedemdziesiątych wielki transparent milczenie awangardowe my mówi, że milczy, ale mówi Borowski, który napisał manifest uczestnictwa w obiegu artystycznym, który EUR rozpowszechniony Otóż Maria klasę Belg pomyśle Katarzyny Kalwat nie uczestniczy również w ten sposób, że nie wygłasza manifestów, ale pisze i pisze zdaniami bardzo często z Bernharda, ponieważ z postacią Bernarda pracuje w tej chwili winnym teatrze i robi przedstawienie buduje przedstawienie Katarzyny Kalwat, ale nie mówimy o teatrze mówimy o figurze artysty na Maria klasę Belg już kilkakrotnie zaistniała po 2006 osiemnastym roku ona zaistniała w sen z centrum sztuki współczesnej zamku Ujazdowskim 1000 to była, jakby obecność częścią, bo pokazywany częściowo jej wideo z akcji domowych używał ekstazy potem już w KOV idzie na Platformie teatru berlińskiego Ford gminy odbywały się choreografie domowe wg jej partytur puszczonym, do których jest dostęp internetowy wcześniej rozwijała ten projekt w ramach konkursu Instytutu francuskiego i City International 0, więc ta postać właściwie zaistniała 2 lata ponad 2 lata temu, ale jej funkcjonowanie ewoluuje, bo wystawa, która jest galerii Raster, która w dalszym ciągu no, gdyby nie galerie nie były zamknięte można by było obejrzeć polega naprawdę na dokument na fotograficznej dokumentacji z wydarzeń, które się odbywały w jej domu bardzo radykalnych i są nagrania wideo z tych akcji które, jakoby rejestrowała córkę, która też czytaj w panice, bo media czasem Berg dalej milczy nawet nie wiem czy państwo nie pogubili w tej koncepcji innej rzeczywistości, więc spróbuję to uprościć to wyciągnąć pudełko z pudełka oraz następnego pudełka Otóż mamy człowieka teatru, który wymyślił artystkę artystka teatru, która wymyśliła inną artystkę i budowała ją żywo o tym ściśle charakterystycznym dla artystów sztuk wizualnych artystka teatralna przekroczyła swoje granice, a mnie ciekawi, kto wypełnia sztuką, bo rozumiem, że ma klasę Belg jako artystka się broni powiedziała pani nawet pani udział odnotowała w życiu jak otwieram te wystawy no właśnie drzwi kuratorka słynna kuratorka sztuki Anda Rottenberg otwiera wystawę Marii klasę Belki opowiada mówi parę słów swojej jej sztuce jestem ciekawa, kto wypełnia treścią to to działalność mawia klasyk, który odbywał w domu są odgrywane, aby to, że są odkrywane 11, bo tam są jeszcze wykonawcy, ale one są tworzone w sensie też partytury owym przez Anetę grzeszy kaliską i Jan Smaga wybitnych twórców pracujących z galerią Raster, ale są też pasaże zrobione wcześniej mało tego to wideo, które oglądamy jest tylu lat siedemdziesiątych czy ta kamera jest tak niestabilne ten koloryt zamglony były też publiczność akcje są dokładnie wygląda tak jak dokumentacja akcji z lat siedemdziesiątych robiona tak dużo kamerą jeszcze to wideo wtedy nie było takie perfekcyjne dzisiaj, a akcje są niebywale drastyczny chcę się radykalnym i co zabawne jest odwrócenie roli artystka bierze sobie modelach tak jak w latach siedemdziesiątych wielu artystów robiło tzw. działania artystyczne biorąc sobie modelka i jakby nie wiem rozstawiają trudne ciele modelki czy coś co mariny Abramović zrobiła ze swoim własnym ciałem i tutaj też są takie elementy tego co Maria klasę Berg robi ze swoim ciałem, bo to jest zdecydowanie sztuka ciała, ale również ona wybierze modela, którego na, którego czele pracuje, więc jest odwrócenie też bardzo feministyczne podejście i bardzo interesujący jak tutaj jest interpretowane, dlatego że dlatego, że prof. Kościelniak pisze feministyczne interwencja w obrębie patriarchalnej logiki dyskursu archiwalnego polega nie tylko na podjęciu feministycznego dziedzin dziedzictwa 1 bez drugiej też matka tylko bez matki, ale także jego na jego przechwycenie zawłaszczaniu krytycznej rewizji poprzez re per formowanie by dopuścić do momentów w rywalizacji zdrady częściowych zerwanie też odbywane linii matka córka wszystko natomiast partytury, które one pisze są odgrywane w przestrzeni galerii przez inne osoby w tym wypadku przez dwójkę aktorów, którzy muszą się także wczuć w rolę artystów, bo wchodzą również na teren sztuki ani na teren teatru, dlatego że tylko na terenie sztuki jest ogólna była ogólna partytura artysta musiał ją wypełnić sobą swoim ciałem wytrzymałością swojego ciała, a więc jestem bardzo ciekawe czy to rozwinie, ponieważ ten projekt ewoluuje, a czemu przyglądać już od 2 lat, a właściwie nawet dłużej, bo Katarzyna Kalwat rozmawia ze mną na etapie, kiedy ten pomysł dopiero rodził i ta transgresji międzygatunkowe wydaje mi się jest zaczątkiem jakiegoś zupełnie nowego etapu w obu sztukach nie, bo performatywne działania jako teatr już są dawno opisane czyny niedawno, ale są przejmie w katalogu zwane przez przynajmniej 2 wybitne teatralność i prof. Kitty od strat, czyli Krystyny Doniec i Dorotę Zalewską dyrekcja jest na obecne PiS bardzo dużą ciekawą książkę na ten temat kraj jest jej habilitację i tam właśnie jest obserwowanie dokonuje się obserwowanie obserwacja zacierania się tej granicy między teatrem performance, bo jeżeli mówimy o źródło słowie to performance PN po angielsku znaczy przedstawień sama autorka tego wydarzenia Katarzyna Kalwat mówi, że Maria klasę Berg, toteż ona sama mówi też, że określone przemiany polityczne społeczne i ideowe nie pozwoliły na zaistnienie pewnej grupie twórczym i twórców oni mnie interesują jednocześnie to co sprawiło, że ich nie ma, wyciągając z tych nieistniejących artystów demontuje też pewne patenty na istnienie Maria klasę Berg jest właśnie też częściowo takim patentem na istnienie dodam tylko, że to cytat z rozmowy z Katarzyną kawą, którą przeprowadził Maciej Dulewicz na stronie legalna kultura te też dodam jeszcze Katarzyna kami ważne jest generacji nie w raczej bliższe córce Marii klasę Berg, ale rzeczywiście obserwuje i przedstawieniu, o których się de facto odbywało z kolei, że ster córka relacjonuje i inwigilację i protokół sporządzony przez przedstawicieli SB oraz przesłuchania, więc czytać całe to całe przedstawienie przeplatane cytatami z IPN-u jak gdyby którym już dzisiaj ma się dostęp do akt widzi się jak bardzo była Maria klasę była inwigilowana oczywiście to jest bardzo ciekawe, dlatego że mamy dzisiaj takie czasy, że inwigilacja praca i sięga bardzo głęboko różnych różne sfery w związku z tym pokazanie tego jak to wyglądało w latach siedemdziesiątych jest bardzo ważnym udziałem Marii przepraszam Katarzyny Kalwat w dzisiejszym dyskursie politycznym społecznym także to te pudełka proszę państwa nie kończą się na 2 albo 3 jest ich tam znacznie więcej to ciekawa jestem żywo to ma klasę Berg może pojedzie na Biennale do Berlina z jakąś nową albo inne inne Biennale w każdym razie droga przez Marię okresem Berg jest otwarta artystka zaczyna funkcjonować i jest właściwie postacią modelową najbardziej radykalnej twórczości lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych chwalimy po raz kolejny syntezy sztuki powiedziawszy to będziemy zachowywać awangardowym liczenie przez tydzień do następnego czwartku, kiedy się państwo znowu spotkamy tandemie Maria bez słabych Karpik i Katarzyna Rottenberg a gdy materia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA