REKLAMA

Jutronauci 2020: Coraz mniej dyskretny urok aut elektrycznych

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2020-11-27 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
25:12 min.
Udostępnij:

31. odcinek podcastu "Jutronauci: świat po pandemii". Kontynuujemy trzyodcinkową serię o przyszłości poruszania się. W drugiej części rozmawiamy o elektromobilności. We wrześniu 2020 r. po raz pierwszy w historii w Europie zarejestrowano więcej samochodów elektrycznych i hybrydowych niż diesli. Z badań zachowań zakupowych i przewidywanych postaw konsumentów w najbliższej przyszłości wynika, że stajemy się bardziej wrażliwi na problemy środowiska. Czy zmieni się też nasze podejście do samochodów elektrycznych? Michał Roszkowski, szef badań sektora samochodowego w Kantar Polska, jest ostrożny. – Prędzej czy później każdy z nas będzie jeździł autem o napędzie alternatywnym. Na razie jednak kierujemy się nie ekologią, lecz ekonomią – mówi w rozmowie z Vadimem Makarenką. Olgierd Cygan, szef festiwalu Filmteractive, jeździ elektrykiem od czterech lat i przekonuje, że to się opłaca. A Filip Kaczanowski, trener Škoda Auto Safety, opowiada o tym, że napęd elektryczny obejmuje kolejną kategorię samochodów, czyli auta terenowe. Więcej o tym, jak pandemia zmienia społeczeństwa, państwa, instytucje i gospodarki, znajdziesz na https://wyborcza.pl/jutronauci

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk mecenas książki jutro jest teraz opowiadającej o szoku, jaki przeżyliśmy i o tym jak próbujemy oswoić poukładać świat na nowo to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej dyskretny urok elektryków i Why Future Consumer Index to globalne badanie dotyczące zachowań zakupowych i przewidywanych postaw konsumentów w najbliższej przyszłości wynika z niego, że w wyniku pandemii połowa Polaków deklaruje zmianę dotychczasowego życia Rozwiń » w dłuższej perspektywy będziemy przywiązywać większą uwagę do zdrowia i ekolog czy to oznacza, że przychylnie będziemy patrzyli na samochody elektryczne we wrześniu tego roku po raz pierwszy w historii w Europie zarejestrowano więcej samochodów elektrycznych hybrydowych niż wizji do podcastu zaprosił 3 kości najpierw porozmawiamy z Olgierdem Cygan, który już od 4 lat jeździ autem elektrycznym Michała Roszkowskiego szefa badań sektora samochodowego z firmy badawczej Kantar Polska zapytamy o to jak elektryki są postrzegane przez Polak i na koniec Filip Kaczanowski trener Skoda auto sejmiki opowie o tym, że napęd elektryczny obejmuje kolejną kategorię aut SUV ósma 10 podcast gazety wyborczej naszym gościem jest Olgierd Cygan przedsiębiorca internetowy i szef festiwalu film trakcji w dzień dobry dzień dobry państwu część bardzo często zaczynamy naszą rozmowę pod umownym tytułem moje życie z elektrykiem ile lat jeździć takim autem w tym momencie to już będzie piąty rok, odkąd kupiłem samochód elektryczny piąty rok, a powiedz, a decyzja o zakupie takiego samochodu to wynikało z jakich przesłanek jeśli mogę zapytać no tutaj trzeba się przyznać, że podstawową przesłanką była chęć posiadania szybkiego samochodu, który ma przyspieszenie dnia dający fotel i to była taka tam mniej pragmatyczne przesłanka w i emocjonalna po stronie racjonalnej podczas porównywania różnych modeli samochodów okazało się ziem to jest całkiem racjonalne wybory nawet nie chodzi o koszty bezpośredniego użytkowania, czyli ładowanie prądu versus tankowanie paliwa, ale także tzw. całkowity koszt użytkowania takiego samochodu, który jako celują w perspektywie czteroletniej w porównaniu do modeli z tej samej półki spalinowych dawało oszczędności dobrych kilkudziesięciu tysięcy złotych nie wiem czy mogę zapytać czy ta oszczędność jakoś konwent jest różnicą w cenie tego samochodu w stosunku do samochodów spalinowych i w tamtym momencie te ponad 4 lata temu, kiedy dokonywanie zakupu byłem zmuszony ten samochód ściągnąć z zagranicy, gdyż w Polsce nie było możliwości jego nabycia to różnica w cenie zakupu była stosunkowo niewielka w związku z tym można powiedzieć to był poziom wyrównany natomiast kilkadziesiąt tysięcy zdawało po prostu taką oszczędność się w przeciągu 4 lat dzisiaj jak aktywna cenniki obowiązujące w Polsce park można nabyć w naszym kraju, a ta oszczędność byłaby nawet wyższa, bo zaskakujący sposób samochody mam dosyć atrakcyjną cenę na rynku lokalnym to teraz podchwytliwe pytanie czy to jest pierwsze auto najczęściej wykorzystywane w twojej rodzinie czy raczej auto nr 2, które sięgacie rzadziej to znaczy to jest mój podstawowy samochód, gdybym ja się poruszam na co dzień, jeżeli mówi Marcie rodzinnym i klasycznie myśląc o podróżowaniu na dalsze dystanse, a to sytuacja jest rozwojowa moc ogień w ten sposób poznać na początku na pewno dużo ciężej, gdyby jeszcze sieć ładowarek w naszym kraju 4 lata temu dopiero raczkowała i to dalsza podróż faktycznie była pewnego rodzaju wyzwaniem dzisiaj jeśli chodzi o podróżowaniu po kraju przynajmniej po głównych arteriach to już nie jest duży problem, tym bardziej że, w przypadku której posiadam są, a od samego początku szybkie ładowarki, czyli 120kW co powoduje, że to ładowanie realnie trwać 30 minut, żeby uzupełnić brakującą ilość energii, a więc, jeżeli jadę do Trójmiasta jest wiele do Poznania jest, gdy jadę do Wrocławia, a mieszkam w centralnym punkcie Polski to w tym momencie to nie jest problem natomiast no co na pewno kierunki, które wymagają więcej niż 1 doładowania i coraz mniej wygodne wtedy sięgam jednak samochód z panią w centralnym punkcie Polski, czyli w Łodzi dokładny wiek czy da się pojechać do Warszawy Łodzi załatwić w Warszawie sprawy i wrócić do Łodzi na 1 ładowaniu w przypadku baterii, którą posiadam nie ma takiego problemu tak jest od zrobienia, aczkolwiek mój żaden News 2016 roku, gdy bateria 85 kino watów w związku, z czym precyzyjna odpowiedź zależy od tego, jaką prędkością, chociaż jasności powiem, że to jest temu to obraz stronę samochodów elektrycznych, a nie przekracza 6 na drogach ekspresowych lub na autostradach dozwolonych prędkości, gdyż wtedy zużycie prądu szaleje, chociaż podobnych samochodach spalinowych wykorzystano myślę, że duża rozsądnie pragmatycznie podróżuje elektrykiem, a więc wracając do tego pytania tak spokojnie 1 mogę wrócić do Łodzi, jeżeli ja troszeczkę szybciej bardziej dynamicznie, czyli 130150 na godzinę no to wtedy moja materia wymaga lekkiego doładowania niewielkiego, ale jednak to ciekawe, że elektryk skłania kierowcę do bardziej odpowiedzialnej jazdy o tym nigdy nie pomyślałem to wynika właśnie z szanowania i obliczania zasięgu tamta bardzo dobrze sprawdzają się na tych drogach krajowych czyli gdzie to prędkość maksymalna dozwolona 90km/h, kiedy jechałem do złodziei do Kazimierza to oczywiście przejechałem całą drogę, mimo że jest całkiem długa na 1 Baku tak powiem na 1 ładowaniu zapasem bez większego problemu, a i fajnie takie auto się sprawdza na tego typu transakcji czasami ino trzeba kogoś szybko wyprzedzić te warunki nie są idealne, a więc stacje dziś dosyć spokojnie to tutaj na pewno jest to wielka zaleta, a na miejscu miałem wybrany pensjonat z ładowarką dzięki czemu na rano samochód już było z powrotem doładowany pełni, więc wszystko można zaplanować ogarnąć nawet naszych polskich realiach, gdzie najdalej się zapuściła swoje elektrykiem najdalej to jest Trójmiasto taki to jest tak jak mówię Trójmiasto Poznań Wrocław Warszawa na razie się poruszam taki my w kwadracie można wprawdzie takiej figurze geometrycznej i od początku mieli zaplanowane, ponieważ funkcjonuje pomiędzy Łodzią Warszawą powiedziałem, że tutaj poruszanie się na tej trasie to będę bezpieczny, że tak powiem w bezpieczny bardzo ważne słowo czy zdarzyło się stanąć na drodze z braku prądu nie nie miałem nie miałem takiej sytuacji i prawdę mówiąc ja też nigdy nigdy nie wyparły takiego momentu, żeby było bardzo bardzo słabo i co już komputer awanturował się i domagał jakiejś akcji od razu też powiem taką rzecz, bo wiele osób może tego nie być świadomy, że w odróżnieniu do samochodów spalinowych tylko podają ilość został kilometr do przejechania szacowany na bazie tego paliwa pozostaje w zbiorniku tutaj jednak elektronika komputery pokładowe są dużo bardziej rozbudowanej sprytniejsza one zapamiętują wszystkie miejsca ładowania mają mapy ładowarek i komputer dosyć wcześnie sygnalizuje szczególnie, jeżeli idzie na aplikacji informuje, że wychodzimy zasięgu, jeżeli nie będzie też mógł naładować to sprawdź wcześniej, ale że nie ma miejsca na mapie zaznaczone strony, którą jedziesz, więc ten system takiego opiekowania się kierowcą użytkownikiem jest dużo bardziej rozbudowane i przemyślany, więc tak, żeby stanąć w szczerym polu bez prądu to naprawdę moim zdaniem trzeba się postarać na koniec chciałem zapytać co z naprawami są chyba bardziej kosztowne zdarzyło się naprawić ten samochód tak czy przez 4 lata tym autem zdarzyło pada na twoje pytanie, ale po innym znaczeniu i chyba w innym sensie niż inne intencje zadaje pytania to znaczy ja mam naprawdę bardzo mało naprawdę coś zepsuło mam porównanie do innego to samochodów spalinowych podobnej klasy, a czy Marek premium, gdzie przyznam się przez podobne okresy czasu naprawiałem dużo więcej rzeczy oczywiście do dyspozycji w meczu w Łodzi Warszawie lokalne serwisy, a tutaj na początku byłem zdany na serwisy w Berlinie natomiast nie miał ani 1 naprawy, ponieważ co się zepsuło mieliśmy niestety zderzenie wjechał na inny samochód była konieczna naprawa no to wymagało zawieszenia samochodu nalewać do Berlina, bo pokryte przez ubezpieczyciela oczywiście jak samochód na lawecie wjechał po naprawdę nic nie był wielki problem natomiast już od dłuższego czasu jest serwis w Warszawie, a który na razie mały, ale krążą słuchy, że będzie bardzo kilkukrotnie rozbudowano nowe stanowiska także myślę, że to nie jest czynnik, który powinien też odstraszać od zakupu samochodów elektrycznych sieci także w innych Markach z tego co czytam się po prostu rozwija, bo taka kolej rzeczy natomiast, jeżeli chodzi o koszty naprawy to pamiętajmy, że w tym samochodzie i w ogóle w samochodach elektrycznych jest tu zdecydowanie mniej rzeczy, które mogą popsuć tak są dużo prostsze konstrukcje i jeżeli auto objęte czteroletnią gwarancją o wszystkim naprawdę miałem i wymiany miały wykonywane w ramach tej gwarancji, więc do momentu zakończenia Państwowej gwarancji nie wydałem ani złotówki na naprawy w swoim samochodzie dziękuję za rozmowę, a za chwilę kolejny fragment rozmowy z Michałem Raczkowskim z firmy badawczej Kantar Polska o elektrykę ach, słuchasz ósmy 10 podcast gazety wyborczej, a teraz drugi fragment mojej rozmowy z Michałem Raczkowskim szefem badań sektora samochodowego firmy badawczej Kantar Polska chciałbym zapytać co z elektrykami czy w tym obszarze pandemia, jakkolwiek zmieniła zachowania konsumentów ich podejście do samochodów o napędzie elektrycznym konsumenci zwracają większą uwagę na środowisko niż dotychczas, ale wiadomo autochtoni gór czy wątek ekologiczny pojawia się w motywacjach zakupowych dotyczących samochodów, a to jest w ogóle ciekawy wątek samochody elektryczne, ponieważ ja mam takie przekonanie, że prędzej czy później każdy z nas będzie jeździł autem, które albo uważałem, iż albo będzie miał jakiś inny na ten alternatywny mam na myśli nie spalinowe i teraz jak patrzymy na to jak konsumenci to będzie postrzegają auta elektryczne to nie wydaje mi się, żeby szczerze ekologia była głównym Driver rozważania cała auta elektrycznego tutaj czynniki ekonomiczne są bardzo silna, ale również czynniki związane z tym, że samochody są po prostu teraz trendy modna w jaki sposób, budując wizerunek użytkownika i prędzej o mają tutaj dużą rolę niższe od czynności związane z rzeczywistą 0 wpływu na środowisko, a jest także, a ta oferta samochodów elektrycznych będzie wzrastać o znacznym stopniu to wynika m.in. z tego, że Unia europejska nakłada limity emisji co 2 na producentów samochodów są sprawy nowe projekty, aby jeszcze te limity ograniczyć, więc siłą rzeczy podaż nowych modeli na rynku będzie rosła i marki będą przedstawiały na oferowanie coraz większej gamy samochodów elektrycznych i dopóki różnica cenowa, a w zasadzie różnica tzw. Total cost for Leadership będzie na niekorzyść samochodów elektrycznych, bo nie widzę szans na duży całą popularyzacji natomiast jeśli samochody spalinowe będą drożały, a samochody elektryczne będą się zbliżały pod względem te właśnie łącznych kosztów użytkowania związane z zabezpieczeniem kosztem ładowania ceną za punku będą zmierzały do samochodów spalinowych na to coraz więcej konsumentów będzie rozważało przesiadkę do auta elektrycznego oczywiście barierami są cały czas infrastruktura, ale ja różne niezależne źródła podają posiadanie samochodu elektrycznego ładowania do własnych gospodarstw domowych ma za uzasadnienie ekonomiczne w związku z tym prawdopodobnie osoby, które mają własne domy mieszkają w zabudowie jednorodzinnej pan pewnie chętnie przesiadać tematyką pojazdy na razie nie możemy mówić o rynku to tych samochodów w związku z tym raczej to jest cały czas auto dla osób które i tak by kupowały nowe samochody tylko prawdopodobnie jeśli wasz formalny będzie trzeba, ciesząc się walczyć, podsumowując auta elektryczne biorąc pod uwagę łączny koszt posiadania wciąż są droższe niż auta spalinowe i tu pandemia nic nie zmieniła jeśli chodzi o motywacje konsumentów nie widzimy tacie był trendu myślę, że to jest niezależna od sytuacji pandemicznej natomiast ciekawa rzecz pojawiło się na rynku pojazdów specjalnych, a mianowicie kamperów i do końca sierpnia tego roku sprzedano więcej tego typu samochodów w Polsce niż w całym 2019 rok mówi nowy pojazd również na rynku samochodów importowaną ten wynik jest dużo lepszy w tym momencie więcej samochodów używanych kamperów sprowadzono do Polski niż w roku ubiegłym, a zatem widać ewidentnie taki trend, że ze względu na pandemię i chęć zabezpieczenia się nie tylko tacie codziennej mobilności komunikacji, ale również w ramach podróży rodzinnych weekendowych wakacyjny duża część konsumentów rozważa czy wypożyczanie tego typu samochodu czy posiadane na własność to był drugi fragment mojej rozmowy z Michałem Raczkowskim firmy Kantar Polska, a teraz zapraszam eksperta Skoda auto serwis i Filipa Kaczorowskiego, który opowie o tym, że napęd elektryczny obejmuje kolejną kategorię samochodów SUV słuchasz ósmy 10 podcast gazety wyborczej dzień dobry dzień dobry witam serdecznie czy w sformułowaniu elektryczny SUV niema sprzeczności mówimy przecież, że elektryki to są auta bardziej oszczędne bardziej ekologiczne tymczasem SUV jest czymś potwornie ekonomicznym dużo pali jest ogromny sumy to są samochody, które pokochali wszyscy użytkownicy dróg tak naprawdę widzimy to że, że potencjał na te auta bardzo mocno rośnie, ale musimy sobie zdawać z tego sprawę, że potrzebujemy samochodów ekologicznych i ekonomicznych stąd właśnie pomysł na to żeby, żeby do tego typu samochodów zamontować właśnie silniki elektryczne i akumulatory no i Skoda prezentują właśnie model jak zrobiła 2 rzeczy no i wydaje mi się, że wyszło to w sposób fantastyczny, ponieważ nie dość, że mamy ogromny samochód, bo jest to lock prawdziwe sów do tego mamy zasięg na poziomie 500 km elektryczne SUV-y nie są zbyt liczną kategorią na rynku prawda czy to nie jest także brak takich samochodów i to w pełni elektrycznych ani hybrydowych w jaki sposób powstrzymywał konsumentów przed zakupem elektryka wiedząc co tak naprawdę no i muszę tutaj panu przyznać rację rzeczywiście Skoda jak na razie jest takim pierwszym dużym SUV-em może nie, licząc tutaj audi e-tron, które jakiś czas temu się pojawią, ale rzeczywiście w tych kategoriach zbyt dużej konkurencji nie ma natomiast, jeżeli już konkurencja się pojawi to niestety bardzo mocno odbiega od tego co prezentuje tutaj Skoda i muszę powiedzieć, że odbiega bardzo mocno w dół, ponieważ szkoda naprawdę poza tym wyglądem tego samochodu, który wygląda bardzo futurystycznie bardzo nowocześnie to wszystkie zastosowane technologie w tym aucie lub przewyższają tych wszystkich konkurentów, którzy są dostępne na rynku, ale tak jak tutaj pan też wspomniał zbyt dużo konkurentów co do tego auta nie ma coś możemy się zachwycać nowym samochodem, ale wspomniał pan o zasięgu 500 km czy to oznacza, że to auto się dłużej ładuje no właśnie tutaj wchodzimy w taki grunt, o którym niewiele osób wie coś słyszało i cały czas powtarza te mity no, więc ja powiem panu samochód na ładujemy 38 minut na 400 km czy to dużo mało wg pana trudno powiedzieć pewnie zależy od konkretnej potrzeby i sytuacji w tej chwili, siedząc w domu w cieple wydaje mi się, że całkiem dużo, gdybym był w trasie mógłbym zmienić zdanie no właśnie czy kiedykolwiek jechał pan naraz taką trasę niemal 400500 km czy zatrzymywał się pan, jeżeli gdzieś pojechał nad morze wobec, a raczej się zatrzymywały no właśnie domyślam się, że to przerwa trwała niemal 510 minut tylko trwała troszeczkę więcej, ponieważ trzeba było rozprostować nogi napić kawy ja powiem szczerze, że ostatnio mierzyłem właśnie jedną z moją rodziną na grzyby daliśmy sobie na stacji wjechaliśmy na szybką kawkę, ale z racji tego, że były do 4 osoby w tym 3 moje ciocie, bo to ta kawa i te chwile zatrzymania zajęła 45 minut, więc spokojnie mógłbym ten samochód sobie naładować, ale oprócz tego, że możemy ładować samochód na trasie, czyli po prostu tankować tak jak zwykły samochód możemy ten samochód też ładować w domu coś, czego niestety nie zrobimy samochodem konwencjonalnym, ponieważ nie mamy w domu stacji paliw, a to auto, kiedy przyjeżdżamy do domu ten samochód i tak stoi, więc podpisanego po prostu do gniazdka albo do boksu i samochód przychodów i uwaga przez 1 noc wtedy, kiedy my myślimy on naładuje się od zera do pełna zajmie około powiedzmy 77 pół godziny i możemy znowu przejechać 500 km następnego dnia znowu przyjeżdżamy do domu śpimy trzeba mu się raduje i znowu 500 km pamiętajmy jeszcze, że większość z nas, jeżeli jedzie do pracy mówi większość nie wszyscy, ale większość z nas jedzie do pracy samochód też stoi w miejscu pracy i kolejne 78 godzin na to, żeby ten samochód ładować w samochodzie najpierw musimy pomyśleć jak w telefonie komórkowym, który ładujemy wtedy, kiedy mamy możliwość, a nie czekam raczej do momentu, kiedy nam się rozładuje, bo stracimy kontakt ze światem to chyba niebezpieczne porównanie ludzie noszą Power banki ze sobą do telefonów komórkowych złomowanie telefonów komórkowych w sposób ciągły nieprzerwany jest problem, kiedy jesteśmy w ruchu tak samo jak może być problem zbudowaniem samochodu elektrycznego noc oraz więcej stacji ładowania powstaje w Polsce, więc absolutnie tutaj nie mamy się, czego obawiać zresztą szkoda wychodzi też bardzo fajną inicjatywą, a mianowicie będzie miała taką specjalną kartę, którą będziemy mogli na przeróżnych stacjach różnych operatorów po prostu płacić za te usługi ładowania, więc nie bójmy się tego nie bójmy się z wyjechaniem autem elektrycznym trasę, ponieważ mamy przeróżne aplikacje, które pokazują, gdzie są stacje ładowania, ale spokojnie na tych stacjach ładowania możemy samochód elektryczny ładować, a teraz może parę słów oby BH tego auta w końcu to SUV napęd 44 to 1 silnik czy 2 silniki, a to jest 1 silnik, ale uwaga tutaj muszę pana bardzo mocno zaskoczy też silnik znajduje się w tym co oznacza, że od bardzo bardzo dawna mamy po raz pierwszy skodę z napędem na tył i mamy tutaj 1 silnik elektryczny natomiast jest też przewidziana wersja 44 wtedy oczywiście będą 2 silniki drugi silnik będzie zamontowane z przodu natomiast myślę, że najważniejszym elementem samochodu elektrycznego to są akumulatory tak naprawdę tutaj na tym powinniśmy się skupić, ponieważ mamy w skodzie Henia Calvi 3 pojemności akumulatorów, a ta największa, czyli 80 co 2 kilowatogodzinę daje nam właśnie zasięg 510km wg testu WLTP także naprawdę bardzo rozsądny zasięg tak powiedzieć bagażnik z przodu nie nie bagażnik z tyłu standardowo tak jak przed każdym konwencjonalnym samochodzie skody bagażnik mamy tutaj z tyłu już z przodu mamy inne elementy tam w miejscu, gdzie normalnie znajduje się silnik co mamy inne elementy, jeżeli chodzi o wyposażenie auta po rozum, ale nie ma bagażnika natomiast z tyłu mamy ogromny 585 litrowy bagażnik no i znowu w przypadku auta elektrycznego tak duży bagażnik jest raczej niespotykane, ale jest możliwość skody dzięki temu, że Skoda powstała na specjalnej Platformie MQB, czyli Platformie dedykowanej właśnie samochodom elektrycznym dziękuję dziękuję bardzo to był drugi odcinek serii naszych podcastów o przyszłości poruszania się dziękuję za uwagę zapraszam za tydzień będziemy rozmawiać o autonomiczności kast gazety wyborczej partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk mecenas książki jutro jest teraz opowiadającej o szoku, jaki przeżyliśmy i o tym jak próbujemy oswoić poukładać świat na nowo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA