REKLAMA

"The Crown", czyli jedna z najodważniejszych produkcji Netflixa (choć nie zawsze to widać)

Po sezonie
Data emisji:
2020-11-26 22:00
Audycja:
Czas trwania:
49:27 min.
Udostępnij:

Z pozoru to serial bardzo "po bożemu" - twórcy z godnością snują Rozwiń »
opowieść o brytyjskiej monarchini. Tak naprawdę jednak
jest wyjątkowo odważną produkcją, tyle, że bardzo precyzyjnie i
subtelnie nakreśloną. I te precyzję, subtelność i odwagę widać na
kazdym poziomie - od scenariusza, przez aktorstwo, aż po całą warstwę realizacyjną, ze scenografią, kostiumami i fryzurami włącznie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to jest audycja po sezonie Jakub Janiszewski Joanna Malicka Bartosz Staszczyszyn dzisiaj będziemy mówili o serialu, który chyba wzbudza jednoznacznie pozytywne emocje nas wszystkich, bo jest to chyba jedna z najlepszych produkcji Netflixa z pewnością najbardziej precyzyjnie i pieczołowicie planowana zresztą z przyczyn oczywistych będziemy mówili o ekran, której to produkcji czwarty sezon właśnie zostały upublicznione nie wiem 1,5 tygodnia temu nie więcej sezon zresztą bardzo Rozwiń » wyczekiwane przynajmniej przeze mnie, dlatego że wprowadzono tutaj zostają 2 bardzo istotne postaci właśnie może być takie postaci trochę ikoniczne, czyli Margaret Thatcher po dojechaliśmy już fabularnie do lat osiemdziesiątych na ile widzi oczywiście dla tych państw jeśli w ogóle są tacy, którzy nie słyszeli o tym czym jest do kraju tylko słowa wyjaśnienia jest to film, który próbuje przedstawiać w okres rządów Elżbiety drugiej od momentu, kiedy ona zostaje królową, a właściwie po dziś dzień no i tak jadąc po kolei poprzez kolejne dekady przez kolejnych premierów przez kolejne skandale związane z dworem Królewskim dobrnęliśmy tak jak powiedziałem do lat osiemdziesiątych do lat osiemdziesiątych, które wydają się istotne także z tego powodu, że dopiero patrząc na ten serial dzisiaj ja zrozumiałem, jakiego stopnia to co dzieje się dziś w polityce ma swoje korzenie właśnie w tamtym okresie to co dzieje się dzisiaj w mediach ma swoje korzenie właśnie w tamtych fenomenalne, jakiego stopnia ta postać zwana, lecz Dianą w pewnym sensie ukształtowała nauczyła media i nauczyła później całe masy naśladowców jak z mediami grać, w jakich używać, dlaczego one się mogą przydać i co to jest tzw. medialna soft Power grzeje się umiejętnie wykorzystał jest dzisiaj patrzymy na takich premiera krążka ciasta i Trudeau zaś na początku swoich rządów w Kanadzie to doskonale wiemy z czego czerpał z czego brał od kogo można by się było tego uczyć wiadomo tutaj Diana jest pionierką i to tylko tak tytułem zajawki, ale wydaje mi się, że to co naprawdę najbardziej fascynuje mnie w tym serialu się od byśmy tego może zaczęli oczywiście nie będę tutaj jakoś bardzo próbował skontrolować, ale myślę, że ten fenomen zasługuje na uwagę mianowicie jednak naprawdę wielkie mistrzostwo scenariuszowe to znaczy sposób pisania tego scenariusza tego serialu wydaje się czymś naprawdę niesłychane to znaczy w jaki sposób, bazując na faktach, które są ogólnie dostępne, bazując na tym czym przez lata karmiły się brukowce pisać serial, który jednak jest zniuansowany tworzyć postaci, które są oczywiste nawet próbować wzbudzać współczucie i to wobec tych bohaterów, którzy wydają nam się najbardziej chłodniej najbardziej powiedziałbym tak komfortowo i nieprzyjemnie osadzeni w tych Królewskich rolach to myślę zupełnie niesłychana jeszcze 1 talent scenarzystów bardzo dużo mianowicie, jeżeli mamy takiej serial pisany w oparciu o rzeczywiste wydarzenia i równocześnie musi pani też o tym, że bohaterowie duża część bohaterów jeszcze żyje to jest doprawdy wielką trudnością dobre granie tego napięcia między fabułą, którą jednak jakoś twarzy, bo to nie jest dokument, a właśnie tą warstwą fakt fakt graficzną i twórcy tego serialu mają niezwykły talent do pytań takiego kompresor wania pewnych procesów do 1 sceny do 1 rozmowy do 1 sytuacji cały szereg wydarzeń, które ciągnęły się często przez lata potrafią pokazać w 1 rozmowie tak się tutaj dzieje akurat w tym sezonie tak dobry przykład rozmowa, lecz Diany z kochanką jej męża później są księżna Walii zresztą już po śmierci Diany, gdzie one się spotykają w restauracji no właściwie jest taki dziwna jest taka dziwna gra 12 poucza co lubi jak on jest na co należy zwracać uwagę na co nie wiadomo, że takich rozmów były przypuszczalnie dziesiątki, bo Camilla Parker Bowles kręciła się w blisko Karola właśnie cały czas Diana o tym mówiła swoich wywiadach, a jest to pokazane 1 scenę 1 krótką rozmową przystała i wydaje się, że to jest jakiś naprawdę nie chcę używać wielkich słów geniusz, ale wręcz, że wielki wielki scenariuszowe talent bardzo dobrze przemyślane to jak się chce pewne rzeczy powiedzieć jak się chce ich to jest jeszcze ważniejsze jak się chce nie dopowiedzieć jak one mają zostać otwarte na interpretacje odbiorców już zamyka to teraz ja ja chętnie, ponieważ dopowiadają do tego co mówi się ta scena rzeczywiście miała miejsce one rzeczywiście spotkały po przed ślubem Diany natomiast rzeczywiście wielość znaczeń, jaka jest ukryta właśnie w takich scenach to jest w ogóle niesamowite, ale stoi za zatem też dosyć niezwykły niezwykły tu twórca mianowicie Peter Morgan którego, które właściwie to, o czym mówić to jest jego metoda twórcza metoda pisania to nie jest pierwszy ten serial nie jest w jego pierwszym dziełem, które zostały w ten sposób skontrastowane natomiast zgodzę się z tobą, że tutaj osiąga absolutne wyżyny swojego o pomysł na opisywanie świata przypomnijmy on jest nie tylko twórcą takich filmów jak i jak królowa zresztą też i oddalanie i Elżbiecie drugiej, ale takich może mniej znanych, chociaż bliskich każdemu filmoznawcy filmów jak Frost Nixon jak władcy świata jak kochać Szkocji ostatnich porażkach w Szkocji dokładnie o tym o tym, o czym nie pomyślałam, czyli to są tytuły, które bazowały na podobnej no nawet ja tutaj żyła bez bez skrępowania metodzie twórczej czy takiemu pomysłowi jak co jak to zrobić jak opisać pewną rzeczywistość, bazując ma też się naszej takiej potrzeby zaglądania pod pod kołdrę, ponieważ coś z tym jest ona nas przyciągają te historie również, dlatego że znamy je tutaj wręcz się z autopsji ja pamiętam, kiedy w latach osiemdziesiątych byłam dzieckiem, ale pamiętam te fascynacje by Daiana która, która później narastała narastała i nie pamiętam fascynację Margaret tacie, kiedy wszyscy dyskutowali ona zresztą była w Polsce tak na marginesie no, więc niezwykle to jest takie zdarzenia tego tej rzeczywistości tego świata rzeczywistego osy z takim pomysłem na ma on sam zeszła mówi, że one dopisuje zastanawia się co ci ludzie mogli myśleć, kiedy wielkie wydarzenia się przywołało, kiedy co się działo i właśnie te niższe chodzi mi się to ogromnie podoba i właściwie w większość jego i jego jego filmów to są rzeczy, które są dla mnie mniej lub bardziej, ale jednak interesujące atak, a uważam, że w ogóle nas na tle tych 4 sezonów ten ostatni no jest bez wątpienia nawet chyba powiem wprost najlepszy niesie czytamy w podobały pod ten poprzedni, bo w ogóle uważam, że tutaj 0202. element czy niesamowita obsada pewnie wrócimy do tego za chwilę, a to ciekawe jak powiedział, że ten pierwszy jest najlepsze odda głos Bartkowi cel działania jak go przepraszam, jaka będzie specjalnie obejrzałam jeszcze raz w całości, jakby to jak ta historia narasta jak to się wszystko rozwija jak twórcy widać jak twórcy nabierają takiej odwagi uderzanie się poszukiwanie tematu być może dlatego tam się podobało, że to jest bliższe jakimś sensie, ale ta ta ten rozwój twórców wydają się tutaj wybity palec jestem należy Psycho fanów tego serialu i Petera Morgana, a więc będę mówił wiele będą nadużywać wielkich słów, ale uważam, że ten, że królowa jest na środek krainy Lowe media tytuły i użyte krajan jest we współczesnym serialu to jedno arcydzieło, a całą pewnością jest najbardziej elegancko po przygotowywany pisany serial, jaki istnieje dzisiaj na antenach wszystkich moim zdaniem UPO jest to seria, którym twórcy jednocześnie właśnie opowiadają o określonej kobiecie to nie jest tak naprawdę historyk nowej kobiety to nie zawsze uderzało samego początku, kiedy ten serial zaistniał, że tak, jakiego tytułu krajom kieruje na stole Korony, a nie w stronę Elżbiety to jest jakaś uderzająca bardzo taka oni, wydając swym rozmachem opowieść o konsekwencjach władzy i cenie i zawsze to ujmowało tę serię potrafi opowiadać ludzie ze świecznika ludzie z samego szczytu były światowych władz jak z medialnych też strzegły pierwszych stron gazet, a jednocześnie pokazywać bardzo ludzki sposób cały czas, skupiając się na tym, jaką cenę płaci każdy z nich za władzy rozumiana jako pewną powinnością należy spełnić o te niezwykłe jak precyzyjnie Peter Morgan i jego scenarzyści dbają o to, żeby ten temat, którym jest właśnie władza jako główny temat cały czas był obecny w cenach proszę płacić władze on po raz od pierwszego sezonu aż do czwartego każdy z odcinków i to co imponuje szczególnie te lekarz umiejętność to co trochę nazwaliście już w UE, a wydaje się to jest umiejętność takiego znajdowania też metafory wydarzeniach, które są opisywane, czyli że te wydarzenia krajowe nie tylko są faktami, które możemy potwierdzić sobie Wikipedii na stronę podręczników, ale też on nagle mają jakąś dodatkową moc dzięki temu został opóźniony taki sposób już takim unijnym kontekście ja pamiętam taką scenę z pierwszego sezonu będzie właśnie opowiada, gdzie tak naprawdę najbardziej wyraziste były te opowieści o podmiotowej władzy o tym też czasie błogosławieństwo pewna zbędne obciążenie, które zawsze człowieka wypacza i tam była taka scena, w której małżonkowie młodzi jechali do Afryki, gdzie książę Filip, który miał wtedy problemy z uznaniem władz swojej żony nad nim Piotr sen konfrontacji ze słoniem scenek kompletnie nie pasowała do tego seria 23 każdy producent ze względów produkcyjnych finansowych powinno określić, a ona zostawała w tym odcinku tylko dlatego to była metafora zderzenia z większym jest metafora zderzenia z części jest większe od nas i nagle taj dostanę jakiegoś takiej konfrontacji z dzikim zwierzęciem okazywała się symbolem stanięcia oko w oko z monarchią jako pewną instytucją, która stron należy się zmierzyć z tym należy służyć i zawsze ta umiejętność znajdowania metafory i były pojedynczych scen pojedynczych zdarzeń, które stają się nośnikiem czegoś więcej i po ziemi uważam, że to jest ne w tym sensie najbardziej elegancko pisane seriale jeśli chodzi o współczesną produkcyjne nie zastanowiło to, że mówi się o władzy, bo właściwie ten serial jest o braku władzy to jest serial o symbolice władzy i o tym pustym miejscu, jakim jest dzisiaj królowa to jest myśl najbardziej ciekawy to znaczy z portretowania ludzi, którzy mają utrzymywać pewne pozory pozory, które mają charakter symboliczne, które jakoś pewnie przekładają na soft Power państwowe, ale niekoniecznie raczej służą ciągłości historycznej pewnej tradycji i ona właściwie ta 1 nieszczęśliwa osoba zwana zbyt drogę na razie nie ma żadnych narzędzi, żeby sprawować rzeczywistą władzę ona ma być pustym miejscem, w którym manifestuje się wielkość i tradycja i po myśli no po post imperium brytyjskiego to jeszcze ta przykrość znana jest tą królową, która nie tylko nie symbolizuje kwitnącego kraju tylko ona symbolizuje kraj, który najpierw trzeba zrolować, bo imperium się skończyło potem jakoś wytrzymać fakt, że są prze potworną wprost kryzysu ja uwielbiam te sceny Claire Fox kreację Elżbiety przed Chile, które pozostają bardzo mocno w głowie i ana końcu jeszcze trzeba wytrzymać całą tą walnie to rodzinka, która też kompletnie sobie nie radzi z tym, że jest pan nic żali nie mają się żadnej funkcji nic do roboty mają po prostu być taki cały nagle się skończy myślę, że ten dramat tego sezonu to właśnie dramat coraz większego odklejenia coraz bardziej widać coraz bardziej to wszystko odkleja od rzeczywistości wokół Margaret Thatcher, która strasznie tak przyspieszyła tą wielką Brytanię to znaczy zaczęła dała podwaliny pod rozwój biznesowy taki bardzo agresywne rzeczywiście ten kraj zaczął rosnąć rzeczywiście zaczął się stawać tym centrum finansowym na Europę i ewidentnie to jeszcze bardziej pokazało ten odjazd dworu ten Dwór, który właściwie kompletnie nie wiadomo co istnieje ta świetna scena, z której w ogóle fantastyczna fantastyczna Gillian Anderson jako Margareta dużo lepsza niż to co widzieliśmy do tej pory nikt jazda Rząca jak pani Meryl, tudzież inne tam w sławy grające Margareta czy tylko ewidentnie wchodząca w ten gorset tej baby takiej spięte tej przy garbie one jej ze skupionej na władzy skupionej na to, żeby to kontrole trzymać łapie w sumienie sympatycznej jednak jakoś też magnetycznej przyciągających amstaffa czas, snując scena Gianna jedzie do zamku Balmoral i jeśli dobrze mówię i po raz pierwszy właśnie z tą rodziną do czynienia i to jest Senat takiego napięcia cieszy po raz pierwszy widzimy w tym jakaś naprawdę po prostu pokraczne sytuacja cięcie bawią jakieś głupie gry, a tych, a tu siedzi pani premier rzeczywiście ma do opanowania całą masę przeróżnych historii, bo to nie tylko się sypie w pewnym sensie rząd, który cały czas chce jej ją pozbawić władzy, ale też są gigantyczne protesty społeczne, bo one przecież właśnie zaczęła rozmontowywanie związki zawodowe, bo w tym niesłychanie brutalnej zaskakująco skuteczna, a ci siedzą i bawią się jakieś wyliczanki to jest prawda pierwsza scena, gdzie naprawdę bardzo głęboko widać, że to się to się nie skleja to po prostu po polu powstaje jakiś gigantyczny gigantyczna szczelina między życiem społecznym brytyjskim tym czym się wielka Brytania właśnie wtedy zaczyna stawać, a tą rodziną i światem tej rodziny i w pewnym sensie ta Diana, która też w to wchodzi jest tego jeszcze przyspieszeniem tak jak można powiedzieć, że Margaret Thatcher jest dosypanie sterydów dla Wielkiej Brytanii gospodarki tak Diana jest dosypanie sterydów dla pewnych procesów regeneracyjnych, które się toczą w tej rodzinie no bo to jest też dokładnie o tym z 1 strony w wielkiej Brytanii, ale i koronie, ale z drugiej strony też o tym jak establishment jest straszliwie nie nowoczesne jak w ogóle my EBI jest jedną z innego świata ten pierwszy sezon jest skupiony na tym, że tym powiewem świeżości jest właśnie Elżbieta, która już z perspektywy czwartego sezonu jest właściwie zupełnie archaicznym tworem postacią, która nie ma żadnego wpływu na rzeczywistość, a z drugiej nic nie rozumie prognoza nie rozumie dokładnie to jest niesamowite jak te role zaczynają się odwracać napływ pierwszym sezonie to ona nie może zrozumieć, że nikt nie nie chcę tego tej świeżości nowoczesności i tego co ona uosabia my mija 30 lat zmienia się cały świat nagle to ona już jest tym co co odeszło i tym co nie chce się zreformować żadnym z żadnym stopniu się pan niezwykle podoba, że ten serial został pomyślany tak perspektywicznie mam nie nie mam na to żadnych dowodów, ale mam wrażenie, że kiedy, kiedy Morgan raz zastanawiał się Peter Morgan zastanawia się jak by go skonstruować myślał też, że właśnie o tym żeby, żeby po kolei Ross coś budować tam rozbijać i ta powtarzalność losów kolejnych bohaterów Depo 2 bohaterów kolejnych przedstawicieli tej rodziny, którzy są wciąż tak samo nieszczęśliwi tak samo nie reformowali tak samo ulegający wpływom jest to niesamowita i pokazuje też myślę wielką Brytanię w pigułce nie tylko od strony politycznej, ale również obyczajowej, a może nie tylko wielką Brytanię może nas wszystkich od strony obyczajowej od strony tego co przyniósł dwudziesty wiek jak dwudziesty wiek zmienił jak tak niesamowitą niesamowicie szybko zmienił pewne zastane jeszcze 100 lat temu nowe obyczaje kulturę wszystko tak jednocześnie bardzo interesujące jak Morgan interesuje przed nami te portrety postaci kolejnych członków rodziny królewskiej i z których wszyscy są na swój sposób żałośnie nieudacznik trochę takie poczucie, kiedy oglądałem teraz ten czwarty celom, a niedawno rozmawialiśmy też sukcesji mamy bardzo podobny wy im świata jest taki bardzo wąski i 1% 1% tutaj to w ogóle jeszcze mniej obserwujemy bardzo elitarne środowisko chce jednocześnie pokazywany jest trochę w pod mikroskopem na tle krzewów życia, ale sukces pod mikroskopem, a różnica jest taka, że w sukcesji patrzyliśmy na nich pewną panią obrzydzeniem, którego twórcy nie próbowali powstrzymać natomiast to co jest imponującą właściwie lekarz czułość Morgana do nich wszystkich le, kiedy oglądamy czwarty sezon PKOL i widzimy to właśnie Maria taczek, które całych swych politycznych działaniach jest córeczką tatusia, która HR próbuje udowodnić coś, jakby właśnie za sąsiada moja żona próbuje udowodnić c swojemu ojcu, że mamy z drugiej strony tego nieudanego księcia Karola, który jest egoistą jest okrutny wobec Diany jednocześnie jest jest rozwiedziony gówniarzem, który nie do końca zdaje sobie sprawę z przywileju, który stał jego udziałem z racji urodzenia okres świetny ten odcinek czwarty którymi królowa musi policyjnych danych co jest ulubionym dzieckiem tak wspaniały na odcinek i nagle konfrontuje się własnymi dziećmi rozumiejąc, że połowa świat właściwie same jak i dziwaczne potworki, które niczego nie rozumieją, że nie mają sobie jakiś dobroci wyrozumiałości wobec świata, które są roszczeniowe okrutne wobec innych jednocześnie z tym jest jakaś taka porażające coś się w tym odcinku i tej odkrycie to taka konfrontacja z rzeczywistością, bo jednocześnie tam, bo jest kilka odcinków ten odcinek czwarty sąsiaduje z 2 innymi też są po opowiadają o więzach rodzinnych i o tym każdy z nich płaci cenę za za władzy, a ten do Korony, którą obserwujemy w czołówce ktoś w tej wylewa, jakby robić taka majestatyczna de Korona trochę moje wrażenie ziemi urasta wtedy, kiedy patrzyłem na nich wszystkich przebywających życie chcących miłości chcących lata spędzone w nieszczęściu i poczucie, że ta Korona staje się takim pierścieniem z hobbita, którego wszyscy chcą, ale który tak naprawdę przynosi nieszczęście tak i który o ową opłatę o władzę tym człowiekiem w szczególności to jak Morgan opowiada o tych ofiarach władzy o tym, że ta co rodzina właśnie przeżywa wszystko co dla mnie najważniejsze łącznie z samymi sobą jakąś wewnętrzną pełną głębi uczciwością wobec samych siebie jest jakość poruszające bądź przede wszystkim stara się zrozumieć stara się wszystkich usprawiedliwić także nawet kiedy widzimy tego dość żałosnego Karola jedność trochę kibicujemy rozumiemy motywację, jaką podziwiamy jego lojalność wobec miłości swego życia, kiedy widzimy pijanych co jest regułą krótką dziewczyną w niektórych scenach były wcześniej bardzo współczujemy znalazła się miejscu nie powinno się znaleźć i to jest też nominalne, że mogę potrafi tak zarysować wszystkich ręcznie nie jestem winny, ale ta czułość, która w, którą rzeczy, których czujemy ona wynika też z tego co, czego dowiedzieliśmy się we wcześniejszych odcinkach, jakby ta świadomość tego, że Karol jest, jaki jest wynik i kiedy kiedy pamiętam jak się jak doszło do tego, że Kamila nie została jego żoną czy jeszcze wcześniej jak ojciec mimo najlepszych intencji próbował wywrzeć na niego wpływ i cały czas musiał go do rzeczy, które były praw wbrew Karolowi myślę, że to jak my postrzegamy te postacie, które takie mówi, że to zgadzam są boleśnie mebel odpowiedziała groteskowo, ale z drugiej strony to też jest Morgan mam wrażenie naprawdę tłumaczy z czego to wynika i dlatego dlatego podchodzimy do tych postaci z taką czułością też tak jakież to wymiar jego powiem, że 1 na najwybitniejszych takich wykładowców europejskiej jeśli chodzi o UE uczy pisania seriali tworzenia jej wynikom rosła kiedyś mówiło tym krajom, że to jest serial, który jest jego zwycięstwem scenarzystów, dlatego że przez całe życie myślę, że królowa Elżbieta jest najnudniejszym człowiekiem na świecie o tym kiedy obejrzał ksiądz już chciałby go adoptowała i w chodzie, wyprzedzając spraw mam poczucie, że jak się patrzy oczywiście Karolak zawsze wydawał się takim dziwnym prawdziwym człowiekiem, a ja pod po sezonie, w którym obserwowałem jego szkolne lata, kiedy był właśnie poniżany w szkole i musiał tam przechodzić prawdziwe traumy muszę powiedzieć, że zacząłem pracę innego człowieka z jakąś jakież współczucie nawet kiedy widzę dzisiaj w mediach płaconego zupełnie inaczej przez całe swoje życie tak to właśnie bardzo ciekawe w jaki sposób nasze czy to co w ogóle wypracował serial prawda, że serial tworzy nieoczywistych bohaterów, których nasze rozumienie może być zmieniane łamane i przekraczany to jest tutaj bardzo bardzo silny komponent dramaturgiczny to właściwie napęd tego serialu, bo trzeba pamiętać o tym, że właśnie tak jak mówicie o Karolu czy nawet samej Elżbiecie to jest jednak tak, że nasze przekonania co do nich przestają być oczywiste, kiedy na nich patrzymy to znaczy ja patrząc na to właściwie się w poprzednim sezonie zaczęło działać, ale w tym sezonie jest to bardzo mocno wyostrzone, a bardzo dużą uwagę jednak tutaj poświęcony subtelny sposób, bo to jest w ogóle subtelnie pisany serial temu w jaki sposób Elżbieta próbuje kontrolować Dwór jak w pewnym sensie przyspiesza jego upadek przez swoją sztywność i brak rozpoznania, że świat się zmienia, czyli to w zasadzie ta zbliża zbliża się coraz bardziej do tego stwierdzenia, które już jest jasne, że ten zakaz ten ta presja wywierana na Karola, że on ma znaleźć sobie żonę, a nie to Kamila zostawić tę Camillę Diabły to była jednak bardziej błędnych niesłusznych decyzji, że to trzeba trzeba było jednak rozegrać inaczej trzeba było mu dać tę przestrzeń na to, żeby on, a z tym uczuciem mógł jakoś być, że to już takie czasy, kiedy ludzie chcą mieć prawo do swoich uczuć chcą z tymi uczuciami być nie chcę się poświęcać w całości tak jak ona się poświęciła takież nikt poświęca się nie będzie właśnie ten przekaz, a staje się coraz bardziej i czytelne wyraźne tylko ona z nim problem to się taki u niezapomniana dla mnie scena pierwszego odcinka, kiedy umiera król Jerzy i któremu nasza bohaterka wraca wtedy podróży służbowej została wysłana i ona tam jest taki montaż, którym jej babka czyta list o tym czym jest władza i czy są obowiązki to za chwilę przejmie, a jednocześnie królowa jest na naszych oczach ubierano taką suknię żałobną i różne insygnia władzy mamy poczucie, że na naszych oczach nas tej dziewczyny, które chciały mieć jakiekolwiek życie prywatne i jakieś prawo do emocji nagle ubierano wychodzi zbroje jakiś strój służbowy, który z lekarzy jej już potem być tylko łącznie sługą Korony tak jest to zresztą bardzo istotne momenty, które nie będą też taki lejtmotyw wraca cały czas prawda tutaj też wraca wraca w postaci no takich trupów wypadających z szafy akurat księżniczka Małgorzata nie trafia, czyli kuzynek rodziny królewskiej, które są głęboko niepełnosprawne, o których pisze się w oficjalnych biogramach annałach rodzinę, że zmarły okazuje się, że one żyją żyją w szpitalu psychiatrycznym zamknięte w fatalnych warunkach funkcjonują jak takie od rzutki właściwie i jest cała cała geneza tej sytuacji wyjaśniona przez królową matkę właśnie Małgorzacie ta królowa matka tłumaczy posłuchać tu się wszystko zmieniło w momencie, kiedy twój ojciec został królem przecież nie miał być królem został królem abdykował jego brat miał być księżną Yorku miała mieć normalne życie wszystko się zmieniło wtedy i rzeczywiście widać, że oni stają więźniami tej sytuacji tej roli, ale tak jak mówię dramat też polega na tym, że to jest sytuacja braku władzy, gdyby tam była władza to jeszcze się co się działo jeszcze byłoby się czymś czym zająć jeszcze byłoby co robić jeszcze byłyby intrygi byłyby realne wpływy byłoby jakieś wyzwanie, a nie ma po prostu nic sytuacja więzienia, w którym masz siedzieć pięknie wyglądać na zdjęciach i nic dziwnego, że nie wszyscy idą romanse w jakieś przedziwne historie seksualne naprawdę po prostu nuda tej sytuacji jest ta koszmarna i to, iż to jest przygnębiające, że rzeczywiście trudno trudno sobie z tym nawet mentalnie poradzi Taxi wyobrazić sobie w tej sytuacji i to się tutaj bardzo ciekawe to co się zaczyna działać na naszych oczach czy Diana, która oficjalnie wprost zaczyna się z tego wypisywać buntować, ale równocześnie też bardzo ciekawe ona chce być ona nie chce zrezygnować ona chce być tą księżną ona chce, żeby uwaga była skupiona na niej, ale się staje taką takim dziwacznym pokraczny połączeniem ich wszystkich ich różnych cech, czyli z 1 strony chcę chcę być na świeczniku z drugiej strony nie chce być w cieniu królowej z trzeciej strony chcę mieć prawo do swojego własnego życia z czwartej strony wiadomo, że to życie nie istnieje bez jej męża bez przyszłego króla bez Karola na lekarza mają wnosi, więc by cały dramat tej rodziny nagle zaczyna uzyskiwać taką manifestację w tej biednej też pokazane jako mocno zaburzona samego początku dziewczynie, która też się wydaje, że też to sugerują twórcy chcą jednak wejść na rodzinę bardzo tam jest taki bardzo specyficzne też jest taka gra symbolami się strasznie podawać zatem mówić prawda scena, w której wybieramy królową jest cena symboliczna scena spotkania zesłanie jest symboliczna jest nie nachalny, ale jest, która jest scena polowania, podczas którego piękny Jeleń z gigantycznym porożem zostaje zestrzelony i w zasadzie można powiedzieć, kto kogo ustrzeli czy to jest Diana, która ustrzeliła Karola i teraz chodzi do rodziny królewskiej czy to jest rodzina królewska, która ustrzeliła Diany jako to piękne zwierzę, które idealnie pasuje, kto to jest właściwie ofiarą, której jak to w tej scenie wcześniejszej było deklarowane niedawno mieliśmy już takiej sztuki Jacques ta rodzina to, czego potrzebuje takiego emblematu prawda czegoś takiego co będzie efektowne czegoś nowego Diana jest właśnie takim porożem powieszony na ścianie zdrowe ja mówię to jest dla mnie niezwykła umiejętność, jaką Morgan przywołuje na ekranie te różne metafory w sposób, który nie jest jednocześnie rażący nie mają podziału patologii w tym właśnie się tłumaczy prawda wiadomo dlaczego tutaj mamy gresy polami wiadomo z czego to symbole wpłyną na temat jest taki, że nic tylko się bawić symbolami tylko używać właśnie tych tych rozwiązań, które w jakimkolwiek innym serialu by nas drażniły śmieszyły uznalibyśmy to po prostu idiotyczny, a tutaj przez to, że temat jest właśnie taki pasuje doskonale na pamiętajmy, że to już drugi jest symboliczny Jeleń Morgana, ponieważ to jest też trochę nawiązania takiej nie wiem również całkiem do Jelenia, który pojawiał się królowej Stephena Frearsa, więc mamy tutaj powrót do do tego symbolu, ale jeśli pozwolicie w mieście chciała coś powiedzieć na temat strony realizacyjnej tego serialu uważam, że on jest absolutnie niesamowite wybitne i niezwykle też ciekawy po to, co co twórcy robią jest związane wyłącznie z ogromnym budżetem, które mają, ale również taką świadomością tego co chcą pokazać jak chcą pokazać dawno nie nie zdarzyło mi się oglądać serialu, który byłby taką pieczołowitością na każdym etapie realizacyjnym przygotowany wszystkie tam jest niesamowite rysach od faktów historycznych od informacji o tym co się działo naprawdę jak to wyglądało, jaka jest, skąd się ci ludzie wzięli gdzie, gdzie byli, więc od takich dosyć oczywistych tropów poprzez jedno niesamowite rzeczy związane jest z 1 strony lokacja mi przede wszystkim z systemu pałacami zamkami, które się to wszystko odbywa, ale również z kostiumami wszystkie kostiumy, które są odbyły od pierwszej części przygotowywane w dacie szyta dlatego oko w serialu zostały uszyte z materiałów pochodzących z epoki co więcej np. swoje suknia Diany, która w ogóle jest w 1 ujęciu go przez chwilę jest daleka głównie widać trend suknia została odtworzona nie tylko takich w nie tylko w samym kształcie, ale osoba, która decyzję o osoby, które przygotowywały ten wielki welon te same osoby przygotowywały ten kostium dobrze tutaj aktywista taka drobiazgowość oczywiście tego nie widać pewnie nie ma to szczególne znaczenia dla naszej percepcji dla naszego odbioru tego serialu, ale jest coś niesamowitego w tym, że można sobie w dzisiejszych czasach pozwolić na takie powiedziałbym wręcz szaleństwa realizacyjne to, że to, że się pojawia słoń mnie wcale nie dziwi, ponieważ tutaj w tym serialu są takie rzeczy, że słoń zapewne był tylko kroplą w morzu szaleństw inscenizacyjnych natomiast naprawdę zeszła zaś są wszystkie wszystkie wnętrza wszystkie zamki niektóre z tych zamków tak swoją drogą już grały np. pan pałac Buckingham, ale my w ogóle nie mamy wrażenia sztuczności tam bardzo polecam taki widziałam dokument poświęcony właśnie realizacji realizacji królowej i w największe co mnie zaskoczyło największą pieczołowitością i odwzorowano nie suknia Dajan czy królowej, chociaż oczywiście też, ale Margaret tacie, gdzie każde każdy kostium każda bluzka jest wariacją na temat tego co Margaret Thatcher nosiła w danym okresie swojego swojego życia swojej swojej pracy istotą jest to coś niesamowitego wydaje się, że już zupełnie niespotykanego w dzisiejszych czasach jednak ja tylko nam się tam co teraz Gillian Anderson robi w tej roli jest naprawdę coś niesamowitego dziękuję powiem, że propos tej sceny graficznie precyzji tutaj jest tylko 1 głos odrębny o jedną z odcinków zresztą znakomitym opowiadana historia włamywacza, który ubogiego facetach dosyć pracy, który w pewnym momencie, szukając ratunku wszędzie, gdzie mu postanowił włamać się do królowej, żeby jej opowiedzieć o tym jak ciężko się ludziom czasach czasach tacie i ten człowiek, który w, który właśnie łamał się wtedy lata temu do do sypialni królowej opowiadał, że serialowe wystroju są jednak dużo skromniejsze już dni tak wygląda bardzo rozbawiła jedyny człowiek, który tutaj markowych zastrzeżenia to ten, kto się łamał, a później był grany, ale nie wiem czy jest wiarygodne, bo podobno zmienia wiele razy zeznania na temat tego co tam się tak naprawdę wydarzyło osób pytanie pewnie nie jest, ale rzeczywiście robi to ogromne wrażenie natomiast ja się właśnie się odnieść do naszych aktorów, bo tutaj nie są ma być Anderson, która już wielokrotnie udowadniała, że znakomitą aktorką, ale to co robi w tym serialu jest jednak niezwykłe łaźnie żona tworzy postać chcą sobie świadomie przerysował je ja aż po specjalnie odpaliłem sobie po o podejrzeniu do kraju różne wypowiedzi samej tacie, żeby posłuchać jak ona mówiła i zobaczyć czy to się wszystko zgadza i UE widać pewną przesadę w tym co robiła armia Andersa, ale jest przesady jakaś metoda to znaczy widać co ona się osiągnąć, grając osoby w testach kompletnie, jakby spięta wewnętrznie taka absolutnie skupiona na tym co to co ma osiągnięcia, z czym się mierzy tak cały czas była jakimś skorupiaki, który musi chronić przed tym wrogim światem zupełnie niezwykły esej rację po mówmy może jeszcze przez chwilę o tym jak została pomyślana postać Diany, bo ona jest rzeczywiście tak bardzo ciekawa to jest bardzo bardzo takie no muszę powiedzieć zastanawiające, bo można by powiedzieć, że z 1 strony to zostaje poddana krytyce też jednak takiej brutalnej znaczy zostaje pokazana jako osoba, która obecnie Nieposkromionych ambicjach, która ma takie potrzeby Aten sens karki takiej z zawodowej, ale równocześnie jest w niej czy w tej historii jest coś takiego trochę się współczuje ja tak mówię, dlatego że nawet bardzo trudno wzruszyć opowieściami o Lejdis i poniżej sołtys serdecznie nie cierpiałem i ich i za sesję prezydent to jest po prostu pogardy godna kretynka, a ten serial jednak w pewnym sensie tak ją człowieczej jakość no jak każdego coś ludzie łapali tak jak każdego z nich, ale co ma wejść na początku tej nowoczesności, które ona wniosła nawet większe jest dostępny dokument daje nie szczerze mówiąc kliknęło w niego przy śniadaniu uzupełnienia nie, licząc na nic ciekawego natomiast ten, który ona sama mówi tak ten oparte na granat od nagrania i nie to jest to jest dokument oparty głównie na opowieści jej brata, ale tam jest jednak bardzo interesujące i interesujący moment, kiedy pada, dlaczego Diana była tak nowoczesna i w tym serialu to jest podkreślone, a on w rodzina królewska, kiedy spotykała się z tłumem zawsze, gdy w była noc w tym w takim gorsecie protokołu natomiast Dajana jako jedyna podchodziła do ludzi dotykała ludzi fotografowała się z ludźmi i to podobno ja właściwie zupełnie o tym nie wiedziałam powodowało że, że ona przełamała również pewne schemat publicznego bycia członka rodziny królewskiej oczywiście ten dokument jak wiele dokumentów oddalanie, których jest całe mnóstwo zapewne jest mniejsza lub większą manipulacją natomiast rzeczywiście w ten serial bardzo konsekwentnie też pokazuje taki aspekt tego jego TG do tego jej dojrzewania do bycia osobą publiczną pamiętajmy, że miał 18 lat była dzieckiem i to tutaj jest ten element jest wyciągnięty mam wrażenie w ogóle na pierwszy plan w budowaniu tej postaci miejsc poczujemy bowiem, że kiedy ma się 18 lat to jednak trudno decydowania o o takich sprawach jak małżeństwo jak bycie osobą publiczną jak drapanie się na świecznik i to jednak nie jest takie oczywiste i to, że my współczujemy myśleć również wynika z tego żona jest pokazana jako dziecko, ale i w ogóle aktorsko jest ten jest ten sezon niesamowite boja wciąż jestem chciałabym, żeby to padło, więc kampania jestem wielką fanką o Olivii Colman oraz Heleny Bonham Carter, która dawno nie miała roli, która byłaby tak jak naprawdę bogata rozmaite takie niuanse czysto aktorskie ona gra osobę historyczną, która jednocześnie też coś w jakim sensie rozumiem, więc ja w uważam Rze, że z dodatkowym elementem tego niesamowitego scenariusza jest to jak aktorzy stają się w jakim sensie tymi postaciami bardzo się podoba tak to jest taki podwójny hołd dla brytyjską ości mam wrażenie z 1 strony dla tej odchodzącej Korony, która w Sławnie i wykrusza, ale cały czas jest na tyle fascynująca i nie możemy wypowiadać 4 sezonów wykładni przez kolejne 2 jeszcze są zaplanowane przynajmniej na teraz się tutaj jest obsada tego siedziałem z każdego sezonu sezon potwierdza, jakby klasy brytyjskiego aktorstwa też jeszcze muszę wspomnieć, bo mi zaimponował po raz kolejny po doszło w komorze, które się wciela się u księcia Karola i który dotychczas znałem tego filmu piękny kraj gejowskiego dramatu bardzo dobrego zresztą i Joshua Connor szykuję wszystkim bardzo męskim postaciami bardzo mocna charyzmatyczna taka postać FIZ jest też na ekranie teraz tutaj kapitalny dla człowieka zamkniętego skulonego w sobie wiecznie by obrażonego na wszystko świetnie powściągać własną taką energię, którą ma, żeby jednocześnie jego przekucie coś takiego co innego jak i zupełnie inny wektor nadać swojej energii jest zdumiewające są kreacje jak mam poczucie tak, że ten cel uruchamia, więc pewną taką giełdę aktorską człowieka aż prowokuje do porównywania tego, kto jak radzi sobie z kolejnymi rolami tak jak mieliśmy w tym sezonie królową, która jest grana przez właśnie Colman ja mam poczucie, że jednak cały czas się porównuje sklep swojej i miałem poczucie tylko 1 takiego żaru pewnego, że to co kler swojej udało się siły wyplenić pokazać postać niezły kwartał pokazała drogę Elżbiety od tej kupieckiej dziewczyny niewinnej co nie ogarniętej do głowy państwa koszt to staje na wysokości zadania mam wrażenie, że Colman po raz kolejny niestety jak zrobiła krok wstecz ona zagrała taką trochę taką element głupiutką niewinnej dziewczynki do królowej Elżbiety jako dojrzałe kobiety do przywróciła im przecież tak jest upływającego amator, a ja mniejsze to bardzo podoba, że każda z tych postaci każdy z w ogóle wiadomo, kto będzie grał w następnych sezonach te postaci i że każdy każdy z tych aktorów ma możliwość swoje interpretacje tej postaci, jakby to raczej jest dla mnie to coś się nie podoba to jest coś z tym się właśnie bardzo podoba, ale jeszcze jeszcze dwoje aktorów tylko wspomnę jeszcze Derek zakup i Geraldine Chaplin w jakiś niesamowitym takim związku i też fantastyczne fantastyczne role więc, więc tych tych aktorów rzeczywiście jest względnie niesamowite, bo to każdy ma coś do powiedzenia to się ogromnie podoba, ale ja mam jeszcze to właśnie odniesie do tego co Bartek mówiłeś tego porównania, bo one rzeczywiście trochę nieuniknione, choć nie wiem czy do końca słuszne w tym znaczeniu dostosuj należy dieta jest jakby inna osoba na innym etapie życia w tym sensie to porównanie rzeczywiście trochę się znosi, a równocześnie też takie poczucie, że Claire Fox zagrała coś większego w sensie takim zagrała coś większego niż Olivia Colman zagrała kogoś, kto jest dramatycznej sytuacji z różnych powodów, ale być może właśnie też, jakby ten ten fakt, że potem mamy krowę, którą królową, która już okrzepła się nauczyła, żeby jest na tym stołku już wie jak ten rytm ma wyglądać też sprawia, że ona po prostu mniej napięć w sobie mam nic bardziej dramatyczną postacią jest taką do bardziej taką sobie panią, która tam coś albo nie ona właśnie my się to podobało bardzo, że ten serial pokazuje, że na bardzo często nic nie Coma już nie ma podstawowego rozpoznania co robi na dna argumentem, który by przemawiał za tym co mówisz jest jest taka rozmowa, kiedy siedzą same kobiety Małgorzata królowa matka właśnie Elżbieta i Anna i rozmawiają oddalanie i rozmowa się toczy ten sposób no ona zrozumie kiedyś, kiedy zostanie złamana kiedyś, kiedy się dostosuje dorośli się dostosuje i myślę, że to jest królowa, że królowa Korman to jest już tak królowa, która została w jakimś sensie zupy, której złamano kark może nie brutalnie może delikt, ale przyjęto do ziem, ale zwróć uwagę, że właśnie w tej scenie to Małgorzata, która jest teraz pokazano jako postać tragiczna jako postać, która właśnie być może największą cenę zapłaciła za bycie właśnie blisko stroną całą swoją obrzydliwości z tym, że jest okropna artystyczna w ogóle kadeta, ale równocześnie widać morza, że coś w tej kobiecie, bo jakiś potencjał był, które nigdy nie ujrzał światła dziennego nie dało to właśnie one najlepiej rozumie najbardziej można powiedzieć kamieni co się z tą Dianą dzieje, że co będzie jeśli Tatiana właśnie się nie pasuje jak doskonale wie co będzie się załamie i my wiemy, że to załamanie w pewnym sensie miało miejsce oświadczyło publicznie, czego się nikt nie spodziewa, bo w jednym z tych w drugim w drugim sezonie my Małgorzata jest postawiona dokładnie takiej samej sytuacji ona świadomie wybiera ona nie nie wybiera miłości ona nie wybiera tego romantycznego świata ona wybiera tę wygodę i bycie na świeczniku i wydaje się, że po kilku tam kilkunastu kilkudziesięciu wręcz latach ona już zdaje sobie sprawę z tego co się stało dlatego na rozumie co się dzieje z Dianą, a królowa matka z innego świata innej rzeczywistości nie rozumie my bardzo ciekawi, jaki będzie następny sezon praw także już właściwie można powiedzieć tzw. giełd też wentylator wszyscy będą o wszystko właściwie wiedzieli o pożyciu o Diane i Karola i w pewnym sensie różnie też różnie też taki kordon sanitarny, który otaczał rodzinę królewską ona po tych historiach z Dianą Karolem przestała być tematem w tym czasie cacka mam wrażenie to jest jakby przed nami prawda to szczególnie jeszcze nie zdają sobie do końca sprawy, a co oczywiście nadchodzi tak jak mówię ten sezon się wydał bardzo szczególny z tego względu, że bardzo wiele procesów, które dzisiaj obserwujemy właśnie wtedy się zaczęło ją oczywiście też na pewno to jest to co mówi, że to jest ten czas bliski nam, że pamiętamy te postaci pamiętamy migawki telewizyjne Margaret Thatcher pamiętamy też nie może się było pędzić właściwie ciągle ktoś pisał o Janie Karolu, kiedy przytrafił się ten tragicznych skutkach wypadek właśnie wszyscy nie mogliśmy uwierzyć trochę tak jakby samolot walną w 2 wiesz no ja naprawdę ja pamiętam co wtedy robiłam radna zrobili moja mama powiedziała księżna Dajana miał wypadek, a te efekty, więc zmian, a inne ładne pierwsze pytanie ale, ale myślę że, że ta bliskość tej historii dla uderzy to bardzo ciekawe będzie wyglądał ten następny sezon, bo zobaczycie siła tego sezonu też polega na tym, że my wiemy co będzie dalej, bo to jest coś czym rzeczywiście żyliśmy natomiast zgadzam się z tobą tak to jest i myślę, że to świadomy pokazanie właśnie grodzą się pewne procesy jak zmieniać rzeczywistość, że tamte lata 80, które dziś zapomnieliśmy jednak w jakim sensie miały ogromny wpływ na to jak dzisiaj postrzegamy świat DEKRA on, czyli czwarta seria już tej sagi o królowej Elżbiecie, a za tydzień mówimy o serialu od outsidera, czyli wyjdziemy bardziej mroczny świat Zwiń «

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA