REKLAMA

Co zrobić, żeby zakończyć rozbrat ekonomii z etyką?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-11-28 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
23:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
no i zaczynamy kolejną już ostatnia godzina filozofów, a z nami jest zapowiadana przed tygodniem prof. Elżbieta Mączyńska dzień dobry pani profesor dzień dobry państwu dzień dobry panie redaktorze ekonomistka prezeska polskiego Towarzystwa ekonomicznego związana też szkołą główną handlową i redaktorka monografii pt. społeczna gospodarka rynkowa integracja europejska w czasach dziejowego przełomu także autorka pierwszego otwierającego monografie tekstu pod tłem społeczna Rozwiń » społeczna gospodarka rynkowa archaiczny Platona czy remedium, które miałem okazję dzięki uprzejmości pani profesor przeczytać ogromnym zainteresowaniu, bo to jest właśnie tekst w odnoszące się do tego, o czym dzisiaj będziemy rozmawiali, czyli do szeroko rozumianych efektów komicznych społecznych pandemii koronawirusa oraz tego czy da się jakąś obronną ręką tego wszystkiego co nas dotyka spotkało wyjść zacznę od diagnozy, które stawia w tym swoim tekście prawdziwe diagnozy niestety, która brzmi świat pogrąża się w chaosie jednoznacznie to widać tak ani w tym tekście PiS widać nie tylko gołym okiem, ale widać to także kiedyś przeanalizuje dane kiedyś przeanalizuje badania żyjemy w epoce chaosu zatem żyjemy w epoce chaosu spękania świata tego takiego zróżnicowania groźnego, który pan prof. Colin brytyjski ekonomista, lecz jako społeczeństwo rottweilerów świata, w którym czujemy się coraz bardziej pewni cechą współczesnego świata jest narastająca niepewność nie jest niczym nowym, bo już Wolter, a więc oświeceniowy myśliciel mówił, że poczucie niepewności nie niebieską pokaz dyskomfort jest niekomfortowa sytuacja, ale tamtych czasach też wskazywał, że poczucie pewności to absurd więcej i poczucie pewności to jest rzeczywisty, a ulic i państwo tu rozmowie na początku pan też te rozmowy poprzedził takim hasłem, że bezradności czujemy bezradność rzeczywiście czujemy bezradność chciałam jednak nawiązali do dyskusji no bezcenne są te analizy, które pani prof. Jacyno prowadzi na temat systemowych rozwiązań możliwych zmian, a także kierunki, które wskazuje pan prof. Obirek ja się nie ogranicza się, że akurat na urządzili tam panowie o poglądach pana prof. Baumana, więc on zwrócić uwagę, że w ubiegłym roku ukazała się taka moim zdaniem bardzo interesująca książka rozumowe teraz ma nera Zygmuntem załamany pt. takim wielkim tytułem na okładce Bauman czyni swojskie obcy państwa przez swoje programy czyni złożone problemy filozoficzne i inne bardziej przyswajalny dla ludzi to jest bezcenne tylko żałuję, że pani z wyjątkiem przestrzeni o bardzo miło bardzo dziękuję pani profesor od pani takie słowa słyszeć to jest zaszczyt to nie jest to nie jest komplement to jest po prostu żal, że i w innych dniach jest tak mało rozważań filozoficznych, bo moim zdaniem podstawowym problemem jako punktu widzenia ekonomicznego to jest oderwanie ekonomii rozbrat ekonomia etyka i dopada przerażenie, bo przecież uznawać za ulica ikonami i Adam Mich przecież książkę swoją bogactwie narodów poprzedził książką o uczuciach moralnych teoria uczuć moralnych i wyraźnie pierwsza książka uczucia moralne etyce była podłożem do tej drugiej niestety minister też jest ciągle takiej pory opacznie wielokrotnie opacznie interpretowane i oderwanie ten rozbrat ekonomii od filozofią etyką prowadzi do różnego rodzaju nie nieprawidłowości takiego kształtowania systemu który, który jest z punktu widzenia i ludzi ich jakości życia nic i przyjazny niehumanitarne mam już gra takiego pojęcia pojęcia takie metafory przesyła porównuje współczesne współczesne relacje do krzesła ręce więc, zwłaszcza związki małżeńskie przesunie przyjęcia wartości pisze, a więc miałbym się zaklinać, że umrę na tym właśnie takim właśnie przejście ale i teraz pisze, że nie to, że tak zachowujemy bulimii nie wszystko traktujemy kupy wyrzucaj kupuj wyrzuca z imienia i następne to nie jest nasz wybór tylko tylko taki u ukształtowany został w ten sposób ukształtowany system i w przypadku małżeństwa no, gdyby wydaje się, że ktoś inny dał taki system o ukierunkowany wyłącznie na taki hedonistyczny zaspokojenie potrzeb i wydaje się, że ktoś inny albo coś inne lepiej zaspokoi nasze potrzeby to związki się kończą, czyli relacje i transakcje zastępują relacje partnerzy żyją w związku z tym ciągłym strachu przed opuszczeniem już pisze Bauman i przed tym, że zostanie uprzątnięty jak marynarka, która wyszła z mody to prowadzić do życia, których stosunki międzyludzkie związki partnerskie są kształtowane la na drugiej ligi takie częściowe krótko tak ta powierzchowność jedno oraz dbałość o budżety dzielnic system powoduje, że my sami czujemy się niedobrze pogorszy jakość naszego życia mimo niekwestionowanego po postępu materialnego, bo przecież nie zakwestionuje świadczy materialnie bardzo szybko rozwija technologie na to pozwalają ale, ale byli w stanie, jakby też pisze Bauman jako swego rodzaju jak ból będą, bo sama decydować co jest dobre co jest złe i Bauman określa, że byłoby to w porządku, gdyby stosunki międzyludzkie niepełny dziś pod takim wielkim naporem wał używa słowa konsumuje wymowy można poprosić konsumpcjonizmu i podkreśla, że państwa stały się i to globalne państwa stały się nim ten proszę państwa państwo cierpi na impotencję i dotyczy to dotyczy licznych zglobalizowanym państw, a ta impotencja państwa to, o czym państwo mówili w rozmowie z panią prezes Jacyna wyraża się, iż władza odchodzi odeszły odchodzi od polityki na rzecz właściwie rządów ponadnarodowych przedsiębiorcy na rzecz właśnie tego konsumpcjonizmu, który na zasadzie wolności nikt nie nie może przecież zabronić kilkadziesiąt tego smartfonu czytam laptopa postawimy kropkę pani profesor i na 3 przecinek właśnie postawa wrócimy do tej rozmowy już po informacjach prof. Elżbieta Mączyńska jest państwa gościem cały czas z nami prof. Elżbieta Mączyńska raz jeszcze dzień dobę i dobry tylko krótki komentarz pani profesor do metafory po pierwsze, społeczeństwa rottweilerów, która jest bardzo zasadzie trafne jeśli wziąć pod uwagę intencje, która są w niej zawarte i to co ona ma opisywać tylko w obronie tych 2 filaru chce wystąpić są naprawdę wspaniałe psy tylko my bardzo zły PR w Polsce głównie, bo ludzie nie potrafią się za bardzo z nimi obchodzić, ale jako nie, gdy właściciel rottweilera oczywiście partner w 2 Lara Borowicz, bo partnerska relacja to zdecydowanie dementuje przekaz chcę bardzo bardzo mądra stabilna, więc taktach tutaj chcę powiedzieć, ale duże oczywiście o sile oczywiście duże silne, więc panie redaktorze już kiedyś byłam tego sposobu AK poprawia też jak tak by w ogóle będą od dzieci kocham mam zdania podobnie bywa emeryturę to wzrost działań w 2 jakiegoś niska i po to, są cudowne zwierzaki to od nas zależy, jaką myśl o pianiście i rzeczywiście tylko, że to jest metafora także w odniesieniu do tej idei tej orzeczony przez Baumana impotencji państwa w warunkach zwątpienia i państwa tak ludzie stają się bezradni trochę nie wszyscy sobie czy jest dobrze radzą ci są ci, którzy lepiej rano wstaje taka skłonność do kształtowania społeczeństwa zachłanności to już jest absolutnie wracała agresor, ale chciałem chciałem się teraz odnieść do tego przepraszam wejdę w słowo, żeby na mnie uciekł ten wątek, bo to było bardzo takie bardzo ciekawy kontekst te rozważania Zygmunta Baumana zresztą świetnie ujęte przez Henryka w piosence SA do USA i IRA, którą puszczałem tutaj jakiś czas temu bardzo lubię tego artysty naprawdę piękny tekst, który ujmuje w skrócie właśnie to, o czym pani rozmawiała chodzi o społeczeństwo i świat, w którym używamy wyrzucamy i siebie wzajem i rozmaite przedmioty jak, ale dokładnie dokładnie tak natomiast pani w tym swoim tekście z tej monografii, o której mówiła na samym początku przytacza ileś opinii i też sama jak rozumiem się podpisuje tą opinią, że po pierwsze, pandemia Corneliusa wydobyła na wieś mnóstwo takich patologii kapitalizmu tego modelu neoliberalnego, którym o, których się pisało wcześniej, ale które być może dla części z nas nie były aż tak widoczna na pierwszy rzut oka ona już wcześniej zostały wydobyte przez kryzys 2008 roku no ale pandemia można dziś taki naprawdę brutalnej wlokła wszystkie na wierzch no i wiele takich opinii pani przytacza ten model się skończył po prostu nie ma dalej racji bytu ile, jakim właśnie model czy jakąś propozycją, którą można by tutaj rozważyć jako alternatywa jest społeczna gospodarka rynkowa przejście do tego właśnie myślenia duchu Ukraińca, a nie, a nie w duchu neoliberalnym Hinca jako też on jako też lekarza pracującego ma w oddziale ratunkowym intensywnej terapii bardzo się podoba ta metafora tak korzystnie jest takie proste, jeżeli z mojego tekstu jak wynikałoby, że to jest takie proste pełne znaczy, że półki nie miałem wynikało wcale nie wynikało z wynajmu nazwać to jest bardzo skomplikowany, bo nie było tak łatwo jakiś tam model społecznej gospodarki rynkowej można przez lansowanie danego kraju jak, a modele byśmy ocenili jako humanitarny świetny dla ludzi niedopuszczający do tego typu paradoksów, jakie we współczesnym świecie występują to to byłoby świetnie tylko, że tak się nie da to jest proces kształtowania systemu społeczno-gospodarczego i model społecznej gospodarki rynkowej tej model Order liberalnej chcę państwu panu i pana rozmówcą, a zwłaszcza pani profesor jacy podziękować, że konsekwentnie uznają państwo pojęcia neoliberalizm i mieszkającego liberalizm w ogóle po 1 niewiele obciążanie tego co się dzieje wskazywanie, że liberalizm jestem mówię, a liberalizm wspaniałą wolnościową ideę absolutnie wszyscy ludziom służy, więc tylko, że on ma niejedną twarz niejedno imię i trzeba odróżniać Order zbierali od neoliberalizmu ordo znaczy pan, czyli takie rany jakiś, które pozwalają na rozpasanie się wolnego rynku, bo właściwie kształtuje się społeczeństwo zniewolony konsument w wolnym rynku mamy taki syndrom nie mamy tak naprawdę wyboru tak naprawdę wielu obszar tak naprawdę producenci często zmuszają do zachowań takich, ale społeczna gospodarka rynkowa jako organ liberalny system jest system, który dba o ludzi kształtu i kształtowane są jakieś ramy niepozwalający na wynaturzenia przez czwórce od liberalizmu badania i ich cena był i są jezior metaforycznie porównywany do ogrodnika i to i to jest istotne dla charakterystyki społecznej gospodarki rynkowej, a równocześnie pokazujący jak bardzo skomplikowany jest proces i wdrażania jak bardzo ten system musi się zmieniać wraz ze zmieniającą się rzeczywistością jest pan tam zapora ogrodnika uważa się do tego, jeżeli chcemy mieć ogród, który chce mieć piękny pachnący kwiat i ja ten maleńki słaby ona cienkich nóżkach, a jednocześnie wielkie drzewa piękne to obrotni musi dbać o to, żeby te wielkie drzewa nie przyćmiły IZFiA uchwalenie, bo one gmina pod wpływem żaru łączności PiS wielki, gdzie i dobry obrobił podpada dbać o to, że te wielkie drzewa będą pięknie wyglądały i kwiatuszki pachnący będą na tej łące by to jest ta pora, która pokazuje jak powinien być stosowany system społeczno-gospodarczy mnie bardzo irytuje polemika, a także tekst ta utożsamianie pojęcia wzrostu gospodarczego z rozwojem społeczno-gospodarczym Otóż gospodarka rynkowa w systemie gospodarki rynkowej oraz podkreśla, gdy społecznej gospodarki rynkowej system wolnorynkowy opowiadam się bardzo wolnym rynkiem to nie jest wbrew temu co niektórzy mówią, jaki system interwencję instytucji broń Boże i to to nie jest samochód część jest takie właśnie połączenie zgodnie z tą metaforę, żeby pogodzić harmonizować interesy gospodarcze społeczne ekologiczne wzrost gospodarczy sam sobie bez postępu społecznego, czyli bez poprawy jakości życia ludzi bez poprawy ekologicznej, a mamy często przeciwnymi zagrożenie degradacją ekologiczną klimatyczną zagrożenia itd. idzie wzrost gospodarczy i mądre ogrodnik nie dopuszcza do dzisiaj do wzrostu gospodarczego do tego, kiedy te wielkie drzewa czy w sieci trwa w trzecim użyte pięknie pachnących kwiatów to jest ten model, w którym PKB jest Bogiem tak w tym PKB jest najważniejszym wskaźnikiem tylko on się liczy i jemu się porządkową cała reszta PKB Otóż dobry ogrodnik nie dopuszcza doprecyzowania PKB zresztą społecznej gospodarce rynkowej wyraźnie tej koncepcji powiedziane, że PKB nie jest celem tylko środkiem do realizacji celu, jakim powinno w cywilizowanych społeczeństwach, jakim powinna być poprawa jakości życia ludzi, jeżeli państwo im potem Renato nie można tego systemu społecznej gospodarki należy realizować paradoksalnie pisali Kensy jako model ustroju w art. 20 w naszej konstytucji, ale życie od tego odbiega na podobnie mamy w traktacie Unii Europejskiej wyraźnie wskazane, że Unia europejska modelem ustrojowym dla Unii Europejskiej model społecznej gospodarki rynkowej właśnie dbający o oswobodzenie interesów społecznych ekonomicznych ekologicznych niestety niestety tak się dzieje to powoduje, że świat pogrążony w chaosie jako państwa 17 program świadczy je, bo jeżeli na świat, który udręczony ten syndrom społeczeństwa w 2 ile oczywiście gromem 4 by bogaci będą będą targi bogaci biedni będą bardzo biedni to pokazuje, że materialny rozwój tak jak w stanach Zjednoczonych np. nie chroni interesów ludzi wiadomo, że nikt nie kurczy się kurczy się w stanach Zjednoczonych klasa średnia, a równocześnie mamy, mimo że kraj bogaty materialnie rozwinięty jest innowacyjny funkcjonujący mamy do czynienia ze skracaniem się o długości życia ludzi by jak pani sądzi, bo to jest to jestem krajobraz, w którym funkcjonujemy i też pewien model, który jest punktem dojścia też to wszystko co pani teraz powiedział społecznej gospodarce rynkowej co pani pisze w tekście to jest właśnie to, więc model, do którego dążymy czy, do którego powinniśmy dążyć do tego bożka PKB strącić z piedestału bo, bo to właśnie prowadzi nas wprost do owych rottweilerów, o których była mowa natomiast jak pani sądzi ta sytuacja, w której teraz jesteś ten właśnie wielopoziomowy kryzys pani o tym pisze w swoim tekście kryzys błotne kryzys ekonomiczny kryzys ekologiczny kryzys społeczny tam jest cała masa tych kryzysów w tej chwili skumulowanych jak my sobie z tym w ogóle możemy jak Sejm radzimy na Multikino jest kryzysowa to było najważniejsze, że jedno podstawowym wyzwaniem jest w tej chwili przeciwdziałanie takim przeciwdziałanie tej impotencji państwa, ale tego nie to musi wymagać współdziałania ponadnarodowego właśnie dużych instytucji ponadnarodowych na rzecz działających na rzecz humanitaryzmu i to nie jest proste, dlaczego nie jest proste, dlatego że przez 4 dekady władania neoliberalizmu doprowadziliśmy właśnie to do tego typu sytuacji, gdzie na huśtawce postawiliśmy z 1 strony sztuki ogranego 100 kilogramowego osobnika z drugiej strony małe dziecko wiadomo, że to małe dziecko będzie Wyka paktu Turcja punktowa uważam czyli, jeżeli są takie równowagi to był z rozłamem takiej nierównowagi to grozi rozłamem jeśli jakaś pękanie, do którego doszło pani redaktor dla mnie, bo pan pracuje w mediach i wszyscy korzystamy z mediów, ale dla mnie największym zaskoczeniem to wręcz 3 i zwątpiłam czy jak dobrze czy pani po 3× Bartek przed przeczytałam w języku angielskim wątpiąc i przypadkiem czegoś źle sobie nie tłumaczy dobytek pani czyta się, w który ja w tym teście co im przytaczam, bo przecież Gazeta Biblia kapitalizmu Witaj liberalizmu, ale piszą, że żony będą musiały zaakceptować bardziej aktywną rolę w gospodarce albo wcale nie znaczy, że rząd ma gospodarować to rząd ma regulacyjny dbać o to, żeby gospodarka rozwijała na rzecz całych społeczności ani kształtowała tysięcy syndrom 4 AB pod innym wymiarze, a dalsze dali życzę tego cytatu muszą postrzegać usługi publiczne jako inwestycję, a jako obciążające budżet wydatki to do niedawna był ten neoliberalny system nie było to podawały w ten sposób, że nie ma potrzeby kształt takiego dbałości państwa mamy minuta do końca nie profesor także rynek, a już musimy puenta minucie wykorzystał największym zespołem było, że jedynie tej gazety ekscentryczne takiego do niedawna traktowany jako ekscentryczny koncepcja bankowi dochód podstawowy podatki trzeba będzie na poważnie popatrzeć między pokazuje na rozmawialiśmy świat się popsuł to mnie to rysunki świetnie pokazuje bardzo dziękuję, a jak na PL Zobacz no właśnie to jest zadanie, które przed nami stoi bardzo dziękuję pani Teresa za tę rozmowę bardzo dziękuję i życie plan czasowy pana program się rozrosło Jeża dziękuję serce bardzo dziękuję prof. Elżbieta Kryńska była państwa gościem w tej ostatniej godzinie filozofów dzisiejszym magazynie sobotnim, który realizowali Jana cech, czyli Gorczyński, a wydała oczywiście Katarzyna Murawska Tomasz Stawiszyński się z państwem żegna wszystkiego dobrego do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA