REKLAMA

Concorde'a cień. Branża lotnicza wczoraj i dziś

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-11-28 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:33 min.
Udostępnij:

58 lat temu podpisano francusko-brytyjską umowę o wspólnej budowie pasażerskiego samolotu naddźwiękowego Concorde. Czemu do dziś podziwiany przez pasjonatów lotnictwa Concorde i samoloty naddźwiękowe nie przetrwały próby czasu? Jak zmieniła się branża lotnicza? Gościem programu był Eryk Kłopotowski ekspert branży lotniczej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry zapraszam na drugą godzinę weekendowego poranka zaczyna ją ponownie od kartki z kalendarza 28listopada rok 1962 podpisano francuską brytyjską umowę o wspólnej budowie pasażerskiego samolotu naddźwiękowego Concorde samolotu niezwykłego jedynego w swoim rodzaju taki, który wydawało się, że zrewolucjonizuje lotnictwo cywilne, a którego samolotu po prostu nie ma ich świat tę stronę nie poszedł to jest dobra okazja, żeby nie tylko porozmawiać Rozwiń » trochę historii lotnictwa, ale w końcowej części przejść też do trudnych czasów tej branży czasów współczesnych jest z nami pan Eryk Kłopotowski ekspert do spraw lotnictwa dzień dobry dzień dobry witam to bardzo jak pewnie część słuchaczy oczami wyobraźni jest w stanie sobie przypomnieć jak wyglądał konkurs to naprawdę był przepiękny samolot tak wyglądał na na niebie jak jakiś niesłychanie piękny ptak miał nieprawdopodobne osiągi latał między Europą, a Ameryką 2× krócej niż jakikolwiek inny samolot świetny pomysł no, który jak się okazuje też wyniku oczywiście tragicznej katastrofy, ale którego świat zrezygnował, dlaczego tak to oczywiście konstrukcja zupełnie fantastyczna która, która zapada w pamięć pewnie wielu miłośników lotnictwa podobnie jak żałuję, że nie miało okazji skorzystać i polecieć tym tym samolotem dlaczego, bo złożyły się 3 tak naprawdę element pierwszy element to oczywiście katastrofa drugi element, a to gigantyczne koszty użytkowania związane z ze spalaniem przez ten samolot czasach, kiedy tak naprawdę trwał kryzys paliwowy na trzecia rzecz to koszty koszty, które już na końcu były w ostatnich latach użytkowania tego samolotu były tak taką samą wysokie, że rzeczywiście tylko nielicznych było stać na mapę bilet to jest powód powód mógł, ale tak to był samolot dla nielicznych, bo nie zabierał zbyt wielu pasażerów ja się dlatego zastanawiam, dlaczego to średnie nie utrzymało skoro ci bogaci po pierwsze to pewnie właśnie ich było stać na te bilety, a po drugie, zazwyczaj są to ludzie, którym zależy na czasie, bo przecież to są ludzie, dla których hasłem przewodnim jest czas to pieniądz, jeżeli można było nie w 7 godzin przelecieć z Paryża do nowego Jorku, ale nie wiem 3 no to przecież my wszystko wolimy dzisiaj szybciej w tych czasach tak szybsze procesory szybsze telefony szybsze samochody, a samolot to prawda natomiast rzeczywiście po katastrofie z lipca 2 tysięcznego roku nie było tylu chętnych to znaczy rzeczywiście ludzie przestali ufać kortowi, a nie kupowali tak tak źle jak wcześniej oczywiście ludzie, o których mówimy, czyli o ekstremalnie bogaci, a których było stać ci, którym zależy na czasie stwierdzili wolę nie ryzykować skoro wiąże się z tym większa wypadkowość to pokojowe relacje jednak wolniejszym samolotem, a mieć większą pewność dotarcia oczywiście później okazało, że nie było tutaj wady natomiast tak naprawdę już ten samolot nim służby nie wrócił no właśnie ostatni lot Concorde 26listopada 2003 roku, o ile chciałem zapytać inną ciekawostkę moim zdaniem, bo właśnie lotnictwo przestało być lotnictwem dla wybranych dla bogatych jak to było w przypadku konkordat stało się właściwie masowym środkiem komunikacji na świecie i wówczas linie lotnicze jak rozumiem mając problemy czasami, aby pomieścić pasażerów na pokładach nawet tak wielkich samolotów jak słynny ciała, bo jak rozumiem we współpracy z przemysłem lotniczym wpadły na pomysł, żeby zrobić samolot dwupoziomowy dwu pokładowy, który mógłby zabrać już nie nie wiem 200 pasażerów, ale może 400 no za Anglią i okolicach, a 380, a tak np. tak no właśnie i Aleh powołaną ostatnio słyszałem że, że nie ma zainteresowania i raczej będzie wstrzymanie się i to było przed pandemią no z zamówieniami na ten samolot, dlaczego tak tutaj trochę trzeba zachęcam do cofnięcia się jeszcze jeszcze dalej spojrzenia na historię lotnictwa, w którym tak naprawdę zależy producentom linię lotniczą do na tym, żeby przewozić coraz więcej osób pierwszym takim samolotem, który sam siebie zaczął zarabiać DC 3, który został dopuszczony do służby w połowie lat trzydziestych i zabierał 20 pasażerów 747, czyli ten jumbo Jet Sławek, który zaczął zabierać już dużo więcej pasażerów, bo prawie 400 przeszedł do służby w latach na koniec lat sześćdziesiątych Airbus, a 380 to już jest relatywnie nowa konstrukcja, bo wszedł dopiero 2005 roku był pierwszy oblot, więc mimo dużej tej dziurze która, która czasowe, które się tutaj pojawiła no rzeczywiście airbusa 380 mógł zabierać się już ponad 500 pasażerów w takim układzie, gdyby ktoś zdecydował na to, żeby nie sprzedawać biletów w pierwszej czy biznes biznes klasie, które w Dolinie lotniczej są bardzo istotnym źródłem przychodów to można sobie wyobrazić, że na pokład tego samolotu mogło wejść ponad 800 pasażerów także rzeczywiście była to zupełnie Innowacyjna koncepcja natomiast istotne jest, żeby spojrzeć trochę szerzej niż na tylko sam samolot, bo samolot to jest jedno, ale lotnictwo o charakteryzuje się czy samoloty charakteryzują się tym, że gdzieś muszą wylądować i skąd wystartować, więc musi być cała infrastruktura lotniskowa, która pomieści tak olbrzymi samolot to jest kluczowe, czyli mówimy o rozpiętości skrzydeł 80m mówimy o samolocie, który ma pół 1 000 000kg masy startowej, więc to są gigantyczne warunki, które musi spełnić lotnisko, żeby na samolot mógł wylądować plus do tego oczywiście odpowiednia ilość liczba rękawów którymi osoby mogą chodzić chodzić na pokład po to, żeby też się ten mord nikt nie trwał wiele godzin i to była główna wg mnie przyczyna tego, że Airbus 380 się po prostu nie przyjął ze względu na infrastrukturę lotniska lotniska nie chciały inwestować w infrastrukturę do Unii tego samolotu Okęcie nawet rycerz był głośny taki moment, że chęć udziału nie będzie inwestować nie chcę nie chcę tak dużego samolotu to też wiąże się z dużym hałasem oczywiście tak tak, ale i dlatego to te duże samoloty niestety się nie przyjęły się nie przy no i proszę was na koniec jak zwykle trochę mało czasu powiedzieć no bo wszyscy jesteśmy ciekawi co co teraz będzie z lotnictwem, jakie będą się pojawiały samoloty czy po prostu no po tej zapaści, jaką przyniosła pandemia szybko jak będzie szczepionka i pokonamy już tę pandemię wszystko wróci do stanu właśnie z przedniej i znowu zaczniemy bez problemu po świecie latać jak pan widzi czas start minuta dla pana w liście myślę, że lotnictwo pokona kryzys tak jak pokonało wiele innych kryzysów czeka kryzys paliwowy czy związane z atakami 11września myślę, że ludzie chcą latać będą latać tą, którą stronę będzie się rozwijało lotnictwo to na pewno oszczędność paliwa i redukcję emisji spalin, a lotnictwo odpowiedzialne dzisiaj za około 2% emisji co 2 pomimo gigantycznego wzrostu i transportowania ponad 4 miliardów pasażerów rocznie już dzisiaj pojawiają się przez wspomnianego np. airbusa propozycje tworzenia zeroemisyjnych samolotów 3 takie koncepcje samolotu Airbus przedstawił, które mają wejść do służby w połowie około 2035 roku, więc myślę, że to jest przyszłość nieduże samoloty zabierające około 200 pasażerów na tych trasach średniego zasięgu, które mają bardzo niską emisję spalin tą stronę myślę, że będzie szło lotnictwo z punktu do punktu bez wielkich chamów tanio oszczędnie bardzo pro ekologicznie bezpiecznie dla pasażerów no tylko, abyśmy w końcu mogli gdzieś polecieć bez problemów bardzo pan Eryk Kłopotowski ekspert do spraw rolnictwa właśnie pora dziękuję za rozmowę i przed nami Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA