REKLAMA

O kulturze upadania, niewidzialnej ręce opatrzności i kapitalizmie

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-11-28 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prof. Małgorzata Jacyno dzień dobry dobre socjolożka z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego autorka m.in. kultury indywidualizmu i też stała gościli na naszej antenie rozmawiamy tutaj regularnie już od pewnego czasu od momentu rozpoczęcia pandemii dzisiaj kolejna rozmowa z tego pandemicznych go cyklu o bezradności tym razem, zapowiadając rozmowę mówiłem, że na pomysł Kasi Murawski, żeby o bezradności rozmawiać ja zareagowałem, choć paradoksalnie to brzmi Rozwiń » entuzjastycznie, ale wiem, że IT zareagowała entuzjastycznie myślę, że chyba wszyscy reagujemy entuzjastycznie paradoksalnie co mówię świadomy tego jak brzmi ta metafora na hasło bezradność, bo wszyscy czujemy coraz bardziej bezradni ja przynajmniej nie znam nikogo, kto w, jaki sposób bezradności by nie doświadczał w tej sytuacji, w której się dzisiaj znajdujemy myślę, że to dobre rozpoznanie, że to jest powszechna kondycja dzisiaj to poczucie bezradności takiego uwięzienia w tej sytuacji myślę, że tak i dobrze, że spotkały się tutaj takie emocje bezradność bezsilność jednocześnie euforia to możemy doświadczyć tego nierzadkie spotkanie tak co to znaczy, że znaleźliśmy się, że społeczeństwo znalazło się na giełdzie na giełdzie nastroju i gdzie statki wzrosty mogą się wydawać w ciągu kilku minut, a też dnia w ostatnich tygodniach zrozumiałam coś co przedłużało się kilka lat temu w Paryżu zawsze pierwsze kroki kierowała do księgarni i trudniej już widziałam książki np. takim tytule, kiedy to wszystko skończy albo jak wyjść z tego koszmaru i myślę, że to dobrze oddaje to poczucie było to jeszcze przed pandemią, a i przypomni sobie jeszcze rok temu debatowaliśmy o takich kwestiach co zrobić żeby, żeby były równe szanse dla wszystkich to nie jest co zrobić, żeby ten system był bardziej sprawiedliwe co tu jest konieczne, a dzisiaj widzimy, że trudno jest oszacować szansę nawet w takiej kwestii jak życie mam tutaj na myśli także siebie tak trudno oszacować i to, jakie mamy szansę na życie na przeżycie on dobrze to witać w tym jak niepewni jesteśmy statystyk, jakie są nam przedstawiane słyszymy też, że ludzie odżegnują się nawet nie chcą już korzystać z testowania różnych powodów też miałam okazję wysłuchać twojego ostatniego felietonu, dlaczego zajmuje sprawa antyszczepionkowców i za chwilę jeszcze danego Bruce, a i z pewnością no jak to się ciągle sprzedażą będzie dużo dygresji nie jest wykluczone, że wspomnę o ojcach matkach pustyni ale, żeby wspaniale Logi wspaniałe ptaki PHO bezradność i bezsilność to kiedy zastanawiałam się nad tym po rozmowie z panią Katarzyną muraw szkoły to pomyślałam sobie, że czują się tak jakbym straciła różne rzeczy w tym czasie i matkę, gdy miała określić straty po wiedziałaby, że poczułam się tych ostatnich tygodniach bez państw powiedz jak pan wśród tych, jakby wśród tych straconych rzeczy było także moje obywatelstwo i chciałabym powrócić do tej kwestii, której chyba rozmawialiśmy upał albo 4 tygodnie temu, a mianowicie do wystąpienia premiera, który bez ludzi na ulice do tego, żeby walczyli, żeby broni kościołów, żeby bronili państwa i myślę sobie, że pewne to przemówienie, ale w tym sensie jest wstrząsające i nie tylko chęć w każdym razie nie przede wszystkim dlatego się państwo mówi, że właśnie dystrybuuje przemoc rezygnuje z monopolu, ale że chyba z tego 3 mówienia można było się też zorientować, że u ten stracony czas mam na myśli o ten czas od pierwszej drugiej fali jeśli jeszcze nicienie uchwały ma jakiś sens w Polsce, że mogliśmy się z tego przemówienia zorientowali, że nikt nie stracił żadnego planu, bo słyszę, że często się mówi właśnie, że ten czas to był czas partyjnych rozgrywek, że rząd się na zaniechał swoich obowiązków, którzy wyjechali na wakacje, ale myślę, że z tego przemówienia wynikało coś jeszcze, a mianowicie, że kto nie planował żadnych planów także tam właśnie tak to wygląda rzeczywiście atak także oko też odniosłem takie wrażenie także to nikt nie myślał o tym, że potrzebna jest jakaś strategia tylko, że to stało się po prostu sposobem działania państwa i coś co wcześniejsze pojawiało takich przeczucia się tu chodzi o nastroje zarządzanie nastrojami okazało się, że to jest właśnie główne ministerstwo najważniejsze strategiczne ministerstwo premier do spraw bezpieczeństwa w tym sensie, że właśnie nie nie chodzi o to żeby, żeby tworzyć tworzyć jakieś plany, które dawałyby nam poczucie ochrony i teraz wydaje się, że to jest dobra okazja żeby, żeby wrócić do antyszczepionkowców, którzy ciepło zajmują koniec, że przede wszystkim jest zajmuje jeśli jeśli tylko 1 uwagę, bo to też wyraz pewnej bezradności czy to jest składowa mojego poczucia bezradności w całej tej sytuacji, w której jesteśmy, że mam takie wrażenie też o tym w tym ostatnim kwadransem felietonie starałem się powiedzieć że, że my po prostu tracimy pewną wspólną rzeczywistość to znaczy wraz z utratą pewnych narzędzi umożliwiających nam docieranie do wspólnej rzeczywistości wraz z utratą też pewnej nazwijmy to emocjonalnej komponent związanej z afirmacją, która jest niezbędnym elementem tego, żeby do takiej wspólnej rzeczywistości dotrzeć takim dobrowolnym zawieszeniem niewiary po prostu to, że Rze, że świat jest, jaki jest no tracimy po prostu jakąś taką zupełnie bazową wspólnota zaczynamy funkcjonować w takich zupełnie rozłączne rzeczywistościach dla mnie najlepszą metaforą tego jest taki fragment pisma cha rak jelita jeden z fragmentów, w którym on mówi, że ci, którzy są na jawie żyją we wspólnym świecie 1 jest świat dla tych, którzy są na jawie, a śnią każdy z nas odwraca się do indywidualnego własnego świata i mam wrażenie, że coś takiego się dzisiaj dzieje jest to bardzo aktualne myśliciel jak się okazuje bo, bo świetnie pasuje do tej tego momentu, w którym dziś jesteśmy i ta ekspansja różnych teorii spiskowych jest jakimś sensie też wynikiem właśnie tej tej utraty i narzędzi do docierania do wspólnej rzeczywistości też tej tego Dąbrowa dobrowolnego zawieszenia niewiary, które nas chroni przed uwodziciel skosiło spiskowych narracji, w których jak wiadomo jak już raz nie spadnie co już z nich nie można później wydostać, bo ona mają taką moc zasysania są jak taki wir w rzece niezwykle zdradliwa mógł trochę to twoja rada brzmi jak zakład Pascala ski wyciągnij rękę, lecz się co da, a Jezus, że jest jeszcze jakaś ochrona, ale jeśli mi pozwoli to powiem coś strasznego naraziłem się, że właśnie konfrontujemy się z tą nową rzeczywistością to jest taka rzeczywistość, której nie jestem ja i korporacja ja ciel PS Hoss to jest nowa rzeczywistość, z którą nie chcemy się konfrontować myślę, że antyszczepionkowcy jeśli potraktować te figury antyszczepionkowcy taki metaforyczny trochę sposób to są ci ludzie, którzy się, którzy stawiają oporu charakterystyczne właśnie dla kogoś, kto stracił obywatelstwo taki jest bezpaństwowcem no bo wyobraźmy sobie wyobraźmy sobie, że nie jest szczepionka i co i wracamy do rzeczywistości jest pytanie do jakiej rzeczywistości wracamy ta jest ważne pytania oczywiście no właśnie do jakiej rzeczywistości wracamy do rzeczywistości takiej samej tylko, że o wiele gorszej o wiele trudniejszej o wiele bardziej karnej wiadomo co nas czeka jeśli chodzi o ochronę zdrowia wiadomo co nas czeka jeśli chodzi o rynek prace nic nie wskazuje na to, żeby tutaj miało się coś zmienić czy poprawić pasy rzeczywistość tak jak powiedziałam, z którą chcemy się konfrontować, a więc jestem ja ten przysłowiowy już, że Bezos to jest sytuacja, która pokazuje, że pieniądze nie są tylko kwestią ekonomi, bo bez mamy miliardy, a natomiast jeśli pieniądze mają coś jeszcze się wzbogacił ostatnia lokalizacja już nie została z nich znajdzie tam potrzebna by mieć nowa jednostka to są jeśli ich przełożyć miliardy ekonomiczne finansowe na relację społeczną między mną, a czasem bez głosem to od PiS Kosma regiony nie wiem jakoś trzeba być jak licznych działań jednostek tak pieniądze są kwestią Antoine de miliony panda 1 000 000 Narodzenie tak to pieniądze są kwestią Ant ROPO, czyli można powiedzieć społecznej politycznej ale, żeby też tak nie błądzi sprawdzanie nie nie pogarszać jeszcze tej naszej bezradności on nad ponad przed rzeczywistą sytuację chciałabym powiedzieć tak, bo to to jest 1 powód bez poczucie, że się jest bezpaństwowcem, że się nie ma żadnej ochrony myślę że, toteż widać w tych programach telewizji publicznej mam wrażenie, że teraz łatwo jest zrozumieć, dlaczego amerykańscy socjologowie piszą, że jeśli chodzi o Crumpa to on posługuje się taką jakością, którą oni nazywają ścieranie autentyczność, a historykom pierwsza bomba styczny, jakby został wynajęty do odegrania pewnej roli no właśnie, dlatego że państwo, które nie potrafi nie może chronić obywateli musi się niejako reklamować jak jakaś pasta do zębów jak jakaś oranżada jada latem te programy budzą te programy, które są telewizji publicznej to są programy, w których występują, jakby ludzie wynajęci do roli obywateli tak sobie pomyślałam po wczorajszych komentarzach 1 programu skojarzyło mi się to z cokołu na można powiedzieć już niestety tradycją japońską, kiedy ktoś zbyt zajęty pracą to może zamówić sobie aktora podobnego dość fascynujące móc przeciwko tak by uczyć tylko tego jak w jakiej relacji jest się z bliską osobą z mamą czy tatą, żeby zamiast mnie odwiedzał te bliską osobę no, więc tutaj też trochę mamy taką sytuację można też przepraszam wejdę w słowach można też, bo to jest bardzo ciekawe zjawisko w ogóle to chciałbym, żebyśmy kiedyś o tym porozmawiali prędzej niż niż później można też zrobić odwrotnie to znaczy zamówić takie osoby w odpowiedniej agencji, które będą udawały bliską osobę to znaczy będą dawały nie wiem żona ojca matkę córkę et Cetera et Cetera ale, żeby też tak nie nie nie pławić się w tej bezradności i doświadczyć, ale się nie płacić to chciałabym powiedzieć, o czym się no tak jak się tak jak czasami człowiek dezorientuje to terapeuta raczej to powiedzmy w takim razie ile metrów ciebie dzieli od okna, a teraz ile metrów jest od swojego fotela do kaloryfera no, więc chciałabym ciąg łączący funkcje percepcyjne po prostu, a także takie poczucie rzeczywistości przynajmniej fizycznej odzyskać chciałabym powiedzieć, że ostatnie badania jeśli pominąć to wszystko co się mówi o tym żadne, bo jak niżej ludzi bliżej wyborców, żeby dowiedzieć się w końcu lepszy gorszy w badaniach socjologicznych, czego ci ludzie naprawdę chcą to od razu mogę powiedzieć wszystkim działaczom partyjnym, że absolutnie nie są potrzebne takie badania takie badania już są nie warto na to wydawać żadnych pieniędzy nawet 10zł jeśli zrobi się badania taki sposób, że rozmawia się z ludźmi poza bieżącym konfliktem politycznym to wyniki są całkiem jednoznaczne i to we wszystkich krajach europejskich, a mianowicie jeśli chodzi o zmianę systemową zmianę systemową, a do tego osiągnięcia integracji polityk publicznych w krajach Unii Europejskiej ochrony pracy i działania na rzecz środowiska w Polsce 85% obywateli chce zmiany systemowej i my jesteśmy w grupie kraju romańskich podobne wyniki są we Francji Hiszpanii Portugalii i we włoszech najmniej obywateli chce takiej zmiany systemowej w Niemczech 79% zaledwie, tak więc liczymy, że jeśli jeśli wyjdziemy poza te bieżące konflikty polityczne to oczekiwanie zmiany jest bardzo duże były też pytania, ale pytanie pytanie to jest ciekawe, bo mówi o tym, że kiedy wyjdziemy poza myślenie w kategoriach politycznych to co mamy tego rodzaju sytuacje, ale czy wizje tego, w którą stronę ta zmiana ma przebiegać czy one będą w przypadku tych osób całymi musiała korespondujące ze sobą tak są całkiem jednoznaczne ja przyglądam się, zwłaszcza temu wybrałam sobie 1 kwestie przepraszam chciałem coś powiedzieć tak nie chciałem powiedzieć, że wieś np. wyborcy Konfederacji w Polsce i wyborcy lewicy w Polsce też chcą zmiany systemowej tylko zupełnie inaczej ją sobie wyobrażają w 1 przypadku ma to być powrót do takiej bardzo powiedziałbym Integry stycznej wizji wspólnoty państwa opartej na na jedno litości etnicznej kulturowej i wolnym rynku itd. a w drugim przypadku na zupełnie odwrotną mamy wizję tej systemowej zmiany, więc chciałem zapytać na ile te różnice tutaj grają na ile twoim zdaniem właśnie w w pewnym sensie ta wizja, której myślą ci, którzy chcą zmiany systemowej jest jakoś tożsama z osobą ta wizja niż sobie tak, bo to nie jest powiedziane, jaki scenariusz będzie mógł być realizowany tak jak mówię wyjście poza bieżący konflikt, bo powody, dla których Konfederacja ma wyborców mogą być bardzo różne prawda podobnie jak powody, dla których opiera się pismem wiemy już nawet kilkanaście procent może wzrosnąć frekwencja w wyborach ratami może dotychczas tym co pogłębiło wszystkie zachodnie demokracje była raczej absencja, więc tutaj nie ma nie ma żadnych dwuznaczności ja 1 kwestię uznałam dokonała takiego wyboru, że to jest taka kwestia najbardziej symptomatyczna jeśli chodzi o różne konflikty między społeczeństwem obrażenia konfliktowe między społeczeństwami krajów europejskich Otóż taką bardzo kontrowersyjną kwestią są różne wersje dochodu uniwersalnego to co np. przeraża Niemców Francuzów Holendrów to wysokość płacy minimalnej w Polsce, czyli po prostu duże bardzo różnica krótko mówiąc, gdyby prowadzić jakąś formę gwarantowanego dochodu to obywatele np. Francuzce zyskaliby bardzo niewiele być może nawet niektórzy stracili zawsze takich badaniach, ale także książka jest interpretacja tych badań wymienia się Polska Bułgaria, podkreślając ile wynosi, jaka jest wysokość płacy minimalnej w Polsce i Bułgarii zawsze jest krzyk nikt przy 400EUR, aby nikt sobie nie pomyślał, że doszło tutaj jakiegoś błędu, tak więc i nawet jeśli chodzi o PE kwestie dochodu gwarantowanego Katowice się te stanowiska robią się w krajach zachodnich to stanowisko trochę się zmienia patrzy się na to o wiele bardziej przychylnie, a więc myśli się o takiej możliwości prowadzenia w unii europejskiej zintegrowanej polityki publicznej, która pozwoli uniknąć na różnych takich strategii politycznych tańszego państwa itd. natomiast jeśli chodzi o Polskę to moje pytanie to pokazuje, mimo że nie znasz wyników tych badań, których o, którym za chwilę powiem to pokazuje, że temat bardzo dobrą intuicję, że właśnie boi się Polska tak co bądź jawi tak, którzy są entuzjastami wolnego rynku Otóż w Polsce jest najniższa spośród krajów Unii Europejskiej zaufanie do rządu znowu chciałabym przypomnieć młodszemu o wynikach badań tak przeprowadzonych, że unikano w nich wszystkich kwestii związanych z bezpośrednim bieżącym konfliktem politycznym i niżsi zmierzyć zaufanie obywateli do rządu wtedy okazuje się, że u nas jest ono najniższą skali od 010 wynosi 2 punkty Bułgarii nawet 4 sprawdzała 5 we Francji 6 w Niemczech 8 singla jest to się wreszcie zapamiętała tak i większość obywateli tutaj znowu wyjątkiem są Niemcy większość obywateli w Polsce około 70% chce po pandemii całkowitej zmiany życia życia rozumianego jako codzienności jako coś co się przeżywa dzień po nią, tak więc mówię o tym, żebyśmy wiedzieli, jakie mamy współrzędne być może, tym bardziej czujemy się bezsilni, bo liczymy jak notuje Kapitalni są jak zmienia się tak jak ja i jak jak grabić czuje ten system i tak sobie pomyślałam, że Rze, że zjednoczona prawica jak rozpoczynała swoje rządy to walczyła przede wszystkim z neoliberalizmem, ale to walka z nią liczba znał liberalizm trwała podejrzanie krótko w czasie tej walki z neoliberalizmem wprowadzono 500 plus oraz wolne strefy ekonomiczne cały kraj ogłoszono pełną strefą ekonomiczną i od jakiegoś czasu zjednoczona prawica walczy już nie znał liberalizmem, ale walczy z nią marksizm i to jest bardzo symptomatyczne Trumpa, że ta za tak rzeczywiście Rosja zaczynała się zupełnie inaczej i zawsze jak o tym sobie ślad przekonują się ta anegdota, którą poznają studenci antropologii piętna już na pierwszym roku, kiedy rozpoczynają studia to jest taka stara odwieczna można powiedzieć anegdota jak to antropolodzy odkryli nieznane plemię na jej przede wszystkim są ciekawi, ale też obawiają, więc pierwsze pytanie, jakie zadają to jest pytanie oko czy Kuba też praktykuje się jeszcze kanibalizmu i to plemię odpowiada Ależ, skąd ostatniego kanibala zjedliśmy wczoraj na kogo jest neoliberalizmem tamta mam wrażenie, że wszyscy walczą z neoliberalizmem on został tak dobrze poznany został tyle razy pokonany ma absolutną przewagę by powiedziała sobie odpoczną, ale żadnej symbolicznej tak możemy pokazać, jakie sobie, że coś się bez sensu, że np. 40% ludzi w ogóle nie ma poczucia, że ich praca ma jakiś sens itd. i Grawitacja, ale ta Grawitacja wydaje mi się ma wiele wspólnego koszt ten ostatni uczy mutacja kapitalizmu ma wiele wspólnego z tymi ostatnimi wydarzeniami, jakie miały w Polsce, ale także w stanach Zjednoczonych i o tym mogłabym powiedzieć KK czy to znaczy to jest taka trochę językowa sztuczka, ale wydaje mi się, gdyby się wyjaśnić, kto co ci autorzy chcą powiedzieć może mogłoby to mieć jakieś znaczenie także dla nas mówię tutaj badacza właśnie tej rzeczywistości amerykańskiej, a mianowicie oni mówią, że dzisiaj te odradzająca się ruchy religijne czy religijność zmagająca się to nie jest przejaw powrotu do religii monoteistycznych, ale też mana ateizm mana ateizmu zupełnie inna religijność religijność, która jest związana z tym, że te funkcje ochronne ochrony, jaką gwarantowało państwo przekazywane są to wyższej rzeczywistości, czyli można powiedzieć nie będziemy mieli Ministerstwa Zdrowia, ale będziemy mieli coś w rodzaju ministerstwa wieczności będziemy mieli nie minister o modlitwę o uzdrowienie jeszcze wszelka tak nie ministerstwa, które zajmują się naszą nowoczesnością, ale takie ministerstwo które, która zajmuje się życiem wiecznym to jest wydaje mi się bardzo jakiś sposób wielu powodów jest niepokojąca no bo rzeczywiście misja jest fascynująca auta, a ministerstwo wieczności czynne całą dobę bez limitu bez algorytmów i nie ma problemu niedoboru respiratorów czy lekarzy krótko mówiąc zamiast niewidzialnej granicy rynku niewidzialna ręka Opatrzności to bardzo ciekawa tego nie z tego po około ukończył szkołę czekające przebada twoje pytanie to jest bardzo ciekawe, bo ci autorzy, którzy piszą o mana istnieje ATA cień takich siłach energiach, które u, których miejscach czy niektórych osobach zagęszczają się powtarzają perfekcyjną rzeczywistość i chciałabym, żeby jakoś zabrzmiało, więc od razu zaznacza, że kabel land pisała, więc no mam więcej odwagi, żeby żeby, żeby przytoczyć jej konkluzję, a mianowicie ona zwraca uwagę na to, bo szybko obsesji Trumpa, że wszystko podczas spotkania było takie doskonałe perfekcyjne Berland dodaje nota faktyczną podczas kilku nie było deszczu potem też mógłby uszkodzić go pomadek komanda na jego twarzy na jej włosach i fakt nie jest to wizja Boga dajmy na to takiego nawet kapryśnego staro testamentowego, ale jest to pisze też NRW jakiejś siły, która dba, bo nawet ten Bóg starotestamentowy nad takimi sprawami jak perfekcyjna fryzura nie interesuje się franka nie wiemy, jakie ma zainteresowania, ale to powinniśmy z rejestru jego zainteresowań raczej skreślić Nye oni to tajemnica rozliczne niebezpieczeństwa związane z całką z taką zmianą, bo to nie jest powrót tak to nie jest właśnie konserwatyzm tylko to jest rzeczywiście budowanie się jakiejś jakiegoś nowego o nowego systemu, który dobrą szkołą czy dobrem publicznym nie jest po prostu wyobrażenie pewne wyobrażenie o dotycząca, bo obrażanie wyobrażenie dotyczące życia ludzkiego to patrzeć ludzką, która silnie kończy, ale inne wraz ze śmiercią obrazu już zaczyna żyć życiem wiecznym można powiedzieć tutaj mamy do czynienia z taką takiego wrażenia śmierci witalne i śmierci hitami myślę, że lekarz dlatego tak niepokojąco każde nasze na mnie działają takie stwierdzenia dajmy na to ministra zdrowia dzisiaj zmarło 500 osób możemy się już lekko uśmiechnąć to zakazane, ale oczywiście są radosne wiadomości przez co wcale no to prawda to prawda miałem zupełnie analogiczną myśl w kontekście tych wypowiedzi, ale myślę, że do tego zjawiska, które opisujesz to znaczy tego przemieszczenia wyobrażenia o tym co jest właśnie sferą, w której pewne nasze podstawowe potrzeby życiowe są zaspokajane przemieszczenia tego z państwa do transcendencji do jakiej sfery transcendentny jej do instytucji religijnych do bóstw róż rozmaitych do manna, czyli do pewnej siły właśnie niewidzialnej która, która się w pewnych i osobach miejscach przedmiotach potrafi koncentrować to skądinąd polinezyjskich religii wzięta określenia popularne w antropologii na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku też przez Carla Gustava Junga używana często i rozumiem, że stan ten ma na ateizm to właśnie to mama jest w centrum, ale zastanawiam się na ile pewnym elementem tego kontinuum, które opisujesz nie jest także właśnie rosnąca popularność znowu wrócę do ulubionych antyszczepionkowcy lepszego ani koncepcji na ile nie jest to też popularność medycyny tzw. alternatywnej, która się niesamowicie rozwija ostatnim dziesięcioleciu powiedzmy, a w przypadku pandemii czy w czasie pandemii to już w ogóle przyspieszy ten przyspieszył ten rozwój w sposób ogromny nim i różne inne metody właśnie związane z jakimi technikami uzdrawiania alternatywnymi świata poglądami et Cetera et Cetera no to mi się wydaje składowa tego tego właśnie procesu, który charakteryzowała że, ponieważ te instytucje państwa, w których funkcjonujemy nie tylko w Polsce w Polsce w sposób niewątpliwie dramatyczne są niewydolne niefunkcjonalne były niewydolne i niefunkcjonalna jeszcze na długo przed pandemią no to sięgamy oczywiście pod tego typu środki po tego typu jakieś opowieści, które dają nam poczucie, że w, jakim sensie możemy kontrolę nad swoim zdrowiem albo nad zdrowiem naszych bliskich odzyskać i także czasami negują w ogóle występowania jakichkolwiek problemów no bo czym innym, że jest taca negacji oni styczna narracja o pandemii, której nie ma o wirusie, który jest tak naprawdę w ogóle nie groźnym, mimo że dookoła umierają na tego wirusa ludzie nie jeśli nie takim załatwieniem problemu przez stwierdzenie, że on po prostu nie występuje, więc czy uważa, że to jest wszystko element tego samego procesu że, że to jest właśnie wyraz owego ma ateizmu zamożna to wszystko Doman ateizmu zaliczyć również nie myślę, że nie to co to jest drobna rzecz to jest taki detal, ale jest bardzo symptomatyczne coś na co zwracasz uparte poszukiwanie indywidualnych strategii to co wskazywało już znacznie wcześniej King od kilku lat na to, że stajemy się takim społeczeństwem najbardziej Amerykanin cytowany Unię europejską to co nas czyni w podobnym do społeczeństwa amerykańskiego np. duża popularność suplement ku Stanach Zjednoczonych i pozostałych to prawda olbrzymie sumy wydawane na suplementy to już jest ten pierwszy ruch odchodzenia od państwa i zanikania wiary państwo co zresztą znaczy, że zanika wiara państwo co to znaczy nosi żałobę po państwie to ty też się interesujesz kata jak jak skracało się żałoba kiedyś dopuszczalne było się bać 3 lata, a w tej chwili to już nie wiem 2 miesiące chyba prawda i robi się już patologiczną żałoby teraz już nawet nie 2 miesiące wieś od 2013 roku już w ogóle nie ma czegoś takiego jak wyjątek żałoby w związku z tym właśnie na są tak przepisowe 2 tygodnie, które dotyczą każdego zaburzenia psychicznego i po 2 tygodniach już stwierdza jednostkę chorobową to 2013 roku w piątym sami kar, gdy po sobie czatowni taką elementarną wiedzę o żałobie tak jak rozumiał chroni to ją rozumiał na 2 sposoby, a mianowicie stracić obiekt miłości cię stracić państwo albo jak ci odpowiadała instytucja od kochać się tak obiekt przestaje być cenne i wtedy podmiot popada jednostka posiada ciało jak pisał front, czyli stracić załączanie i Edyta relacja nosi czołowego państwie to znaczy pozostawać w nim takiej relacji sadomasochistyczny jej Czyżak zwraca uwagę na to, że jeśli czyta się kawkę mając na uwadze całą rzekach napisał w specyficznym momencie historycznym to widzimy korelację między jednostką i państwa jako relację sadomasochistyczny nią, ale ta może mu wnioskować z tego, że jest to relacja erotyczna tak się, że to przywiązanie do państwa ma właśnie taki erotyczny charakter i w związku z tym, dlaczego powiedziałam, że tak, ale to nie wszystko, bo wyraźnie widać jak zmienia się jak zmieniają się motywy głównemu termy określające podmiotowość jednostki, a mam na myśli motywy motyw retoryki kapitalistycznej, a mianowicie pierwszy etap to jest etap, który dominującym motywem jest przedsiębiorczość innowacyjność aktywność, a my wyraźnie przechodzimy do drugiego etapu, w którym podstawowym motywem, który na, którym też będzie można budować tak jak powiedziałem organiczną wspólnota jest poświęcenie tak jeśli chodzi o innowacyjność nie wiem czy pamiętasz krótko przed pandemią no być może nie pamiętasz pokojami stąd taka detaliczna mówiło się o tym jeden z ministrów rządu zjednoczonej prawicy mówił o tym się problemem Polaków jest to, że nie opanowali kultury upadania UTO bardzo dobrze zapowiadało właśnie ten nowy motyw motyw poświęcenia do były też takie bardziej powiedziała bezpośrednie też do zapowiedzi praca dla idei prawda w radiu Maryja słyszy się o tym sza można było przywrócić 10 inne, która sprawiłaby, która pozwoliłaby biednym dzielić się z biednymi, dlatego że pieniędzy zawsze można mieć się więcej właśnie przez dzięki takim aktom Miłosierdzia dzielenia się krótko mówiąc ta idea poświęcenia jak teraz się pojawia tej nowej mutacji kapitalizmu to jest taka idea, która otwiera przed ludźmi możliwość walki z darwinizmu indywidualnej walki darwinizm to nauczyciele lekarze pielęgniarki pracownicy socjalni dobrze wiedzą, o co chodzi, a mianowicie jest to próba przywrócenia humanizmu za najniższą cenę za cenę poświęcenia tych ludzi nic nie lubi darwinizmu wszyscy otrzymują od organizmu w takim razie poświęcić się poświęcić się to jest główna aktywność obywatela i pracownika nie to i są prace usługi u pamiętasz tę sentencję stolików czy nic sama cnota jest nad grotą tak rzeczywiście jest tak, że zatrudniamy siebie lekarza pielęgniarkę pracownika socjalnego z połową tu swoich kompetencji ale kiedy ciebie rozliczamy, kiedy wykonujesz swoją prace to okazuje się, że się kryteria, jakie się stosuje są zupełnie absurdalne czy zatrudniony bez powodu myślę, że większość ludzi dzisiaj tego doświadcza to jest część tego bez sensu pracy, o którym pisał Gruber David Weber, a mianowicie zatrudnię ciebie z powodu swoich kompetencji, ale rozliczać siebie wg zupełnie innych kryteriów tak niższe niż to kiedy ciebie zatrudniała, więc myślę, że to jest to jest ta zmiana to jest sąd się bierze poczucie bezradności bezsilności tak jak mówię trudno liczyć to jak bardzo jak dokładnie jak perfekcyjnie został skrytykowany neoliberalizm, a tymczasem widzimy, że walka darwinizm społeczny zarzucanym właśnie na liberalizm modni zostaje przekazana jednostkom bardzo dobrze widać w czasach pandemii kiedy, kiedy widzimy, że np. to święte prawo własności, owszem to działa jeśli jesteś takim prezesem, ale jeśli jesteś nauczycielem czy lekarzem na to nie działa tak po używasz swojego komputera, gdzie kupujesz na własną rękę maseczki ochronne tak jakby swoje wynagrodzenie musi przeznaczyć na wykonywanie swojej pracy i teraz ma tak po pierwsze, więc masz szansę wyrwać przypomniało mi się to straszne przypomniało mi się to straszne lotnisko los Andżela z was pamiętnej książki o nie miejscach tak jeśli płaczesz po prace z wyczerpania bezsilności jeśli płacisz swoim sercem czasem piszecie jeśli używasz wszystkich swoich ludzkich, a właściwości pracy to jest najlepszy dowód, że skończył się darwinizm społeczny, ale to tylko możesz zrobić i właśnie dlatego tak myślę wraca to nie przypadkiem wraca wraca sprawa wraca sprawa kwestia, która pojawiła się w połowie lat osiemdziesiątych ja pamiętam, że ta instrukcja chyba była Ratzingera tak 80 na 1,5 minuty to było tak wtedy to było kraju osiągalny ta instrukcja nie ma czegoś takiego jak grzech systema grzech jest cienka Mutual, a pan miał bardzo dużo, a tak oczywiście potępienie teologii wyzwolenia, a tylko samodzielnie kilka rynków była może mu wart bal walczyć o zdanie mam społecznym i myślę, że to jest to coś rysuje na horyzoncie co sprawiło, że czuło się bez państw owcami, a taką noc o symboliczną wersją tego oporu jest właśnie ruch antyszczepionkowców, które nie chcieli u tak, jeżeli 50 ponad 50% ich usług obawia się tego co oferują państwo NATO to potwierdza moją diagnozach to postawimy kropkę drugą zauważa pewnym żalem na koniec tej rozmowy, że nie pojawili się jednak ojcowie pustyni w niej mam nadzieję, że za 2 tygodnie od tych ojcach pustyni, bo mówimy tu Arne sen no ale tak, ale aleja z racji GER za to, że oni coś macha ZUS o matkach póz i Markach pusty oczywiście o matkach matka absolutnie od tego zaczniemy rozmowę za 2 tygodnie tymczasem bardzo dziękuję prof. Małgorzata Jacyno była państwa gość dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA