REKLAMA

Prof. Obirek o Baumanie, papieżu Franciszku i socjalizmie

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-11-28 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
38:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Tomasz Sawicz Stawiszyński cały czas przepraszam przy mikrofonie aż zawiesiłem przy własnym nazwisku, a z nami jest można powiedzieć częsty gość godzinę filozofów prof. Stanisław Obirek dzień dobry Staśko dzień dobry dzień dobry tam bardzo się cieszę, że jestem częstym gościem też z tego bardzo cieszy dzisiaj się spotykamy okazji publikacji książki o świecie i sobie samym, którą napisałeś wspólnie z Zygmuntem Bauma dem z udziałem Aleksander Jasiński Kani Rozwiń » oczywiście tak głosi uzupełnienie tej go tej części autorskiej publikacji książka ukazała nakładem wydawnictwa arbitra myśmy prezentowali naszym słuchaczom w zeszłym tygodniu kilka egzemplarzy tej książki rozeszły się jak świeże bułeczki natychmiast w ciągu dosłownie 2 minut mieliśmy wszystkie książki rozdane mam nadzieję, że to też będzie odzwierciedlało się w sprzedaży tej książki, bo nas niezwykle interesująca to jest już drugi tom waszych rozmów pierwsza książka o Bogu człowieku się ukazała w 2013 roku nakładem wydawnictwa literackiego, które jak przeczytałem z dużym zaskoczeniem we wstępie swoim do tej książki odmówiła publikacji części drugiej ta książka czekała 5 lat na to, żeby się pokazać w języku polskim na polskim rynku to jest dość szokująca historia czy mógłbyś powiedzieć, dlaczego właściwie ta książka się ukazała dopiero teraz, bo przecież ukazał się wielu innych językach wcześniej jedno po angielsku ukazała się razem z tym pierwszym tomem, którym wspomniałeś jednocześnie prawie 2015 roku i jak z książkami Baumana nawet jeśli był współautorem zwykle się ukazywała czy ukazywały książki w różnych językach taki los spotkał też te 2 nasze książki muszę powiedzieć, że do dzisiaj nie mam jednoznacznej odpowiedzi natomiast takich jak też ładnie mówi przecieków rozmów z różnymi ludźmi, którzy podobnie jak wyrażali swoje zaskoczenie wiem, że były o opór WI Lu może obawa, że wtedy to było na 5 lat temu, ale pojawiły się takie głosy dość energicznie przestrzeni publicznej różnych narodowców takich awanturników po prostu, którzy gdziekolwiek się Zygmunt Bauman pojawił NATO wykrzykiwali różne hasła pod jego adresem i Zygmunt Bauman postanowił wtedy do Polski już nie przyjeżdżać wycofywał się z różnych zaproszeń nawet nie przyjął doktoratu honorowego przyznanego przez jakąś uczelnie ja pamiętam prosiłem go o przedmowę do katolika Polak katolik to odmówił mi mówią słuchaj Staszku ja nie chcę szkodzić swojej książce, więc były taki moment sądzę nagonki na Baumana i ze strony wydawnictwa literackiego pojawił się taki no nas to po imieniu, bo myślę, że nie mam powodu, żeby tego nie nazywać po imieniu po prostu kunktatorsko ruch, że skoro Obama jest kontestowany wtedy i pojawiła się nowa władza też polityczna, dla której ryba ma też nie był Lubie NCN, więc to wszystko złożyło na to, że mimo, że wcześniej wszystkie książki właściwie WL wydawał chętnie, tłumacząc nawet angielskiego ta książka powstała po polsku, więc kosztów tłumaczenia nie było nagle przestała się normalnym interesować jeden z dziennikarzy i równie zdumiony jak my obaj zacytował rozmowę z kierownictwem Wa Lu, gdzie również pojawiła się propozycja pisania książki Obama nie w każdym razie miał usłyszeć że, ale przecież bałam się ze swoją przeszłością nigdy nie rozliczył inne, więc i sądzę, że rzeka jest chyba wystarczające tłumaczenie, że nagle wydawnictwo literackie znane losy otwarcia zachowało się tak jak trzeba znać nie wydało niewygodni książki wtedy z akcji został właśnie miało co to właściwie miałby znaczyć, że on się nie rozliczył ze swojej przeszłości czy też zgadzać z taką tezą tutaj zresztą sporo o przeszłości rozmawiać jego twojej i podejmujemy ten temat i ta się powiedzieć nigdy nie miałem wrażenia, żeby Bauman porównaj New z innymi miał kłopot ze swoją przeszłością nigdy nie Tajów wręcz przeciwnie wielokrotnie powtarzał licznych swoich publikacji, że nie ma sobie nic do zarzucenia jako młody człowiek z pełnym przekonaniem budował nową rzeczywistość w Polsce z równym przekonaniem rzeczywistej zaczął zmieniać jako tzw. rewizjonistów razem z badaczką Kołakowskim nic na tym tzw. rewizja ministrami licznych zresztą fragmentach dość przyjmująca o tym mówi, że ciągle mówi wypominają młodzieńczy entuzjazm, a nikt jakoś nie raczyli przypomnieć sobie, żeby również tym, który pogrzebał ten system został przez niego mówiąc delikatnie wyrzucanych wyklęty przecież został wyrzucany z polskim pozbawiony pracy zakaz cenzura nie był na jego książki na jego nazwisko, więc wszystko my mu powiedzieć, że napełniła mnie do dzisiaj nie pozbyłem się tego smutku wobec takiej straszliwe i sięgające niebios hipokryzji debatach polskich, bo jeżeli ktoś był pan drugiej stronie jak różni prokuratorzy czy nawet dzisiaj zdający politycy, ale przedstawili czy tak powiem wajcha dziejów dość szybko dzisiaj są entuzjastycznymi piecami nowego systemu Noto im głos z głowy nie spada wręcz przeciwnie są hołubieni przez nową władzę natomiast ci, którzy są konsekwentnie przeciwko zakusom autorytarnym czy totalitarnym są niewygodni, a używa się do tego celu m.in. jak to wielokrotnie przywoływali my prymasa Glempa świstki z IPN, więc jest Zygmunt Bauman jest właśnie tym który, któremu o te zapisy różnej PN wąskie służą jako o jedyny nie także dowód winy taki nie chcę wymieniać tutaj nazwisk tych gorliwych publicystów, którzy na wyprzódki szkalują oczerniają Romana jednocześnie przymykają oko na tych, którzy zrobili znacznie więcej od niego, żeby je, żeby szkodzić ludziom no, więc tak tak objęto podsumował jest to smutny zapisy ułomności natury ludzkiej to jest dobre podsumowanie tego wątku będziemy w kolejnej części naszej rozmowy przyglądać się temu, o czym rozmawiacie jeszcze pytam o szczegóły swojej przyjaźni i współpracy z Zygmuntem Bauma, która ładnych parę lat trwała i o to jak wyglądały wasze spotkania jak właśnie do idei napisania tej książki wspólnie doszliście tych książek 2, ale zrobimy już po informacjach one za moment na antenie Radia TOK FM się pojawią przypomnę, że naszym gościem jest prof. Stanisław Obirek współautor wraz z Zygmuntem manem 2 książek właśnie 2015 ja pomyliłem mam wrażenie, że w 2013 ten pierwszy tam się okazał nie wiem, dlaczego u nas, a ma świat dziewczyna miała rację, ale właśnie jutro jak z racji Okaj Supersam przy to kamień spadł serca drugi 2015 po polsku dopiero teraz o świecie i sobie samych nakładem wydawnictwa arbitrom o tej książce rozmawiamy no i będziemy rozmawiać już za chwilę na już jesteśmy ponownie prof. Stanisław Obirek cały czas z nami raz jeszcze dzień dobry dzień dobry witam współautor wraz z Zygmuntem Bauma na książki o świecie i sobie samych udziałem Aleksandry Jasińskiej Kani, czyli żony prof. Zygmunta Bauma dama ta książka powstała chciałem zapytać teraz o szczegóły waszego wspólnego przedsięwzięcia jak to się stało właściwie, że postanowiliście tą książkę napisać jak się właściwie ta wasza znajomość zaczęła jak się rozwijała jak doszła do etapu, w której w, którym postanowiliście przelać na papier wasze myśli może nim zacznę te opowieści, która jest dla mnie bardzo o ciekawa mam nadzieję, że dla naszych słuchaczy też tam przed przerwą ustalił byliśmy, że miała rację, że obok po polsku 2013 po angielsku 2015 o to chodzi to pierwsza ta aktorka, a także jak w odpowiedzi, bo i 13 i piętnastym i sprawy są tyle ciekawa, że pierwszy tom ukazał się trochę na przedłużeniu naszych rozmów i tekstów pisanych przez Zygmunta Baumana dla życia duchowego moim okresie jezuickim i gdy wystąpiłem z zakonu w 2005 roku wydawało mi się, że nie będę wracał do banków z przeszłości i należy on bywał w Polsce spotykaliśmy się na i była jego inicjatywa mówi słuchaj Staszku przecież moglibyśmy kontynuować te rozmowy niedokończone w pewnym sensie, które rozpoczęliśmy na łamach swojego kwartalnika no ja byłem sceptyczny mówi nam słuchaj ja nie mam żadnego on nie forum, na którym mógłbym te rozmowy dalej zapisywać cały damy sobie radę naj wtedy właśnie to był ten okres jego wielkiej przyjaźni z wydawnictwem literackim, gdzie ukazywały się o chyba od relacji dziewięćdziesiątych zaraz po przełomie politycznym wszystkie jego książki tłumaczone niemalże jednocześnie na język Polski czy znakomitego zresztą tłumacza, a Tomasza Kunca i rzeczywiście pamiętam entuzjazm redaktor redaktorem dyrektorek to panie przeważnie z nami rozmawiały, że Ależ naturalnie przyjmą tę książkę planowaną radzącą się no tak ten pierwszy tam się ukazał właśnie trzynastym roku trwały nie pamiętam trzy-cztery lata nasze rozmowy spotkania maile, bo to powstawało w takiej właśnie formie i to było prawie dosłownie przedłużenie tego, o czym pisaliśmy, zwłaszcza Zygmunt PiS właśnie w latach silnego kierowaniem życiem duchowym, czyli z tych wiary niewiary złożoności ludzkich wyborów religia przestrzeni tej Polsce i nowoczesnej na ta książka jakoś tak się urodziła deszcz i bez bólów wielkich przy ogólnej chyba satysfakcji radości potem jak się zaczęły ukazywać tłumaczenia to spotykaliśmy się we Florencji pamiętam takie spotkanie właśnie, kiedy włączyć do dzisiaj zresztą Zygmunt jest postrzegany jako jako taki taka taki celebryta z 1 strony wspaniały socjolog, ale też czujący i wibracje nowoczesności ponowoczesności miał świetny kontakt z młodzieżowej wydawało się że, że ten udany eksperyment, ale jak to potem dowiedziałem wyrazy bywało Zygmuntem Money mówi, ale nie wszystko byśmy powiedzieli może byśmy jeszcze sobie do powiedzieli różne rzeczy i druga książka właśnie, o której rozmawiamy o świecie sobie samym sobie samych to jest takie właśnie dopowiedzenie tego co nas do siebie przyciągnęło co nas zbliżyło sztuka jest dość może zaskakujące dla, a wielu naszych rady słuchaczy, bo różnica pokoleniowa i bardzo różne przebiegi życiowe na nic nie wskazuje na to, żebyśmy mieli sobie wiele do powiedzenia, ale się okazało, że właśnie Wierzbna i życia i doświadczeń jest znakomitym pretekstem do tego, żeby ten rozmach, ale ja mam wrażenie, że jest pewien element czy pewna perspektywa raczej może należałoby powiedzieć, która was łączy je też bardzo słyszalne zarówno w tej pierwszej książce, o której zresztą też rozmawialiśmy nieraz i w tej książce i w ogóle w waszych książkach waszych tekstach to jest pewna nieufność wobec dogmatyzmu najrozmaitszych i pewien rodzaj właśnie takiej nie chcę powiedzieć, że relatywizm etyczny nuty a, ale pewnej właśnie nieufności do do różnych zadekretował tych prawd do obiegowych opinii także do autorytaryzmu, które często przybierają bardzo różna maski bardzo różne postaci to jest pewien element taki wspólny bardzo silnie jakoś słyszalny w tych waszych rozmowach przynajmniej w moim ruchu był wyraźnie słyszalne myślę, że masz bardzo o słuszne odczucie ja tu też tak odbierałem, że bo łączy nas ten okres właśnie fascynacji mnie zakonem jezuitów Baumana partią komunistyczną i próbowaliśmy zrozumieć, jakim się stało, że weszliśmy z taką z pełnym entuzjazmem nie oczywiście bardzo ciekawie UE bardzo ciekawiły drogami Baumana i on wielokrotnie powtarzał, ale może to warto powtórzy jeszcze raz wyobraźmy sobie Żyda młodego, który pamięta okres międzywojenny Bauman urodził się 2005. roku w Poznaniu, czyli praktycznie w mieście bez Żydów to było dzieciństwo o i pierwsze lata właśnie dojrzewania naznaczone bardzo gwałtowny brutalny antysemityzmem to ten dzieciak był regularnie bity był szantażowany przez rówieśników i tak było akceptowane przez środowisko był antysemityzm doświadczany tak na co dzień potem cudem przeżył z rodziną, bo po prostu uciekli na wschód przeżyli w Rosji wraca jako zasłużony oznaczony żołnierz armii Berlinga re ranny itd. na maj kombatanckie Carte nasze jest trudno dziwić, że dla niego Polska nowa po czterdziestym piątym roku była tą polską bez antysemitów bez kaski bez różnic klasowych etnicznych na i pełnym entuzjazmem szedł tą okazało się, że ten okres flirtu z komuną trwało jakieś 10 lat myślę o lat pięćdziesiątych wyraźnie już widać, że stał się tym intelektualistą razem ze swoją grupą zresztą zadający niewygodne pytania na powodzi to auto w ciągu kilku lat się przerodziło w jawną wrogość jest aparatczyka ami, którzy po prostu brutalnie wyrzucili najpierw kroplą jeżem wyznaczali zakres wolności, a potem uznali, że taką reformowania i refren hit ci rewizja niż ci zostali wyrzuceni za burtę tak 60 tym ósmym roku i dla mnie to było fascynuje jak z systemu przyjęty wyrzuca tych, którzy najbardziej najwierniej jest, ale jednocześnie krytycznie nigdy ślepo o nie byli posłuszni zawsze ten kompas moralny był dla nich barwny i ma zresztą ten pierwszy chyba teksty, od którego Bauman zaczyna o moralnej odpowiedzialna i uczyli nas czynnikiem ja mam wrażenie żony dlatego jest tak wyczulony na był tak bardzo na to wyczulony, że to było o nieustannym kompasy jego życia na no ale tutaj przecież akt tak poważnie to chyba chciałem powiedzieć to samo co teraz, że to też jest w jakim sensie, chociaż oczywiście zaraz o tym powiem to jeśli nas słuchają jacy tradycjonalistycznych usposobieni katolicy albo bardzo osoby bardzo prawicowych przekonaniach to zapewne będą oburzona tym co powiem, ale jakimś sensie twoja biografia jest analogiczna to znaczy też ma za sobą taki moment uwiedzenia przez instytucje przez pewną narrację bardzo bardzo taką Total listy tchną bardzo też uwodzicielską właśnie przez swój fatalizm bardzo taką na wysokich dia balonach skonstruowaną i ten twój stosunek do kościoła, który przecież wielokrotnie mówiłem pisałem w różnych swoich książkach tak w kościele właściwie wyglądała podobnie coście z jej wielokrotnie wielokrotnie spotykały różnego rodzaju szykany za za wypowiedzi co, do których gdyby przyłożyć do nich ewangeliczna kryteria to właściwie nie powinno się mieć nic do do nie one nie są żaden sposób urągające pewnemu duchowi przenikające mu Ewangelia na ataki i przewrotnie i chyba wtedy momencie powiedziałem, że dokładnie te powody, dla których wstąpiłem do zakonu zadecydowały, że z niego wystąpiłem i myślę, że tak samo było wypadku Baumana tutaj zbieżność niezależnie od tego co mogą ci nasi inni potencjalni słuchacze właśnie prawicowi gorliwi katolicy sądzi, iż traktuje to on-li naszą rozmowę również jako pewien taki analityczny eksperyment myślowy zastanówmy się za co Zygmunt został wyrzucony z partii za co Obirek był chętny może nie represjonowany, ale w każdym razie pozbawiony prawa mówienia czy pisanie na jakieś tematy NATO w obu przypadkach chodziło o dotykanie rzeczy drugorzędnych akcji Dental innych to były w moim wypadku nie wiem papież biskup no w każdym razie nadużycia władzy tak to było to była ocena biorą za kryterium podstawę ocen no właśnie teksty założycielskie tak ewangelie można powiedzieć, że w wypadku Baumana tymi tekstami założycielskimi była wrażliwość społeczna, gdyby wypadli was analiz Karola Marksa Engelsa tak, czyli w momencie, kiedy widzimy, że państwo nominalnie Ludo sprzyja mający służyć społeczeństwu nagle od kary jaśnie wokół pewnego aparatu ucisku i z tym się utożsamiana i teraz właśnie ci intelektualiści, którzy jako akowski czy Bauman czy Baczko i wielu innych służyli temu państwo temu państwu swoim intelektem nagle zwracają uwagę na nadużycia czy Modzelewski, który jest jednym z bohaterów zresztą tej książki Kuroń czy to było to był odruch właśnie taki ludzki zwracający uwagę na nadużycia także tutaj podobieństwa są nie tylko o oczywiste, ale przypomniałbym tutaj książkę nie prof. Marcina 10 znając Staszku religia podobnych komunizm tak no, więc to jest te są podobne struktury także rozmawiajmy o tym nie oburzają się tylko z starajmy się zrozumieć jak działa system po prostu myślę, że to będziemy was 1, a od 2 będziemy o tym rozmawiać już po informacjach, które teraz przed państwem cały czas z nami prof. Stanisław Obirek raz jeszcze dzień dobry dzień dobry, a rozmawiamy o książce o świecie i sobie samych autorstwa Zygmunta Baumana i Stanisława biurka książce, która się ukazała niedawno nakładem wydawnictwa arbitra na rynku polskim, ale na rynku międzynarodowym jest już obecna od dłuższego czasu od 5 lat dokładniej rzecz biorąc znalazłem w tej książce, która no jest pełna różnych treści, bo rozmowa Toma do siebie, że płynie przez różne obszary i przez różne i różne tematy zahacza wasza jest bardzo tradycyjna i bardzo taka nie, bojąc się różnych dygresji co świetnie się sprawdza w takiej formule, jaką jest taki długi długi niespieszne dialog 2 intelektualistów w tej książce też dużo mówić o religii ona jest obecna to nie jest także wszystkie wszystkie kwestie religijne zostały omówione w pierwszym tomie Bogu człowieku tutaj też się pojawiają i jednym z bohaterów tej książki pozytywnych bohaterów jest papież Franciszek przywołam pewien fragment tego co tutaj o Franciszku mówi Zygmunt Bauman, bo wydaje mi się to korespondować właśnie z tym co mówiliśmy wcześniej także pewną waszą łącznością intelektualną biograficzną duchową jakimś sensie, a co Zygmunt Bauman wyraża w taki sposób was w Asyżu wtedy nie byłem to jest odwołanie do wypowiedzi Franciszka, która padła właśnie w Asyżu, którą wcześniej przytacza aż jego słowa, ale jego słowa o tym, że w rozmowie nie o nawracanie, lecz zrozumienie chodzi wstrząsnęły tak mną jak i tobą do głębi, a już szczególnie, dlatego że padły w rozmowie z zadeklarowanym agnostykiem i redaktorem wielce wpływowego antyklerykalnego Dziennika, którego łamach pojawiają się regularnie pogląd jak dotąd nie do przełknięcia dla większości purpuratów wstrząsnęły, bo rzadko, kiedy jeśli w ogóle kiedykolwiek seryjnych monologach podawanych za dialogi akceptowano teorii, tym bardziej w praktyce, że dialog godny tego jada jedna z najtrudniejszych nawiasem mówiąc ludzkich sztuk, a świat oficer no najpotrzebniejszych wymaga gotowości do rozmowy z antagonistą, a nie tylko z tymi co z góry gotowi przy takiej właśnie tylko nosicielami poglądów, w którym hoduje, lecz także z takimi, którzy głoszą poglądy nienawistne nie takie nadal już pospolite formy są do dialogu Franciszkowi idzie ani w dialogach, które sam, w które sam wstępuje ani też w teorii dialogu, którą od lat uparcie głosi bardzo dobry fragment, który jako essentialia moim zdaniem też odzwierciedla to rozumienie dialogu i które obaj macie i zarazem opisuje też to co wydarza się na kartach tej waszej książki 1 to jest sprawa niezwykle ciekawa, a już opisana w 2 przynajmniej książkach to znaczy zbliżenie Zygmunta Baumana do papieża Franciszka albo odwrotnie jak na użytek tej książki właśnie, która bawi się karze we włoszech byłem wielokrotnie pytany o oto jak to się stało oni są różne teorie można być krótka, że Zygmunt Bauman jak wspomniałem na początku był bardzo popularny we włoszech to w środowiskach katolickich takiego katolicyzmu otwartego to jest taka wspólnota Świętego Sant Egidio, z którą związany przez lata inny nasz bohater Carl Maria Martini w każdym razie to właśnie oni i jest ta wspólnota wypatrzyła Baumana jego książki zapraszali regularnie do Włoch jeszcze przed 2013 rokiem, ale w momencie, kiedy pojawił się Franciszek tą sprawą zupełnie oczywistą było były próby spotkania ich, że tak powiem one się udały niestety Zygmunt Bauman zmarł siedemnastym roku, ale szesnastym roku we wrześniu do spotkania z Asyżu doszło, czyli już po napisaniu naszej naszej książki i ten to spotkanie było jak mówi wielokrotnie opisywane nawet na łamach obserwatora Romano, czyli tego oficjalnego Dziennika Watykańskiego spotkałem też przepisy przynajmniej w 2 przemówieniach papieża Franciszka do tekstów Baumana, więc ten to zbliżenie wynikało sądzę z bardzo podobnego rozumienia dialogu, że jest to momenty spotkania ludzi tak używający nie wiem terminu o Hansa mniej gadam mera z takiego stopienia się horyzontów tutaj człowiek jest ze świata właśnie regularnego socjologii takiej bardzo wydawałoby się nie zaangażowane, a z drugiej strony lider religijny i spotkali się właśnie w tej próbie Homo od zdiagnozowania bolączek tego świata ja myślę, że poza tym co Obama mówił tutaj w tym przywoła wszystkie fragmencie, że to jest właśnie ten dialog rozmowa z kimś, kto się radykalnie ode mnie różni, ale przede wszystkim jego gesty wobec uchodźców jego przy pamiętam był poruszony przemówienie papieża nie jednym z pierwszych na Lampedusie, gdzie mówił o właśnie umierających na morzu Śródziemnym uciekiniera itd. więc ja myślę, że to była ta znowu może kogoś będę drażnił, ale wydaje mi się, że pas socjalistyczne lewicowe wrażliwość Bergoglio ja i pozwoliła Romanowi nagle się poczuć w domu również z ludźmi religijnymi to znaczy tutaj jest ta wrażliwość po prostu na człowieka i to tak go poruszało niezmiernie i w swojej ostatniej książce tropi Anny cytuje bardzo obszernie różne właśnie wystąpienia Franciszka z jak dostał nagrodę Karola wielkiego no krótko mówiąc to jest właśnie ta pośrednik ten moment, kiedy 2 ludzi przynależących do mniej więcej tego samego pokolenia rozpoznaje tę samą wrażliwość społeczną i to było tym elementem, który do siebie zbliżył zresztą Obama powiedział to Franciszkowi właśnie w tym spotkaniu, gdzie również Aleksander, a nie uczestniczyła pokazywała mi sama wzruszona zdjęcia z tego spotkania, jakie mieszkania mówi o tym, że jednak mówił do papieża, że jesteś dla mnie tym światełkiem w tunelu także ja dostrzegam w sobie taką bratnią duszę, więc w tym duchu to spotkanie odbyło i było planowane były planowane wiem dalsze włoski wydawca Rz latawca planował wspólną książkę wręcz, iż Zygmunt Bauman na niestety nie udało się tego sfinalizować, ale to co nam zostało to to jest właśnie obopólna fascynacja tych 2 wrażliwych społecznie ludzi ja bym tak określił stąd też wzięła ta pochwała najwyższa ze strony Romana dla kogoś, kto był wolną równie lewicowy swoich poglądach jest region tak, ale zarazem ten ta deklaracja Franciszka o zresztą jedna z wielu deklaracji tu, które się odbiły takim szerokim echem, które były krytykowane przez taką tradycjonalista ręczną część ich hierarchów katolickich i wiernych katolickich ta deklaracja o tym, że dialog nie ma być nawracanie tylko ma być rozumieniem no ona w jakim sensie jest na gruncie tego co przynajmniej w ostatnich latach czy w ostatnich papieskich kadencjach ja fara Singera Karola Wojtyły działo się w kościele katolickim no wydawałoby się rewolucyjna to jest postawienie sprawy właśnie powiedziałbym w duchu zdecydowanie bardziej Baumana z kim aniżeli Wojciechowski albo racji Gierowski pewnie ta akcja myślę, że ta Górka jakich nazywa Wojtyła racji jedno stworzyła taki model katolicyzmu wojującego kontrreformacji innego im, że ta reformacja, a to oznacza kultura współczesna to stygmatyzowanie, zwłaszcza przez Wojtyłę kultury współczesnej tym potwornym etykietą cywilizacji śmierci, a czy z racji Giera przyjęcie o skrzydła wszystkich teologów, którzy nie mieścili się w jego wizji katolicyzmu nad to było coś co odstręcza ciało ludzi takich jak ja wielu innych zresztą nie wszyscy zdecydowali się nawet na opuszczenie kościoła, ale wielu czuło się przez ten kościół zdradzonych i przejście nie bez goli ja trzynastym roku jego słynne było Nasera nie żadne nie będzie pochwalony Jezus Chrystus ten język taki od miejsca kraju izolowany taki napuszony tylko właśnie język na niemal kolokwialnym codzienny to o zadziałało jak powiew świeżego powietrza nagle nikt nas nie atakuje nikt nie chce od nas psy ciągłego chodzenia worze pokutnym no to było coś niebywałego ten dzień o skali awarii wspomniany przez siebie redaktor założyciela Republika było podobnie pod wrażeniem Franciszka, że nagle jak żartobliwie do niego powiedział no trochę się bałem do ciebie przyjść, bo pewnie będzie zmiana wracał mówi brat może to do głowy mi nie przyszła, a ten mówi ja jestem antyklerykałem na co Bergoglio mówi ja też no itd. więc mam oczywiście zejście z jakiej takiej koturny waty napuszone pełnej wcale nie ukrywany arogancji ludzi wierzących, którzy posiadają prawdy w kieszeni pana Boga za nogę złapali i mamy kogoś, kto jest na 1 szukający, który nie boi się powiedzieć takim, że ja jestem żeby, żeby sądzić do homoseksualisty czy nie boi się powiedzieć, że popełniłem błąd, bo mnie źle poinformowano wtedy, gdy braniu biskupa pedofila Chile, więc mamy rzeczywiście jakąś, jakie jakąś nową sytuację i trochę tłumaczy myślę ten Brutus, jaki panuje dzisiaj między Watykanem i i Warszawą czy Poznaniem to są zupełnie inne częstotliwości, na których mówi Franciszek czy nadaje, a nasi hierarchowie, którzy są ciągle w tej oko po kopalnianej twierdzy, której za bardzo nikt nie atakuje ani nie bardzo nie interesuje, ale pociski ciągle takie właśnie ślepo ostrzelany stamtąd wychodzą i dlatego tutaj i ten świat jest taki tak odmienne i myślę, że Obama był jednym z pierwszych, którzy to zauważyli już musimy naszą rozmowę niestety kończyć mamy trochę ponad 1,5 minuty do końca, ale na koniec chciałem zapytać właśnie o to czy ca książka ta znajomość ten proces pisania rozmawiania jakoś nie zmieniły czy masz poczucie, że to było coś takiego co sprawiło, że Rze, że coś nowego ciszę otworzyło intelektualnie nie tylko intelektualnie czy to jakość zmieniło po prostu myślę, że radykalnie potwierdziło moją taką intuicję, że warto ze sobą rozmawiać, że na każdej rozmowie się zyskuje to było o potwierdzenie tej, że nie trzeba chodzić w żaden kontakt z jakąś podwójną gardą tylko słuchać dokładnie co do mnie ktoś mówi i jeśli źle zrozumiałem też przyznać, że źle zrozumiałem to w naszych rozmowach wielokrotnie pojawia i taka auto korekta jest czymś szalenie intelektualnie duchowo wzbogacającym pozwalającymi i za to jestem Zygmuntowi Romanowi naprawdę szczerze wdzięczny, że umożliwił mi tą przestrzeń takiego wyrażania się bez obaw, że będę skarcony cenzurowane itd. no bardzo dobrze ja też się cieszę, że tak się stało i w związku z tym możemy tę książkę czytać o świecie i sobie samym Zygmunt Bauman Stanisław Obirek, który był naszym gościem bardzo serdecznie dziękuję za to spotkania 1 państw, a państwo oczywiście tę książkę gorąco polecam wydawnictwo arbitra o świecie i sobie samych Zygmunt Bauman i Stanisław Obirek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA